Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

Nissan Primera P12 öljynkulutus

Aloittaja purtsip, joulukuu 08, 2009, 10:06:04

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Alppu

No minua ei sitten voi onnitella kun ei laske yhtään kympin vaihtovälillä. no ei ole sama konekaan.

Max life 10w-40 kesäksi koneeseen, ehkä kulutuskin vähenee.. mene ja tiedä.
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

nissan-man

LainaaNo niin,
Asian käsittely on nyt tullut tiensä päähän ja ei tässä voi kun hämmästellä kuluttajalle tarjottuja oikeuksia...
Viranomaiset antavat päätöksensä maahantuojan antamien raja-arvojen mukaan, ilman minkäänlaista kyseenalaistamista taikka laskelmiin tai testituloksiin perustuvaan faktaan.
Lyhyesti sanottuna Nissan 1.8 moottorille sallitaan 7.5L öljynkulutus öljynvaihtovälille :-?
Pitääkin vielä kysyä maahantuojan kantaa ölynkulutukseen, eli tarviiko öljyjä enään vaihtaa ollenkaan vai riittääkö ainoastaan suodattimen vaihto.
Onnittelen myös samalla maahantuojaa ja auton valmistajaa, sillä he ovat keksineet ensimmäisten joukossa öljyn itsevaihtuvan järjestelmän ;) ;D
Onnea ja menestystä saman teknologian omaaville omistajille ;)
On se ihme hommaa.. Uudet autot näköjään syö enemmän öljyä kuin yli 20vuotta vanhemmat autot, Tutun Vw Jettakin syö öljyä uudesta asti, antoivat vaan Pörhöllä öljypurkin peräkonttiin auton oston yhteydessä. Ja eipä tuo minun primera SR20Di koneella syö 15tkm välille yhtään, ei siis tikussa pinta laske, mittarissa 375tkm, Öljyinä Teboil Diamond 5w-40 :)
P10 GA16DS

ILVES-Joe

#62
Oletko kokeillut vaihtaa öljymerkkiä vai hakkaatko vieläkin päätäsi seinään Mobil 1 kanssa?
Fairlady SPL310, Bluebird 410 historic rata-auto, LB10, FG103. KPLE10, LE10 5kpl, K10, K11
http://www.koskenkorvankyla.fi/
http://www.ilvesjoki.fi/

valpas

Harmittava juttu.
Sikäli se on helppoa, että tietää, että pitää lisätä öljyä määrävälein. Eikä sylinteri ja mäntä kulu.  :)
Itsellä tulee ajettua tutuilla autoilla kymppitonni, katsomatta tikkuun. Mobililla ajellaan etupäässä. Ei viitsi alkaa öljymerkkiä vaihteleen tuuliviirin lailla. Parempi moottorille, ja sen puhtausasteelle, kun pitää samanlaiset sisässä jatkuvasti.
Pienestä se on se öljynkulutus kiinni. Joka kerta, kun mäntä tulee alaspäin, sen pitäisi raapia se öljy sylinterin seinämiltä pois. Männän iskuja on melko monta 1000km:lla.
Kyllä siihen lohkoon tulee muodonmuutoksia aina, kun siihen jotain kiinnittää. Koneistamalla tulee vain pyöreää, ja siten niitä muodonmuutoksia ei pysty juurikaan ennakoimaan muuta, kuin lohkon muotoilulla. Tietenkin voisi lohkon esijännittää siihen tilaan, kuin se käytössä menee, ja koneistaa vasta sitten, mutta tahtoo olla liian kallista puuhastelua.
Mielenkiintoista olisi tietää, mitä ovat moottorille tehneet, että öljynkulutus on saatu pienemmäksi.
Finnissä oli aikanaan samanlaista vikaa, ja syynä oli silloisen tietämyksen mukaan huono männänrengas aine.

