Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

Vetonivelen suojakumin vaihto

Aloittaja Kellokas, toukokuu 14, 2012, 09:15:19

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Kellokas

Kukas tietää miten 98 almeran ulompi suojakumi vaihdetaan. Miten vetonivel on kiinni vetoakselissa. Tarvitaanko erikoistyökaluja?

AkiH

Jos pelkkä suojakumi on rikki, kannattaa ostaa semmoinen ylivedettävä versio, niin ei tarvitse irroittaa niveltä. Nykäisee vain asennuskartion kanssa paikoilleen, on myös kumiltaan kestävämpikin.
Sunny (B11) 1.5 GL (Sedan '85, '86, Coupé '85, Wagon '85), (N13) 1.3L HB '87
Primera (P11) 2.0 GT '99
Micra (K10) 1.0 GL '88, 1.2 Super S '90, (K12) 160 SR '05
Patrol (160) 3.3D STW '81 ja '83

Alppu


Itsellä myös Almerassa vaihto ajankohtainen.. Saisiko tuon vaihto-ohjeen vielä rautalangasta väännettynä? :)

"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Datsuuna

Ulompaa vetoniveltä pitää kiinni sisäinen sokkarengas, joka saattaa olla hyvinkin tiukasti kiinni urassaan jos uraan on tullut pursetta. Vaatii hyvän liukuvasaran tms. jolla saadaan aikaan voimakas ulospäin vetävä isku. Käytännössä myös koko akseli pitää irroittaa jotta se saadaan tukevasti kiinnitettyä esim. ruuvipenkkiin. Kannattaa ostaa VAIN alkuperäiset kumit sillä useimmat tarvikekumit kestävät vain parivuotta. Helpomalla pääsee ylivedettävällä kumilla jolloin niveltä ei tarvitse purkaa. On myös mahdollista purkaa irroitetusta vetoakselista sisempi nivel ja "uittaa " kumi takakautta sisään. Alkuperäisvaraosana kumit maksavat n. 50 e kpl, mutta myös kestävät 10 vuotta.
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

cedricfan

Osta se ylivedettävä. Kestää min 10 vuotta, maksaa kympin, eikä tarvi tapella niveltä auki. Ohjeetkin lähes aina paketissa.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Datsuuna

#5
Tuskinpa kestää, mutta vaivassa ja hinnassa kyllä säästää hetkellisesti. Kerran kun vaihtaa kunnon kumit ja jos nivelet ovat vielä hyvät tuskin enää tarvitsee vaihtaa kumpaakaan auto loppuu jo ennen  :)
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

take

LainaaTuskinpa kestää, mutta vaivassa ja hinnassa kyllä säästää hetkellisesti. Kerran kun vaihtaa kunnon kumit ja jos nivelet ovat vielä hyvät tuskin enää tarvitsee vaihtaa kumpaakaan auto loppuu jo ennen  :)
Kyllä muuten kestää kauemmin kuin alkuperäiset. Kokemusta on niin monesta suojakumin vaihdosta ettei tavallinen harrastaja ole niin montaa nähnytkään. Alkuperäiset ja tarvikkeet on samaa kivikovaa p*skaa joka murtuu muutamassa vuodessa. Ainoastaan tuo ylivedettävä malli on pehmeää ja notkeaa kumia joka kestää venytystä ja hiertämistä.

Datsuuna

Niinpä yhtämonta mielipidettä kuin miestä  ;) tuppaa olemaan vaan niin, että jos hyvää ja halpaa haluaa pitää ostaa kaksi   ;D
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

cedricfan

Ja jopa korjaamotkin käyttää nykyisin enemmän ylivedettäviä kuin "perinteisiä" ;)
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

StanLaurel

LainaaJa jopa korjaamotkin käyttää nykyisin enemmän ylivedettäviä kuin "perinteisiä" ;)

Pitäiskö ton jotenkin osoittaa ylivedettävän olevan parempi kuin perinteisen? Korjaamot (?) käyttää noita "kortsareita" ajan säästön takia eikä sen takia että olisivat laadukkaampia, aikaa kuluu vähemmän ja lasku on asiakkaalle sama kuin perinteisillä = emenpi hilloa korjaamon omistajalle.
413962 ¤ 150151 ¤ 91215 ¤ 25321

take

LainaaNiinpä yhtämonta mielipidettä kuin miestä  ;) tuppaa olemaan vaan niin, että jos hyvää ja halpaa haluaa pitää ostaa kaksi   ;D
Niin mikä on kenekin mielestä halpaa. Ei minusta ole kovin halpaa vaihdella 50E kumeja 5-7v välein, kun 10E saa kumin joka ihan oikeasti kestää 10v. No, laskutapansa kullakin. :o

cedricfan

LainaaKorjaamot (?) käyttää noita "kortsareita" ajan säästön takia eikä sen takia että olisivat laadukkaampia, aikaa kuluu vähemmän...

