Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

Datsun Nissan AY12 Läpivirtaava työntötankokansi.

Aloittaja ltr, toukokuu 31, 2007, 21:27:58

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Kristian

Joo, tarkennetaanpa välillä.:) Eli Starletin 1.58 koneista on penkitetty yli 180 hp:n tehoja, ei 200hp. Jos oikein muistan niin Prokkola puhui 184hp tai jotain sinne päin. Kantena on siis ollut ei läpivirtaava kansi. Nyt kun tulossa on läpivirtaava portattu kansi kaikkine hyvine puolineen, oletus on että sillä päästään ainakin samoihin lukemiin ja yli. Nyky kansivelhojen tietotaidolla yli 165hp ei pitäisi olla mikään mahdoton ongelma A-moottorista. Täälläkin on puhuttu että A14/A15 kansista saadaan nykyään yli 170hp virtauksia.

----------
Lainaus pari vuotta vanhasta keskustelusta (Makon 100A projekti):
Soittelin puljun pitäjälle, Saastamoiselle ja hänellä on kokemusta juuri näiden A-sarjan kansien teosta. Oli kuulemma joskus tehnyt jollekin ammattikoulun opettajalle vuosia sitten satiaiseen laitettuun A14 koneeseen kannen ja virtausteho oli tuossa ollut n. 140 hp. Kuulemma nykyajan tekniikoilla ja tietämyksellä tuohon kanteen saa tehoja 155-175 hp. Kuulostaa aika mielettömältä! No tämänkin 100A:n taru oli kuulemma loppunut kytkimen leviämiseen. Mitenhän tuosta saisi kestävän?
----------
Primera P11 GT -98
100A -74 1.4i
100A -73 (projekti2)

Kristian

LainaaKuinka paljon parempi hyötysuhde tollaisella läpivirtaavalla kannella on vakiokanteen verrattuna? Lisäksi kiinnostaisi laskelmia varten yleensäkin tietää paljonko vakio a12 moottori hengittää teorettisesta 1171 cc:n tilavuudesta kahden kampiakselikierroksen aikana?

t.Matti

Nyt en ole varma ymmärsinkö kysymyksen oikein, mutta pannaan jotain eholle tuosta teoreettisesta hengityksestä.

Vakio koneet, siis nämä vanhat kaasari myllyt ottavat parhaimmillaan ilmaa sisään luokkaa 0.85*koneen tilavuus. Eli volymetrinen hyötysuhde on 85% kieppeillä. Volymetristä hyötysuhdetta on mahdollista kasvattaa yli 130%:n.
Primera P11 GT -98
100A -74 1.4i
100A -73 (projekti2)

d_masa

#62
Lainaa

Nyt en ole varma ymmärsinkö kysymyksen oikein, mutta pannaan jotain eholle tuosta teoreettisesta hengityksestä.

Vakio koneet, siis nämä vanhat kaasari myllyt ottavat parhaimmillaan ilmaa sisään luokkaa 0.85*koneen tilavuus. Eli volymetrinen hyötysuhde on 85% kieppeillä. Volymetristä hyötysuhdetta on mahdollista kasvattaa yli 130%:n.

Ymmärsit oikein. Tollainen yli sadan hyötysuhde on kai aika "kapeakaistainen" jos siinä pelataan jollain imuputken pituuksilla. (itsehän en näistä paljoa ymmärrä  ;))
120Y B210 sedan

proxdatsun

#63
Jos kyseessä sama Saastamoinen jonka tunnen. ei tule kannet virtaamaan moisia lukuja. Näitä on kilpa kentillä nähty.Kannattaa teettää muualla, ehkä yhden tai kaksi kantta tehnyt A moottoriin. ;)

Kristian

#64
Lainaa

Ymmärsit oikein. Tollainen yli sadan hyötysuhde on kai aika "kapeakaistainen" jos siinä pelataan jollain imuputken pituuksilla. (itsehän en näistä paljoa ymmärrä  ;))

Itseasiassa yli sadan 100% voi päästä laajallakin kierrosalueella. Se vaatii vain, että imu- ja pakosarjan mitoitus on kohdallaan. Eli pituudet ja kanavien koot ovat oikeat. Lisäksi nokka-akselin harituksen ja puristussuhteen pitää olla kohdallaan. Tuo nokan haritus on se joka määrää minkälaista vääntöä ja tehoa koneesta saadaan. Liian suuri haritus laskee volymetristä hyötysuhdetta ja samalla vääntöä sekä tehoa. Asteiden kasvatus taas siirtää vääntöaluetta ylös päin jolloin tehoa saadaan enemmän. Isompiasteinen nokka mahdollistaa suuremmat ventiilin nostot ja isomman puristussuhteen, mitkä kasvattavat myös volymetristä hyötysuhdetta.
Primera P11 GT -98
100A -74 1.4i
100A -73 (projekti2)

dtietoa

suomessa ei ole ollut koskaan läpihengittävää a moottorin kantta syykin on hyvin yksinkertainen tehdas ei myynyt sitä japanin ulkopuolelle. epäilen  että olisi ollut ruotsissakaan. sekä hollannisaa että sakasassa voitettiin ratamestaruus 100a..lla kummassakin maassa normaali kansisilla autoilla.minulla 100a jossa on kaikki 100a racing luettelon moottorin ja vaihteiston osat auto ollut meillä uudesta asti. nyt japanissa ajetaan
ainoastaan finnillä koska 100a lukkoja ja välitteitä ei ole saatavilla .japanista saa ostaa kannen jossa 42 imut ja 34 pakovenat tästä otetaan 1300 ja 1500 kumpanakin n160hv
1300 kiertää 10800 ja 1500 kiertää 8500. 1300 huoltoväli erittäin lyhyt. venttiilin nostolla 13mm ei 41 mm venoilla oleva kansi enää toimi vaan max nosto 10.25 +laaja ajoitus on toimiva ratkaisu . yleisesti ottaen kaikki nissanin erikoiskannet on tehty 70 luvalla vain rata käyttöön jolloin ne on suunniteltu isoreikäsiksi toimivaan erittäin lyhyellä ja korkealla
kierrosalueella ei taida olla kovin monella käyttöä. meillä oli esim 70 luvulla l moottorin rynmä 2 kansi tehdas kansi (lainattinn harry kälströmin varaosista jyskälässä)käytännössä kansi oli niin iso reikäinen että ei tehnyt ralliautossa mitään.hyvää uutta vuotta kansimiehille.

d-240zmr,d-280zxmr,finn historic,fiin coupe rata , d-100a rata,micra-88

ILVES-Joe

Muistin just että juttelin syksyn aikana yhden Datsun-dealerin kanssa joka on ajanut E10 kilpaa ja hän ei ole tietoinen että tuollaisia kansia olisi Suomessa ollut.
Hänen autoonsa tuli osat maahantuojan kautta/avulla ja muistaakseni Jansspeediä ne oli, ihan normaali tappikoneen kansi oli se mistä alkoivat tekemään.
Fairlady SPL310, Bluebird 410 historic rata-auto, LB10, FG103. KPLE10, LE10 5kpl, K10, K11
http://www.koskenkorvankyla.fi/
http://www.ilvesjoki.fi/

Janne80

Toyota corolla stw -06 & Micra super s - 91

ltr

#68
Eikös tuolla aikaisemmin keskusteluissa tullut selville se mitä jo itse selvitin n. vuosi sitten, että suomessa ei ole ollut läpihengittäviä kansia?
Soittelin ja jäljitin kaikki 100a:kkosilla ajaneet kilpailijaparit, silloiset maahatuojan edustajat jne. hengissä olevat ja sairaseläkeläiset ja he eivät ikinä olleet kuulleetkaan moisesta. Eikä heistä menestyneimmän luokkarissakaan ollut tuota kuvaa mikä nykyisistä löytyy..

