Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

P11 2.0 vm. 2000 moottorin varoitusvalo palaa

Aloittaja Mökkimicra88, tammikuu 15, 2012, 18:53:17

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Mökkimicra88

Heips,

SRD20 2.0 -bensamoottorisen Primeran moottorin keltainen valoitusvalo palaa, kone toimii kuitenkin moitteetta. Voiko sen nollata kotikonstein, vai pitääkö viedä johonkin testeriin? Voiko sillä ylipäänsä ajaa, ajotietokone näyttää ihan normaaleja kulutuslukemia ym.

Alppu

Kannattais varmaan selvittää miksi se palaa..
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

nissan-man

P10 GA16DS

Mökkimicra88

Auto on P11-144 vm. 2000, SRDE20 2.0 -moottorilla.

Yokohama

LainaaAuto on P11-144 vm. 2000, SRDE20 2.0 -moottorilla.
Ei tollasta ookkaan se on kai SR20DE ?  :o

jvl58

Vikakoodit saa luettua P11-144 mallista helposti  hyppylangan avulla valkoisesta OBD2-pistokkeesta, joka on kuljettajan jalkatilassa. Nollaus onnistuu samoin. Ihan yksinkertainen homma.

Netissä löytyy asiasta enemmän mutta yksinkertaistettuna laita virta päälle, yhdistä ODB-pistokkeen leveimmän sivun uloimmat pinnit. Vikavalon pitkistä ja lyhyistä väläyksistä luetaan numeroarvot. Nollaus tapahtuu irroittamalla ja yhdistämällä hyppylanka tietyn ajan kuluttua.

Itsellä koodi oli P0171, johon syitä voi olla useita. Siinä vaiheessa hankin OBD-skannerin, jolla sitten eri testien jälkeen varmistui MAF-anturi heikossa hapessa olevaksi. Sen verran kallis anturi on, että ei kannattanut ilman perusteita vaihtaa.

Mökkimicra88

Hei,

Kiitokset edellisiin kommentteihin: Joo, meni senat sakaisin eli sanat sekaisin, se on tietty SR20DE.
Kiitos "kotikonstivinkistä", auton tyhjäkäynti on vaeltanut oudosti, ja alueella 1500-2500 tapahtuu outo notkahdus eli kierrosten pudotus yht`äkkiä sinne 1500 rpm paikkeille kaasua kevyesti säädellessä. Soitin tänään muutamaan pajaan, ja kertoivat omistavansa kyseisen "nollaattorin". Katsastusmies ei kuulemma tykkää viasta, mutta aikaa on vielä vuosi...johtopäätös:

Kokeillaan johto-ohitusta.  Kommentoin asiaa sen jälkeen.

Kiitos vinkeistä!

datsunpower

Missä päin Suomea ongelmatapaus sijaitsee?
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

jvl58

En ole millään lailla asiantuntija mutta kun v. 2000 autolla ei ole OBD-vaatimusta katsastuksessa, niin eikös katsastukseen riitä se, että pakokaasupäästöt ovat asetuksen mukaiset. Ihan sama palaako moottorin vikavalo tai ei. ABS-valo taasen on ihan asia erikseen. Mutta en tunne asiaa perinpohjin.

Haiskahtaa vaan korjaamon kommentti kun eivät tiedä vielä edes mikä vikakoodi on kyseessä.

cedricfan

Ei se vaan saa palaa, koska palaminen on merkki siitä, että moottori ei toimi oikein. Katsastuksessa mitataan vain kaksi päästölukemaa, joista kumpikaan ei ole ajon aikana.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Alppu

LainaaEi se vaan saa palaa, koska palaminen on merkki siitä, että moottori ei toimi oikein. Katsastuksessa mitataan vain kaksi päästölukemaa, joista kumpikaan ei ole ajon aikana.


