Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

micran moot.häiriövalo palaa

Aloittaja hepuli, helmikuu 15, 2012, 21:56:43

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

hepuli

Olen vaihdattanut micraan (-05, 1,2) automaattiin jo 4 kertaa lampdan, kun on joka kerran sitä myös viaksi ilmoittanut. n. vuosi sitten vaihdettiin lopulta alkuperäinen,
pari viikkoa sen jälkeen se syttyi taas. Nyt on myös vaihdettu nokan asento anturi, mutta jälleen 2 viikkoa laiton jälkeen, valo syttyi taas, happitunnistin vika. Ei osaa ammattilaiset kertoa syytä. Löytyisiköhän täältä asiaan vihdoin apua? Tätä helvetin valon palamista on kestänyt suurin piirtein 3 vuotta. Olen antanut sen palaa, sillä se ei haittaa auton käyntiin, eikä kulkemiseen millään tavoin. On ollut merkkiliikkeessä katsottavana, maadoitus uusittu, ei apua. Missä vika?  >:( micraan kyllästynyt  

BA

#1
Todennäköisesti joka ikinen lambda-anturin vaihto on ollut turha.

Se että vikakoodi tulee lambda anturilta, tarkoittaa että lambda ei pysty enää säätämään polttoaineseosta oikeaksi, ei siitä että lambda olisi rikki! Lambda pystyy säätämään seosta sen ~prosentin verran, ja kun seokset menee tuosta yli syttyy vikavalo.
Kummalta lambdalta vikakoodi tulee? Ensimmäinen ohjaa moottoria, jälkimmäinen valvoo katalysaattorin pakokaasujen puhdistuskykyä.

Miten katsastukset on sujuneet? Eikö ole muka ollut OBD-testissä huomauttamista kertaakaan? Onko autosta otettu päästöjä perinteisesti putken päästä?

hepuli

Katsatukset on mitattu pakoputkesta ja nyt viimeisin oli kuulemma rajoilla (oli kylmää, ja katsastaja sanoi johtuneen kelistä). Autolla ei tule matka ajoja, vaan lähinnä kauppareissut. Vika on ollut joka kerta lamda1. Vuosi sitten kokeilin katsastaa valon palaessa, mutta silloin päästöt oli yli. Kun kuitattiin häläri pois, meni ihan hyvin läpi. Voisiko jossain olla ilmavuoto, joka sekoittaa, ja jos, niin mistä päin kannattaisi ruveta tutkimaan?

nissan-man

LainaaKatsatukset on mitattu pakoputkesta ja nyt viimeisin oli kuulemma rajoilla (oli kylmää, ja katsastaja sanoi johtuneen kelistä). Autolla ei tule matka ajoja, vaan lähinnä kauppareissut. Vika on ollut joka kerta lamda1. Vuosi sitten kokeilin katsastaa valon palaessa, mutta silloin päästöt oli yli. Kun kuitattiin häläri pois, meni ihan hyvin läpi. Voisiko jossain olla ilmavuoto, joka sekoittaa, ja jos, niin mistä päin kannattaisi ruveta tutkimaan?
Villi veikkaus, Ilmamassamittari, kokeile putsausta?
P10 GA16DS

hepuli

#4
Missäköhän kohtaa se on, kun ei ole sattunut silmään? Meidän toisessa autossa (opel) syttyy tyhjäkäynnillä häiriö valo ja se on todettu ilmamassamittari vika. Se myös pätkii, kun kierrokset nousee. Nissani ei taas nyvi eikä pätki, vaan pelaa aivan hyvin. Kuitenkin ne seokset on pielessä.
Onko muuten katin kunnolla mahdollisesti mitään yhteyttä asiaan?

jip59

Lainaa
Onko muuten katin kunnolla mahdollisesti mitään yhteyttä asiaan?
Lyhyesti. Ei
Tuonikäisessä on 2 lambda-anturia, ennen ja jälkeen katin. Etummainen säätää seosta katin toiminnalle sopivaksi ja takimmainen tarkistaa että onko katin puhdistusteho riittävä.
Kun kerroit että vikakoodit herjaavat 1-lambdaa eli etummaista niin vika todennäköisesti ennen sitä kun ei vaihtamalla parantunut. Siis mikä tahansa vika seoksen muodostuksessa, paitsi sähköinen (esim. komponenttivika) sillä siitä olisi oma vikakoodinsa.
Exät: B10 -67, B10 -69, B110 -70, B110 -72, KLB110 -73, K11 -96, Nykyiset: K10 -89, K10 -87, K10 -93, K11 -97 "Ratamicra", N16 -03

BA

#6
Tuli mieleen sellanen useampaan otteeseen vastaan tullut ongelma "lambda-vikojen" kohdalla.
Anturi kun yleensä maadoittaa pakoputken kautta, jos moottorin maadoitus on heikko ei lambda maadoita välttämättä välillä lainkaan. Joihinkin autoihin on jo alunperinkin vedetty lisämaa pakoputken kylkeen, joihinkin on lisäilty huoltokampanjoissa.
Varsinkin kun tässäkin tuntuisi vika olevan vain satunnainen eli lambdan signaali vain hetkittäin katkeaa ja valo syttyy.
Eikä sekään kovin erikoista ole jos lambdan johtosarjassa olis vikaa liittimeltä eculle päin.

On micrankin moottoreihin jakopääremontteja venyneen ketjun takia toki tehty mutta pitäs sitten vähän muitakin oireita olla...

cedricfan

Immu, maavika tai imuvuoto. Etenkin sen imuvian löytyminen on helpompaa etsintää kuin se klassinen neula heinäsuovasta...
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

take

Siitä vikakoodista pitäis löytyä muutakin infoa kuin "lambda 1". Pistätkö vaikka vikakoodin numeron niin tutkitaan mitä sen takaa ensin löytyisi.

Alppu

Kukaan ei ole vielä ehdottanut vuotavaa pakosarjaa tai huonoja tulppia..
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

nissan-man

LainaaKukaan ei ole vielä ehdottanut vuotavaa pakosarjaa tai huonoja tulppia..
Kertoisitko miten huonot tulpat tekisi laihan seoksen?
P10 GA16DS

hepuli

Tulpat vaihdoin vasta 2 kk;tta sitten. Yksi vikakoodi lappu löytyi ja siinä luki P1143 happitunnistin 1, lohko 1 katkonainen. Tämä oli niitä ensimmäisiä kertoja, kun vaihdettiin lampda ja kilometrejä oli silloin 145 tkm. Nämä vika koodit oli nyt tammikuussa, kun vaihdettiin nokka-akselin asentoanturi, *p0340 nokka-akselin asentoanturi vika, nämä oli kai muistissa tai vika päällä, en tiedä: P1122 kaasuläpän ohjaus toimintahäiriö, P0223 kaasuläpän/polikimen asentoanturi B liian korkea signaali, P0123 kasuläpän/polikimen asentoanturi A liian korkea signaali ja P2135 kaasuläpän asentotunnistin toimintahäiriö. Merkkiliikkeessä on putsattu moottorinmaadoituskohta. En muista nyt vetikö ne uuden maadoitusjohdon, mutta muistaakseni. Silloin sanoivat että hälärivalon sisällä voi piillä 5 vikaa, yksi oli maadoitus ja yksi minkä muistan tyhjäkäyntimoottori vika ja lamda, muita en nyt muista. Tuo nokan asentoanturi on vaihdettu, koska silloin ei lähtenyt käyntiin, mutta se vika korjautui tuolla vaihdolla. Tuo imuvuoto olisi ehkä yksi, sillä kun kaasuttelee, kuuluu aika vahva imuääni, kuuluneeko asiaan.

take

P1143, lambda on katkonainen, viittaisi johtosarjan vikaan. Renuissa niitä ollut enempikin aiheuttaen juurikin lambdan vikoja joten miksei nyt nissanissakin? Muistaakseni K12 käytetään jo 4-johtoista lambdaa jolloin pakosarjan maadoitus ei ole ongelma.

Myös nuo muut p0340 nokka-akselin asentoanturi vika, P1122 kaasuläpän ohjaus toimintahäiriö ja P2135 kaasuläpän asentotunnistin toimintahäiriö vikakoodit voisi viitata johtosarjan ongelmaan.

Itsellä ainakin herää epäilys kun 4 eri vikaa joita yhdistävä vika on
harness open or shorted/circuit open or shorted.
Melko epätodennäköistä että kaikki anturit ja kaasuläpän moottorikin olisi jotenkin hajonneet.

Tosin tuo imuääni voisi viitata imuvuotoon. Tulppien vaihdossa pitää imusarjan yläosaa irrottaessa ja kiinnittäessä olla tarkkana. Ne kumit pitää tulla huolellisesti takaisin paikoilleen. Töissä tein tuon virheen pari kertaa. Tosin oireet oli paljon rajumpia. Mutta se kannattaa tarkastaa, kun kerran itse osaa. Ja myös että ilmanputsari on hyvin paikoillaan.

