Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

Motonetin jarruvaraosat

Aloittaja Heinämies, helmikuu 08, 2012, 23:08:51

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Heinämies

Motonetin varaosat!!!!!    >:( >:( >:(

Vaihdoin syksyllä molemmat takajarrusatulat uusiin jotta ei katsastuksessa olisi ongelmia jarrujen vuoksi. Hylky tuli ja koska missään ei olisi pitänyt mitään vikaa olla niin vein Autopro:lle. Korjaamon diagnoosin mukaan oikean jarrusatulan käsijarrumekanismi ei välitä jarruvoimaa jarrumännälle. Sain takuuosana uuden joka vaihdettiin tänään Autopro:lla. Korjaamolasku korvataan kun maahantuoja on käsitellyt palautuksen. Vein auton uusintatarkastukseen. Olenkin välillä ihmetellyt kun auto tuntuu "jäykältä" näin kovemmilla pakkasilla. Nyt uusintatarkastuksessa syykin selvisi. Toisen puolen eli vasen jarrusatula jättää kässäriä "päälle" ja jarru laahasi tänään siinä määrin että inssi hylkäsi sen uudestaan! No, taas Motonettiin ja sain tämän toisenkin puolen jarrusatulan tilalle uuden. Korjaamoaika maanantaina, ja korjaamokulut + turha uusintatarkastus korvataan. Rahoja saan kuitenkin odotella "jokusen viikon". Yksi kelvoton varaosa voi olla huonoa tuuria, mutta kaksi kelvotonta on jo huonoa laatua. Nuo jarrusatulat ovat siis tehdaskunnostettuja. Voisin vaihtaa tuon tietty itsekin, mutta jätän sen nyt ammattilaisten tehtäväksi koska saan kuluista korvauksen. Heidän antama "lausunto" on myös tärkeä koska maahantuoja vaatii perustelut takuupalautuksille.
Nissan Micra K12 -09
Volvo 850 farkku -96

kurttu

Oletko varma ettei käsijarrun vaijerit jumita? Mulla jumitti ja takajarrut laahas aina pakkasella. Vaijerin jumitus aiheuttaa myös sen ettei satulan vipu pääse palautumaan kunnolla ja sitämyötä satulan automaattinen säätökään ei välttämättä toimi oikein.

Vaijerin jumituksen huomaa siitä että kun vapauttaa käsijarrun, niin kahvassa tuntuu sellainen tyhjä liike. Eli kahvaa nostaessa ei tunnu vastusta vasta kuin ylhäällä.

cedricfan

Tai sitten satulan männän säätö on tehty puolihuolimattomasti.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Heinämies

#3
LainaaOletko varma ettei käsijarrun vaijerit jumita?

Olen. Molemmat vaijerit on vaihdettu paikallisella AutoPro:lla aika äskettäin. Tai no.... eihän mistään mekaanisesta osasta ikinä voi täyttä varmuutta olla. Mie kuitenkin uskon jos ammattilaiset sanoo että satulassa on vikaa. Oikea puoli tuli kuntoon kun satula vaihdettiin. Vasemman osalta jää nähtäväksi maanantaihin. Mitä tulee kuskinpuoleiseen niin Motonetin myyjäkin kielsi käyttämästä käsijarrua nyt jos suinkin mahdollista. Onhan tuo temppuillut ajoittain koko ajan, siis kuskinpuoli, mutta mie luulin että se olisi johtunut vanhoista vaijereista eikä pientä kanitusta tullut paikallistettua kummalla puolella se on. Nyt viimeimmäksi ennen ekaa uusintatarkastusta vaihdettiin oikea käsijarruvaijeri. Vasen oli vaihdettu siis jo aiemmin. Oikean kässärivaijerin vaihdon yhteydessä Autopro totesi siis tuon oikean satulan paskaksi kun käsijarrussa ei ollut jarrutehoa oik. puolella ja tsekkauksissa kaikki oli muutoin kuten pitääkin. Jarruvoima ei siis välity satulan kässärivivustolta jarrumännälle. Kuskinpuoleisessa se taas jää päälle, milloin enemmän milloin vähemmän.
Nissan Micra K12 -09
Volvo 850 farkku -96

BA

#4
En nyt ehkä ymmärtänyt, mutta kysyn silti:
Miten vasen on voinut alkaa nyt laahata, jos ensimmäisellä yrityksellä se on ok ja oikea ei? Jos siis vaijerit on ok eikä jäädy pakkasessa.

