Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

Akku

Aloittaja Alppu, joulukuu 16, 2009, 14:06:10

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

E.P.

Varmuudeksi tarjoilin Micran akulle virtaa CTEC:illä. Seurauksena melkoinen porina joissakin kennoissa. Silminkin näki, että ainakin yhdessä kennossa levyt olivat vääntyilleet, ja levyjen välissä karstaa. Ulkoisesti akku näyttää vanhalta, ellei jopa alkuperäiseltä. Autolla ajettu 156tkm.

Mikä on, kun nykyakut eivät enää kestä tuommoisia määriä aikaa ja käyttöä? Luulisi, että tekniikka menee eteenpäin, mutta akuissa tuntuu menneen taaksepäin. Samaa latausjännitettäkin autot suurinpiirtein akuille tarjoavat, viimeisen 20-30 vuotta. Ei akun pitäisi siis kuivua, vaikka eipä sitä pääse kyllä tarkistamaankaan, kiitos "huoltovapauden". Micran vanha akku oli sen mallinen, että vettä vielä pystyi lisäämään avattavista korkeista.

Bosch:in hain Motonetistä. Varmaan sen 5-6 tuntia CTEC lataili, ennen kuin kertoi akun olevan täysi. Kai ne on hyvä uutena täyteen ladata.
Micra 1.0 Avec vm.1999

Alppu

LainaaSilminkin näki, että ainakin yhdessä kennossa levyt olivat vääntyilleet, ja levyjen välissä karstaa. Ulkoisesti akku näyttää vanhalta, ellei jopa alkuperäiseltä. Autolla ajettu 156tkm.

Mikä on, kun nykyakut eivät enää kestä tuommoisia määriä aikaa ja käyttöä?


Eiköhän se ole aika hyvin jos akku on alkuperäinen.  ;D

Siitä akun päältä saattaa pystyä lukemaan sen valmistusajankohdan.

"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

cedricfan

No 90-luvun lopulta eteenpäin autot on kyllä muuttuneet huimasti. Kasvaneet sähkönkuluttajat, välyläohjaus, ilmastointi ym, puhumattakaan start/stop-systeemistä...
Ja ei se käytetty autokaan yhtä hyvin osaa akkua enää täynnä pitää, laturi heikkenee pikkuhiljaa ja sippaa sitten jonain päivänä totaalisesti. Japsivalmisteena 300 tkm alkaa olla hyvä saavutus, eurooppalaisena 100 - 200 tkm.
En ole vielä saanut aikaiseksi tarkastaa kuinka vanha SöSSön moderni suljettu kalsium-akku on, mutta kyllä se lähelle 10 vuotta jo menee. Ja pelittää, vaikka auto seisoo puolet vuodesta tallissa 8-)
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

BA

#33
Ja jos 90-luvun alussa 45Ah akusta otettiin CCA 150-200A (EN) niin nykyään se on järjestään vähintään tuplaten sen. Ei nyt isoa kehitystä, mutta jotain on tapahtunut akusta ulos saatavalle virralle. Virran varastointikapasiteetti on sama mutta kerralla ulos saatava virta tuplattu. ::)

MP-akuissa saadaan 8Ah akusta yli300A, tosin niille ei luvata kuin puolen vuoden kestoakaan... ;D

Ja puhun nyt lyijyakusta, en mistään AGM tahi muista. Onhan tavalliseen happotäytteiseen lyijyakkuunkin tullut sekaan kalsiumia ja hopeaa kennoihin.

take

LainaaJ
MP-akuissa saadaan 8Ah akusta yli300A, tosin niille ei luvata kuin puolen vuoden kestoakaan... ;D
Mistä noita MP-akkujen CCA-virtalukemia löytyy? Olisi mielenkiintoista vertailla ihan uteliaisuudesta, kun ei akkuihin ole päälle painettu kuin Ah- ja volttilukemat. :)

E.P.

#35
LainaaNo 90-luvun lopulta eteenpäin autot on kyllä muuttuneet huimasti. Kasvaneet sähkönkuluttajat, välyläohjaus, ilmastointi ym, puhumattakaan start/stop-systeemistä...

Varusteita on tullut lisää, se on totta. Niitä vaan yleensä pitäisi laturin ruokkia, ei akun. Akkuhan on vain varasto. Laturit ovat tehokkaampia, mutta latausjännite, eli tavallaan akun rasitus ladattaessa on pysynyt saman jo pitkään. 14.4V taitaa olla yleinen latausjännite.

Mun mielestä väyläohjaus ei juurikaan virtaa kuluta, sehän vain ohjailee eri sähköosasia.

Ilmastoinnin kompuraa pyöritetään kampiakselilla, sähkönkulutus tuskin on kovin paljon suurempaa kuin ilman ilmastointia olevan lämmityslaitteen.

