Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

Ajovalot, polttimot ja muu valojen säätäminen

Aloittaja Alppu, joulukuu 28, 2011, 23:52:07

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Alppu

Ajovalopolttimo paloi N15 Almerasta, mikä uusi poltin kannattaisi ostaa tilalle?
Viimeaikoina tullut käytettyä naitbreikkereitä ja kestoltaan ovat olleet ihan siedettäviä
(alhainen jännite saattaa vaikuttaa myös). Onko muita parempia?
100 Wattisia tms. ei lasketa.

Paljonko jännitehäviötä sallitaan polttimon kannasta verrattuna akun napoihin?

Onko mahdollista/järkevää vetää uusia johtoja vanhojen releiden kautta?
Mittaa vaan mika kulkee minnekin?
Saako johtoja ja liittimiä Motonetistä tms. metritavarana?


"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

take

Tuntuu olevan makuasia tuo polttimokysymys. naitpreikkerin valo on mun mielestä liian sinistä, valaisee hyvin kuivalla mutta häviää aivan täysin sateeseen. White hammer on miellyttänyt omaa silmää paremmin. Valo on oikeasti valkoista eikä sinistä ja näin ollen valoteho on rankkasateessakin kohtuullinen.

Sallitut jännitehäviöt on lähinnä vaatimuskysymys. Vanhoissa oppimateriaaleissa kerrottiin ajovaloille sallittavan max. 1V jännitehäviö. Tämä silloin kun suunnitellaan sarjatuotantoa. Vaativa harrastaja johdottaa valot itse ja saa tiputettua jännitehäviöt 0,3-0,5V luokkaan jolloin valoteho kasvaa jonkin verran.

Valojen parantelusta ei mainittavaa hyötyä ole jos umpiot on huonot. N15 almeraan on halvat umpiot joten ne kannattaa vaihtaa heti jos alkavat samentua. Muuten valojen parantelu häviää hajavalona taivaalle, työ menee hukkaan ja pahentaa vastaantulijoiden häikäisyä.

Ei kannata yrittää vanhojen releiden kautta johdotusta. Se on vaikein tapa. Bilteman valovahvistinsarja on ajanut asiansa ihan hyvin pienen parantelun jälkeen. Toki voi kaiken tehdä alusta alkaenkin itse kun kaikkea saa metritavarana mutta aina ei ole järkeä. Tosin itse tehden tulee niin hyvä kuin haluaa tai osaa tehdä. Valitettavan usein loppuu joko tieto, kiinnostus tai kärsivällisyys ja sitten tulos on huonompi kuin sillä bilteman valonvahvistinsarjalla. Itse tehden toki saa paljon paremmankin lopputuloksen, mutta sitten pitää varata lämmin talli viikoksi tai suorittaa askartelu kesäauringon lämmössä. 8-)

Alppu

#2
Mikähän lienee tämä irronneen näköinen johto?


*klik*

"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

E.P.

Lainaa
Onko mahdollista/järkevää vetää uusia johtoja vanhojen releiden kautta?
Mittaa vaan mika kulkee minnekin?
Saako johtoja ja liittimiä Motonetistä tms. metritavarana?

En usko, että johdon uusimisesta on vastaavaa hyötyä. Jännitehäviöt tulevat kontaktipinnoista.

Helpointa on, kun ohjaat alkuperäisillä valojohdoilla erillistä/uutta relettä. Ja tekee uudet piuhat tämän uuden releen ja akun välille, sulakkeen kera tietenkin. Ja uudet piuhat releen ja polttimon välille. Eikä pidä unohtaa kunnollista maadoitusta polttimon ja korin välille. Bilteman sarja saattaa sisältää kaiken tarvittavan, en ole siihen sarjaan itse tutustunut. Saattaisi siinä sarjassa tulla mukana myös ohjeita. Mutta piuhaa saa metritavarana, polttimokannat saa yksittäin, ja niitä liittimiäkin löytyy varaosakaupoista.
Micra 1.0 Avec vm.1999

Tero-75

Lainaa
Bilteman sarja saattaa sisältää kaiken tarvittavan, en ole siihen sarjaan itse tutustunut. Saattaisi siinä sarjassa tulla mukana myös ohjeita.
Tuo Bilteman sarja sisältää kaiken tarvittavan H4 polttimoille: Kaksi relettä, rengasliittimet virtaliitäntää (tämä kannattaa liittää suoraan laturin pistokkeeseen jos sijainta sen sallii) sekä maadoitusta varten , pistokkeet polttimoille sekä yksi pistoke johon kytketään alkuperäinen pistoke ohjusvirraksi.

