Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

100a:sta kysymyksiä

Aloittaja IleKoo, toukokuu 04, 2011, 21:32:38

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

IleKoo

Moi. Liityin tässä onnellisiin datsunin omistajien joukkoon:) Tämmösiä asioita tuli mieleen kun tuossa katsastus kuntoon olen autoa laittanut. Toisella puolella etujarrukilvestä puuttuu pala ja siinä palassa on kiinni jarruletku,niin voiko tuon palan hitsata kiinni takaisin jarrukilpeen?Mitä katsastus mies sanoo tästä?
Ja sitten toinen homma mistähän mahtaisi löytyä vesipumppu tuohon vehkeeseen,tuntuu olevan klappia kun ottaa hihnapyörästä kiinni,mutta ei vielä vuoda. Ei tuolla kyllä uskalla 50km päähän katsastukseen lähteä jos pumppu alkaa vuotamaan.
Pohjaa vilkuilin montulla ja yllättävän hyvältä näytti,toki on kyllä jostain kohtaa jo korjailtu,toivottavasti olis inssi hyvällä päällä eikä tökkis kovin montaa lisä reikää:)
Jarrut tuntuu ensin tehottomille,sai painaa poljinta ihan kunnolla mutta voi olla että se tuntui vaan kun on tullu ajattua autolla missä on tehostin. Mitenkähän tuon käsijarrun kuuluu ottaa että menee katsastuksessa läpi,sinne entinen omistaja on vaihtanu uudet kengät,mutta pitäskö mennä hiekalla pyörät lukkoon kun vetää jarrun päälle.Entinen omistaja väitti minulle että muutenkin se jarru on tehoton,olis kiva saada leima nii pääsis komeina kesäpäivinä ajelemaan dassella:)
Niin ja autohan oli Datsun 100A vm1975.

100Afarmi

#1
voi jarrukilpeä hitsata.Itsekkin jouduin käyttöautostani jarrukilpeä hitsaamaan kun uusia/käytettyjä ei löydy.

Motonetissä ainakin on vesipumppuja.
30-9043       Vesipumppu Nissan      19.90 €

Motonetin nettisivuilla 100A:n osat löytyy Nissan merkin alta eli sieltä vaan selailemaan.
Datsun 100A(e10)75-78 6kpl,Datsun 100A(e10)-72 2kpl(2-ov ja 4ov),Datsun 100A farkku(WLE10)-74,Datsun 120A Coupe(KPLE10),Datsun-Nissan Violet(A10)-80,-00,Nissan Microbi 1.5D(K11)(Tuning)

Miikka

100A:n käsijarru saa toimiessaan pyörät lukkoon matkavauhdeista asfaltilla. Maailman paras käsijarru.
ison C:n ja pikku V:n [b]huoltopäälikkö[/b]
Nissan Patrol 160 T Super Roof
Datsun 100A*rojekti 1.4T*
Datsun 100A@140A
R20&K11

[u]Datmönkijä 150AY[/u]

IleKoo

Lainaavoi jarrukilpeä hitsata.Itsekkin jouduin käyttöautostani jarrukilpeä hitsaamaan kun uusia/käytettyjä ei löydy.

Motonetissä ainakin on vesipumppuja.
30-9043       Vesipumppu Nissan      19.90 €

Motonetin nettisivuilla 100A:n osat löytyy Nissan merkin alta eli sieltä vaan selailemaan.
Soitin tänään motonettiin ja F12 koneeseen oli pumppua muttei A12 koneeseen.

IleKoo

Lainaa100A:n käsijarru saa toimiessaan pyörät lukkoon matkavauhdeista asfaltilla. Maailman paras käsijarru.
.
Eli täytyy säätää tuota käsijarrua sitten,mitenkäs se tässä autossa tapahtuu. Nyt käsijarru kahva on jäykkä täytyy painaa alas että menee kun vapauttaa lukituksen. Vaijerit toimii kyllä,sen tuossa katsoin jo.

cedricfan

#5
Tuo 30-9043 on nimenomaan 100A/120A ja E10-kori. Ja itse asiassa melkein kaikki A10-A15 moottorit ilman vapaaatuuletinsiipiä.

Takajarruissa on säätöhammastus sylinterin ja kengän välissä, mutta jollei huollettu niin se on jumissa. Ja jos vaijerit on OK ja silti jumittaa niin syytä ottaa rumpu auki, liottaa säätöpalikka pyöriväksi, voidella se, ja tsekata kenkien välisten jousien kunto. Samalla hoksaat miten säätöä naksutellaan meisselillä vanteen reijästä.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Miikka

Rummusta löytyy reikä mistä pääsee säätämään kun ottaa takarenkaan irti. Tai hyvällä tuurilla edellinen asentaja saanut orkkis vanteen oikeaan asentoon ja voi säätää irrottamatta.
ison C:n ja pikku V:n [b]huoltopäälikkö[/b]
Nissan Patrol 160 T Super Roof
Datsun 100A*rojekti 1.4T*
Datsun 100A@140A
R20&K11

[u]Datmönkijä 150AY[/u]

IleKoo

En tiedä sit mitä motonetin myyjä oikein mulle höpisi,mutta nii minustakin kun kävin kattoo osia netistä nii tuohon koneeseen olis pitäny olla pumppu.
Pitää varmaankin käyttää rummut auki,vaikka entinen omistaja sano sinne laittaneensa uudet kengät mutta tuossa pajan lattialla kun vedin käsijarrun päälle nii jakso vielä just ja just vetää pyörät pyörimään.

Jylppy

#8
Onko ne kengät hiljan vaihdettu? -Uudet kengät + vanhat rummut = kestää hetken, ennenkun kengät kuluu rummun muotoihin ja alkaa ottamaan kunnolla.
L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

Datsuuna

100A:n takajarrujen työsylinterit poikkeavat sikäli "tavanomaisista", että ne ovat ns. simplex-tyyppiset eli vain yhdellä männällä varustetut. Systeemii toimii niin, että jarrupoljinta painettaessa syntyvä nestepaine pääsylinterissä työntää ensin sen työsylinterin männänpuoleista jarrukenkää rumpua vasten ja sitten, kun kenkä ottaa rumpuun kiinni alkaa työsylinterin runko liikkua ja työntää vuorostaan toisen jarrukengän kiinni rumpuun. Sikäli melko huono systeemi, että toinen eli se puoli jota työsylinterin runko työntää tuppaa aina hiukan ottamaan kiinni. On erittäin tärkeää, että työsylinteri pääsee kunnolla liikkumaan kilvessä olevassa urassa ja, että jouset ovat riittävän jäntevät.
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

Mies

LainaaMoi. Liityin tässä onnellisiin datsunin omistajien joukkoon:) Tämmösiä asioita tuli mieleen kun tuossa katsastus kuntoon olen autoa laittanut. Toisella puolella etujarrukilvestä puuttuu pala ja siinä palassa on kiinni jarruletku,niin voiko tuon palan hitsata kiinni takaisin jarrukilpeen?Mitä katsastus mies sanoo tästä?
Ja sitten toinen homma mistähän mahtaisi löytyä vesipumppu tuohon vehkeeseen,tuntuu olevan klappia kun ottaa hihnapyörästä kiinni,mutta ei vielä vuoda. Ei tuolla kyllä uskalla 50km päähän katsastukseen lähteä jos pumppu alkaa vuotamaan.
Pohjaa vilkuilin montulla ja yllättävän hyvältä näytti,toki on kyllä jostain kohtaa jo korjailtu,toivottavasti olis inssi hyvällä päällä eikä tökkis kovin montaa lisä reikää:)
Jarrut tuntuu ensin tehottomille,sai painaa poljinta ihan kunnolla mutta voi olla että se tuntui vaan kun on tullu ajattua autolla missä on tehostin. Mitenkähän tuon käsijarrun kuuluu ottaa että menee katsastuksessa läpi,sinne entinen omistaja on vaihtanu uudet kengät,mutta pitäskö mennä hiekalla pyörät lukkoon kun vetää jarrun päälle.Entinen omistaja väitti minulle että muutenkin se jarru on tehoton,olis kiva saada leima nii pääsis komeina kesäpäivinä ajelemaan dassella:)
Niin ja autohan oli Datsun 100A vm1975.


Kyllä ne käyttöjarrut ihan oikeasti on tehottomat, poljinta saa painaa tosissaan.  Kaikki inssitkään ei sitä ymmärrä.
K10 Micra DX -87
WD21 Terrano 3.0V6 jdm -93
E24 Caravan Gt-Cruise 2.7 tdi 4wd jdm -95
A32 Maxima 2.0
A33 Maxima 3.0 +2.0
Y31 Cedric HT VG30T jdm -91
N14 Sunny 1.6 x3
+K11/Y10/N16
+Mazda6
+KE70 (2T?)

IleKoo

Noniin kävin tänään motonetissä ihan paikanpäällä ja alkoihan se pumppu löytymään,nyt ei muuta kun uutta pumppua paikalleen :)
Joo niin se edellinen omistaja sanoi vaihtaneensa ne kengät sinne tässä taakse hiljattain,kun oli meinannu leimata auton,mutta kerkesin sitten ostamaan sen ja leimahommat jäi minulle. Joo tosiaan tuosta käyttöjarrusta,oli muutama vuosi sitten ke20 corolla ja siinä sai myös painaa poljinta ihan kunnolla jos meinasi saada pysähtymään mutta ei tuossa katsurilla ollu mitään sanomista. Nyt vaan tuo käsijarru paremmin ottamaan nii uskaltaa yrittää leimalle.

Mietin tuossa tuota vaihdelaatikkoa kun se vaihde keppi on sellanen puurokauha mutta vaihteet löytyy ja pysyy päällä niin eihän tästä katsastuksessa pitäs tulla sanomista? Niissä vivuston nivelissä näyttää olevan välystä,olisko ideaa miten voisi korjata ja saada kepistä tarkemman?

cedricfan

Kaksi nailonhelaakos ("putkea") siellä olikaan? Sai aikoinaan ihan Nissan-kaupan lokerikosta kun oli niin kuluvaa että varastoivat eikä montaa markkaa maksaneet. Vaihtokin helppoa. Eli Nissan-liikkeestä kysymään nykysaatavuutta & hintaa jollei halua yrittää korvikkeella. Letku on liian pehmeää ja metalli liian kovaa ::)
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

IleKoo

Olis tuossa nailon tankoa pieni pätkä ja sorvi niin eiköhän noilla saisi jotain hyvää aikaan :) kepiltä menee tanko sellaseen hässäkkän missä on tankoja vaikka mihin suuntaan ja pientä välystä näyttäs olevan siellä täällä.

Datsuuna

Onnistuu hyvin on nimittäin kokeiltu ! Laakerinailonista eli siitä mustasta kaveri aikoinaan sorvasi omaan Apinaani ne puslat ja saatiin jopa tiiviimmiksi kuin niillä alkuperäispuslilla ikinä.  :)
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

valpas

LainaaKaksi nailonhelaakos ("putkea") siellä olikaan? Sai aikoinaan ihan Nissan-kaupan lokerikosta kun oli niin kuluvaa että varastoivat eikä montaa markkaa maksaneet. Vaihtokin helppoa. Eli Nissan-liikkeestä kysymään nykysaatavuutta & hintaa jollei halua yrittää korvikkeella. Letku on liian pehmeää ja metalli liian kovaa ::)
Mikäs peruste tuossa on, että metalli on liian kovaa?

IleKoo

Kysyin nissanilta noita puslia niin 4,20 kappale ja sano olevan niitä siellä viisi joista kaksi vaatii vaihtoa,heti kepin alapäässä ja toinen vaihelaatikon luona.Justii kattelin noita vivustoja nii eihän tuolla taida ees olla koko puslista tietoakaan.Täytyy yrittää tuosta nailonista värkätä.

DATACLOWN.

Joskus kun rupesi katselemaan että miksi datsunin keppi on kuin soppakauha, eihän siellä vivustossa ollut mitään puslia.
Puslia ei siihen hätään ollut saatavilla joten, muutamat prikat ja heti helpotti.
[IMG]http://img.photobucket.com/albums/v668/ROKKIRUSINA/hermotmen.gif[/img]    (Almera 1.6 -96) -      ex - E10-75/N12- 84/K11-95

IleKoo

#18
On tuohonkin noita rikkoja lisätty sinne väliin mutta väljää on silti,täytyy vaan lisätä rikkoja ja laittaa uudet puslat jos ees vähän helpottas:) siellä vivustossa on sellanen tanko missä on kierre ja muutteri,nähtävästi joku säätö.Mihinkä tämä säätö vaikuttaa?

Datsuuna

Noitten säätöjen kanssa tuli aikoinaan tapeltua ja lopulta opittua ! Noissa on käytetty kahta eri versiota toisessa vain pidemmässä valitsintangossa säätö ja toisessa versiossa myös lyhyemmässä tangossa. Pitkäntangon säätö vaikuttaa vasen/oikea linjalla N kohdan keskitykseen ja vastaavasti lyhyemmän tangon säätö (jos on) etu/taka linjan N kohdan keskitykseen. Jos pitkää tankoa lyhennetään N kohta siirtyy lähemmäs 1. ja 2. vaihteita ja päinvastaisessa tapauksessa lähemmäs 3. ja 4. vaihteita. Haynesin korjausoppaassa on annettu säätöohjeita, mutta ne sopivat vain vanhempiin malleihin <74. Säätöä ei kannata muuttaa, jos ei ole pakko.
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

IleKoo

Jep,eiköhän se vika noissa väljissä puslissa ole,ei siis kajota noihin säätötankoihin. Nyt kun vielä kerkeis rassaamaan datsunin katsastuskuntoon nii pääsis yrittämään leimaa,suurin huoli tuossa on varmaan tuo käsijarru.

IleKoo

Kyllä jarrut näyttää pelittävän,vaatii vaan enempi voimaa niiden käyttämiseen mutta kyllä kaikki pyörät lukkoon asti menee. Myös käsijarru saa takapyörät lukkoon. Nyt ei muuta kun vesipumppu vaihtamaan ja juottaa yksi johto kiinni vaihdelaatikon alta niin pelittää pakkivalotkin.

IleKoo

Tuossa eilen ajelin datsuunilla ja huomasin että savuttaa vähän,jos jättää paikalleen pyörimään nii putkesta tulee sinistä savua,vedätyksessä en niinkään huomannu että olis mitenkään runsaammin tullu.Onko tuossa sitten venttiilivarren kumit menny kovaksi vai onko kone muuten väljä?Vedot kyllä tuntuu olevan tallessa.Voiko tuo johtua öljystä,kun koneessa on sisällä mineraaliöljyt?

Sitten onko sytytysennakko vähän pielessä,kun kovemmin kiihdyttää nii tuntuu paukuttavan kaasarissa,mutta normaali ajossa ei mitään ongelmaa.

Datsuuna

#23
Saattaa olla venttiilinvarrenkumit lopussa tai öljyrenkaat iltapuolella. Venttiilinvarrenkumeja on kahta mallia toinen "sateenvarjotyyppinen" ja toinen kiristysjousilla ja siksi parempi. Vaihda ne kumit ainakin uusiin. Sytytys saattaisi olla pielessä. Oikea ennakko on 7 astetta ennen YKK A12-moottorissa tyhjäkäynnillä. 98 oktaanisella bensalla voi ennakon säätää 10 asteeseen.
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

IleKoo

Okei. Katoin tuossa tulpat tänään nii ne oli ihan nokiset,mitähän tämä mahtaa kertoa? Kone kuitenkin pyörii todella nätisti.
Jos viittis tuossa käyttää kannen pois nii näkis samalla miltä sylinterit näyttää.Jos mittaisin koneesta puristukset nii näkyykö tuloksessa jos öljyrenkaat on finaalissa?

Datsuuna

Nokiset tulpat kertovat seossuhteen olevan liian rikas tai sitten moottori käynyt ryyppypäällä ja ollut vielä kylmä ennen tulppien irrottamista. Jos tulpat ovat öljyiset kone "syö" öljyä. Puristuspainemittaus ei kerro öljyrenkaitten kuntoa vaan lähinnä puristusrenkaitten kunnon ja sylinterin kuluneisuuden ja venttiilien tiiviyden. Puristus voi olla vielä hyvä, mutta moottori kuluttaa silti öljyä jos öljyrenkaat ovat kuluneet, menettäneet jäntevyytensä tai jumittuneet uriin.
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

IleKoo

Ok. Tulpat ei ole öljyset,nokiset vain. Saatto kyllä olla osa syy että laitoin ryypyn vähää ennen tulppien irrotusta pois päältä.Täytyy nuo venuvarrenkumet ensin vaihtaa jos niissä olis vika. Pitäsköhän tehdä sellanen työkalu tulpanreikään ettei tarvis ottaa kantta pois kun vaihtaa kumeja.Toisaalta ei kyllä ole suuri homma ottaa kantta pois nii näkis samalla sylinterien kunnon.

Datsuuna

Onnistuu ilman apuvälinettä, kun mäntä on ko. sylinterissä YKK:ssa kumeja vaihtaessa. Jos jousilautaset ovat kovin kiinni kannattaa antaa vasaralla ja sopivalla hylsyllä napautus jousilautaseen niin irtoaa. Venttiilivinkaa ei tietenkään voi käyttää jos kansi on paikoillaan. Helpointa on vaihtaa vinkaa apuna käyttäen, mutta enemmän työtä kannen kanssa.
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

IleKoo

Onkohan mistään enää saatavana vakaajatangon tappeihin,siis niihin mitkä ovat molemmilla puolilla edessä vakaajatangossa kiinni,alapäähän kumiholkkia kun on menny väljäksi toiselta puolelta?Katsuri varmasti tästä napisee. Kuuluu sieltä myös ajaessa naputusta,kun tiessä on monttua. Yläpäähän kyllä oli motonetissä puslat mut tarvis alapäähän. Tai sit teen sorvaamalla kumitangosta sinne käypäsen puslan.

BA

Motonetin yleiskumeista löyty ainakin pari vuotta takaperin sopivat jotkut iskarin kumit (kartiot) sinne vastakkain kun otti tapin vaan mukaan.

Vähän oli paksumpi, mutta kyllä se sinne puristuu...