Kuulemani mukaan Japaniassa auton ovat jo kauan aikaa sitten sammuttaneet moottorin liikennevaloissa, ja käynnistäneet sitten liikkeellelähdettäessä uudestaan. Ja sen vuoksi kuulema japanialaisissa on jo kauan ollut alennusvaihteistot käynnistysmoottoreissa. Tätä en tosin pysty todeksi varmistamaan, mutta olen kuullut.

Ymmärrän, että kyse oli vain esimerkeistä, ja ymmärrän senkin, että virtaa kuluu nykyään enemmän. Sen vaan pitäisi olla laturin ongelma, ei akun. Mersuissahan, ainakin joissain malleissa on vesijäähdytetyt laturit. Ja latureita voi olla jopa kaksi. Mutta niidenkin akku mahtuu silti vielä takapenkin alle.

LainaaJa ei se käytetty autokaan yhtä hyvin osaa akkua enää täynnä pitää, laturi heikkenee pikkuhiljaa ja sippaa sitten jonain päivänä totaalisesti.

Ammattikäytössä akut vaihdetaan vuoden välein, kun eivät vaan kestä. Siis ensimmäinen siinä vaiheessa, kun auto on n. vuoden vanha. Toyotalla kieltäytyivät vaihtamasta takuuseen, kun kuulema ammattikäytössä akku kuivuu. En tiedä uskonko, mutta tarkastamaankaan ei päässyt, kun akut ovat suljettuja.

Pihalla mulla on auto, joka on vuosimalliltaan -7. Siihen on akku vaihdettu kaksi vuotiaana, jolloin mittarissa oli alle 30tkm. Ei ne nykyakut kestä. Sitä ihmettelee, että miten ne akut toimivat silloin kun olivat vielä lyijystä tehty, ilman lisäaineita. Vielä 12 vuotiainakin, vaikka kenno oikosulussa -tämä vanha Micran akku.
Micra 1.0 Avec vm.1999

BA

#36
Lainaa
Mistä noita MP-akkujen CCA-virtalukemia löytyy? Olisi mielenkiintoista vertailla ihan uteliaisuudesta, kun ei akkuihin ole päälle painettu kuin Ah- ja volttilukemat. :)


Mulla on töissä akkuvalmistajan luettelo jossa on kaikki arvot, joskus oli Euroglobella julkisena netissä mutta nykyään tarvii tunnukset :https://www.euroglobe.org/webtool/ :-/
Koivusen paperisessa tuoteluettelossa (luonnollisesti akkujen) oli joskus takasivulla myös MP-akkujen arvoja. Se saattas netistä löytyäkin.

Lainaa

Varusteita on tullut lisää, se on totta. Niitä vaan yleensä pitäisi laturin ruokkia, ei akun. Akkuhan on vain varasto. Laturit ovat tehokkaampia, mutta latausjännite, eli tavallaan akun rasitus ladattaessa on pysynyt saman jo pitkään. 14.4V taitaa olla yleinen latausjännite.

Meneekö nyt virta (A) ja jännite (V) sekaisin?  :)
Ei 12voltin järjestelmään voi syöttää tiettyä rajaa korkeammalla jännitteellä sähköä. Ei yksinkertaisesti kestä paikat, enkä nyt puhu akusta vaan kaikesta muustakin sähkölaitteistosta.
Latureitten antama virtamäärä sen sijaan on hypännyt hirvittävästi. Kun 90-luvun alussa autoissa oli vielä ihan yleisesti 50A antavia latureita, nyt jostain mersusta löytyy vesijäähdytetty 300A laturi. Tuossa meidän 2000-mallin suzukissakin on 45A laturi. Laskettakoon poikkeukseksi...  ;D

Lainaa
Mun mielestä väyläohjaus ei juurikaan virtaa kuluta, sehän vain ohjailee eri sähköosasia.

Koko ajan kun autoon on virta kytketty käynnissä on tietokone, siis ihan tietokone, ei mikään ECU:un verrattava piirilevymöykky. Vie melkoisesti virtaa vaikkei näennäisesti mitään auton toimintoja ole käytössä. Ja kun sitä aletaan käskyttää, niin nousee luonnollisesti kulutuskin.

Uudet pikahehkut ovat melkein pahin akuntappaja suomen talvessa. Hehkun on oltava punainen siinä ajassa kun avainta käännetään acc-asennosta starttiin, eli heti. Nappaa pahimmassa tapauksessa kerralla yli 100A virtaa. Lyhytkestoisesti tosin, mutta toistuvana kuormituksena (vaikka ne taksit) melkoinen kasa virtaa laturille lykättäväksi takaisin sinne akkuun joka kerta startin jälkeen...


BTW, edellisellä sivulla mainitsemani nyt jo ikivanha ZAP puhisee edelleen, vaikka keväällä osoitti hiukan puutumisen merkkejä. Pari viikkoa Ctekin perässä ja Bosch BAT121-testeri antoi vielä 95% käynnistystehon.  :) Ja akku on ollut aina todella huonolla hoidolla, ja kovasti kuormittavalla käytöllä.

nissan-man

Mullo -95 primerassa / 289tkm alkuperänen akku!
P10 GA16DS

E.P.