Tuota Bilteman sarjaa tuli testattua juuri keskiviikkona -97 Ventoon.
Latausjännite laturinnavasta valot päällä tyhjäkäynnillä n. 14.1V, akunnavoista mitattuna n.13.8V ja polttimoilta mitattuna n. 12.3V
Bilteman sarja kytkettynä nousi jännite polttimoilla yli 13 Voltin.

Lisäksi tuli huomattua Ventossa selvä ero halvan polttimon ja WhiteHammerin välillä niin vakiojännitteellä kuin vahvistinsarjankin kera.
Testattiin WhiteHammeria myös allekirjoituksen moottoripyörään jossa on tupla-H4:set jollain paremmilla Philipsin polttimoilla. Toiseen umpioon kun vaihdettiin WhiteHammer huomasi lyhkäsillä lähinnä värieron umpioiden välillä Hammerin ollessa nimensä mukaisesti valkoisempi. Kirkkauseroa ei juuri ollut. Pitkille vaihdettaessa erottui WhiteHammer kirkkaudellaan edukseen Philipsiin verrattuna. Tosin Philipsien iästä ei ole tietoa.
Puh: 040-5636785
P11 2.0 SLX -98 purkuosia, TA12 -87 2.0 SGX aut; KN10 120A Coupé -81 + pikkuviri A14; B11 -84 (R.I.P E16 123hp 163Nm)
Skoda Octavia Combi 1.4TSi 2017, Suzuki GT 125R -76

Alppu



Säädetäänkö tuosta tapista jotain?



Entä tästä pultista?

"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

BA

#6
Säädetään, valojen suuntausta. Umpion päällä pitäs varmaan olla kans säätöruuvi.
Elä koske jos ovat kohdallaan.

valpas

Tähän jatkoksi asiaan pikkusen liittyen.
Autoissa alkaa olemaan tehokkaat ajovalot, mutta niiden suuntaus on jäänyt huonosti tehdyiksi, joko tarkoituksella, tai vain saamattomuuttaan (joskus osaamattomuuttakin on).
Valojen oikea suuntaus on helppo todeta itse, ihan ajossakin.
Lähivalojen raja pitäisi näkyä tiessä noin 50m päässä. Pikkusen jarrua pinamalla (ainakin vanhemmissa) saa valokuvion rajan näkymään paremmin, ja lähempänä.
Jos on valojen korkeussäätö, niin laskemalla pykälän, pari pystyy näkemään rajan. (sitä säätönappulaa on muutoinkin hyvä käyttää aina tarpeen mukaan).
Ilmeisesti hyvät lähivalot on usein säädetty sääntöjen vastaisesti vähän ylemmäksi, kun niillä sitten näkee melkein, kuin kaukovaloilla, ajattelemalla vain itseään, eikä vastaantulijoita.
Joskus tulee (sääntöjen vastaisesti) laitettua pitkät päälle, kun vastaantulijalla valot sojottaa suoraan silmiin.
Monesti on tullut kohdattua vastaantulija pitkillä, kun ei vastapelurikaan ole vaihtanut lähivaloille. Silloin on hyvin nähnyt, kun ei tuijota niihin valoihin, vaan tien reunaan.
Olen tässä harkinnut peilien kiinnittämistä sopiviin paikkoihin, niin toiset näkis heti, mihin heidän valonsa näyttää. ::)

cedricfan

Valot on helppo suunnata esim tiiliseinää vasten jos on tasainen maasto. Valon tulee laskee sentin metrillä, eli auton keula kiinni seinään, peruutus viisi metriä, ja kuvion pitää olla 5 cm matalammalla.
Sitä säätönappulaa tulee käyttää niin, että säätö on oikein tehty ns nolla-asennossa, ja kun autoa kuormataan, niin nappulasta kompensoidaaan peräpään laskun aiheuttama valojen suuntauksen nouseminen.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

E.P.

H-7 polttimo on sellainen, että sen voi jostain syystä laittaa helposti väärin, eli väärään asentoon. Voimaa se ilmeisesti vaatii, mutta on mahdollista. Kun polttimo on paikallaan väärässä asennossa, häikii se sitten vastaantulevia. Jos tämän tietää polttimoa vaihtaessa, ja käyttää järkeä, ei ongelmaa pitäisi olla. Yleensä vaan siinä vaiheessa kun järki loppuu, tulee voima tilalle.
Micra 1.0 Avec vm.1999

Alppu

LainaaValot on helppo suunnata esim tiiliseinää vasten jos on tasainen maasto. Valon tulee laskee sentin metrillä, eli auton keula kiinni seinään, peruutus viisi metriä, ja kuvion pitää olla 5 cm matalammalla.