Mitäs sieltä OBD:stä mitataan?
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

datsunpower

#11
Lainaa


Mitäs sieltä OBD:stä mitataan?
Sillä ei ole mitään merkitystä. Eikä sieltä mitään tuon ikäisessä mitata.
Merkkivalo ilmaisee, että moottorinohjaus on sekaisin (eli moottori ei toimi oikein, eli moottori ei periaatteessa täytä päästönormeja) oli OBD tai ei tai mittailtiinpa sieltä jotain tai ei.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

Jylppy

Lainaa
Merkkivalo ilmaisee, että moottorinohjaus on sekaisin (eli moottori ei toimi oikein, eli moottori ei periaatteessa täytä päästönormeja) oli OBD tai ei tai mittailtiinpa sieltä jotain tai ei.

Ei oo vika välttämättä moottorissa (tai sen ohjauksessa). Isäukon X-Trailissa syttyi moottorin vikavalo, kun vaihteistoöljyt kuumenivat liikaa. Kyseessä oli automaattiloota joka ei vaihtanut nelosta päälle, jolloin se lämpesi vähän liikaa 80-90km/h nopeudessa.
L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

Alppu

Lainaa


Mitäs sieltä OBD:stä mitataan?


Lainaa
Sillä ei ole mitään merkitystä.


:-?
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

cedricfan

LainaaMitäs sieltä OBD:stä mitataan?

Ainakin sieltä saa esiin auton vikahistorian, siis myös vanhat viat. Ja se on se inssiä kiinnostava asia.
Mitä modernimpi auto, niin sitä enemmän tietoa OBDeestä saa. Ja myös niin päin, että sieltä päästään käsiksi suurin piirtein kaikkeen mikä autossa toimii sähköllä. Mutta silloin mennään jo väyläohjattuihn autoihin.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Alppu

#15
Lainaa

Ainakin sieltä saa esiin auton vikahistorian, siis myös vanhat viat. Ja se on se inssiä kiinnostava asia.
Mitä modernimpi auto, niin sitä enemmän tietoa OBDeestä saa. Ja myös niin päin, että sieltä päästään käsiksi suurin piirtein kaikkeen mikä autossa toimii sähköllä. Mutta silloin mennään jo väyläohjattuihn autoihin.

Mutta mikä tieto siellä on oleellista katsastuksen läpimenemisen kannalta?

Onko sitä tietoa missään luettavissa?


"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

datsunpower

Lainaa

Ei oo vika välttämättä moottorissa (tai sen ohjauksessa). Isäukon X-Trailissa syttyi moottorin vikavalo, kun vaihteistoöljyt kuumenivat liikaa. Kyseessä oli automaattiloota joka ei vaihtanut nelosta päälle, jolloin se lämpesi vähän liikaa 80-90km/h nopeudessa.
Olet oikeassa, mutta siellähän on silloin vika päällä joka vaikuttaa auton toimintaan ja sitä mukaa (periaatteessa taas) päästöihin. Vaihteistonohjaus keskustelee moottorinohjauksen kanssa koko ajan.
Samaan tyyliin manuaalivaihteistotkin ovat yhteydessä moottorinohjaukseen (esim. erilaiset asentotunnistimet ja ajoneuvon nopeustieto).
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

datsunpower

Lainaa
Mutta mikä tieto sieltä on oleellista katsastuksen läpimenemisen kannalta?

Onko sitä missään luettavissa?



Lainaa

[size=12]Ainakin sieltä saa esiin auton vikahistorian, siis myös vanhat viat.[/size] [size=16]Ja se on se inssiä kiinnostava asia. [/size]
Mitä modernimpi auto, niin sitä enemmän tietoa OBDeestä saa. Ja myös niin päin, että sieltä päästään käsiksi suurin piirtein kaikkeen mikä autossa toimii sähköllä. Mutta silloin mennään jo väyläohjattuihn autoihin.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

Jylppy

#18
Katsastajan arvosteluperusteissa kerrotaan seuraavaa:

Tarkastuskohde:
OBD tai EOBD järjestelmä

Tarkastus:
Järjestelmän olemassaolo ja toiminta

Tarkastusmenetelmä:
Merkkivalosta ja testerillä

Havaittavat viat ja puutteellisuudet:
- Puuttuu
- Ilmoittaa vian
- Merkkivalo ei toimi
- Järjestelmä ei toimi

Toimenpide:
Hylätty
L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

kurttu


jkesalahti

LainaaEi se vaan saa palaa, koska palaminen on merkki siitä, että moottori ei toimi oikein. Katsastuksessa mitataan vain kaksi päästölukemaa, joista kumpikaan ei ole ajon aikana.

