Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

Nissan Primera P12 öljynkulutus

Aloittaja purtsip, joulukuu 08, 2009, 10:06:04

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

purtsip

Nissan Primera 1.8 Visia Traveller_vm.2006_74000km.

Ostin auton isosta liikkeestä, ajettuani 200km öljynhajuinen savu tuli ohjaamon puolelle.
Vein auton myyjäliikkeen suostumuksella Autokeskukseen tarkastettavaksi, huollossa huomattiin löysälle jäänyt öljynsuodatin. Suodatin kiristettiin ja öljymäärä lisättiin maksimiin, ajoin autolla 1000km jonka jälkeen vein auton jälleen Autokeskukseen tarkastettavaksi, jossa suoritettiin öljymäärän punnitus.

Tarkastuksissa havaittiin seuraavaa:
Öljyn määrä alussa 2069g, ajettu 72405km.
Öljyn määrä lopussa 1828g, ajettu 73490km.

Öljyn kulutukseksi on todettu:
222,12g/1000km eli
0,247l/1000km

Tällä kulutuksella ja 15000km huoltovälillä, joutuu autoon lisäämään 3,7l öljyä.

Otin yhteyttä Nissan Nordic Europe:n, jotta saisin selvityksen kohtuuttoman suuresta öljynkulutuksesta.

Vastine tiedusteluuni:
Kiitos yhteydenotostasi. Kaikki asiakkailta  saadut palautteet ovat Nissanille tärkeitä,  jotta voimme kehittää ja parantaa asiakaspalveluamme.

Olemme olleet palautteestasi yhteydessä Autokeskus Oy:hyn. Jälleenmyyjä on tehnyt autollesi öljynkulutusmittauksen maahantuojan antamien ohjeiden mukaisesti. Öljynkulutukseksi todettiin 0,247l/1000km.

Maahantuojan raja-arvon mukaan suurin sallittu  öljynkulutus Nissan1.8 -moottorilla on 0,5l/1000km .

Ystävällisin terveisin

NISSAN NORDIC EUROPE OY
Asiakaspalvelu

Maahantuojan raja-arvojen mukaan suurimmalla 0.5l/100km kulutuksella ja 15000km huoltovälillä autoon joutuisi lisäämään 7.5l öljyä!!!

Otin yhteyttä Kuluttajaneuvontaan ja heidän kommenttinsa oli yksiselitteinen, maahantuojan asettamaa raja-arvoa ei pysty kyseenalaistamaan. Vastaavia tapauksia on ollut ja asia ei ole johtanut kuluttajalle edulliseen päätökseen.

Yhteenveto:
Tämän "ominaisuuden" kanssa on vaikea olla, joten taidan laittaa auton ja automerkin vaihtoon ja toivoa, että toisella valmistajalla olisi hieman kohtuullisemmat öljynkulutukseen liittyvät raja-arvot.


Alppu


Mitä öljyä siellä koneessa nyt on?

Koita vaihtaa öljy johonkin toiseen laatuun, kulutus voi jo sillä puolittua.
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

ILVES-Joe

Kerro "Purtsip" mikä on postauksesi juju, miksi kirjoitit tänne?
Onko tarkoitus mollata kerhoomme kuuluvaa merkkiä, saada sympatiaa, kerätä tietoa ongelman suhteen yms.
Edellinen postaaja kertoi ison syyn eli öljymerkki vaikutta paljon kulutukseen, oma "mutu" tieto/kokemus on että Valvolinea ei kuluisi niin paljoa kuin joitai muita merkkejä.

Mikäli kolme desilitraa tuhannella on mielestäsi niin iso öljynkulutus että sen vuoksi pitää vaihtaa hyvä (todennäköisesti olet muuten tyytyväinen autoon kun sen ostit) auto pois kannattaa tutkia tarkoin muiden merkkien ja mallien normaalia öljynkulutusta, mm. joissain VW/Audi malleissa normaali öljynkulutus on 1.5 litraa tuhannella.
Fairlady SPL310, Bluebird 410 historic rata-auto, LB10, FG103. KPLE10, LE10 5kpl, K10, K11
http://www.koskenkorvankyla.fi/
http://www.ilvesjoki.fi/

matti.l

Ihan normaaliahan toi on sisään ajossa.
Varmaan puolittuu,kun on 150 tonnia lasissa.
laurel c31 2.0/nissan vanette 2.3
/ sunny n13/bluebird t12
n14 sunny, jälkikasvun laurel c31 2,8 Turbodiesel.