Korjaamot viimeiseksi haluavat tuotteita, joista tulee reklamaatioita. Vaikka saisivat korvauksen, niin aikaa & vaivaa palaa. Lisäksi etenkin pienemmillä pajoilla on pitkälti vakiintunutta asiakaskuntaaa, joka myös halutaan säilyttää.
Ja eikös tuo ajan säästö tarkoita samaa kuin että myös harrastajan on helpompi asentaa  ;D
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Datsuuna

Lainaa

Pitäiskö ton jotenkin osoittaa ylivedettävän olevan parempi kuin perinteisen? Korjaamot (?) käyttää noita "kortsareita" ajan säästön takia eikä sen takia että olisivat laadukkaampia, aikaa kuluu vähemmän ja lasku on asiakkaalle sama kuin perinteisillä = emenpi hilloa korjaamon omistajalle.

Juuri näin sitäpaitsi kuinka moni ajelee nykyisin edes 5:ttä vuotta samalla autolla ( poisluettuna museo/harrasteautot)  ;)
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

cedricfan

Omalla luottoasentajalla on sen verran vakaa asiakaskunta, ja vähän autoaan vaihtavia, että osaa jopa muistuttaa, koska on aika mennä katsastukseen. Ja ei ole vielä koskaan joutunut vaihtamaan uudelleen ylivedettävää ;)
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

valpas

LainaaOmalla luottoasentajalla on sen verran vakaa asiakaskunta, ja vähän autoaan vaihtavia, että osaa jopa muistuttaa, koska on aika mennä katsastukseen. Ja ei ole vielä koskaan joutunut vaihtamaan uudelleen ylivedettävää ;)
Eihän ole pakko käyttää "uudelleen ylivedettävää", jos ei taho, eihän.  :-[ 
Tuo vetonivelen suojakumin vaihto on niitä pienimpiä jutuja vanhan auton kanssa, että siihen ei kauaa saa aikaa kulumaan, käytti sitten itse minkälaista kumia tahansa.
Esim. satkussa se on melkein helpointa vaihtaa sisänivel irroittamalla. Joskus on joutunut palastelemaan ulommaisen nivelen, kun se sokka on jumittanut sen akselille (silloin, kun on pitänyt itse nivel vaihtaa). Kerran lähti mukana pala akseliakin. Joskus taas nivel on irronnu melkein itsestään akselista.
Tärkeintä  on, että pitää kumit ehjänä. Ehjänä pysymisessä auttaa, että kääntää etuvetosessa kylmänä rattia mahdollisimman vähän, ja seisottaa ratti suorassa. 

cedricfan

No eihän pakko ole tehdä mitään, mutta ennakkoluulo ylivedettäviä kohtaan on ihan turhaa. Jossain kohtaa vanhat käsitykset vaan istuu liian tiukassa, ja sitten nähdään moninkertainen vaiva kun pitää mennä perinteiseiiä kaavalla. Ja mitä kumiin tulee, niin esim semmoinen firma kuin Löbro-GKN-Spidan on siirtymässä perinteisestä kumista Termoplast-kumiin. Nykykumi kun ei ole enää samaa kuin ennen, vaikka näyttääkin tutulta paksulta, mustalta ja joustavalta.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

StanLaurel

Noissa ylivedettävissä menee liikaa aikaa asennuksessa kun joutuu osiakin irroittamaan, kannattaa käyttää liimattavia suojakumeja, asennuksen voi suorittaa vaikka tien päällä ja pakkaus sisältää kaiken tarvittavan suojakäsineitä ja käsienpesuainetta myöten  ;D
413962 ¤ 150151 ¤ 91215 ¤ 25321

