Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

Micra K10 kannen jälkikiristys, onko tarpeen?

Aloittaja vnu84, tammikuu 10, 2012, 23:17:16

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

vnu84

Talliin on tullut suvussa alusta saakka ollut 1986-mallinen Micra 1.0-koneella, autolla ajettu 88 000 km. Jostain syystä yhdestä venttiilistä lohkesi pala kymmenkunta vuotta sitten ja kone oli korjauksen takia auki. Autolla on ajettu sen jälkeen suht säännöllisesti yhteensä n. 5000 km, mutta nyt auto oli seissyt tallissa ajamatta vajaa 3 vuotta.

Syksyn tullen moottorilämmitintä käyttäessä olen huomannut, että moottorin käynnistyksen jälkeen matkustamoon tulee muutaman sekunnin ajan pakkasnesteen hajua. Voi tulla ajaessakin, mutta niin lievänä, että sitä ei huomaa. Auton alla lumessa ei näy vuotojälkiä. Heräsi epäilys, olisiko kansi pitänyt jälkikiristää (asia on varmuudella unohtunut, minä vastasin jo silloin auton huolloista) koneen avaamisen takia ja mahtaako nyt kannentiiviste tihkua jäähdytysnestettä ulos? Moottorilämmittimenä on Defan letkulämmitin. Voisiko lämmitin nostaa vesitilassa sen verran painetta, että vesi alkaisi tihkua ulospäin, jos kansi on jäänyt kiristämättä? Samaa tihkumista paineen takia pitäisi tapahtua tietysti myös ajaessa.

Vielä ainakaan en ole huomannut jäähdytysnesteen määrässä oleellista vajaantumista (ajettu syksyn aikana 2000 km) ja kun pimeässä koettaa taskulampulla katsella konetta, koneen kyljet näyttävät suht kuivilta.

Kysymys siis oli, olisiko kansi pitänyt jälkikiristää koneen avaamisen jälkeen?
Nissan Sunny B11 1983 2 kpl, 1984 2 kpl, Nissan Micra K10 1986 1 kpl, Nissan Micra K11 1998 1 kpl.

nissan-man

LainaaTalliin on tullut suvussa alusta saakka ollut 1986-mallinen Micra 1.0-koneella, autolla ajettu 88 000 km. Jostain syystä yhdestä venttiilistä lohkesi pala kymmenkunta vuotta sitten ja kone oli korjauksen takia auki. Autolla on ajettu sen jälkeen suht säännöllisesti yhteensä n. 5000 km, mutta nyt auto oli seissyt tallissa ajamatta vajaa 3 vuotta.

Syksyn tullen moottorilämmitintä käyttäessä olen huomannut, että moottorin käynnistyksen jälkeen matkustamoon tulee muutaman sekunnin ajan pakkasnesteen hajua. Voi tulla ajaessakin, mutta niin lievänä, että sitä ei huomaa. Auton alla lumessa ei näy vuotojälkiä. Heräsi epäilys, olisiko kansi pitänyt jälkikiristää (asia on varmuudella unohtunut, minä vastasin jo silloin auton huolloista) koneen avaamisen takia ja mahtaako nyt kannentiiviste tihkua jäähdytysnestettä ulos? Moottorilämmittimenä on Defan letkulämmitin. Voisiko lämmitin nostaa vesitilassa sen verran painetta, että vesi alkaisi tihkua ulospäin, jos kansi on jäänyt kiristämättä? Samaa tihkumista paineen takia pitäisi tapahtua tietysti myös ajaessa.

Vielä ainakaan en ole huomannut jäähdytysnesteen määrässä oleellista vajaantumista (ajettu syksyn aikana 2000 km) ja kun pimeässä koettaa taskulampulla katsella konetta, koneen kyljet näyttävät suht kuivilta.

Kysymys siis oli, olisiko kansi pitänyt jälkikiristää koneen avaamisen jälkeen?
Jälkikiristykseen en osaa sanoa, Mutta lämmityslaitteen kenno voi vähän tihkua nestettä, samaa teki mersussa ja haisi jäähdytysneste sisällä ja pitemmän ajan jälkeen näkyi kyllä myös nestemäärässä.
P10 GA16DS

vnu84

Kennon vuotaminen on varmaan yleisin syy jäähdytysnesteen hajulle.

Mahtaakohan tuo kenno olla kokonaan muovia, vai metallia? Ulkoa en nyt muista onko tuliseinässä näkyvät letkuliittimet muovia. Ajattelin vain, jos kenno on kokonaan muovia, sen ei luulisi kovin helposti vuotavan. Vai mahtaako missään autossa olla muovisia lämmittimen kennoja? :D
Nissan Sunny B11 1983 2 kpl, 1984 2 kpl, Nissan Micra K10 1986 1 kpl, Nissan Micra K11 1998 1 kpl.

take

Muovi on kyllä niin hyvä lämmöneriste ettei mahtane toimia? Muovipäädyt niissä aika yleisesti on, mutta kenno on pakostakin metallia.

cedricfan

#4
Ja ehdottomasti yleisin rakenne on alumiinikenno muovipäädyin.
Kupari ja messinki yms "aitometalliset" kuuluu museoikäisten aikaan.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

eetu

Olisko mahdollista että lämmityslaitteen venttiilin poksi vuotaa? Muistaakseni se on auton sisäpuolella kennon vieressä ::)
100A  8kpl Cedric Y30  -85 Urvan X 2 E24-90-92 Maxima QX x 5 Fairlady Roadster -63  280ZXi S130 -79 240C  230ht coupe -72 430 HT-coupe-80 Almera SR N15-00

E.P.

#6
Jälkikiristys yleensä vaaditaan niissä moottoreissa, joissa ei ole venyviä kannenpultteja. Venyvä kannenpultti toimii jousen tavoin, eikä siten tarvitse jälkikiristystä, kun on oikein kiristetty. Venyvät pultit pitää aina vaihtaa uusiin, kun ne on kerran avattu.

Eli jos Micrassa on venyvät pultit, ja ne vaihdettiin uusiin, niin luultavasti jälkikiristystä ei tarvita. Jos taas pultit ovat moneen kertaan käytettävät, niin jälkikiristys vaaditaan.

Ylläoleva toimii yleisenä nyrkkisääntönä, jollei parempaa tietoa ole saatavana.

En usko että jälkikiristämättä jäänyt kansi aiheuttaisi jäähdytysnesteen katkua auton sisään. Ongelma ilmenisi ennemmin vaikkapa vuotavana kantena. Vuoto voi olla myös sisäinen siten, että vesi pääsee palotiloihin, ja sieltä öljyn sekaan auton seistessä.
Micra 1.0 Avec vm.1999

vnu84

LainaaEli jos Micrassa on venyvät pultit, ja ne vaihdettiin uusiin, niin luultavasti jälkikiristystä ei tarvita. Jos taas pultit ovat moneen kertaan käytettävät, niin jälkikiristys vaaditaan.
Näinhän se menikin. Kiitoksia. Periaatteessa tiesin, mutta olin unohtanut.

Mahtaakohan tällä palstalla kukaan tietää, kummatkohan tuossa 1986-mallisessa on ollut?
Nissan Sunny B11 1983 2 kpl, 1984 2 kpl, Nissan Micra K10 1986 1 kpl, Nissan Micra K11 1998 1 kpl.

OH2KV

#8
Korjausmanuaali ei kehota vaihtamaan pultteja, eikä jälkikiristämäänkään.

Joskus olen laittanut jäsenosioon tämän kuvan:

(Puuttuva teksti on: tai suositellun kulman verran, mutta tuo momentti on mainittu, kulmaa ei.)
Datsuneita 1977-1979. Ja suomalaisia mopoja liikaa.

lassin

Lainaa

En usko että jälkikiristämättä jäänyt kansi aiheuttaisi jäähdytysnesteen katkua auton sisään. Ongelma ilmenisi ennemmin vaikkapa vuotavana kantena. Vuoto voi olla myös sisäinen siten, että vesi pääsee palotiloihin, ja sieltä öljyn sekaan auton seistessä.

Moi !

Kansivuotoja tutkiessa selvinnyt seuraavaa:
1. Alkuperäinen kannentiiviste  vuotaa öljyä jäähdytysnesteen sekaan, näkyy päisuntasäiliössä.

2. Tarviketiiviste pettää yleensä keskimmäisten sylinterien liekkirenkaan ja vesitilan välistä, auto käynnistyy huonosti vesilastin takia.

Kesällä lisää kokemuksia orkkistiivisteellä tehtyyn kansiremonttiin.



E.P.

LainaaKorjausmanuaali ei kehota vaihtamaan pultteja, eikä jälkikiristämäänkään.


(Puuttuva teksti on: tai suositellun kulman verran, mutta tuo momentti on mainittu, kulmaa ei.)

Olen yleensä suosinut englannin kielisiä korjausoppaita. Ovat kattavampia, ja tuottavat harvemmin pettymyksiä. Englannin kielisessä oppaassa saattaisi olla tieto siitä pitääkö pultit vaihtaa, tai ainakin siellä saattaisi olla tieto suositellusta kulmasta.

Miksei tiivistekin voisi olla semmoinen, ettei tarvitse jälkikiristystä. Jos on vaikka sopivasti joustava. Varaosaliikkeistä saataviakin tiivisteitä saattaa olla erilaisia ja eri laatuisia. Kaikki "tarviketiivisteetkään" eivät välttämättä ole samanlaisia. Totta aina varmemman lopputuloksen saa, kun valitsee saman tiivisteen kuin moottorin valmistaja on valinnut. Alihankkijalta ne autotehtaatkin tiivisteet yleensä hankkii.
Micra 1.0 Avec vm.1999

OH2KV

#11
Lainaa

Olen yleensä suosinut englannin kielisiä korjausoppaita. Ovat kattavampia, ja tuottavat harvemmin pettymyksiä. Englannin kielisessä oppaassa saattaisi olla tieto siitä pitääkö pultit vaihtaa, tai ainakin siellä saattaisi olla tieto suositellusta kulmasta.
Kuva ei ole mistään Haynesin kirjasta käännetystä, vaan Nissan- korjaamon käsikirjasta. Kulmatietokin löytyy kyllä. Sen verran muistin väärin.

Venttilikopan sisäpuolella olevat pultit 80 astetta, ulkopuolella olevat 65 astetta.

Mutta kun momenttiavainta kuitenkin hommassa tarvitaan, niin simppelimpää on hoitaa homma sillä alusta loppuun.

Ja määräaikaishuollossa kehoitetaan tekemään vielä seuraavaa:
Löysää jokaista pulttia hieman, ja kiristä uudelleen momenttiin 64-69 Nm. Koneen tulee olla kylmä.
Datsuneita 1977-1979. Ja suomalaisia mopoja liikaa.

OH2KV

Datsuneita 1977-1979. Ja suomalaisia mopoja liikaa.

vnu84

Nissan Sunny B11 1983 2 kpl, 1984 2 kpl, Nissan Micra K10 1986 1 kpl, Nissan Micra K11 1998 1 kpl.

Mökkimicra88

Heips,

Minulla oli aikoinaan vm. 1984 K10 Micra, jolla ajelin muistaakseni 150 000 km, kone oli jo toinen...Auto ruostui käsiin, vaikka mitä tein, kone oli timmissä, vaikka haukutaan kertakäyttökoneeksi. Tein siihen itse moottorirempan, sylinterien hoonaus, uudet männänrenkaat jne, mutta en muistaakseni jälkikiristänyt kannen pultteja, vaikka Haynesin oppaassa ehkä suositellaan, en muista.

Jäähdytinnesteen haju, joka joskus tuntuu myös HKL:n busseissakin!, johtuu mielestäni siitä, että lämmityslaitteen kennosto hieman vuotaa, tai jostakin auton sisään tulevan ilman mukana pääsee letkukiristimien välistä tihkumaan vesi-glykoliseosta, jonka pintajännitys on muuten pienempi kuin puhtaan veden. Entisenä putkimiehenä muistan tämän "näppisäännnön", kun tehdään nesteputkisto-kierreliitoksia. Eli se pääsee pienemmistä raoista läpi kuin puhdas vesi samassa paineessa.