sunny94

Muija ajaa tommosella -89 sunnyllä niin oon vaihtanu siihen vuoden välein öljyt ja öljyinä mobilit niin ei ole tarvinnu lisätä ja kilomtrejä tulee +15tkm.
Että jos kone on väljä niin se on kans väljä ei siinä öljyt
sitä korjaa ;D

cedricfan

No tuolla Mobilillakin on kymmeniä eri öljyjä, ja tärkeintä on valita oikea sekä hyvä öljy tuosta sekamelskasta. Esim diesemoottorille tarkoitetun öljyn (Delvac) käytöstä bensakoneessa ei ole hyötyä. Tai esim VAGeen Longlife-öljy muualla kuin Klonksvaakkeneissa, Nissanissa se toimii huonosti eikä anna pitkää vaihtoväliä.
Ja 5W-50 on huono öljy mihin tahansa autoon, vaikka Mobilina sitä ostetaankin Suomessa käsittämättömän paljon. Turhien muovien tunkeminen moottoriin nyt vaan ei ole hyväksi. Lisäksi vastaavanlaiset öljyt löytyvät muiden merkkien purkeista yleensä edullisemmin.
Moottorille ja sen puhtausasteelle saman öljyn käyttämisellä ei ole eroa. Itse asiassa puhtauden kannalta öljytyypin satunainen vaihto tekisi jopa hyvää.
Toisalta esim tiivisteongelmaiselle (myös ohjurinkumit) moottorille saattaa Valvolinen Maxlifesta olla hyötyä mutta se on koostumusasia, PAO kontra esterit ja XHVI jne.

Laihana lohdutuksena purtsipeelle, esim Volkkarissa sallitaan vielä suurempi öljynkulutus, ja auton omistajat nielevät senkin.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

00 td primera

LainaaNo tuolla Mobilillakin on kymmeniä eri öljyjä, ja tärkeintä on valita oikea sekä hyvä öljy tuosta sekamelskasta. Esim diesemoottorille tarkoitetun öljyn (Delvac) käytöstä bensakoneessa ei ole hyötyä. Tai esim VAGeen Longlife-öljy muualla kuin Klonksvaakkeneissa, Nissanissa se toimii huonosti eikä anna pitkää vaihtoväliä.
Ja 5W-50 on huono öljy mihin tahansa autoon, vaikka Mobilina sitä ostetaankin Suomessa käsittämättömän paljon. Turhien muovien tunkeminen moottoriin nyt vaan ei ole hyväksi. Lisäksi vastaavanlaiset öljyt löytyvät muiden merkkien purkeista yleensä edullisemmin.
Moottorille ja sen puhtausasteelle saman öljyn käyttämisellä ei ole eroa. Itse asiassa puhtauden kannalta öljytyypin satunainen vaihto tekisi jopa hyvää.
Toisalta esim tiivisteongelmaiselle (myös ohjurinkumit) moottorille saattaa Valvolinen Maxlifesta olla hyötyä mutta se on koostumusasia, PAO kontra esterit ja XHVI jne.

Laihana lohdutuksena purtsipeelle, esim Volkkarissa sallitaan vielä suurempi öljynkulutus, ja auton omistajat nielevät senkin.
Volkkarin kun ostin olin tietoinen tuosta öljyn kulutuksesta eikä se minua haittaa(toivottavasti en saa bannia foorumille  ;D mut olen ollut tyytyväinen valintaan).Jokainen auto kuluttaa öljyä toinen enemmän ja toinen vähemmän.
Finn coupe -71
finn -72 varaosa vehje
passat -01 2.8 v6 4motion käyttis
Sunny n13 1.6
ex vehkeitä monia..finn -70 1.5i turbo,nissan,ford,bmw,yms..

nissan-man

#67
LainaaMuija ajaa tommosella -89 sunnyllä niin oon vaihtanu siihen vuoden välein öljyt ja öljyinä mobilit niin ei ole tarvinnu lisätä ja kilomtrejä tulee +15tkm.
Että jos kone on väljä niin se on kans väljä ei siinä öljyt
sitä korjaa ;D
On ne nämä vanhempien tatsunien koneet lujia, jos vähänkään on huollettu, mutta kyllä se syönti voi öljyistäkin johtua, esim joillakin on Shell helix ultrat hävinny tietämättömiin, ja mulla taas on pysynyt 15tkm välin ylärajassa, kyseessä GA16DE kone, ja viime öljynvaihdon yhteydessä tehty Forte-käsittely, Öljyt on pysyny paljon kirkkaampina käsittelyn jälkeen, ja mittarissa 270tkm, ja tuosta Forten-käsittelystä on myös monia eri mielipiteitä, mutta itseltä on ainakin positiivinen mielipide. :) Se vähä riippuu mistä roikkuu..