Onko tuo virallinen sääntö kaikille ajovaloille että tulee laskea sentin metrillä?

Pitäisi jostain löytää seinä ja tarpeeksi tasaista... ehkä jostain kaupan pihasta?

Nuo varmaan kuitenkin näyttävät suunnilleen oikein kun en ole katsastuksen jälkeen säädellyt.
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

cedricfan

LainaaOnko tuo virallinen sääntö kaikille ajovaloille että tulee laskea sentin metrillä?
Meinasitko että esimerkiksi pakettiautoilla saisi häikäistä vastaantulijat tai että busseilla ei saisi nähdä metriä pidemmälle ;D
On tuolle vaikeampikin laskukaava, mutta toi on helppo tapa mitata ihan itse.
Ja leimalla toleranssi on melkoisen laaja, eli hifisti säätää itse, eikä luota vain siihen että meni läpi katsastuksessa. Jos valoissa on potkua niin kannattaa olla tuolla toleranssin yläpäässä. Heikoilla valoilla taasen alemmas suunnatut voi olla fiksummat, koska sekin vähä valo hukkuu matkalle.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Alppu

Lainaa
Meinasitko että esimerkiksi pakettiautoilla saisi häikäistä vastaantulijat tai että busseilla ei saisi nähdä metriä pidemmälle ;D
On tuolle vaikeampikin laskukaava, mutta toi on helppo tapa mitata ihan itse.

Sitä vaan meinasin että jos ajovalot ovat ja valmiiksi kovin matalalla tien pintaan verrattuna, ei ne näytä laillisesti säädettynä niin pitkälle kun olisi tarve?

Ajovalojen korkeudellakin taisi olla joku minimivaatimus?

"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Alppu

Tuli mitattua nipponin ajovalojen jännitteitä pitkiltä valoilta, 60W polttimot.

Mittasin vain toiselta valolta eli akusta kauempana olevasta.

Moottori pysähdyksissä: Akku 11,91V, Polttimo 10,78V
Moottori käynnissä:       Akku 14,20V, Polttimo 13,20V

1 Voltin verran  näyttäisi katoavan...
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Alppu

#14
Palo pari viikkoa sitten toinen ajovalo ja vaihdoin tilalle Osram Night breikerin ja kyllä se ´peruspolttimoon´ nähden näyttäisi antavan kirkkaampaa ja valkoisempaa valoa.

Huononeeko H4:ssa ajan myötä valoteho?


"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

BA

#15
Lainaa
Moottori pysähdyksissä: Akku 11,91V, Polttimo 10,78V
Moottori käynnissä:       Akku 14,20V, Polttimo 13,20V


Oliko sulla paljonkin muuta kuormaa ajovalojen lisäks kun auto oli sammuksissa? Penkinlämmittimet, puhallin, radio?  Jos pelkät ajovalot päällä akun napajännite kyykkää noin alas niin kyllä se oikeilla pakkasilla viimestään kuolee.
Olettaen että akku on edes jotakuinkin hyvässä latingissa, eli yli 12,5 lepojännite.

Kunhan kiinnitti vaan huomiota... Latausjännite on ainakin ihan ok.


Kaikissa polttimoissa heikkenee ajan myötä valoteho.

Alppu

Lainaa
Oliko sulla paljonkin muuta kuormaa ajovalojen lisäks kun auto oli sammuksissa? Penkinlämmittimet, puhallin, radio?  Jos pelkät ajovalot päällä akun napajännite kyykkää noin alas niin kyllä se oikeilla pakkasilla viimestään kuolee.
Olettaen että akku on edes jotakuinkin hyvässä latingissa, eli yli 12,5 lepojännite.

Ei varmaan ollut valojen lisäksi muuta päällä... (pari päivää sitten mittasin) ...

Ei ole tullut viime päivinä autolla paljoa ajettua, joten voisiko siitä johtua jännitteen aleneminen?
Ajonesto ja radio syö?

Täytyy huomenna mitata uudestaan jännite ja vuotovirta.

Akun ei pitäisi olla kovin vanha, pitää sitäkin kattella, jos vaikka kannen merkinnöistä jotain selvisi...

