Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

Almera N16 -01 nykii (vikakoodi P0420)

Aloittaja Cocktus, lokakuu 01, 2011, 19:51:19

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Cocktus

Viime viikolla vaihdettiin hajonnut sytytyspuola ja kuluvalla viikolla ilmestyi uusi häiriö 'P0420 Catalyst System Efficiency Below Threshold (Bank 1)'. Nyt auto on alkanut varsinkin lämpimänä nykimään aivan hemmetisti. Nykiminen hiukan hellittää kun saa auton yli 80 km/h ja tasaiseen nopeuteen. Heti kun pitää antaa lisää kaasua, nykiminen alkaa.

Olisin ECM:stä mitannut tänään jännitteitä, mutta en päässyt siihen laitteeseen käsiksi kun on vähän ärsyttävässä paikassa tuo vempele. Kurkkasin myös hieman ilmamassamittaria, mutta ei tuo ainakaan likaiselta näyttänyt.

Onko heittää mitään vinkkejä ennen kuin vien merkkihuoltoon tuon rakkineen?

Miten tuohon ECM-mokkulaan pääsee oikein käsiksi? Johdotkin on niin lyhyet, että ei sitä saa käännettyä vaikka sen saisikin irti telineestään.

doope

tässä olis jotain http://www.obd-codes.com/p0420
eli moottorin lämpötila anturi, toinen lambda , katti tai pakosarjassa halkeama kannattaa toi pakosarja katsoa varsinkin siitä lambdan kiinnityksen ympäriltä ettei vuoda.

Toki jos puolassa ollut vikaa niin saattanut rikkoa katin kun palamatonta bensaa päässyt läpi.

Cocktus

Olikin nokkaketju venynyt tarpeeksi. Merkkiliikkeessä huolto 1500€. Pistää vähän v*tuttamaan kun tosta Almeran ruoskasta on mennyt kaksi sytytyspuolaa ja nyt toi tähän päälle. Auto on ollut minulla vasta vuoden, joten paljon on ehtinyt tapahtumaan.

Alppu

Ei nämä Renault-Nissanit liene enää niin laadukkaita... ?

Paljonko autollasi on ajettu?
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

nissan-man

LainaaEi nämä Renault-Nissanit liene enää niin laadukkaita... ?

Paljonko autollasi on ajettu?
Onko bensa -01 almerat ranskajapseja ja diesel kone ihan japanilainen, muistaakseni luki rek.otteessa 2.2di.n että japanilainen? Niin ja mikä kone oli?
P10 GA16DS

Alppu



Taitaa nuo N16 bensat olla ihan japsikoneisia? Ei vaan silti tunnu olevan niin hyviä kuin vanhemmat ja jotenkin sopivasti renault ostanut samoihin aikoihin Nissanista suuren osan (suurin omistaja)...
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Cocktus

#6
En tiedä missä maassa on valmistettu, mutta kone on QG15DE eli 1.5 litrainen 66 kW tehomylly ;D.

Motonetissä näyttäisi olevan jakoketjusarja myynnissä 299€. Onko kannattava hankinta vai kasaanko itselleni vain lisää ongelmia? Näyttäisi sopivasti olevan Hämeenlinnassa yksi sarja varastossa.

EDIT: Autolla on ajettu 159 000 km.

EDIT2: Onhan tämä autooni sopiva sarja? http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=25-6325

Tare

Ei käy, tuo lienee GA16:sen jakopään ketjusarja. Sulla lienee astetta tuoreempi tapaus. QG1x-koneisiin ei Motonetista näyttänyt olevan juurikaan tarvikkeita.
Huom. puh. 050-5943260 
"Hubbis KM910RG L26T"

Alppu

LainaaEn tiedä missä maassa on valmistettu, mutta kone on QG15DE eli 1.5 litrainen 66 kW tehomylly ;D.

EDIT: Autolla on ajettu 159 000 km.


Joskus kävi mielessä hankkia tuolla koneella oleva Almera kun eivät pahan hintaisia ole(?)
Mutta mutta.. jos hankkisi sellaisen, niin olisi varmaan plussaa jos ketju olisi jo kertaalleen jossain liikkeessä vaihdettu.. ja paperit siitä. :P

Minkälaisessa ajossa kyseinen auto on ollut ja onko huollot tehty ajallaan?
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

cedricfan

LainaaEi käy, tuo lienee GA16:sen jakopään ketjusarja. Sulla lienee astetta tuoreempi tapaus. QG1x-koneisiin ei Motonetista näyttänyt olevan juurikaan tarvikkeita.
Jep, eikä tuota mainittua sarjaa siksi edes ole N16-sen kohdalla ;)
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Alppu

Lainaa
Jep, eikä tuota mainittua sarjaa siksi edes ole N16-sen kohdalla ;)

Kannattaisiko ottaa myyntiin, näitä tuntuu menevän..
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

cedricfan

Ongelma onkin vain semmoinen kuin saatavuus...
Jos niitä joku käy merkkiliikkeestä hakemassa uudelleenmyyntiin niin hinta ei oikein muodostu kelvoksi :D
Nooh, eiköhän nuokin kohtapuoleen jostain löydy ;)
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

nissan-man

#12
LainaaOngelma onkin vain semmoinen kuin saatavuus...
Jos niitä joku käy merkkiliikkeestä hakemassa uudelleenmyyntiin niin hinta ei oikein muodostu kelvoksi :D
Nooh, eiköhän nuokin kohtapuoleen jostain löydy ;)
Juuri tuossa 1.5koneessa on ollut nuita jakopääongelmia, ja tais 1.8koneen ongelma olla enempikin öljynsyönti..
http://www.ebay.com/itm/Nissan-QG13DE-QG15DE-QG16DE-QG18DE-1-3-1-5-1-6-1-8-98-04-TIMING-CHAIN-KIT-/270817197169?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item3f0df67c71
P10 GA16DS

Nissannisti

Jep. muistan itsekin kuulleeni joskus sen suuntaista, että tossa 1.5 koneessa ei ketju kestä ollenkaan. lienee pitää paikkansa aika hyvin.
Kaikki paitsi kunnon tyypit nissanilla on turhaa

Sunny N14 -94 1.6 LXi, Primera P11 -99 1.6 comfort sedan

Cocktus

LainaaMinkälaisessa ajossa kyseinen auto on ollut ja onko huollot tehty ajallaan?
Jollain vanhemman puoleisella pariskunnalla auto on ollut minua ennen lähemmäs 10 vuotta ja huollot on tehty ajallaan muistaakseni merkkiliikkeessä öljynvaihtoja lukuunottamatta, jotka edellinen omistaja teki itse.

Itse ajan lähinnä maantieajoa Hämeenlinna-Riihimäki väliä töihin.

Ja suuri kiitos Nissan-manille linkistä. Olisikohan tuo kannattava sijoitus vai kerjäänkö vain itselleni lisää ongelmia näiden eBay-ostojen kanssa? Onko kokemuksia? Ei minua kauppiaan rehellisyys/epärehellisyys epäilytä vaan osien laatu. Tuossa on kuitenkin postikuluineenkin 450e halvemmat osat kuin Nissanin merkkihuollossa.

nissan-man

Itsellä pyörii GA16DS koneessa ebayn ketjusarja ja onhan tuo vielä pelannut  8-) Maksoi jotain 120€ toimitettuna + n. 20€ piti veroja maksaa että lähti tullista etiäpäin :)
P10 GA16DS

Cocktus


nissan-man

LainaaKauan se on ollut sinulla koneessa? ;)
Eipäse oo kerinny olla  ku jotain 5000km ku ollu vähän muuta laitettavaa ja just leimattu..  ;D
P10 GA16DS

makkarakalakeitto

LainaaViime viikolla vaihdettiin hajonnut sytytyspuola ja kuluvalla viikolla ilmestyi uusi häiriö 'P0420 Catalyst System Efficiency Below Threshold (Bank 1)'...
Millä vikakoodinlukijalla luit vikakoodin? Itellä -00 Almera N16 ja kolmella lukijalla on yritetty lukea vikakoodeja tuloksetta.

Tero-75

Kyllä tuota ketjun venymistä on myös 1.8 versiossa. Tänään tuli taisteltua kaverin kanssa N16 Almeraan uusi jakoketju. Kiristin oli aivan loppu, ja ketjuja vertaillessa oli vanha ketju silminnähden venynyt.
Onko noilla kiristimillä jotain virallista vaihtoväliä? Nähtävästi ketjun venyminen alkaa todenteolla vasta kun kiristin on loppu jonka myötä ketju pääsee elämään edestakaisin. Ajoissa vaihdettu kiristin voisi ehkäistä venymisongelmat.
Puh: 040-5636785
P11 2.0 SLX -98 purkuosia, TA12 -87 2.0 SGX aut; KN10 120A Coupé -81 + pikkuviri A14; B11 -84 (R.I.P E16 123hp 163Nm)
Skoda Octavia Combi 1.4TSi 2017, Suzuki GT 125R -76

micramies

Lainaa
Millä vikakoodinlukijalla luit vikakoodin? Itellä -00 Almera N16 ja kolmella lukijalla on yritetty lukea vikakoodeja tuloksetta.

Vm. 2001 lähtien on autoissa pakollinen OBD liitin jota kautta vikakoodit pitää saada luettua katsastuksessa, ilmeisesti vm. 2000 autossa liitintä ei ole tai sen kautta ei normilukijalla saa koodeja selville?

Vikakoodihan viittaisi että katalysaattorin puhdistusteho ei riitä. Eikö sen voisi todentaa mittauttamalla päästöt pakoputkesta?