Tämäkin on vissiin paikasta kiinni. Täällä Rovaniemen korkeudella olen katsastanut vm2000 primeran kolme kertaa vikavalon kanssa eikä katsastusmies ole puhunut mitään siitä.

Alppu

#21
Lainaa

Tämäkin on vissiin paikasta kiinni. Täällä Rovaniemen korkeudella olen katsastanut vm2000 primeran kolme kertaa vikavalon kanssa eikä katsastusmies ole puhunut mitään siitä.


Jospa se on vikakoodista kiinni?

Ei kaikkilla vikakoodeilla ole yhteyttä päästöihin?

Ja etsitäänkö edes muita koodeja kun päästöihin vaikuttavia?

- edit -

datsunpowerin ei tarvitse vastata. :)
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

cedricfan

Kyllä tuo häiriövalon palaminen on selvä katsastuksen hylkäysperuste. Jos jossain moinen menee läpi, niin kyse on ala-arvoisesta toiminnasta. Tietysti tuolla kertaa auton omistaja on tyytyväinen, mutta on hyvin todennäköistä, että samalla konttorilla tehdään muutakin väärin. Ja myös asiakkaan haitaksi!
Lisäksi kannattaa muistaa, että mitäs jos seuraavalla kerralla auto katsastetaankin muualla? Ilkeä ylläri esim auton uudelle omistajalle.
Ja onhan täälläkin ollut esillä eräs tapaus, jossa vasta katsastettu auto joutui pahaan liikenneonnettomuuteen, joshon vähintään osasyyllisenä oli katsastajan leväperäisyys!
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Alppu

LainaaKyllä tuo häiriövalon palaminen on selvä katsastuksen hylkäysperuste. Jos jossain moinen menee läpi, niin kyse on ala-arvoisesta toiminnasta. Tietysti tuolla kertaa auton omistaja on tyytyväinen, mutta on hyvin todennäköistä, että samalla konttorilla tehdään muutakin väärin. Ja myös asiakkaan haitaksi!
Lisäksi kannattaa muistaa, että mitäs jos seuraavalla kerralla auto katsastetaankin muualla? Ilkeä ylläri esim auton uudelle omistajalle.
Ja onhan täälläkin ollut esillä eräs tapaus, jossa vasta katsastettu auto joutui pahaan liikenneonnettomuuteen, joshon vähintään osasyyllisenä oli katsastajan leväperäisyys!


Kyl... Ja valon palaminen olikin tuossa katsastuksen perusteissa (vai mikä se nyt oli), hylkäyksen peruste.

Voiko muistissa olla vanhempia vikakoodeja, jotka eivät ole aktiivisia ja eivät siten vikavaloa polta?
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

datsunpower

Lainaa


Kyl... Ja valon palaminen olikin tuossa katsastuksen perusteissa (vai mikä se nyt oli), hylkäyksen peruste.

Voiko muistissa olla vanhempia vikakoodeja, jotka eivät ole aktiivisia ja eivät siten vikavaloa polta?

