Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

Nissan Primeran ruosteet

Aloittaja Olami, elokuu 25, 2011, 11:59:30

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Olami

Morjens! Olis tollanen Nissan Primera P11 1.8 Si koneella oleva auto ja olis sellanen ongelma että takaluukku tahtoo kukkia ruostetta samoin myös pyörän kaaret. Kysymyksenä olis että miten hoitaa tollanen ruoste ongelma? Mitä kannattaa tehä? Ruoste on pinnallista ei ole puhki ruostunut ja pyörän kaaret kuplii jo. Kiitos etukäteen!  :)

Datsuuna

Erittäin yleinen Primerojen ja Almeroiden ongelma siihen paras hoito on uudelleen maalaus ja kunnon pohjatyöt. :)
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

Olami

Kannattaako kokoluukku samalla tehä vai onko mahollista paikka korjata tai jotai muuta kätevää ettei se lähe kukkimaan eteenpäi :(?

Datsuuna

#3
Automaalaamojen/koripajojen hintatasoissa on valtavia eroja niin ammattitaidossa, kun hintatasossakin. Silti löytyy muutamia hyvin edullisiakin ja silti ammattitaitoisia maalaamoja. Kun kalleimmissa koko auton maalaus voi maksaa yli 3000e saman työn voi saada hieman yli 1000e jossain muualla. Vakuutusyhtiöiden käyttämät maalaamot ovat sieltä kalleimmasta päästä. Tuli kerran kysyttyä huvikseen mitä maksaisi takaluukussa olevan tulitikkuaskin kokoisen ruosteläikän korjaus/maalaus. Siitä tehtiin perusteellinen kustannusarvio jonka loppusummaksi tuli hieman vajaa 1000e ! ;D
Kokemus on osoittanut, että jos haluaa kestävän ja kunnollisen korjausmaalauksen se pitää tehdä ruiskulla ! Automaalikauppojen tarjoamat "alkuperäissävyt spraypullotettuna" eivät vastaa läheskään kunnon ruiskumaalausta vaikka niin väittävätkin. Ammattitaitoinen maalari pystyy tekemään korjauksen lähes täysin huomaamattomaksi.  :)
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

E.P.

Jos maalipinnassa on ruostekuplia, mutta ei reikää/kiveniskua, josta kosteus on mennyt sisään, on kosteus yleensä tullut pellin läpi, sisäpuolelta. Silloin pelkkä uusi maalipinta ei auta, vaan pellin toinen puolikin pitää kunnostaa.

Autoni mukana tulleiden papereiden mukaan, ainakin vuosituhannen vaihteessa on ollut maahantuojalla tarjolla lisäsuojaus ruostetta vastaan. Kotelot ja mm. takaluukun sisäpuoli on ruostesuojattu, asiakkaan niin halutessa.
Micra 1.0 Avec vm.1999

Datsuuna

LainaaJos maalipinnassa on ruostekuplia, mutta ei reikää/kiveniskua, josta kosteus on mennyt sisään, on kosteus yleensä tullut pellin läpi, sisäpuolelta. Silloin pelkkä uusi maalipinta ei auta, vaan pellin toinen puolikin pitää kunnostaa.

Autoni mukana tulleiden papereiden mukaan, ainakin vuosituhannen vaihteessa on ollut maahantuojalla tarjolla lisäsuojaus ruostetta vastaan. Kotelot ja mm. takaluukun sisäpuoli on ruostesuojattu, asiakkaan niin halutessa.

Kyllä ja ruostesuojauksen pitäisi ollakin perustoimenpide joka autossa.
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

datsunpower

#6
Lainaa

Kyllä ja ruostesuojauksen pitäisi ollakin perustoimenpide joka autossa.
Sepä ruostesuojaus kun ei ole pakollinen toimenpide. Joskus oli.
JPL710 -73 / RS13 -90 / N14 GTi -91 / ZE1 Leaf -21
Moottorinohjauksen säädöt, vikakoodien luku, NATS ongelmat.

Olami

Sitte olis toinen kysymys että voiko tuon tehdä itse ja jos tekee itse nii missä järjestyksessä ja miten tehdä?

