Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

micra k11 1.0l -98 moottori/ käynti ongelma

Aloittaja fordisti, elokuu 26, 2011, 08:51:31

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

fordisti

kyseinen micra lopetti muutama vuosi sitten menemästä päästöistä läpi,lambda ja katti vaihdettiin,millä ei ollut mitään vaikutusta mihinkään.
joku tietoviisas tiesi että jakoketju pitää vaihtaa,koneen raksutus loppui mutta päästöihin ei ollut vaikutusta.
tämä nyt ei ole haitannut kun auto on saatu kikkailemalla leimattua ja kulku on ollut ok.
MUTTA nyt on alkanut ilmenemään sellaista että kuumalla koneella jos auto seisoo ajon jälkeen 15-30min niin se lähtee laiskasti käyntiin,joutuu sahaamaan ja sitten se herää laiskasti käyntiin,pieni kaasun anto ehkä auttaa.
lisäksi on alkanut esiintymään voimattomuutta esim. paikaltaan lähtiessä tuntuu että joutuu antamaan paljon kaasua eikä silti oikein jaksasi lähteä.
auto ei kuitenkaan nyi eikä oireile muuten kuin voimattomuudella.
kilsoja takana kohtuulliset 260000km ;D
normaalit huollot tehty ajallaan,tulpat,suodattimet ym. lisäksi bensa pumppu vaihdettu pari vuotta sitten,venttiilin välykset tarkistettu,öljyäkään ei ole tarvinnut vaihtovälillä lisätä kuin kerran kun suodatin lensi tien poskeen :o.

Gorgane

Seoksen muodostuksen ongelmaan viittaisi vahvasti, kun ei mene päästöistä. Eli vetää liian rikkaalle tai laihalle. Auttaisi, jos osaisit kertoa, että miten ne päästöt on pielessä olleet.

Vikakoodien lukemisesta ei myöskään haittaa olisi.

fordisti

#2
tyhjäkäynnillä oli arvot pielessä hc yli 100 ja sitä toista arvoa en muista,kierroksilla oli ok päästöt.
vaihdoin tulpat ja bensan suodattimen talvea varten,samalla kurkkasin jakajaan testailin eri antureita ja tarkastin sytkän.
-ilmamassa mittarin piuha irti = käynti huohonee samoin lamdan johto irti,tyhjäkäynti moottorin johto irti tyhjäkäynti huononee,lämpöanturin piuha irti syttyy moottorin häiriö valo ja käy todella huonosti,ilmamassamittarilla ei ole kylmä juotosta.
bensan paine 3bar kiihdyttäessä ja alipaine letku irti,tyhmäkäynnillä 2,3-2,4bar pitäisi olla 2.5bar mutta noin pieni ei pitäisi vaikuttaa ja heti kun painaa kaasua paine nousee 2.7-3bar.
15min odottelun jälkeen laiskasti käynnistyi,bensan paine nousi normaalisti, ennen starttausta 2.1bar,painetta karkaa hieman johonkin? voiko suuttimet vuotaa?
jos pyttyihin valuu bensaa voisi selittää huonon käynnistyvyyden??
tiistaina kaveri voisi ehtiä pistää auton töpseliin,saako tuollaisesta live dataa ulos??
surkea auto 13v ikää ja 260000km ja nyt on jo vikaa ::)

E.P.

#3
Ootko käynyt konehuoneen maadoituspisteet läpi? Sopivasti hapettuneet maadoitukset aiheuttavat kaikenlaista harmia. Synkän näköisiä on tässä omassa tällä viikolla hankkimassani Micrassa ruuviliitoksin tehdyt maadoitukset. Asian huomaa hyvin nyt, kun pesin moottoritilan. Pitäisi itsekin ottaa liitokset auki, laittaa väliin jotain yleisvoidetta, ja ruuvata takaisin kiinni. Ellei jopa hiukan hiomapaperia näyttäisi. Samoin kannattaa tarkastaa moottorin maadoitus koriin. Nämä lähinnä yleisenä neuvona, kun en vielä Micran "ominaisuuksia" kovin hyvin tunne.

Ohjekirjassa oli muuten maininta, että: "Mikäli moottori ei tahdo käynnistyä kylmästä tai kuumasta säästä johtuen, pidä kaasupoljinta hieman painettuna käynnistyksen aikana." Ja että: "Jos käynnistät moottorin kuumalla kesäsäällä pian sammutuksen jälkeen, pidä kaasupoljin pohjassa käynnistyksen aikana." Mun mielestä hiukan erikoisia neuvoja ruiskuautoihin, mutta ehkä noita voi kokeilla. Yleensähän kaasua pidetään täysin auki käynnistyksen aikana, jos tulpat ovat kastuneet, joka on melko harvinaista ruiskun kanssa.