#38
Lainaa
Meneekö nyt virta (A) ja jännite (V) sekaisin?  :)
Ei 12voltin järjestelmään voi syöttää tiettyä rajaa korkeammalla jännitteellä sähköä. Ei yksinkertaisesti kestä paikat, enkä nyt puhu akusta vaan kaikesta muustakin sähkölaitteistosta.
Latureitten antama virtamäärä sen sijaan on hypännyt hirvittävästi. Kun 90-luvun alussa autoissa oli vielä ihan yleisesti 50A antavia latureita, nyt jostain mersusta löytyy vesijäähdytetty 300A laturi. Tuossa meidän 2000-mallin suzukissakin on 45A laturi. Laskettakoon poikkeukseksi...  ;D

Mun mielestä ei mennyt sekaisin jännitteet ja virrat. Akku vaan ei ota määräänsä enempää virtaa vastaan. Ei auta vaikka olisi minkälainen laturi. Jännite pidetään koneen käydessä tietyllä tasolla, ja akku ottaa sen mitä ottaa. Pakkasellahan se akku ei alkuun ota vastaan mitään, vaikka olisi miten tehokas laturi.

Uudemmissa autoissa olevat tehokkaammat laturit, ovat olemassa siksi, että virta riittää auton laitteisiin. Ei sitä tehokkaampaa laturia ole pelkästään akun lataamista varten sinne laitettu. Tai oikeastaan pitäisi puhua virrantuottajista, eli generaattoreista, sillä nimitys laturi on hiukan harhaanjohtava.
Micra 1.0 Avec vm.1999

take

Lainaa

Varusteita on tullut lisää, se on totta. Niitä vaan yleensä pitäisi laturin ruokkia, ei akun. Akkuhan on vain varasto. Laturit ovat tehokkaampia, mutta latausjännite, eli tavallaan akun rasitus ladattaessa on pysynyt saman jo pitkään. 14.4V taitaa olla yleinen latausjännite.
Aivan. Akku on varasto joka pitää ladata täyteen aina käynnistyksen jälkeen. Sekin on laturin tehtävä. Et liene paljoa mittaillut latureita? Tavallinen latausjännite on siinä 14-14,4V kyllä, mutta kuormituksessa latausjännite laskee ja tyhjäkäynnillä laturin teho on noin 10-20% max. tehosta. Eli 80A laturi on mitoitettu riittämään Almeran tarpeisiin. Mutta tyhjäkäynnillä liikennevaloissa laturi lataa vain 8-16A. Ajovalot vie 10A. Bensapumppu 5A. Moottorinohjaus sytytyksineen 10A. Sitten kun iskee pakkanen niin päällä on puhallin 10-20A, takalasin lämppäri 15A, persgrillit 5A/kpl ja laturista loppuu virta auttamatta kesken. Eli akku tyhjenee valoissa seisoessa. Sitten kun lähdetään ajamaan, kierrokset sinne +2000rpm jolloin laturi tuuppaa täydet 80A. Ja taas jäädään valoihin, akku purkautuu, lähdetään ajamaan, taas tulee virtapiikki jne. Loputon kierre. Ei ne wanhanajan akutkaan olisi kestäneet tuollaista rääkkiä. Kun vertaa että vanhassa sunnyssä jossa ei niitä vähiäkään sähköhilppeitä(valot ja puhallin) uskalla enää edes käyttää palovaaran vuoksi niin monet akut kestää hyvin sen 10 vuotta. Uudetkin.

Eli lyhyesti: Akun käyttöikään voi kuljettaja vaikuttaa hyvin paljon. Valita ajoreitti niin että välttää turhaa risteyksissä odottelua, sitten kun pysähtyy niin vähentää laturin kuormaa jotta virtaa riittäisi akullekin. Ennen vanhaan kuljettajatkin oli fiksumpia, kun oli näitä vanhoja patuja jotka oli oppineet wanhojen tasavirtalatureitten kanssa ettei ne ladanneet ollenkaan tyhjäkäynnillä. Nämä on vähenevä luonnonvara. Appiukko on yksi esimerkki. Heti käynnistyksessä sammuttaa valot ja muut hilppeet jotta laturi ehtii ladata akkua sen aikaa kun putsaa lumia pois. Liikennevaloihin tullessa pienennetään puhallinta ja sammutellaan penkin sun muita lämppäreitä ettei vaan virta lopu kesken. Esimerkillistä toimintaa. :)

Ja mitä tulee tuohon start/stop systeemiin niin siinähän suurin kuorma ei ole enää lämpimän moottorin käynnistäminen vaan pysähdyksen ajan akusta otettava virta valoille, puhaltimelle, lämmittimille jne. Eli taas on kuljettajalla vaikuttamisen mahdollisuus.

