Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

Nissan Primera p12,-03 moottorinvikavalo

Aloittaja Akiras, heinäkuu 19, 2012, 19:21:17

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Akiras

Kävin viime viikolla vaihtamassa -03 primeraan vanhaan autooni. Lauantaina sitten kävin tankkaamassa 95E10(virallisilla nettisivuilla luki, että sopii tälle moottorille), tarkistin öljyt ja lähettiin ajelemaan muutaman sadan mittainen lenkki. n. 200 km ajelun jälkeen syttyi moottorin vikavalo. Auto oli hornassu öljyt ja öljytikku oli melkein kuiva. Lisäsin autoon öljyä ja jatkoin matkaa. Kotiin päästyäni kävin tankkaamassa sitten 98 perään (luin netistä, että voi ja jopa kannattaakin tankata, jos 95E10 ei passaa). Nyt on ajeltu sitten toiset 200km, öljyt on pysyny samassa, mutta moottorin vikavalo palaa edelleen.

Mahtaako olla, että nyt on sitten jotain suurempaa vikaa tullut vai voiko olla, että vikamuistiin on vaan jäänyt merkintä ja sen takia vikavalo palaa? Onko muita kuittaustapoja kuin huollossa käynti/koodin luku laitteella? Akun irrottamisesta jo luinkin, mutta joku pelotteli, että avain/keskuslukitus saattaa alkaa sekoilemaan? Lähinnä sitä tässä nyt, että auto pitäisi katsastaa tässä ennen marraskuuta ja vähän jänskättää tuo moottorin vikavalo.

Akiras

Tosiaan unohtu vielä sanoa, että mitään konkreettista ongelmaa autossa ei ole. Silloinkin kun öljy oli lopussa, mitään ongelmia ei ollu. Auto ei siis nykitä, moottori ei huuda, auto kiihtyy hyvin, ei savuta, moottori ei lämpene jne.

Hate19

Ostitko Primeran autoliikkeestä? Äkkiä takaisin sinne, tuo on takuuasia.
Vikakoodien luenta/poisto onnistuu.
Etelä-Karjalan alueella.
Olitko mistä päin?
Yv:tä jos alue sopii

Akiras

Jyväskylässä valitettavasti asun. Kerkesin tässä käydä jo kuittaamassa sen valon, makso sen 30 euroa onneks vaan, mutta noh. Hetken aikaa kerkesin ajella, eikä mitään ongelmia ollut, nyt eilen sitten lähdin ajelemaan moottoritielle ja kiihdyttelin vähän kovemmin. Eiköhän se moottorivalo syttynyt sitten vähän ajan päästä. Tänä aamuna kattelemaan onko taas imassu öljyt, eilen en viitsinyt katella ku moottori oli vielä lämmin.

Autohuollossa sanoivat, että vikakoodi oli katalysaattorista, mutta saattaa johtua myös siitä, että öljy loppui. Auto on kyllä autoliikkeestä, mutta jostain syystä olen saanut käsityksen, että tuo takuu koskee vaan uusia autoja. :o Tai no eka kertahan tämä on kun autoliikkeestä auton ostin.


Akiras

Okei, kiitoksia, sitä on välillä näköjään liian blondi ottaakseen selvää. :D Laittelin nyt ekana sähköpostia autoliikkeeseen, kun en tänään pääse töiden takia siellä käymään. Pitää odotella josko tänään vastaisivat, jos ei niin täytyy lähteä käymään.

Hate19

#6
Tarkoitin takuulla käytetyssä autossa tuota 6 kuukauden sääntöä.
Myyjä (autoliike) vastaa vioista/virheistä puoli vuotta osto hetkestä. Niin Ostohetkellä olleista. Ei tietenkää sen jälkeen tulleista.
Yksityiseltä ostetussa autossa on "perävalo takuu" ;)
Kun valot ei enää näy loppuu vastuu.

BA

Ei kylläkään seuraavan puolen vuoden aikana tulevista vioista, vaan jo ostohetkellä olemassa olleista piilevistä vioista!

