Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

Nissan seuraavaksi autoksi?

Aloittaja TJolli, tammikuu 04, 2012, 18:25:52

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

TJolli

Corollasta olisi tarkoitus luopua ja katsella jotain edes vähän uudempaa, niinpä kiikarissa olisi seuraavanlaisia:

1997 Primera 2.0 SLX Automaatti, 238tkm
1998 Almera 1.6 Si, 227tkm
1998 Almera 1.6 Sr, 237tkm

Jakoketju ja vetoakseli ongelmallinen 2.0, entä 1.6? Kuinka yleisiä nämä ongelmat ovat, voiko jollain tavalla tarkistaa ja onko kestävämpiä varaosia saatavilla? Varmasti kaikkea muutakin pientä laitettavaa saattaa tulla vastaan. Ristiriitaisia ajatuksia herättää nämä nissanit, toisaalta kiinnostaisi mutta toisaalta epäilyttää toimivuus erittäin paljon. Toki kaikissa merkeissä on huonoja sekä hyviäkin yksilöitä, joten tuuristakin vähän kiinni mitä saa.  :-/

Alppu

"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

AkiH

#2
LainaaMitä eroa Si ja Sr?

Tuolta muutamia tiedonmurusia ensihätään.

http://www.ncf.fi/forum/YaBB.cgi?num=1232638535

Ja samaa tavaraa Suomi24-muotissa: http://keskustelu.suomi24.fi/node/8575298
Sunny (B11) 1.5 GL (Sedan '85, '86, Coupé '85, Wagon '85), (N13) 1.3L HB '87
Primera (P11) 2.0 GT '99
Micra (K10) 1.0 GL '88, 1.2 Super S '90, (K12) 160 SR '05
Patrol (160) 3.3D STW '81 ja '83

Gorgane

Toimiva perustekniikka molemmissa. Almerassa voi olla hyvinkin ilkeitä ja kattavia ruostevaurioita. Primera ruostuu lähinnä helmojen takaosista.

Jos noista pitäisi valita, niin Primera, mutta varmaa tietoa olisi oltava, että onko automaattia huollettu ollenkaan vai ajettu vaan.

Datsuuna

LainaaToimiva perustekniikka molemmissa. Almerassa voi olla hyvinkin ilkeitä ja kattavia ruostevaurioita. Primera ruostuu lähinnä helmojen takaosista.

Jos noista pitäisi valita, niin Primera, mutta varmaa tietoa olisi oltava, että onko automaattia huollettu ollenkaan vai ajettu vaan.
Almeroissa lähinnä helmakotelot herkimmin ruostuva kohde mikäli autoa ei ole jo uutena kunnolla ruostesuojattu (usein ei ole) lisäksi konepelti ruostuu nokasta moottoritilan puolelta sekä hatchback malleissa takaluukku tosin -98 uudemmissa ei  niin helposti. Takapyörän kaaret myös herkkä kohta kuten monissa muissakin autoissa. Kaikki autot ruostuvat Mersutkin  :)
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

TJolli

Paljonko tuollainen 2.0 automaatti mahtaa juoda polttoainetta? Nykyisen kotteron 1.6 koneella ja manuaalilla olen sekalaisessa pyörittelyssä saanu palamaan hieman päälle 7l/100km ja talvella vähän enempi. Täytyy tosiaan yrittää selvittää onko lootaa huollettu lainkaan.

Jylppy

LainaaPaljonko tuollainen 2.0 automaatti mahtaa juoda polttoainetta? Nykyisen kotteron 1.6 koneella ja manuaalilla olen sekalaisessa pyörittelyssä saanu palamaan hieman päälle 7l/100km ja talvella vähän enempi. Täytyy tosiaan yrittää selvittää onko lootaa huollettu lainkaan.

Oletan vuosimallin perusteella, että kyseessä on P11-primera.

Kulutus 93 / 116 / EC (l/100km)
Kaupunki 12,1
Maantie 6,8
Keskimäärin 8,7

http://www.autowiki.fi/index.php/Nissan_Primera_P11
L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

cedricfan

Automaatin kanssa kaupunkiajon normikulutus on usein harhaan johtavaa. Automaatilla normaali liikkeellelähdön kiihdytys (verrattuna manuaaliin) on usein helpomman käytettävyyden takia rivakampaa, eli todellisuudessa samalla vauhdilla liikennevirrassa kulkeminen kuluttaa paperiarvoja vähemmän, koska kaasua poljetaan vähemmän ::)
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

ILVES-Joe

Automaatin suurempaa kulutusta vastaan saa paljon helpomman ja rennomman ajonautinnon verrattuna manuaaliin, sillekin kannattaa arvoa antaa vaikka onkin ns. henkistä mukavuutta jota ei voi laskea senttiä/kilometri vertailulla.

