Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

Kierroslukumittarin asennus vm1995 1.0 16V micraan

Aloittaja TPFIN, toukokuu 10, 2011, 22:43:29

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

TPFIN

Otetaanko se kierroslukumittarin tarvitsema signaali siitä virranjakajassa olevasta sinisestä johdosta. Ajattelin vaan varmistaa asian ennenkuin hajotan mitään...

Kahdesta alla olevasta linkistä katselin alustavasti niin, että otetaan siitä sinisestä:
http://www.micra.org.uk/threads/36377-External-Tachometer-installation
http://www.micra.org.uk/threads/16025-tachometer

Nopeille vastaajille bonuspisteitä  ;)

BA

Niin no, kierroslukusignaali tulee K11-micrassa aina suoraan mittariston sisään orkkisjohtosarjassa.
K.O pinnin alla taisi oikein lukea "Tach" piirilevyssä mittariston sisällä. Oliskohan pinni 20?
Orkkis kierroslukumittarillinen mittaristo toimii tekemättä mitään muutoksia, senkus heittää paikalleen.

Saa sen signaalin siitä puolan miinusjohdostakin, jos se ei ole se sininen, niin sitten se on se toinen. Ei siihen puolalle jakajan sisään montaa johtoa mene. ;D

DATACLOWN.

Tätä pähkäilin jonkin aikaa sitten, rinkimittarikin oli valmiiksi ruuvattu kabiiniin valmiiksi.
Helpommalla ja komeammalla tuloksella pääsin kun vaihdoin mittariston kierroslukumittarilla varustettuun malliin.
Toimii suoraan heittämällä kiinni.
[IMG]http://img.photobucket.com/albums/v668/ROKKIRUSINA/hermotmen.gif[/img]    (Almera 1.6 -96) -      ex - E10-75/N12- 84/K11-95

TPFIN

LainaaTätä pähkäilin jonkin aikaa sitten, rinkimittarikin oli valmiiksi ruuvattu kabiiniin valmiiksi.
Helpommalla ja komeammalla tuloksella pääsin kun vaihdoin mittariston kierroslukumittarilla varustettuun malliin.
Toimii suoraan heittämällä kiinni.

Ootko ihan varma että tollein pääsee helpoimmalla, kun miulla ei ainakaan oo mitään hajua mistä miä tollasen mittariston repäsisin menemättä vararikkoon... Toisaalta erillisen kierroslukumittarin taas sain eräässä vaihtokaupassa, niin olisi todella nopea laittaa se kiinni, jos tietäisi mikä piuha se siellä mittariston takana on mistä se signaali ryöstettäisiin  8-)

BA

#4
Miksi pitää ryöstää piuhasta kun sen voi ottaa suoraan liittimen takaa katkomatta mitään?  :-?
Ulkoa en muista mikä pinni se on mutta 19 ta 20 kohdalla taisi olla TACH-teksti mittariston piirilevyssä. Piirilevyyn, tai siihen muoviin jossa johtimet kulkee mittariston takana, on muutenkin kirjoitettu mihin jokainen johdin menee...

Purkamolla tollanen kokonainen mittaristo makso muutama vuosi takaperin pari kymppiä, saman homman myös tehneenä...

TPFIN

Kiitokset kaikille vastanneille! Käyn ensin purkaamolla katsomassa jos tärppäisi sen mittariston suhteen ja jos ei, niin otan se signaalin sieltä mittariston pinnistä.  :)

TPFIN

Moi, ei löytynyt purkaamolta mittaristoa... Eikä mittariston takana lukennut mitään tachosta tai pinnien numeroista... Eli aikalailla metsään meni  :D

Otin kuvan sen mittariston takana olevasta piirilevystä todistaakseni väitteeni (alla oleva linkki). Johtosarjoissa ei myöskään ollut mitään merkintöjä.

http://imageshack.us/photo/my-images/535/micrak11mittaristo.jpg/

Toivottavasti joku jaksaa vielä asiaan perehtyä  :)

VHi

Kytkentäkaavioistahan se selviää, että mihin noista nastoista se signaali tulee. Pitänee vähän myöhemmin tutustua siihen Haynesin kirjasta löytyvään. Kierrosluvullisia mittaristoja ei ihan joka purkamosta löydy, sillä se lienee ollut vakiovarusteena vain SuperS-mallissa, jota on Suomeen tuotu aika vähän ja varmaankin lisävarusteena, mutta niitähän ei Suomessa paljoa harrastella :D
K10 1.0 GL ´85 | Myyty: K11 1.3i GX ´99 | K10 1.2 L ´92

