Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

Nissan Primera P12 öljynkulutus

Aloittaja purtsip, joulukuu 08, 2009, 10:06:04

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

take

Lainaa


1. Miten ne männänrenkaat leikkaa kiinni?

2. Mikä on stressihoonaus?

3. Kaavelin pultit?
1. Väärä tai huono materiaali. Huonot liukuominaisuudet, huono lämmönkesto. Silloin kun materiaali pettää niin mikään öljy ei pysty ihmeitä tekemään. Voitelu pettää varmasti.

2. Stressihoonaus=moottoriin kiinnitetään kytkinkoppaa ja sylinterikantta vastaavat paksut teräslevyt jotka kiristetään momenttiin ja näin saadaan aikaan samat jännitykset joita lohkoon kohdistuu kyseisten osien ollessa kiinnitettyinä. Tällöin saadaan sylinterit hoonattua pyöreiksi sen todellisen rasituksen mukaan.

3. Kaaveli= kytkinkoppa. Ikiwanha nimitys, pitäis poistaa käytöstä juu, mutta kun kaikki puhuu edelleen kaavelista eikä kytkinkopasta. :(


Aika paljon keskustelua on tuo öljynkulutus herättänyt. Tosiasia kuitenkin on että kaikki moottorit kuluttaa öljyä. Parhaissa moottoreissa kulutus vain on niin vähäistä että kulunut öljymäärä korvautuu epäpuhtauksilla eikä kulutus näin ollen tikusta katsomalla ole havaittavissa.

Purtsip: Se ajotapa juttu oli vinkki seuraavaa öljynkulutuksen mittausta varten. ;)

Tuo on tullut itsekin todettua että eri öljyt pysyy sisällä eri tavalla. Mutta mekaanisesti vaurioitunut moottori mikä tässäkin tapauksessa todennäköisesti on kyseessä, ei öljynkulutusta koskaan lopeta. Muuten voidaan öljykeskustelua jatkaa vaikka kuinka pitkään. Mihinkään tulokseen se ei ole koskaan johtanut. Jokaisella on omat suosikkinsa joten se siitä.

purtsip

Lainaa

Tuo on tullut itsekin todettua että eri öljyt pysyy sisällä eri tavalla. Mutta mekaanisesti vaurioitunut moottori mikä tässäkin tapauksessa todennäköisesti on kyseessä, ei öljynkulutusta koskaan lopeta.

Suurehko öljynkulutus johtunee yleisesti mekaanisesta viasta ja siksi ihmetyttää miten maahantuoja määrittelee maksimi kulutusarvon, eli laskeeko insinööri että tietyllä "väljyydellä" kone vie x-määrän öljyä ilman suurempaa haittavaikutusta.
Itse en ole vastausta laskentaperusteista saanut, vaikka olen sitä maahantuojalta erikseen pyytänyt.
Se että saako mahdollisista laselmista mitään selville, niin se jää nähtäväksi.
Sylintereiden tiiviyden pystyy selvittämään puristusmittauksilla, mutta mikäli siihenkin sallitaan suuret toleranssit, niin mitään ei ole tehtävissä.
Viimeiseksi vaihtoehdoksi jää enään autonvaihto, sääli sinänsä komen Primeran jälkeen... :(

Alppu


Saattaapi olla että max kulutuksen on laskenut valmistaja, ei maahantuoja. Puristusmittauksen tulosten merkityksestä saada kone takuuseen ei ole havaintoa, ehkä joku forumilla on sellaisestakin tapauksesta kuullut?
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

00 td primera

Varmaan ohivuototesti antais paremmin tietoa kun puristuspainetesti sylinterin/männänrenkaiden kunnosta.
Finn coupe -71
finn -72 varaosa vehje
passat -01 2.8 v6 4motion käyttis
Sunny n13 1.6
ex vehkeitä monia..finn -70 1.5i turbo,nissan,ford,bmw,yms..

purtsip

LainaaNissan Primera 1.8 Visia Traveller_vm.2006_74000km.

Otin yhteyttä Kuluttajaneuvontaan ja heidän kommenttinsa oli yksiselitteinen, maahantuojan asettamaa raja-arvoa ei pysty kyseenalaistamaan. Vastaavia tapauksia on ollut ja asia ei ole johtanut kuluttajalle edulliseen päätökseen.


Huomenna lähetän paperit Kuluttajariitalautakuntaan ja nähtäväksi jää minkälainen päätös asiasta tulee.

