Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

Nissan King Cab

Aloittaja Temu, syyskuu 22, 2011, 00:10:04

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Temu

Terve! Pitäisi elämäni ensimmäistä nissania lähteä kattomaan, tuomosta -90 vuosimallin king cabia, ajettukkin jo 450tkm mutta ainakin myyjän mukaan pitäisi olla hyvässä tikissä..

Ruosteongelmat näistä onkin jo tiedossa ja kovasti lueskeltu mistä pitää tarkistaa paikat.. Miten tuo voimansiirto kestää, siitäkun nyt on paljon ollut moitteita.. Onko kone kuinka luotettava, kannattaako edes mennä katsomaan nuilla kilometreillä olevaa nissania? Onko näissä muuta kuin napalukot? Mites teho puoli, kehtaako moottoritielle lähteä edes, varsinkaan jos on isommat kurarenkaat alla?

Kiitoksia vastauksista jo etukäteen  8-)

take

LainaaTerve! Pitäisi elämäni ensimmäistä nissania lähteä kattomaan, tuomosta -90 vuosimallin king cabia, ajettukkin jo 450tkm mutta ainakin myyjän mukaan pitäisi olla hyvässä tikissä..

Ruosteongelmat näistä onkin jo tiedossa ja kovasti lueskeltu mistä pitää tarkistaa paikat.. Miten tuo voimansiirto kestää, siitäkun nyt on paljon ollut moitteita.. Onko kone kuinka luotettava, kannattaako edes mennä katsomaan nuilla kilometreillä olevaa nissania? Onko näissä muuta kuin napalukot? Mites teho puoli, kehtaako moottoritielle lähteä edes, varsinkaan jos on isommat kurarenkaat alla?

Kiitoksia vastauksista jo etukäteen  8-)
Tuo ilmeisesti on uudemmalla TD25 koneella? Noilla kilometreillä vaikuttaa paljon miten on huollettu. Lootassa voi olla vikaa jos on jurnutettu kuormatulla kärryllä 5. vaihteella hiljaa ja lootassakin vielä alkuperäiset 450tkm ajetut öljyt. :-/ Ihan yleiset ohjeet koeajolle toimii myös nissaneihin. Ei saa kuulua ylimääräisiä ääniä, kaikki pitää toimia. Voimansiirto kestää kyllä, mutta on vähän herkkä väärinkäytölle. Kardaanin kannatinkumi on yleinen vanhemmiten rikki menevä osa. Jos on kitkalukollinen perä niin se vaatii oman öljynsä. Väärällä öljyllä sen saa pilalle.

Kylmäkäynnistys kertoo dieselkoneesta paljon. Jos lähtee näillä keleillä jo yskien ja savuttaa kuin sellutehdas niin varmasti on koneessa vikaa ja toivoton käynnistää pakkasella. Kunnossa oleva lähtee näillä keleillä vielä kuin palmun alta. Hehkutus, startin pyöräytys ja nakunakunaku.... Jos myyjä välttämättä haluaa käyttää koneen lämpöiseksi ennen ostajan tuloa niin todennäköisesti koettaa peitellä alkavia ongelmia. Selittelyt huonokuntoista hehkutulpista kannattaa unohtaa, nimittäin ne on niin halpoja että jos vika olisi niissä niin myyjä olisi vaihtanut ne jottei auto vaikuta vialliselta.

Tehopuoli on riittävä. Kiihtyvyys ei päätä huimaa, mutta kun matkavauhtiin pääsee niin tasainen puurtaja tuo kone on. Kyllä sillä laillisia nopeuksia pääsee ihan kaikkialla suomessa jos se on kunnossa. Älä edes ajattele vertaavasi mihinkään 1.6 caravelleen jolla ei oikeasti päässyt mihinkään. Ja jos tuntuu että voimaa kaipaisi lisää niin turboa vaan. TD koneet yleensä kestää turbotuksen. Niin ja tässä se TD ei taroita TurboDiesel vaan on koneen tyyppi. Samoin kuin CD ei tarkoita Clean Dieseliä ;D vaan on moottorityyppi sekin ja käytetty taas henkilömalleissa.

Temu

Kiitoksia kovasti vastauksesta. Auto on päällisin puolin hyvässä kunnossa ja pintaruosteita ei näy, myyjän mukaan pohja&runkokin ovat hyvässä kunnossa.. Myyjän mukaan tekniikaltaan hyvässä tikissä ja huolta pidetty, nyt viimeksi vaihdettu öljyt joka paikkaan..
Itsellänihän tuo öljynvaihto vain toi mieleen että joku paikka ääntää ja sitä yritetään peitellä hetken aikaa uusilla öljyillä  8-)

Onko kopissa muuten miten tilaa? Muutaman kerran olen king cabissa istunut mutta enpä muista miten paljon siellä tilaa oli.. Itse tämmönen 196cm pitkä ja koira pitäisi mahtua penkkien taakse..

Tare

Jos et mitään tanskandogia tai berhardilaista ala autoon tunkemaan, niin pienemmät sopivatkin jo penkkien taakse. Sinulle istuimessa pitäisi olla tarpeeksi siirtymä varaa.
Huom. puh. 050-5943260 
"Hubbis KM910RG L26T"

Temu

Noniin nyt on king cab hankittu ja mukavahan sillä on päristellä menheen.. Ihan hyvässä kunnossa oli, toki pientä laitettavaa löytyy kunhan jaksais alkaa tekemään..

Oli suunnitelmissa laittaa kopin taakse ylös 3kpl lisävaloja, onko kokemusta että mistä sais kaikista helpoiten vedettyä piuhat tuonne?

Lerssinen

Auton alta runkoaisan päälle nippareilla kaapeli kii  :D
-Nissan KingCab 4x4 TD25 -91 "ajoauto"
-Nissan KingCab 4x4 RD28 -91 "offiauto"
-Nissan Primera -98 "urheiludieselpaku"
-Plymouth Valiant V200 1962 "kesäauto"

Temu

Juu näin ajattelinkin  ::)

Mitenkäs tuo tehopuoli, onko muita vaihtoehtoja saada edes vähän enempää tehoa ulos kun ahtaa kone? Syöttöjen&ilmanoton parantelu?  ;D

take

Lainaa
Mitenkäs tuo tehopuoli, onko muita vaihtoehtoja saada edes vähän enempää tehoa ulos kun ahtaa kone? Syöttöjen&ilmanoton parantelu?  ;D
TD27 kone ehkä jos ei ahtaminen kiinnosta. Näin mulle on ainakin uskoteltu että Terranon TD27 sopisi paikalleen. Syötöt jättäisin ruuvaamatta. Tai voi sitä sen verran kiertää ruuvia että aavistus tulee utua polkiessa mutta paksut voimasavut on vain polttoaineen tuhlausta ja rasittaa konetta turhaan.

Temu

Pöh konetta en kyllä tuohon ala vaihtamaan  :D

Mutta tuo syöttöjen ruuvvaaminen, kestääköhän kone ja onkohan mitään hyötyä todellisuudessa, muutakuin kulutuksen nousu ja musta savu takana  ;D

take

LainaaPöh konetta en kyllä tuohon ala vaihtamaan  :D

Mutta tuo syöttöjen ruuvvaaminen, kestääköhän kone ja onkohan mitään hyötyä todellisuudessa, muutakuin kulutuksen nousu ja musta savu takana  ;D
Syöttöjen ruuvaamisen hyöty riippuu siitä paljonko on syöttöjä nyt. Sitten kun savu alkaa sakenemaan niin ei ilma riitä enää suuremman määrän polttamiseen joten se haihtuu vaan savuna taivaalle. Onneksi diesel on halpaa ja löpö vielä halvempaa. ;D SD23-koneessa ei ainakaan vaikuttanut mitenkään.

Temu

Ourait.. Taidan jättää koneen täysin vakioksi ja keskittyä muihin asioihin  ;D

Kävin juuri laittamassa pari nbb:n lisävaloa katolle  8-) Painelaakeri vähän ääntää mutta sehän on pientä..  ;D

Ajetaan nyt jonku aikaa ja katellaan jos sen jaksaisi alkaa vaihtamaan.. Onko millanen homma näissä?

Temu

Tarvis viisaimmilta jelppiä nyt! Millaset lukot tuosta vuoden 90 king cabista pitäisi löytyä? Edessä navoissa lukee automatic.. Ongelmana kun nopea neliveto päällä, hitaassa vauhdissa tuntuu aivankuin olisi jarru päällä, eli jos hiljaa liikautan autoa sen huomaa, samoin ei lähde vapaalla rullaamaan pienessä mäessäkään, ei taida ihan normaalia olla? Jos jyrkästi kääntää hitaassa vauhdissa, tärryyttää aivankuin olisi lukko päällä tai vastaavaa..  Onkos tässä nyt sitten edessä automaattiset napalukot? Miten niiden toimivuuden voisi testata? Jostakin muistaakseni olen lukenu että ne voisi purkaa ja kunnon puhdistus ja rasvaus voisi auttaa?

ikilika

#12
Jos napalukot on samanlaiset kuin patrollin automaattilukot niin ne on helppo purkaa ja putsata. Irti vaan ja heität likoomaan vaikka polttoöljyyn, sitte lukkosokka auki ja purat sen, sieltä ei muistaakseni lennä yhtään mitään, tosin minun viimesestä napalukkorempasta on aikaa likemmäs 10vuotta niin kannattaa ottaa pienellä varauksella  :D. Itellä on tallissa yksi ehjä napalukko, jos ei kukaan tietäjä anna päteviä ohjeita niin voin tuon kuvien kera purkaa ja kasata... Tuohon syöttöjen suurentamiseen, ruuvaa sitä ruokaruuvia vaikka kierros sisäänpäin, sitte siirrät ajoitusta inan aikasemmalle, eli liikautat pumppua 1-2mm aikasemmalle, tyhjäkäyntiä pitää hiukan laskea. Samoin heität sen ahdistavan imuäänien vaimentajan männikköön ja laita tilalle suoraan keulalta letkun/putken. Jos haluat vielä pikkasen enempi vetoja niin ruuvaa maksimikierrosten ruuvia kauemmaksi, en tarkota että konetta pitää huudattaa vaan tämä auttaa hieman jo alemmilla kierroksilla kaasu pohjassa kiihdyttäessä. Sitte vaihda takimmainen äänenvaimentaja pakoputkesta läpivirtaavaan malliin, alkuperäinen ahdistaa aikalailla ja sen "päivittäminen" tuo ehkä muutaman kaakin lisää (mutua). Näillä eväillä sain oman kotteron liikkumaan jo huomattavasti mukavammin. Ei se tietenkään mikään tykki ole, mut liikenteen seassa pärjää paremmin  8-) Kulutuksessa ei ole mainittavaa eroa, en ainakaan ite ole huomannut kun se sitä melko tasasta 8litraa tahtoo imeä melkeimpä ajotyylistä riippumatta. Mulla on siis takavetonen, nelikkohan syö vissiinkin parisen (?) litraa enempi.
Nissan pick-up -89, td25 2wd

Temu

Juu kuvat napalukkojen purkamisesta voisi tulla tarpeeseen..

Miten tuo pumpun ruuvvaaminen onnistuu, mistä tiedän mikä on mikäkin ruuvvi? Tämä on ensimmäinen diesel minkä omistajan, joten ymmärrystä  ;D

nissan-man

LainaaJuu kuvat napalukkojen purkamisesta voisi tulla tarpeeseen..

Miten tuo pumpun ruuvvaaminen onnistuu, mistä tiedän mikä on mikäkin ruuvvi? Tämä on ensimmäinen diesel minkä omistajan, joten ymmärrystä  ;D
yleensä pumpussa suutin putkien läheisyydessä/yläpuolella on ruuvi jossa on "lukkomutteri" joka on 13mm se pitää aukasta ja sitten pystyy pyörittämään sitä keskellä olevaa tasapääruuvia.
P10 GA16DS

coyotex

avaat näin ensi alkuun navat ja katsot löytyykö sieltä vaseliinistä merkkiäkään... itellä oli toine hyvin vaseloitu mut toisesta löytyi vain kokkareita... purku ei ole hankalaa kunhan muistaa pitää järjestys muistissa...tarkista myös etuperän öljy tilanne ihan varmuuden vuoksi...
X-trail T32 "18
Qasqai J11 " 16
Terrano R20 "05
Picra K10/ D21 "?? Mysteeri auto tulossa =)
Stanza T11 2kpl "87 ja "83

ikilika

Juu siinä pumpun päällä on taaksepäin törröttävä pultti johon sopii 6mm hylsy, lukittu 13mm lenkillä aukeevalla mutterilla. Syöttö suurenee kiinnipäin ruuvaamalla. Tyhjäkäyntiä saat pienemmälle sen vivun alarajoitinta löysäämällä, vivulla tarkotan sitä mihin tulee kaasuvaijeri kiinni.
Nissan pick-up -89, td25 2wd

