Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

Ruostereikien korjaamisesta (taas)

Aloittaja AnttiJL, heinäkuu 14, 2011, 22:11:36

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

mortica

#30
Öljyllä pohjan suojaaminen on lähinnä pussihousujen touhua ja ajastaan jäljessä oleva katsantokanta. Onnea vaan hitsarille mikä jäteöljyllä "massattua" pääsee korjailemaan  ;D.

Eiköhän se nyt ole jo itsestään selviö että vanhat autot ovat keränneet itseensä ruostetta oli niitä sitten aikanaan käsitelty millä tahansa, tai ei ollenkaan. Ruoste kuuluu autoharrastukseen, halusi tai ei. Jos kokee itse hitsaamisen tai naapurin kälyn kaimalla auton korjauttamisen ylitsepääsemättömäksi niin siinä tapauksessa kannattaa unohtaa vanhat autot ja ostaa uusi.

Oon kuullut sellaisestakin tapauksesta missä pappa oli joka kevät suojannut pohjan omalla "hyvällä" sekoituksellaan jäteöljyä ja ties mitä muuta. Kun ko. auto päätyi harrastajalle niin pohjahan näytti oikein hyvältä kunnes siellä ei tarkemman tarkastelun jälkeen ollutkaan kuin ruosteista peltiä, tonneittain hiekkaa ja öljynsekaista hiekkamönjää.

Jokainen "suojaa" autonsa millä haluaa mutta jäteöljyllä/pellavaöljyllä suojattua kotteroa en kyllä itse ostaisi.

Sori OT mutta oli ihan pakko.
410, 510, K11, N15 *Drive a Datsun and decide*

Datsuuna

#31
LainaaÖljyllä pohjan suojaaminen on lähinnä pussihousujen touhua ja ajastaan jäljessä oleva katsantokanta. Onnea vaan hitsarille mikä jäteöljyllä "massattua" pääsee korjailemaan  ;D.

Eiköhän se nyt ole jo itsestään selviö että vanhat autot ovat keränneet itseensä ruostetta oli niitä sitten aikanaan käsitelty millä tahansa, tai ei ollenkaan. Ruoste kuuluu autoharrastukseen, halusi tai ei. Jos kokee itse hitsaamisen tai naapurin kälyn kaimalla auton korjauttamisen ylitsepääsemättömäksi niin siinä tapauksessa kannattaa unohtaa vanhat autot ja ostaa uusi.

Oon kuullut sellaisestakin tapauksesta missä pappa oli joka kevät suojannut pohjan omalla "hyvällä" sekoituksellaan jäteöljyä ja ties mitä muuta. Kun ko. auto päätyi harrastajalle niin pohjahan näytti oikein hyvältä kunnes siellä ei tarkemman tarkastelun jälkeen ollutkaan kuin ruosteista peltiä, tonneittain hiekkaa ja öljynsekaista hiekkamönjää.

Jokainen "suojaa" autonsa millä haluaa mutta jäteöljyllä/pellavaöljyllä suojattua kotteroa en kyllä itse ostaisi.

Sori OT mutta oli ihan pakko.

Joopa joo .. tiedon puute ja asenneongelmat ovat monen hyvänkin asian riesana. En todellakaan ole AINOA suomessa, jonka mielestä öljyllä tehty korisuojaus on parhaita keinoja VANHOJEN jo jonkun verran ruostuneiden ( ei läpiruosteista enää öljykään pelasta) autojen käyttöiän lisäämiseksi. Uusiin autoihin on jo takuunkin vuoksi tehtävä valmistajan hyväksymä suojaus vaikka eipä uutta autoa nykypäivänä moni taida suojauttaa vaan se vaihdetaan melko pian taas uuteen, jotta arvonalennus ei rassaisi niin pahasti.
Olen pitkään huomannut DNSF kerholaisten olevan selvästi rennompia ajatusmaailmaltaan kuin tämän NCF kerhon ja siellä  tunnutaan hyväksyvän kaikenlaiset kannanotot asioihin suopeammin. Samanlaista muutosta toivoisin tännekkin.  :)
Niin ja suojauksen tarkoitushan on se, että auton ruostuminen hidastuisi mahdollisimman paljon eikä sitä tarvitsisi siksi hitsailla !  ;)
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

