Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

Pultti meni poikki, miten kannattaa kuumentaa?

Aloittaja AnttiJL, elokuu 19, 2011, 20:41:36

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

AnttiJL

Pakoputken irroituksen yhteydessä meni se takaklemmarin edessä oleva kiinnityskumin pultti poikki. Laitoin ennen ja jälkeen crc:tä, rust removeria ja sellaista rost flash-ainetta joka purkin mukaan jäädyttää -40*C ja täten saa ruosteen rikki kierteistä ja mahdollistaa öljym imeytymisen ruosteen sekaan.

Kaikkea muuta olen kokeillut paitsi kuumaa... Kävin siis ostamassa Biltemasta tällaisen:

LainaaToimii propaanilla/butaanilla. Sopii työkappaleiden kuumentamiseen, kovajuottoon, jäätyneiden putkien sulatukseen ym. Säädettävä liekki, lämpötila n. 1750°C. Mukana kaksi messinkistä poltinsuutinta (Ø 14,5 ja 18 mm), kaasusäiliö, yhdistelmäavain ja säiliötuki

Nyt illemmalla aloin fundeeraamaan että kumpaa olisi viksumpaa kuumentaa (vai molempia) sitä kappaletta jossa k.o pultti on jumissa vai itse pultinvartta?
Kuinka kuumaksi kannattaa (kuinka kauan, punahehkuun)? Siis jotta lähtee irti ja jälkeen jäisi vielä kierteet autoon...

take

Mutteri kuumaksi, pultti kylmäksi. Näin saadaan aikaan mahdollisimman suuri välys ja mahdollinen irtoaminen. Punahehku on ihan hyvä merkki raudan kanssa. Sitten alkaa irrota jos on irrotakseen.

AnttiJL

Kannattaa vissiin odottaa että punahehku hieman jäähtyy? Vai eikö jengat voi mennä jos noin kuumana vääntää?

valpas

#3
LainaaPakoputken irroituksen yhteydessä meni se takaklemmarin edessä oleva kiinnityskumin pultti poikki. Laitoin ennen ja jälkeen crc:tä, rust removeria ja sellaista rost flash-ainetta joka purkin mukaan jäädyttää -40*C ja täten saa ruosteen rikki kierteistä ja mahdollistaa öljym imeytymisen ruosteen sekaan.

Kaikkea muuta olen kokeillut paitsi kuumaa... Kävin siis ostamassa Biltemasta tällaisen:


Nyt illemmalla aloin fundeeraamaan että kumpaa olisi viksumpaa kuumentaa (vai molempia) sitä kappaletta jossa k.o pultti on jumissa vai itse pultinvartta?
Kuinka kuumaksi kannattaa (kuinka kauan, punahehkuun)? Siis jotta lähtee irti ja jälkeen jäisi vielä kierteet autoon...
Tuolla jäsenten puolella olis hyvät ohjeet.
Mutta periaatteessa kun pultti on katkennut, ja sen pää on edelleen jossain rungossa kiinni, niin oikeestaan ainoa mahdollisuus irroittamiseen on hitsata MIG/MAG:lla pykälää, tai kahta isompi mutteri siihen katkenneen pultin varteen kiinni. Mutteri pitää tulla kokonaan punaiseksi, tai vielä parempi, keltaiseksi. Sitten vain varovasti kiertämään, kun hitsiin tulee jäähdyttyään lujuutta.
Kaikki on tähän mennessä auenneet.
Tuolla kaasupolttimella voi tehdä jotain muuta hommaa.

Mutterin kuumentaminen toimii vain silloin, kun pultti ei ole vielä katkennut.
Jos mutterin kuumentaa, niin se ei ole sitten enään yhtä luja, kuin on ollut alunperin.