Alppu

#4
Jos kolmen-neljän tonnin välein joutuu lisäämään niin mikä siinä NIIN kamalaa on? Ei se öljy niin paljoa maksa ja jos laadun vaihdolla tai muuten osien mukautuessa vielä laskee?

Ja taitaa useimmilla merkeillä mennä raja siinä 0,7-1.0 litraa / 1000km.
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

take

No, ei se ainakaan tuosta vähene. Vika on alunperin huonolaatuisissa männänrenkaissa ja koneistuksissa. Männänrenkaat leikkaa vähitellen kiinni ja öljynkulutus kasvaa. Mikään öljy ei tule pysymään sisällä kiinnileikanneessa koneessa. On kokeiltu. Öljyn viskositeetin vaihto paksumpaan on suurin helpotus eikä sekään kestä kauaa. Lisäksi lohkon valu on niin ohutta että sylinterit olisi ollut tarpeen stressihoonata. Nyt kun näin ei ole menetelty niin varsinkin 4. sylinterissä on havaittavissa selvää soikeutta kaavelin pulttien kiristyksen jälkeen. Takuukäytäntöjen mukaan vika korjataan ensisijaisesti kunnostamalla viallinen moottori, yleensä hoonaamalla ja rengastamalla. Tosi huonot jopa porataan. (niin, ohutvaluinen lohko porataan ohuemmaksi, paraneeko kestävyys?) Vasta jos vaurio on niin paha ettei se ole kunnostettavissa niin tilataan tehtaalta samanlainen vaihtomoottori.

Ja toisekseen en menisi ainakaan mitään 20W-50 tervaa laittamaan vaikka se hyvin pysyykin sisällä solkoissakin koneissa. Saattaa aiheuttaa lisää ongelmia. Vinkkinä siihen öljynkulutuksen mittaukseen niin ajotavalla pystyy vaikuttamaan jonkin verran öljynkulutukseen. ;) Rääkkäämällä saa öljyäkin kulumaan enemmän.

purtsip

LainaaKerro "Purtsip" mikä on postauksesi juju, miksi kirjoitit tänne?

Mielestäni moottorivalmistajien väliset öljynkulutuserot/raja-arvot on liian suuret, ottaen huomioon nykypäivän valmistusteknologian.
Edellinen Nissan Primerani vm.1998 aj.173000km oli ilmeisen hyvä yksilö, koska siihen ei tarvinut lisätä öljyä 15000km huoltovälillä ollenkaan.
Olettaisin että valmistusmenetelmät on kehittyneet vuoden 1998 tasolta vuoteen 2006, vai onko sitten käynyt niin että valmistuskustannuksia on täytynyt alentaa ja siten se on myös vaikuttanut moottoreiden laatuun?

purtsip

Lainaa
Mitä öljyä siellä koneessa nyt on?

Koita vaihtaa öljy johonkin toiseen laatuun, kulutus voi jo sillä puolittua.

Koneessa on Mobil 1 5w-30w öljyt.
Mielestäni öljymerkki ei saa olla vaikuttava tekijä sen kulutukseen, koska käyttö-ohje/huoltokirjassa on selvästi ilmoitettu öljylaadut mitä koneessa on suositeltu käytettäväksi ja viskositeetin suuri muutos ei ainakaan paranna kylmävoiteluominaisuuksia.

Suuri öljynkulutus johtuu yleensä seuraavista seikoista:
- Ulkoinen vuoto joka on visuaalisesti havaittavissa.
- Sisäinen vuoto(vedet ja öljyt sekaisin).
- Sylinterin muotovirhe, jolloin öljy pääsee palotilaan.
- Männänrenkaiden huono kunto, jolloin öljy pääsee palotilaan.

purtsip

LainaaVinkkinä siihen öljynkulutuksen mittaukseen niin ajotavalla pystyy vaikuttamaan jonkin verran öljynkulutukseen. ;) Rääkkäämällä saa öljyäkin kulumaan enemmän.

Ajotavat on kerennyt muuttumaan rauhallisempaan suuntaan 20v aikana, en kiihdytä nilkka suorana, vaan pyrin ajamaan ennakoivasti ja maltillisesti, koska sillä on suuri vaikutus moottorin kestävyyteen.

