Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

Sunny -89 polttoaine- ja lämpömittari eivät toi

Aloittaja Levi, maaliskuu 29, 2011, 21:54:26

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Levi

Missä vika kun Sunny -89 mittariston polttoainemittari ja lämpömittari eivät näytä mitään ?

ILVES-Joe

Vanhemmissa malleissa on noilla mittareilla jokin vastus/hidastin hidastamassa nopeita viisarin liikkeitä, sen vika/yhdistyshäiriö yms. aiheuttaa molempien mittarien toimimattomuutta.
En ole varma onko noin uusissa malleissa samanlaista vekotinta.
Fairlady SPL310, Bluebird 410 historic rata-auto, LB10, FG103. KPLE10, LE10 5kpl, K10, K11
http://www.koskenkorvankyla.fi/
http://www.ilvesjoki.fi/

OH2KV

Mittariston yhteydessä oleva regulaattori on kärventynyt. On vahvin veikkaukseni. Sen tehtävänä on tuottaa n. 8 Voltin vertailujännite mittareille, sekä antureille latausjännitteen mahdollisista vaihteluista huolimatta.
Elektroniikasta ymmärtävälle, on palikka korjattavissa itsekin, hintaan alle 10€. Toinen ostaa uuden regulaattorin, ei havaintoa, mitä voisi maksaa.
Datsuneita 1977-1979. Ja suomalaisia mopoja liikaa.

cedricfan

Viitisen kymppiä noin karkeasti, tarvike on pruukannut sekin olla alkuperäistä.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Levi


mopomies

SE OM MORO

Mistähänpäin semmoinen rekulaattori löytyy ja minkä kokoinen möykky se on
tarvis kans semmoinen vaihdella
mutta tarvis saada malli että löytyy samanlainen tilalle
kun taas on kahta eri merkki saatavana

JONES Mansesta

Tare

Mittarin piirilevystä, sellaiset pari senttiä pitkä ja sentin leveä ja korkea komponentti.
Huom. puh. 050-5943260 
"Hubbis KM910RG L26T"

OH2KV

#7
Jos kuvan mukainen niin löytyy ehjä täältä.

Posteineen 25€
Toiselta puolelta kuva:
http://i7.photobucket.com/albums/y287/OH2KV/regu002.jpg
Laita yyveetä jos tarve vielä päällä.
Numerokin alla.
Datsuneita 1977-1979. Ja suomalaisia mopoja liikaa.

chery

Mullakin olis tuollainen mötikkä. On tosin mittaristossa kiinni ja mittaristo tulee kaupanpäälle.

Onkos tuossa mötikässä eroa jos vertaa kiekkakellollista mittaristoa ja ilman kierroslukumittarilla olevaa?
Nissan Cherry 1.5 N12 5D -86
Nissan Almera 1.4 N15 -98
Nissan Maxima 2.0 aut. A32 -97
Nissan Maxima 3.0 aut. A33 -04

mopomies

SE OM MORO

Kyllä tommoiselle olis käyttöä
mutta mittari on jus toi kiekkamittarilla oleva
eli mistä tiedetään mikä sinne käy

JONES Mansesta

OH2KV

Tuo mistä kuvan laitoin on kiekkamittarillisesta.
Osta pois.
Datsuneita 1977-1979. Ja suomalaisia mopoja liikaa.

mopomies

SE OM MORO

Kiitos osasta se tuli perille
vielä kun sais aikaiseksi sen vaihdettua
onkohan kova homma

JONES Mansesta

Sani 90

Sama juttu!  Onko millainen homma irroittaa mittaristo?  Jos vie autosähköliikkeeseen, niin osaavatkohan lähtökohtaisesti tuon osan korjata?  Mistähän tollasta osaa voisi lähteä kyselemään? Nissanilta? :)

OH2KV

#13
LainaaSama juttu!  Onko millainen homma irroittaa mittaristo?  Jos vie autosähköliikkeeseen, niin osaavatkohan lähtökohtaisesti tuon osan korjata?  Mistähän tollasta osaa voisi lähteä kyselemään? Nissanilta? :)
Tosi elektroniikan harrastaja toki korjaa tuon itsekin. Sähköliikkeen en usko lähtevän operaatioon.