Temu

Mihinkäs tarkoitukseen tuo käsikaasu on? Eli tuo vipu pellin aukaisu kahvan vieressä.. Muuta käyttöä sille en keksi kuin että kylmänä voi jättää lämpenemään pienelle kaasulle tjs...

ikilika

#18
Se on justiinsa sitä varten. Ja että saa yltiö-pakkasilla pysymään auton tyhjäkäynnillä.
Nissan pick-up -89, td25 2wd

Hompppa_

Elikkä siinä ei ole sellasta syötön ennakko säätöä niinkuin monessa muussa diisseli laitoksessa on? Vain ja ainoastaan lisäkaasu ilmeisesti...
Ei tiedolla, ei taidolla vaan savulla!

ikilika

Automaattisista ennakonsäädöistä en tiiä, mut tyhjäkäynnin "vakauttajaa" ei ole niinkuin melkeimpä kaikissa muissa saman ikäluokan vehkeissä on.  ;D
Nissan pick-up -89, td25 2wd

Temu

Nyt olis semmonen kysymys vuorostaan, että saako tuota mittaristoa purettua? Nopeusmittari osuu mittaritaustaan ja toimii tämän takia melko heikosti  :o

ikilika

Saapi. Mittarit saa irrotettua/vaihdettua/purettua erikseen.
Nissan pick-up -89, td25 2wd

JohnWayne

Jos viisari osuu mittaritauluun voit vääntää viisaria takaisin alkuperäiseen asetoon ja reilusti ylikin. Tein viime kesänä saman operaation omalle King Cabin (-89) mittarille. Kannattaa vääntää lämpimässä sisätilassa. Mittaristo oli helppo irrottaa ja purkaa. Vaijeriakaan ei tarvinnut erikseen irroittaa, sen kun otti mittariston pois.

matti43

Mihinkäs tarkoitukseen tuo käsikaasu on? Eli tuo vipu pellin aukaisu kahvan vieressä.. Muuta käyttöä sille en keksi kuin että kylmänä voi jättää lämpenemään pienelle kaasulle tjs.

Minä olen käyttänyt sitä "vakionopeus säätimenä" ;D. Kun vetää ulos 5-vaihteella ajaessa, on nopeus noin 90 km. (Voi nostaa kaasujalan kojelaudan päälle ::).Ha ha, vitsi.)
Matti ruotsista.

Temu

Noniin hyvä tietää että mittariston saa purettua, pitääpä melkein iltapäivällä töiden jälkeen alkaa kokeilemaan  8-)
Onko muuten mistä kaikkialta mittari kiinni? Mittarin yläpuolella oli ainakin 3kpl ruuvveija, sen kerkesin illalla pimeässä selvittämään  ;D

Lerssinen

#26
Mittarin yläpuolella kolme ja sitten mittarikehyksessa alhaalla kaksi tai kolme en ulkoa muista. Ratinkehysmuovi kanssa pitää irrottaa..

-Nissan KingCab 4x4 TD25 -91 "ajoauto"
-Nissan KingCab 4x4 RD28 -91 "offiauto"
-Nissan Primera -98 "urheiludieselpaku"
-Plymouth Valiant V200 1962 "kesäauto"

Temu

Mitähän nuihin king cabin renkaisiin pitäisi oikeasti laittaa painetta? Kokona 245/75-16. Kävin tarkistamassa paineet renkaista ja siellähän oli mitä sattuu, 1,8 sun muuta... Laitoin nyt väliaikaisesti joka renkaaseen 2.8bar ja parani auto ajettavuudeltaankin huomattavasti! Mutta mitähän aivan oikeasti pitäisi olla?  8-)