Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

nissan terrano automat 3,0 tdi 2002 nykii/pätkii

Aloittaja terrano30, kesäkuu 30, 2012, 11:38:56

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

terrano30

elikkäs terranoon tuli sellainen vika että pätkii vähän tyhjäkäynnillä ja tasaisella kaasulla ajettaessa nykii aika ilkeästi jo. kiihdtyttäessä ei nyi ja  tehot tallessa
ja kiihdytyksessä kuuluu kummaa kihnutusta.
kylmällä koneella kun lähtee ajamaan niin pääsee noin 10km ilman nykimistä mutta kylmänä kuitenkin pätkii tyhjäkäynnillä.
mistäs osais vikaa alkaa etsimään.
nykiminen tuntuu siltä kuin joku jumisi välissä.
itellä loppuu neuvot mistä vikaa etsisi

nissan-man

Lainaaelikkäs terranoon tuli sellainen vika että pätkii vähän tyhjäkäynnillä ja tasaisella kaasulla ajettaessa nykii aika ilkeästi jo. kiihdtyttäessä ei nyi ja  tehot tallessa
ja kiihdytyksessä kuuluu kummaa kihnutusta.
kylmällä koneella kun lähtee ajamaan niin pääsee noin 10km ilman nykimistä mutta kylmänä kuitenkin pätkii tyhjäkäynnillä.
mistäs osais vikaa alkaa etsimään.
nykiminen tuntuu siltä kuin joku jumisi välissä.
itellä loppuu neuvot mistä vikaa etsisi
Puhdista imm. Vaihda polttoainesuodatin, tarkista egr. Voisko moottorin lämpötilatunnistin aiheuttaa tämmöstä jos kerran kylmänä toimii paremmin... ::)
P10 GA16DS

terrano30

#2
tarkoitatkos imm ilmanputsaria?? ilmanputsari,suodatin vaihdettu
missäs tuo egr sijaitsee ja miten sen toiminta tarkastetaan??
maanantaina käyttää piukan nokassa jos se jotain vikaa löytää vika valo ei ole palanut.

vika tuli aivan yhtä-äkkiä
voikos automaattilaatikko tehdä tälläistä kun se kihnutus kuuluu kiihdyttäessä se kuuluu kylmänäkin vai onko sitten toinen vika

nissan-man

Lainaatarkoitatkos imm ilmanputsaria?? ilmanputsari,suodatin vaihdettu
missäs tuo egr sijaitsee ja miten sen toiminta tarkastetaan??
maanantaina käyttää piukan nokassa jos se jotain vikaa löytää vika valo ei ole palanut.

vika tuli aivan yhtä-äkkiä
voikos automaattilaatikko tehdä tälläistä kun se kihnutus kuuluu kiihdyttäessä se kuuluu kylmänäkin vai onko sitten toinen vika
Imm = Ilmamassamittari
P10 GA16DS

terrano30

ilmamassa mittari eilen puhdistettu ei vaikutusta.
nyt jonkunlainen hahmotus missä voisi olla tuo egr venttiili kohta talliin purkamaan että jos sen löytää.
mutta miten tarkistan toimiiko se??
siihen ilmeisesti tulee alipaine letku jostain sekin löytää ettei ole poikki

nissan-man

Lainaailmamassa mittari eilen puhdistettu ei vaikutusta.
nyt jonkunlainen hahmotus missä voisi olla tuo egr venttiili kohta talliin purkamaan että jos sen löytää.
mutta miten tarkistan toimiiko se??
siihen ilmeisesti tulee alipaine letku jostain sekin löytää ettei ole poikki
Kyseessä olevaa koneesta en osaa sanoa missä sijaitsee,, noh, pakosarjasta pitäisi lähteä putki ja päättyy imusarjassa olevan egr-venttiiliin. EGR-venttiili on voinut jumia auki tai takerrella sillointällöin.
P10 GA16DS

terrano30

#6
pakosarjasta lähtee putki ja sen päässä ilmeisesti egr venttiili käy paksumpanakin putkena ja siihen tulee kumi letkujakin väliltä joissa on jäähdytin nestettä mitä nyt näki kun ei vielä jaksanut alkaa imusarjaa pois ottamaan eestä on aika huonossa paikassa mutterit.
mitä jos tukkisin tuon putken mikä tulee imusarjaan jostain sieltä egr venttiililtä, imu sarja oli todella paksussa noessa juurikin tuolta puolen mihin tuli egr putki.
tekisi liitokseen tiivisteen muotoisen umpi tiivisteen??
kuvassa oleva osa/tiiviste tukkoon numero 15
silloin ei pitäs päästä mitään paska ilmaa imusarjaan toimiikohan  :D
http://nissan4u.com/parts/terrano2/el_r20/2002_2/type_163/engine_mechanical/egr_parts/illustration_1/