Miten nokkaketjun venyminen liittyy pakokaasujen puhdistuslaitteistoon, meneeko venttiilien ajoitukset niin paljon pieleen että moottorinohjaus ei kykene sitä kompensoimaan? Eikö moottorinohjaus kuitenkin seuraa kampiakselin ja nokka-akselien asentoa antureilla? Eikö ketjun venyminen tulisi tästä selville että voisi ilmoittaa selvän vikakoodin että ketju venynyt kun arvot karkaavat tietyn rajan yli?
Nyt: Kia Rio 1,2 LX -16 / Ex: Suzuki Alto -11 / Ex: Nissan  Micra 1,0 Hit -01 / Ex: Mazda 323 BG 1,6-16v GLX sed. -90 / Ex: Mazda 323 BD 1,3 HB -82

wex

#21
Lainaa
Vm. 2001 lähtien on autoissa pakollinen OBD liitin jota kautta vikakoodit pitää saada luettua katsastuksessa, ilmeisesti vm. 2000 autossa liitintä ei ole tai sen kautta ei normilukijalla saa koodeja selville?

N16 '00:sta löytyy ainakin normaali OBD, josta itse olen lukenut (ja nollannut) Bluetoothin yli kiina-adapterilla koodit puhelinta käyttäen (esim. Torque, jos Android-puhelin)
P0420 vaikuttaa vähän hassulta koodilta ketjulle. Yleisesti puskee kai lähinnä P0300:aa ja joissain tilanteissa P0335/P0340:aa.

Ketjun kunto selvinnee helpoiten nappaamalla venttiilikoppa irti ja kurkkaamalla kiristintä.
Täältä voi käydä pällistelemässä vähän, miltä pitäisi/ei pitäisi näyttää: http://wex.wippiespace.com/screencap.png
Omalla kohdalla tuo kiristin oli ainakin omasta mielestä vielä vähän pidemmällä.

Tosiaan Tero-75:n kanssa painittiin sunnuntaina uusi ketju sisuksiin (iso kiitos jo tästä), ja toivotaan että kestää edes saman, kuin alkuperäinen. Ketju oli Ebaystä ja saapui varsin kiitettävästi neljässä päivässä Suomeen, mutta tulli + posti päätti vielä jumittaa pakettia 6 päivää tähän päälle :D
Ketju itsessään vaikutti varsin hyvin viimeistellyltä ja kun vanha ja uusi oli kädessä, ei niissä juurikaan eroa tuntunut joustolta tms. Kyttäsin Ebayn ketjun aika tarkasti läpi heti alkutekijöiksi ja yritin löytää virheitä siinä onnistumatta.

Jos joku lähtee tätä itse väkertämään, ainakin minulta saa ihan mielellään jo muutaman vinkin etukäteen, ettei tarvitse ihmetellä ihan niin paljoa, kuin meidän Teron kanssa ;) Ihan pieni homma ei ole kyseessä, ja neljästä moottorikannattimesta joutuu irrottamaan kolme ja tämän lisäksi mm. öljypohjan, joten ihan parkkipaikalla ei näin kauniin vuodenajan vallitessa kannata hommaa lähteä tekemään.



edit: Oireista vielä sen verran, että kiekkamittari hyppii todella villisti (alkuun itsellä oli vain jossain 4000-4500 rpm:n kohdalla), ja lopulta alkaa lyödä huteja ja kiekka hyppii koko kierrosaluella.
edit2: Vaihdettu linkki kaappaukseen
edit3: Lisätty vielä kuva kiristimestä ;)
ex: N13: 1.6 SLX 3HB
N16: 1.8 Sportdeck

Tero-75

Lainaa
Ketjun kunto selvinnee helpoiten nappaamalla venttiilikoppa irti ja kurkkaamalla kiristintä.
Täältä voi käydä pällistelemässä vähän, miltä pitäisi/ei pitäisi näyttää: http://www.inoc.ie/forum/showthread.php?t=2120
Omalla kohdalla tuo kiristin oli ainakin omasta mielestä vielä vähän pidemmällä.
Ei näy kuvaa, vaatii rekisteröinnin ja kirjautumisen...

Lainaa

Tosiaan Tero-75:n kanssa painittiin sunnuntaina uusi ketju sisuksiin (iso kiitos jo tästä), ja toivotaan että kestää edes saman, kuin alkuperäinen.
Kiitä vasta kun auto taas nipussa ja käynnissä ilman murheita ;D
Puh: 040-5636785
P11 2.0 SLX -98 purkuosia, TA12 -87 2.0 SGX aut; KN10 120A Coupé -81 + pikkuviri A14; B11 -84 (R.I.P E16 123hp 163Nm)
Skoda Octavia Combi 1.4TSi 2017, Suzuki GT 125R -76

makkarakalakeitto

Lainaa

N16 '00:sta löytyy ainakin normaali OBD, josta itse olen lukenut (ja nollannut) Bluetoothin yli kiina-adapterilla koodit puhelinta käyttäen (esim. Torque, jos Android-puhelin)
...
Minkä merkkinen adapteri sulla on? Noitakin aika monenlaisia. Ja bluetooth adapterin meninasin nimenomaan ostaa.