E: Ja sanompa vielä senkin että sukulaisella on QG18DE koneella oleva pirssi, eikä syö öljyä, ei syönyt uutena eikä nytkään noin 150-200tkm ajettuna :P
P10 GA16DS

Alppu

Tehdäänkö niistä lohkoista nykyään niin pirun keveitä ja materiaaliltaan ohuita, että vääntyilevät sitten hallitsemattomasti, vai mistä lienee kysymys?
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Spoeghe

Lainaa
Volkkarin kun ostin olin tietoinen tuosta öljyn kulutuksesta eikä se minua haittaa(toivottavasti en saa bannia foorumille  ;D mut olen ollut tyytyväinen valintaan).Jokainen auto kuluttaa öljyä toinen enemmän ja toinen vähemmän.

Tuolla meidän skodillacilla olen 5v+ ja 200tkm itse ajanut, kokonaisuutena alkaa olla 400K mittarissa.
Mobileilla ajettu ainakin koko minulla oloajan, ja lisätä ei ole tarvinnut kuin korkeintaan puoli litraa 15tkm vaihtovälille, monasti ei sitäkään. Evry kiinni, raskaahko kaasujalka (ei tosin näy ulospäin noilla 66kW+evry -tehoilla) eikä se siitä kummene...
JPL-710 -73 ((iki?)projekti)
Mazda 6 2.0TD farkku (rouvan käyttis)
Skodillac Fabia RS 1,9TDI -04 (työmatkayksiö)

purtsip

LainaaOletko kokeillut vaihtaa öljymerkkiä vai hakkaatko vieläkin päätäsi seinään Mobil 1 kanssa?

Nyt on Nissanilla ajettu 14000km ja öljyä on kulunut 5,4L.
Öljynvaihdossa merkki vaihtui Valvoline Synpower 5w40w öljyyn.
Nyt on hyvä seurata vaikuttaako merkinvaihto öljynkulutukseen.

Tiedustelin aikaisemmin maahantuojan kantaa öljynvaihtoon, mikäli öljyä kuluu yhden moottoritilavuuden verran vaihtovälin aikana.

Vastaus oli että:

"Moottoriöljy määrä on syytä vaihtaa esim. kerran vuodessa kokonaan ja vaihtaa samalla öljynsuodatin, koska epäpuhtaudet ja palamisjäämät jäävät suodattimeen. Vaihtamalla koko öljymäärä ja esim. toisen merkin öljy, saattaa öljyn kuluminen vähentyä."

Kuluttajariitalautakunta ei ole vieläkään tehnyt päätöstä asian suhteen, odotan sitä edelleen mielenkiinnolla.

cedricfan

Toisen öljyMERKINvaihto ei kyllä tuo apua, toisen laadun kylläkin saattaa, jos öljyä menee esim tiivisteiden kautta. Ja suodatin ei vaikuta öljynkulutukseen.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

purtsip

LainaaToisen öljyMERKINvaihto ei kyllä tuo apua, toisen laadun kylläkin saattaa, jos öljyä menee esim tiivisteiden kautta. Ja suodatin ei vaikuta öljynkulutukseen.

