Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

primera p11 -99 humppaa

Aloittaja kipsi, tammikuu 23, 2012, 14:07:20

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

kipsi

Ei saa mitattua pakokaasuja, humppaa tonnin ja kahden välillä tyhjäkäynnillä. Ajossa ei mitään erikoista, ei nyi, sammuile tms.
Hukkaa myöskin tyhjäkäynti opetuksen välittömästi. Vika valo huutaa kattia, voiko näillä olla yhteyttä keskenään? Vasta 218 000km ajettu..

cedricfan

LainaaVika valo huutaa kattia
Se vikavalo kertoo vain, että seos ei ole kohdallaan. Se ei palamisellaan ilmoita vian olevan katissa eikä lambdassa eikä suoraan muuallakaan. Ja katin viallisuus on yleensä jonkun muun vian aiheuttamaa. Immu ensimmäisenä tutkintaan.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

kipsi

Koodinlukija ilmoitti, että oikea lohko ei katissa kierrä. Korjaamolla mittailivat kattien lämpöjä ja kuulema toinen katti pelaa ja toinen ei. Tuota humppaamista on tehnyt nyt jo yli vuoden, lokakuussa saatiin päästöt mitattua iroittamalla kaasuläppäkotelon asentotunnistimen liitin, silloin lopettaa humppaamisen. Ei kuitenkaan herjaa kaasuläppäkoteloa vikakoodilla. Mitä sieltä imusta pitäisi etsiä?

Tero-75

LainaaKoodinlukija ilmoitti, että oikea lohko ei katissa kierrä. Korjaamolla mittailivat kattien lämpöjä ja kuulema toinen katti pelaa ja toinen ei. Tuota humppaamista on tehnyt nyt jo yli vuoden, lokakuussa saatiin päästöt mitattua iroittamalla kaasuläppäkotelon asentotunnistimen liitin, silloin lopettaa humppaamisen. Ei kuitenkaan herjaa kaasuläppäkoteloa vikakoodilla. Mitä sieltä imusta pitäisi etsiä?
Immu = Ilmamäärämittari. Silmämääräinen tarkistus että on ehjä kaikin puolin sekä puhdistus siihen kuuluvalla aineella. Esim Motonet myy CRC:N ilmamäärämittarin puhdistusainetta. Immua ei saa missään nimessä mennä koskemaan millään pumpulipuikolla tms, eikä käyttää mitään rasvaisia liuotinaineita.
Puh: 040-5636785
P11 2.0 SLX -98 purkuosia, TA12 -87 2.0 SGX aut; KN10 120A Coupé -81 + pikkuviri A14; B11 -84 (R.I.P E16 123hp 163Nm)
Skoda Octavia Combi 1.4TSi 2017, Suzuki GT 125R -76

kipsi

Juu, tuo ilmamäärämittari vaihdettiin jo kesällä kokonaan uuteen, ei auttanut asiaan yhtään  :( Selitin tuossa aloitukseesa ehkä hieman huonosti, käy siis perustyhjäkäyntiä tappavan tasasesti, mut sitte kun pitäs mitata pakokaasuja sen tonnin ja kahen välissä, tiputtaa kokoajan kierrokset niin, ettei mittaaminen onnistu. Kaasuläppäkotelo on vaihdettu kokonaan kahdesti, tosin käytettyjä ovat olleet, mutta vaiva pysyy identtisenä. Myös jotain sumutettiin konehuoneeseen, ei kuulema vuotoja, mitä sitten tarkoittaakaan? Sitä vaan ihmettelen, etti olen yhtään herjannut mitään seos-ongelmia, luulisi tuon antavan väärästä seoksestakin jonkun vikailmoituksen, ennenkuin antaa katin hajota.. Tulpat vaihdettu säntillisesti ja bensankulutus 6l/100 matka-ajossa, 9l/100 kaupunki ja tosiaan ei ole tukkoinen ja kun on veto päällä tai auto liikkuu edes vapaalla eteenpäin, hyväksyy kierrokset ihan millä alueella vaan, harmi, kun ei noita kaasuja voi mitata liikkuvasta autosta  :) Ja lokakuussa mittauksessa kaikki arvot priimat, ei merkkiäkään, että olisi edes ollut jonkinlaista seos-ongelmaa. Turhauttavaa!

Alppu

Joku anturivika?

