Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

Ruostereikien korjaamisesta (taas)

Aloittaja AnttiJL, heinäkuu 14, 2011, 22:11:36

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

AnttiJL

Tuossa taitaa tulla Sunnyyn hitsailtavaa...
Epäilys on vahva, vaan vasta katsastuksessahan se selviää.
Olen nyt kuitenkin enemmän ja enemmän kuullut että nykyään saisi käyttää koriliimaa hitsauksen tilalla. Tuskin missään iskaritornissa, mutta esim pohjassa ja muissa matalan paineen/voiman alaisissa paikoissa. Kuulemma pelti repeää ennenkuin nuo koriliimat irtoavat...
Mutta hyväksyykö katsastusmies tuon? Mikäli nyt tulee esim. pohjaan hitsattavaa, niin ajattelin kyllä heti puhtaalle pellille vetää Zinga-sinkkimaalia. Mitähän katsastusmies tykkää, jos on maalattu ennen näyttöä?

OT: paljonkohan maksaa Sunny HB GA14 -90 malliin pakoputki? Kannattaako vaihtaa kokonaan vai vain katkennut osa?

Tare

Huom. puh. 050-5943260 
"Hubbis KM910RG L26T"

Mies

#2
LainaaTuossa taitaa tulla Sunnyyn hitsailtavaa...
Epäilys on vahva, vaan vasta katsastuksessahan se selviää.
Olen nyt kuitenkin enemmän ja enemmän kuullut että nykyään saisi käyttää koriliimaa hitsauksen tilalla. Tuskin missään iskaritornissa, mutta esim pohjassa ja muissa matalan paineen/voiman alaisissa paikoissa. Kuulemma pelti repeää ennenkuin nuo koriliimat irtoavat...
Mutta hyväksyykö katsastusmies tuon? Mikäli nyt tulee esim. pohjaan hitsattavaa, niin ajattelin kyllä heti puhtaalle pellille vetää Zinga-sinkkimaalia. Mitähän katsastusmies tykkää, jos on maalattu ennen näyttöä?

OT: paljonkohan maksaa Sunny HB GA14 -90 malliin pakoputki? Kannattaako vaihtaa kokonaan vai vain katkennut osa?


Motonetin sivuilta ainakin näkee pakoputken hinnan.
Pellin päälle pitää heti vetää maali ettei ala ruostumaan, ja en ainakaan minä ole sellaista hullua juttua kuullut taikka kokenut etteikö saisi olla paikkakohta pintakäsitelty valmiiksi.
Lisäyksenä vielä tähän katsastuksessa ruostereikien löytämiseen, ei ne siellä niitä kyllä pahemmin löydä  ::)

Auto kerkeää yleensä olla melkein läpimätä ennenkuin alkavat leimalla napisemaan, jotkin tietyt tietyn automallin vakiopaikat saattavat nopeasti vilasta mutta ei muuta.

Nämä ajatukset omien useiden kokemuksien pohjalta...

Ruostereikien paikkaamisesta vielä senverta että ei sitten harrasteta mitään räkäpaikkoja eli vanhan mädän reiän päälle vaan peltilappu hätäsesti hepaten  :-X . Tuollainen paikkaustyyli on tikittävä aikapommi.
Reilusti vaan kaikki ruosteinen plootu poies ja uusi sopivan kokoinen lätkä tilalle kunnon saumoilla.
Ja ruostesuojaus tottakai aina.
K10 Micra DX -87
WD21 Terrano 3.0V6 jdm -93
E24 Caravan Gt-Cruise 2.7 tdi 4wd jdm -95
A32 Maxima 2.0
A33 Maxima 3.0 +2.0
Y31 Cedric HT VG30T jdm -91
N14 Sunny 1.6 x3
+K11/Y10/N16
+Mazda6
+KE70 (2T?)

AnttiJL

Jos nyt noita ruostereikiä löytyypi, niin paljonkohan suunnilleet maksaapi sellaisen paikkaus (jos joku ammattilainen hitsaa)?
Itselläkin on ydinlanka-kone, mutta edellisen sunnyn kanssa meni iskaritornien hitsauksessa hermot ja housut sytty tuleen.  :P Joten saattaapi olla että en jaksa...
Ja koriliimaa ei siis edelleenkään hyväksytä?

take

Koriliimojen käyttöön suhtaudun varauksella kohteessa jota ei ole suunniteltu niitä ajatellen. Eikä ne oikeat liimat taida olla ihan halpojakaan kuulemma? Ja noita iskaritorneja sen verran korjattu ettei niitä saa millään puhdistettua tarpeeksi puhtaaksi koriliiman käyttöä ajatellen. Täysi työ jo putsata sen verran että hitsi palaa jotenkin kiinni.

