Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

Datsun Nissan AY12 Läpivirtaava työntötankokansi.

Aloittaja ltr, toukokuu 31, 2007, 21:27:58

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ltr

Tällaista asiaa keskusteltiin joskus nykyään maksullisella puolella, mutta jatketaan sitä nyt täällä jotta sen mahdollisimman monet halukkaat voivat löytää.

Eli koska kiinnostuneita kilpamiehiä on niin suomessa kuin muualla, otin asiakseni selvittää, että tarkkuusvalulla on mahdollista tehdä ko. kannesta kopiota kunhan saan mallin jostain.

Palotila on puolipallon mallinen"hemi" ja venttiilit jossain 25-45 asteen kulmassa.

Kannesta tehdään täysin alkuperäisen kaltainen, jotta se täyttää myös luokitukset.

Originaalin nissan-numero on 11041-M0820. Palotilan koko 55.7cm3.

Imuaukkojen koot ovat joko 38 tai 42mm ja pakoaukot joko 33mm tai 38mm.
Näillä voi pelata sitten esim. moottorin koon mukaan.

Tarvittavat keinuvivut ja kannenkoppa valmistetaan myös.

Halukkaat ja tietoja omaavat ottakaa pikimmiten yhteyttä. Jonkun on pakko tietää tai sitten isien, äitien, mummojen tai pappojen.
Suomesskin on näitä ainakin yksi ollut. Ja sen jäljitys on jo käynnissä.

p.s koko netti koluttu läpi ja japani ei taivu vaikka kumarrus ja hai sensei meneekin sujuvasti

proxdatsun

Mitä tulee kannelle hintaa? Kyseistä kantta ei varmaan suomesta löydy malliksi. Yhden kuvan kyseisestä kannesta olen nähnyt, oli paikallaan japsi finnissä. Onnea etsintään. Ps.Onko A15 koneen 79-80 mm männille kannen  tiivisteestä mitään tietoa ?

ltr

OF"
Noita pahveja pystyy kyllä saamaan jopa 83,5mm asti??? Jossain ulkomaan shopissa törmäsin.
Mulla on liekkirenkaat 79mm männillä nyt tuossa omassa ja karvan alle 1400cc, jotta luokkapaino jäi 800kg:n

"ON
Suomessa on ajettu ko. kantisella datsunilla rallia ja sielläpäin lonkerot ovat jo etsimässä ajelusta vastuullista herraa.

Hinnasta en tiedä vielä, raaka-ainetarjous tulee ensiviikolla ja koska himo on suorastaan palava saada tämäkin erikoisosa käyttöön.

Uudelleenvalmistus vaatii suunnittelua jne. jonkun verran jotta noista tulee hyviä, tietysti kanavat sais tehtyä heti lähtöön virtauspenkissä;-) siis muotin..

Ei se ilmeisesti ole mitään mahdottoman arvokasta, ohjarit voi ottaa jostain sopivasta.. samoin venttiilivarren.. samoin keinut.. seuraajat jne.


seppo

moro !!!
rakennan tällä hetkellä 120y coupesta histric kilpuria ryhmä 2 .. kyseistä kantta ei mun mielestä oo luokiteltu "mun" autoon !!  :'(
120y coupe ( historic kilpuri ryhmä 2 ?? )
?? + D22 4x4

Janne80

No iliman muuta sellanen kansi pitää saada.... vaikka kirjahyllyyn koristeeksi jos ei muuta käyttöä ole... ;)
Toyota corolla stw -06 & Micra super s - 91

120ZZZ

Finn vuodesta -87, 200SX -91 vuodesta -03(1/4 12.603s) ja b210 120y -76  http://star.kuvat.fi/kuvat/Th%C3%B6+Gr%C3%B6nster/

ltr

No ei tässä nyt oikeastaan onnea tarvita, ainoastaan taitoa ;D

Malli täytyy saada ensin, mutta yksi hyvä tieto on se että materiaaliksi saatiin samaa kamaa kun cosworth on useissa alu-kansissa käyttänyt.

Lujuus noi 340-350 jotain yksikköä jotain neliöitä.

Janne80

#7
nyt puuttuu enää malli ja tekijä... paljonkohan tuolle tulis hintaa... kiinnostaa kyllä kovastikkin :) sehän olis tosi söpön näköinen finnin kone huoneessa tuollanen kansi...
Toyota corolla stw -06 & Micra super s - 91

ltr

#8
Tekijäkin on jo, enää ei tarvita kuin se malli, ettei tarvitse itse alkaa veistelemään.

On tuosta kannesta sellaiset kuvat jo olemassa että niidenkin perusteella onnistuu teko.

Se on kuitenkin varmaa että jos haluaa tehdä täydellisen kopion alkuperäisestä ja varmasti hyvästä materiaalista niin tästä tulee parempi kuin alkuperäisestä, sen verran tietotaito on mennyt eteenpäin..

Ja sitten se ei enää kelpaakkaan esim. kaikkiin kilpaluokkiin. Toki esim. katuharrasteautoonkin voisi tällaisen laittaa.. Mitä enemmän tehdään sitä halvemmalla saa.

Ja kyllä tuon kannen kanavanmallin saa vapaasti tehdä tuttu kansivelho valmiiksi virtauspenkissä. Näin jää kalliit porttauskokeilut turhiksi ja säästämme sieltä rahaa kannen hankintaan. Palotilaan täytyy jättää työstövaraa että puristukset saadaan eri käyttötarkoituksiin sopiviksi.
Ja haluaville saadaan tehtyä myös CrMo-seos seuraajat, työntötangot, keinut jne. jonka keveydellä saadaan sitten ihan sopivasti kierroksia.

mikko1200

Kun silloin aiemmin oli tästä kannesta juttua, laitoin kyselyä japsikontakteilleni. Ei tulosta tähän päivään mennessä. Ovat siis aika ohkasessa sielläkin päin.
Jos joskus tuotanto käynnistyy, menee noita kyllä maailmalle aika monta eli valmistusmäärän pienuudesta ei kannata huolehtia.
1200-LB110, 120Y-LB210, 100A-LE10, 160J-JPL710, 180B SSS HT-KPL610, 1600-PL510

Janne80

LainaaKun silloin aiemmin oli tästä kannesta juttua, laitoin kyselyä japsikontakteilleni. Ei tulosta tähän päivään mennessä. Ovat siis aika ohkasessa sielläkin päin.
Jos joskus tuotanto käynnistyy, menee noita kyllä maailmalle aika monta eli valmistusmäärän pienuudesta ei kannata huolehtia.
eli noitahan kannattais jo ihan bisnes mielessäkin tehdä...:) :D
Toyota corolla stw -06 & Micra super s - 91

ltr

#11
Nyt kaikki viidakkorummut soimaan!

Halukkaat voivat lähettää minulle alustavan ilmoittautumisen privaan, sisältäen seuraavaa jonka tarvitsen tilauksen tekemistä varten:

Tuotteen valmius

-Tyhjä kansi koneistettuna ilman ohjureita seetejä tms.
-Valmis kansi tarvittavilla kierteillä, ohjureilla ja seeteillä
-Kannenkopalla, imusarjalla, pakosarjan laipalla.

Materiaali n.350Nm/mm2 valualumiini, ei halkea ja kestää vaikka rankan ahtamisen.

Venttiilit, jousilautaset ja jouset jokainen saa hankkia itse haluamastaan paikasta.

Keinuvivustoksi sopii pakopuolelle alkuperäisessä vakio, mutta imuventtiilien käyttö ei onnistu tällä ne kun ovat jyrkemmässä kulmassa kuin pakoventtiilit alunperin, toki vastakkain vinossa.

Tähän valmistetaan rullakeinut kilpakäyttöön CrMo:sta.

Kertokaahan millaisena hattunne haluatte ja millä lisukkeilla niin saadaan pyörät pyörimään.

Ja niiltä ulkomaan kontakteilta voi kysellä myös..

Ennen juhannusta tilaukset lähtee sisään.

Sikäli ei ole ressiä kun valimo lupautui tekemään vaikka vaan yhdenkin, mutta nyt samalla noita vois tietysti tehdä varastoonkin ja muille kiinnostuneille.


Jylppy

Seuraava prokkis voisikin sitten olla L-moottoriin DOHC-kansi (LZ).. Sillä jos jollain saisi ystäviä ympäri maailman!

http://www.datrats.com.au/lz_twin_cams.htm

-Tosin sinänsä vähän hankalampi tapaus, kun jakopääkin pitää laittaa kokonaan uusiksi.
L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

x-1


ltr

No sehän selviää kun on joku haju että montako tulee.

Itse valu ei ole niin mahdottoman arvokasta, mutta mitä enemmän tekevät siellä niin kalliimmaksi tietysti käy.

Oman viimeistelen ainakin itse, laitan kierteet, ohjarit, seetit jne.

Keinuvivustolle sitten voi olla että tulee jonkinverran hintaa, mutta sekin selviää kappalemäärän mukaan.

Kymmenkunta on nyt ollut oikeasti kiinnostuneita.

Jos nyt järjellä näitä koittaa selittää niin jollain +-tonnilla täytyy mielestäni saada kansi+koppa, mutta katsotaan.

Odotellaan että ulkomailta ym. tulee vielä halukkaita juhannukseen asti. Niin että kaikki ketkä haluavat pääsevät mukaan.

ltr

#15
Halukkaita on ilmoittautunut nyt sen verran että näyttääpi toteutuksen puolesta olevan kaikki kunnossa.

Se malli vielä.. Englannista yksi ilmoitti että hänellä on, mutta ei myy.. varsinainen päivänpiristäjä >:(

Valumuotti maksaa n.5000-10000euroa ja tämän jälkeen 300-400 euroa valu. Sitten tarvitaan kuudesta kulmasta tasohionta.

Eli suurinpiirtein jos kalliimman mukaan laskee niin parikymmentä kappaletta tekis niin. 18000euroa olis kustannus joka tekee n.900euroa kappaleelta sis. kansi + kannenkoppa.

Jos taas saamme ympäri maailmaa koottua 40 tilausta tekee se hinnaksi 550euroa kannelta+kopalta ja se on halpa hinta osasta jonka luultiin kadonneen!

Miltäs kuulostaa.. Kannesta joka on tehty alunperin kilpakäyttöön ja valmiiksi portattu?

EDIT:Hinta korjattu inhimillisen laskuvirheen vuoksi.

Janne80

No ei muuta ku lisää vaan kavereita kasaan...
Toyota corolla stw -06 & Micra super s - 91

mikko1200

Missäs vaiheessa tämä etenee? Engelsmannilla on kansi, mutta ei myy? Onko hajuakaan muista yksilöistä? Japanista ei mitään uutta ole kuulunut enkä tiedä enää ketään keneltä kysyä.
1200-LB110, 120Y-LB210, 100A-LE10, 160J-JPL710, 180B SSS HT-KPL610, 1600-PL510

BA

Tarjotkaapas lontoolaiselle vaihtoehtoa, jossa häneltä ostetaan kansi hinnalla X, työstetään sitä mallina käyttäen se uusi, ja sen jälkeen luovutetaan vanha kansi takaisin omistajalleen. Veikkaanpa vaan että vaatii joltakulta käyntiä briteissä että saa herran vakuuttuneeksi.
Eli suomeksi vuokrataan. ;D Jos hinta tosiaan on sen n. 900, voi autourheilupiireistä löytyä äkkiä todellakin monta halukasta.

proxdatsun

Ettei vaan lontoolaisella ole omat punnat liossa.  ::) Meinaan vain sitä kun saman laisia kansia tulee paljon markkinoille hinta romahtaa.  ;)

ltr

#20
Ihan ollaan hyvissä kantimissa. Tarkalleen ens viikon perjantaina eli 15.6 tiedän lisää. Siihen asti malttakamme..

Engelsmanni ei ole vaivautunut edes vastaamaan tai ei kukaan heistä kolmesta. Mutta pitäkööt romunsa.

Kaksi kandidaattia on, toinen ruottissa toinen täällä.

Tuskin tuo "orkkisten" hintaan paljoakaan vaikuttaa, keräilykappale on keräilykappale.

Toisaalta, kilpaosia tarvitaan jatkuvasti ja niitä myös tuhoutuu käytössä. Siksi on hyvä että niitä saadaan lisää.

Mikko1200 voisi laittaa Siitä E10 racing kirjasesta niitä tehotietoja ym. privaan tai opastaa mistä voin hankkia kopion tuosta.
Jos nimittäin ymmärsin oikein lukemastani niin 1300cc koneesta on otettu näillä ~160hepoa on se 1400,1500 ja 1600 koneista vielä ihan muuta.

Jylppy

Onkos tämä 550-900€/kpl -hinta nyt sitten käytännössä tyhjä kansi koneistettuna ilman ohjureita seetejä tms? Jos on, niin mitähän tuollaiselle voisi tulla sitten hintaa jos haluaa valmiin kannen tarvittavilla kierteillä, ohjureilla ja seeteillä + venttiilikopalla, imusarjalla ja pakosarjan laipalla? -Meinaan sellainen bolt-on malli..
L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

mikko1200

#22
Vaatii lisäksi vielä sovituskappaleen virranjakajalle joka on saatava kyljelleen. Jalan mitat riippuu siitä käytetäänkö vanhempaa vai uudempaa A12 lohkoa. Sama asia on huomioitava öljykanavan kanssa. Toi alkuperäinen AY12 kansi on sopiva ns. Finnin lohkoon. Uudemmissa vaatii pientä öljykanavan sepittämistä. Hankalampaa istuttaa vanhempi kansi uudempaan lohkoon kuin toistapäin.
1200-LB110, 120Y-LB210, 100A-LE10, 160J-JPL710, 180B SSS HT-KPL610, 1600-PL510

Mako


mrgallop

LainaaSeuraava prokkis voisikin sitten olla L-moottoriin DOHC-kansi (LZ).. Sillä jos jollain saisi ystäviä ympäri maailman!

http://www.datrats.com.au/lz_twin_cams.htm

-Tosin sinänsä vähän hankalampi tapaus, kun jakopääkin pitää laittaa kokonaan uusiksi.
OT   ...just hain viimeviikolla tullista kannen (dohc), pitäis vaan alkaa jossain vaiheessa sitä suunnittelemaan ällän päälle ;) äkkiseltään näyttää että pitää ainakin z-sarjalaisen jakokoppaa käyttää. Mutta saas nähä mihin L-lohkoon tuo nyt sitten päätyypi, voi olla et tuleva lohko on ennen esiintynyt jäykillä tulpanjohdoilla...
1600SSS(PL510) jokunen
1800SSS(PL510) rallye/h
1600SSS(PL510) rallye/h
1600(PL510) muuan
1600(PL510) 2-dr se ainut suomikilpi
260z(s30)
Exät:
1600(VPL510)VAN
Maxima -87 3.0
King Cap 4WD 720
K11 -02

Janne80

Toyota corolla stw -06 & Micra super s - 91

ltr

#26
Projektille kuuluu hyvää.

Kansi on saapunut mallinnukseen tänään jonne se suoraan toimitettiin.

Kolmisen viikkoa menee mallinnuksessa + tähän aikaan mahdollisten kesälomien aiheuttamat viivästykset.

Tässä vaiheessa maksan tuon mallinnuksen itse. Siinä vaiheessa kun mallit ovat valmiit ja on varsinaisen valun aika on myös kaikkien halukkaiden rahat oltava tilillä, jotta saan tilauksen tehtyä.

Kannenkoppaa ei löytynyt, mutta valimo sanoi että kaikkien kuvien joita minulla on ja mittojen joita he niistä saavat, pystytään tekemään sekin mittailemalla kannesta kiinnitykset ja vertaamalla niitä kuviin mittasuhteuttamalla ne.

Ilmoitan kun kuulen mallinnuksen etenemisestä lisää.

Sitovat tilaukset voi lähettää minulle osoitteeseen [size=16]ltr(at)dnainternet.net[/size] otsikkona 11041-M0820 KANNEN TILAUS.
Sisältäen nimen, osoitteen, puhelinnumeron, sähköpostin sekä mahdolliset muut yhteystiedot.
Tämän jälkeen informoin henkilökohtaisesti kaikkia tilauksen tehneitä asian etenemisestä.
Ilmoittautumiset viimeistään kesäkuun loppuun mennessä.

EDIT:Kirjoitusvirheitä korjattu.

Janne80

siis oot saanu ihan ihka elävän AY12:sen kannen malliksi??? no pistähän joku kuva siittä näin alku himoihin...:)
Toyota corolla stw -06 & Micra super s - 91

t.eskola

"Olette hankkinut korkealuokkaisen japanilaisen autoteollisuuden tuotteen. Onnittelemma valintaanne." D1200 huoltokirja

ltr

Malli joka saatiin tuli ruotsista lainaksi ja herra ei suostunut lähettämään sitä muuta kuin suoraan tuonne valufirmaan.
Se on moottorivaurion jäljiltä ja vain yksi palotila on kuulemma ehjä, mutta siitä saadaan kyllä malli tehtyä.

Juu tuolla kävin kyselemässä muita halukkaita projektiin mukaan, koska suomesta emme saa kasaan tuollaista määrää harrastajia.
Siellä on myös meillä ennen näkemättömiä kuvia ko. koneesta. Ja alustavia ilmoittautumisia on tullut jo riittävä määrä.

Nyt sitten odotellaan niitä, jotka ovat oikeasti mukana ja heille lähetän yhteystiedot suoraan, sekä ohjeet miten jatketaan.

Tästä mallikannesta en ole kuvia ottanut monestakaan syystä eikä vähiten siksi, ettei minulla ole kameraa vielä. Mutta noita cad-mallinnoksia ja muottiluonnoksia sitten voin näyttää kun saan niitä sähköpostiin jossain vaiheessa.