00 td primera

Jos yhtään lohduttaa niin meikäläisen passatin(2.8 v6 30valve)käyttöohje kirjassa öljyn kulutus on merkitty jopa 1.0l/1000km  :D.
Finn coupe -71
finn -72 varaosa vehje
passat -01 2.8 v6 4motion käyttis
Sunny n13 1.6
ex vehkeitä monia..finn -70 1.5i turbo,nissan,ford,bmw,yms..

matti.l

#36
LainaaJos yhtään lohduttaa niin meikäläisen passatin(2.8 v6 30valve)käyttöohje kirjassa öljyn kulutus on merkitty jopa 1.0l/1000km  :D.

Ei tuo ketään lohduta mitä siel kirjassa seisoo ,
No paljonko passatilla voi ajaa ennenkun litra on palanu tai vuotanu mäelle ;)
laurel c31 2.0/nissan vanette 2.3
/ sunny n13/bluebird t12
n14 sunny, jälkikasvun laurel c31 2,8 Turbodiesel.

Alppu

Lainaa

Huomenna lähetän paperit Kuluttajariitalautakuntaan ja nähtäväksi jää minkälainen päätös asiasta tulee.

Auton ostaessasi olet hyväksynyt valmistajan asettaman kulutusrajan?
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

00 td primera

Lainaa

Ei tuo ketään lohduta mitä siel kirjassa seisoo ,
No paljonko passatilla voi ajaa ennenkun litra on palanu tai vuotanu mäelle ;)
Juu eihän se ketään lohduta mutta laitoin vain esimerkkiä että miten paljon valmistaja on ilmoittanu "jopa" 1000km:lle öljyn kulutukseks joka on vielä normaalia.On tuota saanu noin 5000km(eli 6l öljynvaihto välille) välein sen litran lykätä lisää kun on suht normaalisti ajellu...Ja kaikki taitaa tulla putken kautta pihalle kun öljy vuotoja en ole huomannu moottorissa.
Finn coupe -71
finn -72 varaosa vehje
passat -01 2.8 v6 4motion käyttis
Sunny n13 1.6
ex vehkeitä monia..finn -70 1.5i turbo,nissan,ford,bmw,yms..

purtsip

LainaaJos yhtään lohduttaa niin meikäläisen passatin(2.8 v6 30valve)käyttöohje kirjassa öljyn kulutus on merkitty jopa 1.0l/1000km  :D.

Primeran ohjekirjassa lukee että on mahdollista, että koneeseen saattaa joutua lisäämään öljyä vaihtovälin aikana.
Maksimi öljykulutuksella koneeseen "saattaa" joutua lisäämään 7.5L öljyä :D

ILVES-Joe

En oikein ymmärrä tätä asiaasi, sinulla on auto josta pidät mutta olet vaihtamassa sitä pois normaalin öljynkulutuksen vuoksi.

Minkä oletat olevan todennäköisyys että seuraavassa autossa öljynkulutus on pienempi kuin tuossa Primerassa tai montako kertaa pitää vaihtaa autoa että saat sellaisen jonka kulutus on niin pieni että vaihdon välillä ei tarvitse lisätä öljyä?
Fairlady SPL310, Bluebird 410 historic rata-auto, LB10, FG103. KPLE10, LE10 5kpl, K10, K11
http://www.koskenkorvankyla.fi/
http://www.ilvesjoki.fi/

purtsip

LainaaEn oikein ymmärrä tätä asiaasi, sinulla on auto josta pidät mutta olet vaihtamassa sitä pois normaalin öljynkulutuksen vuoksi.

Ajatukseni on seuraava:
- Moottorissa on mekaaninen vika
- Maahantuojan on todistettava virheettömyys
- Maahantuojan on tehtävä mahdollinen korjaus

Minun mielestäni ei ole normaalia että vm.2006 oleva auto vie maksimissaan 7.5L öljyä huoltovälin aikana.

Keskusteluyhteys on "katkennut" myyjäliikkeen sekä maahantuojan kanssa ja kuluttajalla on oikeus saada vastaus puolueettoman tahon avustamana.

Pidän automallista ja sen ominaisuuksista, onhan tämä jo kolmas Primerani. Hyviin ominaisuuksiin en voi lukea suurta öljynkulutusta.

Mikäli en saa tyydyttävää vastausta maahantuojalta, niin viimeiseksi vaihtoehdoksi jää auton vaihtaminen ja "ominaisuuden" siirtäminen seuraavalle omistajalle.

Tämä voi tuntua taistelulta tuulimyllyjä vastaan, mutta en vaan voi hyväksyä ympäripyöreitä vastauksia >:(.


BA

Muista nyt kuitenkin että et ole ostanut (tämän jutun perusteella) autoasi Nissan-merkkiliikkeestä, saatika uutena autona. Käytetyn auton kauppa on aina riski, tämän tulee kertomaan kuluttaja-asiamieskin, ellei ole kertonut jo.
Ja auto on kohta neljä vuotta vanha, joten se on voinut nähdä käytännössä ihan minkälaista käyttöä tahansa edellisillä/edellisellä omistajalla.

Vaikka maahantuoja suostuisikin purkamaan, mittaamaan ja kasaamaan koneen tutkimuksia varten mutta mitään vikaa, tai poikkeavia mittoja ei ilmene, olet varmasti sen remontin maksumies.

Glen

#43
Lainaa
Minun mielestäni ei ole normaalia että vm.2006 oleva auto vie maksimissaan 7.5L öljyä huoltovälin aikana.
Onko sitten normaalimpaa, että vm -90 oleva 380 tkm ajettu auto vie tuon verran?

Toki on harmi, että sinulle on sattunut tällainen yksilö, joka ruokailee öljyä. Siltikään minä en pidä tuota pahana. Vajaa kolme desiä tuhannelle kilometrille. Nuo raja-arvot ovat maahantuojalla ihan syystä. Varmastikin jonkinnäköisiin toimenpiteisiin olisi ryhdytty, jos autosi veisi öljyä vaikkapa kahdeksan desiä tuhannelle kilometrille. Tuolloin voitaisiin jo olettaa, että moottorissa on vika.

Kerro toki minkälaiseen ratkaisuun pääset tämän auton kanssa. Ihan mielenkiinnolla olen seurannut tätä ketjua.

-Tommi

Koville jätkille paistaa aina aurinko
BMW 520D F11 || BMW 120D E87 || Datsun 100A LE10 -75

purtsip

Lainaa

Kerro toki minkälaiseen ratkaisuun pääset tämän auton kanssa. Ihan mielenkiinnolla olen seurannut tätä ketjua.

-Tommi


Kirjoitan palstalle heti, kun tulee jotakin uutta tietoa prosessin edetessä.

rarehanu

LainaaIhan normaaliahan toi on sisään ajossa.
Varmaan puolittuu,kun on 150 tonnia lasissa.

Minkäs merkkisillä autoilla sisäänajo kestää 100tkm? ;D  Eikä se öljynkulutus tuosta ainakaan itsekseen vähene. Todennäköisin syy tuollaiseen öljynkulutukseen on venttiilinvarren tiivisteet, joissakin malleissa (merkistä riippumatta) rikkoutuvat tai kovettuvat niin että öljynkulutus lisääntyy älyttömäksi vaikka maahantuojien mukaan "ihan normaalia". Suomen olosuhteissa käyttäisin talvella synteettistä öljyä, koska voitelee paremmin kylmissä olosuhteissa ja kuluttaa näinollen vähemmän moottoria. Paljon ajavat jotka ei raaski ostaa kallista synteettistä jatkuvasti voi käyttää kesällä halvempaa moniasteöljyä. Eri merkkisillä öljyillä ei ole suurta eroa öljynkulutukseen. :o

BA

Tuulilasi nro 05/2009, kannessa ralli Saab96. Yleisönosastolta, arviolta sivu 20, löytyy myös tähän aiheeseen liittyvä juttu.


Alppu

Lainaa

Minkäs merkkisillä autoilla sisäänajo kestää 100tkm? ;D  Eikä se öljynkulutus tuosta ainakaan itsekseen vähene. Todennäköisin syy tuollaiseen öljynkulutukseen on venttiilinvarren tiivisteet, joissakin malleissa (merkistä riippumatta) rikkoutuvat tai kovettuvat niin että öljynkulutus lisääntyy älyttömäksi vaikka maahantuojien mukaan "ihan normaalia". Suomen olosuhteissa käyttäisin talvella synteettistä öljyä, koska voitelee paremmin kylmissä olosuhteissa ja kuluttaa näinollen vähemmän moottoria. Paljon ajavat jotka ei raaski ostaa kallista synteettistä jatkuvasti voi käyttää kesällä halvempaa moniasteöljyä. Eri merkkisillä öljyillä ei ole suurta eroa öljynkulutukseen. :o

Onhan noita kestotestejä ollut esim. TM:ssä. Ajavat X kilometriä, jonka jälkeen avaavat koneen ja tekevät mittauksia. Muistaakseni monesti kuluma on ollut olematonta.
Kotitalliharrastelijatkin ovat kirjoitelleet että niin ja niin monen kilometrin jälkeen näkyy edelleen hoonausjäljet tms.
Venttiilivarsien tiivisteiden tuhoutumisen pitäisi näkyä kylmäkäynnistyksessä sinisenä pölläyksenä?
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