Helpointa tuonne on hommata uusi regulaattorimoduli, menee ihan napsauttamalla paikalleen.

Mittariston irrotuksessa tuon ikäisissä haastavin tehtävä on saada nopeusmittarinvaijeri irti, oikeastaan kaikkeen muuhun pääsee käsiksi sitä ennen ja sen jälkeen.

Ohjausakselin muovit kun ottaa ensimmäisenä pois, saa vähän extratilaa, mittariston uloin kehys pois, ei välttämättä ole edes ruuveilla kiinni. (Sunny B11) (N13 katsotaan huomenna, pojan tuommoinen pihassa...)

Mittariston ruuvit paljastunevat tuossa vaiheessa. Ne auki, ja nopeusmittarin vaijeria irrottamaan. Sormilla pitää sokkona painaa vapautusklipsua. Voiman käytöllä rikot jotakin.

Kun vaijeri on irti, tulee mittariston takapuoli paremmin näkyville. Sähköliitokset irti, klipsu siinäkin, ja mittaristo onkin vietävissä vaikka keittiön pöydälle tutkittavaksi :)

HUOM! N13  mittaristoa en ole ajoneuvosta irti purkanut, mutta oletan olevan samankaltainen operaatio kuin B11 Sunnyssä.
Datsuneita 1977-1979. Ja suomalaisia mopoja liikaa.

take

N13 se irrotus on helpompi operaatio. Mittariston kehys on muistaakseni 4-6:lla ruuvilla ja itse mittaristo myös 4:llä ruuvilla. Ratin muovit joutuu irrottamaan edestä pois. Jos on korkeussäädettävä rattiakseli niin se kannattaa tietty laittaa ala-asentoon. Mittaristo tulee pois vetämällä ja sitten voi irrottaa liittimet. Nopeusmittarin vaijeri on kiinni mittariston takana pidikkeessä ja menee paikalleen ihan vaan työntämällä mittariston paikalleen. Ei myöskään irrottaessa tarvitse sokkona kopeloida mittariston takana sitä irti. Helppoa. :) Sitten näkyykin mittariston takana tod. näk. ylläolevan kuvan mukainen metallinen mötikkä. Noita säätimiä on ainakin 3:a eri mallia joten vanha mukaan varaosakauppaan. Se johtojen kanssa kytkettävä malli on noista helpoin korvata elektroniikkakaupasta saatavalla 8V regulaattorilla. Tosin en ole sitä mallia nähnyt kuin B12 coupessa.

OH2KV

LainaaN13 se irrotus on helpompi operaatio. Mittariston kehys on muistaakseni 4-6:lla ruuvilla...klip...
Ei myöskään irrottaessa tarvitse sokkona kopeloida mittariston takana sitä irti. Helppoa. :) Sitten näkyykin mittariston takana tod. näk. ylläolevan kuvan mukainen metallinen mötikkä ...klip...

Noniin, tulihan sieltä täydennystä. Eli se kaikista vaikein homma onkin helpoin.

Tuommoinen osakin saattaa löytyä tältä tontilta...
Datsuneita 1977-1979. Ja suomalaisia mopoja liikaa.