Koneessa oli Mobil 1 ESP Formula 5W-30 ja ne vaihdettiin Valvoline Synpower 5w40 öljyyn(eli ei suurta eroa). Seuraavan 1tkm:n näkee onko vaihdolla ollut vaikutusta.

cedricfan

Lainaa
Koneessa oli Mobil 1 ESP Formula 5W-30 ja ne vaihdettiin Valvoline Synpower 5w40 öljyyn(eli ei suurta eroa).
Onpas. Tuo Synpower on klassinen 5W-40 90-luvun kalustoon. Kun taas ESP on 2000-luvun Longlife-öljy, joka on energiaa säästävä erittäin matalakitkainen. Se ACEA-luokitus kertoo eron ;)
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

purtsip

Lainaa

Koneessa oli Mobil 1 ESP Formula 5W-30 ja ne vaihdettiin Valvoline Synpower 5w40 öljyyn(eli ei suurta eroa). Seuraavan 1tkm:n näkee onko vaihdolla ollut vaikutusta.
Ölynvaihdon jälkeen on tullut ajettua 1000km ja suureksi ihmetykseksi huomasin, että öljyä ei ollut kulunut ollenkaan :).
Täytyy ajaa vielä toiset 1000km jotta pystyy varmuudella toteamaan öljynkulutuksen muutoksen.
Nopeasti analysoituna toteama on seuraava:
Nissanin 1.8 koneessa ei kannata käyttää Mobil 1 ESP 5w-30 öljyä, ellei sitä halua lisätä 1tkm välein.

cedricfan

LainaaNissanilla taitaa Qashqai olla ensimmäinen mallipolvi jossa myös bensakoneisiin vaaditaan erikoisöljy?
Eli miksi ihmeessä sinne Primeraan sitten edes laitettaisiin väärä öljy kuten ESP 5W-30 :-?
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

x-1

Tein just täydellisen kone remontin 1.8 p12 primeraan. Oli surkean näkoinen moottori, pytyt soikeat, männän-renkaat kuolleet, jopa pako venttiilit piti uusia koska ei saanut enään kunnostettua.


nissan-man

LainaaTein just täydellisen kone remontin 1.8 p12 primeraan. Oli surkean näkoinen moottori, pytyt soikeat, männän-renkaat kuolleet, jopa pako venttiilit piti uusia koska ei saanut enään kunnostettua.

Ja mittarissa oli miljoona? ::)
P10 GA16DS

x-1


ひゃ く あ hyakuA sataA

#79
Tyypillisiä 1.8 koneita. ;) Alkupään 2000-2003 koneet on vissiin parempia, kuin 2003 vuoden jälkeen tulleet.
Hyundai i30 isg 1.4 2010   E10-75`hashis` mr  EX Austin mini 1030 cm3-77 race evo 1 `ministeri`   EX VLB10-67 ex e10  ex S12  Ex-S13 N-15 -98 EX  gsm 0465485071 1000 cm rules!

Alppu

LainaaTein just täydellisen kone remontin 1.8 p12 primeraan. Oli surkean näkoinen moottori, pytyt soikeat, männän-renkaat kuolleet, jopa pako venttiilit piti uusia koska ei saanut enään kunnostettua.


Kysytäänpä tähän samalla, onko näissä vm.2000 jälkeen valmistetuissa 1.5 koneissa samaa vikaa?
Mahdollisista jakopään ongelmista olen tietoinen..
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

ひゃ く あ hyakuA sataA

Lainaa

Kysytäänpä tähän samalla, onko näissä vm.2000 jälkeen valmistetuissa 1.5 koneissa samaa vikaa?
Mahdollisista jakopään ongelmista olen tietoinen..

Itse en ole ainakaan 1.5 koneissa kuullut olevan öljynsyöntiä olevan. Pitäisi olla sen suhteen turvallinen vaihtoehto, vaikkakin on melko tehoton moottori. Tuo 1.8 on 1.5 koneesta suoraan suurennettu ja siinä on menty metsään pahemman kerran. Jakopään ongelmiakaan en ole pikkukoneessa kuullut olevan, niitäkin löytyy varsinkin 2 litraisissa p11 primeroissa.
Hyundai i30 isg 1.4 2010   E10-75`hashis` mr  EX Austin mini 1030 cm3-77 race evo 1 `ministeri`   EX VLB10-67 ex e10  ex S12  Ex-S13 N-15 -98 EX  gsm 0465485071 1000 cm rules!

ja_ke

#82
LainaaTyypillisiä 1.8 koneita. ;) Alkupään 2000-2003 koneet on vissiin parempia, kuin 2003 vuoden jälkeen tulleet.

Joo jotenkin näin se on. Vuoden 2003 jälkeen olevissa 1,8l koneissa tuntuu olevan aika heikkolaatuisia yksilöitä. Oisko valmistusmaa muuttunut jollakin komponentilla tjtn.. On kyllä itsellä viimeinen nissani tämä mikä nyt on. Ei yksinkertaisesti uskalla uudempia ostaa.
[s]n14 1,6lxi[/s] Nissan Primera 11-144. -01, 1,8.

Pandre

Ostin Nissan Primera 2005:n ei-nissan-kaupasta ja autolla oli tällöin ajettu noin 50k km. Olin viemässa autoa ensimmäiseen huoltoon omistuksessani ja katsoin öljyt ennen huoltoa. Huomasin että tikku ei kastunut.
Aloin ottamaan selvää moisesta öljyn kulutuksesta ennekuin aloin taistelemaan nissanin kanssa tulevaa taktiikkaa varten.
Jostain ulkomaisilta sivuilta luin, että erityisesti 1.8 litraisissa koneissa on löytynyt useita tapauksia, jossa kolmos-sylinteri on soikea, mikä aiheuttaa öjynkulutuksen. Voi olla että pitää paikkansa tai ei, mutta joka tapauksessa tuo öljyn epänormaali kulutus ei sinänsä ole mikään vika, mutta oire jostain viasta. Ja nissan taklaa sitä tuolla älyttömällä 0.5 litran kulutusrajalla.
Jätän tässä nyt kertomatta muutamia tapahtumia, mutta lopptulos oli se, että sain nissanin piikkiin puolimoottoriremontin.
Mutta yritä lukea tästä vihje: Homma onnistui ilman ennustettua taistelua, koska olin tilanteessa hyvin aktiivinen.


Tero-75

#84
LainaaOstin Nissan Primera 2005:n ei-nissan-kaupasta ja autolla oli tällöin ajettu noin 50k km. Olin viemässa autoa ensimmäiseen huoltoon omistuksessani ja katsoin öljyt ennen huoltoa. Huomasin että tikku ei kastunut.
Aloin ottamaan selvää moisesta öljyn kulutuksesta ennekuin aloin taistelemaan nissanin kanssa tulevaa taktiikkaa varten.
Jostain ulkomaisilta sivuilta luin, että erityisesti 1.8 litraisissa koneissa on löytynyt useita tapauksia, jossa kolmos-sylinteri on soikea, mikä aiheuttaa öjynkulutuksen. Voi olla että pitää paikkansa tai ei, mutta joka tapauksessa tuo öljyn epänormaali kulutus ei sinänsä ole mikään vika, mutta oire jostain viasta. Ja nissan taklaa sitä tuolla älyttömällä 0.5 litran kulutusrajalla.
Jätän tässä nyt kertomatta muutamia tapahtumia, mutta lopptulos oli se, että sain nissanin piikkiin puolimoottoriremontin.
Mutta yritä lukea tästä vihje: Homma onnistui ilman ennustettua taistelua, koska olin tilanteessa hyvin aktiivinen.

Aiheesta löytyy forumilla enemmänkin juttua. Kyseessä on 4-sylinteri, joka menettää muotonsa kun kytkimen kaavelin pultit kiristetään momenttiin, ja ongelma koskee nimenomaan näitä 1.8 koneita. Nissan on useita remontteja korvannut juurikin tästä syystä.
Forumilta ja muilta jäseniltä saadun tiedon ansiosta pystyin mm. ohjeistamaan entistä työkaveria samassa asiassa, ja hänkin sai koneremontin Nissanin piikkiin.
Puh: 040-5636785
P11 2.0 SLX -98 purkuosia, TA12 -87 2.0 SGX aut; KN10 120A Coupé -81 + pikkuviri A14; B11 -84 (R.I.P E16 123hp 163Nm)
Skoda Octavia Combi 1.4TSi 2017, Suzuki GT 125R -76

purtsip

Lainaa

Huomenna lähetän paperit Kuluttajariitalautakuntaan ja nähtäväksi jää minkälainen päätös asiasta tulee.