Lämpötila?
Lambda?
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

cedricfan

Imuvuotoja lienee etsitty tuolloin. Hyvin yleinen syy satunnaisiin vikakoodeihin, jotka ei silti vaikuta tuntuvan missään. Niin kauan kuin imuvuoto on pieni...
Montako lambdaa tuossa on? Jos useampi, niin olisiko vikakoodi siitä, kun katin jälkeinen lambda ilmoittaa, ettei katti toimi oikein?
Mutta jos vika on katissa, niin onko sen katin rikkonut mikä ::)
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

kipsi

Käsitin niin, että olisi kaksi lambdaa ja kysyin, josko voisi vika olla niissä, mutta meinasivat, että pitäisi antaa sitten vikakoodi niistä, eikä katista. Samoin kysyin siitä kaasuläppäkotelon asentotunnistimen anturista ja se onkin nyt vielä tutkimatta. Kai sitäkin nyt luulisi voivan jotenkin mitata? Sitä nyt tässä vähän pelkään, että jos vaihdan 600e katin ja tuo humppausvika jää, hajottaako uudenkin katin? Vai onko vaan voinut olla maanantaikatti  :-/ Kaasuläppäkotelon vaihtoa ne suositteli merkkiliikkeessä, mutta kun sekin maksaa 700e eikä tuo ole tosiaan sitä tai seoksia kertaakaan herjannut, en oikein ole vakuuttunut, että se olisi syyllinen. Ja tuskin nuo kaksi takuupurkamolta ostettua nyt on molemmat ollu identtisesti alkuperäisen kanssa samalla lailla viallisia? Humppauksen lisäksi tämä ei laske kierroksia suoraan 800 vapaalle heitettäessä, vaan jättää sen n1200 hetkeksi ja sitten parin sekunnin miettimisen jlkn vasta normi tyhjäkäynnille. Ja vaihteen kun laittaa päälle, pompauttaa kierroksia muutaman sata hetkellisesti ylöspäin. Mutta siis ajaessa ei takeltele, hukkaa kierroksia, vaeltele tai ole laiska, vaan vastaa empimättä kaasuun ja otta normisti ja tasasesti kierroksia. Lisää ideoita?  :)

cedricfan

Sehän se onkin, ettei nuo vikakoodit kerro asiaa 100% varmasti. Koodit eivät voi tietää, mikä aiheutti katin vioittumisen, kun ei ole OBD-muistia, josta tietoa voisi kaivaa vielä menneisyydestäkin, jos se on tallella. Lambda vikailmoituksena on sekin kovin epämääräinen, koska tarkoittaa vain sitä, ettei lambda pysty säätämään seosta oikeaksi. Kaksi lambdaa on siinä mielessä selvempi, että kakkonen valvoo katin toimintaa, mutta silti jää vielä kysymys siitä katin hajoamisen syystä. Niissä ei ole maanantaikappaleita, jotka hajoaisivat noilla kilsoilla, ei Nissanilla.
Itse hakisin vieläkin alipainevuotoa, saattaa olla hyvin hankala löytää :-/
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

kipsi

Joo, täytyy varmaan yrittää sitä vielä tutkituttaa lisää, ennenkuin ostelen noita kalliita osia. Kaverit käskee hukata sen vaihdossa, mutta kun ei oikein anna luonto periksi huijata  :) Ja joku syy kai siihenkin on, että hyväksyi kyllä tyhjäkäyntiopetuksen, jolloin tuo kierrosten pomppiminen vapaalle ja pykälä päälle laitettaessa jäi pos, mutta kun hukkasi sen sitten jo kotimatkalla (20km) Kai tuolla uskaltaa nyt kuitenkin ajella, katsastuksen kanssahan ei ole vielä hoppua, mutta mietin vaan, ettei kai tuo risa katti nyt hajota jotain koneesta lisää? Takimmainen katti vissiin ainakin joutuu nyt sitten vähän kovemmille? Missä kaikkialle nuita imuvikoja sitten voi olla? Sylintereissä tai männissä asti? Kansi vääntynyt? En nyt kauheasti ymmärrä näistä jutuista, nuorempana mulla vaan oli sellainen moottoripyörä, joka kans hukkas tietyissä kierroksissa tehoja ja silloin muistaakseni mittailtiin jotain puristuspaineita?