Niin ja nykyään on yleistymässä suuntaus siihen että ohjaustehostimet, ilmastoinnit sun muut härpäkkeet toimisivat kaikki sähköllä eikä hihnavedolla, koska ilmastointi pitää puhaltaa kylmää valoissa seisoessakin kun on start/stop systeemit ja sähköinen ohjaustehostin voidaan ottaa käyttöön vain tarvittaessa ja antaa olla pois päältä suoraan ajettaessa. Säästää nääs kallista polttoainetta, kun pumppu ei pyöri turhan takia jatkuvasti. Ei hyvältä vaikuta. Sähkärin painajainen. :-X :-/

Joo BA jo selittikin ton tietokonejutun. Vertaappa vaikka kannettavan tietokoneen kulutukseen. Siihen kun lisätään että kaikki penkin ja peilien säädöt tehdään jo ennen moottorin käynnistymistä saadaan taas akkua hieman tyhjemmäksi. Ja sitten joku aamu akku sanoo kev-vääm-mäl-lä, kun latinki on kulutettu jo kaikkeen muuhun ennen moottorin käynnistämistä. Ja varsinkin Suomen oloissa pitäisi ensin saada auto käyntiin ennen kuin mitään muuta tehdään.

Tällaiseen sillisalaattiin kun lisätään lyijyakku jossa on enemmän huonoja kuin hyviä ominaisuuksia niin soppa on valmis.

E.P.

Kiitoksia asiallisesta keskustelusta. Eipä noihin ole paljoa lisättävää. Mun mielestä tämä on nettikeskustelua parhaimmillaan.

Ja ehkäpä se taksinkin akun -ajassa mitattuna- lyhyt käyttöikä johtuu rasituksista silloin kun kone ei ole käynnissä. Pahvilaatikollinen sähkölaitteita kulkee auton mukana, ja tietysti tolpalla ollessa toimivat vain akun voimin. Lyijyakku ei kai oikein tykkää purusta/tyhjenemisestä, jos olen oikein ymmärtänyt. Sen opin, että jos kerran akku kyykkää, ei sitä kannattanut enää elvytellä, vaan uutta sai olla hakemassa. Ehkäpä 65-95ah on liian vähän taksikäyttöön akun keston kannalta.
Micra 1.0 Avec vm.1999

BA

#41
Lainaa
Ei hyvältä vaikuta. Sähkärin painajainen. :-X :-/


Ai. Väyläautoissa sähköhommathan on ihan helppoja. Ei tarvita kuin sopiva tietokone oikealla ohjelmalla joka kytketään autoon ja yleismittari kuten ennenkin.

On keskusyksikkö ja joka laitteen ohjausyksiköt. Keskusyksiköltä ohjausyksikölle menee yksi johto (no joo, parikaapeli, joissain jopa kuitu) jossa kulkee signaali. Toista kautta kulkee ohjausyksikölle virta, jota se sitten jakaa itse laitteelle. Ja tietty maadoitus.
Jos ei halua leikkiä piirilevyjen korjailua ja elektroniikkakomponenttien vaihtelua niihin, niin tehtävissä ei ole kuin niiden vähien piuhojen mittailua ja noiden eri boksien vaihtoa.
Bokseja ei tarvi paljon mittailla ja testailla, töpseli kiinni autoon, jos k.o boksia ei löydy niin mitataan keskusyksiköltä antaako se kyseessä oleva ohjausyksikkö signaalia kyseiseen pinniin. Jos ei, mitataan että on ehjä johto. Jos taas antaa signaalia, niin tietokone kertoo jos signaali ei ole järjellistä tai luettavaa.
Itse laitteet ei ole muuttuneet mihinkään, välistä on vaan jäänyt vähän sähköjohtoa ja releitä pois.
Ohjausyksiköiltä itse käytettävälle laitteelle sitten meneekin johdot kuten ennenkin, tai sitten boksi on laitteessa kiinteänä.

Lopuksi Format c:\fordtransit ja taas mennään. ;D

Halpaa se ei kyllä ole. Ja varsinainen korjaamisen mahdollisuuskin on käytännössä poistettu, vaaditaan jo enemmän tietokone- sekä elektroniikkaharrastuneisuutta. Voi vain vaihtaa osia. Ja se on helppoa. :)

E.P.

Mä uskon, että noiden väylienkin kanssa opitaan elämään ajan kanssa. Ei ole kauaakaan siitä, kun esim. polttoaineen suihkutuksia kauhisteltiin, kun "ei niille pysty itse mitään tekemään". Asia on kääntynyt jopa niin, että kaasuttimia vihataan. Tosin ilmeisesti osin niiden viimeisten sähkökaasuttimien takia, jotka ovatkin/olivatkin aika hirveitä. Ainakin VW-konsernin laitteisiin saa kuka vaan erittäin pätevän ohjelmiston (vcds), jolla saa katsottua mikä sitä autoa riivaa.
Micra 1.0 Avec vm.1999

Alppu

LainaaSen opin, että jos kerran akku kyykkää, ei sitä kannattanut enää elvytellä, vaan uutta sai olla hakemassa.

Itse olen kuullut ihan onnistuneistakin elvytyksistä, joilla akku on saatu heräämään.. onko siitä sitten tullut kalua pidemmäksi aikaa, en muista..

Varmasti joku täällä tietää... :)
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

take

LainaaKiitoksia asiallisesta keskustelusta. Eipä noihin ole paljoa lisättävää. Mun mielestä tämä on nettikeskustelua parhaimmillaan.

Ja ehkäpä se taksinkin akun -ajassa mitattuna- lyhyt käyttöikä johtuu rasituksista silloin kun kone ei ole käynnissä. Pahvilaatikollinen sähkölaitteita kulkee auton mukana, ja tietysti tolpalla ollessa toimivat vain akun voimin. Lyijyakku ei kai oikein tykkää purusta/tyhjenemisestä, jos olen oikein ymmärtänyt. Sen opin, että jos kerran akku kyykkää, ei sitä kannattanut enää elvytellä, vaan uutta sai olla hakemassa. Ehkäpä 65-95ah on liian vähän taksikäyttöön akun keston kannalta.
Taksikäytöstä ei niin ole kokemusta, mutta sirrat on alkaneet lisääntyvässä määrin käyttää vain Optiman yellow top tai sitten AGM akkuja niiden virrantuottokyvyn takia. Sirrassa kun on kaikenlaista ylimääräistä härpäkettä jotka ei henkilöautojen varustukseen kuulu, mutta potilaan henki voi olla niistä kiinni. Siinä ei liiemmin ole varaa leikitellä halppisakkujen kanssa.

Yksi todella suositeltava varuste nykyautoihin olisi lohkolämppärin yhteyteen kytkettävä automaattilaturi. On kallis juu, mutta maksaa ne akutkin. Ja taksikäytössä voi seisontapäivän hinnaksi varmaan laskea enemmän kuin tuollaisen laturin hinta. Ja kaikissa uusissa autoissa kun akun vaihto ei enää käy "lennosta" ja akkutyypin ja koon on oltava autoon soveltuva niin eiköhän tuollainen hintansa tienaa.
Tämmönen: http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/454946/0
Verrattuna kunnollisten AGM-akkujen hintoihin:
70Ah: http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/900501/0
95Ah: http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/900502/0

Ja vielä yksi sudenkuoppa on muuten webasto. Nykydieseleissä usein jo vakiovaruste. Jos webasto on puoli tuntia päällä, niin autolla täytyy ajaa puoli tuntia että akku latautuu webaston jäljiltä täyteen.

Siinä olet aivan oikeassa että alivaraus on lyijyakulle myrkkyä. Alivarattuna jokainen lyijyakku sulfatoituu. Riippumatta siitä onko kyseessä perinteinen lyijyhappoakku vai hopea-kalsiumseostettu lyijyakku vaiko "uutta" tekniikkaa edustava AGM-akku. Uudemman teknologian akut kyllä sietävät paremmin alivarausta ja vastustavat sulfatoitumista huomattavasti paremmin, mutta edelleen akun pitäminen täyteen ladattuna on paras tae akun pitkästä kestoiästä. :)

cedricfan

#45
Lainaa

Itse olen kuullut ihan onnistuneistakin elvytyksistä, joilla akku on saatu heräämään.. onko siitä sitten tullut kalua pidemmäksi aikaa, en muista..

Varmasti joku täällä tietää... :)

N14 varastettiin, radio jätetty päälle, vanha nännivehje soi tuskin kuultavasti enää ja sisävalo ei jaksanut edes hehkua. Viikko elvyttävllä laturilla pelasti kesän, mutta syksyllä akku oli taas vainaa. Eli tekohengitystä, sydänleikkausta odotellen ::)

Nykyisin 3/4 perheen käyttöautoista on AGM-akuilla, tarviiko enempää perustella ;D
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

cedricfan

Lainaa
Mun mielestä väyläohjaus ei juurikaan virtaa kuluta, sehän vain ohjailee eri sähköosasia.

Väyläaohajtun auton lataus ei välttämättä edes toimi enää perinteiseen tapaan jännitetasoa sekä sitä kautta virtaa säätämällä, vaan virtaa pätkimällä. Koko latausproseduuri on siis erilainen kuin ennen: maksimi tai ei mitään, tuota sykliä tihentäen tai harventaen. Tekee nannaa akulle saada se 80A tai 0A vuorotellen...

Tuo vielä lisäyksenä BAn & Taken hyviin vastauksiin.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Gorgane

Ittellä nyt käyttöpaskassa eli -90 Galantissa kaverilta saamani Sznajder, joka n. 3 vuotias. Kyykkäsi viime talvena ollessaan FSO Polonezissa kiinni ja auto seisonnassa. Lämpimässä vesiämpärissä pitämällä ja 24 voltilla väkisinlataamalla lähti taas toimimaan. Viime viikolla testasin tuon Boschin hienolla akku/lataustesterillä, joka ilmoitti, että "Käynnistyskyky 98%, akun kunto erinomainen"  ;D

Että kattoo nyt miten talvella käy, jos tuo raato vaan muuten kestää. Aika usein tuo testeri vaan antanut huomattavasti normaalimpaa käyttöä nähneelle saman ikäiselle akulle tuomioksi suunnilleen, että "Mene kauppaan ja osta kallis Boschin akku".

Volvo 242:ssa akkuna FinnStart, joka tuli KE70-raadon mukana ja seisoi 1,5 vuotta kylmässä tallissa irtonaisena, taisin kerran sen tosin ladata sinä aikana. Nyt toiminut kesän täysin ongelmitta, saas nähdä mitä sanoo ensi keväänä, kun harrasteautoa taas herätellään.

valpas

#48
Jos vielä toimivan akun iästä pidetään kilpailu, niin saatan voittaa!
Extra osista tuli sellainen Vanetteen sopiva akku ns. kuivavarattuna. Ikää sillä on yli 20v. Pistettiin hapot sisään, latasin sen, ja toimii kuin uusi akku.

E.P.

#49
Ei siinä minunkaan akussa ollut käytön ja toiminnan kannalta vikaa, näin kesäkeleillä. Vertauskuvaa käyttäen: Vessaan mennessä pyrin tarkastamaan paperitilanteen ennen hommiin ryhtymistä.  :) Niitä ensimmäisiä pakkasia odotellessa on mukavampi etukäteen varmistaa akun toimivuus.

Verkkovirralla lataillessa kun muutamat kennot porisi, on se netistä lukemani perusteella sen merkki, että jokin kennoista on oikosulussa. Varsinkin jos se yksi kenno ei ladattaessa porise lainkaan. Kuulema se levyjen välinen "karsta" putoilee kennon pohjalle, ja oikosulkee kennon. Ellei kenno ole jo oikosulussa vääntyneiden levyjen vuoksi, kuten mulla silmämääräisesti näytti asia olevan.
Micra 1.0 Avec vm.1999

BA

Ne levyt ei ole koskaan täysin suoria. Voit tarkistaa asian avaamalla vaikka uusien akkujen korkkeja...


Ja kuivavarattu akku säilyy vaikka vuosisadan. Vasta hapon lisäämisen jälkeen akku alkaa vanhentua.

OH2KV

#51
Lainaa
Aivan. Akku on varasto joka pitää ladata täyteen aina käynnistyksen jälkeen.
-klip-
Eli lyhyesti: Akun käyttöikään voi kuljettaja vaikuttaa hyvin paljon. Valita ajoreitti niin että välttää turhaa risteyksissä odottelua, sitten kun pysähtyy niin vähentää laturin kuormaa jotta virtaa riittäisi akullekin. Ennen vanhaan kuljettajatkin oli fiksumpia, kun oli näitä vanhoja patuja jotka oli oppineet wanhojen tasavirtalatureitten kanssa ettei ne ladanneet ollenkaan tyhjäkäynnillä. Nämä on vähenevä luonnonvara. Appiukko on yksi esimerkki. Heti käynnistyksessä sammuttaa valot ja muut hilppeet jotta laturi ehtii ladata akkua sen aikaa kun putsaa lumia pois. Liikennevaloihin tullessa pienennetään puhallinta ja sammutellaan penkin sun muita lämppäreitä ettei vaan virta lopu kesken. Esimerkillistä toimintaa. :)
-klip-

Ja jatkoksi:

Puhallinta kannattaa muutenkin käyttää olosuhteiden salliessa pienellä nopeudella. Esim. autolehtien lämppärilaitteiden testeistä saa aikalailla väärän kuvan siitä, miten lämmityslaitteen puhallinta käytetään. Tai siitä, miten ainakin minä käytän.

Auto käyntiin, ilmanohjaus tuulilasille, ja puhallin pienimmälle pyörintänopeudelle, tai kokonaan kiinni. Lämmönsäädin täysille. Valot pois, mikäli syttyvät automaattisesti. Takalasin lämppäri päälle, jos on kostea keli, pakkasella ei välttämättä tarvita edes sitä, vaikka voikin nopeuttaa takalasin raaputtamisesta jäästä.

Tuulilasi raaputetaan viimeisenä, kun ohkainen puhaltimen hohka on vähän pehmentänyt jäätä.
Lasin pinnan säästämiseksi, sitä ne katsastusmiehet katsovat, näkeekö eteenpäin.
Kurarallin jälkeen kun putsaa tuulilasin ajon jälkeen, säästää tuulilasin kunnossa paljon.

Ajoon lähtiessä kytketään valot, ja jos on persgrilli, niin sekin, jälkimmäinen kytketään pois istuimen lämmittyä sen verran, ettei muistuta puistonpenkkiä.

Nykyautoissa virrankulutus on ajonestoineen ja muine härpättimineen sen verran rohkeata luokkaa, että viikonloppu ilman ajoa parkkipaikalla on vienyt akusta "parhaat potentiaalit päältä"

Eli juuri sen varauksen, millä auto käynnistyisi. Vähän huonolla patterilla ainakin.
Datsuneita 1977-1979. Ja suomalaisia mopoja liikaa.

E.P.

15-30mAh on netistä lukemani perusteella purkuvirta nykyautolla, jos kaikki on kunnossa. Sitä en tiedä onko se oikeasti paljon. Kuulostaa vähäiseltä.

Juu ja ei sitä lämppärinmoottoria tosiaan hyödytä huudattaa ennenkuin moottori on edes vähän lämmennyt.

Yleensä en ole muutoin hirveästi sähköä säästellyt, ja lämpeneehän se moottorikin ainakin teoriassa vähän nopeammin, kun laturia rasittaa. Mutta jos laitteet ottaa virran akulta, niin se ei tietystikään ole hyvä. Varsinkin, kun se kylmä akku ottaa vain huonosti virtaa vastaan.
Micra 1.0 Avec vm.1999

Jakz

Primerassa alkuperäinen akku kesti 6 vuotta (2005-2011) sitten kuoli yhtäkkiä juuri muutama viikko sen jälkeen kun olin auton ostanut. Ei mitään merkkejä, ei vaan enää yhtäkkiä startannut, naksui vaan. Piti sitten muutaman kerran työntää käyntiin kun olin pahassa paikassa kauempana. Yksi kenno oli kuollut. Toivottavasti uusi akku (Exide Basic) kestäisi edes 4 vuotta  ::)
Nissan Primera 2000, SR20DE

ameriikanteijo

Sanotaan, että akulla on hyvä muisti, se palkitsee hyvän kohtelun, (puhtaana pito, navat puhtaina, rasvattuina, täysi varaus..) mutta muistaa huonon pidon, oikea käyttö takaa pitkän käyttöiän. Yuasa-akku kahdeksankymmentäluvulla oli huikeassa maineessa, saattoi kestää yli vuosia ja vuosia...

Cedricisti

#55
Lainaa

Ja jatkoksi:

Puhallinta kannattaa muutenkin käyttää olosuhteiden salliessa pienellä nopeudella. Esim. autolehtien lämppärilaitteiden testeistä saa aikalailla väärän kuvan siitä, miten lämmityslaitteen puhallinta käytetään. Tai siitä, miten ainakin minä käytän.

Auto käyntiin, ilmanohjaus tuulilasille, ja puhallin pienimmälle pyörintänopeudelle, tai kokonaan kiinni. Lämmönsäädin täysille. Valot pois, mikäli syttyvät automaattisesti. Takalasin lämppäri päälle, jos on kostea keli, pakkasella ei välttämättä tarvita edes sitä, vaikka voikin nopeuttaa takalasin raaputtamisesta jäästä.

Tuulilasi raaputetaan viimeisenä, kun ohkainen puhaltimen hohka on vähän pehmentänyt jäätä.
Lasin pinnan säästämiseksi, sitä ne katsastusmiehet katsovat, näkeekö eteenpäin.
Kurarallin jälkeen kun putsaa tuulilasin ajon jälkeen, säästää tuulilasin kunnossa paljon.

Ajoon lähtiessä kytketään valot, ja jos on persgrilli, niin sekin, jälkimmäinen kytketään pois istuimen lämmittyä sen verran, ettei muistuta puistonpenkkiä.

Nykyautoissa virrankulutus on ajonestoineen ja muine härpättimineen sen verran rohkeata luokkaa, että viikonloppu ilman ajoa parkkipaikalla on vienyt akusta "parhaat potentiaalit päältä"

Eli juuri sen varauksen, millä auto käynnistyisi. Vähän huonolla patterilla ainakin.

Noin se vanha Volvon ECC eli täysautomaattinen ilmastointikin pelaa, kun nupit on AUTO asennossa niin kylmemmillä keleillä käynnistyksen jälkeen se pitää puhallinnopeuden ykkösellä kunnes huomaa sisäkennon letkun anturilta että syylärinesteet lämpenee ja nostaa nopeutta tarvttaessa jopa 4 pykälää tuon syylärinesteen mukana, kunnes kopissa on nupista säädetty lämpötila (anturi kattovalossa josta imee ilmaa).

Samaisessa kotterossa on myöskin takalasinlämmitys, lämmitettävät peilit ja penkinlämmittimet normaalien ajovalojen lisäksi ja kun nämä on tehokkaan sisäpuhaltimen kanssa samaan aikaan päällä niin virrankulutus alkaa olla ajo siellä 100A paikkeilla, näille akkuna tehtaalta lähtiessä vain 62Ah kapasiteetin omaava akku, laturina 100A Bosch.
Kunnossa oleva auto ei lisälaturia tai erikoisakkuja kaipaa, tämä kyseinen laitos jäi viime talvena pihalle niinkuin se kaupasta tullessa jätetään, oli pihalla tasan kuukauden ovet lukossa kovien pakkasten aikaan joulu-tammikuussa, reissusta tullessa 12 astetta pakkasta ja lämmittämättä heti käyntiin.

Nykyautojen ajonesto ym. härpättimet ei syö virtaa kun auto on parkissa, BCM käytännössä katkaisee koko autosta sähköt, sen verran siellä on kuitenkin jännitettä havaittavissa että se haistelee ovien lukkoja sekä tietysti kaukosäätimen vastaanotin ja avaimen laitto virtalukkoon ovat esimerkiksi ne jotka auton sähköjärjestelmtä herättää taas henkiin.
E39 BMW on esimerkiksi semmoinen että kun nakkaat viimeisen oven kiinni, auton sähköjärjestelmät kuluttaa vielä sen 500mA virtaa ja 17 minuutin kuluttua BCM katkaisee sähköt ja kulutus tipahtaa alle 10mA:iin, toki sen oven voi jättää aukikin ja silti se sammuttaa sähköt 17min kuluttua.

Mutta väylävehkeissä on tietysti se korimuuduleja ei voi kaikkia sammuttaa, jos etuoven lukossa on kytkin jolla oven avaus / sulku tunnistetaan saatikka lukkosylinterin kääntö, ei senkään oven moduulilta voi sähköjä katkaista.

take

Nyt tuli paha paikka kun joutuu tulevaan ajopeliin investoimaan isomman akun jollaista ei omista varastoista löydy eikä omasta traktorista viitsi pölliä.

Käytännössä kolmea akkua vertaillut tässä:
http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/9060016/0
http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/900603/0
http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/903004/0
Tuo AGM olisi justiin sopivasti tarjouksessa mutta kannattaako? Vanhaan dieselautoon kuitenkin tulee joten iso sen pitää olla, mutta onko sellaisessa AGM akun paremmudesta kovin kouriintuntuvaa hyötyä ts. vastinetta rahalle? Moottorikin tulee peruskunnostettuna nokalle joten kovin suuria käynnistysvaikeuksia (lue: pitkiä sahauksia) ei ole odotettavissa. Bosch/varta silverit on ainakin olleet todella kiitettäviä akkuja kestoikänsä ja käynnistystehonsa suhteen ja säilyttävät latauksenkin kuukausia kunhan ovat irtikytkettynä. Onko näistä Sznajder silvereistä kokemusta? Ei olis kun 10E kalliimpi kuin perusmalli. Ja luvattu käynnistysvirtakin sama kuin SD:n startille ilmoitettu ottovirta lukittuna. Eli varmana pyörii sen mitä tuosta startista irti saa. Todellinen käynnistysvirtahan jää huomattavasti alle sen lukitun virran joten pitäisi pyöriä kevyestikin. :)

cedricfan

Kannattaa. Kolmessa autossa nyt AGM, se starttivirran ero on kyllä tuntuva. Plus AGMmän nopeampi latautuminen & epäherkkyys väärälle käytölle kuten alilataus.
Mutta! Jos autossa on vanha mekaaninen lataussäädin niin tuskin toimii. Elektronisissakin on tullut vastaan yhteensopivuusongelmia, ja nyrkkisääntönä voi pitää, että vasta sisätuuletetut laturit toimii AGMmän kanssa.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

BA

Mulla on ollu Busterissa tollanen 3004- silver jo vuositolkulla, 6 kesää tuli kait täyteen. On kyllä ZAP-teksteillä,
770A/800A antaa boschin testerin mukaan edelleen virtaa.
Ja on todellakin käytössä mihin sitä ei ole tehty. Virtaa ei vie kun kaikuluotain ja kulkuvalot, joskus pilssipumppu ja mitä 12V ulosotosta satutaan ottamaan joskus.
Viimeset kaks talvea sitä on latailtu ctekillä, mutta sitä ennen se oli talven kylmässä varastossa, joskus annettiin apuvirtaa, mutta muuten ladattiin vasta keväällä Matilla täyteen. Muutamaan otteeseen on ollut veteen uponneenakin kun on sade täyttänyt veneen...
Pitäs siis olla kuollut, mutta kaikkien testiarvojen mukaan vastaa oikeastaan uutta. :)

take

#59
OK. Sisätuuletettua laturia ei 720 ole koskaan irronnut. Miten lie tuon lataussäätimen kanssa kun latausjännite aavistuksen alakantissa 13,8-14,0V. Sikäli mietityttää kun ainakin c-tekissä AGM-toiminto nostaa hieman jännitettä perusakkujen latausjännitteeseen verrattuna joten riittääköhän noin matala latausjännite edes? Taitaapi vaaka kallistua tuohon silveriin. Ja vielä kehuja silverille. Taisi ratketa. Kiitoksia. :)