Akiras

Joo tuli käytettyä siellä autoliikkeessä, korjauttivat vian (ainakin mukamas) ja sanoivat, että pitäis ajaa 500km nätisti. Noh 500km tuli aika nopeasti täyteen, jonka jälkeen uskalsin normaalisti alkaa ohittelemaan, heti ku nostin kierrokset korkeintaan 4k niin meni parisen päivää ja moottorinvikavalo taas sytty ja öljytankki tyhjänä. Lisäsin öljyä ja meni pari päivää normiajolla ja taas tyhjänä. Totta kai otin uudestaan yhteyttä liikeeseen, mutta alkaa jo ärsyttää jos ne ei sitten oikeasti siellä tee mitään, tuli vaan mieleen, että vaihtoivat öljyt ja suodattimen ja palauttivat takasin. Kun en itse kuitenkaan siitä mitään maksanut. Korjaus tehtiin nimittäin autoliikkeen omalla korjaamolla.

micramies

Vuotaako moottori öljyä? Jos tuo määrä palaa moottorissa niin ei ihme jos vikavalo palaa, moottorissa on jotain vialla, venttiilivarren kumit menneet tai jopa männänrengasongelma. Vaikuttaa varsin selkeältä piilevältä vialta.
Paljonko autolla on ajettu?
Nyt: Kia Rio 1,2 LX -16 / Ex: Suzuki Alto -11 / Ex: Nissan  Micra 1,0 Hit -01 / Ex: Mazda 323 BG 1,6-16v GLX sed. -90 / Ex: Mazda 323 BD 1,3 HB -82

Akiras

#10
Männänrengasongelmista se korjaaja puhu ja sano, että olivat vaihtaneet.. Joskus kiihdyttelyn jälkeen moottori tiputtelee öljyä, jonka takia varmaan öljytankki onkin kuiva. Sehän tässä mielenkiintoisinta onkin, että jos autolla ajelee 2k-3k kiihdytyksiä niin öljy pysyy hyvin, eikä mitään ongelmia ole. Tämä nyt ei kuitenkaan ainakaan ohittaessa riitä.. oliskohan nuita kilometrejä ollu n.163 000, eli verrattuna edelliseen (490k) nii luulis ny ettei se niistä oo kiinni.. 

edit. ja tässähän on tosiaan myös se, että ainakin niissä paikoissa mihin oon ite vieny auton katsastukseen, ne katsastajat painaa sen kaasun pohjaan ja kierrokset nousee ku lehmän häntä. Sen takia en uskaltanut viedä autoa katsastukseenkaan tuon korjaamolla olon jälkeen, kun sanottiin, ettei kierrokset saa 500km matkalla nousta. Kohta vaan alkaa tulla kiire tuon katsastuksen kanssa..

Alppu

Lainaa
edit. ja tässähän on tosiaan myös se, että ainakin niissä paikoissa mihin oon ite vieny auton katsastukseen, ne katsastajat painaa sen kaasun pohjaan ja kierrokset nousee ku lehmän häntä. Sen takia en uskaltanut viedä autoa katsastukseenkaan tuon korjaamolla olon jälkeen, kun sanottiin, ettei kierrokset saa 500km matkalla nousta. Kohta vaan alkaa tulla kiire tuon katsastuksen kanssa..


?


"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Akiras

#12
Lainaa


?


Niin siis huoltomies sanoi, että kierrokset ei saa nousta liikaa ennen kun autolla on ajettu 500km tämän männänrenkaidenremontin jälkeen ja kun auto pitäis katsastaa, niin en uskaltanut viedä sitä katsastukseen, kun ainakin viimeksi vanhaa autoani katsastaessa katsastaja painoi kaasun pohjaan niin, että moottori huusi ja kierrokset hyppivät melkein punasella.. Olin siis itse katsastustilanteessa mukana.

BA

#13
Huollossa on puhuttu siis ihan normaalista sisäänajosta.