terrano30

liian ahdasta tuolla konehuoneessa.
egr on sähköinen mutta en alkanut purkamaan sitä pois kun pitäs saada imusarja pois ja letkuja paljon viedä melkein huomenna korjaamolle.
egr on jäähdytetty kun menee jäähditin neste letkujankin vähän joka paikkaan.
imusarja oli todella paksussa mönjässä mutta saa puoli konetta purkaa että sais irti.
kestääkös suihkujen putkia aukaista itse??
onko mitään ainetta tai jotain niksiä imusarjan puhdistukseen paikoillaan??
egr liitin oli irti ei käyntiin vaikutusta!!eikä vikavalo edes syttynyt

nissan-man

#8
Lainaaliian ahdasta tuolla konehuoneessa.
egr on sähköinen mutta en alkanut purkamaan sitä pois kun pitäs saada imusarja pois ja letkuja paljon viedä melkein huomenna korjaamolle.
egr on jäähdytetty kun menee jäähditin neste letkujankin vähän joka paikkaan.
imusarja oli todella paksussa mönjässä mutta saa puoli konetta purkaa että sais irti.
kestääkös suihkujen putkia aukaista itse??
onko mitään ainetta tai jotain niksiä imusarjan puhdistukseen paikoillaan??
egr liitin oli irti ei käyntiin vaikutusta!!eikä vikavalo edes syttynyt
EGR on melekonen paholaisen tekele.
http://www.google.fi/imgres?um=1&hl=fi&sa=N&biw=1821&bih=889&tbm=isch&tbnid=brfe0JycsjmfwM:&imgrefurl=http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php%3Ft%3D99380%26sid%3D21671ec80deeff5b5ccf3aa1c56c97e9&docid=iFoxEpDM5abNIM&imgurl=http://mikhauta.pp.fi/kuvia/Golfiv/Egr.jpg&w=1136&h=852&ei=TjHwT5GvLIGp4gTw_bmADg&zoom=1
P10 GA16DS

terrano30

voiko turbo pukata imusarjaan öljyä kun on niin paskainen.
egr venttiilille imusarjasta menevä putki ei ollut kuin juuri ja juuri musta kuivasta noesta mutta imusarja paksussa töhnässä.
ja turdon lähettyvillä myös mustaa.

nissan-man

Lainaavoiko turbo pukata imusarjaan öljyä kun on niin paskainen.
egr venttiilille imusarjasta menevä putki ei ollut kuin juuri ja juuri musta kuivasta noesta mutta imusarja paksussa töhnässä.
ja turdon lähettyvillä myös mustaa.
Syökö öljyä?
P10 GA16DS

terrano30

ei syö. 15000 välein olen öljyt vaihtanut eikä öljyä ole kulunut kuin tikusta muutama milli

terrano30

myös kaikkien suihkujen alla vänhän mustaa mutta tuntuu että ei kait ne kaikki vuoda ohi??
paljonkohan suihkut maksaa ja minkälainen homma vaihtaa terranoon

nissan-man

Lainaamyös kaikkien suihkujen alla vänhän mustaa mutta tuntuu että ei kait ne kaikki vuoda ohi??
paljonkohan suihkut maksaa ja minkälainen homma vaihtaa terranoon
En oikein usko että suihkut vuotas...
P10 GA16DS

terrano30

ei ollut mitään tuoreen näköistä että oliskohan tullut venttiilin kannesta kun oli pultit löysällä vuosi sitten ja kiristin niin heitti vuotamasta.

mutta mutta mistähän sitä vikaa alkais etsimään kiihdytyksessä kuuluu tosiaan kihnutus että vois alkaa epäilemään jo mekaanista vikaa.
kierrosluku mittari ei sitten liikuu mihinkään vaikka auto nykii ajossa ja tärähtää tyhjäkäynnillä

terrano30

nyt se sitten terrano otti ja jätti tien päälle täydestä vauhdista sammu

nissan-man

Lainaanyt se sitten terrano otti ja jätti tien päälle täydestä vauhdista sammu
Vikakoodinluku seuraavaksi.. Onko tässä jakopää ketjulla hihnalla vai hampeilla?
P10 GA16DS

terrano30

ketjulla.
auto kävi tietokoneen nokassa mutta ei saanut minkäänlaista yhteyttä pienen korjaamon kone.
huomenna pitäs vissiin pörhölle

terrano30

kampiakselin asento tunnistin paskana. pörhön vikakoodin mukaan.
paljokohan maksaa kun ei saa tarvike osana??

terrano30

kylläpä kestää pörhöltä saada osa tänään piti olla täällä mutta siirtyi maanantaiksi.
jos jollakin tiedossa osa niin voisin ostaa.
menee koko kesäloma ihan perseelleen kun ei ole autoa

terrano30

kampiakselin asentotunnistin vaihdettu mutta auto ei käy vieläkään.
pörhöllä vika näyttää samaa taas vaikka uus osa paikoillaan.
onko jotain ideoita??
johto poikki??