Datsuuna

#17
Ennen tehtiin vahvoja kumeja sillä omaan 100A:n jouduin vaihtamaan uloimmat suojakumit vasta 90-luvun puolivälissä, jolloin auto oli jo 20 vuotias. Sisimpiä kumeja ei ole tarvinnut vaihtaa vieläkään samaten hammastangon haitarikumit ovat vielä alkuperäiset ja täysin ehyet  :)
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

matti43

Alkaa taas asia mennä turhan "jaukkaamiseksi". En käsitä noita ylivedettäviä kumeja. Siis vitsiä, miksi pitäisi käyttää semmoisia.
Nivel pitää kuitenkin irroittaa, oli minkälainen  kumi hyvänsä. Se nivel pitää nimittäin purkaa osiksi ja pestä hiekka pois sieltä sisältä. En käsitä, miten te pesettä nivelen sisältä, jos vedättä vain uuden kumin päälle?? Sen nivelen irroittaminen ei ole mikään konsti. Puukolla vain entinen kumi pois ja vähän isommalla vasaralla isku nivelen reunaan, niin se lähtee ilman itkua irti. Se lukkorengas ei pidä niin lujasti, että ei irtoa kohtuudella. En ole vielä tavannut niveltä, joka ei olisi irronnut.
Mutta olen aloittelija näissä hommissa. Vasta noin 55 vuotta alalla. Älkää neuvoko virheellisiä korjausohjeita.
Matti ruotsista.

BA

Itse olen ostanut kolme ylivedettävää suojakumia, ja vituixmän-prosentti on 100%.
Kahdessa tapauksessa suojakumi ei venynytkään tarpeeksi, asennuskartiosta ja rasvasta huolimatta. Kolmannella kertaa kumin pienin koko olikin liian suuri, eikä istunut niveleen lainkaan. Paskakshan sekin piti laittaa, ei tuu muuten takaspäin enää vetämällä yli... ::)

Ja ensiapuahan se vaan on ellei niveltä pese samalla... Rasvaan jää hiekkaa, ja lopulta klonksuu.

cedricfan

LainaaEnnen tehtiin vahvoja kumeja sillä omaan 100A:n jouduin vaihtamaan uloimmat suojakumit vasta 90-luvun puolivälissä, jolloin auto oli jo 20 vuotias.

Kyllä, kuten jo viittasin, ei nykykumi ole samanlaista kuin ennen. Liekö siihenkin iskenyt jokin vihreyspakko :o
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

cedricfan

LainaaNivel pitää kuitenkin irroittaa, oli minkälainen  kumi hyvänsä. Se nivel pitää nimittäin purkaa osiksi ja pestä hiekka pois sieltä sisältä. En käsitä, miten te pesettä nivelen sisältä, jos vedättä vain uuden kumin päälle??

Minä olen pruukannut pistää kumit vaihtoon jo kun niissä näkyy murtumisen merkkejä haitarirypyssä. Nuo kun kuluu tarkastuskohteisiin joka renkaanvaihdossa, ja ajoissa vaihtamalla säästää paljon, kun nivel pysyy puhtaana ;)
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

valpas

Tosiaan luottokorjaajat vaihtaa vetonivelen suojakumin yleensä sen jälkeen, kun kumi on jo mennyt rikki, ja hiekkaa on nivelessä.
Pestävähän se on, ja laitettava uudet rasvat.
Paineilmaa pitää olla käytettävissä, jotta pystyy kaikista sopukoista liat poistamaan. Helposti jää kuulan kosketuskohtiin likaa.
Kyllä joskus on nivel ollut akselissa tosi kovaa kiinni sen sokan takana. Saattas olla, että jos akselin laittaa pystyyn, niin sokkarengas pysyisi paremmin keskellä, ja saattas lähteä helpommin irti. 
Itse olen ottanut vetoakselin yleensä irti, ja laittanut ruuvipenkkiin alumiini, tms. pehmikkeiden kanssa.

take

LainaaAlkaa taas asia mennä turhan "jaukkaamiseksi". En käsitä noita ylivedettäviä kumeja. Siis vitsiä, miksi pitäisi käyttää semmoisia.
Nivel pitää kuitenkin irroittaa, oli minkälainen  kumi hyvänsä. Se nivel pitää nimittäin purkaa osiksi ja pestä hiekka pois sieltä sisältä. En käsitä, miten te pesettä nivelen sisältä, jos vedättä vain uuden kumin päälle?? Sen nivelen irroittaminen ei ole mikään konsti. Puukolla vain entinen kumi pois ja vähän isommalla vasaralla isku nivelen reunaan, niin se lähtee ilman itkua irti. Se lukkorengas ei pidä niin lujasti, että ei irtoa kohtuudella. En ole vielä tavannut niveltä, joka ei olisi irronnut.
Mutta olen aloittelija näissä hommissa. Vasta noin 55 vuotta alalla. Älkää neuvoko virheellisiä korjausohjeita.
Matti ruotsista.
Minä taas en ymmärrä miksi sen kumin vaihtoa pitää vetkutella niin kauan että se ehtii hajota. Kun kumi hajoaa, niveleen menee santaa ja suolavettä ja se on entinen nivel sen jälkeen. Ei mikään pesu eikä uusi rasva korjaa enää hiekan ja veden aiheuttamia vaurioita. Kumi pitää vaihtaa siinä vaiheessa kun se alkaa olla murteilla. Sitten kun kumi on jo rikki niin se on myöhäistä. Sitten pitää vaihtaa koko nivel. Pesu ja rasvaus on pelkkää tekohengitystä enää.

