Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

100a:sta kysymyksiä

Aloittaja IleKoo, toukokuu 04, 2011, 21:32:38

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

IleKoo

Mistähän mahtaa johtua vika kun datsunin ajelee lämpimäksi ja lähtee vaikka esim. kolmoselta kiihdyttämään neloselle nii suurin piirtein puolen kaasun tietämillä alkaa köhiä ja nytkyttää mutta kun saa kierroksia tuon kohdan yli nii pelaa ihan normaalisti eli kiihdytyksessä kaasuttaessa meinaa nykiä ja nimenomaan lämpimällä koneella.Sytytys katsottu lampun kanssa ja ajotus on kohdallaan. Voiko kaasarissa olla jotain kökköä mikä aiheuttaa tuon ongelman. Ei kovin kiva tuolla tiellä kun meinaa puutua täysin ja saa kerätä kierroksia.

Datsuuna

Kaasutin tarvitsisi ilmeisesti perushuollon eli se pitää purkaa osiin ja puhdistaa. Suuttimet paineilmalla ja myös poraukset kaasuttimen rungossa tai käyttää puhdistukseen kaasuttimen puhdistussprayta ( melkoista myrkkyä, jonka kanssa tulee olla varovainen !). Uusi kannentiiviste ja kiihdytyspumpun mäntä tai mieluummin koko korjaussarja. Noissa tuppaa olemaan myös sellaista vikaa, että sekä runko-osa, että varsinkin kansi käyristyvät  kaasutin saa ylimääräistä ilmaa ja toiminta häiriintyy. Kotikonstina kannen suoristus tukevalla viilalla onnistuu, mutta koneistus suositeltavampi vaihtoehto.
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

Mies

LainaaKaasutin tarvitsisi ilmeisesti perushuollon eli se pitää purkaa osiin ja puhdistaa. Suuttimet paineilmalla ja myös poraukset kaasuttimen rungossa tai käyttää puhdistukseen kaasuttimen puhdistussprayta ( melkoista myrkkyä, jonka kanssa tulee olla varovainen !). Uusi kannentiiviste ja kiihdytyspumpun mäntä tai mieluummin koko korjaussarja. Noissa tuppaa olemaan myös sellaista vikaa, että sekä runko-osa, että varsinkin kansi käyristyvät  kaasutin saa ylimääräistä ilmaa ja toiminta häiriintyy. Kotikonstina kannen suoristus tukevalla viilalla onnistuu, mutta koneistus suositeltavampi vaihtoehto.


Mitä mulla noita satkuja ollut,niin voisiko sanoa kaikissa orkkismoottorisissa on ollut käyntihäiriöitä...varmaan juurikin johtuen tuosta kaasuttimen kannen kieroudesta, mikä taas johtuu siitä että kiritty liikaa ilmanputsarikotelon kantta  ::)
K10 Micra DX -87
WD21 Terrano 3.0V6 jdm -93
E24 Caravan Gt-Cruise 2.7 tdi 4wd jdm -95
A32 Maxima 2.0
A33 Maxima 3.0 +2.0
Y31 Cedric HT VG30T jdm -91
N14 Sunny 1.6 x3
+K11/Y10/N16
+Mazda6
+KE70 (2T?)

Datsuuna

Lainaa


Mitä mulla noita satkuja ollut,niin voisiko sanoa kaikissa orkkismoottorisissa on ollut käyntihäiriöitä...varmaan juurikin johtuen tuosta kaasuttimen kannen kieroudesta, mikä taas johtuu siitä että kiritty liikaa ilmanputsarikotelon kantta  ::)
Juuri noin lisäksi aine, josta nuo kaasuttimet on valmistettu on melko heikkoa vasta A15 moottorissa käytetty kaasutin DCF 306-11 alkaa kestämään käytössä eikä ole tullut vastaan noita "kansivikaisena". Materiaali on ilmeisesti seostettu eri tavoin, koska aineen värikin on erillainen  :) Itselläni ollut Satku jo 80-luvulta asti eli rupeaa olemaan saavutettu tietty "kyllästymisen aste" niihin.  ;D
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

IleKoo

#34
Lainaa
Juuri noin lisäksi aine, josta nuo kaasuttimet on valmistettu on melko heikkoa vasta A15 moottorissa käytetty kaasutin DCF 306-11 alkaa kestämään käytössä eikä ole tullut vastaan noita "kansivikaisena". Materiaali on ilmeisesti seostettu eri tavoin, koska aineen värikin on erillainen  :) Itselläni ollut Satku jo 80-luvulta asti eli rupeaa olemaan saavutettu tietty "kyllästymisen aste" niihin.  ;D
Käykös tuo A15 motin kaasutin tuohon imusarjaan sitten. Täytyypi purkaa tuo kaasari ja alkaa etsiä jostain korjaussarjaa siihen.Joo niin se entinen omistaja sano että tuossa on jo kikkailtu sen kaasarin kannen kanssa kun sillä oli ollu niin paljon käyntihäiriötä että oli haitannu ajamiseen.
Mitenkäs vaikuttaa tuo paskainen kaasari siihen että kuumana ei meinaa oikein lähteä käyntiin ja sit ku lähtee nii ei kärsi kaasua painaa kun sammuu,sit kun antaa vähän aikaa jäähtyä nii ei mitään ongelmaa?

Datsuuna

#35
 Onko kohokammion polttoainepinta reilusti tarkistuslasin (kaasuttimen päädyssä) olevan merkin yläpuolella, kun moottori käy ? Pitäisi olla merkin tasalla, jos on oikea säätö eikä kohoventtiili vuoda.Tuo A15-moottorin kaasutin sopii erittäin hyvin A12-koneeseen ja sillä saadaan tehoa ainakin 5 hv lisää (oma arvio). Olen käyttänyt ko. kaasutinta omassa Ampperissa jo 20 vuotta. Sopii suoraan A12-koneen imusarjaan, ilmanpuhdistinta pitää hieman "modata". Kaasutinta pitää myös "modata" niin, että toisiokurkun kaasuläppää ohjaavaan alipainekalvoon yhteydessä oleva kanava toisiokurkkuun pitää tukkia muuten toisiokurkku aukeaa vasta yli 100km/h nopeuksissa. 
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

IleKoo

Bensiininpinta näyttää olevan käynnissä ollessa siinä merkin kohdalla mikä on keskellä lasia,että sen puolesta pinta näyttäs olevan oikea. Täytyy etsiä tuo A15 koneen kaasutin jostain jos innostuis laittamaan sen tuohon apinaan.
Hyvin tuo kyllä tuntuu muuten kulkevan tuolla A12 koneella,en tiedä sit millanen ero on tuohon amppeerin vakiokoneeseen.

Datsuuna

On siinä eroa, jonka huomaa varsinkin moottoritienopeuksilla, jolloin 1L:n koneella alkaa ottamaan jo koville, mutta 1,2L:nen liikkuu vielä hyvin varsinkin tuolla A15-moottorin kaasuttimella varustettuna. Onhan noihin vaihdettu 1,4L ja 1,5L koneitakin ja jopa turbolla. ;D
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

IleKoo

Minkähän laisia alusta muutoksia tuossa pitäsi tehdä jos haluaa laittaa esim 1,4 moottorin tuohon? Ainakin jarrut menee varmasti isompiin. Toisaalta mulla olisi varastossa todella hyväkuntoinen A12 motti,pytyissä näkyy hoonaus jäljetkin vielä.Kertoman mukaan olisi mukamas tehdasviritteinen mylly kun ollu kiinni jossain kilpavehkeessä muinoin. Siihen kun vielä kehtais laittaa sen 5 vaihteisen lootan kiinni nii kyllä amppeeri kulkis :)

BA

N10-kupeecherryn 5-vaihteisen lootan välitykset on ihan samat kun 4-lovisessakin, ei aiheuta muuta kuin ylimääräisiä vaihtoja...

Vai että tehdasviritetty? Minkäslaiset imukanavat kannessa on? Ja siihen kuuluis sitten kaks hitachin juuttuvakurkkuista kaasaria.

IleKoo

en tiedä mistä vehkeestä tuo vaiheloota on mut ainakin siinä on käänteinen kaavio.Joo nii en ole sen tarkemmin tutkinu mitä viriä siinä sitten muka olis,vähän itsekkin suhtauduin varauksella tuohon "viri" koneeseen,kaasareita tai kaasaria siinä ei edes ollu mukana.

mikan

LainaaN10-kupeecherryn 5-vaihteisen lootan välitykset on ihan samat kun 4-lovisessakin, ei aiheuta muuta kuin ylimääräisiä vaihtoja...

Riippuu vähän mihin 4-loviseen vertaa. Perävälityksissä kun on eroja.

t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

IleKoo

Noniin nyt vihdoin sain aikaiseksi käyttää ratsunia katsastuksessa,mutta hylsy tuli  :'(
tulos takajarruissa liian suuri ero,apukuskin puolella jarruvoima pienenpi ja kaikki vilkut lukuunottamatta hätävilkkuja ei toimi.Tuo vilkku homma on sellanen että katsastukseen mennessä vilkut toimi vielä hyvin mutta kun ajoin katsuriaseman pihaan niin eivät toimineet enää ja myös lämpömittari ja polttoaine mittari ei toimi. Onko nuo kytketty jotenkin toisiinsa?? Kaikki muut virtalaitteet toimii niinkun pitääkin.
Katsastusmies epäili jarrusylinterin jumivan tai mekanismissa olevan jäykkyyttä,autoon on entinen omistaja vaihtanu jarrupalat taakse,täytyy avata jarru ja katsoa että mikä mättää.Onneksi oli datsunien päälle ymmärtävä katsastusmies,aikoinaan monia datsuneita omistanut. :)

Sitten semmonen homma että ratsunilla on harvinaisen paska aijaa nyt kun ei meinaa kulkea.Kone lämpimänä joutuu ryyppyä pitämään päällä että jaksaa jotenkin kulkea,ryyppy poissa päältä ei jaksa kulkea,hyytyy ja lopulta sammuu. Kaasarissa roskia vai mistä tämä ongelma johtuu? Sytytys puoli on kunnossa ja taitaa kaikki olla uutta osaakin sillä puolella.Luulin että bensa on lopussa ja tankkasin tankin täyteen, mutta sama ongelma jatkuu.

Ps.Herättää hilpeyttä toisissa tiellä liikkujissa kun joutuu oven välistä jalalla vauhtia potkimaan  ;D

IleKoo

#43
Vilkut ja mittarit toimii,oli laturin päästä tuleva johto hankautunu ryypynvaijeriin ja kun veti ryypyn päälle niin paloi sulake.Teippiä johtoon ja uusi sulake,toimii taas. Joku on vaihtanu tuohon sellasen uuden mallisen sulakerasian niin ei nyt tiedä niistä sulakkeista mikä kuuluu millekkin.

Vilkunviiksi on todella löysä,risteyksessä vaatii tarkkuutta että sattuu justiin keskelle eikä alka vilkuttamaan toiseen suuntaan.Onko tähän konstia millä saisi jäykemmäksi,vai meneekö viiksi vaihtoon?

eetu

100A  8kpl Cedric Y30  -85 Urvan X 2 E24-90-92 Maxima QX x 5 Fairlady Roadster -63  280ZXi S130 -79 240C  230ht coupe -72 430 HT-coupe-80 Almera SR N15-00

matti43

Vilkunviiksi on todella löysä,risteyksessä vaatii tarkkuutta että sattuu justiin keskelle eikä alka vilkuttamaan toiseen suuntaan.Onko tähän konstia millä saisi jäykemmäksi,vai meneekö viiksi vaihtoon?[/quote]

Viiksi vaihtoon. Mulla on uusi sellainen, 25540-M1000, hyllyssä
Hinta 20 euroa ja toimitus Jae:n.
Matti ruotsista.

IleKoo

Oonko ymmärtäny oikein että kun apinan takajarrurummun ottaa auki täytyy laakeri irroittaa? Ei vissiin tuo rumpu muuten lähde irti

Datsuuna

Kyllä. Ensin pitää kuitenkin säätää jarrukenkiä sisäänpäin eli välystä suuremmalle kiertämällä työsylinterin päässä olevasta säätöpyörästä ruuvimeisselillä vastapäivään (muistaakseni ), jotta rumpu voisi lähteä irti ilman väkivaltaa.Jarrurummussa on reikä tuota säätämistä varten. Tämän jälkeen irrota pyöränlaakerin suojakupu myös meisselillä (joskus on tarvittu puukkoakin) alta paljastuu laakerin säätömutteri, jossa varmistussokka. Sokka ensin pois ja sitten kierrä mutteri auki jonka jälkeen koko "rönsmentti " lähtee vetämällä ulos (varo ettet pudota ulompaa laakeria santaan ). 100A:n takajarruissa on erittäin tärkeää, että työsylinteri liikkuu kunnolla kilvessä olevassa urassaan sillä se vaikuttaa jarrun toimintaan merkittävästi. Se ei myöskään saa olla liian väljä.
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

IleKoo

Kiitokset tästäkin ohjeistuksesta. Täytyy lähteä tutkimaan jarruja jottai sais molemmat toimimaan samalla lailla. Mikäs sitten neuvoksi jos työsylineri on väljä urassaan? Ei taida olla enää saatavan noita sylintereitä,muuta kun tiivistesarjoja.

Datsuuna

#49
Harvemmin työsylinteri on väljä urassaan. Ongelma on yleensä liika tiukkuus. Jos kilpi "ahistaa" liikaa täytyy liukupintaa hioa varovasti hiekkapaperilla ja voidella liukupinta hyvin ohuesti vaseliinilla varoen ettei sitä vaan pääse missään tapauksessa jarrunauhoihin tai rummun kitkapintaan. Oikea tiukkuus on sellainen, että työsylinteri liikkuu "kohtuullista voimaa käyttäen". Korjausoppaassa annetaan oikein jousivaaalla mitatut arvotkin, jotka menevät mielestäni jo "hifistelyn" puolelle. Nuo arvot ovat 23Nm - 68N. Jos työsylinteri liikkuu liian herkästi auttaa yleensä kiinnitysliuskojen taivuttelu "puristavammaksi" tai uusien vaihto.

RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

IleKoo

Jäi vielä tuo jarrujen laitto kun vietin aikaa konepellin alla:) apina lakkas käymästä kokonaan ja ihan yhtäkkiä,syytä selvitellessä meni tämä päivä,ensin tietysti katoin tuleeko kipinää,eikä tullu sitten kattomaan puolaa,puola kunnossa,kondensaattori kunnossa,sitten tuli mieleen virtalukonpohja ja siellä oli joku pellepeloton tinaillu pinnejä uudelleen kiinni ja kolme niistä oli irti kun vedin johdot irti virtalukosta.Tinailin pinnit takaisin kiinni ja nyt lähti tulille.

Vielä sellasta siinä on että käy röpöttämällä,vähän epätasaisestikkin ja kun kytkimen puoleisesta päästä ottaa tulpanjohdon irti nii sillä ei ole mitään vaikutusta,mistä johtuu tämä? Kaikilla muilla johdoilla on selvä vaikutus koneen käyntiin kun ottaa johdon irti.Voiko kondensaattori vaikuttaa tähän että yksi tulppa ei toimi kunnolla? Virtalaitteet puolaa myöten on vaihettu uusiin,voisko tulpassa olla vikaa?Tulpan johdon kun ottaa jakajan päästä irti nii napsuttaa ihan selvästi ku laittaa johtoa takaisin paikalleen.Eli johdolle asti tulee virtaa.

Säädin tänään myös katkojankärkien väliä kun ei juurikaan auennut,nyt aukeaa ja menee myös kiinni. Jakaja-akselissa on vähän välystä.
Jonkinlaista ilmavuotoa on myös kuultavissa,mutta huolto sarjaa odotellessa,täytyy sitäkin tutkia sitten tarkemmin.

Datsuuna

#51
Tulppa on viallinen tai tulpanjohto viallinen tod. näk. tulppa mikäli venttiili ei kanna eli ei sulkeudu kunnolla tai ole peräti viallinen.
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

IleKoo

#52
Pitääpä noi venttiilit katsoa ja samalla säätää. Täytyy yrittää toisella tulpanjohdolla ja tulpalla.Vähän ihmettelen kyllä että tulpanjohto olisi viallinen kun näyttää niin uudelta,mutta eihän se uuden hajoaminenkaan ihme ole.
Tyhjäkäynnillä moottori töpeksii kokoajan.pakoputken päästä kuuluu tuputtavaa ääntä,kuitenkin moottori pyörii tyhjäkäyntiä hyvin.

Datsuuna

Jos meinaat säätää venttiilit kiristä ensin kannenpultit varmuuden vuoksi. Nimittäin ne tuppaavat ajan myötä noissa hieman löystymään varsinkin kannen molemmissa päissä. Kiristys pitää tehdä kylmänä ja noudattaa oikea järjestystä, jotta kansi ei kieroudu. Oikea momentti on 8 kpm (80 Nm). Kun kansi on kiristetty kannattaa myös venttiilit säätää kylmänä, koska se on niin helpompaa näissä sillä lämpimänä välys "vaeltaa" aika voimakkaasti ja sitä on vaikeaa saada säädettyä hyvin. Oikea välys kylmänä on 0,25mm. Helpoin tapa on kiertää ensin moottori YKK:n eli kohtaan, jossa hihnapyörän ennakkomerkki on 0 asteen kohdalla ja 1. sylinterin venttiilit ovat kiinni. Tällöin voit säätää 4 venttiiliä kerralla eli kaikki ne 4, jotka ovat silloin kiinni. Sen jälkeen kierrä moottoria tasan 1 kierros kunnes hihnapyörän ennakkomerkki on taas 0 asteen kohdalla ja voit säätää loput 4 kiinni olevaa venttiiliä. Välys kannattaa säätää kylmänä aika tiukaksi eli niin, että välysmitta liikkuu ahtaasti sillä välykset suurenevat melko voimakkaasti moottorin lämmetessä.
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

IleKoo

Venttiilit oli säädöissään ja kansipultit arvossaan.Pitää vielä vaihtaa konkka ja uudet kärjetkin olisi. Kipinä on aika heikon oloinen,hyvä että näkee että välkkyy ja jotain kertoo sekin kun tulpissa on nokea. Kaikki virta puolen jutut alkaa olla niinkun pitääkin,täytyy seuraavaksi siirtyä kaasarin puolelle.

Alppu

LainaaVälys kannattaa säätää kylmänä aika tiukaksi eli niin, että välysmitta liikkuu ahtaasti sillä välykset suurenevat melko voimakkaasti moottorin lämmetessä.

Eikös välykset pienene moottorin lämmetessä...
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

StanLaurel

Lainaa

Eikös välykset pienene moottorin lämmetessä...

Ei noissa A-moottoreissa ainakaan, välykset on imu ja pakopuolella 0,35 mm sekä kylmänä että kuumana ainakin Nissanin omien opuksien mukaan...
413962 ¤ 150151 ¤ 91215 ¤ 25321

BA

Eikä ole yhtään harvinaista että pakoventtiili palaa A-koneesta, varsinkin jos sytkä ei ole ollut ihan kohdallaan...


IleKoo

Ai hitto,pitääkö tässä vielä alkaa irrottamaan kansi irti että näkee millaiset venttiilit sieltä löytyy. :-/ ainakin ensin vaihdan nuo edellä mainitut osat jos vika olisikin vaikka siellä.Mut jos ei auta nii sittenhän se on tuonne siirryttävä,ei onneks ole niin paljon tavaraa edessä kun nykyautoissa kun kannen ottaa irti. Täytyy ensi talven aikaan remontoida tuo toinen kone läpikotaisin nii saa ensi kesälle toimivan koneen dassen keulille:) Siihen jos vielä laittas toisen kaasarin niin ei tarvi tuon hitacin paskan kanssa taistella.

BA

Ei siinä hitaastissa mitään vikaa ole. Vika on käyttäjässä jos ilmanputsari on asennettu väärin ja se pinnapultti on vetänyt kiristäessä kannen kieroksi...

Puristuspainemittaus kertoo kyllä onko venttiilit tiiviit, ei tarvi aukoa mitään paitsi tulpat. Ja mittari maksaa vähemmän kun mittaus pajalla.