Jos se tiputtaa öljyä alleen niin silloin siellä on jossain vuoto. Mutta se kyllä vuotaisi koko ajan eikä vaan kovilla kierroksilla.
Kun kaasua painaa reippaammin, tuleeko pakoputkesta sininen sauhu?

Öljytankki? Kai se öljy nyt moottorista katoaa eikä mistään säiliöstä kuten ohjaustehostin?

Jos sylinterit on kuluneet soikeaksi, niin siihen ei auta pelkkä männänrenkaiden vaihto, pitäis tehdä isompaa remonttia...  :-X



Vie katsastukseen vaan.

Akiras

#14
LainaaHuollossa on puhuttu siis ihan normaalista sisäänajosta.

Jos se tiputtaa öljyä alleen niin silloin siellä on jossain vuoto. Mutta se kyllä vuotaisi koko ajan eikä vaan kovilla kierroksilla.
Kun kaasua painaa reippaammin, tuleeko pakoputkesta sininen sauhu?

Öljytankki? Kai se öljy nyt moottorista katoaa eikä mistään säiliöstä kuten ohjaustehostin?

Jos sylinterit on kuluneet soikeaksi, niin siihen ei auta pelkkä männänrenkaiden vaihto, pitäis tehdä isompaa remonttia...  :-X



Vie katsastukseen vaan.

Siis tosiaan olen todella huono ilmaisemaan itseäni :D En vielä hirveästi muista autojen osien yms. nimiä(kuitenkin jonkun verran jo tajuan auton moottorin toiminnasta), mutta yritän oppia, ettei tarvis aina olla kuin idiootti kaikessa mikä liittyy autoihin, siitä tämä öljytankki :D.. Männänrenkaat on juurikin käsittääkseni vaihdettu, tai näin ymmärsin korjaajan puheesta, sillä siitä oli puhetta ja lasku auton myyjälle oli kuulemma ollut n. 2000 euroa. Sehän tässä on, kun en ite siitä mitään maksanut, ei minulle mitään virallisia papereita tullut. Huoltokirjassa lukee nimittäin merkintä vain öljyn ja suodattimen vaihdosta.

En varmaan kuitenkaan juuri nyt uskalla sitä katsastukseen viedä kun moottorivalokin palaa vai? Maanantaina menen taas liikkeessä käymään, jolloin toivottavasti saisin enemmän tietoa. Jotenkin tuntuu vaikeelta olla nainen joka hoitaa näitä asioita, sillä tuntuu, että kun auton vie huoltoon niin pidetään jotenkin täysin tumpelona ja idioottina.. Pitäis varmaan hakea oma isä mukaan ja luultavasti sais parempaa palveluakin.

Edit. Niin ja mielestäni ei savuta sinistä, mutta öljy kyllä alkaa haisemaan kun painaa kaasun pohjaan ja haisee niin ettei pysty olemaan autossa enää sisällä.

micramies

#15
Vain ajoittaisesta öljyntiputuksesta tulee mieleen että liekö öljypohjassa ruostevaurio? Öljynsuodatin alkuperäinen? Micrassani ainakin tarvikesuodatin fuskasi öljyä pakoputken lämpökilven päälle haisemaan kun tiiviste oli ohut rinkula verrattuna alkuperäisen paksuun tiivisteeseen.

Liekö se edellinen autosi ollut diesel jos katsastuksessa on ryntäytetty täysille kierroksille savutusmittauksessa? Bensiiniautoille ei tehdä sellaista, päästöt mitataan vain hieman kohotetuilla kierroksilla, n. 2-3000 r/min. Vanhoilla kaasariautoilla joutokäynnillä. Lisäksi tietysti katsotaan se OBD vikamuisti ja moottorinvikavalon palaminen aiheuttaa hylkäyksen. Lisäksi öljyvuoto aiheuttaa ympäristöhaittana todennäköisesti ainakin korjausmääräyksen.
Vielähän marraskuuhun on vähän aikaa, mene vain autoliikkeeseen ja käske laittaa se katsastuskuntoon.
Nyt: Kia Rio 1,2 LX -16 / Ex: Suzuki Alto -11 / Ex: Nissan  Micra 1,0 Hit -01 / Ex: Mazda 323 BG 1,6-16v GLX sed. -90 / Ex: Mazda 323 BD 1,3 HB -82