Micrahan osaa ainakin korjausoppaan mukaan kertoa vikojaan ilman testeriä. Vaikka sen saatoit jo tietääkin?

Lisäys klo 18.20: Kävin jo tarkastamassa nuo omat maadoitukset. Konehuoneessa molemmille puolille runkopalkkiin tulevissa maadoituspisteissa oli sanomista. Maadoitus tapahtuu ruuvin välityksellä, ja ruuvin kanta oli ruosteessa, eli hiomapaperia tarvittiin. Muut moottorissa olevat maadoituspisteet oli paremmassa kunnossa. Kolme piuhaa ainakin tulee kanteen, kolmeen eri kohtaan. Varsinainen moottorin, korin ja akun välinen kaapeli ja sen liitokset jäi tällä kertaa tarkastamatta. Koneen päässä on ahdasta, ja akkutelineen allekaan ei nähnyt.

Samalla kun käytin ryhmäliittimiä auki, tuli mieleen että eihän sulla vaan "fordisti" ole joku säädellyt kaasuläppää tyhjäkäynnin säätely mielessä? Silloinhan menee sekaisin kaasuläpän asennontunnistimenkin säätö. Silloin laite ei saa oikeaa tietoa kaasun asennosta. Saattaa mm. luulla koneen olevan osakaasualueella, vaikka tarkoitus olisi olla tyhjäkäyntiasennossa. Saattaa vaikuttaa käynnistymiseen.
Micra 1.0 Avec vm.1999

take

Lainaatyhjäkäynnillä oli arvot pielessä hc yli 100 ja sitä toista arvoa en muista,kierroksilla oli ok päästöt.
Yleensä tuota aiheuttaa runsas lyhyen matkan ajaminen. Kylmänä ottomoottori tarvitsee rikkaampaa seosta ja nämä vanhat "tyhmemmät" moottorinohjaukset joissa on itseoppi niin oppivat sen liian rikkaan seoksen. Itseoppi nollautuu käyttämällä akun kenkä irti muutaman minuutin. Tämä nyt on halvin korjaus kokeiltavaksi. Jos sen jälkeen on päästöt tyhjäkäynnilläkin ok niin vika oli siinä. Tosin jos tämä vika uusiutuu jatkuvasti vaikka ajo olisi pitkääkin matkaa niin jokin anturi antaa virheellistä tietoa. Kyllä sieltä dataa ulos saa. Kun vaan on sopiva ohjelma.

fordisti

#5
auton ensimmäinen omistaja oli vanha mummo mikä ei ajanut sillä muuta kuin lpr-parikkala väliä mökille,auto on ollut meillä niin pitkään etten muista edes milloin se hommattiin,ensimmäisen vuoden aikana meillä muija kävi sillä tsadissa töissä ;D ma sinne ja pe tai la pois n:230km/sivu sen jälkeen sillä ajettiin muutama vuosi kaikki pitemmät reissut +1kerta/kk tsadiin ja takaisin,viime vuodet muija on ajellut sillä työ matkoja 40km/pv.
maadoituksia en ole katsonut,tuota kaasun asento tunnistinta olen epäillyt?? kukaan muu kuin uutena nissanin asentajat ja sen jälkeen minä ei ole räplännyt autoa (onko se hyvä vai huono asia???)
mulla oli aikoinaan sellainen paperi missä niitä vika koodeja mitkä se ledi vilkuttaa kun sinne töpseliin laittoi hyppy johdon mutta hävinnyt johonkin.
eikö foorumilla nismo äijiä mitkä tuntee kaikki vaivat???

huomenna kaveri tutkii illalla töissä mikä sitä vaivaa.

E.P.

Eipä tuolla historialla ole todennäköistä, että kaasuläpän suunnalla olisi turhia räplätty sitten. Hyvä niin. Ainut jos kaasuläpän akseli on kulunut ja väljä, niin se sekottaa asennontunnistimen toimintaa.