Ja päätös tuli vihdoinkin asiaan:
Kuluttajariitalautakunta totesi öljynkulutuksen olevan huomattavasti tavallista suurempi, mutta toteaa että kulutus ei ylitä maahantuojan määrittelemää raja-arvoa.
Takuun päätyttyä ostaja on velvollinen näyttämään toteen virheen olemassaolo.

Eli tässä tapauksessa minun kustannuksellani olisi pitänyt purkaa moottori ja mittauttaa sylinteriputket asiantuntijoilla, jotta mahdollinen muotovirhe olisi tullut esille.
Ja mitkäköhän toleranssit maahantuoja antaa sylinteriputken ympyrämäisyydelle, kun kerran öljynkulutuskin saa olla käsittämättömän suurta.

Ainoa positiivinen asia on ollut, että öljymerkin vaihdon jälkeen kulutus on loppunut lähes täysin.
2tkm aikana ei ole tarvinut lisätä öljyä ollenkaan, kun mobilia olisi pitänyt laittaa jo n.1L koneeseen.

Kiitokset voin antaa myös maahantuojalle, kun vinkkasivat että öljymerkin vaihto saattaa vaikuttaa kulutukseen :)
Kiitokset myös asiaa kommentoinneille ja- seuranneille lukijoille :)

cedricfan

Noin se virhevastuun kanssa menee, todistusvelvollisuus on asiakkaalla.

Ja ei öljymerkin vaan öljytyypin vaihto ;)
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

PK

#87
LainaaTein just täydellisen kone remontin 1.8 p12 primeraan. Oli surkean näkoinen moottori, pytyt soikeat, männän-renkaat kuolleet, jopa pako venttiilit piti uusia koska ei saanut enään kunnostettua.

Nelossylinterin soikeudesta olen lukenut, mutta oliko tuossa useampi tai kaikki sylinterit soikeina? Mikä on suurin sallittu soikeus? Porautitko lohkon ja tarviiko olla stressilevy käytössä ja saako tuohon ylikoon mäntiä? Oliko puristusrenkaatkin "kuolleet" vai vain öljyrenkaat?

Vm. 2003 QG18DE-koneinen Almera hörppäs täällä sellaiset pari litraa tuhannella, ulospäin ei vuotoa yhtään. Nyt on kansi kunnostettu (myös kaikki pakoventtiilit joutui vaihtamaan), venttiilivarren kumit oli kunnossa, joten alakerrassa on ongelmat. Pelkästään yhden sylinterin soikeus ei taida tuohon kulutukseen riittää, onko näissä tietyn vuosimallin koneissa tuon lisäksi öljyrengasongelma?

Kannattaako tuohon ostaa uusi alakerta vm.2000-2003 väliltä (kuulema parempi, onko?), porata nykyinen, vai onko muita ehdotuksia?

Edit: Uutta lohkoa ei kannata ehdottaa, kustantaa 1712€.

x-1

En nyt tarkkaan muista mutta sen verran kaikki oli soikeat että koneistaja sano että jollei porata niin antaa olla... Jopa puristusrenkaat oli huonot, männät tuli jostain ulkomailta suomesta ei saanut.samoin venttiilit tuli jostain toisesta merkistä.itse en nähnyt mitään järkeä ostaa purkaamosta vaihtomoottoria....

BA

Työkaverille selailin moottorinosakatalookia niin "yllättäen" Renaultista löytyi täsmälleen samaa venttiilikokoa. En muista enää mikä saman ikäinen Renaultti se oli, mutta jokatapauksessa niillä rellun venttiileillä se Primera liikkuu edelleen.  :)