Oma valinta olisi kulutus/automaatti/manuaali vertailu huomioon ottaen automaatti vaikka sillä olisi pikkuajossa kuluttaisikin hieman enemmän.
Automaatillakin voi opetella ajamaan taloudellisesti.
Fairlady SPL310, Bluebird 410 historic rata-auto, LB10, FG103. KPLE10, LE10 5kpl, K10, K11
http://www.koskenkorvankyla.fi/
http://www.ilvesjoki.fi/

cedricfan

Tosiaan tuota mukavuutta unohtamatta!
Mullahan on nyt käyttöautona auto, josta olen omistanut molemmat versiot. Ihme ja kumma nykyinen automaatti juo maantiellä hieman vähemmän, mutta toisaalta se voi mennä edellisen auton moottorin huonomman peruskunnon piikkiin. Kaupungissa ero on toiseen suuntaan, mutta oleellisesti vähemmän kuin esitetietojen mukaan.
Ja jep, en halua enää manuaalina ;D
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

take

Jep. Lisäksi Nissanin kohdalla automaagit melkein luotettavampia kuin manuaalit. Johtuen ehkä osittain siitä että automaageja ei niin herkästi jätetä huoltamatta kalliin remontin pelossa. ::)

Ja jos pisaralla pisimmälle haluaa niin sitten pitää autoksi valita joku micra, suzuki alto, vw lupo tms. mopoauto.

TJolli

#11
Voi tosiaan hyvinkin käydä niin että tulee tuo automaagi napattua, kerran pääsin vähän pidempään kokeilemaan ja sen jälkeen tullu monesti mieleen että voisi joskus hommata. Tutkitaan asiaa ja palataan sitten kun ongelmia ilmenee  ;)

Datsuuna

Niin tai osta uusi Micra, Note, Qashqai, Juke tms. :) ainakin Salossa auton saa ilman käsirahaa ja ensimmäinen vuosi on koroton tai voi sen maksaa käteiselläkin  ;)
Itseasiassa missään muussa arvo tuskin laskee yhtäpaljon kuin autossa uudenvuoden rakettien lisäksi  ;D Jos uudesta autosta maksaa esim. 20 - 30 tonnia on sen arvo kymmenen vuoden päästä ehkä 2 - 3 tonnia  :o Vaikka autoa vaihtaa 2 - 3 vuoden välein

taas uuteen entisen arvo ehtii laskea merkittävästi eli välirahaa tarvitaan reilusti. Oikeastaan kenenkään yksityishenkilön ei ole järkevää ostaa uutta autoa jos asiaa ajatellaan taloudelliselta kannalta. Onneksi heitäkin aina on jotta käytettyjäkin on tarjolla  :)

Toki on selvää, että mikäli henkilö ei omaa minkäänlaisia korjaustaitoja tai innostusta korjaamiseen on järkevää ostaa ainakin
uudehko vähän ajettu auto, jotta korjaamolaskut saa pysymään siedettävinä  :-/
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

TJolli

Melkein meinasin jo hakea -97 1.6 SLX Primeran mutta sitten muistin että multilink taitaa olla kulutustavaraa. Mielipiteitä/totuutta asiasta?

take

LainaaMelkein meinasin jo hakea -97 1.6 SLX Primeran mutta sitten muistin että multilink taitaa olla kulutustavaraa. Mielipiteitä/totuutta asiasta?
Juu, ylätukivarret maksaa 50/kpl ja on peräti kahdella pultilla kiinni. Ajotyylistä/tuurista riippuen eivät kestä  kuin noin 100-150tkm. Eli ovat kyllä vähän heikkoja muuten niin kestävään autoon.

OH2KV

Lainaa
........... uudehko vähän ajettu auto, jotta korjaamolaskut saa pysymään siedettävinä  :-/
Ja takuuhuoltolaskut sitten 500 € pintaan. Kirkasvalolamppuhoitoa moottorille, öljynvaihto ja suodatinkin ehkä.
Datsuneita 1977-1979. Ja suomalaisia mopoja liikaa.

Datsuuna

Lainaa
Ja takuuhuoltolaskut sitten 500 € pintaan. Kirkasvalolamppuhoitoa moottorille, öljynvaihto ja suodatinkin ehkä.
Niin uudehko on tietysti tulkinnallinen asia, mutta tarkoitan sillä reilusti alle 10 vuotta vanhaa autoa, jossa ei normaalisti vielä pitäisi olla suurempaa korjattavaa ainakaan alle 100 tkm. Korjaamotaksat alkavat ainakin täällä Salon seudulla 60 e/h + varaosat + alv ja siitä vielä reilusti ylöspäin, kun mennään merkkihuoltoon. Ja tunnetusti tunteja kuluu....  ;)
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

cedricfan

LainaaJa takuuhuoltolaskut sitten 500 € pintaan.

Mitä ne takuuhuoltolaskut on? Ehkä viittaus muinaisuuteen, jolloin autoliikkeet täysin väärin perustein yrittivät vaatia huoltojen suorittamista merkkiorganisaatiossa ::)
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

ILVES-Joe

Eikös takuuhuollot/korjaukset ovat ilmaisia?
Normaalit huollot maksaa listan mukaan ja ne voi teettää muuallakin kuin myyjällä tai sen nimeämässä huollossa.
Fairlady SPL310, Bluebird 410 historic rata-auto, LB10, FG103. KPLE10, LE10 5kpl, K10, K11
http://www.koskenkorvankyla.fi/
http://www.ilvesjoki.fi/

hmr66

Lainaa
Ja takuuhuoltolaskut sitten 500 € pintaan. Kirkasvalolamppuhoitoa moottorille, öljynvaihto ja suodatinkin ehkä.

eikä aina suodattimiakaan, omasta hondasta vm -06 löytyi alkuperäinen tehtaalla laitettu suodatin, huoltokirjan mukaan oli kyllä vaihdettu ajallaan.....