Korjausten pintakäsittelystä on semmonen ohjeistus että pohjamaalattu saa olla muttei massattu. Paksullakaan pohjamaalilla ei nimittäin pysty peittämään päin peetä tehtyä korjausta. Massalla taas voi peittää kaiken sikamassoista pahvinpaloihin. :-X

cedricfan

Se oikea liima on tosiaan sikakallista, plus sen vaatima erikoispyssy. Pitävämpäähän se on kuin hitsi, nykyautoja kun ei voi tai edes pysty hitsaamaan (lujateräs) niin liima on se ainoa oikea tapa :o
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

StanLaurel

LainaaSe oikea liima on tosiaan sikakallista, plus sen vaatima erikoispyssy. Pitävämpäähän se on kuin hitsi, nykyautoja kun ei voi tai edes pysty hitsaamaan (lujateräs) niin liima on se ainoa oikea tapa :o

Perustele nyt edes jotenki miten liima on pitävempää kuin hitsi.
413962 ¤ 150151 ¤ 91215 ¤ 25321

C 110 ratsuni

Hitsaa/hitsauta ennen katsastuksella käyntiä niin voi käsitellä paikka kohteen valmiiksi loppuun asti,maalit ja massat vaan päälle.Hitsattavan kohteen pitää olla vähintää 75% hitsattu kiinni.Liimoissa tahtoo olla parasta ennen päiväys,siis joidenkin vuosien päästä alkaa pinnat irtoilla toisistaan korin elämisen takia ja otta nopeasti ruosteen väliin ja sen jälkeen alkaa hyvin nopeasti pellit irtoilemaan.Omin silmin on tullut nähtyä tällaista noissa auto fiksi työhommissa.
primera 2,0 sport -00

micramies

#8
Edellistä autoa kun piti käyttää ruostevauriokorjauksissa niin kyllä johonkin kynnyskotelon takapään laittoonkin meni vähintään se 200 euroa peltikorjaamolla mutta siistihän se jälkikin oli, pintakäsitelty ja ruostesuojattu valmiiksi.
Katsastusmiehethän yleensä sanovat että on korjattava nimenomaan hitsaamalla, pohjalevykin on auton kantava osa itsekantavassa korirakenteessa. Eikö jokin liimasauma ole aina hieman elastinen ja epäilen myös liimasauman kestävyyttä kolaritilanteen hirvittävien ja äkillisten voimien puserruksessa.

Jos on epäilystä ruostevaurioista niin voihan autoa koputella itsekin ja korjata/korjauttaa viat jo ennen katsastusta. Saattaa katsastusmieskin olla hövelimpi jos näkee että autoa on pidetty kunnossa ;)
Nyt: Kia Rio 1,2 LX -16 / Ex: Suzuki Alto -11 / Ex: Nissan  Micra 1,0 Hit -01 / Ex: Mazda 323 BG 1,6-16v GLX sed. -90 / Ex: Mazda 323 BD 1,3 HB -82

VHi

#9
Firmojakin on erilaisia ja erihintaisia. Täällä Kymenlaaksossa päin on yks pätevä mies joka kotona tallissaan (tosin isossa sellaisessa) hitsaa ja huoltaa autoja. Mulla maksoi Micraan molempien kynnyskoteloiden hitsaus kokonaisuudessaan 250 euroa. Eteen jäi 15 cm alkuperästä vissiin, korjauspalat toin itte. Oli kuulemma päivän työ, että siitä voi laskea tuntiveloitusta, joka ei todellakaan ole mikään 50 euroa tunti. Tosin kuittia en saanut :D En kyllä pyytänytkään. Annoin puolet remppaan varatuista rahoista ja kaahasin nauraen pois.

Jos jonkin verran osaa hitsata ja iskaritornienkin hitsaamisesta selvinnyt ainakin jotenkuten, niin eiköhän tuo alustaan tasaisen paikan hitsaaminenkin onnaa ihan hyvin. :)
K10 1.0 GL ´85 | Myyty: K11 1.3i GX ´99 | K10 1.2 L ´92

Gorgane

#10
Ainakin K1:n konttorilla tuli Loimaalla tuossa lukukauden lopussa (käyn autopuolta aikuisopiskelijana) todella runsaasti mätäpomppuja leimalta. Oli ilmeisesti tullut johdolta käskyä, että puututaan kovalla kädellä, että saadaan hylsyjä. Hakkasivat kaikki mädät todella rajusti auki ja esim. 323 Mazdoista väänsivät tehtaan pistehitsit auki takapyöränkoteloista useammasta eri autosta!

Lisäksi tuli lisänoottia oikein kirjattuna vikalistaan, että tuotava uudestaan näytille siten, että paikoissa ei mitään pintakäsittelyä päällä, ei edes maalia olisi muka saanut laittaa. Asiasta sitten soitettiin konttorille, että kyllä niihin nyt edes ferrexi on saatava vetää päälle.

Jos reikiä esim. jalkatiloissa suorassa tai lähes suorassa pellissä, niin sisusta vaan reilusti veke ja 0,75 millisestä pellistä vääntämään paikkoja. Se on vielä helposti peltisaksilla leikattavissa ja saa vasaralla mäntättyä myötäilemään lattian muotoja. Ensin tietty kaikki mätä pelti poistoon. Tehtaalta lattiat ovat yleensä 0,5mm peltiä, joten hivenen paksumpi plootu myös jäykistää lattioita, vaikka ihan alkuperäisen kaltaisia pokkauksia ei pystyisi tekemään. Itse hitsaan aina sisäpuolelta, jos mahdollista. Ei tartte kaivella kipinöitä sitten silmistä ja korvista. Tosin joutuu suurempaa huolta pitämään siitä, että massat ei pohjasta ota metristä liekkiä eli paineilmapistooli aina vieressä ja jatkuvaa sammutusta. Sauma ympäriinsä, ei mitään heppailua. Oman kokemuksen mukaan sauman lisätiivistys sikakitillä on vihoviimeistä touhua, ruostuu sitten ainakin pohjassa aivan mielipuolisesti saumoista se paikka. Itse olen suosinut pohjustuksena Mastonin Rost Stop-litkua, sen päälle pohjamaali, sitten paukkupullosta pintamaali ja lopuksi sisäpuolellekin kiveniskumassaa Motonetin pullosta.

Juuri hitsasin oman ja tutun 240 Volvot, kun niistä mätänee takajalkatilat sisältäpäin ilosesti. Alkuperäiset pellit ovat todella "fletkut" eli joustavat älyttömästi, kun painaa altapäin. Paikkauksen jälkeen ei saanut enää alapuolelta painettua kasaan.

Tero-75

LainaaAinakin K1:n konttorilla tuli Loimaalla tuossa lukukauden lopussa (käyn autopuolta aikuisopiskelijana) todella runsaasti mätäpomppuja leimalta. Oli ilmeisesti tullut johdolta käskyä, että puututaan kovalla kädellä, että saadaan hylsyjä. Hakkasivat kaikki mädät todella rajusti auki ja esim. 323 Mazdoista väänsivät tehtaan pistehitsit auki takapyöränkoteloista useammasta eri autosta!

Lisäksi tuli lisänoottia oikein kirjattuna vikalistaan, että tuotava uudestaan näytille siten, että paikoissa ei mitään pintakäsittelyä päällä, ei edes maalia olisi muka saanut laittaa. Asiasta sitten soitettiin konttorille, että kyllä niihin nyt edes ferrexi on saatava vetää päälle.
Loimaan konttorilla on jo valtion omistusajoista lähtien ollut todella epämääräinen maine kun leima on annettu jos jonkilaiseen romuun.
Omakohtainen kokemus löytyy vuodelta -98. Ostin inttikaverilta kilvettömän Cherryn, jonka hän kunnosti, maalasi ja rekisteröi suoraan minun nimiini. Autoa joutui kolmesti käyttämään konttorilla ennen kuin sai kilvet.
Samana päivänä kun sain auton menin vaihtamaan jymäkämpiä iskareita ja jousia taakse, kun sain huomata toisen takatukivarren toisen kiinnikkeen olevan täysin irti.
Auto tutkittiin Kaarinan konttorilla päällikön ja toisen työntekijän toimesta. Kilpien saamisen estäviä vikoja ja puutteita kirjattiin käsin kirjoittamalla kahta puolen A4:sta, lähinnä ruostevaurioita ja huonoja hitsauksia eri puolilla autoa. Vielä samana iltana auton myynyt kaveri soitti minulle ja ihmetteli ongelmia.
Lopputuloksena Suomen Autokatsastus Oy osti tuon raadon minulta pois isommalla hinnalla kuin olin itse siitä maksanut. Sain myös Loimaan konttorin päälliköltä kuulla että auton kakikilla kerroilla katsonut katsuri on myyjän perhetuttu...
Puh: 040-5636785
P11 2.0 SLX -98 purkuosia, TA12 -87 2.0 SGX aut; KN10 120A Coupé -81 + pikkuviri A14; B11 -84 (R.I.P E16 123hp 163Nm)
Skoda Octavia Combi 1.4TSi 2017, Suzuki GT 125R -76

valpas

#12
Lainaa.....Pitävämpäähän se on kuin hitsi, nykyautoja kun ei voi tai edes pysty hitsaamaan (lujateräs) niin liima on se ainoa oikea tapa :o
Niitä peltejä, joita nykyautoissa käytetään, pystyy hitsaamaan lujemmin, kuin liimaamaan. Se hitsauskielto tulee ihan muista syistä. Ja onhan pistehitsauskin hitsausta.
Olen jo vuosia tehnyt yhteistyötä Koriakatemian, ja Holmikarin kanssa.
Mielenkiintoista seurata, miten katsastuskonttorit suhtautuvat nykyautojen ruostevauriokorjauksiin. Nyt on tehty säännöksiä vasta kolarikorjauksiin.

take

Lainaa
Lisäyksenä vielä tähän katsastuksessa ruostereikien löytämiseen, ei ne siellä niitä kyllä pahemmin löydä  ::)
Auto kerkeää yleensä olla melkein läpimätä ennenkuin alkavat leimalla napisemaan, jotkin tietyt tietyn automallin vakiopaikat saattavat nopeasti vilasta mutta ei muuta.

Nämä ajatukset omien useiden kokemuksien pohjalta...
Missä sä oikein katsastat niitä pommejas? Mä tuun kans sinne.

Gorgane

Lainaa
Loimaan konttorilla on jo valtion omistusajoista lähtien ollut todella epämääräinen maine kun leima on annettu jos jonkilaiseen romuun.
Omakohtainen kokemus löytyy vuodelta -98. Ostin inttikaverilta kilvettömän Cherryn, jonka hän kunnosti, maalasi ja rekisteröi suoraan minun nimiini. Autoa joutui kolmesti käyttämään konttorilla ennen kuin sai kilvet.
Samana päivänä kun sain auton menin vaihtamaan jymäkämpiä iskareita ja jousia taakse, kun sain huomata toisen takatukivarren toisen kiinnikkeen olevan täysin irti.
Auto tutkittiin Kaarinan konttorilla päällikön ja toisen työntekijän toimesta. Kilpien saamisen estäviä vikoja ja puutteita kirjattiin käsin kirjoittamalla kahta puolen A4:sta, lähinnä ruostevaurioita ja huonoja hitsauksia eri puolilla autoa. Vielä samana iltana auton myynyt kaveri soitti minulle ja ihmetteli ongelmia.
Lopputuloksena Suomen Autokatsastus Oy osti tuon raadon minulta pois isommalla hinnalla kuin olin itse siitä maksanut. Sain myös Loimaan konttorin päälliköltä kuulla että auton kakikilla kerroilla katsonut katsuri on myyjän perhetuttu...

A-Katsastuksessa yleensä käytetty ja siellä on ollut asiallinen meno eli hylsy annettu, kun siihen on ollut aihetta ihan oikeasti. Ja monesti ilmainen jälkitarkastus ja kysyvät, että laitetaanko jotain pienempiä vikoja otteeseen vai tuletko näyttämään, kun korjattu. Mutta nyt jouduttiin käyttämään K1:stä lukukauden lopulla, kun A-Katsastus meni kiinni ja muuttaa johonkin muualle. K1:llä meininkinä sitten "jälkitarkastus mihin tahansa syyhyn vedoten", että saavat sen 20 euroa lisähintaa siitä.

Eipä silti, en käyttäisi kumpaakaan jo hinnan takia, jos ei olisi pakko. Kotikaupungissa Porissa onneksi suomalaisessa omistuksessa oleva harrastusautoystävällinen Karhukatsastus, joka myös Porin halvin.

Ja odotan kyllä kanssa mielenkiinnolla, että mihin tuo ruostekorjaustouhu kehittyy. Kun tässä kattellut millainen pommi voi olla 2000-2005 väliltä oleva Mersu tai Ford, niin eipä ne mätähommat ainakaan loppumassa ole.

Mies

Lainaa
Missä sä oikein katsastat niitä pommejas? Mä tuun kans sinne.

Kellä täällä pommeja...

En mä ite niitä ole katsastanut, vaan olenpa omistanut toistasataa autoa ja joukossa ollut leimattuja mutta toivottoman mätiä. Jotka on sitten joutunut läpikäymään ennen uutta leimaa ja hitsaamaan pari neliötä peltiä.
K10 Micra DX -87
WD21 Terrano 3.0V6 jdm -93
E24 Caravan Gt-Cruise 2.7 tdi 4wd jdm -95
A32 Maxima 2.0
A33 Maxima 3.0 +2.0
Y31 Cedric HT VG30T jdm -91
N14 Sunny 1.6 x3
+K11/Y10/N16
+Mazda6
+KE70 (2T?)

Datsuuna

Vetäsette kunnon jäteöljyt sinne pohjiin ja koteloihin AJOISSA niin ei tarvitse lankaliimaa niin paljon myöhemmin käytellä  ;D Parasta aikaa öljyämiseen on kunnon helteet jolloin öljy leviää lisää "itsestään" ja tunkeutuu pienenpiinkin rakosiin. Laitteisiin ei tarvitse sijoittaa paljoa riittää keskikokoinen paineilmakompura pitkällä paineletkulla ja öljypistooli. Suositeltava tapa eikä edes laiton vielä. Tuolta kommentteja ja kokemuksia  http://www.dnsf.org/forum/index.php?topic=47295.0
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

take

Lainaa

Kellä täällä pommeja...

En mä ite niitä ole katsastanut, vaan olenpa omistanut toistasataa autoa ja joukossa ollut leimattuja mutta toivottoman mätiä. Jotka on sitten joutunut läpikäymään ennen uutta leimaa ja hitsaamaan pari neliötä peltiä.
No, sulla on varmaan jo kattava lista hyvistä konttoreista. Näkeehän sen missä se on leimattu. ;) Ei täälläpäin ole toivoakaan päästä vanhalla autolla ekalla läpi jollei ole inssin hyvä tuttu. Jos ei vikaa ole niin sitten keksitään. Paljon vähemmällä päänsäryllä selviää kun vie auton näytille vaan vaikka kuinka tietäisi olevan vikaa. Silloin vikalista jää paljon asiallisemmaksi, kun jää keksityt viat pois.

OH2KV

#18
Komppaan takea täysin, pitää olla pari itsellä tiedossa olevaa vikaa, niin eivät hakemalla hae vikaa sieltä missä sitä ei olekaan. Polttimot vai vaikka jättää peruutusvalo(i)sta pois ja pissipojan valuttaa tyhjäksi, jossei muuta keksi.

Ei ole vähään aikaan vikoja tarvinnut kyllä itse aiheuttaa :)
Datsuneita 1977-1979. Ja suomalaisia mopoja liikaa.

take

LainaaKomppaan takea täysin, pitää olla pari itsellä tiedossa olevaa vikaa, niin eivät hakemalla hae vikaa sieltä missä sitä ei olekaan. Polttimot vai vaikka jättää peruutusvalo(i)sta pois ja pissipojan valuttaa tyhjäksi, jossei muuta keksi.

Ei ole vähään aikaan vikoja tarvinnut kyllä itse aiheuttaa :)
Juuh. Se on hauskaa katottavaa välillä kun lähdetään koeajolle ja töötti toimii. Sitten runtataan jarru pohjaan niin että penkin selkänoja taipuu puolisen metriä taaksepäin. Sitten jarrudyno+iskaritesti. Siitä innolla pakokaasumittaukseen. Siinä samalla tarkastellaan että kaikki valot palaa. Ja jossei vieläkään ole vikaa löytynyt niin sitten alkaa iskemään paniikki. Kylmä hiki valuu otsaa pitkin ja savu nousee korvista. Ja alkaa se satujen kertominen. Kytkin luistaa, tuulilasi kulunut(uusittu viikko sitten), Ja se perinteinen: pyöränlaakereissa on aina väljää. Vaikka kirisi niin tiukalle ettei meinaa pyäriä niin ne on väljiä. Ja sitten vasta ilme kirkastuu kun löytyy joku oikea vika kuten ruostereikä tai väljä nivel. Taas voi katsastaja olla itseensä tyytyväinen!!! :D

No onneksi nyt on tuttuja katsureita. Ei tarvii kuunnella enää sitä vittuilua. Suurin osa katsureista on "pakosta" niissä hommissa, kun eivät ole korjaamolle päässeet työnjohtajiksi. Ero palkassa on melkoinen. Sitten sitä ketutusta puretaan tietysti asiakkaisiin. Ja homma on siitä hyvä että katsurin sana on aina laki. Yrittäppäs valittaa niin vikalista kymmenkertaistuu ilman että kukaan kyseenalaistaa sitä. Harva inssi on noissa hommissa ihan kutsumuksen takia. Ja sellaisen harvinaisuuden kyllä tunnistaa. Tästä: :) Niitä vain on todella harvassa...

Gorgane

Saisi kyllä tosissaan muuttua tuo lainsäädäntö niin, että erikoiskoulutuksen käynyt asentaja saisi olla katsastusmiehenä. Asiallisia katsureita tullut itselle lähinnä vastaan, mutta sitten kun tulee se kaveri, joka on kyseisessä hommassa leivänsaannin pakosta ja parhaassa tapauksessa vielä juuri korjaamopäällikön paikan menettäneenä, niin huh huh...

Nuoremmalle katsuripolvelle onneksi yleensä ei ole niin kova pala kyseinen toimi. Asia erikseen on sitten eri firmojen käytännöt. K1 on osoittautunut kamalaksi kyllä ihan kaikkialla. Hakataan, runnotaan, potkitaan ja etsimällä etsitään. Mm. turhien tuulilasihylsyjen jakelu on vihoviimeistä touhua. Itsellä viimeinen oman auton K1-katsastus neljä vuotta sitten. En tajua, että miksi piti Mazdasta testata kässäri ottamalla pihassa niin kovat vauhdit mitä sai ja sitten kahva ylös. Siitä dynoon ja haukut, kun kässäri jumissa... Niin totanoin, ehkä sitä ei ihan ole tarkotettu auton ainoaksi pysäytysvälineeksi kuivalla asvaltilla.

Paikkaushommista vielä, että onko ihmisillä kokemusta sinkkisprayn käytöstä? Itse en ole siihen vielä koskaan kajonnut ja kuullut kommentteja sekä puolesta, että vastaan.

Alppu

Lainaa
Juuh. Se on hauskaa katottavaa välillä kun lähdetään koeajolle ja töötti toimii. Sitten runtataan jarru pohjaan niin että penkin selkänoja taipuu puolisen metriä taaksepäin. Sitten jarrudyno+iskaritesti. Siitä innolla pakokaasumittaukseen. Siinä samalla tarkastellaan että kaikki valot palaa. Ja jossei vieläkään ole vikaa löytynyt niin sitten alkaa iskemään paniikki. Kylmä hiki valuu otsaa pitkin ja savu nousee korvista. Ja alkaa se satujen kertominen. Kytkin luistaa, tuulilasi kulunut(uusittu viikko sitten), Ja se perinteinen: pyöränlaakereissa on aina väljää. Vaikka kirisi niin tiukalle ettei meinaa pyäriä niin ne on väljiä. Ja sitten vasta ilme kirkastuu kun löytyy joku oikea vika kuten ruostereikä tai väljä nivel. Taas voi katsastaja olla itseensä tyytyväinen!!! :D

No onneksi nyt on tuttuja katsureita. Ei tarvii kuunnella enää sitä vittuilua. Suurin osa katsureista on "pakosta" niissä hommissa, kun eivät ole korjaamolle päässeet työnjohtajiksi. Ero palkassa on melkoinen. Sitten sitä ketutusta puretaan tietysti asiakkaisiin. Ja homma on siitä hyvä että katsurin sana on aina laki. Yrittäppäs valittaa niin vikalista kymmenkertaistuu ilman että kukaan kyseenalaistaa sitä. Harva inssi on noissa hommissa ihan kutsumuksen takia. Ja sellaisen harvinaisuuden kyllä tunnistaa. Tästä: :) Niitä vain on todella harvassa...


Hui kamalaa!  :o Miten mulla nyt ei tule mieleen tuollasia tapauksia, vaikka vanhempia riisikuppeja on tullut eri asemilla käytettyä...
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Tare

#22
Lainaa
Paikkaushommista vielä, että onko ihmisillä kokemusta sinkkisprayn käytöstä? Itse en ole siihen vielä koskaan kajonnut ja kuullut kommentteja sekä puolesta, että vastaan.
Itselläni sellainen käsitys tullut noista sinkkispraystä, että jos löydät kunnon purkkimaalnia, joka sisältää paljon enemmän sinkkiä ja siten suojaa paremmin.  Wyrtiltä saa sellaista tummaa sinkki-spraytä ja sen sinkki-määrä on n. puolet siitä, mitä olisi samassa tilavuudessa oikeaa sinkki-maalia. Sitä suhautin korjaus kohtiin silloin, kun olin töissä, nykyisin vedän purkista tököttiä pintaan, että tuntuu. :D
Huom. puh. 050-5943260 
"Hubbis KM910RG L26T"

AnttiJL

#23
Itse olen miettinyt tuota Zinga-maalia ( www.scanferro.fi )
Kovin vakuuttavan oloisia kuvia Zingan käytöstä esim välimerellä poijujen suoja-maalina. Kuvien mukaan kestää paremmin kuin kuumagalvanointi sinkillä.

Kovin työläältä vaan (psykologista?) tämä kaikki tuntuu, jos olis tilat niin voisin maksaa jollekin ruostesuoja-firmalle että poistaa ruostesuojamassat pohjasta höyryllä&paineella.
Tietysti jos halvalla saisi niin voisivat mun puolesta hiekkapuhaltaa koko pohjan karkeaksi ja maalatakin tuolla Zingalla pariin otteeseen. Kuulemma iskuista tuo maali vain kiillottuu, tiedä sitten miten kestäisi pohjassa ilman massaa (maahantuojan mukaan paras ilman maalin peittoa).

Nämä hommat ovat vähän sellaisia vanhassa autossa että pistää miettimään kaikkien asioiden kannattavuutta. Kaikista mukavintahan olisi laittaa auto kerralla sellaiseen kuntoon että riittää ku kerran kesässä nostaa ylös ja toteaa kaiken olevan kunnossa, helppoa zingassa, kun ei pääse massan alla muhimaan. Ja jos muhii niin zinga päästää värin läpi (kai).
Tekniset hommathan ovat erittäin simppeleitä korjata, lähinnä mutterinpyöritystä. Vianhaku sitten erikseen, mutta kuitenkin.

Vielä kun jotenkin helposti ja varmasti saisi hinta-arvion töille (tai paikan jossa itse tehdä, edullisesti). Niin voisi arvioida sitten hommaa eteenpäin. Joka kesä tulee sellainen tunne että nyt tutkitaan koko Nissani pohjasta kattoon ja viat / ruosteet korjataan. Jotenkin aika vaan ei riitä ja työolosuhteiden huonous ei kannusta...  :-/  :'(

Timppa

LainaaVetäsette kunnon jäteöljyt sinne pohjiin ja koteloihin AJOISSA niin ei tarvitse lankaliimaa niin paljon myöhemmin käytellä  ;D Parasta aikaa öljyämiseen on kunnon helteet jolloin öljy leviää lisää "itsestään" ja tunkeutuu pienenpiinkin rakosiin. Laitteisiin ei tarvitse sijoittaa paljoa riittää keskikokoinen paineilmakompura pitkällä paineletkulla ja öljypistooli. Suositeltava tapa eikä edes laiton vielä. Tuolta kommentteja ja kokemuksia  http://www.dnsf.org/forum/index.php?topic=47295.0

heti ku kerrot miten päästään takaisin 1980 luvulle muutamaksi viikoksi niin vois suojata nuo omat romut ennen kuin ne on ruvennu lahoaan ;D
Nissan Cedric 2.8 TIC Y30 -86.Datsun 140y B310 -79.Datsun 200L hlc230(TM 13/1980).Nissan Laurel 2.4E slx-C32.datsun 720 king cap 4wd+2wdx3
datsun 220c -79 Nissan patrol GR y60 -91 terrano 3.0 2004

BA

Lainaa

heti ku kerrot miten päästään takaisin 1980 luvulle muutamaksi viikoksi niin vois suojata nuo omat romut ennen kuin ne on ruvennu lahoaan ;D

Myöhäistä sekin, Datsunit olivat ruosteessa jo satamassa ennen kun niitä jaettiin edes liikkeisiin myyntiin.  ;D

Timppa

Lainaa

Myöhäistä sekin, Datsunit olivat ruosteessa jo satamassa ennen kun niitä jaettiin edes liikkeisiin myyntiin.  ;D

no voi paska ;D
japaniin sitte tehtaalle..
Nissan Cedric 2.8 TIC Y30 -86.Datsun 140y B310 -79.Datsun 200L hlc230(TM 13/1980).Nissan Laurel 2.4E slx-C32.datsun 720 king cap 4wd+2wdx3
datsun 220c -79 Nissan patrol GR y60 -91 terrano 3.0 2004

micramies

Lainaa

Myöhäistä sekin, Datsunit olivat ruosteessa jo satamassa ennen kun niitä jaettiin edes liikkeisiin myyntiin.  ;D
Eikös 80-luvulla autot suojattu maahantuotaessa oikein lain nojalla? Eipähän tuo kyllä estänyt -82 Mazda 323:sta ruostumasta pahoin jo kymmenvuotiaaksi mennessä...  ::)
Nyt: Kia Rio 1,2 LX -16 / Ex: Suzuki Alto -11 / Ex: Nissan  Micra 1,0 Hit -01 / Ex: Mazda 323 BG 1,6-16v GLX sed. -90 / Ex: Mazda 323 BD 1,3 HB -82

AnttiJL

Niinh... Olen ollut jo jonkin aikaa sitä mieltä että kyllä tuo massaaminen on kaiken pahan alku ja juuri. Muhii vaan kosteus massan ja pellin välissä. Koteloissa ei tosin taida olla mitään öljyä voittanutta... Pohjassahan se ei pysyisikään.

Olisikos suomessa tilausta sellaiselle tee-itse korjaamolle? Siellä olis joka loossissa 2-pilari nostin ja lupa tehdä mitä haluaa, toki ensivalmistelujen jälkeen. (Suojaus ennen maalausta, palovaarojen minimointi ennen rälläköintiä & hitsausta). Vois kai tuo olla kannattavaa liiketoimintaakin, kunhan asiakkaita riittäis.

Tulis meikäläisellä tsekkailtua auton pohjaa muutenkin kuin katsurin kanssa.

BA

#29
Lainaa
Eikös 80-luvulla autot suojattu maahantuotaessa oikein lain nojalla? Eipähän tuo kyllä estänyt -82 Mazda 323:sta ruostumasta pahoin jo kymmenvuotiaaksi mennessä...  ::)

Jep. Ei aina ainakaan parantanut tilannetta.
Aro-yhtymän silloinen osto- ja maahantuontipolitiikka perustui pitkälti siihen että maahan tuotiin samaa mallia valtavia eriä autoja, paljon enemmän kuin niitä myytiin. Tämä johti siihen että autoja myytiin ylivuotisina, karuimpina esimerkkeinä N13-sunny, joita on tullut vastaan vuonna 91 rekisteröitynä, mutta 8v-E-koneella. -88 on kuitenkin N13-sunnyyn tullut jo 12v-GA koneet. Samaten Y30-Cedriciä on valtavasti runkonumeron perusteella vuosimallin 84/85 autoja, mutta rekisteröity -88.
Eikä ne sisällä kuivassa hallissa ole seisseet odottamassa ostajia.
Nykyään autoja ei seiso liikkeessä odottamassa ostajaa, vaan ostaja ostaa auton ja odottaa puolesta vuodesta puoleentoista. ::) Eikä se ole ollut vain Aron politiikka, säästäähän siinä kun ostaa ison erän halpaan hintaan, kun että tilaisi auton kerrallaan. Markkinat on kuitenkin olemattomat, ja sitten ihmetellään kun autot maksaa paljon ja syytetään vain verotusta...

Mitä Aron vanhat työntekijät ovat jutelleet, niin autot tulivat sateesta sisään nosturille, vedettiin massat pahimmassa tapauksessa märkään pohjaan ja takas ulos.

N13-sunnystähän on "kaksivärinen erikoismalli" jonka kyljet on maalattu listoihin asti eri värillä. Puhuvat että siksi koska olivat sen verran karussa kunnossa uudessa autossa. Liekö totta, mutten yllättyisi.

Ja sitten takas aiheeseen... ::)