Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

Diesel kylmäkäynnistys (kingcab)

Aloittaja Hompppa_, syyskuu 27, 2011, 18:19:59

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Hompppa_

Missä mättää ku savuttaa kylmänä valakosta n.5s ajan ja pröpöttää? Uuet hehkut on ja niille tulee virtaa normaalisti ja jälkihehkutus toimii myös. Vähän huolettaa ku nyt jo näissä lämpötiloissa lähtee huonosti käyntiin saati sitten pakkasilla...

Sitä imuilman hehkua en ole mitannu mutta eikai silllä ole nuin suurta vaikutusta vai?


Suuttimet? Voiko vika olla niissä? ::)
Ei tiedolla, ei taidolla vaan savulla!

Lerssinen

Hömm.. SD vaiko TD..

Kun ei muista  ;D Vinkki, nissaneissa on yleensä liian lyhyt hehkujen virta-aika.. SD hehkuja kestää "napittaa" kymmenenkin sekuntia ennenkuin on punainen, oma virtajärjestelmä antaa max jotain 5 sek täyttä virtaa eikä se sillä lähe  ::)

Tein kerran aiheesta videonkin, näkee ajan näppärästi  :)
http://www.youtube.com/watch?v=bsbHrAibM7E
-Nissan KingCab 4x4 TD25 -91 "ajoauto"
-Nissan KingCab 4x4 RD28 -91 "offiauto"
-Nissan Primera -98 "urheiludieselpaku"
-Plymouth Valiant V200 1962 "kesäauto"

Hompppa_

Kyseessähän siis TD ja 11v hehkut.

Mitähän se nyt hehkuttaa jotaki vähän alta 5 sekuntia ja jälkihehkua aika reilusti enemmän. Ei auta vaikka hehkuttais usiammankin...
Ei tiedolla, ei taidolla vaan savulla!

Lerssinen

Juu 11V tarkoittaa siis "täyttä akkujännitettä"..  ::)

5 sek ei riitä kuten videostakin näkee, 7 sek kohdalla alkaa olla vasta punainen kuten pitää ja joskus noita polttelin huvikseni niin kärki pimahtaa vasta 25 sek kohdalla vapaassa ilmassa, kylmässä koneessa kestää pidemmin mutta toki omalla vastuulla  ;D

Nappihehkun olen aina laittanut oman systeemin rinnalle kun se on ainoa keino varmistaa että lähtee käyntiin varmasti myös kylmällä, useat hehkutukset peräkkäin ei auta kun ei sinne mene täyttä jännitettä monesti peräkkäin vaan hehku pääsee välillä jäähtymään..

10 sek nappia ja johan paukahtaa tulille  ;) Voihan sitä joskus kokeillakkin paljonko vaikuttaa, laittaa kaverin konehuoneeseen johdonpätkän kans antamaan suoraa virtaa sen 10 sek..
-Nissan KingCab 4x4 TD25 -91 "ajoauto"
-Nissan KingCab 4x4 RD28 -91 "offiauto"
-Nissan Primera -98 "urheiludieselpaku"
-Plymouth Valiant V200 1962 "kesäauto"

Hompppa_

Eli siis kestää antaa suoraan akusta virtaa vaikka on 11v hehkut??  :-?

Jos tuolleen kestää nii voishan sitä nappihehkuakin kokeilla virittää, releen kautta vaan virtaa vai?
Ei tiedolla, ei taidolla vaan savulla!

Lerssinen

Kestää kestää, samanarvoiset 11V hehkut on tuossa videolla ja buusterilla 14 volttia persiiseen  ;D