kipsi

Ai siis eipä tainnu olla alipaine ja imujutut sama asia?  :D Niin, siis missä noita alipaine sydeemejä sitten oikein on? Joutuuko paljonkin purkamaan? Rahaa mennyt jo kiitettävästi ja autohan nyt ei ole enää oikein minkään arvoinen, mutta kun tykkäisin siitä muuten ja on oikean värinenkin.. ;)

cedricfan

Siis alipainehan on imua, pohjoisessa vaan ei ymmärretä termiä alipaine vaan puhutaan aina imusta ;)
Letkut, imusarjan tiiviste jne. Ja jopa tuo jo mainittu pakopuolen vuotokin voi sotkea. Noilla vuodoilla on se hyvä piirre, että jollei ole kiire, niin kasvavat ajan mittaan = diagnoosi helpottuu.
Eikä tuollaisen takia kannata autoa vaihtaa, saa vaan uudet viat. Katti ei muuta riko, eikä juurikaan rasita edes sitä taaempaa, kun päästöt ei kuitenkaan vaikuta olevan hehtaaria metsässä. Jos alkaa käynti oleellisesti heikkenemään tai kulutus kasvamaan niin sitten on syytä ottaa asia vakavasti ja heti.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

C 110 ratsuni

Lainaapohjoisessa vaan ei ymmärretä termiä alipaine vaan puhutaan aina imusta ;)

No johan tuli heitettyä etelän miehen tietämätömyys/ymmärtämättömyys.Elä sie etelän mies huijo,käytä ohvia >:( ;D.
primera 2,0 sport -00

cedricfan

Ei huidota eikä aleta vääntää tuimasta, keskustellaan ennemmin aiheesta ja yritetään laittaa tekstiksi niin ettei paikka tai murre sotkisi asiaa ;D
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

kipsi

Oukei, täytyypi vielä tutkituttaa sitä sitten lisää. Kiitokset asiallisista vastauksista! Palailen asiaan, jahka saanen toivon mukaan lisää tietoa. Kumpa nyt selviäisi syyllinen! Tuon humppaamisen kanssa tein juurikin sen ratkaisun, että kun ei vikaa kerran yrityksistä huolimatta löytynyt, ajattelin ajella niin kauan, että se joku paikka laukeaa lopullisesti. Nyt vaan hiven kismittää, että jos tuo sinänsä harmittoman oloinen vika onkin sitten tuon katin hajoamisen takana... Mutta, ehkä soitan ammattikoululle ja kysyn, josko haluaisivat oppilailleen todellisen pähkinän purtavaksi!  :)

kipsi

Heipsan taas! Vasta parin viikon päästä auto menee lisätutkimuksiin, mutta nyt eilen tapahtui sellainen käänne itsestään, että moottorin vikavalo sammui omia aikojaan. On siis nyt muutaman viikon palanut, sitä kattia huutaen. Hajosko katti nyt kokonaan, vai onko noissa vikahälyissä joku max aika?
Ensin pelotti ajella vikavalo palaen, mutta nyt pelottaa, kun se lakkasi palamasta!  :D Auto toimii edelleen täysin normisti.

joukku

Tuo on ihan tuttu tunne et hirvittää ku se moottorivalo ei pala.. Kosteudesta / liasta mahtoi johtua -> anturivika vaikkaisin. Passatissa on jokainen syksy sama riesa, moottorivalo on pari päivää päällä ja kaikki takavalot katoavat. Puhuu saksaa enkä ymmärrä sitä sanaakaan, jotain motor styrg verkstättiä tjms laulelee. Silloin viimeistään tietää, et muuttolinnut on lähdössä etelää kohti.

kipsi

Sitä minäkin ajattelin, että jospa olisikin vaan joku anturi vika, vaikkakin silloin aikaisemmin mittailivat niitä kattien lämpöjä ja sanoivat sen etummaisen olevan rikki. Yksi kaveri tosin sanoi, että voi olla vaan katti tukossa? Käski tenttua laittamaan ja revittelemään motarille. En ole kyl uskaltanut tuota kokeilla. Ajan kyllä hyvin paljon lyhyttä ajoa, ja kone ei näin talvella oikein koskaan kerkeä ajossa kunnolla lämmetä, vaikka piuhassa onkin.

joukku

Hohoo!

Kaks tuntia ton edellisen viestin kirjottamisen jälkeen oli oma nisu sillanposkessa ja ootti hinausta. Ilmeisesti laturi kokonaan sökö, nää perinteiset abs, laturin- ja öljyvalo syttyivät ja kone alkoi humpaamaan sammuen lähes välittömästi. Viime yön tuo oli latingissa eikä vissiin oo laturi sen jälkeen ladannu. Akku iiiihan tyhjä. Hinauksessa sit alko vielä ajonesto möllötään taulussa. Nyt siinä oli niin paljon valoja taulussa et melkein tartti aurinkorasvaa. Kyllä tuosta vielä hetkeks ressiä saadaan, ei saa elämä olla liian helppoa.

kipsi

No niin, nyt on taas autoa muutama tunti tutkittu, tällä kertaa merkkiliikkeessä. Katalysaattori on kuulemma kunnossa (onneksi!) tiedä sitten, miksi sitä hälytteli. Mutta humppausvikaa eivät saaneet korjattua, tosin pitäisi nyt sitten joku TPS venttiili vaihtaa. Liittyy kuulema jotenkin siihen kaasuläppäkoteloon. Vähän vaan on edelleen skeptinen olo tuonkin suhteen.. :-[ Olisiko mielipiteitä, voisiko vika olla tuossa?

kipsi

Huoh, humppausvika loppui TPS anturin vaihdolla ja pakokaasutkin saatiin mitattua, ne oli priimat. Mutta mutta... Kaksi päivää korjauksen jälkeen ystäväni vikavalo syttyi jälleen  :( Ja siis tuohon kierrosten pompotteluun vaihdetta päälle laitettaessa ja pois ottaessa ei kyllä tuo tps anturin vaihto vaikuttanut mitenkään. Liian laihaa seosta siis vinkuu taas. Kyllä alkaa epätoivo jo ottaa valtaan! No, viikon päästä menee sitten kuulema jollekkin sähköspesialistille, eikä taas varmaan maksa paljoa.. Kaiken hyvän lisäksi ilmeisesti takaiskarin yläkiinnike on ruostunut puhki, iskarin ympärillä roikkuu sellainen ruostunut rengas ja kolina on armoton. Tuotakaan osaa ei tietenkään saanut kuin alkuperäisenä.  >:( Tiedän, että vanhaan autoon alkaa vikoja tulemaan, mutta en kyllä kaipaisi noita mystisiä vikoja, joita saa sitten kissojen ja koirien kanssa metsästää. Edelleen saa vinkkejä laittaa tuosta laihan seoksen aiheuttajasta!

Alppu

LainaaHuoh, humppausvika loppui TPS anturin vaihdolla ja pakokaasutkin saatiin mitattua, ne oli priimat. Mutta mutta... Kaksi päivää korjauksen jälkeen ystäväni vikavalo syttyi jälleen  :( Ja siis tuohon kierrosten pompotteluun vaihdetta päälle laitettaessa ja pois ottaessa ei kyllä tuo tps anturin vaihto vaikuttanut mitenkään. Liian laihaa seosta siis vinkuu taas. Kyllä alkaa epätoivo jo ottaa valtaan! No, viikon päästä menee sitten kuulema jollekkin sähköspesialistille, eikä taas varmaan maksa paljoa..


Kuvailisitko tuota tarkemmin.
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

kipsi

Joo, siis tuo pompotteluvika alkoi jo kaksi vuotta sitten, eikä siihen kukaan ole löytänyt syytä. Eli, ajan esim. 80km/h lähestyn tisteystä, vaihdan vaihteen vapaalle, kirrokset laskee n.1200 josta pomppaa hetkeksi n.1500 ja siitä vasta 800 tyhjäkäynnille. Vastaavasti vaihdetta päälle laitettaessa, siis paikaltaan, pompauttaa kierrokset 800 n.1200 ja takas 800. Pompottelu väli on suurempi, jos ilmastointilaite on päällä. Muuten ei seilaa ja tyhjäkäyntiä käy tappavan tasasesti. Tyhjäkäynti opetusen siis hyväksyy, mutta hukkaa sen hetken ajon jälkeen. Kaverilla täysin sama auto, eikä todellakaan pompottele kierroksia nuin, eikä tämäkään, silloin kun sen ostin. Mun mututuntuma on, että se yrittää tolla pompottelulla pitää säätöjä jotenkin kohillaan, mutta miksi, sitä nyt ei tunnu tietävän kukaan  :(

kipsi

Niin, ja siis tyhjäkäyntiopetuksen jälkeen tuo pompottelu loppuu kokonaan, kierrokset nousee ja laskee tasasesti, mutta siis vain hetken pysyy tuossa mielentilassa. Sori kirjotusvirheet aiemmassa  :)