Akiras

LainaaVain ajoittaisesta öljyntiputuksesta tulee mieleen että liekö öljypohjassa ruostevaurio? Öljynsuodatin alkuperäinen? Micrassani ainakin tarvikesuodatin fuskasi öljyä pakoputken lämpökilven päälle haisemaan kun tiiviste oli ohut rinkula verrattuna alkuperäisen paksuun tiivisteeseen.

Liekö se edellinen autosi ollut diesel jos katsastuksessa on ryntäytetty täysille kierroksille savutusmittauksessa? Bensiiniautoille ei tehdä sellaista, päästöt mitataan vain hieman kohotetuilla kierroksilla, n. 2-3000 r/min. Vanhoilla kaasariautoilla joutokäynnillä. Lisäksi tietysti katsotaan se OBD vikamuisti ja moottorinvikavalon palaminen aiheuttaa hylkäyksen. Lisäksi öljyvuoto aiheuttaa ympäristöhaittana todennäköisesti ainakin korjausmääräyksen.
Vielähän marraskuuhun on vähän aikaa, mene vain autoliikkeeseen ja käske laittaa se katsastuskuntoon.
Joo edellinen auto tosiaan oli diesel, enpäs tiennyt, että näiden katsastuksissa on eroa. Hyvä oli tietää tämäkin :) Joo toivotaan nyt, että saisivat sen siellä kuntoon, koska en mielellään kuitenkaan enää uudestaan ottaisi yhteyttä. Viime kerrallakin tuli jo huono omatunto, kun jouduin suutahtamaan autoliikkeen myymäläpäälikölle.

Alppu

Lainaa
Niin siis huoltomies sanoi, että kierrokset ei saa nousta liikaa ennen kun autolla on ajettu 500km tämän männänrenkaidenremontin jälkeen ja kun auto pitäis katsastaa, niin en uskaltanut viedä sitä katsastukseen, kun ainakin viimeksi vanhaa autoani katsastaessa katsastaja painoi kaasun pohjaan niin, että moottori huusi ja kierrokset hyppivät melkein punasella.. Olin siis itse katsastustilanteessa mukana.


Joo-o, olin näköjään lukenut vähän huolimattomasti.. :)
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Alppu

Lainaa
Männänrenkaat on juurikin käsittääkseni vaihdettu, tai näin ymmärsin korjaajan puheesta, sillä siitä oli puhetta ja lasku auton myyjälle oli kuulemma ollut n. 2000 euroa. Sehän tässä on, kun en ite siitä mitään maksanut, ei minulle mitään virallisia papereita tullut. Huoltokirjassa lukee nimittäin merkintä vain öljyn ja suodattimen vaihdosta.

En varmaan kuitenkaan juuri nyt uskalla sitä katsastukseen viedä kun moottorivalokin palaa vai?
Maanantaina menen taas liikkeessä käymään, jolloin toivottavasti saisin enemmän tietoa. Jotenkin tuntuu vaikeelta olla nainen joka hoitaa näitä asioita, sillä tuntuu, että kun auton vie huoltoon niin pidetään jotenkin täysin tumpelona ja idioottina.. Pitäis varmaan hakea oma isä mukaan ja luultavasti sais parempaa palveluakin.

Itse ainakin kyselisin työselosteen/raportin tms. perään...allekirjoitettuna. 
Vikavalon palaessa ei hyödytä viedä katsastukseen, kun autossa on vika päällä.

"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Akiras

Lainaa

Itse ainakin kyselisin työselosteen/raportin tms. perään...allekirjoitettuna. 
Vikavalon palaessa ei hyödytä viedä katsastukseen, kun autossa on vika päällä.

Joo no tällä kertaa ajattelinkin kysästä, koska viime kertanen korjaus ei näyttänyt tuovan tulosta..