TD koneessahan ne on helpot vaihtaakkin kun ottaa vaan ilmanputsarin irti ja testailee ensin vanhoilla.. Yksikin pimee hehku haittaa käynnistystä ihan v-tusti..
-Nissan KingCab 4x4 TD25 -91 "ajoauto"
-Nissan KingCab 4x4 RD28 -91 "offiauto"
-Nissan Primera -98 "urheiludieselpaku"
-Plymouth Valiant V200 1962 "kesäauto"

nissan-man

Ithelläki oli dieseli sanissa 11v hehkut (uudet) ja suoraa akusta virtaa ni hyvin kestivät ja käynnisty.. Jos ei sittenkään lähde nii voi olla pumppu pielessä?
P10 GA16DS

ikilika

#7
Itellä lähti td motillinen lavahelvetti koko viimetalven nätisti käyntiin ihan sillä muutaman sekunnin hehkutuksella, samoin -24 pakkasella jännityksellä aamulla töihin lähtiessä mietin että lähteekö vai ei -yksi hehkutus, valon sammuessa avaimesta kääntö -starttia n.3-4sekuntia ja luottopeli osoitti taas yhteistyö halukkuutensa  ;D Hyviä vehkeitä nää on  ;) Toki tuokin kylmänä sauhuttelee hiukan, normaalia vanhan dieselin ominaisuuksiin kuuluvaa... Niin ja hehkuja en ole vaihtanut (mittarissa 265tkm) Tuo jälkihehkuhan toimii niin että pudottaa ekan naksauksen jälkeen voltit n.puoleen ja pitää puolitehoista jälkihehkua päällä jotain 30-45sekuntia. Eli riittää kun valo sammuu niin antaa olla ihan rauhassa vaikka 15sekuntia ja starttaa sitten, hehkut lämpee lisää sillä puolella tehollakin. Hehkujen ohjainboxi löytyy apumiehen penkin alta ja hehkureleet oikean sisälokarin ja rintapellin kulmasta, ne kaksi vaaleeta relettä. (Jos siis haluaa testailla ja ettiä "vikaa")
Nissan pick-up -89, td25 2wd

nissan-man

LainaaItellä lähti td motillinen lavahelvetti koko viimetalven nätisti käyntiin ihan sillä muutaman sekunnin hehkutuksella, samoin -24 pakkasella jännityksellä aamulla töihin lähtiessä mietin että lähteekö vai ei -yksi hehkutus, valon sammuessa avaimesta kääntö -starttia n.3-4sekuntia ja luottopeli osoitti taas yhteistyö halukkuutensa  ;D Hyviä vehkeitä nää on  ;) Toki tuokin kylmänä sauhuttelee hiukan, normaalia vanhan dieselin ominaisuuksiin kuuluvaa... Niin ja hehkuja en ole vaihtanut (mittarissa 265tkm) Tuo jälkihehkuhan toimii niin että pudottaa ekan naksauksen jälkeen voltit n.puoleen ja pitää puolitehoista jälkihehkua päällä jotain 30-45sekuntia. Eli riittää kun valo sammuu niin antaa olla ihan rauhassa vaikka 15sekuntia ja starttaa sitten, hehkut lämpee lisää sillä puolella tehollakin. Hehkujen ohjainboxi löytyy apumiehen penkin alta ja hehkureleet oikean sisälokarin ja rintapellin kulmasta, ne kaksi vaaleeta relettä. (Jos siis haluaa testailla ja ettiä "vikaa")
Ite joskus mittasin hehkuille tulevaa virtaa. Avain virtalukkoon tuli "esihehkutus". virta päälle, valo sammuu ja hehkutus jatkuu noin 3sek kuuluu naps. Virta loppuu hehkuilta ja käyntiin ja joku 6volttia tulee vielä vajaan minuutin.
P10 GA16DS

Lerssinen

huhhei mitä schaissea.. Hehkut ei tosiaan "lämpene lisää" sillä puolella jännitemäärällä  ;D
-Nissan KingCab 4x4 TD25 -91 "ajoauto"
-Nissan KingCab 4x4 RD28 -91 "offiauto"
-Nissan Primera -98 "urheiludieselpaku"
-Plymouth Valiant V200 1962 "kesäauto"

ikilika

Housuissas on! Kumma juttu, kun tossa varaosa nissessä on hehkujen ohjanboxi sökö, heittää heti jälkihehkun päälle , naksahtaa sekunnin päästä ja valo sammuu. Ei siis  varsinaista hehkutusta vaan pelkkä jälkihehku. Käyntiin lähtee kun jaksaa varttua 30sek ja sitte starttaa. Joten ota asioista selvää ennen kun täällä auot!
Nissan pick-up -89, td25 2wd

cedricfan

Lainaahuhhei mitä schaissea.. Hehkut ei tosiaan "lämpene lisää" sillä puolella jännitemäärällä  ;D