Sani 90

No tämähän nyt toimii kuin unelma, kiitos mainioista vastauksista. Soitin Aro-yhtymälle, täällä pääkaupunkiseudella kun olen, ja kas kummaa, sielläkin sattui langan päähän vanhempi herra, joka jokseenkin heti tiesi mistä osasta on kysymys. Ja ilmeisesti juuri painamalla tuo uusi osa menee sitten paikalleeen, sitten kun se hetki koittaa :). Hintaa oli osalla 54 ja kun nyt tuon mittariston saa avattua, niin ehkä nuo lisäkympit sitten kuitenkin ovat hyvin sijoitettua rahaa uuteen osaan (edellyttäen että se on yhtä kestävä kuin osat "silloin aikanaan"). Vaan kyl kaikki tänä päivänä maksaa.   (Ostin kesällä myös uuden antennin (laittamatta :)), ja se taisi olla samanhintainen eli kilohinta jo selkeästi edullisempi. Kuulemma jotain narua sitten vanhaan kiinni sitä ulosvedettäessa, että saa uuden sivuikkunan/tuulilasin väliseen pystykotelon sisään sillä ujutettua.).  Mutta joo, kiitos tosiaan tähänastisista vastauksista.  Ja voisin tietty harkita yhtä osaa reserviinkin, jos joku käytettyä myy. Nissanilla ajettu alle 100 tkm eli pitäisihän sen vielä rullata - jos vaan osia löytyy :).

Sani 90

Sen verran pääisivät vielä vanhat muistot pulpahtamaan esiin, että mun eka auto vuonna 1988 oli Datsun 160J-73. Liekö aika kullannut muistot, mutta on auto, jota kaipaan eniten. Kävin mm. niin Suomen kuin Ruotsinkin tuntureilla laskettelemassakin sillä joitakin kertoja eikä ikinä mitään häikkää. Hyvä ajaa, käyttäytyminen ennakoitavissa, tehoakin ja luonnetta. No, meni vähän tarinoinnin puolelle.

OH2KV

Pienet tarinoinnit hyväksytään, kun noin hienoista muisteloista on kyse.
Laita tassu pystyyn, kun vastaan ajelee tuo avatarkuvan auto, on lähes päivittäin liikenteessä PK-seudulla. Uudempi 160J/ Violet -78
Datsuneita 1977-1979. Ja suomalaisia mopoja liikaa.

Sani 90

Joo, ilman muuta vinkkailen kyllä Violetille, jos näkyy. :) Yritin kerran Kokkolan torilla tehdä kauppaa alle 100 tkm ajatusta 180...B?, mutta siis kaksiovinen. Oli ollut perheessä alunalkaen, eivätkä myyneet, vaikka olisin silloin tilini tyhjentänyt. Tästäkin on aikaa.....
No niin, purku tehty ja hyvin meni. Ratin ja mittariston välissä oleva ohjausakselin muovisuoja 4 ruuvia. Mittariston kehys 6 ruuvia ja itse mittaristo 4 ruuvia. Mittariston kehyksessä neljä (4) johtoa pikalukituksella  (vas.ylh. takalasin lämm.,  oik.ylh. hätavilkut,  oik.alh. takapyyhin ja takapissapoika,  vas.alh. takasumuvalo)  ja itse mittaristossa kolme (3) johtoa pikalukituksella. Nämä pikalukitukset olivat oikeastaan "hankalin" sai pienillä näpeillään painella tosissaan, vaikka tilaa oli. Nopeusmittarin liittäminen vaijerinpäähän on tosiaan "automatic" sisään-ulos eli ei tarvitse koskea tai puuttua tähän mitenkään erikseen.    (KYSYMYS. Nuo em. johtoihin liittyvät kehyksessä olevat neljä katkaisijaa - onkohan niissä omat taustavalopolttimot? Hätävilkussa kai ainakin. En meinaan millään keksinyt, miten nuo namiskat irtoaisivat edes ko. kehys kädessä enkä nyt muista, paloiko niissä taustavalo. Vois vaihtaa polttimot, jos ne löytyvät. Ainakin kai alaspainettuna hätävilkussa ja takalasin lämmittimessä palaa valo. Jos namiskat pitää vaan edestä vetämällä irrottaa, niin taitaa mahdolliset muovinastat antaa periksi niin ensimmäisen kuin viimeisen kerran. Otan kehyksen mukaan Arolle ja kyselen sieltä myös.)

AkiH

Ainoastaan hätävilkussa on oma valonsa, takalasinlämmitin sytyttää valon mittaristoon.
Sunny (B11) 1.5 GL (Sedan '85, '86, Coupé '85, Wagon '85), (N13) 1.3L HB '87
Primera (P11) 2.0 GT '99
Micra (K10) 1.0 GL '88, 1.2 Super S '90, (K12) 160 SR '05
Patrol (160) 3.3D STW '81 ja '83

Sani 90

Samoin takasumuvalo sytyttää itse mittaristoon valon RR FOG (ainakin tässä 1.6 -90 sellainen). Arolla olivat sitä mieltä, että osassa noissa neljässä kehyksessä olevassa namiskassa on oma poltin, mutta purkamaan niitä ei pysty, maksavat noin 50€ kappale. En niitä ruvennut uusimaan, mutta uusin kaikki mittariston polttimot, 4 isoa ja 9 pientä, yhteensä 32€ ja tietysti tuo itse säätöosa, jota tässä alunperin lähdettiin vaihtamaan niin 54€.  Kiitos vielä avusta.  Aika paljon mukavampi ajella, kun näkee paljonko bensaa tankissa - ja kyllä tuo moottorin lämpötilakin kiinnostaa joka reissulla :)

BA

Ovat muuten arolla väärässä. Noissa paino- ja keinukytkimissä on joko yksi tai kaksi lamppua/kpl, ja kaikki vaihdettavissa kyllä.
Menee vähän mikromekaniikan puolelle kytkimen purku ja kasaus, mutta onnistuu.
3,2mm halkasija, 0,9W teho ja vaihdetaan vanhaan kantaan.

StanLaurel

Oikeassa ne siellä Arolla on, niitä ei ole tarkoitettu purettaviksi eikä niihin ole saatavissa orkkis polttimoita. Osaava tyyppi korjaa mitä vain ja jos sopivaa osaa ei saa niin tekee itse, mutta valmistaja on tarkoittanut kytkimen kokonaan vaihdettavaksi kun lamppu on palanut. Näin on valmistaja tarkoittanut monen muunkin osan kohdalla, esim. K11 diesel Micraan ei saa laturiin mitään osia, ei edes hiiliä.
413962 ¤ 150151 ¤ 91215 ¤ 25321

BA

No ei ole tarkoitettu purettavaksi, mutta saa vaihdettua hyvinkin pienellä vaivalla.  :)

Tosin herkästi kyllä rikkoo muovikuoret noista kytkimistä.

StanLaurel

Juu on noita tullut itsekin vaihdeltua, myös siihen Micran laturiin hiilet.
413962 ¤ 150151 ¤ 91215 ¤ 25321

Jylppy

Alkuperäistä aihetta hieman sivuten, kaverilla on -87 SLX Sunny, jossa kierroslukumittari ei toimi, ja muutkin mittarit kuulemma sekoilevat välillä (en tiedä tarkemmin miten, mutta ilmeisesti näyttävät vähän mitä sattuu). Mahtaakohan tuon regulaattori olla syypäänä tässäkin tapauksessa?

Itse kun autolla ajoin, niin kiekkamittaria lukuunottamatta kaikki toimi normaalisti - ainakin äkkiseltään katsottuna.
L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

take

Kiekkamittarin sähköt kulkee piirilevystä ruuvien kautta mittariin ja niihin tulee kosketushäiriötä. Se aiheuttaa usein kiekkamittarin sekoilua.

chery

Multa löytyis N13:sen mittaristo kiekkakellolla jos on tarvetta? Ei maksa mitään ja voin tuoda sen seuraavaan hyrylään. Sais vaihdettua koko mittariston kerralla ;)
Nissan Cherry 1.5 N12 5D -86
Nissan Almera 1.4 N15 -98
Nissan Maxima 2.0 aut. A32 -97
Nissan Maxima 3.0 aut. A33 -04

Jylppy

LainaaMulta löytyis N13:sen mittaristo kiekkakellolla jos on tarvetta? Ei maksa mitään ja voin tuoda sen seuraavaan hyrylään. Sais vaihdettua koko mittariston kerralla ;)

No ainahan ilmainen tavara kelpaa.. :) Tuo vaan, saa sitten vaan vaihdella koko mittariston..
L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75