AnttiJL

Ok. eli hitsaus olisi oikea vaihtoehto tähän. Muttakun "mutteri" on sellainen neliskanttinen pakoputken kumin kannakepulttia varten tehty kiinnihitsattu osa.  Tuo pultti on katkennut.
K.o kohta sijaitsee N13 GA14 hb:ssa pelkääjän puoleisen takarenkaan edessä.
Lipare on pohjassa kiinni kahdella 13mm pultilla, minä yrityn niitä pultteja irroittaa että olis pöydällä mielekkäämpää tuo irroitus. Meni sitten toinen noista pulteista poikki. Toista en tohdi enää yrittää...  :(

Saapi antaa lisävinkkejä jos niitä löytyy. Tähän mennessä olen yrittänyt irroittaa tuota jäljellejäänyttä osaa lukkopihdein. Ne vaan ei tahdo pitää. Pitäiskö yrittää lukkopihtien kiinnihitsausta pultinvarteen(vartta 4-5mm näkyvillä molemmin puolin.

OT: Onko teillä samaa kokemusta kuin mulla että iskukoneella lähtee jumipultit nakuttamalla helpomin auki kuin että menis poikki? Ajattelin paineilma-räikkää vastaisuuden varalle ja sen takia kyselen.

valpas

Se on ihan sama, minkälaisessa rungossa se katkennut pultti on. Aina lähtee, kun siihen nysään hitsaa mutterin.
Tietenkin, jos on pellissä oleva hitsimutteri, johon se pultti on katkennut, niin voihan sen mutterin laittaa kuumaks. Mutta jos ei lähde, niin mutteri krymppää sen ruuvin vielä tiukempaan.
Miks muuten ne lukkopihdit pitäis hitsata siihen ruuvin nysään? Miksei sitä mutteria, johon saa otteen avaimella?
Ei ole isoa eroa katkeeko pultti vääntämällä tasaisesti, tai iskukoneella.
Toivon, ettei tässä ole kiusanteosta kyse, kun on vaan minun mielestäni niin hassuja kysymyksiä. 8-)

AnttiJL

Ei tosiaan ole kiusanteosta kyse! Nissan Sunnyjä olen ennenkin ropannut, nyt vaan sattuu olemaan eka kerta kun pultti katkeaa. Mitään kokemusta mulla ei ole katkenneen pultin irroittamis-yrityksistä tätä ennen. Tiukkojahan nuo ovat aina olleet, mutta crc:llä ja muilla litkuilla on yleensä lähteneet, viimeistään 50cm varrella tai pulttikoneella.

Pitänee siis yrittää hitsata tuohon mutteri, se  onkin temppu tuossa paikassa. Toiselta puolelta olen ottanut lukkopihdeillä kiinni, joten sinne ei mutteria enää saa, silti tuon tulisi tulla kierteiden läpi. Pitänee katkaista tuo pultti mahd läheltä korimutteria, jotta ei tarttis murjoutuneita jengoja kieritellä. Poratakin ajattelin mutta tila on sellainen että siinä ei mahdu poraamaan, jos saisin sen lipareen irti niin että en rikkoisin sen lipareen kiinnityspulttia niin tuon jumipultin poraaminenkin olisi helppoa. Mutta kauhuskenaariona on se että toinenkin pultti katkeaa, jolloin olisi kolme pulttia jumissa.

AnttiJL

#7
Kyllä se toholla kuumentaminen taisi jotain tehdä, kun nyt sen katkenneen pultin sain lukkopihdeillä pois. Ei se helppoa vieläkään ollut... Pistin lukkopihdit niin tiukalle että molemminkäsin puristettaessa oli irvistys aikamoinen. Sitten vasaralla koputtelin tuota lukkopihtiä ja kas kummaa näin katkenneen pultinvarren kiertyvän mukana. Tiedä sitten oliko naputtelusta mitään hyötyä, verrattuna raakaan vääntöön, saattoiko tuo rikkoa ruostetta kierteiden välistä? Tiedä häntä...

Sitten onkin vielä jäljellä se mikä katkesi auton sisään... Taidan antaa sen olla, kyllä pakoputken kannattimen pitää pysyä yhdellä pultilla ylhäällä....
Kunhan ei katsuri huomaa toisen pultin puuttumista.

Ei se hitsaaminen olisi millään onnistunut, kun jengaa on vain 5mm näkyvissä ja pitäisi saada tuo mutteri kiinni siihen hitsaamalla. Mutterin reiästä ei olisi pystynyt hitsaamaan, kun ei siitä suunnasta mahdu. Sitten tuon hitsin tarttuminen sekä mutteriin että auton runkoon olisi enenmmän kuin todennäköistä. Hitsaaminen ei olisi myöskään onnistunut kuin pultin toiselta sivulta... Noh mutta tuo on kyllä hyvä vinkki tulevaisuutta ajatellen...

valpas

#8
OK. varmistin vaan.  :)
Mutterin vois vaikka liimata ensin paikoilleen, jotta pysyy keskellä pulttia.
Virta pitäs kulkea mutterin kautta, ettei kierteestä hitsaannu kiinni.
Sitten vaan lankaa sulattamaan ruuvin päähän keskelle, ja sitten kun se on kasvanut, niin levittää vain mutterin sisälle.
Antaa punasuuden hälvetä, ja sitten vain kiertämään auki.
Saattaa joutua tekemään muutaman kerran uudelleen, kunnes oppii sulattamaan kunnolla.
Joskus on joutunut poraamaan ihan pienen reiän ruuvin keskelle, jotta se mahtuu kutistumaan kuumetessaan.
Ruuvi tosiaan kannattaa katkaista lyhyeksi sieltä päästä, joka tulee läpi kiereen, jos mahdollista.
Kun hitsatessa saa ruuvin kuumaksi, ja se yrittää turvota, mutta kylmä ymäristö estää sen. Sitten jäähtyessään ruuvi kutistuu, ja sekin helpottaa irti lähtemistä.
Kun sitten laittaa uuden pultin, niin jonkun tökötin kanssa, ja sen pituinen, että ei mene paljoa yli kierreosuuden.
Ja kun hitsailet, ja rälläköit, niin varo, ettei mene kipunoita korviin, tai silmiin. Monella on mennyt tärykalvosta läpi hitsausroiske... :'(
Jos ei mutteria heti siihen saa hitsattua, niin hitsaa ensin aluslevyn, ja siihen sitten mutteri. Kyllä koputtelukin aina jotakin tekee.
Useasti olen irrottanut katkenneen pultin, vaikka se on ollut muutaman millin poterossakin.
Jännä juttu, mutta pulttiin keskelle hitsatessa ei ole vielä koskaan tarttunut siihen reiän reunoihin.

PeePee

Noista ruostuneiden pulttien ja muttereiden irrotuksesta sen verran, että ain kannattaa ensin koputella niitä. Napautus voi hyvinkin irrottaa mutterin/pultin sen verran, että sitä pääsee edestakaisin kitkuttamalla sitten avaamaan + rost-offia mukaan.
Kuumentaminen on sikäli se viimeisin vaihtoehto, että sen jälkeen en käyttäisi enää kumpaakaan - mutteria tai pulttia. Jos esim. pultti sattuu olemaan hieman parempaa lujuusluokkaa, niin lämmitettäessä sen lujuus heikkenee. Joskus kun on poikki mennyttä pulttia porannut ja vastakierretapilla alkanut irrottaa, niin on lähtenyt irti yllättävänkin helposti. Porauksen tärinä + lämpeneminen siis ovat helpottaneet asiaa.

AnttiJL

#10
Kiitosta vinkistä. Nythän tuo ongelmatapaus jonka aloitin on irti, mutta se toinen pultti on vielä poikki&kiinni ja poterossa. Netissä surfatessani sanottiin noista vastakierritapeista sellaista että pitäis saada se reikä hyvinkin tarkkaan pultin keskelle. Mutta onko se oikeasti niin tarkkaa jos vaikka 0,5mm heittää?

Minkälaisen vastakierresarjan kannattaisi hankita?
Itse tiedän tämänlaisien olemassaolosta, mutta mikä on hyvä?:
Lainaa
     

RUUVINIRROTUSSARJA

Erittäin edullisia, ei-kartiomaisia ruuvinvääntimiä, joiden laatu vastaa ammattilaisten työkaluja. Näillä irrotat vahingoittuneet tai katkenneet ruuvit kätevästi. Poraa ensin reikä ruuvin päähän porasuuntaimen avulla. Napauta sitten ruuvinväännin reikään ja kierrä ruuvi lopuksi ulos reiästä kiintoavaimella. Ei vahingoita ruuvinreiän kierteitä, koska ruuvinväännin ei levitä katkenneen tai vahingoittuneen ruuvin päätä. Sarjaan kuuluu 5 poranterää, 10 suuntainta ja 5 ruuvinväännintä, joissa mutteri.

Lainaa


RUUVINIRROTUSSARJA, 15 KPL

12 ja 16 mm:n kartiotapit, 6-kulmakiinnitys. Mitat: 3, 4, 5, 5,5, 6, 8, 10, 11, 12 ja 14 mm. 1/8", 3/16", 1/4", 3/8" ja 1/2". Vaurioituneiden tai katkenneiden oikeakierteisten pulttien ja ruuvien irrottamiseen, myös kuusiokoloruuvien.


Lainaa


VASTAKIERRETAPPISARJA

Sisältää 5 eri kokoista kartiotappia. Käytetään katkenneiden tai huonokantaiseten ruuvien ja pulttien irroitukseen.

Datsuuna

#11
Ruosteenirroitusöljyä kannattaa aina käyttää epäilyttävissä tapauksissa ja se todella toimii paitsi umpiruostuneissa kohteissa. Tuo mutterin hitsaaminen on vanha hyvä konsti katkenneen pultin irroitamiseksi ja samalla tulee se pulttikin siinä sivussa lämmitetyksi mikä edesauttaa irtoamista. Sellaisissa tapauksissa, kun joku kattilaan sopiva esine vaatii irroitusta on hyvä keino laittaa kattilaan öljyä kiehumaan ja esine sinne vartiksi. Melko mahdottomiakin juuttumia on lähtenyt sillä auki pienen kopauttelun jälkeen. Viimeksi irroitin levyjarrun kiinnityskorvakkeeseen juuttuneen liukutapin, joka ruosteenirroitusöljyn käytöstä huolimatta katkesi irroittaessa ja jäi täysin sinne runkoon sisälle. Asiassa oli se hyvä puoli, että ko. tapauksessa pääsi tappia lyömään irti vastakkaisesta suunnasta, kun otti suojatulpan irti. Vaikka sain tuon korvakkeen hyvälle alasimelle, hyvän lyöntituurnan ja moskan se ei lähtenyt irti millään ennen "öljykylpyä ".  :)

Vielä noista vastakierretapeista sen verran, että tuppaavat usein katkeamaan irroitusyrityksissä varsinkin ne kaikkein ohuemmat tapit. :(
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

PeePee

Ei sen reijän ihan prikulleen keskellä tarvi olla - kunhan et sitä reikää vain kierteisiin asti kairaa.
Itse en noista Bilteman sarjoista tiedä, koska en ole sieltä niitä hankkinut. Olen aina ostanut tietyn/tarvittavan koon tarpeen mukaan alan liikkeestä, jotka varmasti ovat kalliimpia.
Liian pientä tappia ei edes kannata jämäpäähän esittää, mutta ei tosin liian isoakaan ettei kierteet reijässä vioitu.  Jos oikein muistan, niin kullekin pulttikoolle on jopa omat vastakierretappikokonsa. Myyjän luulisi tietävän.
Muista sitten, jos reikää teet että aloita pienellä poralla. Se on helpompi keskittää. Siitä sitten vaikka kolmella eri koon poralla siihen haluttuun reijän halkaisijaan, niin vot.
Ja sitten...kun kierrät vastakierretappia, niin tietenkin kierrät sitä sinne reikään ns. pultin avautumissuuntaan ja erittäin
rauhallisesti/tasaisesti (ilman vääntöä/nykäyksiä) ettei tappi katkea. Jos katkeaa reikään, niin sitten voi mennä sormi suuhun, varsinkin jos pois porattava pultti on pientä kokoa.

StanLaurel

Mutterin sijasta voi hitsata sopivan prikan siihen pultin jämään vaikka olis syvemmältäkin poikki ja siihen prikkaan sopivaa kamaa mistä pystyy vääntämään. Kaikki katkenneet/jumittuneet pultit 5-14 mm on lähtenyt hitsaamalla, vaikka välillä on teettänyt toitä hitsauksen irrotessa useammankin kerran. Vastakierretappeja en käyttäisi mihinkään, en edes sitä kuuluisaa vesilintua heittämiseen.
413962 ¤ 150151 ¤ 91215 ¤ 25321

OH2KV

#14
Lainaa
---clip--- Vastakierretappeja en käyttäisi mihinkään, en edes sitä kuuluisaa vesilintua heittämiseen.
Joku on joskus täysin samaa mieltä kanssani.
Juuttuneita pultteja ei saa auki vastakierretapilla.
Mutta kiristäettäessä katkenneen voi joissain tapauksissa saada. Lämpöä, rakkautta ja uhkailua.

Ja ennen kaikkea kärsivällisyyttä.
Koko tämän päivän fiksit:
Avattu 2 mutteria ja tyhjennetty takaluukku.....
Toiseen meni tunti. Toiseen 5 tuntia.
Saa arvata kumpaan meni enemmän aikaa...
Datsuneita 1977-1979. Ja suomalaisia mopoja liikaa.

valpas

#15
Jos on ihan oikeesti ajan saatossa jumiutunut pultti, niin vastakierretapilla se ei irtoa. Tapi katkee ennemmin.
Jos ei prikan, tai mutterin hitsaamisella lähde, vaan vieläkin katkeilee, niin sitten vaan se reikä pulttiin, ja kaasuhitsaus polttimella se ruuvi punaseks. Sitten,  kun siiihen hitsaa sen mutterin, niin varmasti lähtee. Virtaa ei kannata viedä kierteen kautta, vaan maajohto mutterin.

PeePee

No, joskus vaan on sellainen tilanne vastassa että pultti on katkennut aivan tasopinnasta, eli siihen käytännössä saa hitsattua mutteria kiinni pitävästi (erityisesti, jos lohko on alumiinia). Silloin ei kyllä ole muita vaihtoehtoja kuin vastakierretapin käyttö tai katkenneen jämän poisporaus. Sitäpaitsi on ne tasoon asti katkenneet pultit ainakin minun tapauksessa lähteneet pois vastakierretapilla - tosin on niitä kyllä sinne sisäänkin yksi katkennut.
Lämmön antaminen on tietysti hyvä - jos sitä vaan voi käyttää - aina ei. Pääsääntö siinäkin asiassa kuitenkin on se, että ne lämmitetyt pultit/mutterit on sitten sen jälkeen sitä vesilintukamaa.

Kaikki konstithan loppupeleissä on sallittuja, kunhan vain siihen lopputulokseen jollain konsteilla päästään.

valpas

LainaaNo, joskus vaan on sellainen tilanne vastassa että pultti on katkennut aivan tasopinnasta, eli siihen käytännössä saa hitsattua mutteria kiinni pitävästi (erityisesti, jos lohko on alumiinia). Silloin ei kyllä ole muita vaihtoehtoja kuin vastakierretapin käyttö tai katkenneen jämän poisporaus. Sitäpaitsi on ne tasoon asti katkenneet pultit ainakin minun tapauksessa lähteneet pois vastakierretapilla - tosin on niitä kyllä sinne sisäänkin yksi katkennut.
Lämmön antaminen on tietysti hyvä - jos sitä vaan voi käyttää - aina ei. Pääsääntö siinäkin asiassa kuitenkin on se, että ne lämmitetyt pultit/mutterit on sitten sen jälkeen sitä vesilintukamaa.

Kaikki konstithan loppupeleissä on sallittuja, kunhan vain siihen lopputulokseen jollain konsteilla päästään.
Hitsaaminen onnistuu oikein hyvin, vaikka ruuvi olisi katkennut tasopinnan alapuoleltakin. Ja alumiiniinhan ei MIG/MAG helposti teräslangalla tartu.
Systeemi on se, että ensin kasvatetaan hitsaamalla sitä ruuvia, ja sitten levitetään hitsiä mutteriin. Sen verran pitäis lankaa laittaa ensin, että sähkö kulkee mutterista ruuviin.
Hitsisysteemillä sen katkenneen vastakierretapinkin saa helpoimmin pois, jos on sellaisella yrittänyt ensin.