Ajattelin näin yleisesti nostaa öljynkulutuksen puheenaiheeksi, koska nykyään puhutaan autojen päästöistä hyvin paljon ja koska sen mukaan myös päästövero määräytyy.
Miten sylinterissä palava öljy vaikuttaa päästöihin, sitähän ei toki veroiteta koska siinä mitataan CO2 määrää, minkä maahantuoja ilmoittaa.
Mutta jos auto vie öljyä esim.1L/1000km ja bensiiniä 100L/1000km, niin silloinhan sylinterissä palava seos on 1% luokkaa ja mitäköhän pitkä-aikainen päästömittaus näyttäisi?

Jylppy

#9
Niinkun take tossa sanoikin, tahtoo olla tuon QG18DE-koneen "ominaisuus" tuo suuri öljynkulutus - joskaan ei välttämättä kaikissa yksilöissä. Edellisten primeroiden GA- ja SR-koneissa ei tämmöisiä ongelmia ole ollut.

Nuo QG-koneethan taisivat olla Nissanin ja Renaultin yhteistyön tulosta? -Se ainakin selittäisi asiaa osittain..
L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

ja_ke

LainaaNiinkun take tossa sanoikin, tahtoo olla tuon QG18DE-koneen "ominaisuus" tuo suuri öljynkulutus - joskaan ei välttämättä kaikissa yksilöissä. Edellisten primeroiden GA- ja SR-koneissa ei tämmöisiä ongelmia ole ollut.

Nuo QG-koneethan taisivat olla Nissanin ja Renaultin yhteistyön tulosta? -Se ainakin selittäisi asiaa osittain..

Nissanin ja Renaultin yhteistyö alkoi primeran osalta käsittääkseni(?) joskus 2002-03, ja juurikin noissa 2003-06 koneissa on poikkeuksellisen suuri öljyn kulutus. En tosin tiedä, että tekeekö rellu sitten vain noita korinosia vai miten se menee.
Itsellä -01 primera (ajettu 176tkm) ja ei tähän ole tarvinnut lisäillä öljyä yhtään vaihtoväleillä.
[s]n14 1,6lxi[/s] Nissan Primera 11-144. -01, 1,8.

Alppu

LainaaNo, ei se ainakaan tuosta vähene. Vika on alunperin huonolaatuisissa männänrenkaissa ja koneistuksissa. Männänrenkaat leikkaa vähitellen kiinni ja öljynkulutus kasvaa. Mikään öljy ei tule pysymään sisällä kiinnileikanneessa koneessa. On kokeiltu. Öljyn viskositeetin vaihto paksumpaan on suurin helpotus eikä sekään kestä kauaa. Lisäksi lohkon valu on niin ohutta että sylinterit olisi ollut tarpeen stressihoonata. Nyt kun näin ei ole menetelty niin varsinkin 4. sylinterissä on havaittavissa selvää soikeutta kaavelin pulttien kiristyksen jälkeen. Takuukäytäntöjen mukaan vika korjataan ensisijaisesti kunnostamalla viallinen moottori, yleensä hoonaamalla ja rengastamalla. Tosi huonot jopa porataan. (niin, ohutvaluinen lohko porataan ohuemmaksi, paraneeko kestävyys?) Vasta jos vaurio on niin paha ettei se ole kunnostettavissa niin tilataan tehtaalta samanlainen vaihtomoottori.

Ja toisekseen en menisi ainakaan mitään 20W-50 tervaa laittamaan vaikka se hyvin pysyykin sisällä solkoissakin koneissa. Saattaa aiheuttaa lisää ongelmia. Vinkkinä siihen öljynkulutuksen mittaukseen niin ajotavalla pystyy vaikuttamaan jonkin verran öljynkulutukseen. ;) Rääkkäämällä saa öljyäkin kulumaan enemmän.


Miten ne männänrenkaat leikkaa kiinni?

Mikä on stressihoonaus?

Kaavelin pultit?
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Alustamassa

#12
mulla meni 850 2.3T5R volvossa öljyä 0.5-1.0L /1000km, auto huippukunnossa ja tuo on täysin normaalia kuulemma. lopussa vaihdoin merkin MOBIL 1:stä AD Varaosamaailman halpis synteettiseen öljyyn ja kulutus tippui merkittävästi. Mitään 0W öljyä ei kannata käyttää vaan 5w tai 10w

ja paljonko se on yleensä tuon mittatikun ylä ja alamerkin väli joku 0.5L, ei tarvii olla auton paljoo kallellaan niin se voi olla ylä tai alamerkissä
NISSAN KING CAB 4X4 2.5TDIC VM.91
TOYOTA LAND CRUISER HJ61

00 td primera

Öljyn kulutus johtuu niin monesta tekijästä ettei kaikkea jaksa luetella.Mutta muutama esimerkki:

1.Sylinterin porauksen toleranssit jos liika +:lla niin kuluttaa enemmän jos -:lla vähän vähemmän mutta vaara kiinni leikkaantumiselle.

