Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

100a:sta kysymyksiä

Aloittaja IleKoo, toukokuu 04, 2011, 21:32:38

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

IleKoo

Niin kaikenhan saa rikki jos ei ole tutustunut ensin tekniikkaan :) mutta jos tulis vähän enempi tehoja kaasarin vaihdolla :P
Paljonkohan tuossa koneessa on puristuspaine per sylinteri?

valpas

Lainaa

Eikös välykset pienene moottorin lämmetessä...
Käytännössä, kun A-moottorin venttiileitä säätää, niin kuumana ekaksi säädetty on tiukka sitten muiden säädön jälkeen, hivenen jäähtyneenä.

Datsuuna

#62
Lainaa

Eikös välykset pienene moottorin lämmetessä...

No ei ihan !  Eli A12-koneissa välykset kylmänä 0,25mm ja kuumana 0,35mm. Näin on myös todellisuudessa käytäntö on sen osoittanut. Oikea puristuspaine arvo on A12 moottorissa on 12,7 kp/neliö senttimetrille ja minimi 10,0 kp/neliö senttimetrille ( 180 psi min. 142 psi) ja vielä baareina 12,45 bar min. 9,87 bar  ;D
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

IleKoo

Täytyypäs kattella paineet nii vähän näkis missä kunnossa se motti on. Soitin eilen entiselle omistajalle ja sano että hänelläkin oli pätkimistä ollu mutta ei noin pahaa.Tuumas että virtalukonpohjan johtosarja heiluttelulla alkoi toimia vähän paremmin. Mutta on siinä ehkä kaasarissakin jotain kun näyttää ettei antaisi kovin hyvää bensaruiskua kun kääntä kaasua.

Datsuuna

Kiihdytyspumpussa saattaa olla vikaa. Yleisimmät syyt ovat kulunut männäntiiviste, jota voi joskus "parannella" pelkällä taivuttelulla uusi on tietysti parempi vaihtoehto. Toinen syy kieroontunut kaasuttimen kansi ja usein runkokin. Tämä aiheuttaa sen ettei tiiviste enää tiivistä ko. kohtaa kunnolla ja kiihdytyspumppu ei siis toimi normaalisti. Joskus itse kiihdytyssuutinkin on ollut osittain tukossa. Pohjaventtiilissä ei ole ylensä ongelmia ollut.
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

IleKoo

Eilen tuossa pikaisesti tutkailin kaasuttimen toimintaa käynnissä ollessa ja ilmanputsari irti. Kaasua kääntäessä kiihdytyspumppu antaa sumuna bensaa toiseen kurkkuun. Joku sano mulle että laita kämmen kaasarin päälle ja kaasuta samalla,pitäsi mukamas paskan lähteä liikkeelle kun tulee painetta paljon.Otan kuitenkin kaasarin irti ja putsaan sen kunnolla,enkä koita mitään poppakonsteja.

Datsuuna

Kun purat kaasuttimen tee heti perustarkastus eli laita kansi ja runko yhteen ilman tiivistettä ja katso väliä hyvää valoa vasten. Todennäköisesti huomaat, että kansi on melko kiero ja ehkä myös runkokin. Ne pitää oikoa joko koneistamalla tai kotikonstein vaikka tukevalla hienolla viilalla hioen.
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

IleKoo

#67
Nyt otin kaasarin irti ja purin sen atomeiksi.Ohoijaa miten kiero on oli rungon puoli,kantta oli joku yrittäny oikaista,mutta kiero oli sekin vielä.Kaiken kukkaraksi oli laitettu kannen väliin todella paksu korkkitiiviste joka näytti olevan halki yhestä kohti.
Oijoin kannen ja rungon niin että nyt ei valoa näy välistä,pahimmalla kohtaa oli varmaan 3mm rakoa.Kauan sai hinkata sitä runko-osaa mut jos se työ palkitsisi sillä että ratsunini alkaisi toimimaan:)

Semmonen kysymys että missä kohtaa se kuula täytyy olla siellä kaasarissa.Nyt se oli siinä kiihdytyspumpun varren vieressä olevan kuusikulmaisen suuttimen päällä,joku sanoi minulle että sen täytyisi olla kiihdytyspumpun männän jousen alla kaasarin pohjalla?
Se täytyy vielä varmistaa että kummalle ensiö vai toisio puolelle tuli isompi suutin.