Alppu

LainaaSitte olis toinen kysymys että voiko tuon tehdä itse ja jos tekee itse nii missä järjestyksessä ja miten tehdä?


Voi tehdä itse, mutta muutama kerta menee harjoittelun piikkiin ennen kun tulee hyvä. Kokemusta on.  ;D

No kun on tullut harjoiteltua, niin spray pullollakin saa hyvää jälkeä.
Itse tuli korjattua takapuskurista muutama syväkin nirhauma ja maalattua koko puskuri uudestaan kolmella pintamaali (pohjat erikseen) pullolla, jotka löytyi... Motonetistä.  :D 
Hyvä tuli ja myllytyksen tms. jälkeen on varmaan lähes täydellinen. Suuria pintoja on tietysti vaikeampi maalailla, mutta suurin ongelma lienee kuitenkin sävyerot.. varsinkin punainen tuottaa ongelmia?
Pitäisi varmaan hankkia sävytettyä maalia, jos tarkaksi vetää. 

Pitää ottaa kuva jos jaksaa ja muistaa.. :)
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Datsuuna

#9
Lainaa


Voi tehdä itse, mutta muutama kerta menee harjoittelun piikkiin ennen kun tulee hyvä. Kokemusta on.  ;D

No kun on tullut harjoiteltua, niin spray pullollakin saa hyvää jälkeä.
Itse tuli korjattua takapuskurista muutama syväkin nirhauma ja maalattua koko puskuri uudestaan kolmella pintamaali (pohjat erikseen) pullolla, jotka löytyi... Motonetistä.  :D 
Hyvä tuli ja myllytyksen tms. jälkeen on varmaan lähes täydellinen. Suuria pintoja on tietysti vaikeampi maalailla, mutta suurin ongelma lienee kuitenkin sävyerot.. varsinkin punainen tuottaa ongelmia?
Pitäisi varmaan hankkia sävytettyä maalia, jos tarkaksi vetää. 

Pitää ottaa kuva jos jaksaa ja muistaa.. :)

Kokemusta on myös täällä tuosta, mutta myös siitä kuten jo sanoin, että ainoastaan kunnon ruiskumaalaus hyvin pohjatöin kestää ! Spraymaalaus näyttää uutena hyvältä, mutta ei kestä käytössä kunnolla. Automaalikaupoista saatavat sävytetyt maalit vastaavat melko hyvin alkuperäistä sävyä, mutta ammattimaalari pystyy vielä parempaan. Jos auto on vielä muuten hyvässä maalissa keljuttaa huonot paikkamaalaukset, mutta ei kunnon korjaukset jotka saa kuitenkin vain muutamalla satalappusella oikeasta paikasta kysymällä.
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

Alppu

"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Alppu

Googlesta tärppäsi heti tällainen keskustelu, pääsee siitä alkuun kun odottelee tänne vastauksia.

http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=12046
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

E.P.

vuoden kahden välein saa olla maalailemassa, jollei korjaa pellin toista puolta. Jos pakkelia on paksu kerros, voi kestää vähän kauemmin. Varsinainen ongelma ei poistu peittämällä. Pahimmat paikat on ne, joissa on kaksi peltiä päällekkän. peltien väliin on vaikea saada ruostesuojaa uutenakin, mutta jos ruosteessa oleva rako ei yleensä parane muutoin kuin sauman avaamalla.
Micra 1.0 Avec vm.1999

OH2KV

#13
Lainaa


Voi tehdä itse, mutta muutama kerta menee harjoittelun piikkiin ennen kun tulee hyvä. Kokemusta on.  ;D

No kun on tullut harjoiteltua, niin spray pullollakin saa hyvää jälkeä.
Itse tuli korjattua takapuskurista muutama syväkin nirhauma ja maalattua koko puskuri uudestaan kolmella pintamaali (pohjat erikseen) pullolla, jotka löytyi... Motonetistä.  :D 
Hyvä tuli ---clip---
Ja ruosteet käsittelit millä keinoin? Mikä Datsun kyseessä?

Ruostekukkaset teräsharjalaikalla kuplivasta maalista ja irtoruosteesta sileäksi, jossei reikää tule peltiin, niin säästyy paljolta väkertämiseltä. Paskoja alueita fiksata ovat ikkuna- /kylkilistojen reunat, yleensä suurin mätäpaise on juurikin listan/ tiivisteen alla piilossa.
Pyöränkaaret lähtevät yleisimmin kurakaaren sisäreunan kiveniskemistä happanemaan, eivätkä välttämättä ole sisäpuolelta lähtöisin, mutta vain lähempi tarkastelu kertoo totuuden.

Eikä koko autoa tarvitse maalata, jos kyseessä ei ole luukunreunaa tai pyöränkaaren ulointa osaa isommista alueista.
Maalaaminen ei todellakaan ole ensimmäisillä kerroilla helppoa, uusiksi meni 16- vuotiaana tehty maalaus, ja taisi mennä vielä seuraavakin auto.
Ja taitaisi mennä taas, edellisestä koko auton maalauksesta 15 vuotta aikaa. :)
Datsuneita 1977-1979. Ja suomalaisia mopoja liikaa.

Alppu

#14
Lainaa
Ja ruosteet käsittelit millä keinoin? Mikä Datsun kyseessä?

No Almerahan se ja ruosteesta en kertonut mitään, maalasin siis muovipuskuria. :)

Ruosteita on tullut käsiteltyä teräsharjalaikalla, hiomapaperilla ja ruosteen syöjällä.. viimeksi mainitusta ei vielä ole kokemusta, jotta voisi kertoa onko käytännön hyötyä vai ei.

Sellanen vaikutelma on jäänyt (mutu), että sinkkimaali on suuresti yliarvostettua pohjamaalina ja olen toistaiseksi jättänyt sen käyttämisen toistaiseksi kokonaan.
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Datsuuna

Ammattimaalari sanoi spraymaalin kelpaavan lähinnä pienkohteiden kuten esim. pyyhkijänvarsien maalaukseen. Mitään kestävyyttä vaativaa pintaa ei sillä kannata maalata. Tietysti jos auton arvo on lähes olematon asialla ei liene suurta merkitystä. Mielestäni muutaman tonnin arvoista autoa kannattaa vielä maalauttaa, jos kunto on muuten hyvä.  :)
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

E.P.

Semmoisia vaalean ruskeita laikkuja jos näkyy pellissä hionnan jälkeen, niin siitä se kosteus tulee aina uudelleen maalin ja pellin väliin. Pellissä ei siis tarvitse olla edes varsinaista reikää. Riittää, että pelti on ruosteessa toiselta puolen, kuten usein onkin takaluukun ja lokarinkaarien ruostetapauksissa. CRC:n ruosteenmuunninta olisi mielenkiintoista kokeilla joskus: http://www.motonet.fi/motonet/tuotteet/602120/0 Hinnasta päätellen saattaisi jopa toimia.
Micra 1.0 Avec vm.1999

akkuhappo

#17
laikka laulamaan ja ruosteet pois, jos ei pääse takapuolelta putsaamaan niin kotelosuojaa taakse isosti,
jos pientä reikää tai pahaa hapettumaa niin metallikittiä päälle, epoksi ja pintamaali ja kestää
ja kestää
ja kestää 
:D
Mutta haastavaahan on saada ruosteita vaikkapa takaluukusta pois, kun tykkää luukku ruostua esim.
lasin alta, ja mätä jää seisomaan sinne alle josta se hiipii takaisin vaikka mitä tekee, (paitsi lasi irti)
sama tuplapellit, jonne se kotelosuoja-aineen saaminen väliin on 'haastavaa' 

Edit: joku väitti lakan kovettajan toimivan myös ruosteensyöjänä, en itse ole tätä koskaan kokeillut...

Datsuuna

Kaikki ruoste pitää saada pois alustasta ennen maalausta eli hiekkapuhallus paras tapa  :)
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

Alppu

LainaaAmmattimaalari sanoi spraymaalin kelpaavan lähinnä pienkohteiden kuten esim. pyyhkijänvarsien maalaukseen. Mitään kestävyyttä vaativaa pintaa ei sillä kannata maalata.

No se riippuu maalista ja maalarista... itse ainakin olen ollut tyytyväinen Motip ja Multona kilikaleihin, mutta taidankin olla niin vähään tyytyväinen.. :)
Muutenkin ammattimaalarin pitää jo ammattinsa puolesta antaa kyseisenlaisia lausuntoja.. :)

Pohjatyöt ne kuitenkin eniten ratkaisee.
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

akkuhappo

LainaaErittäin yleinen Primerojen ja Almeroiden ongelma siihen paras hoito on uudelleen maalaus ja kunnon pohjatyöt. :)

Juurikin näin  ;D

Alppu

LainaaAmmattimaalari sanoi spraymaalin kelpaavan lähinnä pienkohteiden kuten esim. pyyhkijänvarsien maalaukseen.

No niin, nyt olisi niitä kuvia takapuskurista.

http://aijaa.com/v.php?i=009478633270.jpg
http://aijaa.com/v.php?i=006608633281.jpg
http://aijaa.com/v.php?i=005848633284.jpg
http://aijaa.com/v.php?i=006188633294.jpg
http://aijaa.com/v.php?i=005088633306.jpg
http://aijaa.com/v.php?i=004658633315.jpg
http://aijaa.com/v.php?i=004848633324.jpg
http://aijaa.com/v.php?i=005358633330.jpg
http://aijaa.com/v.php?i=004948633335.jpg
http://aijaa.com/v.php?i=004138633337.jpg

Ei tuo todellakaan täydellista ole ja kun oli jäänyt vielä pieni naarmu korjaamatta... mutta kelpaa parin tonnin katiskaan.

Ehdotuksia pinnan viimeistelyyn?
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

akkuhappo

#22
Suihkis!
http://s188.photobucket.com/albums/z146/akkuhappoooo/?action=view&current=04112010439.jpg#!oZZ23QQcurrentZZhttp%3A%2F%2Fs188.photobucket.com%2Falbums%2Fz146%2Fakkuhappoooo%2F%3Faction%3Dview%26current%3D04112010438.jpg

Mutta roskia voit kiillotella vaikka p2000 vesipaperilla ja myllyttää sitte kiiltäväksi, tosin spray voi olla aika arka myllylle..
Yksi vaihtoehto on lakata vielä kertaalleen, korjaa vaikka samalla se naarmu siitä  ::) tasoita naarmu, hieman väriä päälle ja lakat yli, ensin loiventaa roskia pois. Käytitkö pölyrättiä tms ,vaikka kädellä pyyhit (paineilmalla?) että sait ensin irtoroskat pois pinnalta, ennen suihkimista siis?


Alppu

#23
LainaaSuihkis!
http://s188.photobucket.com/albums/z146/akkuhappoooo/?action=view&current=04112010439.jpg#!oZZ23QQcurrentZZhttp%3A%2F%2Fs188.photobucket.com%2Falbums%2Fz146%2Fakkuhappoooo%2F%3Faction%3Dview%26current%3D04112010438.jpg

Mutta roskia voit kiillotella vaikka p2000 vesipaperilla ja myllyttää sitte kiiltäväksi, tosin spray voi olla aika arka myllylle..
Yksi vaihtoehto on lakata vielä kertaalleen, korjaa vaikka samalla se naarmu siitä  ::) tasoita naarmu, hieman väriä päälle ja lakat yli, ensin loiventaa roskia pois. Käytitkö pölyrättiä tms ,vaikka kädellä pyyhit (paineilmalla?) että sait ensin irtoroskat pois pinnalta, ennen suihkimista siis?


Mulla ei oo maalaamoo, joten tähän on tyytyminen.

En viitsis alkaa hiomapaperilla kiillottomaan... on niin vieras ajatus, oon tottunut tekemään pohjia hiomapaperilla. :) Kannattaako edes käsin alkaa "myllyttämään", kone on tarkoitus kuitenkin lähitulevaisuudessa hankkia.. Mitäs aineita/kiekkoja maaliroiskeiden/sumurajojen kiillotukseen voisi käyttää?

Ei tätä ole lakattu kertaakaan, Motonetin Motipit pinnassa. Pihassa maalasin puskuri paikallaan.  :D

Ja toi naarmu on pientä siihen verrattuna mitä tuli korjattua, ehkä siksi se jäikin huomaamaatta..  ;D
Harmi ettei aiemmista työvaiheista ole kuvia..  :P
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Alppu

#24
Laitampa karkeasti työvaiheet, mitä tuli tehtyä:

- Naarmujen hiominen loivemmaksi
- Kittaus
- Hionta
- Kittaus
- Hionta jne.
- Pohjamaalaus kittialueelle
- Koko puskimen hionta 400:lla
- punainen pohjamaali kittausalueelle
- Tartunta-aine (tiiä tarpeellisuudesta...)
- Pintamaalaus ~kolmeen kertaan (ei muista varmaksi), tuli meinaan vähän kiire siinä suihkiessa kun piti odottaa lähes auringon laskuun, että tulee tarpeeksi tyyntä ja sitten kiireellä maalaus ennen kun aurinko laskee puiden taakse...  ;D
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

cedricfan

Tonnisella vesihiomapaperilla saa pois valumia ym epätasaisuuksia.
Maalisumun poistoon ykkönen on savi.
Rajojen ja naarmujen häivytykseen Fareclan G3 hiomatahna.
Kevyeeseen kiillotukseen sitten vahat.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Alppu

#26
LainaaTonnisella vesihiomapaperilla saa pois valumia ym epätasaisuuksia.
Maalisumun poistoon ykkönen on savi.
Rajojen ja naarmujen häivytykseen Fareclan G3 hiomatahna.
Kevyeeseen kiillotukseen sitten vahat.

Valumia ei ole... on kai niin paljon tullu pullolla suihkittua, että alkaa olla hallussa...  ::)

Savesta minulla ei ole tietoa että jos jollakulla on, niin voisi hieman valaista..

Fareclan G3 hiomatahnaa hyllystä löytyykin..

Vahoilla voisi koittaa ekana niin ei vahingossa mene pilaamaan?

Mitenkäs tällainen vekotin toimii auton myllytyksessä?

http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=78-9467
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

cedricfan

#27
No se myllytys juurikin vaatii tuollaisen rälläkän näköisen vermeen, ja rälläkkään verrattuna tuollaisessa on hitaammat kierrokset & laajempi säätö.

Savi:
http://www.autoglym.fi/product-proddetail.asp?v06VQ=FGDE&Range=61
http://www.polarautovaruste.com/shop/product_details.php?p=1023
http://www.google.com/search?q=turtle+wax+clay+kit&rls=com.microsoft:fi:IE-SearchBox&ie=UTF-8&oe=UTF-8&sourceid=ie7&rlz=1I7HPEA_en¨

Ja varaudu heti järeämpiin aseisiin kuin vaha, jo ennen jännetupen tulehdusta ;D
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

akkuhappo

#28
'Ei tätä ole lakattu kertaakaan, Motonetin Motipit pinnassa. Pihassa maalasin puskuri paikallaan.  :D'

Arvasin, mutta tarkoitinkin sitä että lakalla voit tasoittaa virheitä tuossa puskurissa, kun ensin loivennat niitä roskia yms vaikka p1500 vesipaperilla niin ettei mene se väri puhki tietenkin, ja sitten lakat päälle  :)
Tollanen motonetkin kone on joo ihan pätevä mylläykseen

Alppu

#29
Lainaa
Arvasin, mutta tarkoitinkin sitä että lakalla voit tasoittaa virheitä tuossa puskurissa, kun ensin loivennat niitä roskia yms vaikka p1500 vesipaperilla niin ettei mene se väri puhki tietenkin, ja sitten lakat päälle  :)


Mutta lakkapintaankin tulee röpöä yms. ja sekin pitää myllyttää, joten onko hyötyä?

Toisaalta lakkauksenkin voi saada epäonnistumaan, jolloin se näyttää entistäkin huonommalta?

Kolmanneksi pitäisi taas hirmusesti teippailla..  :)
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.