BB-mies

Maahantuojan piikkiin on kyllä porattu ja rengastettu lukuisia 1,8 l Almeroita ja Primeroita juurikin mainitsemistasi vuosimalleista. Kansi kiristettäessä sylinterit venyvät soikeaksi. Ongelmaa ei ole 1,6 koneissa. Takuuaikana vaati kovan väännön saada moottori koneistukseen, nyt takuun loputtua tuskin osallistuvat kustannuksiin  :-/ . Viimeisistä -07 Primeroista öljyn ohivirtausongelma on jo saatu korjattua.
312 / 320 / T11/ K11/ P12

Tero-75

LainaaMaahantuojan piikkiin on kyllä porattu ja rengastettu lukuisia 1,8 l Almeroita ja Primeroita juurikin mainitsemistasi vuosimalleista. Kansi kiristettäessä sylinterit venyvät soikeaksi. Ongelmaa ei ole 1,6 koneissa. Takuuaikana vaati kovan väännön saada moottori koneistukseen, nyt takuun loputtua tuskin osallistuvat kustannuksiin  :-/ . Viimeisistä -07 Primeroista öljyn ohivirtausongelma on jo saatu korjattua.
Edelliskesänä työkaverin P12 Primera kunnostettiin maahantuojan piikkiin, eikä kuulemma ollut edes vaikeuksia saada sopimusta aikaiseksi. En kylläkään muista kilometrejä, vuosimallia tai takuuta.
Tosin ne sylinterit venyvä kytkinkoppaa kiristettäessä, ei kantta...
Puh: 040-5636785
P11 2.0 SLX -98 purkuosia, TA12 -87 2.0 SGX aut; KN10 120A Coupé -81 + pikkuviri A14; B11 -84 (R.I.P E16 123hp 163Nm)
Skoda Octavia Combi 1.4TSi 2017, Suzuki GT 125R -76

Uusi Nissanisti

Toisaalta jos polttaa öölin hyvin, niin pensankulutus pienenee?  :D

valtteri

jos/kun auto on ostettu liikkeestä, on myyjäliikkeella vastuu korjata vika joka on todistettavasti ollut autossa myyntihetkellä, mutta oireillut/tullut esiin vasta myöhemmin.

Tässä tapauksessa tämä liikkeen virhevastuu saattaisi maksaa koneen korjauksen, jos se vaan söisi enemmän öljyä. Toi kulutus on vielä rajoissa jonka kuluttaja-asiamieskin sinulle kertoi. Paikalliselta nissan-korjaamolta voit myös saada sympatiaa, heillä voi olla paremmat suhteet nissan nordicciin.

Autossasi on ollut kolmen vuoden takuu tai 100000km, kumpi vaan tulee ennemmin.

Syynä on tähän kaikkeen on säästö. Ja vähän koitin opiskella tosta moottorista, et oisko tehty jopa meksikossa http://en.wikipedia.org/wiki/Nissan_QG_engine#QG18DE

Sama se, samaa paskaa koneistusta/materiaalia on nykyään kuulemma jo mersuissakin...?

Nyt joku pelle peloton vois keksiä koneen joka lisää automaagisesti öljyä tasaisesti. Tyyliin automaattinen ketjurasvaaja prätkissä...

ja_ke

Lainaajos/kun auto on ostettu liikkeestä, on myyjäliikkeella vastuu korjata vika joka on todistettavasti ollut autossa myyntihetkellä, mutta oireillut/tullut esiin vasta myöhemmin.

Tässä tapauksessa tämä liikkeen virhevastuu saattaisi maksaa koneen korjauksen, jos se vaan söisi enemmän öljyä. Toi kulutus on vielä rajoissa jonka kuluttaja-asiamieskin sinulle kertoi. Paikalliselta nissan-korjaamolta voit myös saada sympatiaa, heillä voi olla paremmat suhteet nissan nordicciin.

Autossasi on ollut kolmen vuoden takuu tai 100000km, kumpi vaan tulee ennemmin.

Syynä on tähän kaikkeen on säästö. Ja vähän koitin opiskella tosta moottorista, et oisko tehty jopa meksikossa http://en.wikipedia.org/wiki/Nissan_QG_engine#QG18DE

Sama se, samaa paskaa koneistusta/materiaalia on nykyään kuulemma jo mersuissakin...?

Nyt joku pelle peloton vois keksiä koneen joka lisää automaagisesti öljyä tasaisesti. Tyyliin automaattinen ketjurasvaaja prätkissä...

