Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

Yliherkät ABSit?

Aloittaja Heinämies, lokakuu 02, 2011, 10:25:11

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Heinämies

Olen kiinnittänyt jo pidemmän aikaa huomiota abs-jarrujen "absittamiseen" joka tapahtuu tilanteessa jossa pito ei taatusti irtoa pyörien alta. Tällainen kaikkein yleisin tilanne on kun kurvaan parkkiruutuun ja jarrutan samalla. Tällöin tuntuu että absit "klonksahtavat" pari-kolme kertaa.

Onko tämä vika vai normaali ominaisuus? Jarrunestettä on max-viivaan asti.

Nissan Micra K12 -09
Volvo 850 farkku -96

E.P.

Ilmeisesti allekirjoituksesi Primera kyseessä? Äipän Primera tekee samaa. Googlen avulla hain tältä palstalta juttua aiheesta, niin oli veikattu likaisia pyörien pyörimistunnistimia. Sen enempää en aiheeseen tutustunut, mutta siellä pyörän navoissahan ne pyörivät.
Micra 1.0 Avec vm.1999

Heinämies

juuri tuo allekirjoituksen Pirumerta.

Minkä näköisiä pyörien pyörimistunnistimet ovat jotta tiedän sit lähteä putsaamaan oikeita kohtia?
Nissan Micra K12 -09
Volvo 850 farkku -96

E.P.

#3
Tämä kuva ei ole Primerasta, mutta näkee tästä periaatteen hyvin: http://aa1car.com/library/wss.jpg

Varsinaisen anturin lisäksi puhdistusta kaipaa yleensä tuo "hammastettu kiekko", jonka oikeaa nimeä en tiedä. Se kuitenkin pyörii pyörän mukana, ja sen avulla pyörän nopeustunnistin tunnistaa pyörimisnopeuden.

Samalla muistui mieleen eräs Sierrani vuosien takaa. Korroosio oli runnellut nopeusanturia niin pahasti, etten uskaltanut anturia irrottaa. Eli varovainen ja maltillinen kannattaa olla niitä antureita irroitellessa.
Micra 1.0 Avec vm.1999

eloz

Juu.....tuttu juttu omassa Primeerassakin, täytyypi jossain vaiheessa perehtyä asiaan......
     

AnttiJL

Ihan vaan sivistynyt/mätön arvaus... Tietokonevika saattaisi olla kysymyksessä...
Kun meinaan käännät rattia niin kaaren sisäpuolen renkaathan eivät pyöri välttämättä juurikaan, ainakin takarengas vähiten. Saattaisiko olla niin että ajotietokone tulkitsee tarpeeksi suuren eron renkaiden pyörimisen välillä ja jarrun painalluksen niin että absit menee päälle.... Tosin likainen anturikin varmasti tuohon vaikuttaa... Oli vaan tällainen ahaa-elämys  ::)

Jylppy

#6
ABS-järjestelmä ei ole toiminnassa, jos vauhtia on alle 10km/h.
L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

E.P.

Tietokone lienee säädetty niin, että sallii kääntymisestä aiheutuvan pyörimiseron. Pyörimisero on kuitenkin aika pieni, vaikka käännyttäisiin jyrkästikin. Kun nopeusanturi toimii huonosti, saa tietokone siltä väärän tiedon. Tietokone tulkitsee pyörän pyörivän liian hitaasti ja vähentää jarrupainetta muilta pyöriltä.

Mun tuntuman mukaan ABS:T kyllä toimivat alhaisemmissakin nopeuksissa kuin 10km/h. Ehkä alle 2km/h nopeuksissa pyöriminen on niin hidasta, että tietokone tulkitsee auton olevan paikallaan, eikä siten rajoita jarrupainetta.

Uudemmissa autoissa, joissa jokainen pyörä osaa jarruttaa erikseen, saattaa takapyörä mennä pysähdyttaessä viimeiset 20cm lukossa. Sekin vaatii tilanteen, jossa kitkarengas ja jää jonka päällä vettä.
Micra 1.0 Avec vm.1999

kurttu

Aika yleinen vika. Voi johtua siitä että kun kääntää pyöriä reilusti, viallinen ABS-anturin kaapeli alkaa katkoa yhteyttä. Uutta anturia tai kaapelin korjausta voisi harkita.

Desperate child

Joskus aikanaan lueskelin netistä että jossain primerassa vastaavaa vikaa aiheutti rikkinäinen absin hammaskehä ja samaa vikaa oli äidin almeerassa josta oli tuo kehä katki. Mutta kehää ei koskaan sitten saatu aikaiseksi vaihdettua, niin ei tullut selvyyttä että johtuiko varmasti siitä. Putsaaminen ei ainakaan auttanut eikä johdoissa päällisin puolin vikaa ollut, mutta se hammaskehä oli selvästi rikki yhdestä kohtaa, joten mahdollisesti vika oli siinä... Auto myytiin niin ei ehtinyt koskaan selvittää ja muuten pelas hyvin niin ei nähty aiheelliseksi alkaa purkaa.. 
Nissan Cherry 1,5 Turbo '84
Nissan Laurel 2,0SGL ´86
Nissan Sunny 1,5GL '86, 1,5GL '85, 1,6LX '89
Nissan X-Trail 2,5 '05
Kawasaki GPZ750R '86 & Solifer SM 50cc '81

Alppu

LainaaJoskus aikanaan lueskelin netistä että jossain primerassa vastaavaa vikaa aiheutti rikkinäinen absin hammaskehä ja samaa vikaa oli äidin almeerassa josta oli tuo kehä katki. Mutta kehää ei koskaan sitten saatu aikaiseksi vaihdettua, niin ei tullut selvyyttä että johtuiko varmasti siitä. Putsaaminen ei ainakaan auttanut eikä johdoissa päällisin puolin vikaa ollut, mutta se hammaskehä oli selvästi rikki yhdestä kohtaa, joten mahdollisesti vika oli siinä... Auto myytiin niin ei ehtinyt koskaan selvittää ja muuten pelas hyvin niin ei nähty aiheelliseksi alkaa purkaa.. 

Mikä siinä kehässä oli rikki, mikä sen hajottaa?
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

StanLaurel

413962 ¤ 150151 ¤ 91215 ¤ 25321

Heinämies

Uudet anturit maksaa Motonetissa 150 ja 170 euron paikkeilla, riippuen tulevatko etu- vai taka-akselille. Uusi hammasratas maksaa vain 37 euroa.

Näkyykö tuo mekanismi kuinka hyvin kun ottaa takaa jarrusatulan ja jarrulevyn pois? Miulla on tuossa takajarrulevyt aika syöpyneitä jo ja ostin Motonetista uudet. Voisi tsekata tänään jos keli pysyy kuivana, ja samalla vaihtaa jarrulevyt. Ei mene purkutyö siis ihan hukkaan vaikka en osaisi abseille mitään tehdäkään.

Jos saan hyvin irroitettua anturin liittimestään ja putsattua, niin voiko sinne suihkauttaa crc.tä vai pitääkö antaa olla täysin kuivana?
Nissan Micra K12 -09
Volvo 850 farkku -96

Heinämies

#13
Kävin tänään kaikki pyörät läpi. Taakse vaihdoin samalla ne jarrulevyt, ja etujarruista vähän "jumppasin" jumiutunutta jarrumäntää.

Takana absihampaat oli ihan ok, mitä nyt harjasin niitä kuitenkin teräsharjalla. Kuskinpuoleinen etuhammastus oli aika syöpyneeseen kuntoon mennyt, harjasin sen kuitenkin puhtaaksi. Apumiehen puoleinen oli mustan töhnän peitossa. Putsauksen jälkeen paskan alta paljastui uudenveroinen hampaisto, liekö vaihdettu joskus.

Noita sikakalliita liittimiä en uskaltanut alkaa nyhtelemään kun tuntuivat olevan erittäin hyvin kiinni.

Koeajoreissun aikana abs-merkkivalo paloi, mutta muutaman kerran jälkeen huomasin että nyt se ei palakaan. Vielä en tiedä herkisteleekö nuo absit, mutta jos herkistelevät edelleen niin vika on silloin joko liittimissä tai kuskin puolen kuluneissa hammastuksissa.

Lisäys*

"Abseilee" edelleen, ja nyt huomasin sen liikennevaloissa. pari muuta kokeilua ja homman juoni selvisi. Se "abseilee" aina ihan hitaassa (liki kävelyvauhti) vauhdissa ja kevyellä jarrutuksella. Näinhän mie aina teen kun kurvaan vaikkapa parkkiruutuun. Parkkiruutuun kurvatessa mie jarrutan aina kevyesti samalla kun käännyt ruutuu ja tällöinhän nopeuskin on hyvin pieni.
Nissan Micra K12 -09
Volvo 850 farkku -96

Desperate child

Lainaa

Mikä siinä kehässä oli rikki, mikä sen hajottaa?

Itse väittäisin asennusvirhettä kehä oli yhdestä kohtaa siististi poikki (vai puuttuiko siitä peräti yksi hammas?) Tosin en kyllä usko että tuohon olisi koskaan kukaan sitä kehää irti ottanut vetarista. Muutenkin täysin muistin varassa tämä niin en mene vannomaan...
Nissan Cherry 1,5 Turbo '84
Nissan Laurel 2,0SGL ´86
Nissan Sunny 1,5GL '86, 1,5GL '85, 1,6LX '89
Nissan X-Trail 2,5 '05
Kawasaki GPZ750R '86 & Solifer SM 50cc '81

matti43

Nämä renkaat katkeaa siksi, että renkaan ja rungon väliin
kasvaa ruostekerros ja räjäyttää renkaan poikki.
Matti ruotsista.

Heinämies

Jos tulee tarvis uusia kuskinpuolen etuhammastusta, niin hammaskehä maksaa Motonetissa 34 euroa, ja koko murros 54 euroa. Kannattaa siis samalla uusia koko hoito. Ilmeisesti apumiehen puolelle on vaihdettukin se, sen verran puhtailta kaikki paikat siellä vaikutti.
Nissan Micra K12 -09
Volvo 850 farkku -96

E.P.

Lainaa
"Abseilee" edelleen, ja nyt huomasin sen liikennevaloissa. pari muuta kokeilua ja homman juoni selvisi. Se "abseilee" aina ihan hitaassa (liki kävelyvauhti) vauhdissa ja kevyellä jarrutuksella.

Tuolla tavoin se äipänkin Primera ruksuttelee liikennevaloihin tullessa, hitaassa vauhdissa, hetki ennen pysähdystä. Oudolta se tuntuu, kun tulee sillä autolla niin harvoin ajeltua. Ilmeisesti, taikka tietääkseni ei ole katsastuksessakaan haitannut, kun siellähän jarrut rutisee muutenkin testin aikana.
Micra 1.0 Avec vm.1999

rpa1

Itsellä oli täysin samat oireet. Vika korjaantui kun vaihdoin kuskin puolen  anturikaapelin. Katkaisin n.5cm anturin juuresta ja juotin uuden kaapelin kiinni. Kaapeli näytti kyllä todella hyvältä ja ehjältä mutta korjaantui kuitenkin tuolla.Eli jonkinlaista häiriötä se kaaapeli teki mutta ei sytyttänyt vikavaloa/koodia.