kurttu

Mulla on kerran hajonnu vetonivel opelista. Ku ostin astran, sillä oli ajettu 260tkm ja siinä oli risa suojakumi. Ties kuinka kauan ollu. Kumi vaihdettiin ja sitten nivel hajosi 95tkm myöhemmin.

valpas

Lainaa
Minä taas en ymmärrä miksi sen kumin vaihtoa pitää vetkutella niin kauan että se ehtii hajota. Kun kumi hajoaa, niveleen menee santaa ja suolavettä ja se on entinen nivel sen jälkeen. Ei mikään pesu eikä uusi rasva korjaa enää hiekan ja veden aiheuttamia vaurioita. Kumi pitää vaihtaa siinä vaiheessa kun se alkaa olla murteilla. Sitten kun kumi on jo rikki niin se on myöhäistä. Sitten pitää vaihtaa koko nivel. Pesu ja rasvaus on pelkkää tekohengitystä enää.
Tuossa on kyllä asiaa joka sana.
Escortissa tosin meni niven vähän ennen 300tkm:ä, vaikka suojakumi oli pysyny ehjänä.

Datsuuna

Lainaa
Minä taas en ymmärrä miksi sen kumin vaihtoa pitää vetkutella niin kauan että se ehtii hajota. Kun kumi hajoaa, niveleen menee santaa ja suolavettä ja se on entinen nivel sen jälkeen. Ei mikään pesu eikä uusi rasva korjaa enää hiekan ja veden aiheuttamia vaurioita. Kumi pitää vaihtaa siinä vaiheessa kun se alkaa olla murteilla. Sitten kun kumi on jo rikki niin se on myöhäistä. Sitten pitää vaihtaa koko nivel. Pesu ja rasvaus on pelkkää tekohengitystä enää.
Niinkin voi käydä, että hyväkuntoinen suojakumi yllättäen pettää tai tiellä on jokin esine tms. joka rikkoo sen. Mulle on käyny noinkin onneksi huomasin sen ajoissa. Pitkän moottoritieajon jälkeen sattumalta huomasin vaseliinin roiskuneen lokarin ympäri kumi oli päällisin puolin täysin ok ennen rikkoutumista.
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

take

Lainaa
Niinkin voi käydä, että hyväkuntoinen suojakumi yllättäen pettää tai tiellä on jokin esine tms. joka rikkoo sen. Mulle on käyny noinkin onneksi huomasin sen ajoissa. Pitkän moottoritieajon jälkeen sattumalta huomasin vaseliinin roiskuneen lokarin ympäri kumi oli päällisin puolin täysin ok ennen rikkoutumista.
Tottakai kaikenlaista voi sattua. On mullakin hajonnut ihan uusi vetonivel vähän reilun vuoden jälkeen. Herätti ihmetystä ihan maahantuojaa myöten. Että kyllä kaikki on mahdollista. Vaan kyllä se kaikkein tavallisin syy kumin pettämiseen on aikojen saatossa tapahtuva haurastuminen. Ehkäisyvälineissä kun pruukaa olla viimeinen käyttöpäivä. Siitä huolimatta nekin joskus pettää. ;D

nissan-man

Tarvike, ei ylivedettävät suojakumit kesti bb,ssä tasan yhen talven ja hajos kummaltakin puolen..
P10 GA16DS

Simm

#29
Lainaa

Juuri näin sitäpaitsi kuinka moni ajelee nykyisin edes 5:ttä vuotta samalla autolla ( poisluettuna museo/harrasteautot)  ;)

22-23 vuotta samalla lahnalla ajelua tuli mittariin. Ok. Faijan kanssa käytiin ostamassa hänelle se tuliteränä, mutta ajelin minäkin silloin tällöin. Mulle jäi  mokoma 7-vuotiskäyttövuodestaan, kun isä kuoli pitkäaikaiseen sairauteen. J. Ajelen vieläkin..  ::)  Poikkeusihminen? :-X

Ei mikään ihmeauto, ihan käyttis..