Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

Ostamassa almeraa n15.

Aloittaja jepå, syyskuu 16, 2012, 14:51:05

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jepå

Terve kaikille! En löytäny samanlaista topiccia täältä missä käytäis läpi yleistä tästä Almera n15. Olisin ite tässä kuukauden sisällä ostamassa almeraa jonka hintana ois max 2000e. Osaako joku kertoa käyttökokemuksia? Ruostuuko helposti?

Mitä tyyppivikoja on tärkeää muistaa katsoa ennen ostamista?
Tarvitsisin käyttöautoa itselleni. Ei tarvitse olla tehoa tai mitään hienouksia, kunhan vaan kestää ja ei kori katoo vuodessa. Faijalla oli tollane joskus ja muistelisin, että startin kanssa ollu ongelmia. Suositteletteko muuten mieluummin viistoperästä vai sedania? Onko niissä isoja eroja muutenkuin kooltaan? Itselle ei väliä. Sit viel sellane et onko hirveitä laatueroja tai kestävyyseroja esim corollaan verrattuna? Tuppaa corollat olee ylihinnoteltuja nii ei rahat riitä!   Kiitos vastauksista jo etukäteen. Toivottavasti te osaavat jaksatte kirjottaa vinkkejä ja tietoa ettei tuu ostettua ihan läjää. ::)

akkuhappo

Kyllä noi almerat on aika ruosteherkkiä laitteita, helman takaosat ja kaaret on yhdessä sun toisessa jo parsittu,
kannattaa ruosteitten kanssa olla tarkkana.. muuten ei ainakaan omassa 1.4 vekottimessa ollut juurikaan ongelmaa, senkun ajeli vaan. väisteli vaan vesilätäköt ettei se #!@#¤% ruostu   ::)

Alppu


Samoilla linjoilla akkuhapon kanssa. Kannattaa katsoa ettei ole jo valmiiksi pahasti ruosteessa. Helmojen takapäät kannattaa tosiaan koputella, mutta ei niitä suuri homma ole paikatakaan jos sille on tarvetta.

Jos ei ole vielä pahemmin ruosteessa, suosittelen ainakin kotelonsuojat vetämään pohjaan, antaa taas lisäaikaa.

Tekniikka kestää ja 1.4 pääsee, mutta ei se mikään raketti ole. :)

Viistoperäistä on helpompi lastata/purkaa.. menee isommatkin.. tavarat kun kääntää penkit.

"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Datsuuna

#3
Mulla on ollu 4 kpl N15 korisia hatchbackejä kaikilla muilla koneilla paitsi dieselinä. Varmatoimisia autoja ei juuri koskaan tekniikkavikoja mitä nyt tietysti jarrut ja pakoputkisto, mutta nehän on kulutustavaraa kaikissa autoissa. Jos et vaadi suorituskykyä menee 1,4L bensakoneella aivan hyvin 1,6L kone kyllä kannattaa valita jos vaihtoehtoja on. GTi on hyvä matka-ajossa kaupunkipyörityksessä ei. Korin lahoamiseen vaikuttaa eniten se onko kori suojattu jo uutena hyvin Almeran tapauksessa usein ei. Helmakotelot erityisesti ne takapäät ovat herkkä kohta samoin takapyörien kaaret.
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

jepå

Kiitos vastauksista! Jos löytää ruosteettoman yksilön niin kannattaa siis ite suojata ne mitä pitää?
Eli toisinsanoen ruoste on tuon auton pahin vihollinen.

Mistä tohon almeraan saa varaosia? Saako uutena ja käykö joittenkin muittenkin autojen osat? Ovatko kalliita? Onko almeraa helppo ite korjata?

Tärkeimpänä kysymyksenä, että voiko almeraa ostaa huoletta yli 200 tuhatta ajetun jos on vaan hyvässä kunnossa?    Ja mistä ihmeestä on peräisin väite ettei tuo almera lämpenisi hyvin talvella?

