Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

Primera narisee

Aloittaja penasan, toukokuu 11, 2009, 16:58:53

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

penasan

Mistä johtuu etupäästä repsikan puolelta kuuluva narina,sitä kuuluu jatkuvasti ajaessa,pienikin epätasaisuus kun on tiessä niin narina alkaa,samoin kuin jos kokeilee iskareitten toimivuutta narisee myös silloin.
Eihän iskari tuolla tavalla narise?

Meillä on 94 vuosimallia oleva Nissa Primera

Jylppy

Ylätukivarren puslat kuivat -> natisee. Voi olla vielä pelastettavissa, kun irrottaa koko varren ja rasvaa hyvin kiinnityskohdat. Jos on päässyt väljäksi, niin vaihtoon vaan.

L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

penasan

LainaaYlätukivarren puslat kuivat -> natisee. Voi olla vielä pelastettavissa, kun irrottaa koko varren ja rasvaa hyvin kiinnityskohdat. Jos on päässyt väljäksi, niin vaihtoon vaan.


Onkos tämä kuinkakin hankala homma, onnistuuko koti konstein,pystyykö noi puslat vaihtaan pelkästään, vai tarviiko ostaa koko ylätukivarsi

Jylppy

#3
Onnaa ihan kotikonstein, jos vaan räikkä pysyy kädessä. Sitä sisempää ylätukivarren pulttia ei saa irrotettua paikallaan, joten korin puoleinen kiinnike vaan pyöränkotelon seinästä irti (4 pulttia), ja ulomman pään kiinnikepultti irti.

Puslia ei saa erikseen, mutta Motonet tarjoaa:

Ylätukiv Primera oikea      17-1860      Primera P10/P11 EtuYLÄtukivarsi oikea (heloilla/"Multilink") [1990 - 2002] 49,90 €

Tai:

Ylätukiv.Primera oikea OE-laat      17-7157      Primera P10/P11 EtuYLÄtukivarsi oikea OE-vaihtoehto [1990 - 2002] 79,90 €

Orkkis kustantaa reilun 200€.


L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

Jylppy

Pannaas vielä kuvatuskin:



Eli pultit nro. 12 irti (4 kpl) ja pultti nro. 18 irti. Sitten osa nro. 15 vaihtoon.
L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

penasan

Kiitos vaan Jylpylle hyvistä ohjeista,kiva kun laitoit viellä oikeen kuvankin,kyllä pitäs onnistua näillä ohjeilla  :)

kurttu

Mulla naris kanssa ylätukivarsi kosteilla keleillä. Narina on pysynyt jo yli puoli vuotta 99%:sesti poissa seuraavalla konstilla:
Tunkilla vähän koria ylöspäin niin pyörää irrottamattakin mahtuu ruikkimaan spray-vaseliinia ylätukivarren pusliin tiivisteiden välistä.

Piti vaan laittaa pitempi pilli spraypurkkiin, että ylettyi. On sitten tosi hankalaa saada pilli tiivisteen välistä ujutettua, mutta onnistui kärsivällisen harjoittelun tuloksena. Pitää mm. kammeta tukivartta kauemmaksi tolpasta joissain kohdin, että pllii mahtuu väliin. Ja muistaakseni jollain rautalangalla raottelin kumitiivistettä pillin edeltä.

Ensin harjoittelin irtonaisen tukivarren kanssa, jonka olin vaihtanut uuteen toisella puolella. Se jo kolisi eikä ollu korjattavissa rasvalla.

Lousku

#7
Puslia SAA erikseen.
HL group tarjoaa, mutta hinta on noin 70e kaikki neljä! (eli siis ½)

Ja narinaan autto ainakin itelläni wd40:nen. Kerran kuukaudessa
suihkautin ja yli vuoden ajoin niin. Sillon noita ei saanu tohon hintaan
mistään...

Heinämies

#8
Olinkin jo laittanut oman aloituksen, mutta koska omassa Primerassa oleva ongelma liittyy todennäköisesti tähän niin nostetaan ketju ylös...

Kolahtelua kuuluupi kuskin puolelta edestä. Tsekkasin tänään palaset, ovat okei ja satula napakasti kiinni. Tunkilla nostettaessa huomio kiinnittyi ylätukivarren kumeihin joista toinen näytti "surkastuneelta" ja oli hieman väljä. Kyseessä siis tuo jylpyn esittämän kaavion kohta joka on kiinni suurella ruuvilla nro 18. Kolahtelua kuuluu useammin pienen matka-ajon jälkeen ja kaupungissa missä nyt jarrutellaan vähän väliä, harvemmin.

Voisiko kolahtelun syynä olla tuo väljä kumipusla josta siis on noissa ylemmissä viesteissä puhuttu? Nyt ei siis kuulu narahtelua, mitä nyt harvoin joskus, vaan selkeää kolahtelua. Tuo puslakumi on siis niin falski että liikkuu sormin. Murrokset luultavasti ihan kunnossa, koska peruutettaessa "pyörät linkussa" ei kuulu mitään naputusta tai rutinaa.

Lisäksi saman puolen iskarin kumi/muoviholkki (nro 25) on aika rutussa ja takertelee ainakin tunkilla nostettaessa... tarvitseeko sen olla siinä vai voiko sen rapsaista pois?
Nissan Micra K12 -09
Volvo 850 farkku -96

Heinämies

Vanha kunnon CRC korjaa kaiken ;)

Ruikin puslakumit CRC:llä. Äsken ei natissut eikä kolissut missään kun kävin asioilla. Seurailen tilannetta ja laittelen CRC:tä välillä lisää molempien puolten tukivarsipusliin. Ne on sopivasti tyrkyllä kun auton nostaa tunkilla, eikä rengasta tarvitse irrottaa.
Nissan Micra K12 -09
Volvo 850 farkku -96

Heinämies

#10
Käytin hyväkseni paikallisen Fixus-liikkeen öljynvaihtotarjouksen. Suotta sitä itse tekemään jos uudet öljyt ja suotimen saa 45 eurolla itse käsiään likaamatta ;D

Siinä yhteydessä kyselin ylätukivarsien hintoja, ja korjaamopäällikkö totesi että samalla olisi ehkä syytä uusia "multilinkkilaakeri". Heillä se saattaisi tehdä kaksi tuntia hommia per puoli riippuen tietty siitä miten hyvin pultit on jämähtäneet kiinni. Kaaviokuvasta oletan ettei tuon laakerin vaihtaminen omin avuinkaan ole ylivoimainen tehtävä jos vaan aikaa viitsii uhrata. 62 euroa tunti tekis kuitenkin sen palttiarallaa 120 euroa per puoli pelkkää työtä. Molemmat puolet ois siinä likimain 250 euroa työn osuus, joten sen säästämiseksi kyllä likaa kätensä mieluusti ;D
Nissan Micra K12 -09
Volvo 850 farkku -96

Heinämies

LainaaOnnaa ihan kotikonstein, jos vaan räikkä pysyy kädessä. Sitä sisempää ylätukivarren pulttia ei saa irrotettua paikallaan, joten korin puoleinen kiinnike vaan pyöränkotelon seinästä irti (4 pulttia), ja ulomman pään kiinnikepultti irti.

Korjausoppaassa mainittiin ylätukivarren vaihdosta, että ylätukivarren pultit vain irti ja varren vaihto. Sen mukaan sisemmänkin pultin pitäisi lähteä irti ilman että kiinnikettä tarvitsisi irrottaa pyöräkotelon seinästä. Mikä tuossa on siis homman nimi, jos operaation tehneet sitä vähän valaisisivat...?
Nissan Micra K12 -09
Volvo 850 farkku -96

Jylppy

Vaihtoa en oo ite koskaan tehnyt, mutta muistelisin että joku mainitsi ettei se sisempi pultti mahdu tulemaan pois paikaltaan -> kiinnike pitää irrottaa.
L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

M i g i

LainaaVaihtoa en oo ite koskaan tehnyt, mutta muistelisin että joku mainitsi ettei se sisempi pultti mahdu tulemaan pois paikaltaan -> kiinnike pitää irrottaa.

riippuu kumminpäin pultti on laitettu..

Heinämies

#14
LainaaVaihtoa en oo ite koskaan tehnyt, mutta muistelisin että joku mainitsi ettei se sisempi pultti mahdu tulemaan pois paikaltaan -> kiinnike pitää irrottaa.

Miten se vaikuttaa asiaan, onko kiinnike kiinni rungossa vai irti rungosta... eikö se ole ihan yhtä hankalaa/helppoa sen pultin saaminen pois?

Korjausoppaassa oli mainittu se miten päin pulttien pitää olla.
Nissan Micra K12 -09
Volvo 850 farkku -96

Jylppy

#15
Lainaa

Miten se vaikuttaa asiaan, onko kiinnike kiinni rungossa vai irti rungosta... eikö se ole ihan yhtä hankalaa/helppoa sen pultin saaminen pois?

Korjausoppaassa oli mainittu se miten päin pulttien pitää olla.

No sen verran vaikuttaa, että pyöränkotelon seinä tulee vastaan, ennenkun pultti on kokonaan pois paikaltaan. -Tämä siis riippuen siitä, kumminpäin se pultti siellä on, ja kiinnike on rungossa kiinni.

Edelleen, henk.koht. kokemusta asiasta ei ole - vain kuulopuheita.
L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

Heinämies

Lainaa

No sen verran vaikuttaa, että pyöränkotelon seinä tulee vastaan, ennenkun pultti on kokonaan pois paikaltaan. -Tämä siis riippuen siitä, kumminpäin se pultti siellä on, ja kiinnike on rungossa kiinni.

Senhän voisi silloin napsaista rälläkällä poikki ja laittaa uudet "oikein päin". Korjausoppaassakin oli sanottu että vaihdon yhteydessä tulisi nämä pultit uusia myös.
Nissan Micra K12 -09
Volvo 850 farkku -96

kurttu

Tuossa ylätukivarren vaihdossa ei ole mitään muuta hankalaa, kuin että pitää osata ottaa oikea työkalu käteen.
17mm hylsy, nivel, 40cm jatkovarsi ja vääntimen päähän putki jotta voimaa piisaa. Näillä saa kiinnikkeen irti korista.

Tukivarren vaihdon jälkeen ratti voi olla vähän vinossa. Säädetään aurausta sen verran että ratti on taas suorassa ja that's it.


Heinämies

Saman verran voimaa taidetaan tarvita sen uloimman tukivarren pultin aukaisuun. Tavallisella 17 mm:n lenkillä se ei edes "harkitse" liikahtamista... eli 17 millin hylsy ja räikän varteen se puolen metrin rautaputki.

Onko uuden tukivarren paikoilleen saamisessa mitään sen ihmeellisempää.... meneekö ilman suurempia vänkäämisiä?
Nissan Micra K12 -09
Volvo 850 farkku -96

kurttu

#19
No yhden kikan vois mainita. Ylätukivarren ulompi kiinnityspultti ei mene paikoilleen, ennen kuin ylätukivarren ja sen pystyosan reiät on täsmälleen kohdakkain. Pultti menee helposti sisään, mutta läpi asti on vaikea saada, ennen kuin reiät on linjassa.

Pistepuikko tai joku muu kartiomainen reikään ja vähän napauttaa niin johan on reiät kohdakkain.
Ja korin puoleisen pään pultit tiukalle vasta sitten kun ulompi pää on kiinni!

Tietysti tukivarsi kunnolla kiinni kiinnikkeeseen ennen sen kiinnittämistä koriin. Paljon helpompi kiristää pulttia, kun kiinnike on ruuvipenkissä eikä korissa kiinni..

Etupyörää ei muuten tarvi irrottaa tukivarren vaihdon takia. Tunkilla koria sen verran ylös, että pyörä on juuri irtoamaisillaan maasta ja hommiin. Näin se multilinkkihässäkkä ei nuljahda vinkkaralleen, kun ylätukivarren irrottaa,

Heinämies

LainaaEtupyörää ei muuten tarvi irrottaa tukivarren vaihdon takia. Tunkilla koria sen verran ylös, että pyörä on juuri irtoamaisillaan maasta ja hommiin. Näin se multilinkkihässäkkä ei nuljahda vinkkaralleen, kun ylätukivarren irrottaa,

Arvokas vinkki jota en taatusti olisi osannut ottaa huomioon mitenkään ;)
Nissan Micra K12 -09
Volvo 850 farkku -96

kurttu

#21
Niinpä, mulla se multilinkkitorni  meinas tulla silmille, koska kallistuksenvakaaja kampeaa sitä jonkun verran, ellei kumpikin etupyörä ole tunkattu ilmaan.

M i g i

LainaaKäytin hyväkseni paikallisen Fixus-liikkeen öljynvaihtotarjouksen. Suotta sitä itse tekemään jos uudet öljyt ja suotimen saa 45 eurolla itse käsiään likaamatta ;D
Olipa tarjous.. Öljyhetki hamina vaihto+öljyt+suodatin(nissan oem)+kahvit= 37,50€ eikä oo mikään tarjous hinta..

Heinämies

Lainaa
Olipa tarjous.. Öljyhetki hamina vaihto+öljyt+suodatin(nissan oem)+kahvit= 37,50€ eikä oo mikään tarjous hinta..

Olisi se tullut kuitenkin kalliimmaksi, jos mie täältä olisin lähtenyt sitä varten ajamaan ::)

Oliko se pelkkä kahvi vai saiko kahvin kanssa tuohon hintaan "jotain pientä"?
Nissan Micra K12 -09
Volvo 850 farkku -96

M i g i

LainaaSaman verran voimaa taidetaan tarvita sen uloimman tukivarren pultin aukaisuun. Tavallisella 17 mm:n lenkillä se ei edes "harkitse" liikahtamista... eli 17 millin hylsy ja räikän varteen se puolen metrin rautaputki.

Onko uuden tukivarren paikoilleen saamisessa mitään sen ihmeellisempää.... meneekö ilman suurempia vänkäämisiä?

oho. joko noissa on ollu pultit löysällä tai sitten mulla on vaan voimaa liikaa  ;D ei oo paljon aputankoja tarvinnu..

Jarppis

Omasta autosta meni kokonaan multi-link ja koko tolppa vaihtoon.. entinen omistaja ei ollut koskaan painanut vaseliinia noista nipoista sillä seurauksella,että pultti oli apukuskin puolelta hirttänyt kiinni ja kalvanut melkein koko korvakkeen poikki  :o  muuten en olisi asiaan kiinnittänyt huomiota jollei tuo ärsyttävä narina olisi kiusannut.. ei olisi montaa kuukautta enää kestänyt..
kannattaa tuon vaseliinin lisäämisen lisäksi löysätä noita linkistön pultteja ja koittaa pyöritellä ettei pääse jumiutumaan..

Auto ohjaus parani selvästi ja etupäästä poistunut narina siirtyi takapäähän  >:(
jostain lukenut,että nuo jarrupaineen tasausventtiilien "kotelot" olisivat syyllisiä.. muilla ehdotuksia tai samallaisia ongelmia ?

Uusi Nissanisti

LainaaOmasta autosta meni kokonaan multi-link ja koko tolppa vaihtoon.. entinen omistaja ei ollut koskaan painanut vaseliinia noista nipoista sillä seurauksella,että pultti oli apukuskin puolelta hirttänyt kiinni ja kalvanut melkein koko korvakkeen poikki  :o  muuten en olisi asiaan kiinnittänyt huomiota jollei tuo ärsyttävä narina olisi kiusannut.. ei olisi montaa kuukautta enää kestänyt..
kannattaa tuon vaseliinin lisäämisen lisäksi löysätä noita linkistön pultteja ja koittaa pyöritellä ettei pääse jumiutumaan..

Auto ohjaus parani selvästi ja etupäästä poistunut narina siirtyi takapäähän  >:(
jostain lukenut,että nuo jarrupaineen tasausventtiilien "kotelot" olisivat syyllisiä.. muilla ehdotuksia tai samallaisia ongelmia ?
Istuin eka kerran takapenkillä ajon aikana (siis Pimperassamme) ja olin kuulevani "narinaa" tms. vasemman takapyörän seutuvilta, siis mistä tuo voi johtua kun taka-akseli on "jäykkä kiertyvä" ilman multeja?  :o

Heinämies



Murros vaihdettiin kuskin puolelle paikallisella Seolla. Samalla mainittiin ylätukivarren väljyydestä ja että se pitäisi vaihtaa. Itse puhuin "koiranluista" mutta huoltopäällikkö sanoi että "koiranluut" ovat eri juttu kuin ylätukivarsi.

Mikä siis mikäkin on tuossa kaaviossa?
Nissan Micra K12 -09
Volvo 850 farkku -96

Heinämies

#28
Tuossahan tuo on ihan suomeksi sanottuna. Mie tarkoitin koiranluista puhuessani juuri tuota osaa joka on mainittu ylätukivartena.

http://www.dnsf.org/forum/index.php?action=dlattach%3Btopic=13323.0%3Battach=36359%3Bimage
Nissan Micra K12 -09
Volvo 850 farkku -96

cedricfan

Koiranluulla tarkoitetaan kallistuksen vakaajan yhdystankoa, ohut puikko jossa päinä joko kumihelat tai pallonivelet.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV