Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

Nissan Almera -96 "nypyttää"

Aloittaja Jamaluus, huhtikuu 24, 2008, 23:47:42

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Jamaluus

Hellou!

Elikkä tälläinen on ongelma: tasakaasulla mentäessä, esim. nelosella, noin 1800 rpm kohdalla alkaa tasainen nypytys, tiestä riippumatta...
Ongelma tietysti poistuu kun painaa kaasua tai vaihtaa vaihdetta tms. että kierrokset muuttuu.

Kyseessä on siis 1,6 monipisteruiskukone, twin-cam ja 16 valve, niinkuin ne kai on kaikki, en näihin ole vielä niin päässyt tutustumaan...

Osaa vaihdoin heti kun ostin ko. auton: V.jakajan kansi ja pyörrin, tulpat, ilmanpuhdistin, bensafiltteri, öljyt ja suodattimen, laitoinpa jopa sonaxin ruiskusuuttimien puhdistusainettakin sekä sonaxin öljynlisäaineen, ihan vaan tsekatakseni jos noilla lähtis... mutta ei  :-/

Onko ideoita?

Tein nopean haun kyllä foorumilta ja googlesta, mutta ainut mitä löysin oli jonkinnäköinen rengas ongelma...

Kiitokset näin etukäteen...

Alppu

#1
Kai nyt rengas ja kone ongelman toisistaan erottaa...  :P

Nypyttääkö kaikilla vaihteilla? Tasakaasulla 1800 rpm:stä lähtien minne asti??


Veikkaampa tähän alkuun Lambdaa tai EGR:ää... ja tulpanjohtoja, myös (imu)vuotoa vois veikkailla...
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Jamaluus

Niinpä  ;D

Kiitoksia nopeasta toiminnasta  :) täytyy testata tuo EGR:n tulppaus... kun ei tosiaan haluais uskoa että missään "kalliimmassa" osassa, esim. ilmamäärämittarissa olis vikaa... Jos tulee muita ideoita vielä mieleen niin antaa palaa vaan, testataan tulojärjestyksessä :)

Jamaluus

#3
Tuota tuota... ainakin 3-5, 1 ja 2 en ole oikeastaan testannut...

Edit: alue on noin 1700 - 2050  :-?

Hmm, voikos lambda tehdä tuommostakin? En ole ihan varma mutta, ongelma muistaakseni ilmenee kun kone on lämmin... En tiedä auttaako diagnoosissa, mutta...

Jaa että tulpanjohdotkin vielä... huh, tulee kallis paketti ;D täytyy aloittaa tuosta "ilmaisesta" päästä elikkä EGR:stä...

Imuvuotoa ei kyllä näyttänyt olevan, se kaverin kanssa testailtiin vähän joka puolelta... ja varsinkin kun ilmenee tosiaan vain tällä kierrosalueella...

Milläs nimellä tuo lambda muuten kulkee kun ei ainakaan motonetin listoilta löytynyt?

Flame

Se että et sitä sieltä löytänyt johtuu siitä, että motonet ei lambdaa myy. Nissanin tiskiltä hakemaan :) Lambda on jotain 70e->120e väliltä joten tulpat vaihtoon ennen sen hankkimista vielä. Kaikenkaikkiaan jänniä vikoja näissä nykyautoissa.
Vw Touran -08, Seat Toledo -04, Sunny n13 hb 1.6 -88

take

Kyllä vähän lambaadan vialle haiskahtaisi. Lambda toimii vasta kun on riittävän lämmin. Nypytys taas viittaisi joko sytkäpuoleen tai seoksenmuodostukseen. Koska sytytys kuitenkin toimii yleensä paremmin lämpimänä niin soppapuolella vika todennäköisemmin on. Ilmamäärämittarin taas pitäisi oireilla lähes koko kierrosalueella. näiden päätelmien seurauksena voidaan päätyä happianturiin eli lambdaan. Mutta aika paljon olettamuksia näin foorumin välityksellä tehdyssä diagnoosissa on. Vika voi olla muuallakin.