Datsuuna

#5
Suojata kannattaa ehdottomasti vaikka itse jos voi ja osaa kotelonsuojaaineet on nykyisin hyvin edullisia. Varaosia saa tarvikeliikkeistä hyvin esim. Motonet, Osaset-ketju ym. ja purkaamoista löytyy runsain mitoin harvemmin joutuu Nissanilla käymään. Tarvikeosat ei ole kalliita ja N14 Sunnyssä jotain samoja osia varsinkin moottorinosat. On helppo korjata kohteisiin pääsee suhteellisen helpolla käsiksi eikä erikoisavaimia juuri tarvita. 200tkm ei ole vielä matka eikä mikään jos huollot on tehty säännöllisesti. Tuohon talvella lämpenemiseen voi sanoa, että kovilla pakkasilla kestää pikkupakkasilla lämpiää melko pian ei mikään ongelma.

RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

jepå

Oorrait! Kiitti tiedosta! Sit sellane viel et ku sellasen käsityksen oon saanu et ton ikäset corollat on tosi hyviä kestämään niin onko nissanissa sitten hirveetä eroa siihen?  :-/

Alppu

LainaaKiitos vastauksista! Jos löytää ruosteettoman yksilön niin kannattaa siis ite suojata ne mitä pitää?
Eli toisinsanoen ruoste on tuon auton pahin vihollinen.

Tärkeimpänä kysymyksenä, että voiko almeraa ostaa huoletta yli 200 tuhatta ajetun jos on vaan hyvässä kunnossa?    Ja mistä ihmeestä on peräisin väite ettei tuo almera lämpenisi hyvin talvella?

Ruoste se pahin lienee, jos peliä ei ole heti alussa menetetty, niin asian kanssa pärjaa kunhan kerran vuoteen syynää paikat läpi ja korjaa/suojaa mitä sitten löytyykin.

Huollettuna kestää kilometrejä ja ikävät viat taitavat olla suhteellisen harvinaisia.

Kovilla pakkasilla (yli 20) lämpeää vähän hitaasti, mutta lämpenee kuitenkin ja tarkenee ihan hyvin.






"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Alppu

#8
LainaaOorrait! Kiitti tiedosta! Sit sellane viel et ku sellasen käsityksen oon saanu et ton ikäset corollat on tosi hyviä kestämään niin onko nissanissa sitten hirveetä eroa siihen?  :-/

Käsityksesi on oikea. Kyllä nämä Corollat kestää todella hyvin ja eivät ruostu niin herkästi kun esim. saman ikäiset Almerat.

Corollatkin taitavat olla made in japan jonnekin 2000-luvun vaihteen faceliftiin?

Corollassa jakopäätä pyörittää hihna, vaihto 100000tkm/5v.(?) Sitä en muista, tuleeko täystuho jos pääsee katkeamaan.. saattaa riippua koneen tyypistä.

Kannattaa sellanenkin käydä ajamassa.

"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Alppu

Nopeasti kattoen, kahteen tonniin voi saada Almeraan ilmastoinnin, Corollaan ei.

"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

cedricfan

LainaaCorollatkin taitavat olla made in japan jonnekin 2000-luvun vaihteen faceliftiin?

Corollassa jakopäätä pyörittää hihna, vaihto 100000tkm/5v.(?) Sitä en muista, tuleeko täystuho jos pääsee katkeamaan.. saattaa riippua koneen tyypistä.

E11-sarjaa 97-01 ei juurikaan ole muuta kuin japseja, vain liftback 00- on britti. E11 on se ns Philishave"-maskillinen malli. Jakopää (bensakoneet) 00 saakka hihnalla, uudemmat VVTi-koneet ketjulla. Tosin Toyotalla ketjut kestää Nissania paremmin, mutta ei hihnakaan yleensä aiheuta ongelmia, vaikka vaihto menisi pahastikin pitkäksi. Se hihna kun menee todella nätin suoraa reittiä, eikä reittiä ole poikkeutettu aneemisesti ratkaistuilla laakeroinneilla.

E12-sarja 02-08 on pääsääntöisesti eurooppalainen. Sedan ja farmari turkkilainen, hatchback britti. Joukossa on myös satunnaisia japsiyksilöitä, mutta valmistenumeron alku kertoo kotimaan: JT... = Japani SB... = Englanti NM... = Turkki. Jakopää VVTi tietty ketjulla. Tolkuttoman ylihintaisia, ennemmin menee rehellisesti ostamaan focusgolfastran halvalla.

Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

cedricfan

LainaaNopeasti kattoen, kahteen tonniin voi saada Almeraan ilmastoinnin, Corollaan ei.

Kerroit juuri Toyotan pahiomman vian: tolkuttoman ylihintaisia, ja voisi sanoa että yliarvostettujakin. Hintaerolla tekee paljon. Ja varusteitahan Toyotissa ei juurikaan ole.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

jepå

Eli toisinsanoen almerassa ja corollassa ei oo niin paljon eroa kestävyydessä, että olisi järkevää maksaa corollasta paljoa enempää. 

Onko siis järkevämpi maksaa 1500e jostain 98-99 almerasta jolla ajettu pyöreästi 200tuhatta vai 2000e yli 200tuhatta ajetusta corollasta joka on 96-97 mallinen? voisin linkata tohon vertailun vuoksi.

jepå

mites esim nää? 
http://www.nettiauto.com/toyota/corolla/5065341
vs
http://www.nettiauto.com/nissan/almera/5077010

rahaa ei oo yli 2 tonnia käyttää. Toi corolla oli nyt hyvä mikä löyty. Kumman valitsisitte?

hamajar

http://www.nettiauto.com/nissan/almera/5076793 Osta mielummin tämä jos on vaan koriltaan hyvässä kunnossa.
Almera N16 Tekna
Almera N15 GTi x2
Sunny  N14 SLXi

Nissannisti

Sinänsä 200tkm auton mittarissa ei kerro autosta juurikaan, vaan pikemminkin huoltokirja, eli onko kiinnostanut hoitaa autoa vai ei. 200tkm autot voivat olla ihan yhtälailla pommeja, jos on huoltaminen laiminlyöty ja pesukin on tehty ekaa kertaa vain myyntiä ja kuvia varten. Itse joka tapauksessa valitsisin nissanin juurikin edellä ilmenneestä syystä, eli ylimääräisestä imagorahasta, joka tulee siitä että on toyotan merkki keulassa.
Kaikki paitsi kunnon tyypit nissanilla on turhaa

Sunny N14 -94 1.6 LXi, Primera P11 -99 1.6 comfort sedan

jepå

Toi ilmastoitu nissan vaikutti kyl hyvältä. Onko kaikki n15 nissanit tehty japanissa? Ja onko vaan noissa si malleissa ilmastointi?

Alppu

Lainaamites esim nää? 
http://www.nettiauto.com/toyota/corolla/5065341
vs
http://www.nettiauto.com/nissan/almera/5077010

rahaa ei oo yli 2 tonnia käyttää. Toi corolla oli nyt hyvä mikä löyty. Kumman valitsisitte?


Ota Nissani jos ei löydy ruostetta.

Muuten Toyota, joka lienee ainakin ruosteettomampi.. :)
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Datsuuna

#18
LainaaToi ilmastoitu nissan vaikutti kyl hyvältä. Onko kaikki n15 nissanit tehty japanissa? Ja onko vaan noissa si malleissa ilmastointi?
Ei vaan ainoastaan GTi malleissa ilmastointi on vakiona Si ja SR malleissa lisävaruste. Ilmastoinnin olemassa oloa mielestäni liioitellaan vahvasti ei se nyt niin ihmeellistä ole  ::) VM lehdessä väitettiin, että GTi mallit olisi valmistettu Englannissa ainakin minun autoissa valmistusnumeroiden mukaan valmistusmaa on Japani ?  :o
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

cedricfan

AC on ehdottomia varusteita, jonka hyödyn huomaa etenkin tähän vuodenaikaan. Poistaa meinaan kosteuden autosta ja ikkunoista ;)
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Datsuuna

LainaaAC on ehdottomia varusteita, jonka hyödyn huomaa etenkin tähän vuodenaikaan. Poistaa meinaan kosteuden autosta ja ikkunoista ;)
Kyllä silti ei se niin ihmeellistä ole kyllä ilmankin pärjää mainiosti  :)
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

Jylppy

Lainaa
VM lehdessä väitettiin, että GTi mallit olisi valmistettu Englannissa ainakin minun autoissa tyyppikilvessä luki valmistusmaana Japani ?

Kato VIN:istä, jos alkaa J:llä, on valmistettu Japanissa - S-alkuinen taas briteissä.
L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

StanLaurel

Lainaa

Kato VIN:istä, jos alkaa J:llä, on valmistettu Japanissa - S-alkuinen taas briteissä.

Missähän toi mun Pulsar-X on valmistettu kun VIN:issä on ekana B, Bulgariassako?  ;D
413962 ¤ 150151 ¤ 91215 ¤ 25321

BA


Jylppy

#24
Lainaa

Missähän toi mun Pulsar-X on valmistettu kun VIN:issä on ekana B, Bulgariassako?  ;D

B viittais Afrikkaan, kaksi ekaa digittiä:

BA = Angolia
BB = Angolia
BC = Angolia
BD = Angolia
BE = Angolia
BF = Kenya
BG = Kenya
BH = Kenya
BJ = Kenya
BK = Kenya
BL = Tanzania
BM = Tanzania
BN = Tanzania
BQ = Tanzania
BR = Tanzania

EDIT: BA (tai tässä yhteydessä Angolia) ehti ensin.. :D
L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

BA

#25
Paitsi että tuon ikäisessä väli-amerikan mallissa ei todennäköisesti ole varsinaista VIN- järjestelmän mukaista koodia ollenkaan vaan ihan oma runkonumeronsa kuten muissakin vanhoissa japsiautoissa... ::)

jepå

Mihin perustuu toi että ilmastointi poistaa myös kosteuden? On pitänyt monesti kysyy et mistä johtuu et jos on käytössä pelkkä puhallin niin ilman on just sellasta kosteeta paskaa.

take

LainaaMihin perustuu toi että ilmastointi poistaa myös kosteuden? On pitänyt monesti kysyy et mistä johtuu et jos on käytössä pelkkä puhallin niin ilman on just sellasta kosteeta paskaa.
Se perustuu siihen että ilman kyky sitoa kosteutta on voimakkaasti riippuvainen lämpötilasta. Mitä kuumempi, sitä enemmän kosteutta ilma pystyy sitomaan. (Siis jos kosteutta on tarjolla ja nythän sitä on) Vastaavasti jäähtyessään ilma luovuttaa kosteutta pois, mikä ilmenee ilmastoinnin kondenssivetenä auton alla.

Nyt kun ilma jäähdytetään, se luovuttaa kosteutta pois eli "kuivuu". Kun se viileä ilma puhalletaan lämpimään autoon, se lämmetessään kykenee sitomaan enemmän kosteutta. Lämmityslaitetta ja ilmastointia yhtaikaa käyttämällä saa tehostettua prosessia.

Datsuuna

Täältä löytyy varsin perusteellinen selvitys ilmastointilaitteen toiminnasta jos kiinnostaa  ;D
http://publications.theseus.fi/bitstream/handle/10024/29250/Korhonen_Timo.pdf?sequence=1
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

jepå

mut näin syksyisin esimerkiksi kun keskilämpötila täällä etelä-suomessa on noin 15 astetta niin eikö puhallin siis puhalla tuon ulkoilman sisälle? Mietin vaan sitä, että jos ajaa esim 50 km matkan kahdella autolla toisessa on ilmastointi ja toisessa puhallin ja kun on +15c eli sitä puhallintakaan ei voi pitää niin kylmällä kun pystyy tai ainaki musta se on liian kylmä, niin onko niissä eroja jos molemmat saavat autoon lämpötilan esim +20 astetta? Onko ilmastoinnissa itsessään ominaisuus poistaa kosteutta esim nyt syksyllä? Kesällä ymmärrän tietysti miksi puhallin häviää, mutta usein kuulee monista paikoista, että ilmastointi hyödyttää kesä,heinä ja elokuun, muuten puhallin ajaa saman. Miten on?

Ps. Sori joudut selittämään tyhmälle