Joku historic-rallin huollossa siis kävi puhumassa ystävällisesti kilpailijaparille palturia.. siitä tuo tieto että sellaisella olisi muka ajettu..

Faktana heittolaukaus: 100A:n aidossa tehtaan 5-v kisaaskissa ei ole käänteistä kaaviota, ainoastaan siviilimalleissa..

Datsunin muihin kilpaosiin jos haluaa päästä käsiksi niin paras paikka on suomi! 5-v askien välityksiä, ratassarjoja, lukkoja jne. on ihan uusia ja todella hyvälaatuisia saatavana. Vetokeppejä ja mitäties viri ja custompalikkaa löytyy kun kysyy oikeasta paikasta. Ei Jummarra

Sitäpaitsi tuo ei kyllä ole aivan totta. Suomessa on yksi kansi tälläkin hetkellä.

Oikeat työt, sekä kilpurin laitto kisakuntoon kiroillessa peruttavia kilpailuja on työllistänyt ja kustantanut ihan riittävästi.

Ilmoitan kyllä kun saan teille jotain konkreettista ihmeteltäväksi.. siihen asti etenee.

Jakkeri

Lainaa
Ilmoitan kyllä kun saan teille jotain konkreettista ihmeteltäväksi.. siihen asti etenee.

Jonkun verran olen tätä projektia seurannut ja kovasti kiinnostaa että miten etenee?

-TICI-

E10 2kpl ja B310

040-731-69-85

proxdatsun

Onko kellään tietoa missä vaiheessa kansi projekti?

StanLaurel

Ei kai kun kannenväsääjä on käynyt foorumilla viimeksi 18. maaliskuuta.
413962 ¤ 150151 ¤ 91215 ¤ 25321

M i g i

Re: Remake of the Crosslow, pushrod a-series "ay12" 11041-M0820 head      

Yes, I'm going to be a millionaire with making old datsun engine parts. yep..

Or maybe it's costing me a fortune with all the #### that happened with the first casting company.

I'm sorry that all of you had not been contacted for a long time know.

I'm still kicking the project to go forward, and also managing it to happen.

All of you that are on the list are still in it, I'll have all the emails written up and you are not forgotten.

And yes, the price is still the same that everyone involved knows. It's not going to change if I can have influence to it.

Hope to get you info soon as possible.

What comes to pictures, because of hearing about someone elses meaning to copy all the hard work and some of the cad pictures of the casting model, you will not have any pictures until it's ready.Sorry for that.

On the other hand, no-one elses money are in until it's ready.

Regards,
Mikko

-TICI-

Lainaayou will not have any pictures until it's ready.Sorry for that.


tyhmempi luulis että vois antaa jotain todisteita, että jotain edes tapahtuu... raamattu on erikseen....
E10 2kpl ja B310

040-731-69-85

ltr

#75
Niinhän sitä vois..

Teot ovat aina tärkeämpiä kuin puheet.

Sikäli kun jotain kiinnostaa, niin keinuvivuston piirrustaminen/työstäminen ja imu+pakosarjojen laippamallit ovat tällä hetkellä aktiivisesti työstössä.
Lainaa

mikan

Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

-TICI-

E10 2kpl ja B310

040-731-69-85

Alppu

"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

OH2KV

LainaaEteneekö yhtään?
Aika turhaa huutelua, käyttäjä viimeksi vilkaissut koko foorumia:
17.05.2009 at 17:56:42 siis liki vuosi sitten. Lähettämällä yv:n voisi natsata?
Datsuneita 1977-1979. Ja suomalaisia mopoja liikaa.

t.eskola

"Olette hankkinut korkealuokkaisen japanilaisen autoteollisuuden tuotteen. Onnittelemma valintaanne." D1200 huoltokirja

mikan

Aika hiljaista ollut tämä asian tiimoilta. Ltr näyttää nykyään olevan ex-jäsen.  :(

Vai onko joku kuullut tästä kansiprojektista jotain?

t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

x-1


mikan

Täytyy joskus soitella Mikolle ja kohteliaasti tiedustella asiaa.

t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita