Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

Pakokaasujen takaisinkierrätysventtiili, Primera

Aloittaja Kai Y, syyskuu 16, 2011, 23:49:03

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Kai Y

Tarkotus olis poistaa kokonaan moinen turha keksintö, joka sotkee koneen sisältä. Mekaanisesti poisto ja reikien tulppaus ok homma, mutta onko jollakulla kokemuksia miten käyttätyy kun ei ole venttiiliä enää johtojen pääs, täs versios myös lämpöanturi venttiilin jälkeen. Venttiili vesijäähdytteinen tässä. Toki sehän on helppo ottaa liittimet irti ja ajella päivä pari ja kattoo mitä tekee, syttyykö häiriövalo vai ei. OBD testiä ei tuos tarvi miettiä iän puolesta, ei tarvi ottaa.
Ja katsastukses vaadittaviin päästömittauksiin ei tuo vaikuta mitään (ei ainakaan vanhemmis Nissaneis, Toyotis eikä Volvois mistä oon poistanu.) Uudemmis vehkeishän näkyy heti OBD:s jos johdot irti tms. Mutta onko kokemuksia vaikuttaako näis Nisukois muutoin toimintaan?
Sen takia ottaisin pois koska eihän kukaan halua pistää poistettavaa kaasua takasi koneeseen ja koska tuo vesijäähdytetty niin kun hapantuu sisältä puhki niin vedet menee suoraan imusarjaan ja tupaan. Lähinnä varmuustoimenpiteenä ottasin pois kokonaan.
Ja autohan oli Nissan Primera P11 SR20DE koneella vm.2000
Nissan Primera P11 2.0 Comfort Sport Deck vm. -00
(ennen Toyota Landcruiser BJ40 ja Toyota Previa mk1 ja Volvo 940 ja Kuplavolsuja ja Fiiatteja 127 ja 128 ja Vaimon Nissan Sunny)

E.P.

Pakokaasua kierrätetään niin vähän takaisin, ettei se juurikaan sotke moottoria sisältä. Ellei sotkemiseksi lasketa itse EGR-venttiilin nokeutumista. Huohotusjärjestelmäkin sotkee konetta enemmän sisältä, varsinkin jos moottorilla on vähänkin enemmän käyttöä takanaan. Pakokaasun takaisinkierrätys laskee hiukan palolämpötilaa, joka saa pakokaasumittarin näyttämään hiukan nätimpiä lukemia katsastuksessa. Eli järjestelmän poistaminen käytöstä ainakin teoriassa nostaa palolämpötilaa. Pakokaasun takaisinkierrätyksellä on huonompi maine kuin olisi tarpeen. Onhan se järjen vastaista, muttei siitä haittaa ole oikeasti, jos vaan toimii.
Micra 1.0 Avec vm.1999

Alppu

LainaaPakokaasun takaisinkierrätys laskee hiukan palolämpötilaa, joka saa pakokaasumittarin näyttämään hiukan nätimpiä lukemia katsastuksessa. Eli järjestelmän poistaminen käytöstä ainakin teoriassa nostaa palolämpötilaa. Pakokaasun takaisinkierrätyksellä on huonompi maine kuin olisi tarpeen. Onhan se järjen vastaista, muttei siitä haittaa ole oikeasti, jos vaan toimii.


Suomessa ei mitata typen oksideja, jota ilmeisesti tuo egr:än tukkiminen lisää.
Niin, onhan se järjenvastaista kierrättää pakokaasua koneen läpi.
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

datsunpower

Harvemmin ihminenkään omaa ulostettaan syö..

Ja kyllä se EGR:kin sotkee ajanmyötä imusarjan melko tehokkaasti.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

E.P.

#4
No ei ulostettaan, mutta hengittää hiilidioksidia kyllä, jos ihmisestä pitää esimerkkiä hakea.

Olen edelleen sitä mieltä, että väljän koneen kampikammion huohotushöyryt sotkevat imusarjaa enemmän, kuin pakokaasun takaisinkierrätys. Jos ilmanputsarissa on öljytöhnää huohotusletkun lähettyvillä, niin imusarjan sotkeutumisesta on turha syyttää pakokaasun takaisinkierrätystä. Se on niin vähäistä se pakokaasun määrä, mitä koneeseen imetään. Verrattuna imettävän ilman määrään.

Dieseleissä EGR saattaa nokeetuakin tukkoon, kun ei meidän nopeusrajoituksilla pääse nokea oikein polttelemaan poiskaan.

Turhaan niitä takaisinkierrätyksiä vihataan.
Micra 1.0 Avec vm.1999

datsunpower

LainaaNo ei ulostettaan, mutta hengittää hiilidioksidia kyllä, jos ihmisestä pitää esimerkkiä hakea.
Jännän oloinen anatomia jos ei muuta jätettä tule kuin hiilidioksidia...

Lainaa
Olen edelleen sitä mieltä, että väljän koneen kampikammion huohotushöyryt sotkevat imusarjaa enemmän, kuin pakokaasun takaisinkierrätys.
Vertaat nyt sitten rikkinäistä moottoria toimivaan.

Lainaa
Jos ilmanputsarissa on öljytöhnää huohotusletkun lähettyvillä, niin imusarjan sotkeutumisesta on turha syyttää pakokaasun takaisinkierrätystä. Se on niin vähäistä se pakokaasun määrä, mitä koneeseen imetään. Verrattuna imettävän ilman määrään.

Dieseleissä EGR saattaa nokeetuakin tukkoon, kun ei meidän nopeusrajoituksilla pääse nokea oikein polttelemaan poiskaan.

Turhaan niitä takaisinkierrätyksiä vihataan.
Huohottimesta tuleva öljytöhnä on kyllä ihan erilaista kuin EGR:stä tuleva kova kaiken pysyvästi tukkiva karsta.
Harmi kun kerkesin pestä kahden purkamani CA16DE moottorin imusarjat ja kannet niin en saa otettua enää esimerkki kuvia. Toinen oli 308tkm ajetusta Suomi autosta ilman EGR:ää ja toinen paketti oli 60-80tkm ajettu tuontimoottori EGR:llä. Heitäppä arvaus, että kumpi oli sisälmyksiltään tukkoisempi?
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

E.P.

#6
Ilmeisesti EGR:kin voi mennä rikki sillä tavoin, että pakokaasua saattaa joutua liikaa imusarjaan.
Micra 1.0 Avec vm.1999

BA

Mitä lyhyempää pätkää ajetaan ja mitä pienemmillä kierroksilla, sitä enemmän se karstoittuu. Ajan kanssa EGR on jokatapauksessa niin täynnä karstaa lopulta että se ei enää toimi.

Ooppelilla ovat laittaneet jo aikapäiviä sitten (90-luvulla) huolto-ohjelmaan EGR:n puhdistuksen tai vaihdon. Silti niistä hajoaa niitä jatkuvasti.

C 110 ratsuni

Suunnileen kerran vuodessa on tuo paskaventtiili jäänyt jumiin,vasaralla kylkeen kopuja ja kunnon karstanpoisto ajo niin taas pelaa.Nyt on oppinut kolisteleen sitä parinkuukauden välein hieman ja parikertaa vuodessa pitempi ajo reissu niin saa rauhan tuostakin murheesta.
primera 2,0 sport -00

Alppu


Onko se hankala irrottaa ja putsata jos vaihtoehtona on hakata sitä vasaralla parin kuukauden välein?
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

C 110 ratsuni

On,ei lähde yleensä muuta kuin kappaleina.Ei ole iso vaiva käyttää aikaa puoliminuuttia sen kopisteluun.
primera 2,0 sport -00