Se on vissiin tuo tehokkaampi versio (126 hp ,94 kW @ 6000 rpm) tehty jossain meksikaaneissa ja mallia myyty ainoastaan Jaappanissa.

Eurooppalaisissa 84kw, eli kait n.115hp.
[s]n14 1,6lxi[/s] Nissan Primera 11-144. -01, 1,8.

purtsip

Olen pitänyt kirjaa autoni öljynkulutuksesta ja nyt on tapahtunut viimeisen 1000km aikana käänne huonompaan suuntaan, jouduin lisäämään koneeseen 0,55L öljyä.

Öljynkulutus on nyt tuplaantunut virallisen mittauksen jälkeen ja syitä voi olla ainakin kaksi:
- Mekaanisen vian pahentuminen
- Kylmän sään rasitukset

Nyt on hauska nähdä miten myyjäliike ja maahantuoja reagoi asiaan.

Alppu

LainaaOlen pitänyt kirjaa autoni öljynkulutuksesta ja nyt on tapahtunut viimeisen 1000km aikana käänne huonompaan suuntaan, jouduin lisäämään koneeseen 0,55L öljyä.

Öljynkulutus on nyt tuplaantunut virallisen mittauksen jälkeen ja syitä voi olla ainakin kaksi:
- Mekaanisen vian pahentuminen
- Kylmän sään rasitukset

Nyt on hauska nähdä miten myyjäliike ja maahantuoja reagoi asiaan.

Mielenkiintoista tosiaan miten suhtautuvat epävirallisiin mittauksiin.
Ehkäpä autosi joutuu uudestaan viralliseen mittaukseen?  :D
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

purtsip

Lainaa

Mielenkiintoista tosiaan miten suhtautuvat epävirallisiin mittauksiin.
Ehkäpä autosi joutuu uudestaan viralliseen mittaukseen?  :D

Oikein arvattu, taidat omistaa kristallipallon ;)
Tiedustelin maahantuojalta mahdollisia syitä äkilliseen öljynkulutuksen suurenemiseen ja vastineeksi sain saman tekstin kuin aikaisemmin eli suurin sallittu kulutus on 0,5L/1000km ja että uuden kulutusmittauksen voi suorittaa valtuutetulla jälleenmyyjällä.
Myyjäliike ei pidä 0,5L/1000km kulutusta vikana vaan yleisesti tiedossa olevana ominaisuutena.
Kuluttajariitalautakunta ratkaiskoon asian :(

purtsip

Päivitetäänpä tätä ketjua taas hieman...

Öljynkulutus on jälleen lisääntynyt, viimeisimmässä tarkastuksessa 0.7L/1000km.
Ohivirtausmittaus on suoritettu ja mitään suurta poikkeamaa ei löytynyt.
Sylinterin yläosa sekä männän puristusrenkaat on ainakin mittauksen mukaan kunnossa. :)
Se mihin öljy katoaa on suuri mysteeri ja mysteerin ratkaisu alkaa tämän jälkeen maksamaan... :(
 

Vekkuli

Jaaha en voi kun onnitella! Varsin tuttua tekstiä. ::)

Alppu

LainaaJaaha en voi kun onnitella! Varsin tuttua tekstiä. ::)

Ei ole sama asia.

LainaaAloittaja:  Nissan Primera P12 öljynkulutus
08.12.2009 at 10:06:04
Nissan Primera 1.8 Visia Traveller_vm.2006_74000km.

Vekkuli:

LainaaSain halvalla primeran, jolla on ajettu 311000 km. Moottori oli muuten GA16DE. Auton hinta 1700€.

;)
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

purtsip

No niin,
Asian käsittely on nyt tullut tiensä päähän ja ei tässä voi kun hämmästellä kuluttajalle tarjottuja oikeuksia...
Viranomaiset antavat päätöksensä maahantuojan antamien raja-arvojen mukaan, ilman minkäänlaista kyseenalaistamista taikka laskelmiin tai testituloksiin perustuvaan faktaan.
Lyhyesti sanottuna Nissan 1.8 moottorille sallitaan 7.5L öljynkulutus öljynvaihtovälille :-?
Pitääkin vielä kysyä maahantuojan kantaa ölynkulutukseen, eli tarviiko öljyjä enään vaihtaa ollenkaan vai riittääkö ainoastaan suodattimen vaihto.
Onnittelen myös samalla maahantuojaa ja auton valmistajaa, sillä he ovat keksineet ensimmäisten joukossa öljyn itsevaihtuvan järjestelmän ;) ;D
Onnea ja menestystä saman teknologian omaaville omistajille ;)