BA

Tai joku mekaaninen vika. Se jakopää kannattaisi varmaan tarkistaa...

terrano30

vähän tuo kihnutus ennen sammumista vaikutti mekaaniselta vialta.
mitenhän se jakopään tarkistus tapahtuu helpoiten??
epäilivät johtovikaa mutta saa nähdä sen ne huomenna liikeessä yrittävät katsoi sitten auto jo kotiin ja purkamaan enemmän ettei tule kovin hintavaksi tuo vian etsiminen.
kihnutus tosiaan kuului kun ajoin vielä ja sitten kihnutus muuttui vähän ja nykimenen oikeastaan loppui muutamaksi kilometriksi ja sitten kerta sammuminen

terrano30

eikös olisi neuvoja jakopään tarkistukseen??
ketjullahan tuo on

BA

No jakopään koppa pitäs saada auki. Moottoria sen kummemmin tuntematta, todennäköisesti venttiilikoppa pitää ottaa irti ensin että saa jakopään kopan purettua pois.

Sen jälkeen näkee jo kiristimestä ihan katsomalla paljonko se on ulkona, pitäisi olla muutaman millin eikä senttitolkulla. Tietysti jako pitää olla kohdallaan, ihan normaalisti tarkistaen.


Perinteistä toimintaa merkkiliikkeeltä, lykätään puolen minuutin tarkistustoimenpide, siis tuo johdon mittaus, seuraavaan päivään. Tehtaan Service Manualissa on kuitenkin aina ohjeet kuinka mitata esim. tuollainen asentotunnistimen johdon kunto eikä siihen mene kuin minuutti kun on vaan ohje olemassa.  ::) Epäilen silti koko johdon olevan edes viallinen.
Kampiakselin asentotunnistin kertoo kuitenkin vain kampiakselin asennon, eli antaa signaalin aina yläkuolokohdassa. Nokka-akselin asentotunnistin taas kertoo oikean sytytyshetken. Eli jos antaa jatkuvaa vikakoodia niin loogisesti ajatellen kampiakselin asento on virheellinen nähden nokka-akselin asentoon. Tai jos mittaa vauhtipyörästä niin vauhtipyörä on irti, mutta epätodennäköistä.

On jo sen ikäinen auto että kaikkein kallein vaihtoehto on kyllä aloittaa korjaaminen vaihtamaan osia yksi kerrallaan arvaten, kuten ilmeisesti Pörhö toimii. Toki vähintään yhtä kallista on mitään tietämättä lähteä arpomaan ja erehtymään.

Sitäpaitsi sen YKK-anturin toimivuudenkin olisi voinut karkeasti ensin testata ihan missä tahansa ottamalla sen johdon irti ja kytkemällä yleismittarin piipperiasennossa anturiin. Siten käsin pyörittämään konetta, joka kerta kun osuu anturi kampiakselin/vauhtipyörän merkkiin, oli sitten ura, piste tai magneetti, pitäs mittarin piipata. Jos ei piippaa, anturi sökö. Varsin yksinkertaista ja ihan perusjuttuja.

terrano30

hakea tänään auto kotia ja alkaa se jakopään ketju katsomaan löytyykö vika sieltä.
poikki tuskin on kokonaan kun kone vielä pyörii hyvin startilla ilman sivuääniä.
onko tuossa jotain merkkejä niinkuin hihnamalleissa on että näkee onko kohdallaan

terrano30

löytyyköhän mistään terranoon sähkökaavioita tai jotain kuvia sähköistä?

terrano30

jakopään ketju näkösällä vieläkö tietäs miten katsotaan onko kohdallaan selviä merkkejä ei näy.
kiristin on ulkona reilun sentin eli vissiin ketju sinkunut jo mutta tuskin aiheutti sammumista ajosta jos ei sitten ole hypännyt yli

terrano30

ketju ei ollut kohdillaan eikä myöskään hampit olleet ja yhdestä hampista sentin matkalta hampaat pois eli tuli vähän isompi remontti

BA

Menikö venttiileitäkin, onko kansiremonttikin edessä. Ei tuo jakopää nyt niin iso työ ole...