Jamaluus

#6
Juu, nyt on EGR:stä irroitettu alipaineletku ja tukittu... Auttoi ehkä hieman, mutta edelleen ylämäessä -pienessäkin- nypyttää, sekä kylmänä että lämpöisenä...

Pystyyköhän tuosta itse lukemaan vikakoodeja jotenkin?

Jylppy

Käy nyt esin merkkihuollossa luetuttamassa vikamuisti, josko sieltä löytyisi jotain.

Nakutuksentunnistin saattaa olla myös syy nykimiseen - tosin ilmenee yleensä kiihdytyksen aikana.
L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

Alppu

LainaaSe että et sitä sieltä löytänyt johtuu siitä, että motonet ei lambdaa myy. Nissanin tiskiltä hakemaan :) Lambda on jotain 70e->120e väliltä joten tulpat vaihtoon ennen sen hankkimista vielä. Kaikenkaikkiaan jänniä vikoja näissä nykyautoissa.

Hakutulos sanoilla lambda

Nimike       Numero       Hinta       Saldo
Kat Escort-1,4i 91- ei Lambda       13-4217       275.00       ???
Kat Samara-LambdaKat       13-4409       199.90       ???
Lambda-anturi Toyota 1-johto       28-3410       28.50       ???
Lambda-anturi 1 johdolla       28-3411       29.90       ???
Lambda-anturi 2 johdolla       28-3412       29.90       ???
Lambda-anturi Toyota 2-johtoa       28-3413       35.50       ???
Lambda-anturi 3 johdolla       28-3414       49.90       ???
Titania-lambda 3-johtoa       28-3415       134.00       ???
Titania-Lambda 4-johtoa       28-3420       109.90       ???
Lambda-anturi Toyota 4-johtoa       28-3421       49.90       ???
Lambda-anturi 4 johdolla       28-3422       49.90       ???
Lambda-anturi 4johd ThickFilm       28-3423       84.50       ???
Lambda-anturi 5johd       28-3424       159.90       ???
NGK/NTK-Lambda 1 johdolla       28-3426       34.90       ???
NGK-Lambda 2 johdolla       28-3427       51.50       ???
NGK/NTK-Lambda 3 johdolla       28-3428       58.50       ???
NGK/NTK-Lambda 4 johdolla       28-3429       59.90       ???
BOSCH-Lambda Renu/Opel/Japanil       28-3431       79.50       ???
BOSCH-Lambda VAG/Fiat/PSA/Volv       28-3434       99.50       ???
Bosch-Lambda Volvo/3-johtoa       28-3476       109.00       ???
Bosch-lambda BMW E34 24V       28-3479       115.00       ???
Bosch-lambda BMW E36       28-3481       109.00       ???
Lambdahylsy 22mm 3/8" kara       80-4032       6.00       ???
Lambda-testeri Motonet-käyttö       99-9997       249.00       ???


Tuollasta löytyy Motonetistä.
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Uusi Nissanisti


cedricfan

Kannattaa vaan ottaa sitten selville mikä lambdatyyppi se on. Pelkkä johtojen määräkään kun ei kerro kaikkea ;)
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Flame

katsoin itsekin ton motonetin valikoiman lävitse, mutta n15 puolelta en löytänyt suoraan lambdaa tuohon, joten olettamus on, ettei noista välttämättä mikään käy.
Vw Touran -08, Seat Toledo -04, Sunny n13 hb 1.6 -88

Nyman

#12
Mikähän mun N15:ssa on vikana.
Mulla on kanssa jotain vastaavia ongelmia, mukaan lukien että välillä kone ei reagoi MITENKÄÄN kaasuun. Kone käy muuten normaalisti mut liikkeelle lähdettäessä niin täytyy painaa kaasu pohjaan ja odottaa pari sekuntia niin sit rupee taas ottaa kiekkoja...  Olisko kellään ideaa mikä vialla?

Ja sit tyhmä kysymys... :-?
Mikä toi EGR on....?