"Haynes" neuvoi poikkeuksellisen hyvin tuon vikakoodien lukemisen. Tosin töpseli olikin autossa toisinpäin kuin mitä opuksen kuva antoi ymmärtää. Kirja kertoi myös miten lambda-anturin toiminta testataan vikojen lukutilassa -käynnistetään auto. Moottorin merkkivalon pitää koneen käydessä välkkyä vähintään viisi kertaa 10 sekunnin aikana. Mulle tämmöinen tosiaikainen merkkilampun avulla suoritettava testi oli uutta. Nissan yllätti hyvällä tavalla.
Micra 1.0 Avec vm.1999

fordisti

ihmeteltiin autoa AUTOSÄHKÖLIIKKEESSÄ  ja siinä ei ole mitään vikaa???? perk__e! vikakoodeja ei ollut,kaikilta antureilta tulee asiallista tietoa?? lamda käyrä on ok.
co arvo on ihan ok pakokaasutestissä (minun mielestä liiankin pieni) testaajan mielestä ok, hc arvo pienimmillään 130 katti oli sen mielestä sökö (ollut jo vuosia) epäili että jos katti on rikki ja ahdistaa pakokaasuja tai tarvike pönttö tukossa kun sitä potkaisee tuntuu sisällä olevan irto kamaa.
tänään tyhjäsin katin (minun mielestä oli silmämääräisesti  ihan hyvä) paineilmaa laskettiin takapöntöstä läpi  eikä ole tukossa. ei vaikuttanut kulkuun mitenkään.
kysyin asiasta että jos veisin auton VIRALLISESTI korjattavaksi mitä tehtäisiin,vastaus oli että niin kauan vaihdetaan osia että alkaa toimimaan >:(.
merkkasin kaasuasennon tunnistimen paikan ja kääntelin sitä toiseen suuntaan tyhmäkäynti huononee ja toiseen suuntaan kierrokset nousee,käänsin sitä ihan vähän että käy hieman kovempaa tyhjäkäyntiä nyt,mutta ei vaikuttanut ajoon.

eikö foorumilla kukaan osaa sanoa mitään järkevää asiaan??

jostain jos saisi ilmamassamittarin ja virranjakajan lainaan kokeilua varten.

Alppu

Onko tässä yksi vai kaksi kattia?

Takapönttö irti ja koittamaan kulkua?
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

E.P.

#9
Englantilaisetkin veikkaavat suuttimien vuotamista syyksi huonoon käynnistyvyyteen: http://www.micra.org.uk/threads/46700-Starting-problems Haiseeko öljy bensalle?

Kerrot että ilmamäärämittarissa ei ole kylmäjuotosta, miten olet sen todennut? Joku noista englantilaisista oli sitä mieltä, että kyse on juotosten hiushalkeamista, jotka aiheutuvat tärinästä. Käy järkeen siinäkin mielessä, että ilmamäärämittarin viat ilmenevät vasta vuosien kuluttua. Kylmäjuotos temppuilisi jo uutenakin.

Ehkäpä tämä on niitä vikoja, jotka eivät ole itsestään selvyyksiä Micrassa, tai edes Nissanissa. Ei siis ole yhtä taikatemppua, jolla vika korjaantuisi. Siksi Nissaneihin enemmän perehtyneetkään eivät kai osaa yhtä ainoaa mahdollista vikaa kertoa.

Kokeile ensi kerralla käynnistää kuuma kone suoraan kaasu pohjassa. Jos pamahtaa kerrasta tulille, niin viittaisi suuttimien vuotoon. Monesti ruiskut lopettavat kokonaan bensansyötön kaasu pohjassa käynnistettäessä. Ikäänkuin tulvineen koneen kuivaustoiminto. Josko sitten lähtee ongelmaa korjailemaan polttoainejärjestelmän puhdistusaineilla, joihin tosin itse suhtaudun suurella epäluulolla. Saattavat aiheuttaa enemmän harmia kuin hyötyä. Tai sitten voi irrottaa suutinkiskon suuttimineen, paineistaa suuttimet auton omalla pumpulla ja tutkia mahdollisia vuotoja. Silloin pitäisi ainakin suuttimien tiivisteet vaihtaa.
Micra 1.0 Avec vm.1999

fordisti

#10
olen nähnyt ja korjaillut huonoja juotoksia aikaisemmin esim,vw transporter/passat mittaristo,eikä micran juotokset voisi näyttää paremmilta.
suuttimet saan käytettyä testerissä parin viikon päästä.
ilmamassa mittarilla on 2erillistä lankaa mikä toisen langan tehtävä on?

itse kun olen käynyt autolla ajelemassa tuntuu se siltä kuin se ei kiihdyttäessä saisi bensaa tarpeeksi?

pitää tinata ne liitokset vaikka näyttävätkin hyviltä.

E.P.

#11
Kytkentäkaavion mukaan ilmamäärämittarin liittimessä on kolme johtoa. Kaikki ne menee moottorinohjauslaatikkoon. Kai tuo ilmamäärämittari toimii jotenkin potentiometrin kaltaisesti, ja potentiometreille menee joskus kolme piuhaa, vaikka en niiden toiminnasta paljoa tiedä.

