Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

Akku

Aloittaja Alppu, joulukuu 16, 2009, 14:06:10

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Alppu

Miten/mihin paikkaan akussa on merkitty valmistuspäivämäärä? Kai sellanen jostain löytyy?  ::)

Vanha akku osoittaa väsymisen merkkejä, joten uusi on hakusessa.
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

cedricfan

Yhä useammin ei ole enää selkokielisenä. vaan tehtaan pitkässä numerosarjassa piilotettuna, usein koodikielenäkin vielä.
Ennenvanhaan kun akut hapotettiin vasta liikkeissä jouduttiin joko lyömään toisen napaan stanssilla viikko+vuosi tai sitten otettiin isosta tarrasta kk+vuosi tms osia pois.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Alppu

LainaaYhä useammin ei ole enää selkokielisenä. vaan tehtaan pitkässä numerosarjassa piilotettuna, usein koodikielenäkin vielä.

Seuraavanlaista koodia löytyi:

555 1 19 042

UK 027/065
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Alppu

Onko tietoa minkä merkkisiä akkuja Motonet myy?

Ainakin Boschia on ollut, mitä muita?
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

ja_ke

LainaaOnko tietoa minkä merkkisiä akkuja Motonet myy?

Ainakin Boschia on ollut, mitä muita?


Parin vuoden takuu on motonetin akuilla ainakin, itse ostin exSunnyyn sieltä 50euron halpisakun, ihan hyvin toimi.
[s]n14 1,6lxi[/s] Nissan Primera 11-144. -01, 1,8.

cedricfan

Sznajder ja Bosch, molemmilla 2v takuu. Ja Sznajderin takuutapaukset hyvin harvinaisia.

Almera N15: unohdit sen tärkeimmän eli minkä merkkinen tuo patteri on... Nyt voi vaan veikata 55Ah eurokokoinen patteri ja valmistettu 19.04.2002 :-/
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Alppu

LainaaSznajder ja Bosch, molemmilla 2v takuu. Ja Sznajderin takuutapaukset hyvin harvinaisia.

Almera N15: unohdit sen tärkeimmän eli minkä merkkinen tuo patteri on... Nyt voi vaan veikata 55Ah eurokokoinen patteri ja valmistettu 19.04.2002 :-/


Nykyinen akku on Banner Starting Bull. Kuitissa luki että olisi vaihdettu 26.11.04, jolloin akku olisi ollut jo 2,5 vuotta vanha...  :P

Harmi kun tuo Sznajder ei ollut TM:n akkutestissä ja Bosch ei taas kovin kummosesti pärjännyt...
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Cedricisti

Alle 50e akuista on turha itkeä pakkasten tullessa, toki jos se kerrasta hyytyy yhden kennon petettyä (yleismittari) niin sehän on selvä takuutapaus.

Muistan itsekin sen ajan kun 2002 vielä akun päältä myyjä raaputti numerolistasta pois myyntikuukauden ja vuoden.

Exide Ultra & Varta AGM on mun luottoakkuja ;)

BA

TM:n testi on taas aika laadukas... Bosch on Vartan tehtaalta, ja Biltema=Hankookin valmistama, tämä jopa lukee joissakin niiden akuissa. Ja mitenkäs ne pisteytykset meni?  :-X
Vaikkakin akkujen fyysiset mitat vähän toisistaan erosikin testissä, ei piste-erot ihan noin isoja pitäs olla...

Ihan sama kun 5W40 öljytestissä oli viimeksi mukana 0W40 ja 5W50 -öljyjä, ja yllättäen ne olivat kylmä- ja kuumaominaisuuksiltaan aivan erilaisia kun muut. Kappas kummaa... ;D

Alppu

LainaaTM:n testi on taas aika laadukas... Bosch on Vartan tehtaalta, ja Biltema=Hankookin valmistama, tämä jopa lukee joissakin niiden akuissa. Ja mitenkäs ne pisteytykset meni?  :-X
Vaikkakin akkujen fyysiset mitat vähän toisistaan erosikin testissä, ei piste-erot ihan noin isoja pitäs olla...


"Hännänhuipuiksi käynnistysaikamittauksissa jäivät Powerline ja Bosch. Tulos on aika merkillinen, sillä Boschin akun pitäisi olla yhtenevä
Vartan kanssa ja päällepäin ne näyttävätkin aivan samanlaisilta. Silti ero niiden antamassa käynnistysajassa on valtava. Bosch pääsi
vain hiukan reiluun puoleen Vartan ajasta. Ja kyse ei siis ole yhden akkuyksilön huonommuudesta, sillä mitattavana oli molemmilta merkeiltä kaksi akkua."

"Eniten parannuksia kaipaisi Bilteman akku, sillä se ei onnistunut millään osa-alueella. Tuntui aivan siltä kuin 75 Ah:n akun
kuorten sisään olisivat lipsahtaneet 55 Ah:n akun sisuskalut – sen verran muiden alapuolella Biltema kaikissa mittauksissa oli."
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

BA

Tulipahan taas vaan lukiessa mieleen, että mikä on ollut akkujen todellinen varaustaso testiä tehdessä, ja kauanko ne ovat seisseet varastoituna... Tulikohan edes mitattua?

Tällä viikolla on meni reilut 500 akkua yhdestä myymälästä. Pari lauhaa talvea teki tehtävänsä... Tulipahan jumpattua. :)

Gorgane

Bilteman akuissa lähipiirikokemusten perusteella tuntuu samoissa kuorissa olevan sisällä vähän milloin mitäkin. Itsellä on nyt Bilteman akku -85 vuosmallin Honda Preludessa ja ei ainakaan vielä ole mitään kyykkäämisen merkkejä ilmennyt, vaikka pakkasta ollut parhaimmillaan -25 ja 5km matkoja koti-keskusta tullut ajettua pelkästään. Bluebirdissä on Vartan patteri ja samantyylistä ajoa sekin on tässä nyt kestänyt ihan ongelmitta, jopa enemmässä määrin.

Alppu

Lainaa


Nykyinen akku on Banner Starting Bull. Kuitissa luki että olisi vaihdettu 26.11.04, jolloin akku olisi ollut jo 2,5 vuotta vanha...  :P

Harmi kun tuo Sznajder ei ollut TM:n akkutestissä ja Bosch ei taas kovin kummosesti pärjännyt...

Bimmer Tuning Club of Finland -sivustolla oltiin näköjään tutkittu Sznajder akkujen alkuperää...


"Jeps, Sznajder on akkumerkki ja puolassa valmistetaan. Muistaakseni tunnettiin aikaisemmin nimellä ZAP nykyäänkin törmää välillä merkintään ZAP-Sznajder. Vai olisko niin että olisi nykyään nimenomaan ZAP Sznajder."

"Juujuu, nyt muistan. Tätä pohdittiin aiemmassa topicissakin. Eli kyse on juurikin puolalaisesta akusta eli samasta kuin ZAP. Halpisakku siis."

"Joo, eli ennenhän tuota tosiaan toi maahan PAV, mutta Motonettihän aloitti sitten omatuonnin."

"Varmaankin näin ja siitä tuo "uusi oma" tuotemerkki."

http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=163559&page=2

http://www.zap.pl/

ZAP tuli TM testissä sijalle 11/12 ja sai yhden tähden kun paras sai viisi ja viisi seuraavaa neljä.

Ei ole siis Motonetin akkuvalikoima vaihtoehto.  :-/
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Mies

No Varta pitäs olla hyvä, Optimankin oon todennu pelaavaks  ;D

Kaikki on käyntiin lähteneet ilman lohkiksen käyttöä,milloin milläkin akulla. Siis Datsunit ja Nissanit...

Monta tekijää siinäkin hommassa, muistaa pitää paikat kunnossa niin ei tule kusi sukkaan aamulla kun pitäs pelit saaha tulille  ;)
K10 Micra DX -87
WD21 Terrano 3.0V6 jdm -93
E24 Caravan Gt-Cruise 2.7 tdi 4wd jdm -95
A32 Maxima 2.0
A33 Maxima 3.0 +2.0
Y31 Cedric HT VG30T jdm -91
N14 Sunny 1.6 x3
+K11/Y10/N16
+Mazda6
+KE70 (2T?)

take

Mulla on jo 5 exideä hajonnut ja kaikki samalla tavalla eli 1 kenno oikkariin jopa kesken ajon. Vanhin oli 4 vuotias joten näillä kokemuksilla ei kiitos mulle enää.

Bilteman vanhat akut oli aika skeidaa. Kahden vuoden takuulla ne kesti sen 2,5-3 vuotta. Uusista ei kokemuksia mutta 4:n vuoden takuu houkuttelisi jos olisi patterin tarve.

Hankookista sen verran vähän kokemusta etten uskalla alkaa yleistää, mutta tuo yksi Hankook Nynnyssä on jopa jäätynyt kerran ja herännyt henkiin uudelleen. Vielä näillä pakkasilla pelas siinä kuin joku muukin.

ZAP:it on vaikuttanu aika hyville. 6,5 turbodieseliä harvakseen herätelty henkiin 2x60Ah ZAP:eilla ja komiasti lähtee. Eikä sitä jenkkiläistä 110V lohkista uskalla 230V verkkoon sentään kytkeä joten kylmänä, kylmänä. Vois toki lämmetä jos joku roppu vaan kestäis. :D

Vartaa/Boschia ollu itsellä ja ei ongelmia. Saas nähdä 5:s talvi tuon vartan kanssa. 60Ah muka liian pieni dieseliin? Ainakin viime talvena potkaisi käyntiin mutta eipä pakkastakaan ollut kyllä kuin 18 astetta. Jos tästä vaikka tulis kunnon talvikin jossain välissä. Tänään aamulla olis ollu 22 astetta pakkasta muttei autoa päässyt käynnistämään. Oli vähän liian kaukana. Toivottavasti tulee tilaisuus vielä.

Muuten aika samoilla linjoilla Cherrymiehen kanssa. Vehkeet pitää pitää kunnossa niin kyllä lähtee kun tarvii. ;)

Tosin akkujen eroja on käytännössä aika vaikea itse todeta muuten kuin kestoiän suhteen. Ei se sunnyn startti sen kovempaa pyöri antaa se akku sitten 400A tai 800A CCA kun sunnyn startti ottaa lukittuna vain 250A 12V jännitteellä. Ja oikein jäykkänä pyöriessä 150A. Pitäis tuplata startin teho ennen kuin akkujen erot saisi jotenkin esiin. JA jos noinkin suuria virtoja menee vähänkään pitemmän aikaa niin suurin huolenaihe ei ole akku vaan ne 16 mm2 paukkulangat joilla startti on akkuun yhdistetty. Tuolla 250A kuormituksella kuumeni tavallisen hätäsesti jo polttavaksi. En suosittele kokeilemaan kotona.

Lousku

"Mulla on jo 5 exideä hajonnut ja kaikki samalla tavalla eli 1 kenno oikkariin jopa kesken ajon. Vanhin oli 4 vuotias joten näillä kokemuksilla ei kiitos mulle enää."

Monta exideä sulla sitte on ollut?
Vai käytätkö niitä jossaan offisvehkeessä?

Myynny monia ja noin 1/100 on takuu muuten
vaan tyhjäksi vedetty.
Joskus tuli takuuseen sellainen joka oli vetänyt jostain
syystä isäänsä mustaa paskaa. Vaikutti vähän siltä
että pakokaasut oli vuotannu konehuoneeseen ja kovasti.

Ite ainakin luotan exideen.

cedricfan

LainaaBimmer Tuning Club of Finland -sivustolla oltiin näköjään tutkittu Sznajder akkujen alkuperää...

"Jeps, Sznajder on akkumerkki ja puolassa valmistetaan. Muistaakseni tunnettiin aikaisemmin nimellä ZAP nykyäänkin törmää välillä merkintään ZAP-Sznajder. Vai olisko niin että olisi nykyään nimenomaan ZAP Sznajder."

On muuten kamalan vaikeaa löytää tietoa: googleen Sznajder ja tulee ekana tehtaan sivu:
http://www.zap.pl/
Siellähän ne on molemmat tuotemerkit rinnakkain selvästi, ja siinä mitään ihmeellistä ole että tehdas käyttää kahta.
Samassa maassa on sitten myös julmetun iso Exciden tehdas eli entinen Centra:
http://www.exide.com/portal/server.pt/community/brands_community/212

LainaaMyynny monia ja noin 1/100 on takuu muuten
vaan tyhjäksi vedetty. Ite ainakin luotan exideen.
Tuolla takuuprosentilla ei kyllä kannattaisi, melkoisen huimä määrä!

LainaaTulipahan taas vaan lukiessa mieleen, että mikä on ollut akkujen todellinen varaustaso testiä tehdessä, ja kauanko ne ovat seisseet varastoituna... Tulikohan edes mitattua?
Jep. Ja mitä kuorien sisällä oli? Nuo testiakut kun oli pyydetty suoraan maahantuojilta. Eli härski antoi käsityönä valmistetun erikoispatterin. Ei edes vaikeaa mutta kallista käsityötä. Tai ainakin douppasi lataus-purku-lataus syklillä teräkuntoon...

LainaaTM:n testi on taas aika laadukas... Bosch on Vartan tehtaalta, ja Biltema=Hankookin valmistama, tämä jopa lukee joissakin niiden akuissa. Ja mitenkäs ne pisteytykset meni?  :-X
Niinpä, jos kaksi eri tarroilla varustettua samaa akkua peräti kahdelta valmistajaparilta saa noin erilaiset tulokset niin on syytä epäillä joko testiä tai sitten testikappaleita (peruste yllä). Ja kun noita eri tarroilla tehtyjä mutta samoja akkuja on puitu niin miksi sitten yleistää muitakaan pareja joista molempia ei testattu, kaffenporoista saa luotettavampaa tietoa ;)

LainaaIhan sama kun 5W40 öljytestissä oli viimeksi mukana 0W40 ja 5W50 -öljyjä, ja yllättäen ne olivat kylmä- ja kuumaominaisuuksiltaan aivan erilaisia kun muut. Kappas kummaa... ;D
Tai se jarrupalatesti. Kun isot eurooppalaiset firmat saivat tiedon että sama pala eri laatikossa sai eri pisteet, yksi todettiin vaaralliseksi ja testin myönnettiin itsekin menneen kuraksi, meinasi TM päästä raastupaan ja isojen korvausten maksajaksi. Tekivät sitten uuden testin, eri menetelmällä, ja ohhoh, erot pieneni ;)
Tuosta akkutestistäkin on nyt jo ainakin yksi valmistaja ottanut maxikokoisia härkäpapuja nenuun, saapas nähdä miten jatko menee ::)
Lisäksi ei todellakaan kuulu hyvään journalistietiikkaan antaa niin rankkaa lausuntoa kuin Biltema sai. Ja olikos se toissavuonna kun viottivat? Mutta tainnut mainoseurot sen jälkeen pienentyä...
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Uusi Nissanisti

Minä ostan aina parhaan akun, siis HALVIMMAN!  8-)

StanLaurel

Mä ostin viimeksi värin perusteella, tyyli täytyy pitää aina oikeana.
413962 ¤ 150151 ¤ 91215 ¤ 25321

alfadatsun

LainaaMä ostin viimeksi värin perusteella, tyyli täytyy pitää aina oikeana.
Akku, senhän voi maalata, ja pinnan tyylinkin voi muuttaa jos on tarvetta  8-)

ILVES-Joe

Uudella Nissanistilla ja Stanilla on samankaltaisia kriteereitä akun ostoon kuin minulla, lisäksi korjaamosta ilmaiseksi saadut käytetyt ovat olleet ihan kelvollisia moneen tarpeeseen...

Urvaniin ostin akun kun varaosakaupan pihasta ei enää startannutkaan ja hain sisältä halvimman oikean kokoisen akun, asentaessa huomasin että akunkenkä oli löysällä... no traktoriin meni urpon vanha akku.

Noista akuista on mielipiteitä lähes yhtä paljon kuin kokemuksiakin.

Optima lienee se vähiten moitteita saanut, hinta lienee eniten moitittu.
Fairlady SPL310, Bluebird 410 historic rata-auto, LB10, FG103. KPLE10, LE10 5kpl, K10, K11
http://www.koskenkorvankyla.fi/
http://www.ilvesjoki.fi/

BA

Mulla on ollut nyt reilut 3v vara-akkuna 100ah/800A ZAP, jonka asiakas toi kierrätykseen kun osti uuden tilalle. Latasin täyteen ja otin käyttöön.
Se on kaks kesää ollut veneessä pyörittämässä kaikuluotainta, radiota ja valoja, talvisin sillä on annettu muille apuvirtaa. Viime kesän se seisoi käyttämättä, mutta viime viikolla annoin siitä 100A:lle sen verran virtaa että pyörittelin sen käyntiin. Jäi satkun oma akku kiinni, ja kello tyhjensi...
Eikä se vielä ole kuolemassa, kun sillon tällön muistaa ladata, nyt oli ladattu viimeksi keväällä. Tais olla asiakkaan autossa vähän laturivikaa, tai joku muu purki akkua. Tai sitten on ajeltu pelkkää pätkäajoa ja akku ei ole ikinä latautunut täyteen... Sen verran hyvin se edelleen virtansa pitää, vaikka on käytännössä vain seissyt käyttämättä.

Micrassa oli joku 60ah Solite-merkkinen akku, pari vuotta vanha päällä olevan tarran perusteella. Pyöritti jo lämpimillä vaisusti ja kerran tyhjeni puolessa tunnissa kun radio oli päällä rempatessa. Vaihdoin tilalle toisen nurkissa pyörineen 70ah Boschin jolla tärähtää oikein iloisesti, pakkasilla ei ainakaan vielä hyytynyt. Tuo Solite on nyt pari kuukautta ollut ylläpitolaturin perässä, pitää kattoo onko herännyt yhtään henkiin.

cedricfan

Muovipuskurimaali on hyvä keino maalata nykyinen muovikuorinen akku, pintakin mukavan puolikiiltävä.

Ja totta, varmaan joka kymmenes kierrätyslavalle päätyvä akku olisi vielä kunnossa. Syy akun vaihtoon on laturivika tai "väärä" ajotapa.

Pitäisi selvittää koska vaihdoin SSS'ään akun, mutta veikkaan reilua kuutta vuotta. Enää parina talvena en ole jaksanut ladata talviseisonnan aikanakaan, ja silti se vaan porskuttaa. Zapin kalsiumakku. Nykyisin olen merkannut tussilla vaihtokuukauden ja vuoden akkuun, helpompi sitten varmistaa kuinka vanha kun joskus loppuu. Se muisti kun ei ole aina yhtä varma.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

alfadatsun

Ylimaalattava kiveniskumassa toimii erinomaisesti akun maalauksessa, sillä saa tehtyä vanhan pikiakun ulkonäon, myös sileäpintaisen akun.

NikoKela

Itsellä on ollut Bilteman joku 60ah akku noissa ralliautoissa jo useamman vuoden. Pariin kertaan jäätynyt umpi jäähän ja vieläkin pitää virran hyvin sisällä. Oli se yhdessä autossa joka veti oikoseen ja sulatti akulta virtalukolle tulevan johdon akkuun kiinni. No, akkuun sitten suli reikä navan viereen, luulin että no nyt se sitten hajosi. Van vieläkin toimii, ruuvasin vaan ruuvin reiän kohalle ettei nesteet tuu pihalle  :D
Ajoauto:
Volvo V40 vm.98

Ikuisuusprojekti:
Datsun 120AF2 F10 1.2 vm.79

Varaosa-autot:
Volvo S40
Volkswagen Golf mk3

Gorgane

Mummun -96 Astrassa on orkkisakku ja autolla ajettu alle 100tkm lähestulkoon pelkkää kauppareissua. Ihmetellä sopii, että edelleen toimii. Joka talvi sitä pelätään, että jokos se antaa periksi, mutta taitaapi Opelissa olla laturi kondiksessa, kun aina vaan kestää. Kyllä 14 vuotta on kuitenkin akulle jo aikamoinen ikä.

StanLaurel

Turhaa kikkailua akun maalaaminen jos kaupasta löytyy oikean värinen (ja on muutenkin tarve uusia akku). Mä ainakin ostan mielummin valmiiksi mustan kuin jonkun vaalean jossa on sininen kansi ja keltaiset korkit ja alan sitä sitten suihkimaan mustaksi. Säästyneillä maalirahoilla voi sitten käydä vaikka bissellä kun akunmaalaajat sutivat akkuihinsa väriä  ;)
413962 ¤ 150151 ¤ 91215 ¤ 25321

alfadatsun

LainaaTurhaa kikkailua akun maalaaminen jos kaupasta löytyy oikean värinen (ja on muutenkin tarve uusia akku). Mä ainakin ostan mielummin valmiiksi mustan kuin jonkun vaalean jossa on sininen kansi ja keltaiset korkit ja alan sitä sitten suihkimaan mustaksi. Säästyneillä maalirahoilla voi sitten käydä vaikka bissellä kun akunmaalaajat sutivat akkuihinsa väriä  ;)
No tuon akun ulkonäönmuokkaus itselläni on yleensä akun ulkonäön vanhentamista  ::)

rarehanu

LainaaMummun -96 Astrassa on orkkisakku ja autolla ajettu alle 100tkm lähestulkoon pelkkää kauppareissua. Ihmetellä sopii, että edelleen toimii. Joka talvi sitä pelätään, että jokos se antaa periksi, mutta taitaapi Opelissa olla laturi kondiksessa, kun aina vaan kestää. Kyllä 14 vuotta on kuitenkin akulle jo aikamoinen ikä.

Käyttäköhän VW saman valmistajan akkuja, kun Golfissa -99 aj. lähes 190tkm kesti akku tähän asti n. 10,5 vuotta. Tietääkö kukaan mikä valmistaja kyseessä? :D

Uusi Nissanisti

Halvin akku on mielestäni paras/kustannustehokkain koska koskaan ei ole mihinkään pirssiin tarvinnut kahta kertaa akkua ostaa, joihinkin hyviin akkuihin tosin on pitänyt joskus vaihtaa "uusi" pirssi.  :P