Alppu

(Jäte)öljy kuivuu ja liukenee niin nopeasti, että suoja lienee hyvin lyhytkestoista...
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

OH2KV

Lainaa

---clip---
Olen pitkään huomannut DNSF kerholaisten olevan selvästi rennompia ajatusmaailmaltaan... clip---
Sorry OT, mutta minua ei hyväksytä edes foorumille kirjoittavaksi jäseneksi sinne. Että on rento meininki siellä...
Jäteöljyt kierrätykseen.Jos ne tarvitsee uudelleensijoittaa, niin vaikka 2- tahtimopon vaihteistoon veivaamaan vuodeksi.

Kotelosuojaa ohuelti puhtaalla öljyllä maustettuna, marinaadiksi alustamassaa ohennettuna hieman, ja paisto leppeässä kesäsäässä. Pinta pitää olla vettä hylkivä, ns hanhen selkä.
Ja reiät paikataan hitsaamalla, en laittaisi mitään koriliimoja.
Lasikuitukitilläkin korjattuja pieniä reikiä on tullut nähtyä, omassa ex- b11 koppaisessa oli pari. (kestivät hämmästyttävän hyvin, ja katsuri ei osunut)
Datsuneita 1977-1979. Ja suomalaisia mopoja liikaa.

AnttiJL

Ehkä pitkin hampain lähden tätä hitsaamaan, kyse ei ole juurikaan halun puutteesta. Lähinnä kaikki muu tekeminen (remontti pihalla ja sisällä, sekä perus-arki) ottaa aikaa niin paljon että tuntuu todella pöljältä kuluttaa parin sadan euron arvoiseen autoon aikaa. Vieläkun työt joutuu tekemään taivasalla ja muutenkin "hankalasti". Asiaahan ei juurikaan helpota pellinmuokkauksen suhteen täysi kokemattomuus. Pelti ei taivu minulla sinne minne haluaisin, ei ainakaan tarkasti.
Mietityttää myös että helpottaisiko pellin kanssa oikeanlaiset vasarat ja vastimet? Sitten tulee taas kuvioihin tämä kannattavuus ja kustannukset... Vaikka eihän nuo peltivasarat mihinkään kulu, tarpeetonta roinaa vaan jos ei niillä enempää tee, tai pahempaa, ei saa paikkoja aikaan vaan laittaa Sunnyn kiertoon. Sitten on tullut turha hankinta.

Saako mihin kaikkialle sellaisia paikkapaloja jotka on valmiiksi muokattu prässissä?

valpas

Lainaa
Sorry OT, mutta minua ei hyväksytä edes foorumille kirjoittavaksi jäseneksi sinne. Että on rento meininki siellä...
Jäteöljyt kierrätykseen.Jos ne tarvitsee uudelleensijoittaa, niin vaikka 2- tahtimopon vaihteistoon veivaamaan vuodeksi.

Kotelosuojaa ohuelti puhtaalla öljyllä maustettuna, marinaadiksi alustamassaa ohennettuna hieman, ja paisto leppeässä kesäsäässä. Pinta pitää olla vettä hylkivä, ns hanhen selkä.
Ja reiät paikataan hitsaamalla, en laittaisi mitään koriliimoja.
Tuossa se oli tiiviisti pääosin kiteytettynä, miten saa hidastettua jo ruostumaan lähteneen. Vielä painottaisin, että tuo suojaus pitäisi tehdä ehdottomasti hyvin kuivaneeseen pintaan. Mieluusti vanhat massat poistettuina, tai kuumentamalla uudistettuna.
En jäteöljyäkään väheksy, koska olen monta sillä käsiteltyä autoa nähnyt pysyvän pääosin ruosteettomana (noin 45 vuotta sitten ensi kerran käsiteltyinä.)
Se töhnä lähtee suhteellisen helposti pois esim. Höyrypesurilla ja liuottimilla. Yleensä sitä vain ei tarvi poistaa jos on kaikki kotelotkin ruiskutettu.......
Minulla pitkään olleita autoja ei ole jostain syystä tarvinnut hitsailla.  ::)
Paksuja, ja jäykkiä massoja ei nykyteillä auton pohjassa tarvita. Ne kannattaisi poistaa, ja korvata lainauksessa olevalla yhdistelmällä.
Onhan näistä asioista ennenkin kirjoiteltu, mutta ei niitä viitsi varmaan kaivella. Ennemmin kirjotellaan omasta näkövinkkelistä aina uus otsikko. Hyvähän se on että kirjotellaan......
Vois varmaan avata otsikon "korin ruostumisen hidastamiskeinot"? Löytäs ne asiat kootusti aina uudelleen tarpeen vaatiessa. Taitaa jonkinlainen topiikki jäsenten puolella ollakkin?

valpas

Lainaa

heti ku kerrot miten päästään takaisin 1980 luvulle muutamaksi viikoksi niin vois suojata nuo omat romut ennen kuin ne on ruvennu lahoaan ;D
On tullut elettyä se -70 lukukin, ja HER (siis yks mun Finneistä) on tullut suojailtua jo silloin. Nyt 460tkm ajettuna, ja museo kunnossa (Ilman ruostevaurio hitsauksia, paitsi kuskin jalkatilaan peukalonpään kokoinen paikka), mutta ei museorekisterissä (sattuneesta syystä). Jotain kokemusperäistäkin tietämystä on saattanut jäädä matkan varrella hihaan. Toivotaan, ettei katoo sieltä hihasta.  8-)

Gorgane

Isoja eroja on eri merkkien kasarisuojauksissa kyllä havaittavissa ja tietty rakenteiden korroosionkestävyydessä. Esim. Mazda 323 on sellainen, että kaikista ruostuu takapyöränkotelot ja etujalkatilat, kun saumat on niin idioottimaisia.

Ittellä yksi harrastepeleistä Toyota Corolla DX 4D 1.3 -83 ja kaverilla vastaava kaksiovinen. Kummassakaan ei pohjassa niin reiän reikää, suojattu aikanaan maahantuojan toimesta ja sitten vielä Dinitrolilla tai Tectylillä. Pehmeä massapinta koko pohjassa, johon hiekka tarttunut kiinni, alta löytyy puhdasta tehtaan maalissa olevaa peltiä. Tuo kaverin auto seisoi metsässä puun alla 5 vuotta ja aika jumissa oli, kun traktorilla veti sen sieltä pois katkaistuaan ensin parit köydet. Ei ainuttakaan hitsausta joutunut pohjaan tekemään.

Omassa yksilössä kova hitsausurakka menossa, koska ruostunut pintapelleistä todella pahasti, samoin takapyöränkoteloiden saumoista. Ainoa pohjaksi laskettava mätäpaikka on varapyöränkotelon pohja, koska massaa ei ole saatu sinne suojaamaan peräpöntön lämpöpellin ollessa tiellä.

Sama pätee Toyotaan yleisestikin: menevät kaarista, ovista, pyöränkoteloista ja pintapelleistä, mutta eivät varsinaisesti pohjasta. Maahantuojan oma suojaus on vuoteen -85 asti muistaakseni, sitten tehdas ilmoitti, että suojausta parannettu ja ei tartte enää erikseen suojata.

Pappasuojauksesta on myös kokemusta.  :) Tulossa ilmeisesti projektiksi Toyota Corona RT40 -68. Auton alkuperäinen omistaja öljynnyt laitteen joka vuosi, niin sisältä, kuin ulkoa. Takalootan sivukoteloissa on valehtelematta 10cm syvyydeltä teräketjuöljyä, koko peräloota lainehtii sitä niin, että sinne ei voisi kuvitellakaan jotain ruokakasseja laittavansa. Sisälattiat on suojattu siten, että öljyä pitkin lattioita, öljyjen päälle sanomalehteä ja sitten kumimatto. Haju autossa sisällä on aika pikantti, kun seisonut nyt vuodesta 2008 tallissa. Vähän kauhistuttaa jo etukäteen kyseisen laitteen siivous, vähän saattaa olla sottaista ja ikävää touhua, mutta reikiä ei ole.  ;D

Myös Volvo 242:stani oli öljytty pohjasta ja se oli estänyt ruostumisen siltä puolelta, mutta kun 200-sarjan Volvossa vuotaa yleensä aina alkuperäinen tuulilasi sisälle alareunasta, niin oli sitten lahonnut sisäpuolelta puhki. Sisälokasuojat olivat autossa pelastaneet paljon, kun niiden alle oli vedetty paksu kerros vaseliinia, ei edes pintaruostetta missään.

AnttiJL

Meikäläisen nissan sunny saisi vaikka lainehtia öljystä, jos sillä konstilla ruostetta ei olisi tullutkaan. Niin lyhkäisiä matkoja (keskim 14km) tulee tehtyä.

Heinämies

Mie just tänään laittelin vähän lisää massaa Primeran pohjaan niihin kohtiin joissa näytti olevan pintaruostetta. Kouvolan Automaalissa neuvottiin laittamaan pintaruosteen päälle ensin kotelonsuoja-aine ja vartti sen jälkeen voi ruiskuttaa massan. Tämän ohjeen mukaan tein. Kävin läpi nuo "rusehtavat" kohdat eikä pehmeää ollut missään.

Eiköhän tuon suhteen hitsailut ole nyt historiaa, koska kahden vuoden kuluttua on ajankohtaista päivittää auto ihan tuliterään.

Kerran elämässä pitää saada uusi auto ;D
Nissan Micra K12 -09
Volvo 850 farkku -96

AnttiJL

Itse ostin uuden auton, enkä suosittele sitä taloudellisesta näkökulmasta kuin "erittäin hyvin toimeentuleville". Autosta kun maksaa yli 14t€ ja kuuden vuoden päästä autotrokari tarjoaa 2500€ niin ei hymyilytä. Tuohon mennessä on tullut teetettyä huoltoja jo useamman tuhannen euron edestä. Parempaa autoa kuin vm.1990 Nissan Sunny saa hakea, eipä ole kertaakaan temppuillut. Korjattavissa kaikki viat ovat, ihan kotiolosuhteissa. Käynnistysmoottorinkin olen Sunnyyn vaihtanut yläkautta. Eikä ollut edes kallista/vaikeaa!


Mies

LainaaItse ostin uuden auton, enkä suosittele sitä taloudellisesta näkökulmasta kuin "erittäin hyvin toimeentuleville". Autosta kun maksaa yli 14t€ ja kuuden vuoden päästä autotrokari tarjoaa 2500€ niin ei hymyilytä. Tuohon mennessä on tullut teetettyä huoltoja jo useamman tuhannen euron edestä. Parempaa autoa kuin vm.1990 Nissan Sunny saa hakea, eipä ole kertaakaan temppuillut. Korjattavissa kaikki viat ovat, ihan kotiolosuhteissa. Käynnistysmoottorinkin olen Sunnyyn vaihtanut yläkautta. Eikä ollut edes kallista/vaikeaa!



Nykysukupolvi alkaa olemaan niin kädetöntä että niille sopii tuollainen persoonaton kertakäyttö-nykyauto...onneks ei tartte moisilla ajella  ::)
K10 Micra DX -87
WD21 Terrano 3.0V6 jdm -93
E24 Caravan Gt-Cruise 2.7 tdi 4wd jdm -95
A32 Maxima 2.0
A33 Maxima 3.0 +2.0
Y31 Cedric HT VG30T jdm -91
N14 Sunny 1.6 x3
+K11/Y10/N16
+Mazda6
+KE70 (2T?)

Gorgane

Onneksi tuntuu myös siltä, että nuoremmasta sukupolvesta osa tajuaa hommat ja pelastelee aikaisemmin suht epätoivottujakin autoja latojen kulmilta ja perikunnilta. Omallakin ammattikoululla viime lukukauden aikana oli noilla nuaremmilla eli alle ajokortti-ikäisillä kalustona mm. VW Kupla, Saab 96 ja vähän varttuneemmilla KE70 Corollaa, Sierraa jne.

BA

#43
Joo. Osaa todellakin arvostaa... Yksi tuttu "löysi ladosta" kesäkuun alussa Opel Rekordin mallia A, yksi omistaja, liikenteessä viimeksi -85 mittarissa n.70tkm. Öljynvaihdolla, renkaanvaihdolla, akun asennuksella ja tankkauksella leimasta läpi. Auton pesu vasta sen jälkeen.



Ja nyt katto laikalla pois, konepellistä maali neekerintukalla pois ja rännin alle ruostumaan, jne.... >:(
Mieluummin olisi saanut seistä kuivassa ladossaan ikuisuuden kunnes lato lahoaa päälle. ::)

Heinämies

LainaaItse ostin uuden auton, enkä suosittele sitä taloudellisesta näkökulmasta kuin "erittäin hyvin toimeentuleville". Autosta kun maksaa yli 14t€ ja kuuden vuoden päästä autotrokari tarjoaa 2500€ niin ei hymyilytä. Tuohon mennessä on tullut teetettyä huoltoja jo useamman tuhannen euron edestä. Parempaa autoa kuin vm.1990 Nissan Sunny saa hakea, eipä ole kertaakaan temppuillut.

Totta kyllä tuokin. Vanhaa Sanikkaa tai Primeraa kannattaa pitää kun ei se arvo enää juurikaan laske, tai ehkäpä juuri päinvastoin!

Merkittävä huono puoli noissa on uusiin verrattuna liikenneturvallisuus. Napakastakin mällistä voi uuden auton turvalaitteiden ansiosta selvitä jopa ehjin nahoin, kun taas samainen mälli vanhuksella voi viedä autuaammille korjauspajoille.

Mutta mitä ajo-ominaisuuksiin tulee, niin miun -94 Primera päihittää mennen tullen meidän -09 Micran. Micra maksoi sen 14 tonttua, kun taas Primera 850 euroa ;D. Nyt olen laittanut sitä sen verran että myydessä saisi helposti yli tonnin.
Nissan Micra K12 -09
Volvo 850 farkku -96

C 110 ratsuni

Tänne pitäis laittaa uusi topikki johon voi siirtyä kun jutut menee näi karkeasti ohi aloitetun aiheen.Jo puoli sivua joka ei liity ruosteeseen.Kiitos.
primera 2,0 sport -00

Alppu

Ompa tullut korjattua orastavaa kukintaa Nissanin takarenkaiden edessä olevasta helmakotelosta... No, pohjien jälkeen suihkutin Mastonin kiveniskumassaa ja maalasin automaalipaukkupullolla päälle. OK.

Sitten toiselle puolelle sama, MUTTA suihkuttelin MOTONETIN kiveniskumassaa, joko tuntui olevan jo heti alkuunsa oikukasta tavaraa, ruiski ja räki pullosta miten sattui. Sitten kun maalasin sen päälle, niin tietty se veti sen maalin ihan kurtulle... KETTU !

:)

Pitänee hioa ja suihkuttaa sitä Mastonin iskumassaa tai sitten kitata ja maalata uusiksi.

:)

Toivottavasti tästäkin taas oppii jotain. Samanlaista ongelmaa olen havainnut joidenkin pohjamaalien kanssa, mistä sitten johtunee..

:)
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

C 110 ratsuni

Siitä mastonin  pas... joka ei ole oikeesti maalia vaan suureksi osaksi selluloosaa ja suhina maalien ohenteesta joka on asetoonia.näiden kuivatus on hidasta lue pullon ohje ja lisää siihen kasipäivää.Jos on jämiä asetoonista niin pälle maalaus varmaasti kuohuu.
primera 2,0 sport -00

AnttiJL

Huomenna pitää mennä näyttämään, saas nähdä tuleeko muuta sanottavaa kuin poikennut pakoputki...

Alppu

LainaaSiitä mastonin  pas... joka ei ole oikeesti maalia vaan suureksi osaksi selluloosaa ja suhina maalien ohenteesta joka on asetoonia.näiden kuivatus on hidasta lue pullon ohje ja lisää siihen kasipäivää.Jos on jämiä asetoonista niin pälle maalaus varmaasti kuohuu.

No en väittänytkään sitä Mastonin tuotetta maaliksi, vaan kiveniskumassaksi...  ::)
Ja ongelma oli Motonetin tuotteen kanssa, ei Mastonin...  ::)
En kyllä usko että asetonilla on mitään tekemistä tämän kanssa... ja se jos mikä, haihtuu todella nopeasti. Ja mitä kuivatukseen tulee, niin kaks viikkoa oli saanut kuivua.  :D
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

AnttiJL

Niinhän se tuli hylky... Kynnyskotelossa reikiä edessä -> hitsi, pallonivelen kumi kadonnu jonnekin -> vaihtoon koko tukivarsi.

AnttiJL

Nyt on irroitettu tuo etupyörän ympärillä oleva lokasuoja & pelti.
Pääseepi kohta käsiksi ruosteeseen...
Mitenkäs arvon ncf:n väki toimisi jos ja kun löytyy pinta-ruostetta mutta ei vielä reikää, siis jostain muusta kohdasta kynnyskoteloa kuin tuosta katsurin huomaamasta? Onko automaattisesti alkanut sisältä ja hitsaus puuhiin ryhdyttävä?

Mitenkäs kun tuossa etupyörän ulkopellissä (mikäs tuo on oikealta nimeltään?) on reikä 1cm x 3cm kannattaako hitsata vai vain jollain lasikuidulla täyttää?

Tilasin 2kg Zingaa ja ajattelin sillä vedellä molemmat kynnyskotelot kokonaan. Miten kannattaisi ympäröivä hyväkuntoinen maalipinta suojata hiekkapuhalluksen ja maalauksen ajaksi? Maalaan pensselillä...

Jos kynnyskotelot ovat sisältä pinta-ruosteessa kauttaaltaan, niin mitä kannattaisi tehdä? Onko kotelon ruostesuojalitkut ainoa vaihtoehto?

chery

#52
LainaaMitenkäs kun tuossa etupyörän ulkopellissä (mikäs tuo on oikealta nimeltään?) on reikä 1cm x 3cm kannattaako hitsata vai vain jollain lasikuidulla täyttää?
Itse ainakin hitsaisin tuon. Varsinkin kun ei ole tuon isompi, tosin kun siitä ruosteet raapii pois niin siitä reiästä tulee tuplasti isompi. Hitsaus on omasta mielestä parempi vaihtoehti kuin kuidut ja pakkelit.
Nissan Cherry 1.5 N12 5D -86
Nissan Almera 1.4 N15 -98
Nissan Maxima 2.0 aut. A32 -97
Nissan Maxima 3.0 aut. A33 -04

Gorgane

Pintaruosteisiin vaan puhallusta/hiontaa, jos menee puhki, niin sitten paikataan. Jos pinnassa näkyvä ruoste tulee sisäpuolelta, niin siinä on silloin jo ruosteen peittämä reikä.

Heinämies

LainaaMitenkäs arvon ncf:n väki toimisi jos ja kun löytyy pinta-ruostetta mutta ei vielä reikää, siis jostain muusta kohdasta kynnyskoteloa kuin tuosta katsurin huomaamasta? Onko automaattisesti alkanut sisältä ja hitsaus puuhiin ryhdyttävä?

Mie olen tuollaiset hionut teräsharjalaikalla, ja lähes aina putsauksen jälkeen pelti on mennyt puhki. Jos se on niin pientä pintaruostetta että saat sen kiiltäväksi ja pelti on ok, niin ei kun normaalit pintakäsittelyt vaan. Pintaruoste on siis varmaan lähtenyt jostain kiveniskemästä.

LainaaMitenkäs kun tuossa etupyörän ulkopellissä (mikäs tuo on oikealta nimeltään?) on reikä 1cm x 3cm kannattaako hitsata vai vain jollain lasikuidulla täyttää?

Jos tuo ulkopelti on se lokasuoja, niin mie sain Primeraan priimapellin romikselta 20 eurolla. Kannattaa kysyä. Jos tuo on joku muu pelti jota ei tuolleen saa purkaamolta, niin pala pois ja uutta tilalle.

LainaaJos kynnyskotelot ovat sisältä pinta-ruosteessa kauttaaltaan, niin mitä kannattaisi tehdä? Onko kotelon ruostesuojalitkut ainoa vaihtoehto?

Miulla oli Primerassa oikea puoli tällainen enkä viitsinyt alkaa paikkailemaan sitä parista-kolmesta kohdasta vaan vetäisin koko helmapellin uusiksi. Vasemmalla puolella sama juttu mutta paikattavaa vain takana. Sitä en alkanut uusimaan vaan laitoin reilusti kotelonsuoja-ainetta. Se kait jarruttaa prosessia ainakin jossei pysäytä.


Nissan Micra K12 -09
Volvo 850 farkku -96

AnttiJL

No nyt on edestä rälläköity reikä isommaksi, puhtaaseen peltiin asti. Siis siitä helmasta.
Minulla oliki tuon kuskin puolen säästöpelti ja aloin miettimään, että kannattaako ennemmin vaihtaa koko helmapelti vai vetästä tuo tarvittava20x10cm pala irti ja hitsata pelkkä reikä umpeen?

Mitä työvaiheita tulisi jos vaihtaisin koko pellin? Nythän työvaiheisiin kuuluu: reiän isonnus, paikan leikkaus, hitsaus, hionta, ruostesuojaus.
Haluaisin lähinnä siis hahmottaa että onko kyseessä kuinka paljon suurempitöinen työ...

Gorgane

Kyllä itte vielä ainakin vaan hitsaisin sen paikan, jos muuten on tervettä. Sitten jos reikää tasasin välein koko helman mitalta, niin sitten koko helma vaihtoon. Monessa autossa tuppaavat oleen sellasia, että tietystä kohtaa ruostuvat ja jos ajoissa paikkaa, niin pystyy muuten terveenä.

Heinämies

LainaaMitä työvaiheita tulisi jos vaihtaisin koko pellin? Nythän työvaiheisiin kuuluu: reiän isonnus, paikan leikkaus, hitsaus, hionta, ruostesuojaus.
Haluaisin lähinnä siis hahmottaa että onko kyseessä kuinka paljon suurempitöinen työ...

Ihan samat työvaiheet, alue vain on niin suuri että alkuun hirvittää. Mitä itse koin, niin ei ollenkaan niin paha rasti kuin alkuun pelkäsin. Robbarista, Honkkarista tai Tiimarista ostin euron maksavia halpispuristimia varmaan kymmenkunta kipaletta ja vaimon avustuksella sain kirrattua lukuisten yritysten jälkeen pellin paikoilleen niin että se oli joka kohdasta siinä missä pitikin. Sen jälkeen vain aloin heppailemaan peltiä kiinni aina yhden puristimen kohdalta. Seuraavaksi viereisen puristimen kohdalle, varmistus että pelti on kunnolla kiinni ja ei kun pari heppiä. Ei siinä mennyt varmaan edes puolta tuntia kun koko pelti oli hepattu paikoilleen. Sen jälkeen vain "heppiä hepin viereen" tai millä tyylillä nyt kukakin parhaiten saa tehtyä kunnes koko pelti on kiinni. Pohjaan tulevan "kantin" vai mikä se nyt onkaan tein "pistehitsaamalla" Auto-Prisman peltisepän ohjeiden mukaan niin että porasin 5 mm terällä reikiä noin 5 cm:n välein ja näistä kolosista hitsasin kiinni kiilloitettuun pohjanpuolen kanttireunaan.

Kiinnilaiton jälkeen vaan jumalaton tasoitusrumba ja siihen perään normi pohjatyöt. Lopuksi kun ei enää tarvi rälläkkää laulatella niin maton reunojen paikkeilta kotelosuoja-ainetta sisäpuolille.
Nissan Micra K12 -09
Volvo 850 farkku -96

AnttiJL

Hitaasti tämä homma edistyy, nyt on vedetty paikkapala lopulliseen muotoonsa ja maalattu sisäpuolelta Zingalla, saman tein reiän ympärykselle, vaikka varmasti osa tuosta zingasta palaa taivaan tuuliin hitsatessa, niin joss edes vähän jäisi. Pinnalle vetäsen hiekkapuhalluksen jälkeen Zingan myös. Nyt on vaan huonot, sateiset kelit pitäneet loitolla hitsaamisesta. Josko tänään pääsis ajoissa kotiin ja olis nätti keli.

Kuinkas tarkkaa hitsin pitävyyden kannalta on hitsin siisteys? Hitsailin tuossa 0,6mm pellin lipareita toisiinsa kiinni. Hitsi tarttui hyvin enkä käsin saanut taivuttelemallakaan lipareita toisistaan irti. Mutta hitsit olivat eräänlaisia nokareita/klimppejä eikä sellaista kaunista "aallokkoa". Piste kerrallaan näitä kai pitäis hitsuutellakin ettei ala vetelemään/pala puhki?

Heinämies

LainaaKuinkas tarkkaa hitsin pitävyyden kannalta on hitsin siisteys?

Piste kerrallaan näitä kai pitäis hitsuutellakin ettei ala vetelemään/pala puhki?

Kun metalli sulaa metalliin kiinni niin se pitää. Huonolla hitsaustaidolla ja ydinlankakoneella voi käydä kuitenkin niin että se "räkii" niitä pallukoita sinne tänne eikä "oikeasti" sula/sulata metallia yhteen kunnolla.

Mie en oikein saa kunnollista yhtenäistä saumaa tuolla omalla Motonetin halpismigillä, ja itse laitoinkin helmapellin "heppaamalla" kiinni. Sitten kun alkaa olla heppiä toisen vieressä niin ettei rakoa löydä niin hiomalaikalla hioo siistiksi ja sitten tarpeentullen heppejä sinne tänne lisää... ja lopuksi hiomalaikalla tasoitus. Rosoiseen ja tasoittamattomaan pintaan jää helposti kaikkea paskaa ja lokosiin menee kosteuskin ihan toisella tavalla. Siistiksi hiottu sauma joka vielä varmistetaan huolellisella kittauksella (paljaalle saumalle) pitää uuden ruosteen parhaiten loitolla hitsisaumasta. Miulla ei ole viimekesäinen helmapelti puskenut uutta ruostetta mistään sauman kohdasta.

Tuossa kuva hiotusta "heppisaumasta".

Nissan Micra K12 -09
Volvo 850 farkku -96