2.Sylinterin hoonaus jolla on tarkoitus saada öljy kalvo pysymään sylinterin seinämissä joka voitelee mäntää ja sitä myöden osa öljystä kulkeutuu ja sekoittuu polttoaineen sekaan ja palaa seoksen mukana.

3.Venttiilinvarsien välistä kulkeutuu myös öljyä pois.

4.Käynnistys lämpötila.

5.Käynnistys kerrat suhteessa ajettuihin kilometreihin.

6.Ajo paikka (kaupunki vai maantie)

7.Ajo tyyli.

8.Öljy laatu ja valmistaja (öljyn valmistajien välillä on eroja vaikka esim 5w-40 valmistajalta x ja 5w-40 valmistajalta y niin eroa saattaa olla kuin yöllä ja päivällä)

9.Insinöörin ajatuksen juoksu moottoria sunnitellessa.

10.Ja monta muuta asiaa.

Voi poistaa tämän viestin jos on asiaton.
Finn coupe -71
finn -72 varaosa vehje
passat -01 2.8 v6 4motion käyttis
Sunny n13 1.6
ex vehkeitä monia..finn -70 1.5i turbo,nissan,ford,bmw,yms..

cedricfan

Lainaalopussa vaihdoin merkin MOBIL 1:stä AD Varaosamaailman halpis synteettiseen öljyyn ja kulutus tippui merkittävästi.

Mikäköhän ykkönen, eihän niitä olekaan kuin neljä ihan erilaista:
http://www.mobil1.fi/

Ja mikä AD-öljy, viskositeetti?
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Alustamassa

#15
Lainaa

Mikäköhän ykkönen, eihän niitä olekaan kuin neljä ihan erilaista:
http://www.mobil1.fi/

Ja mikä AD-öljy, viskositeetti?

mobil rally formula!
ja AD öljy oli muistaakseni 10w40 synteettinen, n.20€ makso 5L kanisteri. erittäin hyvin pelas 240hv volvossa tuo AD öljy. kahesti vaihdoin öljyt ajoin n.15.000km
NISSAN KING CAB 4X4 2.5TDIC VM.91
TOYOTA LAND CRUISER HJ61

BA

Jopa 35v vanha 100A syö eri merkkisiä öljyjä ihan eri lailla, vaikka viskositeetti pysyy samana (10w-40). Vaihtoväli 5tkm, tai joka kevät.
100A:n ohjekirja sanoo oikeissa rajoissa olevaksi kulutukseksi 1l/1000km, miksi kerran painettua muuttamaan vuosikymmenien aikana? :D


Alppu

LainaaJopa 35v vanha 100A syö eri merkkisiä öljyjä ihan eri lailla, vaikka viskositeetti pysyy samana (10w-40). Vaihtoväli 5tkm, tai joka kevät.
100A:n ohjekirja sanoo oikeissa rajoissa olevaksi kulutukseksi 1l/1000km, miksi kerran painettua muuttamaan vuosikymmenien aikana? :D


Sillon "saastelaitteet" taisivat olla vielä tuntematon käsite ja pienet pöllähdykset ei ketään kiinnostanu..  ;D
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

BA

Ai öljykriisin kulta-aikana? Sieltähän tämä ekohössötys on kaiken alkupotkunsa aikanaan saanut!  >:(

100A:ssa ei kovin ihmeitä saastelaitetta suomessa ole ollut, mutta japanin tuontimoottoreista löytyy kyllä jo jos jonkin moista sähkövipstaakia kaasarista ja erilaisia aineidenkierrätysletkuja. Se mikä niiden hyöty on, yleensä päinvastoin ne toimii kun tarkoitus. :D

Mutta terve kone kuluttaa aina vähän öljyä, kulumattomuus on teknisestikin mahdotonta. Erilaiset öljyseokset käyttäytyy eri moottoreissa eri tavalla, ja kuluu eri tavalla.
1l/1000km oli silloin normaali kulutus, ja on edelleen. :)
Tosin vähän väliä käydään meiltäkin kyselemässä 1,8 almerankin katteja kun öljynkulutus on rikkonut ne...