Jarrusatuloitakin löytyy motonetin hyllystä yht'äkkiä ainakin seitsemältä tai kahdeksalta eri pakkaajalta, tiedä sitten monessako niistä on sama sisältö...



Mitä tehdaskunnostettuihin varaosiin tulee, niissä on valtavia laatuvaihteluita keskenään, pakkaa ne sitten bosch, hella, lucas (tai siis noille joku alihankkija) tai sitten joku pienempi kioski. Käytetyistä osistahan ne kasataan. Ei laturista esim. käämejä vaihdeta jos ne on ehjät.

Siivottu ketjusta tähän aiheeseen kuulumaton kirjoittelu pois

Heinämies

#5
LainaaEn nyt ehkä ymmärtänyt, mutta kysyn silti:
Miten vasen on voinut alkaa nyt laahata, jos ensimmäisellä yrityksellä se on ok ja oikea ei? Jos siis vaijerit on ok eikä jäädy pakkasessa.

Niinpä....

Se on pikkasen laahannut miun mielestä koko ajan tyyliin välillä ihan ok eikä mitään häikkää ja välillä tuntuu kun risteykseen pysähtyy niin auto "jämähtää" eli ei liiku omalla painollaan. Ekassa katsastuksessa se päätti olla kiukuttelematta. Olen aikaisemmin luullut että syynä on jompi kumpi kässärinvaijeri joka olisi jättänyt käsijarrua aavistuksen verran päälle. Kerran aikaisemmin, ennen kun kumpaakaan vaijeria oli vaihdettu niin vasen jarru kotoa lähtiessä laahasi selvästi. Noin kilometrin ajon jälkeen pysähdyin katsomaan ja savu senkun nousi! Oletin syyksi käsijarruvaijerin ja vasen vaihdettiin siitä parin päivän jälkeen. Tämä oli muistaakseni loppuvuoden eka pakkaspäivä. Sen jälkeen ei ole suurempia kanituksia ollut, mitä näitä pieniä "jähmeyksiä", kunnes eilen kun olin matkalla vaihdattamaan oikean puolen satulaa. Jälleen kerran jarru kanitti enemmän, ja yhden kerran hirtti sen verran kiinni että takapyörä lukkiutui. Pääsin kuitenkin tuolle aika lähellä olevalle Autopro:lle. Luulin että nyt meni laakeri mutta ei laakerissa ollut mitään vikaa. Muutaman minuutin pysähdys teki saman mitä edellinenkin "kiinni hirttäminen" eli jarru vapautui. Hallissa oikea jarrusatula vaihdettiin ja vasemman toiminta vaijereineen tarkastettiin, ei ongelmia. Korjaamolta lähdettyäni auto kulki kepeästi kunnes taas risteyksessä huomasin sen pienen, keveän "jähmäisyyden". Tämä näkyi jarrutesterissä katsastuksessa, ja kässäriä veuhtoessa inssi huomasi että jää kanittamaan enemmänkin. Verratessa alta auto nostettuna satuloiden käsijarruvipujen asentoja, ne olivat molemmat täsmälleen samassa asennossa, sekä oikea että vasen mutta vasen oli niin jumissa ettei inssi saanut pyörää käsin liikutettua, eli jälleen kerran voi olettaa että satulan sisällä on nyt jotain häikkää eikä jarrumäntä vapaudu kunnolla. Näine eväin Motonettiin ja sitten korjaamolle aikaa varaamaan. "Inssin pukilta" pois ajaessa auto oli sellainen "pikkasen jähmeä" eli en normaalisti olisi siihen kiinnittänyt sen kummempaa huomiota edes.... Kuitenkin tämä "pikkasen jähmeä" tarkoittaa sitä että pyörä ei käsivoimin pyöri. Vasen satula siis toimii ihan hyvin suojasäällä mutta pakkasella se kanittaa. Näin oli sekä vanhalla että uudella kässärivaijerilla.
Nissan Micra K12 -09
Volvo 850 farkku -96

cedricfan

#6
LainaaVerratessa alta auto nostettuna satuloiden käsijarruvipujen asentoja, ne olivat molemmat täsmälleen samassa asennossa, sekä oikea että vasen mutta vasen oli niin jumissa ettei inssi saanut pyörää käsin liikutettua, eli jälleen kerran voi olettaa että satulan sisällä on nyt jotain häikkää eikä jarrumäntä vapaudu kunnolla.

