Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

Micra K11 valomuistirele

Aloittaja Kajtsu, elokuu 23, 2010, 16:34:22

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Kajtsu

Tervehdys kerholaisille, tiedustelisin Micra k11 valomuistireleen sijaintia. Emännän autosta syttyy vain toinen valo startatessa, joten relettä täytyisi vähän tutkia jos vain tietäsi missä se on?

sisällä sulakerasian vieressä on kolme relettä - lieneekö joku niistä :o

Junansulake

Valomuisitin releen paikkaa en muista, mutta syttyykö valo kun kääntää katkaisijasta valot päälle? Jos toinen valo ei syty sittenkään, niin todennäköisti sulakkeen liitinjalka on sulanut konehuoneen sulakerasiasta. Olisko ollu samassa boxissa valojen relekin??

Tero-75

Päivävaloboxi on yleensä jalkotilan sivussa, jommalla kummalla puolella.
Puh: 040-5636785
P11 2.0 SLX -98 purkuosia, TA12 -87 2.0 SGX aut; KN10 120A Coupé -81 + pikkuviri A14; B11 -84 (R.I.P E16 123hp 163Nm)
Skoda Octavia Combi 1.4TSi 2017, Suzuki GT 125R -76

Kajtsu

Ajovalot syttyvät normaalisti - kyllä vika taitaa olla valomuisti releessä. Löysin ruttutukun sivuilta kuvan releestä ja tutkin ohjauspilarin molemmin puolin olevia sähkölaitteita, enkä nähnyt siellä vastaavaa  :'(.

Uusi Nissanisti

#4
LainaaAjovalot syttyvät normaalisti - kyllä vika taitaa olla valomuisti releessä. Löysin ruttutukun sivuilta kuvan releestä ja tutkin ohjauspilarin molemmin puolin olevia sähkölaitteita, enkä nähnyt siellä vastaavaa  :'(.
Meillä kylläkin "päivävalot" syttyvät vasta starttauksen jälkeen!  :P
Relevika yleensä pimentää molemmat "päivävalot"?  8-)
Kokeile vetää piuha toimivasta eitoimivaan!  8-)

Tero-75

Lainaa
Meillä kylläkin "päivävalot" syttyvät vasta starttauksen jälkeen!  :P
Relevika yleensä pimentää molemmat "päivävalot"?  8-)
Kokeile vetää piuha toimivasta eitoimivaan!  8-)
Nissaneissa päivävalorelevika pimentää 99% tapauksissa nimenomaan vain toisen valon, ei molempia.  Aiheesta on useita topiceja forumilla.
Lisäksi mainitsemasi kaltaisia hyppylankaviritelmiä ei kukaan itseäänkunnioittava autonkunnostaja käytä kuin korkeintaan hätätapauksessa.
Puh: 040-5636785
P11 2.0 SLX -98 purkuosia, TA12 -87 2.0 SGX aut; KN10 120A Coupé -81 + pikkuviri A14; B11 -84 (R.I.P E16 123hp 163Nm)
Skoda Octavia Combi 1.4TSi 2017, Suzuki GT 125R -76

Uusi Nissanisti

Muissa on mennyt molemmat pimeiksi, Nissaneista ei kokemusta, siis ollut ongelmia.  8-)
Hyppylanka on tosiaan huono koska voi pätkiä (hyppiä?)!  :P
Minä laitan yleensä kunnon johtoa!  :D

OH2KV

LainaaMuissa on mennyt molemmat pimeiksi, Nissaneista ei kokemusta, siis ollut ongelmia.  8-)
Hyppylanka on tosiaan huono koska voi pätkiä (hyppiä?)!  :P
Minä laitan yleensä kunnon johtoa!  :D
Joo kunnon touvi sinne vaan. Kun jostain syystä tulee oikosulku, pimenevät molemmat ajovalot kerralla.
Sitten alkaa jo jännittämään, pysyisköhän vielä tiellä...
Datsuneita 1977-1979. Ja suomalaisia mopoja liikaa.

E.P.

-99 mallin Avec versiosta en löytänyt valomuistirelettä kummaltakaan puolelta jalkatiloista. Voiko olla niin, että Nissaneista tuttu mainio valomuisti puuttuu tästä ilmeisesti halvimmasta mahdollisesta mallista kokonaan? Tai ainakin muidenkin varusteiden puuttumisesta päätellen tämä on ollut malliston halvimmasta päästä. Ei syty mikään ulkopuolen valo, ennenkuin kääntää viiksesta valot päälle.
Micra 1.0 Avec vm.1999

fordisti

ei meidänkään -98 micrasta mitään syty ennen kuin viiksestä kiertää ja molempien ajovalojen polttimon kannat on sulaneet vuosien varrella.