Öljynkulutusta kauhistelevalle, hanki Kupla, niissä on ongelmana usein öljyn lisääntyminen kun palamaton bensa pääsee öljyn sekaan, ja tikussa raja vaan nousee kun ajaa. Ja öljy senkun ohenee. ;D

cedricfan

Lainaa
mobil rally formula!
ja AD öljy oli muistaakseni 10w40 synteettinen, n.20€ makso 5L kanisteri. erittäin hyvin pelas 240hv volvossa tuo AD öljy. kahesti vaihdoin öljyt ajoin n.15.000km

Rally Formula 5W50, öljy joka ei ei ansaitse nimeä öljy eikä sovi mihinkään käyttöön Suomessa.
Eikä myöskään 10W40 kuulu tuon ikäiseen tekniikkaan.
Ironisinta olisi jos olisit vastannut 5W40 molemmista. Ne kun ovat samasta hanasta ;D
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Alppu

Lainaa

Rally Formula 5W50, öljy joka ei ei ansaitse nimeä öljy eikä sovi mihinkään käyttöön Suomessa.
Eikä myöskään 10W40 kuulu tuon ikäiseen tekniikkaan.
Ironisinta olisi jos olisit vastannut 5W40 molemmista. Ne kun ovat samasta hanasta ;D

Voi voi, on nämä öljyasiat niin vaikeita..  :-/

Miksi sitä ralli formulaa pitäisi kutsua, jos ei öljyksi? Saako sitä kuitenkin laittaa esim. tippakannuun?

Väität että Ad öljy ja mobil on samaa paskaa?
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

cedricfan

#21
Ensinnäkin älä kutsu Mobileja vain ykkönen tai ralliformula. Mukaan viskositeetti niin tietääkin mistä puhutaan.
5W50 ei tuo mitään hyötyä 5W40seen, vaan pelkkä haittaa. Ja katsopa sieltä purkin takaa tehdashyväksynnät, verraten johonkin parempaan kuten esim marketin halvat 5W40 kannut.
Ja en väitä, tiedän. Tuon 5W40 ainakin. Ja useimmat autoilijat pitäisivät asiaa positiivisena seikkana.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

BA

#22
5W-50 Rally Formulan luokitukset voi tarkistaa kuka tahansa kaupassa, jo vertaamalla purkin takapuolella olevaa tekstiä Mobilin halvempaan 5W-40 Super3000-muljuun. Siellä ei oikeasti ole tältä vuosituhannelta automerkkien luokituksia, ainoana API: SM. Muut luokitukset on 90-luvun lopusta.Tosin, jos öljy on tullut markkinoille vuonna 1983, (onhan toki jotain muutoksiakin tapahtunut, mutta itse perustuote) ei pidä ihmeitä odottaakaan.
Se joka on "Rally Formula" -brändin rakentanut, saa kyllä ison hatunnoston äärimmäisen onnistuneen markkinoinnin puolesta. Tosin, pariin viime vuoteen Mobil ei ole enää mainostanutkaan  "ralliformulaa" joka välissä, vaan mainoksissa on 5w30 ja 0w40.

Ja johonkin 80/90-luvun rotteloonhan se on periaatteessa aivan sama mitä kaataa, voitelun kannalta.

On olemassa esimerkki ooppelista ( :D )josta on kone hajonnut jatkuvan tuon käytön seurauksena, kun autovalmistajan vaatimuksena on GM-LL025-A. 5W-50 Rallyformulan lisäaineistus ei kestänyt jatkuvaa 20tkm vaihtoväliä, ja jatkuvassa käytössä nokat otti itseensä voitelun petettyä.


Edit: Täällä katoilee viestejä välistä näköjään taas...  ::)

Alppu

#23
Lainaa
On olemassa esimerkki ooppelista ( :D )josta on kone hajonnut jatkuvan tuon käytön seurauksena, kun autovalmistajan vaatimuksena on GM-LL025-A. 5W-50 Rallyformulan lisäaineistus ei kestänyt jatkuvaa 20tkm vaihtoväliä, ja jatkuvassa käytössä nokat otti itseensä voitelun petettyä.

No jos on käyttänyt muuta kuin valmistajan laatuvaatimuksia täyttävää öljyä niin onko se öljyn vai sen käyttäjän vika?