Tuo kyllä voi tulla ihan yhtä hyvin siitäkin, että männän säätö on liian piukalla. Ja kaikkein yleisin vika levyjarrukässärin toimintahäiriöihin on väärä tai kokonaan unohdettu säätö :-/
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

datsunpower

LainaaTuo kyllä voi tulla ihan yhtä hyvin siitäkin, että männän säätö on liian piukalla. Ja kaikkein yleisin vika levyjarrukässärin toimintahäiriöihin on väärä tai kokonaan unohdettu säätö :-/

Ni mikä säätö? Jos nyt Primerasta puhutaan(ko?).
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

cedricfan



Tuossa männän reunoilla on neljä koloa. Niistä yksi lukittuu palan takana olevaan ulokkeeseen eikä mäntä kierry enää "ajossa". Mutta kun vaihdetaan paloja/levyjä/satuloita kuuluu mäntä kiertää painaen takaisin alkuasentoonsa. Muuten jarru jää laahaamaan.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Heinämies

#9
Silloinhan sen pitäisi laahata keliolosuhteista riippumatta koko ajan samalla tavalla.  Nyt se on ollut välillä ok, välillä laahannut vähän ja kahdesti "hirttänyt kiinni".

Plussakeleillä se on toiminut koko ajan hyvin miun mielestä. Nyt kun muistelee niin kaikki "kanitukset" on olleet pakkasella.
Nissan Micra K12 -09
Volvo 850 farkku -96

Alppu

#10
LainaaMutta kun vaihdetaan paloja/levyjä/satuloita kuuluu mäntä kiertää painaen takaisin alkuasentoonsa. Muuten jarru jää laahaamaan.


Ja männän pitäisi kiertyä/painua kevyesti ilman suurempaa voimankäyttöä?

Ja säätö tehdään käsijarrua pumppaamalla, vai mitenkä se oli?

Olisiko tuollasesta satulasta räjäytys tms. kuvaa?
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

cedricfan

#11
Kiertyy kun YHTÄAIKAA painetaan ja kierretään. Sitten pumpataan POLJINTA jolla saadaan pala kiinni levyyn. Seuraavaksi nyitään kässäriVIPUA jotta käsijarru säätyy. Ja vaijerin pitää olla tuolloin löysällä, jotta koko mekanismin liikevara on käytössä = satulan linkku liikkuu koko matkansa.

Tuo laahaaminen onkin mieleinkiintoinen ketjureaktio. Kun jarru laahaa, niin pala ja levy kuumenee. Ja laajenee. Laahaus siis tehostuu. Kuumenee vielä enemmän ja tehostuu entisestään. Mutta samalla myös kuluu, ja kun jarru jäähtyy parkissa on taas ihan normaalijarrut. Sitten kun nykästään kässäriä niin taas säätyy tiukemmalle ja laahaa.

Jos oikein muistan, niin palan ja levyn välissä pitää olla noin millin välys kun männän painaa sisälle (ei siis kierrä samalla) jolloin ollaan ns kässäriä vasten. Ja tuo kun on ensin käyty läpi "polje ja nyi" säätörumba.

Ja tuossa on sitten mielenkiintoinen ketju siitä, että ei se aina korjaamollakaan mene kaikki ihan nappiin:
http://www.ncf.fi/forum/YaBB.cgi?num=1324931366/0
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

ILVES-Joe

LainaaJa vaijerin pitää olla tuolloin löysällä
Tuota asiaa ei voi painottaa koskaan liikaa eli aina ennen säätämisen aloittamista pitää löysätä käsijarruvaijerit.
Fairlady SPL310, Bluebird 410 historic rata-auto, LB10, FG103. KPLE10, LE10 5kpl, K10, K11
http://www.koskenkorvankyla.fi/
http://www.ilvesjoki.fi/

datsunpower

Lainaa


Ja männän pitäisi kiertyä/painua kevyesti ilman suurempaa voimankäyttöä?

Ja säätö tehdään käsijarrua pumppaamalla, vai mitenkä se oli?

Olisiko tuollasesta satulasta räjäytys tms. kuvaa?

Toisissa satuloissa menee ihan sormin ja toisissa saa vääntää kaksinkäsin siirtoleukapihdeillä.. että siltä väliltä.