Sehän onkin jälkihehku! Vähentää savutusta käynnin alkumetreillä, siis sitä scheisseasi :P
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

nissan-man

LainaaHousuissas on! Kumma juttu, kun tossa varaosa nissessä on hehkujen ohjanboxi sökö, heittää heti jälkihehkun päälle , naksahtaa sekunnin päästä ja valo sammuu. Ei siis  varsinaista hehkutusta vaan pelkkä jälkihehku. Käyntiin lähtee kun jaksaa varttua 30sek ja sitte starttaa. Joten ota asioista selvää ennen kun täällä auot!
Epäilen että lerssinen on ottanut aikas paljonkin selvää dieseltekniikast aja sen semmosesta ;) Enkä epäile vaan tiedän.. Mutta uskon että punahehkussa olevan hehkun virta tiputetaan puoleen niin silti jaksaa varmaan pysyä vielä kuumana
P10 GA16DS

cedricfan

Lainaa
Epäilen että lerssinen on ottanut aikas paljonkin selvää dieseltekniikast aja sen semmosesta ;) Enkä epäile vaan tiedän..

Tässä tapauksessa ei sitten oppi vaan ole mennyt perille...
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

OH2KV

Diesel- laitteista mitään kokematta.

Jos hehkuja lämmitetään varsinaisen hehkutuksen aikana täydellä akkujännitteellä, on hehkuteho esim. 40W/hehkutulppa. (tämä arvailua)

Jos jännite lasketaan puoleen jälkihehkutuksen ajaksi, putoaa hehkuteho neljäsosaan, siis 10 W.

En ota kantaa siihen, että lämpiävätkö hehkutulpat lisää, voisin mutulla sanoa että eivät. (testattavissa oleva seikka, vaikka -30C lämpötilassa, sääkaappi on käytettävissä)
Datsuneita 1977-1979. Ja suomalaisia mopoja liikaa.

Lerssinen

#15
Lainaa

Sehän onkin jälkihehku! Vähentää savutusta käynnin alkumetreillä, siis sitä scheisseasi :P

Toki jälkihehkulla on tehtävänsä mutta ei se sitä itse käynnistystä auta mitenkään jos kerkee siihen vaiheeseen että kärjen punahehku katoaa tuossa odotellessa että "lämpiää lisää".

Kuten OH2KV totesi ihan matematiikkaa tämä, punahehkuisella kärjellä käynnistetään kylmää moottoria, ei kusenlämpöisellä  ::) Sitten jos vehkeet on muutenkin rikki että oikeaa jännitettä+virtaa ei ole tarjolla niin voi kai se puolellakin lämmetä kusenlämpöiseksi ja se on parempi kuin ei mitään mutta edelleen =
Hehku ei lämpeä lisää jälkihehkulla jos se järjestelmä toimii kuten pitäis eli ensin täyttä akkujännitettä 4~8 sek ja sitten jälkihehkua X ajan.

Duratherm on sitten hehkulaji erikseen jota voi jatkuvasti syötättää täydellä jännitteellä ja virralla mutta siitä tuskin oli näissä kyse, eikä niitäkään se 6 tjsp volttia lämmitä kuin nimeksi jos ohjearvot on 11V..