Alppu

LainaaMikähän mun N15:ssa on vikana.
Mulla on kanssa jotain vastaavia ongelmia, mukaan lukien että välillä kone ei reagoi MITENKÄÄN kaasuun. Kone käy muuten normaalisti mut liikkeelle lähdettäessä niin täytyy painaa kaasu pohjaan ja odottaa pari sekuntia niin sit rupee taas ottaa kiekkoja...  Olisko kellään ideaa mikä vialla?

Ja sit tyhmä kysymys... :-?
Mikä toi EGR on....?


Turha kapistus, ota pois.  :)
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

cedricfan

LainaaJa sit tyhmä kysymys... :-?
Mikä toi EGR on....?
Exhaus Gas Recirculation eli pakokaasujen takaisinkierrätys. Etenkin typen oksidit pienenee kun osa pakokaasuista poltetaan kahteen kertaan. Voi siis tulla ongelmia katsastuksessa jos poistaa käytöstä. Ongelmana tukkeutumisriski.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Alppu

Lainaa
Exhaus Gas Recirculation eli pakokaasujen takaisinkierrätys. Etenkin typen oksidit pienenee kun osa pakokaasuista poltetaan kahteen kertaan. Voi siis tulla ongelmia katsastuksessa jos poistaa käytöstä. Ongelmana tukkeutumisriski.

Katsastuksessa ei mitata typen oksideja.  :)
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Uusi Nissanisti

Lainaa
Exhaus Gas Recirculation eli pakokaasujen takaisinkierrätys. Etenkin typen oksidit pienenee kun osa pakokaasuista poltetaan kahteen kertaan. Voi siis tulla ongelmia katsastuksessa jos poistaa käytöstä. Ongelmana tukkeutumisriski.

Tukkeutumisriski on kait ongelmana jos EGRrää ei tulppaa?  :D
Tulppaamisella ei vaikutusta katsastukseen!  8-)

Alppu

Lainaa

Tukkeutumisriski on kait ongelmana jos EGRrää ei tulppaa?  :D


Ei ottomoottoreita(?) ole tarkoitettu käytettäväksi jo kerran palaneilla pakokaasuilla.
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

cedricfan

Typen oksideja ei mitata katsastuksessa. Mutta siksi kirjoitinkin "Etenkin typen oksidit pienenee kun osa pakokaasuista poltetaan kahteen kertaan. Voi siis tulla ongelmia katsastuksessa jos poistaa käytöstä." Asia ei ole aivan noin yksiselitteinen että vain NOx pienenee. Toisaalta ei se NOx silti ole hyväksi ympäristölle sekään.

Kerran palaneen pakokaasun uudelleen polttaminen ei ole moottorin toimintaperiaatteen mukaista. Mutta se on yksi tapa pienentää saasteita, kun pakokaasu ei ainakaan vielä ole puhdasta. Ei myöskään esim ilmapumppu (raitista ilmaa pumpataan pakosarjaan) ole muuta kuin fuskua. Saati sitten päästöjeen rukkaaminen hiukkasloukulla ja jälkipoltolla. Ja pienimmät päästöt eivät tarkoita optimaalista hyötysuhdetta.

Summa summarum, tekniikan kehitys ei siis ole vain eteenpäin menoa. Uudet ratkaisut tuovat uusia ongelmia ja käytetyissä autoissa vikoja.

Lambda-antureita on kahta päätyyppiä eli uudempi ns 5 voltin titania ja perinteinen zirkonia. Niillä on erilainen jännite, ja nykyisin yleisin ratkaisu on titania ennen kattia ja zirkonia sen jälkeen kun ennen oli vain yksi zirkonia ennen kattia. Pelkkä johtojen määrä ei siis päde enää 90-luvun loppupuolesta alkaen.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Alppu

#19
LainaaJuu, nyt on EGR:stä irroitettu alipaineletku ja tukittu... Auttoi ehkä hieman, mutta edelleen ylämäessä -pienessäkin- nypyttää, sekä kylmänä että lämpöisenä...

Pystyyköhän tuosta itse lukemaan vikakoodeja jotenkin?

Pitäisi varmaan tutustua tarkemmin egr:n toimintaan..mutta käsitin, että otit sen ohjauksen pois päältä, jolloin sen pitäisi olla pois päältä.
Mutta entä jos se onkin jumittunut päälle ja vuotaa koko ajan?  :-?
Umpinainen laippahan tuohon on paras ratkaisu..
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

valpas

LainaaTypen oksideja ei mitata katsastuksessa. Mutta siksi kirjoitinkin "Etenkin typen oksidit pienenee kun osa pakokaasuista poltetaan kahteen kertaan. Voi siis tulla ongelmia katsastuksessa jos poistaa käytöstä." Asia ei ole aivan noin yksiselitteinen että vain NOx pienenee. Toisaalta ei se NOx silti ole hyväksi ympäristölle sekään.

Kerran palaneen pakokaasun uudelleen polttaminen ei ole moottorin toimintaperiaatteen mukaista. Mutta se on yksi tapa pienentää saasteita, kun pakokaasu ei ainakaan vielä ole puhdasta. Ei myöskään esim ilmapumppu (raitista ilmaa pumpataan pakosarjaan) ole muuta kuin fuskua. Saati sitten päästöjeen rukkaaminen hiukkasloukulla ja jälkipoltolla. Ja pienimmät päästöt eivät tarkoita optimaalista hyötysuhdetta.

Summa summarum, tekniikan kehitys ei siis ole vain eteenpäin menoa. Uudet ratkaisut tuovat uusia ongelmia ja käytetyissä autoissa vikoja.

Lambda-antureita on kahta päätyyppiä eli uudempi ns 5 voltin titania ja perinteinen zirkonia. Niillä on erilainen jännite, ja nykyisin yleisin ratkaisu on titania ennen kattia ja zirkonia sen jälkeen kun ennen oli vain yksi zirkonia ennen kattia. Pelkkä johtojen määrä ei siis päde enää 90-luvun loppupuolesta alkaen.
OT. Tuossa jussi sivuaa asiaa, ja aineen häviämättömyyden lakia.
Katilla vain muutetaan aineen olomuotoa, ei ne myrkyt mihinkään häviä polttamalla. Niihin vain imeytyy lisää energiaa.
Saattaa olla, että ne muuttuvat entistä agressiivisemmiksi ympäristöä kohtaan? (pitäs varmaan ottaa oma otsikko, jos alkaa olemaan tarvetta  ;D)

Alppu

#21
Scanialta EGR-moottoreita linja-autoihin  

"Julkisen liikenteen operaattoreille tiukkenevien päästövaatimusten täyttäminen ilman jälkikäsittelyä ja lisäaineita on nyt mahdollista. Scanian Euro 4 - Euro 5 - linja-automoottorit käyttävät EGR, exhaust gas recirculation, -tekniikkaa, joka toimii tehokkaasti ja ympäristöystävällisesti kaikissa olosuhteissa. Patentoidut Scania-ratkaisut ovat taloudellisia ja helppoja sekä kuljettajille että operaattoreille. Moottoreiden toimitukset alkavat lokakuussa 2005."

"Patentoitu ratkaisu
EGR-tekniikalla lasketaan palamislämpötilaa typen oksidien (NOx) vähentämiseksi. Patentoidulla kierrätysjärjestelmällään Scania EGR menee vieläkin pidemmälle. Osa pakokaasuista - aina 18 % Euro 4-moottoreissa ja 25% Euro 5-moottoreissa - johdetaan ennen ahdinta ja jäädytetään ennen kuin ne sekoitetaan imuilmaan."

http://www.scania.fi/about_us/news-scania-maailma/lehdistotiedotteet/press-2006/press_060605_egrbusengines.asp

Kierrätys huipussaan? Mitenkähän tuollanen voi oikeasti toimia hyvin? Eikös pelkkä paskakin tuki jo imusarjan ja mahdolliset läpät ym. Olen kuullut, että monista uudehkoistakin henkilöautoista on jouduttu irrottamaan imusarja (ja kansi?) puhdistusta varten kun karsta on löynyt paikat tukkoon. Ja egr on lentänyt mäelle.  :P Ongelma lienee pahempi dieseleissä?
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

eich

#22
10cnt kolikko käy hyvin EGR:n tukkeeksi, eli liitos vain pakosarjan puolelta auki ja liitoksen väliin 10cnt kolikko ja liitos kiinni. Kokeilin kaikkia kolikoita 5cnt->2€ mutta tuo 10cnt kolikko osoittautui ehdottomasti parhaimmaksi vaihtoehdoksi :D

lisäys: Omassa GA14DE koneisessa Almerassa oli jo tukennut imusarjaa, pitäisi tässä syksyn mittaan pudotella imusarja pois ja puhdistella. Kaasuläpän läpi katsottuna imusarja oli paksun karstan ja liejun peitossa.

Tsun-Tee

Lambda.

Ja kannattaa melkein hommata se uusi ja alkuperäinen. Itsellä kesti kallis tarvike vain vuoden. :-X

Alppu

Lainaa10cnt kolikko käy hyvin EGR:n tukkeeksi, eli liitos vain pakosarjan puolelta auki ja liitoksen väliin 10cnt kolikko ja liitos kiinni. Kokeilin kaikkia kolikoita 5cnt->2€ mutta tuo 10cnt kolikko osoittautui ehdottomasti parhaimmaksi vaihtoehdoksi :D

lisäys: Omassa GA14DE koneisessa Almerassa oli jo tukennut imusarjaa, pitäisi tässä syksyn mittaan pudotella imusarja pois ja puhdistella. Kaasuläpän läpi katsottuna imusarja oli paksun karstan ja liejun peitossa.

Eihän kolikko voi mitenkään tiivistää hyvin?
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Alppu

LainaaLambda.

Ja kannattaa melkein hommata se uusi ja alkuperäinen. Itsellä kesti kallis tarvike vain vuoden. :-X


Eikös hyvä tarvike ole = alkuperäinen..  8-) Lambdan voi rikkoa myös viallinen kone?
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

take

Lainaa

Eihän kolikko voi mitenkään tiivistää hyvin?
Eikös 10c kolikko ole jotain messinkiä? Ja messinki pehmeänä materiaalina tiivistää aivan hyvin. Esim. ohuiden putkien liitoksissa käytetään messinkihelmiä tiivistämiseen jne.

eich:
EGR:stä tulee kuivaa nokea. Lieju on peräisin huohottimesta. Jos sitä tulee paljon heti uudestaan niin voisin alkaa huolestua koneen kunnosta.

Alppu

Lainaa
Eikös 10c kolikko ole jotain messinkiä? Ja messinki pehmeänä materiaalina tiivistää aivan hyvin. Esim. ohuiden putkien liitoksissa käytetään messinkihelmiä tiivistämiseen jne.

eich:
EGR:stä tulee kuivaa nokea. Lieju on peräisin huohottimesta. Jos sitä tulee paljon heti uudestaan niin voisin alkaa huolestua koneen kunnosta.


Huohotinletkun voi sitten ohjata auton alle?  :D
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Tero-75

Lainaa
eich:
EGR:stä tulee kuivaa nokea. Lieju on peräisin huohottimesta. Jos sitä tulee paljon heti uudestaan niin voisin alkaa huolestua koneen kunnosta.
Lainaa

Huohotinletkun voi sitten ohjata auton alle?  :D

Miten tuo auttaa siihen jos kone alkaa vetelemään viimeisiään? Se lieju on oire, ei syy ;)

Puh: 040-5636785
P11 2.0 SLX -98 purkuosia, TA12 -87 2.0 SGX aut; KN10 120A Coupé -81 + pikkuviri A14; B11 -84 (R.I.P E16 123hp 163Nm)
Skoda Octavia Combi 1.4TSi 2017, Suzuki GT 125R -76

Cedricisti

Paapan Orion lopetti tyhjäkäyntinsä ja kävi muutenkin huonosti, ilmansuodattimen kun sai putsattua niin kävi taas jonkin aikaa.

Diagnoosi: kone oli niin väljä että se syyti öljyt huohotinputkesta ilmansuodatinkoteloon. Ja oli kaikki 200tkm mittarissa.