Oli aika rivon näköinen, mitähän tdi-koneessa tapahtuu kun suodatin hajoaa vanhuuttaan esim hämeenlinnan moottoritiellä meikäläisen matkavauhdissa.... :o
monimerkkiongelmainen moottoriurheilun sekakäyttäjä

OH2KV

Määräaikaishuoltoja kai nuo mitä tarkoitin ovat oikealta nimeltään. Menee rohkeasti ohi aiheen, mutta miten "Petterin paita ja pakoputki Ky" tai "Hanskin hamekangas&hammashihna Oy" leimat saadaan kelpuutettua huoltokirjassa?
On aukko sivistyksessä.
Datsuneita 1977-1979. Ja suomalaisia mopoja liikaa.

BA

#21
LainaaMääräaikaishuoltoja kai nuo mitä tarkoitin ovat oikealta nimeltään. Menee rohkeasti ohi aiheen, mutta miten "Petterin paita ja pakoputki Ky" tai "Hanskin hamekangas&hammashihna Oy" leimat saadaan kelpuutettua huoltokirjassa?
On aukko sivistyksessä.

KVG, "ryhmäpoikkeusasetus"

Eli lyhennettynä, auton takuuaikaa ei voida sitoa siihen missä huollot on tehtävä. Huollot on ainoastaan tehtävä huolto-ohjelman mukaan ja OE-laatuisia (ei siis välttämättä edes alkuperäisiä) osia käyttäen.

Luonnollisesti tämä on todistettava, mutta kuitit riittää ja paja vastaa että huolto on tehty ohjelman mukaan. :) Jos ei sitten olekaan, niin paja on maksaja jos ongelmia tulee.

Samalla merkkiorganisaatiot on myös velvoitettu antamaan huoltotiedot korjaamoille.


LainaaEuroopan komissio toteaa tiedonannossaan 22. heinäkuuta 2009, että se haluaa riippumattomien korjaamojen pääsevän käsiksi kaikkiin tietoihin, joita ne tarvitsevat korjatakseen ja huoltaakseen nykypäivän monimutkaisia ajoneuvoja. Komissio haluaa myös estää sen, ettei autojen takuusäännöksiä käytetä estämään uusien autojen omistajien kääntymistä riippumattomien korjaamojen puoleen takuun ulkopuolelle jäävien osien korjaamisessa.

Tämä astui voimaan 2010 alussa.

TJolli

Lainaa
Juu, ylätukivarret maksaa 50/kpl ja on peräti kahdella pultilla kiinni. Ajotyylistä/tuurista riippuen eivät kestä  kuin noin 100-150tkm. Eli ovat kyllä vähän heikkoja muuten niin kestävään autoon.

Eihän sitten periaatteessa ongelmaa ole jos noinkin hyvin kestävät, johan tuohon 100tkm ajelee kuutisen vuotta. Juttuja kun vähän yrittäny etsiä niin tuntuu että melkein saisi vuosittain olla vaihtamassa  :o

take

Lainaa

Eihän sitten periaatteessa ongelmaa ole jos noinkin hyvin kestävät, johan tuohon 100tkm ajelee kuutisen vuotta. Juttuja kun vähän yrittäny etsiä niin tuntuu että melkein saisi vuosittain olla vaihtamassa  :o
Joo, Esson baarissa jutut paisuu. Toki ne lyhyemmälläkin ajolla rikki saa jos kunnon EK-pätkiä kaahailee. Mutta järkevällä ajamisella(nopeusrajoituksia noudattaen) ja pahimpia monttuja väistelemällä kestää kyllä sen 100tkm ainakin.

pasimysiini

"1997 Primera 2.0 SLX Automaatti, 238tkm
1998 Almera 1.6 Si, 227tkm
1998 Almera 1.6 Sr, 237tkm
"

Automaattilootan ottaisin itsekin, sen verran mukavan huoletonta ja ripeää ajo on kaupunkiympäristössä vaikka kulutus manuaaliin verrattuna pikkasen suurempi. Ajotapakysymys toki tuokin pitkälti. Ruoste on tyyppivika ainakin Almeroissa, lokasuojien helmat etenkin takana ruostuvat väkisinkin. Nuo -98 Almerat tehty vielä Jaappanissa, joten hyvin tehtyjä koneita, uudemmat on engelsmannien kasaamia. Oma 230 tkm ajettu -98 1.6 SLX N15 käy nätisti edelleen.

Tietty aina pitää muistaa, että jokainen auto ja jokainen auton omistaja on omanlaisena yksilö eli voi olla maanantaiyksilöitä ja/tai huonosti autoaan pitäneita ex-omistajia...  ::)