Että ikilika voinee kattella peiliin niin on näppärä kaivaa hernettä pois :D
-Nissan KingCab 4x4 TD25 -91 "ajoauto"
-Nissan KingCab 4x4 RD28 -91 "offiauto"
-Nissan Primera -98 "urheiludieselpaku"
-Plymouth Valiant V200 1962 "kesäauto"

Timppa

#16
ja  voihan näissä vanhemmissa huijata hehkuboksia antamaan pitemmän hehkuajan laittamalla oikeanlaisen vastuksen hehkujen moottorinlämpötila anturin johdon väliin ::)

tuolla jäsenpuolella on tekstiä hehkutusjärjestelmän parantelemisesta jonkin verran ;)
Nissan Cedric 2.8 TIC Y30 -86.Datsun 140y B310 -79.Datsun 200L hlc230(TM 13/1980).Nissan Laurel 2.4E slx-C32.datsun 720 king cap 4wd+2wdx3
datsun 220c -79 Nissan patrol GR y60 -91 terrano 3.0 2004

Miikka

Tai laittamalla toisen hehkun lämpötila-anturin ulkoilmaa haistelemaan. Cedrikissä joutu noin tekemään Webaston asennuksen jälkeen kun lämmityskennolta tuleva lämmin vesi lämmitti ekana hehkun anturin..
ison C:n ja pikku V:n [b]huoltopäälikkö[/b]
Nissan Patrol 160 T Super Roof
Datsun 100A*rojekti 1.4T*
Datsun 100A@140A
R20&K11

[u]Datmönkijä 150AY[/u]

ikilika

#18
Juu ei se hehkutulppa  jälkihehkulla tulipunaseksi lämpeä, mutta sillä esim 15sek jälkihehkutuksella ennen starttausta saadaan esikammioita ja tulppaa ympäröivän metallin pintoja pikkasen lämpösemmäksi kuin pelkällä 4sekunnin täysvirralla. Pahoittelen sanamuotoa "lämpeää lisää", se oli hiukan harhaan johtava. Mutta tulipa asia kuitenkin selväksi. Ps. Ei tonne klyyvariin mitään papuja mahdu  ;D Mutta, mitenkäs se imusarjahehku pelaa ja mistä se saa käskynsä? Mistä se saa löpön? Omassa traktorissa on pieni säiliö löpölle josta se valuu ja ylläpitää liekkiä imusarjassa. Lavamopossa ei säiliöö ole...
Nissan pick-up -89, td25 2wd

Hompppa_

Tänään aamulla kokeilin suoraan johdonpätkällä antaa virtaa hehkuille n. 8s ja siihen päälle vielä muutama sekuntti. Hörähti jotenki iloisemmin kuin normaalisti tai sitten kuvittelin vaan. No laitoin nappihehkutuksen normaalin hehkutuksen rinnalle ja aamullahan sen näkee vaikuttiko mitään.

Imusarjassa oleva lämmitin toimii myös seki tuli mitattua. ;)
Ei tiedolla, ei taidolla vaan savulla!

Hompppa_

Nonniin elikkä nappihehkutus teki tehtävänsä ja nipponi hörähti hyvin käyntiin aamulla. :D
Laitoin oman merkkivalon hehkuille niin näkee jos jostain syystä tulee oikosulku/nappi jumii päälle, niin tietää sammuttaa auton ennenkuin hehkut hajoaa  ;)
Ei tiedolla, ei taidolla vaan savulla!

ikilika

Purkasin mielenkiinnosta tosta varaosa dassesta sen imusarjahehkun irti, ja eipä tuo sen kummallisempi ole kuin n. 1cm paksu ja vajaa 10cm pitkä pötkö joka muuttuu tulipunaiseksi n.30sekunnin "hehkutuksella".
Nissan pick-up -89, td25 2wd

Tuunaaja

Ihan vaan tulevaisuutta ajatellen, jos joku ei halua rakennella nappi hässäköitä niin koikeilkaa alkuun irroittaa hehkun lämpötila anturi. Voi auttaa tai sitten ei. Itselläni oli anturissa vika ja samalla totesin hehkujen hehkuttavan täyden ajan mitä boksi sallii.

Hompppa_

LainaaIhan vaan tulevaisuutta ajatellen, jos joku ei halua rakennella nappi hässäköitä niin koikeilkaa alkuun irroittaa hehkun lämpötila anturi. Voi auttaa tai sitten ei. Itselläni oli anturissa vika ja samalla totesin hehkujen hehkuttavan täyden ajan mitä boksi sallii.

Ja mikäs se aika sitten on?
Ei tiedolla, ei taidolla vaan savulla!