Datsuuna

#68
Se kuula toimii kiihdytyspumpun pohjaventtiilinä ja tulee sinne alimmaiseksi sen jousen alla olevaan koloon. Kartiopaino taas tulee viereiseen koloon, josta bensa menee sitten kiihdytyssuuttimelle. Pienempi pääsuutin tulee ensiöpuolelle eli 97 tai 98.
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

IleKoo

#69
Elikkä kuula jousen alle. En ymmärrä mitä se teki siinä neulan päällä. 96 taisi olla tuossa pienenpi pääsuutin,ei saanu kovin hyvin selkoa kun joku oli ruuvannu kannan pilalle.

Tänään tuossa suurennuslasin kanssa tutkin ensiö puolen pääsuuttimen päätä ja sain sen selvän että numerot oli 92,eikö tuon kuuluisi olla isompi?

Datsuuna


Kyllä mikäli on A12 moottorin kaasutin kyseessä. A10 moottorin kaasarissa se on oikea koko.
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

IleKoo

Kyllä tuossa koneena on A12 moottori.Höh,tuossako se vika onkin,liian pienessä suuttimessa.

Datsuuna

Siinäkin, mutta myös kannen ja runkon tasopintojen käyryydellä paljon merkitystä toimintaan. Luettelen oikeat suutinkoot tässä varmuudeksi:

Hitachi DCG-306-55

       Ensiö                                      Toisio
U.h  26 mm                                     30 mm
K.h  20 mm                                     26 mm
P.s   97                                          150
P.is.  80                                           80
H.s   43                                            50
H.is.  220                                         100
T.s                            60
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

IleKoo

Tuli vaan tossa mieleen että onkohan tuossa oikean koneen kaasutinkaan edes,jos joku on koneen vaihdon yhteydessä laittanutkin A10 koneen kaasarin tuohon. Täytyy etsiä isompi suutin tuohon ja vaikka koko A12 koneen kaasari.

Datsuuna

#74
Kaasuttimen tyyppi löytyy kohokammion sivussa olevasta tasaisesta kohdasta johon se on leimattu. Leima voi olla "haihtunut" vuosien saatossa, joten helpompi on katsoa kurkuissa oleviin valumerkintöihin. A12-moottorin kaasuttimen kurkuissa lukee 20 ja 26 A10-moottorin vastaavassa taas 19 ja 24. Suutin 92 on oikea A10:n kaasuttimen ensiöpääsuutin. Parempi vaihtoehto on hankkia A15-moottorin kaasutin DCG-306-11 ja modata se A12-moottoriin sopivaksi.
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

IleKoo

Noniin siinä se tuli,muistan nuo merkinnät 19 ja 24 kurkuissa,tuossa on siis A10 koneen kaasutin. Täytyy etsiä jostain joko A12 tai A15 koneen kaasutin,missä kohtaa se paikka tuossa jälkimmäisenä mainitussa kaasarissa on mikä pitää tukkia? Tarviikos tuohon A15 kaasuttimeen vaihella sit pienenpiä suuttimia?

Datsuuna

#76
Jos asennat A15-moottorin kaasuttimen autoosi niin siitä pitää tukkia kanava, joka johtaa toisiokurkkuun kalvokammiosta. Elikkä irroitat tuon toisiokurkkua ohjaavan kalvoasetelman kaasuttimen rungosta se on kahdella pitkällä ruuvilla siitä kiinni. Kun se on irroitettu rungossa näkyy tila, jossa kaksi ohutta kanaavaa lähtee sekä ensiö, että toisiokurkkuihin tuo toisiokurkkuun menevä kanava pitää tukkia. Itse olen käyttänyt Plastic Paddingia, joka kestää hyvin bensiiniä. Ensiökurkkuun johtava reikä taas on välttämätön, jotta toisio läppä saisi ohjauksen. Mikäli tuota reikää ei tukita kaasutin kyllä toimii, mutta toisiokurkku aukeaa vasta hyvin suurilla nopeuksilla lähinnä moottoritieajossa. Mitään suuttimia ei saa vaihtaa ! Tuo kaasutin sopii mainiosti A12-moottoriinkin sillä kurkut ovat vain 1 mm suurempia kuin vakiokaasuttimessa eli 21 mm ja 27 mm ja alavääntö ei vielä kärsi mainittavasti.   :)
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

IleKoo

#77
Mistähän johtuu sellanen ilmiö että tuohon ensiö kurkun kohdalle ulkopuolelle,suurin piirtein seossäätö ruuvin kohdalle muodostuu ikään kuin vesihuurretta?Eli näyttää siltä kun yrittäs jäätyä ja kurkku olis siltä kohti myös kylmä. Kävin ajamassa pienen lenkin mutta tuntuu että tuosta kaasarin avaamisesta ei hyötyä ollu.
Kaasun kun laittaa tiskiin niin miettii vähän aikaa ennen kun lähtee kiihtymään ja koneessa ei tunnu olevan potkua.

Täytyy sitä isompaa kaasaria alkaa metsästämään jos tuolla kaasarilla ei ala toimia. 
Täytyy käydä hakemassa kaverilta puristuspaine mittari, tietäs vähän noista venttiileistä että pitääkö ne.
Tulpat meni nokiseksi,pienen lenkin jälkeen,tulpat ei ole öljyset vaan ihan kuivat mutta noessa.
Mietin tuossa myös imusarjantiivisteen vuotoa,kun kaasun painaa pohjaan niin ihan kuin kuulus kova suhina apukuskin puolelta.

Datsuuna

Nokiset tulpat viittaavat liian rikkaaseen seokseen eli mikä on seosruuvin säädön laita ? Oikea säätö on n. 3 täyttä kierrosta auki kiinniasennosta. Säätö pitää tehdä lämpimällä koneella ja samalla kuulostella käyntiä. Oikea kohta on se, jossa moottori käy tasaisesti suurimmilla kierroksilla ja siitä voi vielä vähäsen kiertää kiinnipäin, kunnes moottori alkaa "ontua" ja sitten takaisin hieman. Pakokaasutesteri olisi tietenkin se paras säätölaite. Koneesta kannattaa mitata puristuspaineet ja tehdä alipainetesti, joka jo yksistään kertoo paljon asioita. Tuollainen alipainemittari ei paljoa maksa ja niitä löytyy autotarvikeliikkeistä.
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

IleKoo

Sain tuon mittarin ja koitin heti mitä näyttää.Harmi kun ei ole ohjetta mukana,niin saisi tarkat ohjeet miten tuota käytetään.Mutta niin mittailin ja näytti seuraavaa,kaikissa muissa sylintereissä,paitsi yhdessä oli 8 bar ja tuossa yhessä 8,5 bar.
En tiedä että pitääkö kone käyttää normaaliin lämpötilaansa ennen mittausta?

Datsuuna

#80
Oikea menettely on seuraava: käytä moottori lämpimäksi sitten irroita kaikki tulpat, irroita puolaan virtalukolta tulevat johdot, laita puristuspainemittari 1. sylinterin tulpanreikään, starttaa KAASU POHJASSA, kunnes mittari saavuttaa maksimi näytön. Sen jälkeen sama muissa sylintereissä. Kannattaa ottaa myös ilmansuodatin pois mittauksen ajaksi sekä irroittaa polttoainepumppuun tankista tuleva letku moottorin lämmitysvaiheessa jo, että kaasutin saadaan tyhjäksi. Kannattaa myös laskea monennellako puristustahdilla kukin sylinteri saavuttaa maksipaineen, jotta tuloksia voisi paremmin vertailla eri sylinterien kesken.
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

IleKoo

Tuossa mietin että mikä virka sillä pakosarja/imusarja paketin välissä olevalla läpällä on. Ohjaako se lämpöä kaasuttimelle? ei vissiin oleellista vaikutusta käyntihäiriöille? Sitten pitääkö siitä lohkolta ilmanputsarille oleva letku olla paikoillaan,kun mulla ei siinä mitään letkua nyt ole?

IleKoo

#82
Laitoin letkun tuohon putsarin ja lohkon välille. Säädin seosta ja tyhjäkäyntiä nii auto alkoi toimia paremmin,nyt ei onnu niin pahasti enää kiihdytksessä eikä ala pätkiä,nostin myös vähän bensan pintaa. Tulppien väri on menossa oikeaan päin.
En tiedä sitten toimiiko nuo tulpat enää kunnolla kun on niin monta kertaa jo ne puhistanu.
Nuo puristukset katoin myös kun ajelin koneen lämpimäksi.
Reuna sylinterit oli reilu 12 bar ja keskellä 11. Laitoin vielä tulpan reijästä vähän öljyä sylinteriin ja koitin uudestaan niin anto nuo lukemat.
Kahdessa sylinterissä tulppa oli toiselta puolen oikean värinen ja toiselta puolen kuiva nokinen.
Tuosta seossäätö ruuvista,kun sen kiertää pohjaan niin onko se sillon kiinni? Kun ruuvia alkaa kiertämään auki päin niin moottori kierrokset tippuu.Jos kierrän tuon ruuvin 3 kierrosta auki nii kone käy melko raskaasti,niin kun se kävi nytkin mutta nostin tyhjäkäyntiä ylös päin.

Datsuuna

Se läppä imusarjassa, jota ohjaa bimetalli "sykkyrä" toimii imusarjan esilämmityksen ohjaajana eli kun kylmä kone käynnistetään ohjaantuu kuumaa pakokaasua aluksi imusarjaa lämmittämään, jotta kaasuseos palaisi paremmin varsinkin talvella. Moottorin lämmettyä lisää alkaa tuo jousi kiertää läppää asentoon, jossa pakokaasu ohjaantuu vain pakosarjaan. A12-moottorissa ne huohotusletkut pitää kytkeä niin, että moottorin lohkosta lähtevä letku menee imusarjassa olevaan venttiilillä varustettuun nippaan ja venttiilikannesta lähtevä letku taas menee ilmanpuhdistajan koteloon. Puristuspaineet tuntuvat aika normaaleilta käytetyssä moottorissa olevilta arvoilta ehkä pientä vuotoa saattaa olla keskimmäisten sylinterien välillä ?? Orastavaa kansipahvivikaa ehkä, ehkä ei. Kiristä kansi uudelleen varmuuden vuoksi. Seossäätöruuvin 3 kierrosta auki on ohjeellinen arvo ja oikea saattaa olla jossain 2 - 3 kierroksen välillä. Kun ruuvi kierretään pohjaan se on silloin kiinni. Huomaa, että ruuvin yksi kierros ei ole puoli kierrosta !
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

IleKoo

Venttiili kannesta menevä letku menee nyt tuonne nipalle,prkl nekin on väärin laitettu sitten,en tiedä kuka tuota konetta on ennen minua laitellu mut osia siihen on pitäny lisäillä ja laitella niitä oikeisiin paikkoihin.Jos tuo nyt toimis ees tuolla lailla että saisin leiman sille nii käyttäsin ammattimiehen luona säädätyttämässä seokset ja sytytyksen.

OH2KV

LainaaSe läppä imusarjassa, jota ohjaa bimetalli "sykkyrä" toimii imusarjan esilämmityksen ohjaajana eli kun kylmä kone käynnistetään ohjaantuu kuumaa pakokaasua aluksi imusarjaa lämmittämään,
...clip...
. Huomaa, että ruuvin yksi kierros ei ole puoli kierrosta !
Onkohan mulla joku tarvikeimusarja, kun ei siellä mitään bimetallisykkyrää ole.
Seosruuvin yksi kierros on mielestäni aina ollut kokonainen kierros, 360 astetta.
Datsuneita 1977-1979. Ja suomalaisia mopoja liikaa.

Datsuuna

#86
Lainaa
Onkohan mulla joku tarvikeimusarja, kun ei siellä mitään bimetallisykkyrää ole.
Seosruuvin yksi kierros on mielestäni aina ollut kokonainen kierros, 360 astetta.

En tiedä mikä sulla on, mutta kyllä noissa on ylensä aina ollut tuo bimetallijousi "sykkyrä " sydeemi  ;D tuolla kierrosasialla tarkoitin juuri sitä, että helposti moni mieltää puolenkierroksen kiertämisen täydeksi hämää nääs, jos asiaa ei oivalla nääs nääs.
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

IleKoo

#87
Noo kyllä mä oon kiertäny ruuvia niin että 360 astetta eli ympäri on yksi kierros :)
mietin tuossa asiaa siltä kantilta myös että tuossa on väljää jakaja-akselissa,nii periaatteessahan sekin vaikuttaa käyntiin kun kärkiväli ei pysy samana.

BA

Pakosarjassa se jousihäkkyrä ja läppä on kylläkin kiinni. Eikä ole ihan yks eikä kaks eikä kymmenenkään vastaan tullutta joista se olis poistettu/hitsattu pois käytöstä kun on ruostunut tai pikeentynyt jumiin... ;D

IleKoo

Tuossa ei varmaan toimi koko läppä,kun auto heiluttaa nii pakosarjan sisältä kuuluu kilinää,eli todennäkösesti heiluu siellä miten sattuu :)