Ei näytä löytyvän kys. suositusta Mobil 1 ESP Formula 5W-30 öljystäkään.. tai Mobil 1 Fuel Economy 0W-30...
Ainoastaan Mobil 1 New Life 0W-40 löytyy.. ::) :P
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

BA

Lainaa

No jos on käyttänyt muuta kuin valmistajan laatuvaatimuksia täyttävää öljyä niin onko se öljyn vai sen käyttäjän vika?

Niinpä. Mutta jos asenne on "tää on rallivormulaa, tätä mää käytin jo mun korollassa 80-luvulla, tätä mää käytän erelleen" ei pitäisi sitten hakea oikeuden kautta sen koneremonttinsa maksajaakaan. ::)


Alppu

Lainaa

Niinpä. Mutta jos asenne on "tää on rallivormulaa, tätä mää käytin jo mun korollassa 80-luvulla, tätä mää käytän erelleen" ei pitäisi sitten hakea oikeuden kautta sen koneremonttinsa maksajaakaan. ::)


Ainahan sitä voi vaatia...  :D
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

cedricfan

LainaaOn olemassa esimerkki ooppelista ( :D )josta on kone hajonnut jatkuvan tuon käytön seurauksena, kun autovalmistajan vaatimuksena on GM-LL025-A. 5W-50 Rallyformulan lisäaineistus ei kestänyt jatkuvaa 20tkm vaihtoväliä, ja jatkuvassa käytössä nokat otti itseensä voitelun petettyä.

Lainaa
Ei näytä löytyvän kys. suositusta Mobil 1 ESP Formula 5W-30 öljystäkään.. tai Mobil 1 Fuel Economy 0W-30...
Ainoastaan Mobil 1 New Life 0W-40 löytyy.. ::) :P

Syynä se että tuo GMn LL-öljy on tosiaan melko jäykkää nykyaikana, mutta tuo antiikkinen ja turhankin tönkkö RF-5W50 ei kulje edes Ooppelissa koko voitelureittiä.
Hopan 5W30 on vielä vaarallisempi korvata millään muulla. Etenkään tuolla 5W50-rasvalla. Se ei takuuvarmasti nouse yläkertaan! Toisaalta se Hopan oma on niin lirua että vanhat Hopat puuskuttaa sitä pakoputken kautta oikein urakalla. Eli saa valita joko öljynkulutus tai kansiremppa ;D
Ja nyt hiukkasloukkuaikaan vasta kalliiksi se väärä öljy tuleekin. Tonnit vilisee ilman että ehditään pois auton alta ;)
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Alppu

#27
Mutta onko autonvalmistajan järkeä tehdä/laittaa niin nirso kone johonkin ooppelin "kadettiin", että sille kelpaa vain se kallein kun paremmillekin moottoreille kelpaa tavanomaisemmat liukkarit?

Taidan pitäytyä jonkun aikaa toimivaksi todetussa 90-luvun tekniikassa.  ;D
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

cedricfan

Se nyt vaan on niin että jos halutaan pitkä huoltoväli ja pienet päästöt menee öljynkin hienoviritys pakolliseksi!
Nuo erittäin notkeat öljyt ovat pienikitkaisiin moottoreihin. Hiukkasloukut taas pakottavat parempaan puhtauteen.
Ja jos puhut 90-luvun tekniikasta niin kannattaa muistaa, että Volvo esitteli ensimmäisen matalakitkamoottorinsa jo 1984. Tosin silloin ei vielä puhuttu erikoisöljystä. Hopalla erikoisöljy tuli 90-luvun alkupuolella. Eli pitäydy sitten 70-luvulla jos haluat pelata iän mukaan varmalla tasolla ;D
Nissanilla taitaa Qashqai olla ensimmäinen mallipolvi jossa myös bensakoneisiin vaaditaan erikoisöljy?
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

BA

#29
Parastahan on se että GM-luokat täyttävää öljyä saisi kymmenisen euroa halvemmalla/kannu kun tuota rallivormulaa. Ei ne ole ehkä aina niitä markkinoiden parhaita liukasteita, mutta mallikohtaisia varaosia. :P
Volkkari on vielä pahempi, niissä on jo monia eri öljyjä samallekin mallille. Sama auto-eri moottori-täysin eri öljyluokitus.

Kyseessä ei liene autonvalmistajien halu, vaan se eko-ajattelu. Pitää kuluttaa vähemmän ja päästää vähemmän. Siitä se vaan johtuu.