Vikakoodi P1143 voi myös viitata laihaan seokseen. Tällöin mahdollisia vikakohteita ovat jo mainittu imusarjan tiivisteet ja lisäksi polttoaineen paine(pumppu/suodatin?) ja suuttimien toiminta.

micramies

Yksi keino ilmavuotojen löytämiseen on savukone tai jos tupakoi niin savun puhaltaminen jostain letkusta sisään päin kuten tässä videossa:
http://www.youtube.com/watch?v=zMok2y05jNE
PS: en itse tupakoi enkä polta sikareja enkä kannata kyseistä savuttamista mutta on varmaan halvempi keino vuotojen löytymiseen kuin tonnin arvoinen savukone  :D
Nyt: Kia Rio 1,2 LX -16 / Ex: Suzuki Alto -11 / Ex: Nissan  Micra 1,0 Hit -01 / Ex: Mazda 323 BG 1,6-16v GLX sed. -90 / Ex: Mazda 323 BD 1,3 HB -82

jip59

LainaaYksi keino ilmavuotojen löytämiseen on savukone tai jos tupakoi niin savun puhaltaminen jostain letkusta sisään päin kuten tässä videossa:
http://www.youtube.com/watch?v=zMok2y05jNE
PS: en itse tupakoi enkä polta sikareja enkä kannata kyseistä savuttamista mutta on varmaan halvempi keino vuotojen löytymiseen kuin tonnin arvoinen savukone  :D
Halvempi keino imuvuotojen etsimiseen on todellakin olemassa. Muovinen limupullo jonka korkkiin tekee pienen reiän ja täyttää sen vedellä. Vettä kun ruiskuttelee kaikkiin mahdollisiin kohteisiin joissa vuotoa voisi esiintyä koneen käydessä joutokäyntiä.
Joko käynti muuttuu oleellisesti tai kuuluu "ryystävä" ääni vuotokohtaan osuessa.
Rajummat kaverit käyttävät starttipilottia tai jarrukliineriä vuotoa etsiessä, käynnin muutoksen huomaa helpommin mutta palovaara on enempi kuin mahdollinen.
Exät: B10 -67, B10 -69, B110 -70, B110 -72, KLB110 -73, K11 -96, Nykyiset: K10 -89, K10 -87, K10 -93, K11 -97 "Ratamicra", N16 -03

Alppu

Lainaa
Rajummat kaverit käyttävät starttipilottia tai jarrukliineriä vuotoa etsiessä, käynnin muutoksen huomaa helpommin mutta palovaara on enempi kuin mahdollinen.

Öh..  :-?

Onhan nuo myös paremmin tunkeutuvaa (ja kohdistettavaa) tavaraa, joten myös helpompi löytää mahdollinen vuoto jos osaa oikeisiin paikkoihin ruiskuttaa (mitä ne sitten lienevätkään, kun ei koskaan ole esille tullut..) Palovaarakysymys onkin mielenkiintoinen, mitä siis voi syttyä tuleen jos ei pakosarjalle ruiski?

"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

take

Lainaa

Öh..  :-?

Onhan nuo myös paremmin tunkeutuvaa (ja kohdistettavaa) tavaraa, joten myös helpompi löytää mahdollinen vuoto jos osaa oikeisiin paikkoihin ruiskuttaa (mitä ne sitten lienevätkään, kun ei koskaan ole esille tullut..) Palovaarakysymys onkin mielenkiintoinen, mitä siis voi syttyä tuleen jos ei pakosarjalle ruiski?

Eipä siinä käytännössä palovaaraa ole. Mutta teoriassa vanhemmissa moottoreissa voi esim. virranjakajan sisään imeytyä tai tulpanjohdoista tulla läpilyöntiä joka sytyttää aineen. Näin uudessa moottorissa ei helpolla kipinälähteitä löydy.

hepuli

Kiitos neuvoista tähän asti. Tuo savu homma voisi onnistua, kun poltan, tosin en sikareita, ei ole varaa, on nimittäin autoon pantu jo satosia korjaus kuluihin ja tuo asentoanturi ainut mikä on onnistunut. Maadoitus on muuten vedetty pakosarjan suojan kiinnityspultitta akun miinus navalle, josta ei todellakaan ollut apua. Kun yritin katsoa mihin se liittimeltä mene johtosarjaan, näytti menevän aikamoisen paksuun suojattuun (kurttuputkeen, joka halkaistu). Pitänee yrittää ottaa vyyhtiä auki ja katsoa mitä pitänee sisällä. Onko se bensasuodatin muuten tankissa vai tankin kupeella, olen yrittänyt käydä alla katsomassa, mutta kun ei ole kunnon paikkaa, missä voisi paremmin muutenkin tutkia koko autoa.

Nissannisti

PA-suodatin on käsittääkseni melkolailla aina moottoritilan puolella. Ei kai se micrassakaan sen ihmeellisemmässä paikassa ole.
Kaikki paitsi kunnon tyypit nissanilla on turhaa

Sunny N14 -94 1.6 LXi, Primera P11 -99 1.6 comfort sedan

hepuli

PA- suodatin ei ole ainakaan moottoritilassa, mutta kun ryömin auton alla, niin löysin kuskinpuol. takaosasta sellaisen mustan laatikon. voisiko olla se? Tein myös vesisumukokeen imusarjalle, ja myös jarruputsarilla, ei mitään tapahtunut. Voisiko olla, että ne kumit, mitkä menevät imusarjaan olisivat jo vaihtokunnossa. Otin ne irti, mutta ei kyllä itseasiassa näkynyt mitään ihmettä. Ainut mitä näkyi oli ns. yläreunassa pieniä repeämiä, mutte ne menevät kyllä niihin putkenpätkiin, joten en tiedä voisiko olla ilmavuotoa siinä kohdin. Putsasin ilmamäärämittarin (löysin) , tuli aika mustaa likaa. No ma. mennään taas kuittaamaan vikakoodi pois ja katsellaan pääseekö valon jälleen sytyttyä kuitenkin ajamaan 2 pv:ää vai jopa 2 vko:a.

hepuli

No niin. Käytiin kuittaamassa valo sammuksiin. Nyt vika oli jälleen lampda1; mutta 1 1/2 h:a tutkittiin ja löi kesken testin imuventtiilin häiriö, jota ei ollut ollut koskaan aikaisemmin. Nyt se vika on todennäköisesti ketjussa, eli virunut. Vaihto onkin sitten aika mielenkiintoinen. Kone pois, vaihdelaatikko irti ja öljypohja pois. Ei taida tulla ainakaan viedyksi millekkään korjaamolle, voi maksaa. No jos se vika on tuossa, niin ei ole tullut kellekkään mieleen aikaisemmin, olisi voinut hoitaa asian pois päivänjärjestyksestä.
Muuten tässä mallissa (k 12) ei ole ilmamäärämittaria, löytyy vasta 1,6:sta. Niin en tiedä mitähän tuli putsattua. :D

nissan-man

LainaaNo niin. Käytiin kuittaamassa valo sammuksiin. Nyt vika oli jälleen lampda1; mutta 1 1/2 h:a tutkittiin ja löi kesken testin imuventtiilin häiriö, jota ei ollut ollut koskaan aikaisemmin. Nyt se vika on todennäköisesti ketjussa, eli virunut. Vaihto onkin sitten aika mielenkiintoinen. Kone pois, vaihdelaatikko irti ja öljypohja pois. Ei taida tulla ainakaan viedyksi millekkään korjaamolle, voi maksaa. No jos se vika on tuossa, niin ei ole tullut kellekkään mieleen aikaisemmin, olisi voinut hoitaa asian pois päivänjärjestyksestä.
Muuten tässä mallissa (k 12) ei ole ilmamäärämittaria, löytyy vasta 1,6:sta. Niin en tiedä mitähän tuli putsattua. :D
Missä niin sanotaan että ei ole ilmaMASSAmittaria?? Aika jännä sinällään miks pitää laatikko irroittaa, eikö öljypohjaa saa muuten pois?
P10 GA16DS

Alppu

Lainaa
Missä niin sanotaan että ei ole ilmaMASSAmittaria?? Aika jännä sinällään miks pitää laatikko irroittaa, eikö öljypohjaa saa muuten pois?


Mitä eroo ILMAMASSA ja ILMAMÄÄRÄ mittareissa?

Ja eikö sen ketjun venymää voi tarkistaa ennen kun nostaa koneen pois... ?
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

nissan-man

#23
Lainaa


Mitä eroo ILMAMASSA ja ILMAMÄÄRÄ mittareissa?

Ja eikö sen ketjun venymää voi tarkistaa ennen kun nostaa koneen pois... ?
Muistaakseni ilmamäärämittari on läppämallinen ja säätää ilmanmäärää. Ja Massamittari on se lankamallinen joka laskee massoja tms :)
Ps. itekin kyllä pidän monestikin niitä samana asiana :)
Lainaus wikistä "On hyvä huomata, että ilmamäärämittari mittaa ilman tilavuutta kun taas ilmamassamittari mittaa ilman massaa. "
P10 GA16DS

cedricfan

Ja jos lyhentää tuon sanahirvion IMMUksi niin ei ole väliä kummasta on kyse ;)
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

jip59

#25

IlmaMÄÄRÄmittari on jousikuorimitteinen mekaaninen läppä joka kääntyy isomalle sen mukaan mitä enemmän ilmaa moottoriin menee. Käytössä vanhemmissa systeemeissä.
IlmaMASSAmittari taas on toteutettu ns. kuumalanka tai -kalvosysteemillä jossa ei ole liikkuvia (kuluvia) osia. Tokihan nuo massamittaritkin voivat vioittua jos ilmansuodattimen kunnosta ei huolehdita.
Määrämittarithan eivät ole arkoja likaiselle imuilmalle mutta iso ongelma on potikan kuluneet liukupinnat.
Exät: B10 -67, B10 -69, B110 -70, B110 -72, KLB110 -73, K11 -96, Nykyiset: K10 -89, K10 -87, K10 -93, K11 -97 "Ratamicra", N16 -03

hepuli

Siellä korjaamolla kaveri katsoi jostain netistä ketjun vaihto ohjeen ja siinä luki, että pitää nostaa kone pois ja muut rensselit. Tila missä pitäisi vaihtaa ketju on aikalailla pieni. Myös katsottiin koneelta mitä missäkin on. Mm. nokan tunnistin ym. siinä ei ollut ollut mitään ilmamäärä-/massa mittaria. Onko se sitten se iso läppä ns. tyhjäkäyntimoottorissa tai mikä nyt lieneekään? Nyt mietitään mitä tehdä, ajella vain ja käydä kuittaamassa aina ennen katsatusta valo pois ja jos tuuria on, niin valo ei kerkeä syttymään tai sitten vaihtaa se ketju tai yrittää panna vahinko kiertämään.

Alppu

LainaaSiellä korjaamolla kaveri katsoi jostain netistä ketjun vaihto ohjeen ja siinä luki, että pitää nostaa kone pois ja muut rensselit. Tila missä pitäisi vaihtaa ketju on aikalailla pieni. Myös katsottiin koneelta mitä missäkin on. Mm. nokan tunnistin ym. siinä ei ollut ollut mitään ilmamäärä-/massa mittaria. Onko se sitten se iso läppä ns. tyhjäkäyntimoottorissa tai mikä nyt lieneekään? Nyt mietitään mitä tehdä, ajella vain ja käydä kuittaamassa aina ennen katsatusta valo pois ja jos tuuria on, niin valo ei kerkeä syttymään tai sitten vaihtaa se ketju tai yrittää panna vahinko kiertämään.


Mitäs nämä sitten on: http://en.bildelsbasen.se/?link=list&ggl=s16&searchmode=1&vc1=175&pc1=106&vc[0]=175118100&vcx=2123&pc[0]=106104106
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

nissan-man

Kyllähän sieltä se imm löytyy, kaasuläppäkotelosta vieläpä  8-)
P10 GA16DS

hepuli

No tuota osaa minäkin luulin imm:i. Mutta kun kaveri otti koneelta esiin näitä, niin antoi nimeksi tuloilman lämpötila-anturi, eikä imm.
Tässä nämä viimeksi tulleet vikakoodit muuten: P0011 vaihteleva imuaika nokka-akselilla, ventiilit auki liian aikaisin (sarja 1) jatkuva ja tämä tuli kun auto oli testerissä kiinni. Muut vikakoodit olivat muistissa: P1143 happitunnistin 1, lohko 1, katkonainen, 0340 unknow fault code (mikä lie?), P0113 tuloilma-anturi 1, jatkuva, tuota epäili korjaamolla,  kun otin liittimen irti auton käydessä, että olisi sen takia tullut tuo vikakoodi. P0107 absoluuttisen paineen/ilmanpaineen virtapiiri, jatkuva. Nämä tekstit luki vikaakoodeissa. Tuo käytetty testerin ohjelma on kai AUTO COM. Tarkoittaisiko tuo, että myös vika voisi hyvin olla tuossa hiivatin kotelossa? Tuo vain kummastuttaa, kun noita vikakoodeja on jo aika liuta, niin silti auto senkun kulkee eikä nyi tai pätki missään kohtaa. :-?