"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

cedricfan

LainaaSitä vaan meinasin että jos ajovalot ovat ja valmiiksi kovin matalalla tien pintaan verrattuna, ei ne näytä laillisesti säädettynä niin pitkälle kun olisi tarve?

Ajovalojen korkeudellakin taisi olla joku minimivaatimus?

On minimi sekä maksimi. Ja jep, kyllä valojen korkeudella on merkitystä näkyvyyteen, joskaan asia ei ole noin yksiselitteinen. Sumuvalot kuulu olla alhaalla jotta ne auttaa sumussa. Toisaalta on eri asia valaista tien pinta tai maisema.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

valpas

#18
Esim. volkkarin pakuissa on valot aika korkealla.
Jos semmonen tulee takana ihan tappituntumalla (esim. Poliisi...   ;D), niin oikeinkin suunnatut valot tulee sisälle, ja taustapeiliin. No, taustapeilin saa toiseen asentoonkin.
Valojen säätämiseen kuuluu mielestäni myös sellainen, että esim. nyppylän takaa tullessa, henkilöautoilijat eivät huomaa vaihtaa lähivaloille riittävän aikaisin, tullessaan  korkeaohjaamoista ajoneuvoa vastaan. Arvakkaas kumpi näkee toisen valot aikaisemmin? Rekoissa on kaukovalot usein katolla, ja ymmärrän sen hyvin.

E.P.

Lainaa
Heikoilla valoilla taasen alemmas suunnatut voi olla fiksummat, koska sekin vähä valo hukkuu matkalle.

Heikotkin valot näyttävät paremmin tiellä olevat mahdolliset esteet ja kevyen liikenteen, kun ovat oikein suunnatut. Ei pitäisi olla mitään syytä säätää valoja näyttämään lähemmäs, vaikka valo häviäisikin vaikka märkään tienpintaan. Eikä siitä valosta siinä auton edessä ole juurikaan hyötyä.

Eräs hyvä keino parantaa näkyvyyttä on laittaa auton mittarivalot himmeälle, jos semmoinen säätö löytyy. Silloin silmät tottuvat hämärämpään, ja uloskin näkee paremmin. Siksi se säätö siellä on, siis jos on.
Micra 1.0 Avec vm.1999

Untski

Valo-ongelmia ei itsellä ainakaan kuukauteen ole ollut. Almeran omat pitkät ovat kyllä ihan onnettomat, kun vertaa toisiin autoihin. Itselleni palokuntaharrastuksen myötä parhaiten sopii kunnon lisäpitkät joilla tarpeen tullen tässä kylillä saa risteyksetkin tyhjiksi. Auton omia pitkiä en enää edes käyttäisi. Lisäpitkissä nuo osramin nightbreakerit ja kyllä valo on aivan valkoinen tienpinnassa. Lumisella säällä ainakin itseä häikäisee vaikkei sitä taivaalta tulisikaan. :)

Datsuuna

#21
LainaaAjovalopolttimo paloi N15 Almerasta, mikä uusi poltin kannattaisi ostaa tilalle ?
Mulla on ollut talviautossa  2010 syksystä asti Philipsin X-treme Vision H4:set ja olen ollu niihin tyytyväinen. Valo on selvästi valkoisempaa, kun hehkulankapolttimoissa yleensä ja varsinkin lähivalot selvästi paremmat kun muilla "perus" H4:lla. Tuntuvat kestävänkin riittävän hyvin eli hinta/laatusuhde hyvä.  :)
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

cedricfan

LainaaHeikotkin valot näyttävät paremmin tiellä olevat mahdolliset esteet ja kevyen liikenteen, kun ovat oikein suunnatut. Ei pitäisi olla mitään syytä säätää valoja näyttämään lähemmäs, vaikka valo häviäisikin vaikka märkään tienpintaan. Eikä siitä valosta siinä auton edessä ole juurikaan hyötyä.

Tämäpä olikin uutinen, fysiikan lait on kumottu! Tarviipa laittaa huomenna vahvaa aurinkorasvaa kun iso mollikkakin loistaa koko tehollaan jopa tänne maapallolle saakka
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Alppu

Lainaa
Jos pelkät ajovalot päällä akun napajännite kyykkää noin alas niin kyllä se oikeilla pakkasilla viimestään kuolee.
Olettaen että akku on edes jotakuinkin hyvässä latingissa, eli yli 12,5 lepojännite.

Kunhan kiinnitti vaan huomiota... Latausjännite on ainakin ihan ok.

No niin, vajaa pari tuntia pienen ajolenkin jälkeen napajännite näytti lepotilassa 12,74V.

Laitoin akkulaturin kiinni ja ainakin alkuun alkoi sitä lataamaan.
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

OH2KV

Lainaa

No niin, vajaa pari tuntia pienen ajolenkin jälkeen napajännite näytti lepotilassa 12,74V.

Laitoin akkulaturin kiinni ja ainakin alkuun alkoi sitä lataamaan.
Et ymmärtänyt BA:n pointtia. Sitä ajovalot päällä ollutta 11,9 V akun napajännitettä hän tarkoitti. Se on kovin vähän.
Datsuneita 1977-1979. Ja suomalaisia mopoja liikaa.

Alppu

Lainaa
Et ymmärtänyt BA:n pointtia. Sitä ajovalot päällä ollutta 11,9 V akun napajännitettä hän tarkoitti. Se on kovin vähän.

No mittaan huomenna lisää. :)
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

E.P.

#26
Lainaa

Tämäpä olikin uutinen, fysiikan lait on kumottu! Tarviipa laittaa huomenna vahvaa aurinkorasvaa kun iso mollikkakin loistaa koko tehollaan jopa tänne maapallolle saakka

Mitä hourit, en ymmärrä. Kerro sinä, mitä kohtaa kirjoituksestani et ymmärrä.

Ei valoja saa säädellä näyttämään lähemmäs, se on selvää. Äläkä ainakaan neuvo ketään tekemään niin. Ja perusteesi eivät ole päteviä sille, että miksi ne pitäisi säätää näyttämään lähemmäs.

Liian lähelle suunnatut ajovalot aiheuttavat saman ongelman kuin sumuvalot. Auton etuala on kirkkaasti valaistu, mutta kauemmas ei näe mitään, kun silmä säätyy sen auton edessä olevan 5 metriä pitkän kirkkaan valokeilan mukaan. Auton edessä oleva kirkkaasti valaistu 5 metriä pitkä valokeila ei hyödytä mitään.
Micra 1.0 Avec vm.1999

E.P.

LainaaValo-ongelmia ei itsellä ainakaan kuukauteen ole ollut. Almeran omat pitkät ovat kyllä ihan onnettomat, kun vertaa toisiin autoihin. Itselleni palokuntaharrastuksen myötä parhaiten sopii kunnon lisäpitkät joilla tarpeen tullen tässä kylillä saa risteyksetkin tyhjiksi. Auton omia pitkiä en enää edes käyttäisi. Lisäpitkissä nuo osramin nightbreakerit ja kyllä valo on aivan valkoinen tienpinnassa. Lumisella säällä ainakin itseä häikäisee vaikkei sitä taivaalta tulisikaan. :)

Tehokkaat kaukovalot ymmärrän niillä seuduilla, joilla ajetaan 300km niin ettei ketään tule vastaan. Kaikkialla muualla tehokkaista kaukovaloista aiheutuu se, ettei sitten lyhkäsille vaihdettaessa näe käytännössä hetkeen yhtään mitään.
Micra 1.0 Avec vm.1999

Untski

Lainaa

Tehokkaat kaukovalot ymmärrän niillä seuduilla, joilla ajetaan 300km niin ettei ketään tule vastaan. Kaikkialla muualla tehokkaista kaukovaloista aiheutuu se, ettei sitten lyhkäsille vaihdettaessa näe käytännössä hetkeen yhtään mitään.

Itselläni ei ole mitään ongelmaa vielä ollut... Kun tiputtaa lisäpitkiltä pois ensin omille ja sieltä vasta lyhkäsille niin saa senkin erittäin hyvin ratkaistua. Usein kuitenkin se toinen tulee pidempään pitkät päällä ja valaisee tien osuutta myös omalta kohdalta. :)

VHi

http://hirsi.hi.fi/kuvat/Nissanit/BYG-115/Kuvia%2006.01.2012/10012012176.jpg

:) tuli vähän ahnehdittua. Noissa polttimoita Philipsin BlueVisionit Ultra. Valo oli ainakin lumisella ilmalla vähintäänkin hyvä, Muuten en ole vielä päässyt testaamaan kun on tullut sittemmin ajettua vain kaupunkiajoa. Valot on Hella Rallye 3003:t.
K10 1.0 GL ´85 | Myyty: K11 1.3i GX ´99 | K10 1.2 L ´92