Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

Datsun Finn etujarrut

Aloittaja IleKoo, toukokuu 23, 2012, 19:02:26

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

IleKoo

Miten mahtaa purkautua kyseisen vehkeen etujarrut? Jarrut ovat mallia levyt,kuskin puolella on jumissa. Mäntäkö sieltä on jumissa vai minkälainen liukusysteemi tuossa on?
Kun nyky autoissa tai ainakin joissain malleissa on tapeilla jonka varassa toinen puoli jarrusatulasta liukuu.
Kiirus alkas olla että sais auton leimalle ja kesäksi ajoon
:)

IleKoo

#1
Jarrusatula onkin jo osissa ja likoamassa polttoöljyssä,oli sisäpuolen mäntä juminut itsensä aika tiukkaan. Mutta puupalikalla ja nuijalla lähti irti. Syvemmällä mäntä oli ihan kirkas mutta ulkoreunus kumin alla oli ruosteessa. Saakohan noita mäntiä enää mistään vai täytyykö ehostaa nuo vanhat?

valpas

#2
LainaaJarrusatula onkin jo osissa ja likoamassa polttoöljyssä,oli sisäpuolen mäntä juminut itsensä aika tiukkaan. Mutta puupalikalla ja nuijalla lähti irti. Syvemmällä mäntä oli ihan kirkas mutta ulkoreunus kumin alla oli ruosteessa. Saakohan noita mäntiä enää mistään vai täytyykö ehostaa nuo vanhat?
Ulommaista mäntää olis Motonetissa.
Myös palojen asennus sarjoja.
Sekä tiivisteitä.

IleKoo

Juuri tuo sisäpuolen mäntä on pahemmin ruostunut,jota ei näytä motonetistäkään saavan,täytyy näyttää sitten tarpeeksi hiomapaperia sille ja toivoa että alkaa pelittämään.

Jylppy

Mitäs eroa noilla sisemmillä ja ulommilla männillä on? Pitkä aika, kun oon noita pyöritellyt käsissä, mutta aika samannäköisiä ne ainakin ovat.
L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

valpas

LainaaMitäs eroa noilla sisemmillä ja ulommilla männillä on? Pitkä aika, kun oon noita pyöritellyt käsissä, mutta aika samannäköisiä ne ainakin ovat.
Sama juttu, ei ole tullut pideltyä niitä aikoihin....
Jos oikeen muistan, niin seinämän vahvuus on eri. Sisemmässä vahvempi. Se liukulevyn ohjaava rengasmainen muovipala sopii suoraan vain siihen toiseen mäntään.
Itse siinä tiivistävässä lieriöosuudessa, ei muistaakseni ole eroa.

IleKoo

Jees eli juurikin tuo sisemmän männän sisus on pienempi kun ulommaisen ja siinä sisemmässä on se muovi osa ja se ei käy ulomman männän sisään ja tosiaan ulkomitta on sama.

C 110 ratsuni

Ei kestä pitkään jos hieroo ruosteen männästä pois,onsenverran syöpymää että rikkoo tiivisteen aikapian.Saman männän voi laittaa kumalekin puolen.Toiseen pitää tehdä jostain se satulan ohjain palikka männänsisään.Jos sen saa irti ehjänä vanhasta voi sen laittaa uuteen,jotain lisuketta ympärille että tulee tiukka sovitus.Jäljemmän b210:n ja 310:n satulassa on toinen mäntä lyhempi.
primera 2,0 sport -00

valpas

Jonkun aikaa toimivan saa, jos männästä on vielä se loppuosa kunnossa.
Laittaa sille puolelle (eli tässä tapauksessa ulkopuolen pala)vähän kuluneemman palan. Korjaa sitten paremmin, kun löytää paremman männän.
Aika paljon saa jarrutella, jotta toimivilla jarruilla saa palat kulumaan. Jumiintuneet saattaa mennä äkkiäkin.

IleKoo

No nyt on jarrut joka kulmasta käyty läpi ja ilmailtu on. Ihmettelen vaan miksi jarru ottaa kuitenkin vasta toisella polkasulla kunnolla ja muutenkin on vielä pehmeän tuntunen. Onko tuo tehostamaton jarru yleensäkkin tuollanen vai onko siellä jossain vielä ilmaa? Tosin taakse menevä pitkä jarru putki on vaihdettu että onko takana vielä sitten ilmaa. Kuintenkin joka pyörästä tuli jo puhdasta nestettä eikä ollut kuplia mukana. Mutta muuten tuntuu osat liikkuvan nyt hyvin,eikä jää laahailemaan.