Ja cedricille:
Hitsin vitsi.. olen vahingossa onnistunut jokakerta säätämään jarrut oikein  ;D
Eikä ole yksi eikä kaksi kertaa kun Primeran jarrut olen atomeiksi levitellyt.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

Heinämies

No, kaikkien noiden pitäisi olla oikein, kun korjaamon ammattimies on nuo jutut varmasti käynyt tuon kanssa läpi niinä kertoina kun jarruhommia tuohon on tehty.

Tuntuisi vähän hölmöltä mennä kysymään "olettekos nyt varmasti osanneet säätää nää oikein..." ::)
Nissan Micra K12 -09
Volvo 850 farkku -96

datsunpower

#15
LainaaNo, kaikkien noiden pitäisi olla oikein, kun korjaamon ammattimies on nuo jutut varmasti käynyt tuon kanssa läpi niinä kertoina kun jarruhommia tuohon on tehty.

Tuntuisi vähän hölmöltä mennä kysymään "olettekos nyt varmasti osanneet säätää nää oikein..." ::)

Ei se kyllä oikeasti ole yhtään hölmö ajatus epäillä korjaamon tekemisiä..
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

Alppu

#16
Lainaa
Tuota asiaa ei voi painottaa koskaan liikaa eli aina ennen säätämisen aloittamista pitää löysätä käsijarruvaijerit.

En kyllä tehnyt mitään käsijarrun vaijereille kun vaihdoin satulat molemmin puolin... ja hyvin toimii!

:o

Voiko näitä edes erikseen säätää?

Vaijereita ei ole tarvinnut vaihtaa, puhdistus ja rasvaus silloin tällöin on ehkä auttanut?
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

cedricfan

Älä lottoa. Tuurikiintiösi on jo käytetty ;D
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Alppu

#18
Siellä kahvanko luona jossain on säätöruuvi? En muista käyttäneeni...
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Heinämies

Paskaksihan tuo kuskinpuoleinen satula todettiin, sitä vielä tsekattiin miun pyynnöstä ja havainnot kirjattiin ylös. Toimitin ne satulan mukana Motonetille edelleen maahantuojalle tiedoksi.

Nyt ei laahaa, eikä temppuile mitenkään muutenkaan. Odotan vielä päivän-pari jotta palaset "nivoutuvat paikalleen" asennuksen jälkeen ja sitten konttuurille.

Unohdin kysyä maahantuojan enkä satulan merkkiäkään muista. Saan nuo tiedot kyllä myöhemminkin. Tietää sitten vastaisuudessa varoa.... Nyt pitää vain toivoa että osat toimivat "vähän pitempään". Ei viitsisi vuoden päästä käydä samaan ruljanssiin. Silloinhan noissa ei enää ole takuutakaan jäljellä.
Nissan Micra K12 -09
Volvo 850 farkku -96

Heinämies

Ilman moitteita läpi. Inssi katsoi vielä alapuoleltakin että kaikki on kuten pitääkin.
Nissan Micra K12 -09
Volvo 850 farkku -96

ILVES-Joe

Mikä lopuksi onkaan firman nimi missä on syyllinen....?
Fairlady SPL310, Bluebird 410 historic rata-auto, LB10, FG103. KPLE10, LE10 5kpl, K10, K11
http://www.koskenkorvankyla.fi/
http://www.ilvesjoki.fi/

Heinämies

#22
Jaa-a enpä tiedä :D

Pahimmillaanhan tää homma voisi mennä niin että maahantuoja ei tarkastuksessaan löydä satuloista mitään vikaa ja alkaa vaatimaan miulta niistä 114 euroa kipaleelta turhasta takuuvaihdosta. Motonetissa piti täyttää lappu jossa sitoudun maksamaan tuon hinnan jollei satuloista löydy vikaa. Tällöin ei luonnollisesti korvattaisi myöskään satuloiden vaihdon korjaamokuluja. Tästä syystä pyysinkin korjaamoa kirjaamaan muutamalla sanalla havaintoja noista osista. Jos siis maahantuoja ei omassa tarkastuksessaan löydä noista mitään vikaa, on korjaamon huomiot ensiarvoisen tärkeitä. Motonetissa todettiin että kun "diagnoosit" on liitetty mukaan niin korvausten kanssa tuskin tarvitsee alkaa "painimaan".
Nissan Micra K12 -09
Volvo 850 farkku -96

ILVES-Joe

Eli eipä taida vika olla myyjäliikkeessä kuten otsikossa lukee vai mitä?