Temu

Itselläni td25 tekee juuri tuota samaa. Lähtee kyllä käyntiin avaimesta kääntämällä, ei ole sen kans ollu ongelmia.. Mutta käy noin 5s huonosti ja "röpöttämällä", jos tuolloin polkasee kaasusta niin alkaa yleensä käymään normaalisti heti.. Mikähän ois?

Hompppa_

LainaaItselläni td25 tekee juuri tuota samaa. Lähtee kyllä käyntiin avaimesta kääntämällä, ei ole sen kans ollu ongelmia.. Mutta käy noin 5s huonosti ja "röpöttämällä", jos tuolloin polkasee kaasusta niin alkaa yleensä käymään normaalisti heti.. Mikähän ois?


Joo elikkä laitoin aikasemmin nappihehkutuksen ja olen hehkuttanu n. 10s ajan, hörähtää hyvin käyntiin mutta käy edelleenki samalla lailla mitä selitin tuolla viestin alussa. On sillä pitemmällä hehkutusajalla varmana nyt jotaki vaikutusta, mutta oireet on silti samat :-?
Ei tiedolla, ei taidolla vaan savulla!

take

Mulla teki SD samaa ja vikana oli ainakin loppu olevat männänrenkaat ja palanut kansipahvi.

Lerssinen

#27
Take pelottelee  ;D

Ne on nuo nissanin dieselit noissa vehkeissä parikymmentä kolmisenkymmentä vuotta suunnittelultaan vanhoja esikammiovehkeitä eli ei ne ole uutenakaan napsahtanut kerrasta pakkasilla 100% käyntiin..

Tässä esimerkki SD koneesta talvella ilman roikkaa
[media]http://www.youtube.com/watch?v=FtTnMKi3UhY[/media]

Lähes normaalia, ei oo palanu pahvi eikä muutakaan  8-)
-Nissan KingCab 4x4 TD25 -91 "ajoauto"
-Nissan KingCab 4x4 RD28 -91 "offiauto"
-Nissan Primera -98 "urheiludieselpaku"
-Plymouth Valiant V200 1962 "kesäauto"

Temu

LainaaMulla teki SD samaa ja vikana oli ainakin loppu olevat männänrenkaat ja palanut kansipahvi.
Ei voi olla ainakaan renkaat kuluneet! Vasta pyörähti 455tkm mittariin  ;D

take

LainaaTake pelottelee  ;D

Ne on nuo nissanin dieselit noissa vehkeissä parikymmentä kolmisenkymmentä vuotta suunnittelultaan vanhoja esikammiovehkeitä eli ei ne ole uutenakaan napsahtanut kerrasta pakkasilla 100% käyntiin..

Tässä esimerkki SD koneesta talvella ilman roikkaa
[media]http://www.youtube.com/watch?v=FtTnMKi3UhY[/media]
Lähes normaalia, ei oo palanu pahvi eikä muutakaan  8-)

Videota en voi katsoa, mutta voin arvella.
Enkä pelottele. -3 asteesta ilman roikkaa 95tkm ajettu SD22 lähtee laakista kaikilla ilman nappihehkuja. Joten jos näillä ilmoilla jo on käynnistysongelmia niin ei se hyvää lupaa talveksi. SD kone on niin helppo&halpa peruskorjata ettei väljän romun kanssa kannata montaa kertaa hermoja polttaa. Sitten kun tulee se vaihe että saa startilla rynkyttää vielä jonkin aikaa mukana että jaksaa pysyä käynnissä niin alkaa startti irtoilemaan, jengat pettää jne lisäongelmia. Ja sitten starttaaminen muuttuu synnyttämiseksi. Mutta kukin tyylillään. 2001 alkaen enempi ja vähempi väljien dieselien kanssa taistellut ja nyt riitti. Nyt pistetään koneet iskuun ja lopetetaan virittämiset.

Niin ja kysyjälle. 455tkm on ihan hyvä lukema. Nyt kun ajoissa laittaa koneen iskuun niin selviää helpolla ja saa huolettomia kilometrejä toisen mokoman eteenpäin. :)