Lainaa

[size=12]Ainakin sieltä saa esiin auton vikahistorian, siis myös vanhat viat[/u].[/size] Ja se on se inssiä kiinnostava asia.
Mitä modernimpi auto, niin sitä enemmän tietoa OBDeestä saa. Ja myös niin päin, että sieltä päästään käsiksi suurin piirtein kaikkeen mikä autossa toimii sähköllä. Mutta silloin mennään jo väyläohjattuihn autoihin.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

jvl58

Otappa tästä selvä, lakimiehet  asialle.

http://www.ocf.fi/forum/viewtopic.php?f=4&t=127323&start=15

mad_man tuolla palstalla:

"Nonii, vähän tarkennusta siihen asiaan - 2001 v. ja tuoremmat (siis ensikäyttöönottopvm. mukaan) määräaikaistarkastuksessa (katsastuksessa) suoritetaan pakollinen OBD mittaus. Silloin moott. elektroniikan tarkistus/ vikavalon palaminen tarkoittaa, että tietokoneen muistiin on tallentunut vikakoodi tai sillä hetkellä elektroniikkajärj.-ssä on häiriö/ vika, mikä vaikuttaa moottorin käyntiin eli mahdollisesti suoranaisesti päästöihin. Niissä autoissa vikavalon palaminen aiheutta lähes aina hylkäyksen.
FIAT, Alfa-Romeo ym. keski- ja etelä-euroopalaisten autovalmistajien ohjeiden mukaan(ohittaa AKE-n määräykset, Suomen lait ja asetukset) ei muutamissa tapauksissa saa hylkää tarkastuksessa autoja jos niiten OBD järjestelmästä löytyy vikakoodit. Niiten OBD järjestelmät ei vaan ole vielä täysin yhteensopivia eurovaatimusten kanssa!!!
Vanhemmat kuin 2001 käyttöönotetut autot, mitataan tarkastuksessa ain. päästöarvot. Niissä autoissa lain ja asetuksien mukaan EI OLE MITÄÄN PERUSTEITA hylkää ajoneuvoa moottorin/ vikavalon palamisen takia. Varsinkin, jos päästöarvot on kunnossa. Täysin eri asia on, jos ei syty tai palaa/vilkkuu pakollisen varusteen - eli airbag-in tai ABS jarrujen merkkivalo.

ELI, jos katsastusmies on hylkäämässä alle 2001 käyttöönotettua ajoneuvoa moottorin/ elektroniikan vikavalon palamisen takia, niin eiku katsomaan sitä suoraan silmiin ja vaatimaan lakikirjasta tai katsastusohjeesta perustetta päätökselle!!!"

cedricfan

Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Mökkimicra88

Heips,

Sain aikaan hässäkän täällä...Valo sammui, eli enää palanut  seuraavalla ajokerralla! Eli kaikki toistaiseksi kunnossa.

Kiitos asiantuntijoille kommenteista, ei muuta kuin hanaa!

Terv. Mökkimicra88

jvl58

Joissain ongelmissa ja tilanteissa valo sammuu itsekseen. Esim. MAF-anturin aiheuttama vikakoodi P0171 voi poistua kun aikansa ajaa kaupunkinopeuksilla. Sitten pari maantiereissua yli 100km/t sytyttää valon. Eka reissulla jää virhekoodi muistiin ja toisella syttyy.

Mökkimicra88

Heips,

Joo, ajelin silloin moottorivalon sammumisen yhteydessä (ulkona -4 astetta) kaupunkinopeuksilla, ja välillä kehillä ja motarilla n. 100 km, tarkoituksena sulattaa ja kuivata auto lumiseisonnan jälkeen, ja ladata akkua, eli kierroksia oli normaalia runsammin ja turhat sähkölaitteet pois päältä (paitsi ajovalot ja puhallin). Tuli mieleen semmoinen juttu, kun tapana on ollut välillä pitää "AC/DC" -moodia päällä kuivatuksen edistämiseksi, niin:

Missä lämpötilassa auton sisään tuleva ulkoilma ei enää "esikuivu" ilmastointilaitteessa, eli minkä ulkoilman lämpötilan alle ei AC:stä ole mitään hyötyä, eli kompressori ei toimi? Onko kompura sähköinen vai hihnasta voimansa ottava?

Kiitti kommenteista.