mikko1200

#10
Kunnossa olevat jarrut ottaa kyllä heti ekalla kertaa ja poljin on "kuin kantoon potkaisisi" eli kovemman tuntuinen kuin tehotetuissa yleensä. Jos on oikein säädetty niin ottaa heti ylhäällä. Jos poljin painuu syvälle (esim. takaliinat kaukana) niin samalla jostain syystä poljinvoiman tarve kasvaa exponentiaalisesti. Eli vahva veikkaus on että siellä on vielä ilmaa jossain. Aloititko ilmauksen takaa kuskin puolelta?
Mikä vuosimalli? 1971 ja uudemmissa on takajarrujen paineenrajoitusventtiili joka saattaa joskus vanhemmiten kiukutella. Ei kyllä sekään välttämättä oirehti kuvatulla tavalla. Jos pääsylinterissä on vikaa, saattaa se antaa ohitte tms.
1200-LB110, 120Y-LB210, 100A-LE10, 160J-JPL710, 180B SSS HT-KPL610, 1600-PL510

IleKoo

Onko tämä ko. venttiili siinä rintapellissä mistä lähtee putki taaksepäin? Ja nii vuosmalli oli 73. Miten tuota pääsylinteriä voi tutkia että voiko siinä olla vikaa,kuuluuko siitä jotain ääntä polkiessa tai kuplia säiliöön päin? Ja aloitin kyllä takaa ilmauksen mutta apparin puolelta. Takahihnat on kyllä vielä säätämisen aiheena kun käsijarru ei pidä kunnolla ja kengät on varmasti nyt liian kaukana rummun pinnasta kun ei kuulu minkäänlaista ääntä että kengät hipois rummun pintaa. Mikä on muuten oikea säätö noille takahihnoille?

IleKoo

Nyt säädin takahihnoja lähemmäs rumpua mutta poljin on yhä veltto ja ekaa kertaa kun polkasee nii pamahtaa lattiaan,ottaa kuitenkin jo vähän kiinni,pumppaamalla ottaa kyllä paremmin jo mutta kyllä se silti vielä melkein lattiaan menee vaikka miten pumppailee.

matti.l

Laita  lukkopihdit jarruletkuihin vuoronperään ,niin löytyy se pyörä mikä on kaukana tai missä ilmaa,
onko jarrut muuten koottu uusilla osilla ,esim levyt ja palat ,jos esim vanha levy ja uudet palat niin menee hetki ennen kun pala kuluu levyn mukaiseksi ,
takajattut voi säätää niin että menee jo lukkoon ja sitten vähän takasin että pyörii,
Olikohan finnissä takana yks mäntänen jarrusylkky mikä ui kilvessä olevas reiässä ,jos on niin tarkista liikkuvuus.
laurel c31 2.0/nissan vanette 2.3
/ sunny n13/bluebird t12
n14 sunny, jälkikasvun laurel c31 2,8 Turbodiesel.

valpas

#14
LainaaLaita  lukkopihdit jarruletkuihin vuoronperään ,niin löytyy se pyörä mikä on kaukana tai missä ilmaa,
onko jarrut muuten koottu uusilla osilla ,esim levyt ja palat ,jos esim vanha levy ja uudet palat niin menee hetki ennen kun pala kuluu levyn mukaiseksi ,
takajattut voi säätää niin että menee jo lukkoon ja sitten vähän takasin että pyörii,
Olikohan finnissä takana yks mäntänen jarrusylkky mikä ui kilvessä olevas reiässä ,jos on niin tarkista liikkuvuus.
Minä en laittas letkuihin lukkopihtejä.
Oletko ilmannut pääsylinterin?
Vaikuttaa siltä, että ilmaa on vielä järjestelmässä.
Onko sinulla joku laite, millä ilmaat, vai miten sen teet?
Tähän asti Finnin jarrujen ilmaus on onnistunut aina, kun järjestyksessä tekee sen. Pääsylinteri ensin, ja ei ole juurikaan ollut eroa, minkä piirin sitten seuraavaks ilmaa. Yleensä takaa ensin, ja sitten edestä.
Pelaako pääsylinteri?
Vaikuttaako käsijarrun vetäminen päälle?
Takajarrujen säädössä olen käyttänyt 1/4" hylsyn neliöpäätä, ja siihen hylsyn kuusiopäähän sopiva kuusiokoloavain (8mm). Sitten ne vielä teipillä toisiinsa kiinni. Ja niinkuin tuossa edellä, että ensin kiinni, ja sitten muutama "napsahdus" aukipäin niin, että pyörii hankaamatta.
Onhan ne Finnin jarrut aina sellaset, että polkimen painaa lattiaan koska tahansa (toki melko lujaa saa painaa), vaikka jarrut olis kunnossakin. Ja toista tiukkaa perättäistä jarrutusta tehdessä (täydestä vauhdista), etupyöriä ei saa enään lukkiutumaan. Eli finnissä on ollut lukkiutumattomat jarrut jo kauan sitten.  :)

matti.l

Lainaa
Minä en laittas letkuihin lukkopihtejä.
.
Minä olen laittanut ainakin kolkyt vuotta ja ei ole vaurioita tullu,eihän niitä tarvi apinan raivolla siihen puristaa. ;D
laurel c31 2.0/nissan vanette 2.3
/ sunny n13/bluebird t12
n14 sunny, jälkikasvun laurel c31 2,8 Turbodiesel.

valpas

Turun suunnalla oli kans joku juttu Finnin etujarruissa, mutta nyt ei tule mieleen mikä sen korjas.

IleKoo

Jarrut oon käyny läpi ihan perusteellisesti ja kaikki heiluvat osaa heiluu niinkun pitääkin. Ja levyt ja palat on entiset. Jarrut ilmattiin systeemillä että kaveri oli polkemassa jarrua ja minä ilmausruuvien kimpussa. Noin oon ennenkin tehny eikä ole ongelmia ollut. Mitenkäs tuo pääsylinteri ilmataan? Koska sitä en ole ilmannut. Ja mistä tuon pääsylinterin tietää että vuotaako se sisäisesti? Eihän tällaisen auton jarrut niin monimutkaiset ole ettei siellä montaa vika paikkaa voi olla.

valpas

LainaaJarrut oon käyny läpi ihan perusteellisesti ja kaikki heiluvat osaa heiluu niinkun pitääkin. Ja levyt ja palat on entiset. Jarrut ilmattiin systeemillä että kaveri oli polkemassa jarrua ja minä ilmausruuvien kimpussa. Noin oon ennenkin tehny eikä ole ongelmia ollut. Mitenkäs tuo pääsylinteri ilmataan? Koska sitä en ole ilmannut. Ja mistä tuon pääsylinterin tietää että vuotaako se sisäisesti? Eihän tällaisen auton jarrut niin monimutkaiset ole ettei siellä montaa vika paikkaa voi olla.
Ilma jää yleensä ylimpään osuuteen sitten, kun jää.
Pääsylinterissä on omat ilmaruuvit molemmille piireille. Niistä pitäs yleensä alottaa. Kyllä se siittä.

NikoKela

Itellä oli samanlainen ongelma tuossa AF2:sessa, siitä takajarrujen paineenrajotus venttiilistä sisuskalut pois ni johan rupes pelaamaan.
Ajoauto:
Volvo V40 vm.98

Ikuisuusprojekti:
Datsun 120AF2 F10 1.2 vm.79

Varaosa-autot:
Volvo S40
Volkswagen Golf mk3

IleKoo

#20
Pärkkele,aloin ilmaamaan tuota pääsylkkyä nii vanhat ilmaus ruuvit ei enää pidäkkään vaikka kiertää kiinni,no nyt on tulossa uudet ilmausruuvit nii jospa se niillä alkas pitämää ja takaa kuskipuoleta näyttää ilmausruuvi myös vuotavan kun nipan päähän ilmestyy tippa kun sen kuivaa.
Kävin muuten ajamassa tuolla nii ei tuossa oo oikeestaa jarruja nyt ollenkaan,apparin takapyörä meni vaan lukkoon,myös käsijarrulla apparin takapyörä meni vaan lukkoon,no säädin kuskin pyörää vielä uudelleen nii nyt sekin ottaa.
Mutta aloin epäilemään itse jo sitä että järjestelmässä on ilmaa vielä ollut,kun ennen jarruremppaa siinä vielä kaikki pyörät jarrutti.

IleKoo

Nyt on uudet nipat,mitenkäs tuo jarrupääsylinterin ilmaus oikein tapahtuu?
toisethan on ilmanneet että kiertäävät putkia hiukan löysälle pääsylinteristä,mutta tuossahan on nipat sitä varten. Tämä vissiin on ollut sillon kun ei pääsylinterissä oli noita ilmaus nippoja.

Jylppy

Pääsylinterin ilmaus menee ihan samalla tavalla, kun jarrusylinterinkin. Eli pumppaamalla painetta järjestelmään, ja ilmausruuvi auki. -Tietenkin letku siihen, ja toinen pää purkkiin jossa on jarrunestettä.
L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

IleKoo

#23
LainaaPääsylinterin ilmaus menee ihan samalla tavalla, kun jarrusylinterinkin. Eli pumppaamalla painetta järjestelmään, ja ilmausruuvi auki. -Tietenkin letku siihen, ja toinen pää purkkiin jossa on jarrunestettä.

Nyt sain jarrusylinterin ilmattua niin että tuli pelkkää nestettä ja muut pyörät ilmasin myös,mutta ymmärrys loppuu silti noiden jarrujen päälle kun eivät ota ota kunnolla ja poljin on kun löysä paska. Menee siis aivan lattiaan ja muutaman kerran kun polkee nii vähän jäykistyy. Kaveria ei ollu kun ilmasin mutta laitoin letkun purkkiin jossa oli jarrunestettä. Letkussa ei näyttäny kulkevan ilmakuplia enää.
Myöskään käsijarrun vetämisellä ei oo mitään vaikusta jalkajarrun pitämiseen.
Poljinta kun polkee useita kertoja niin tuntuma on jo ihan hyvä mutta kun odottaa vähän aikaa ja polkee uudelleen nii poljin menee lattiaan. Eli joutuu painetta pumppaamaan järjestelmään.

Jylppy

#24
Jos yksin ilmailet, niin hae tämmöinen:

http://biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyokalut-ja-korjaamon-varustus/Jarrut/Jarrujen-ilmauslaite-19148/

tai

http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=76-5150

Tuon avulla kun ilmaat yhden kulman kerrallaan, niin pitäis tulla hyvä. Ite tein tuommoisen kanssa omaan Ykääni jarrut pääsylinterin vaihdon jälkeen.
L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

IleKoo

No nyt kuitenkin sain tuossa toisen polkemaan jarrua ja ilmasin kaikki nyt läpikotaisin,kuskinpuolen takaa tuli vielä muutama kupla,mutta muuten tuli ihan puhdas jarruneste. Kävin sitten koeajolla ja ekalla painalluksella poljin menee vielä pohjaan mutta kun pumppaa nii kaikki pyörät pitää ja vielä yhtä aikaa.Mutta miks näin,ei varmasti inssi katso hyvällä kun käy ajamassa eikä jarru pidä ensimmäisellä painalluksella. Voisko tuo pääsylinteri vuotaa että paine pääsee sitä kautta karkuun?

C 110 ratsuni

Ota irti ja tutki,eihän tuo iso homma ole.Tyhjennä kokopiiri,löysää käsijarruvaijeri kunolla löyhälle,säädä jarruhihnat tarkasti iholle,kiristä sitten käsijarru niin että kengät eivät liikahda.Ilmaa setten kokopiiri huolella pari säiöllistä vaikka lopussa vielä läpi,on varmuus ilman poistosta.Jos ei tällä pelaa on siellä jossain isompi vika,rumpu halki,sylinteri vuoto,letku sisältä vioittunut.
primera 2,0 sport -00

matti43

Oliko takasylinterit auki, kun teit remonttia? Siellä on jousi mäntien välissä ja joskus se unohtuu pois ja silloin ei saa jarruja, vaikka mitä tekis. Tämä jousi pitää männät jarrukenkien päitä vasten, mutta jos jousta ei ole, painuu männät vastakkain ja silloin pitää pumpata, että jarruttaa.
Matti ruotsista.

IleKoo

#28
Takasylintereitä en sen kummemin aukassu,totesin vain etteivät ole ainakaan jumissa kun männät heilui. En tiedä sitten onko siellä sitä jousta vai ei,mutta ennen remonttia takajarrut otti tasaisesti,ainoa mikä oli että kuskin eturengas laahasi rajusti kun oli mäntä jumissa toisella puolen levyä. Eräs auto asentaja sanoi että ei tarvi kummoinen ilmakupla olla järjestelmässä niin tekee tollaista ja sano että ilmaile vielä,aja ja jarruttele jos se kupla lähtisi jostain liikkeelle ja sitten vielä uudelleen ilmaus.

NikoKela

Ootko ilmannu auton ollessa käynnissä vai sammuksissa? Itellä ei samanlainen vika muuten poistunut kun ilmaamalla auton ollessa käynnissä, en kyllä ymmärrä miten se ilmaukseen vaikuttaa, antaako se enemmän painetta järjestelmään ja ilmat lähtee paremmin liikkeelle vai mikä lie. Mutta kokeile jos et oo jo ilmannu auton ollessa käynnissä :)
Ajoauto:
Volvo V40 vm.98

Ikuisuusprojekti:
Datsun 120AF2 F10 1.2 vm.79

Varaosa-autot:
Volvo S40
Volkswagen Golf mk3