TPFIN

LainaaKytkentäkaavioistahan se selviää, että mihin noista nastoista se signaali tulee. Pitänee vähän myöhemmin tutustua siihen Haynesin kirjasta löytyvään. Kierrosluvullisia mittaristoja ei ihan joka purkamosta löydy, sillä se lienee ollut vakiovarusteena vain SuperS-mallissa, jota on Suomeen tuotu aika vähän ja varmaankin lisävarusteena, mutta niitähän ei Suomessa paljoa harrastella :D

Joo, oli kuulemmaa niitä mittaristoja joskus siellä pyöriny. Eikä kirjahyllystäkään löytynyt kytkentäkaavioita.  ;D

VHi

Löysin tällaisen netistä, ihan hakusanalla nissan micra k11 rev counter... En lukenut kuin ihan silmäilemällä, mutta olisikohan tuossa vastaus?

http://www.micra.org.uk/threads/40661-K11-Pre-Facelift-Rev-Counter-Wiring-Procedures

Itseänikin kiinnostaa tuo asia, koska kierrosmittari on jossain vaiheessa suunnitelmissa, ensisijaisesti kuitenkin tuo kierrosluvullinen mittaristo...
K10 1.0 GL ´85 | Myyty: K11 1.3i GX ´99 | K10 1.2 L ´92

DATACLOWN.

LainaaLöysin tällaisen netistä, ihan hakusanalla nissan micra k11 rev counter... En lukenut kuin ihan silmäilemällä, mutta olisikohan tuossa vastaus?

http://www.micra.org.uk/threads/40661-K11-Pre-Facelift-Rev-Counter-Wiring-Procedures

.

Hieno bongaus, laitan heti talteen.
Linkissä oleva kaavio minullakin on korjausoppaassa mutta, en saanut scannattua tuli vain suttua.

[IMG]http://img.photobucket.com/albums/v668/ROKKIRUSINA/hermotmen.gif[/img]    (Almera 1.6 -96) -      ex - E10-75/N12- 84/K11-95

TPFIN

Ei noilla linkeillä tee miun mielestä mitään, mitä tossa edellä on käyty läpi (ainakaan minun tapauksessa tehnyt). Aika paljon oli keskustelua siitä, että mittariston (kellon) takana olevaan mustaan liittimeen, johon menee muunmoassa mustaraidallinen sininen johto tulisi jo valmiina se kierrossignaali. Tämä ei pitänyt minun kohdallani paikkansa, vaan sen sinimustan johdon toinen pää olisi vielä pitänyt kytkeä ECU:ssa olevaan johonkin liittimeen, josta kenelläkään ei ollut oikeen mitään varmuutta. Aiheesta vielä lisää keskustelua muunmoassa tuolla:

http://www.micra.org.uk/threads/39536-Pre-facelift-96-1.0L-rev-counter

ja tuolla

http://www.micra.org.uk/threads/41029#post426952


Kaikista helpoimmalla pääsee, kun ottaa vaan sen signaalin virranjakajan päällä olevasta sinisestä johdosta. Virran ja maan taas saa mittariston takaa.  :-*

VHi

Ruotsin bildelsbasen.se nettisivustolla monta kierroslukumittarilla varustettua Micran orkkismittaristoa myynnissä, liekö sinne myyty autot sitten paremmilla varusteilla. Lähetin muutamaan firmaan kyselyä, jos toimittaisivat Suomeen. Katsellaan... :)
K10 1.0 GL ´85 | Myyty: K11 1.3i GX ´99 | K10 1.2 L ´92

StanLaurel

413962 ¤ 150151 ¤ 91215 ¤ 25321

DATACLOWN.

[IMG]http://img.photobucket.com/albums/v668/ROKKIRUSINA/hermotmen.gif[/img]    (Almera 1.6 -96) -      ex - E10-75/N12- 84/K11-95

VHi

#15
No ei ne sen halvempia siellä Ruotsissakaan ole, olikohan hinnat 800 SEK - 1750 SEK. Mitä olen brittifoorumeja lukenut, siellä tommonen kierroslukumittaristo on vissiin melkosen himoittu aarre, moni niitä etsii...

Huomaa miten länsinaapurissa ollaan edellä tässäkin asiassa mitä tulee valokuvien laittoon noille myyntisivuille. Bildelsbasen.se on samanlainen sivu kuin suomalainen varaosahaku.fi sillä erolla, että Suomessa tuskin missään ilmoituksessa on kuvia myytävästä artikkelista, toisin kuin Ruotsissa, edestä ja takaa ja vaikka mistä. Tuotteita on helppo vertailla, ja tehdä ostopäätös ja tilauskin! :)
K10 1.0 GL ´85 | Myyty: K11 1.3i GX ´99 | K10 1.2 L ´92

VHi

Kiitoksia DATACLOWN. vinkistä. Varasin tuon, säästää rahdit. Sori jos joku muukin olisi himoinnut... (ellei sitten ehtinyt napata ennen mua :D) Siellä niitä Ruotsista saa, en tiedä onko dieseliin, liittimethän on samat kaikissa faceliftmalleissa, mutta toimiiko bensa-auton mittari dieselissä, se on eri juttu. Varaosanumeroita vertaamallahan tuo selviäisi, ellei sitten joskus vaihdella kokeilumielessä mittaristoja vaikka Hyrylämeetissä :)
K10 1.0 GL ´85 | Myyty: K11 1.3i GX ´99 | K10 1.2 L ´92

E.P.

#17
Ei tästä kauaa ole, kun tuon mittariston huomasin AVK:n sivuilta. Arvelin, että 95 euroa on melko paljon rahaa kiekkamittarista, enkä siksi käynyt ostamassa.
Micra 1.0 Avec vm.1999

VHi

#18
No ei se tyylikäs ja hieno kiekkamittarikaan ilmainen ole, ja 95 euroa ei ole paljoa siitä että ei tarvi asentaa rumaa tötteröä kojelaudalle. Ja jos nuo kilometrit pitää paikkansa niin nuortuuhan mun autokin sen 70 000 km :D (tämä oli vitsi)

PS. Tietääkö joku firmaa, joka ohjelmoisi noita lukemia? Lähinnä haluaisin auton oman lukeman uuteen mittariin.
K10 1.0 GL ´85 | Myyty: K11 1.3i GX ´99 | K10 1.2 L ´92

E.P.

Tulisko se mittarilukema keskusyksiköltä suoraan? Eli niin, että itse mittari ei muista kilometrilukemaa. Tai ainakin joissain autoissa käsittääkseni niin on. Digitaalisethan ne kilometrilukemat on.
Micra 1.0 Avec vm.1999

VHi

Joissain joo on, saattaa olla Micrassa, en ole mittaria vielä koskaan vaihtanut.

Pösöfoorumilla oli juttua jossa jollakulla oli 2 samanlaista peugeottia, toinen vähemmän ajettu ja toinen enemmän. Enemmän ajetusta oli menny mittari rikki, ja äijä oli kokeillu toisesta autosta mittaria. No se oli imassu siihen mittariin sen tiedon sieltä boksista eli 200 000 km lisää. Eikä muutu enää takas, koska toimii vaan yhteen suuntaan :D
K10 1.0 GL ´85 | Myyty: K11 1.3i GX ´99 | K10 1.2 L ´92

VHi

Se AVK:n mittari paljastui ihan normi-mittaristoksi eli ei kierroslukumittaria. Hyvä, että kysyin ennen kuin läksin sinne hakemaan. Nyt tilattu Ruotsista, aika kalliiksihan se tulee rahteineen, mutta ...  on ainakin sitten semmonenkin harvinaisuus autossa kiinni :D
K10 1.0 GL ´85 | Myyty: K11 1.3i GX ´99 | K10 1.2 L ´92

E.P.

Olisivatko vahingossa myyneet kierroslukumittarillisen mittariston tavallisena mittaristona, ja siksi varastotilanne oli vääränlainen. Joku hykertelee tyytyväisenä, kun on saanut kierroslukumittariston tavallisen hinnalla.

Eipä tosin olisi ensimmäinen kerta, kun AVK:lta katoaa tavaraa "mystisesti". Kolme autoa olen sieltä ostanut, silloin kun hinnat olivat jotenkin tolkullisia vielä. Yhdestä hävisi kello, ennenkuin ehdin auton hakea. Toisesta oli tarkastajan ottaman kuvan ja halliin tulemisen välisenä aikana kadonnut jakajankansi johtoineen. Tarinan mukaan CossuSierrasta oli joskus otettu penkit parempaan käyttöön ennen halliin tuloa.
Micra 1.0 Avec vm.1999

BA

#23
Höh, kun minä 3-4 vuotta sitten omaani mittariston vaihdoin, niin pelkästään tampereella ja kangasalla oli purkaamoilla jo viitisen tollasta mittaristoa. Ei ne silloin niin kiven alla olleet ainakaan 93-97 malleihin ollu.

Suomen mallistossa noita on ollut alkupään SuperS ja SLX-varustelluissa, ei kait muissa. En ole ainakaan nähnyt yhtään 98-faceliftiä uudempaa jenkakellolla. :-? Ruotsissa niitä näky olevan.

Ristiin noi vanhemmat suomestakin löytyvät ja uudemmat mittaristot ei kyllä käy.

VHi

Joo kyllä toi faceliftin 98-02 mittaristo on harvinaisempi... Ei oo kertaakaan tullu Suomessa vastaan.
K10 1.0 GL ´85 | Myyty: K11 1.3i GX ´99 | K10 1.2 L ´92

VHi

Klo 18.00 eli äsken tuli mittari Ruotsista oikein kuriirin kyydillä. Onneksi olin kotona. Joka tapauksessa nopeaa toimintaa, Atracco-nimistä firmaa voin kyllä suositella. :)
K10 1.0 GL ´85 | Myyty: K11 1.3i GX ´99 | K10 1.2 L ´92

Juhku131

#26
Pitäs vuoden -99 Almeraan saada asennettua jenkamittari kanssa.
Mallia Biltema on kyseinen vekotin ja tiedän kyllä miten nämä kytkennät menee, mutta ongelmana on, mistä revin sen signaalin sille?
Kyseessä siis 1.4 koneella oleva sedanallu ja virranjakajalta ei löydy muutaku johot tulpille...?

Tero-75

LainaaPitäs vuoden -99 Almeraan saada asennettua jenkamittari kanssa.
Mallia Biltema on kyseinen vekotin ja tiedän kyllä miten nämä kytkennät menee, mutta ongelmana on, mistä revin sen signaalin sille?
Kyseessä siis 1.4 koneella oleva sedanallu ja virranjakajalta ei löydy muutaku johot tulpille...?
Mittarin signaali kytketään puolan miinusnapaan, edellyttäen että sytytysjärjestelmässä on perinteinen puola.
Puh: 040-5636785
P11 2.0 SLX -98 purkuosia, TA12 -87 2.0 SGX aut; KN10 120A Coupé -81 + pikkuviri A14; B11 -84 (R.I.P E16 123hp 163Nm)
Skoda Octavia Combi 1.4TSi 2017, Suzuki GT 125R -76

Juhku131

#28
Lainaa
Mittarin signaali kytketään puolan miinusnapaan, edellyttäen että sytytysjärjestelmässä on perinteinen puola.
Mistäköhän mahtaa kyseinen puola löytyä?

Tero-75

#29
Lainaa
Mistäköhän mahtaa kyseinen puola löytyä?
Puola on sen virranjakajan keskeltä lähtevän piuhan toisessa päässä oleva yleensä pyöreä mötikkä. Ja tämä pätee edelleen vain perinteiseen sytytysjärjestelmään.
Kuvien perusteella näin ei sinun autossasi ole, vaan signaali täytyy etsiä esim. mittaristolle tulevalta johtosarjalta tai suoraan ECU:lta.

Helpommalla todennäköisesti pääset jos hommaat kierroslukumittarilla varustetun mittariston ja vaihdat sen nykyisen tilalle, toimii todennäköisesti sellaisenaan.
Puh: 040-5636785
P11 2.0 SLX -98 purkuosia, TA12 -87 2.0 SGX aut; KN10 120A Coupé -81 + pikkuviri A14; B11 -84 (R.I.P E16 123hp 163Nm)
Skoda Octavia Combi 1.4TSi 2017, Suzuki GT 125R -76