Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

micran moot.häiriövalo palaa

Aloittaja hepuli, helmikuu 15, 2012, 21:56:43

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

BA

#30
Pääsinpä perehtymään tuollaisen moottorinohjauksen opuksiin ja tuli mieleen tämä...

Teehän kokeeksi seuraava:
Ota aktiivihiilisäiliön (pakokaasuhöyryjen kierrätyssäiliö) magneettiventtiilin pistoke irti ja nollaa sitten vikakoodit. Jos venttiili on rikki, pitäisi tulla vikakoodi vain tuosta PCV-venttiilistä (tai millä nimellä se sitten tuleekaan) eikä muita koodeja.

Voi nimittäin aiheuttaa kaikki nuo edellämainitut vikakoodit ja oireet. Ja sen että auton käynnissä ei ole mitään vikaa, saati päästöissä.
Itse PCV-venttiilissä ei ole mitään diagnostiikkaa tai elektroniikkaa, se kertoo vain eculle että on tavoitettavissa piuhan päässä mutta ei sitä toimiiko se.

Kun aktiivihiilisäiliö ajossa tyhjentää höyryjä suoraan polttoaineen sekaan, seoksesta tulee luonnollisesti silloin rikkaampi kuin IMM haluaa, tai lambda pystyy korjaamaan. Siis jos polttoainehöyryt tulee palotapahtumaan silloinkin kun ei haluta.
Samaten P0107 viittaa suoraan siihen, luonnollisesti pakokaasuhöyryjen kierrätyksen venttiilin auetessa paine imusarjassa hetkellisesti muuttuu, ja jos venttiili on rikki niin jatkuvasti.

Virheellinen venttiilinaukeamisajankohta-koodi taas voi viitata virheelliseen sytytyshetkeen, eli taas rikkaaseen polttoaineseokseen.

Jos autossa ei ole erillistä imuilman lämpötila-anturia, sen on oltava imm:n yhteydessä. Se kun tarvitsee aina imuilmasta lämpötilatiedon toimiakseen.

Kokeilla ainakin kannattaa, eikä olisi edes ihan harvinainen vika.

hepuli

No niin. Sitten olisi kysymys: missä sijaitsee kyseinen aktiivihiili säiliö? Yritin googlettaa, mutta en saanut sen sijaintia. Muutenkin tuo koko säiliö homma on minulle aivan uusi asia, en ole koskaan aikaisemmin törmännyt moiseen laitteeseen, no en ole mikään muutenkaan autoasiatuntija.  :-[

BA

#32
http://nissan4u.com/parts/micra/el_k12e/2003_3/type_6/engine_electrical/vacuum_piping/illustration_1/

Tuon kuvan perusteella itse säiliö on tankin kyljessä (1) ja venttiili (6) sitten imusarjan vieressä.

ECU antaa tuolle venttiilille "säiliön tyhjennyskäskyn" normaalitilassa vasta kun "sopivat olosuhteet" täyttyy, eli väh. 5min. tasaista ajoa 80-85km/h nopeudella, ja 5-vaihteella, moottorin lämpö 70-110C ja imuilman lämpö enemmän kuin -5c.


Edit:
Tietysti kannattaa tulpata letkut vaikka pulteilla liittimen irrotuksen lisäksi, muutenhan se imee tuota kautta bensahöyryjä jatkuvasti jos se on rikki.  :)

hepuli

No niin. Otin letkut irti siitä venttiilille tulevan ja lähtevän, sekä tulppasin. Vika koodit poistettu. Oli muuten taas se nokkaketjun häiriö mm:ssa. Pajalla eivät kuitenkaan halunneet jättää liitintä irti, en tiedä miksi. No valo oli poissa n. 24 h:a. Ainut minkä huomasin, niin auto ei oikein tuntunut kiertävän alakierroksilla mihinkään. Laitoin sitten rensselit takaisin ja sitten pelasi normaalisti, paitsi valo loistaa. Onko tuo ketjun venyminen kuitenkaan se syy, ei huvittaisi vaihtaa vain sen kokeilun takia. Olen nyt jutustellut asiasta muitenkin kanssa, niin kyllä siinä pitäisi periaatteessa olla muitakin ongelmia, kuin pelkkä valon syttyminen. En totisesti ymmärrä asiaa. Sen muuten olen huomannut, että valo syttyy aina vaan nopeammin vikakoodien nollauksen jälkeen. Olen myös harkinnut vaihtokoneen hankintaa, mutta sitten tulee se, että tämä on automaatti, eli mitä muutoksia pitää tehdä jos hommaa manuaalista koneen. :-/