BB-mies

Tarkasta kuitenkin ensiksi kuskin puolella akun ja etuvalon välissä oleva pieni boksi, kuten edellä "junansulakekin" vihjaisi. Aika tavallista on, että vika löytyy sieltä. Yksi kolmesta johdosta irti tai huono kontakti kurasta ja kosteudesta johtuen.
312 / 320 / T11/ K11/ P12

E.P.

#11
Mun mielestä Nissanin päivävalot on ollut niitä parhaiten toteutettuja, kun syttyvät vasta moottorin käynnistyttyä. Eilen valojen toimintaa taas ihmettelin: kun laittaa parkit päälle, nousee moottorin kierrokset hiukan. Kun sitten kääntää valot päälle, niin kierrokset palaavat lähemmäs normaalia, kaiketi siksi että laturi on raskaampi pyörittää, kun valot on päällä. (Samoin nousee koneen kierrokset juuri ennen jäähdyttimen tuulettimen käynnistymistä.) Oisko tämmöiset "hienoudet" aiheuttaneet sen, että valomuisti on jätetty pois? Vai tarkoititteko, että valomuistirelekin voisi olla konehuoneessa?
Micra 1.0 Avec vm.1999

StanLaurel

Ei siinä sitä välttämättä olekaan, mulla on -98 dieseli (Avecci sekin) eikä siinä ole koko päivävalosysteemiä, pelkkä summeri muistuttamassa valojen päälle jäämisestä.
413962 ¤ 150151 ¤ 91215 ¤ 25321

micramies

Ei ole automaattisesti syttyviä valoja tässä -01 Hittimicrassakaan, pelkkä piipittäjä jos valot on päällä moottori sammutettuna ja ovi avattuna.
Muutoin kohtuullisen hyvin varusteltu hinnat alkaen -malliksi, mm. 2-osassa kaatuva takaselkänoja ja istuinlämmitin, jne., vielä nykyäänkin on uusia autoja joiden hinnat alkaen -malleissa näitä ei ole.
Nyt: Kia Rio 1,2 LX -16 / Ex: Suzuki Alto -11 / Ex: Nissan  Micra 1,0 Hit -01 / Ex: Mazda 323 BG 1,6-16v GLX sed. -90 / Ex: Mazda 323 BD 1,3 HB -82

VHi

Mulla 99 GX:ssä ihan sama vika, eli kuskin puolen valo ei syty automaattisesti. Eikös valorele ole rattiputken alla/lähistöllä?

http://hirsi.hi.fi/kuvat/Nissanit/BYG-115/Kuvia+09.01.2011/IMG_0756.JPG

Ittelläni se on irti, pitänee laittaa paksulla nippusitellä kiinni kun ei muuten meinaa pysyä :)
K10 1.0 GL ´85 | Myyty: K11 1.3i GX ´99 | K10 1.2 L ´92

lassin

LainaaMulla 99 GX:ssä ihan sama vika, eli kuskin puolen valo ei syty automaattisesti. Eikös valorele ole rattiputken alla/lähistöllä?

http://hirsi.hi.fi/kuvat/Nissanit/BYG-115/Kuvia+09.01.2011/IMG_0756.JPG

Ittelläni se on irti, pitänee laittaa paksulla nippusitellä kiinni kun ei muuten meinaa pysyä :)

Laitoin motonetin valovahvistimen , kun löytyi hyllystä. Nyt toimii parkit päivänvaloasennossa ja ajovalot ajovaloasennolla, leima tuli keväällä noilla asetuksilla.

Motonetin valovahvistimen voi kytkeä myös niin että valot toimii oikein.

t. Lassi

VHi

Toi rele välillä toimii ja välillä ei, en muista miten se oli katsastuksessa, sillä ainakaan mitään ei huomauttanut inssi. En oo alkanut rassaamaan tota, sillä saahan ne valot päälle siitä nappulasta :)
K10 1.0 GL ´85 | Myyty: K11 1.3i GX ´99 | K10 1.2 L ´92

Tontsa

Boxi oli -96 micrassa kuskin jalkatilassa sellaisessa metalliklipsussa kiinni. Releboxi irti, ruvarilla vääntö auki, releestä kahden jalan uudelleen tinaus ja taas toimii. Aikaa meni about 15min. Suurennuslasilla katsottuna näkyi selvästi nuo kaksi murtunutta tinausta.