Kyllähän oireet viittaavat siihen, että laite ei saa riittävän tarkkaa tietoa moottoriin imettävän ilman määrästä. Toisaalta, moni muukin vika sopii samaan oireeseen. CRC tekee puhdistusainetta, joka on tarkoitettu erityisesti ilmamäärämittarin puhdistukseen. http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/tee-se-itse-ilmamassamittarin-puhdistus Mahtuukohan Micrasta tuo ilmamäärämittari pois paikoiltaan ilman kaasuläppäkotelon irroitusta? Tainno, selviäähän se siten ainakin, että kokeilee. Pihalla kaksi autoa, joista alkoi tehdä mieli puhdistaa ilmamäärämittarit.  ;)


Lisäys klo 10.45: Tämmöisen kuvan löysin, jonka avulla voisi mittailla ilmamassamittarin arvoja: http://ww2.justanswer.com/uploads/350matt/2009-11-09_213912_micra_maf.jpg
Micra 1.0 Avec vm.1999

E.P.

Juu ei se Micran ilmamäärämittari ainakaan silmämääräisesti mahdu pois paikoiltaan. Suutin on siinä niin lähellä. Ratkaisu näytti muutenkin aivan erilaiselta kuin nuo eBay:n ilmamäärämittarit. Laittelevatko noita huutokaupan mittareita sitten imuputkiin, joita itse rakentelevat viileämmän koneeseen imettävän ilman toivossa. Tämä Micran mittari näyttää enemmän kiinteästi asennetulta mallilta. Saisi kai tuonkin puhdistettua, mutta koko ilmaläppäkotelo olisi parasta irroittaa, ettei puhdistusaine valu imusarjaan.
Micra 1.0 Avec vm.1999

E.P.

Muutama mahdollinen imuvuodon paikkahan siellä kaasuläppäkotelon takana näkyi olevan. Letkut jotka ohjaavat aktiivihiilipönttöä voivat haljeta. Mulla on ko. pöntön alapuolinen letku halkeillut molemmista päistä. Tulkitsin niin, että alapuolella olevat letkut eivät aiheuta imuvuotoja, mutta siinä pöntön päällä olevat ohjausletkut voivat imuvuodon aiheuttaa. Pönttöhän löytyy tulipellistä, siitä jarrutehostimen vierestä.
Micra 1.0 Avec vm.1999

fordisti

ilmamassa mittari on kiinteästi rakennettu läppäkoteloon,alipaine letkut tarkistin,se aktiivihiili pönttöön menevä oli halki läppäkotelon päästä mutta ei vaikuttanut mihinkään.
pitää hakea puhdistusainetta ja mitata nuo arvot,nyt vaan on ollut niin kiire ettei ole ehtinyt asiaan paneutua,12h/pv töitä + jätkien ralliauto pitänyt saada huollettua viikonlopuksi.

fordisti

nykiminen lisääntynyt ja kulutus viimeisellä tankkauksella 6.9L/100km sekoajoa :D
paljonko pitäisi olla? mulle on jäänyt sellainen muistikuva että micralla olisi päässyt tankillisella +600km??
jos meiltä käy tsadissa ja ajelee siellä vähän tulee kilsoja +600km eikä ennen tarvinnut tsadin reissulla käydä mittarilla,alkukesästä kun auto vielä toimi kävi muija sillä tsadissa ja tankkasi mittarista 10l että pääsi kotiin. :(

fordisti

loppu kesästä/alku syksystä oli jossain säikeessä linkki jonkun norjalaisen kaverin micran viritys juttuun jollekin ulkomaalaiselle foorumille,mutta en nyt löydä sitä mistään?? muistaako joku muu asian?

Alppu

Lainaaloppu kesästä/alku syksystä oli jossain säikeessä linkki jonkun norjalaisen kaverin micran viritys juttuun jollekin ulkomaalaiselle foorumille,mutta en nyt löydä sitä mistään?? muistaako joku muu asian?

Tämä?

http://www.micra.org.uk/threads/40020-EBBdude-s-Micro-Micra-project
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

fordisti

hyvä,pitää ruveta kaverin micraa tuunaamaan,samalla jää ylimääräinen ilmamassamittari/läppäkotelo mitä voi kokeilla meidän omassa micrassa.

fordisti

nyt sain mitattua vihdoin tuon ilmamassamittarin ja arvot ovat ihan ok. tuon linkissä olevan mukaan.
jotain häikkää vehkeessä kuitenkin on? kävin kaverin autoa kokeilemassa ja se kulkee huomattavasti paremmin kuin toi meidän kinneri?? mutta oli paljon paskempi ajaa? siinä oli kilsoja 160000 ja meidän micrassa on vasta 263000km :D