;)
Fairlady SPL310, Bluebird 410 historic rata-auto, LB10, FG103. KPLE10, LE10 5kpl, K10, K11
http://www.koskenkorvankyla.fi/
http://www.ilvesjoki.fi/

Heinämies

No se vähän riippuu..... Kyllä mie katson että jälleenmyyjä on myös vastuussa, ei ainoastaan osien toimittaja. Eli siis mikäli maahantuoja alkaa kiukuttelemaan asiassa vaikkapa niin että alkaa vaatimaan noiden osien korvaamista edellisessä viestissä olevien perusteiden mukaisesti (kieltää viallisuuden) niin silloin mie korjaamon lausuntoon vedoten kiistän perusteen ja odotan että viime kädessä Motonet ottaa "paskat niskaan".
Nissan Micra K12 -09
Volvo 850 farkku -96

Simm

Lainaa

Ei se kyllä oikeasti ole yhtään hölmö ajatus epäillä korjaamon tekemisiä..

Kiireessä ja muutenkin kaikille voi sattua vahinkoja ja unohduksia..

cedricfan

Se ainoa virallinen kanta takuuasioihin:
http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/kuluttajaneuvonta/kuluttajan-oikeudet/takuu/
Ja takuuvastuu on siis aina myyjäliikkeellä. Mutta jos maahantuoja tai valmistaja antaa asiantuntemuksellaan päätöksen sille, onko kyseessä takuutapaus tai ei, niin sen perusteella myös myyjäliike luonnollisesti tekee päätöksen korvata tai ei. Yleensä maahantuojan tai valmistajan negatiivinen päätös on kuitenkin sen verran tarkkaan perusteltu, että sitä vastaan ei sitten riidellä, ainakaan tuloksellisesti. Tosin se voi sitten kyllä paljastaa mahdollisen korjaamon vian.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

datsunpower

Lainaa

Kiireessä ja muutenkin kaikille voi sattua vahinkoja ja unohduksia..

Kiire? Mikä ihana tekosyy  ;D
Kiire on ihmisen omassa päässä.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

Heinämies

LainaaYleensä maahantuojan tai valmistajan negatiivinen päätös on kuitenkin sen verran tarkkaan perusteltu, että sitä vastaan ei sitten riidellä, ainakaan tuloksellisesti. Tosin se voi sitten kyllä paljastaa mahdollisen korjaamon vian.

Aika hankalaa tuosta on mitään pitävää näyttöä saada. Korjaamossa ja katsastuksessa on todettu että osa ei toimi. Maahantuoja voi todeta että vikaa ei löydy. Sana sanaa vastaan. Korjaamon olisi tässä nimenomaisessa keississä pitänyt mokata jo useamman kerran ihan perusasiassa joka on korjaamolle jokapäiväistä duunia (jarrun säädöt/säätämättömyydet). Maahantuoja ei kuulema kuitenkaan testaa satulaa pistämällä sitä autoon ja kokeilemalla miten pelittää.

Jos takuuvastuu on myyjäliikkeellä, niin silloinhan Motonetin pitäisi korvata miulle viipymättä ne korjaamokulut eikä vasta sitten kun maahantuoja lupautuu ensin korvaamaan ne Motonetille... onko näin?
Nissan Micra K12 -09
Volvo 850 farkku -96

cedricfan

Ei, koska myyjälle on varattu kohtuullinen aika selvittää, onko kyse takuutapauksesta vai ei. Itse asiassa pykälien mukaan sinun olisi kuulunut maksaa se uusi satulakin, ja vasta sitten olisit saanut rahat takaisin kun vika on todennettu takuun alaiseksi.
Kuten kirjoitin, "yleensä maahantuojan tai valmistajan negatiivinen päätös on kuitenkin sen verran tarkkaan perusteltu, että sitä vastaan ei sitten riidellä, ainakaan tuloksellisesti."
Jonkin jarrusatulan tapauksessa testaus on mitä ilmeisimmin hyvn pintapuolinen, ja jollei mitään epäilyttävää löydy, on päätös takuuseen. Mutta kyllä sitten on mahdollista sekin, että kulutetaan ns järjetön määrä aikaa ja vaivaa tutkimiseen, jos on havaittavissa, että kyse ei ehkä ole takuutapauksesta.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV