Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

CG13DE (1,3 l, 74 hv) micran-moottori takavetoon..

Aloittaja ksi, huhtikuu 19, 2011, 09:31:15

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ksi

nokat tulee varmaankin nousevan auringon maasta ja pakosarja menee uusiin puihin jo sen vuoksi kun kone kääntyy eri suuntaan,, juu,boksihan se ohjaa suuttimia mutta boksiakin voi ohjelmoida ja ainahan on mega,hessu,pro,tatech yms. se nälkähän kasvaa kuitenkin syödessä ja kuten sanottu jo aikaisemmin niin noita koneita näyttäs olevan tarjolla kohtuu hintaan jos sattuu mossahtaan.. ja kuinka pitkälti sitten tuo ga16de on samanlainen kuin cg13de eli mitä tapahtuu kun vaihdetaan esm:nokat,pakosarja,lisää ruttua,isompi läppä,ga16de:n suuttimet+boksi??? ei ole tainnut kukaan koittaa..

esm:fordissa(joo,kirosana mut anyway) 1.8 zeteciä on 105hp ja 130hp,erona on läpän koko joka muuttuu 34mm/105hp ja 52mm/130hp ja vielä parempi jos viitsii vaihtaa tehokkaammasta imusarjan joka on paremmin virtaava  ;)

joka automerkillä on näitä mielenkiintosia kikkoja joita käyttämällä voidaan tehoa saada merkittävästikin,huokeaan hintaan ja kohtuu helpolla.

ps. tuo fordin tieto ei ole mitään mutu-tuntumaa vaan ihan escortin kirjasta sekä dave brooks engines-firman penkittämää tietoa.

ILVES-Joe

Mallailin A-takavetovaihteistoa MA10 moottoriin ja kaksi ylimmäistä ja kaksi alimmaista kiinnitysruuvia sopi sekä ohjaritappeja, pienellä modaamisella pari ruuvia lisää ja jos CG13 on sama kaaveli niin ei pitäisi olla muuta kuin pikkufiksauksia vauhtipyörän, startin ja kytkimen suhteen.

Eipä kannata esim. 100A:han harkitakkaan muuta kuin MA12 tai CG13 konetta, -60 luvun A-moottorin voi unohtaa... ;)

Kuvassa vasemmalla A15 ja oikealla MA10 lohkot:
Fairlady SPL310, Bluebird 410 historic rata-auto, LB10, FG103. KPLE10, LE10 5kpl, K10, K11
http://www.koskenkorvankyla.fi/
http://www.ilvesjoki.fi/

ksi

#32
BA kirjoitti alkupäässä: Jos yhtään auttaa, niin K10 Micran MA-koneiden 5v laatikko on 100% sama kuin K11 Micran CG-koneiden 5v. Tämä tieto on Nissanin omista kirjoista, en ole tutkinut itse käytännössä. Tätä tukee myös se että K11-CVT-automaatti on sovellettu bolt-on K10 micraan briteissä.
Eli jos löytyy joku takaveto MA-kone sovellus, se on käytännössä ihan sama soveltaa sitten CG-koneenkin perään.

eli nythän näiden mukaan asia on niin että,A-takaveto aski perään ja BAANALLE ,eikös näin?


minkähän takia aussi ja new zealand poijjaat sitten modaa tuota toyotan T-50 askia noihin?  :-?

x-1


BA

Toyotan loota on 5v? A-koneen 5v takavetolaatikot ei ole turhan yleisiä...

Pistänpä kuvan kirjasta, hetki vaan kun se tulee jostain muuttolaatikosta vastaan...


ksi

#35
BA: jos jaksat/viittit niin laitatko kuvia A 12,14 ja 15 laatikoista kun tämän päiväsen oman tutkimus/tiedustelu reissun mukaan niissä on koko eroja.

ensimmäisen laatikon paikansin omilta kyliltä puhelimitse(ilmeisesti a12) ja viikon päästä saa varmuuden,mikä on ja paljonko köyhdyn  :o

taitaa aussi/zeland poijjaat laittaa ne T-50 siksi että niistä sielläpäin saa tehtyä halvemmalla välitettyjä/suorakytkyjä. ja tarjontaakin siellä hiukka erillain..

BA, juu T-50 on 5-lovinen,käytetty vakiona esm. gt corollassa,joissakin diesel dx:ssä tavattu sekä joissakin carinoissa,takaveto celicasta en ole varma onko ollut siinä vakiona koskaan. ainakin lampola,rs-auto ja hermasson tekee T-50:STÄ kisa kamppeisiin suorakytkyjä. aika harvon näkyy myynnissä,varsinkaan järkihintaan edes vakio-askina.

ksi

taas on osia kyselty ja bongailtu,nyt näyttäs että kohta ois finnin aski+ välitetty a-sarjalaisen aski tulossa projektia varten,välitetystä ei vielä muuta tietoa kuin a-sarjalaisessa on ollut paikallaan,saapa nähdä montako lovea löytyy ja mikähän malli se on. kardaania vaan ei ole vielä tullut joutilasta vastaan.. onko tuosta cg13de kannesta kellään kokemusta kanavien muotoilusta,venttiilien suurennoksesta ja palotiloista? samat laithan niitä yleensä koskee,mut lähinnä että onko suomessa noita kaiveltu ja kenen toimesta,sekä tietysti tulokset kiinnostaa  ::)

ksi

kokeilimpas piruuttani toyotan k-laatikon ja t-laatikon kytkin levyä tuohon cg13de laatikon kytkin-akselille,kumpikin oli isommalla reiällä/poorilla. k-laatikon kytkin-levyn halkaisija on sama kuin tuon nissanin.

BA

LainaaBA: jos jaksat/viittit niin laitatko kuvia A 12,14 ja 15 laatikoista kun tämän päiväsen oman tutkimus/tiedustelu reissun mukaan niissä on koko eroja

A-koneen laatikoita mulla ei ole, ei irrallaan eikä autossa. Etuvetojen laatikoita oli kasa, mutta nekin meni lahjoituksena eteenpäin... Ilveksellä vois ollakin nuo pyydetyt?
Micran ja CG-koneiden Nissanin tehtaan paperimateriaalia on melkosen paljon. Ne on tallin perällä paffilaatikoissa ja voin kyllä olennaiset osat kuvailla/skannailla kun vaan tää muutto hiukan etenis. Nyt sinne sentäs pääsee jo, kun vaan löytäs oikeen laatikon... ::)

ksi

BA paperin skannaus ois kyllä hienoo,niin saatas vertailla eri askeja,itse kävin tänään mallaamassa a-laatikon kytkinkoppaan tuota cg13de:n  koneen ja laatikon välistä peltiä ja ainakin tuohon "malli" koppaan verraten  vain ylimpien 2 pultin reikiä joutuu leventään ovaaliksi sisälle päin molempia about reiän verran.

ILVES-Joe

#40
Takavetoisen A-moottorin vaihteistoista on siis kysymys. (?)
A12 vaihteiston erottaa parhaiten ulkoisesti kytkinkopassa olevista vahvike"vampuroista" kun muiden vaihteistos ovat ulkopuolelta sileämpiä.
Mielestäni/muistaakseni A12 vaihteisto on ulkomitoiltaan hieman pienempi.
Sisällä isompien moottorien vaihteistoissa voi olla eroja välitysten kanssa ja ovat myös leveämmillä rattailla kuin A12 vaihteistot.
Tarkempaa vertailua en ole tehnyt enkä selvitellyt välityksiä mutta kannattaa laittaa sellainen sileällä kytkinkopalla oleva vaihteisto.

A-moottorin 5-vaihteiset ovat harvinaisia ja hinnat alkaen 500e eli jos viisi vaihdetta on pakolliset niin kannattaa harkita muuta merkkiä.
Fairlady SPL310, Bluebird 410 historic rata-auto, LB10, FG103. KPLE10, LE10 5kpl, K10, K11
http://www.koskenkorvankyla.fi/
http://www.ilvesjoki.fi/

ksi

#41
juu,a-koneen persiis se on ollut kiinni tuo ekana testattu laatikko(mikähän lie on,kun ei ole finni eikä vanette ainakaan ulkonäöltä),sen jälkeen on testailtu finnin askiin tuloksena pultin reikien muokkausta ja startin kanssa hiplailua,pl:n laatikko aivan liian iso kehältään(tietysti siihen ois helppo tehdä laippa kun ei varmasti kohdakkain satu),sitten erään kerholaisen luona vertailtiin vaneten askiin(sama homma kun finnin askissa)kiitokset avusta,nyt ilmeisesti ei enää ole mahdollisuuksia kuin J-laatikko,vai hoksiiko joku jotain muuta? entä onko diesel-koneisissa takavetosissa vielä jotain eri mallin laatikoita?

ksi

ilmeisesti ei tietoa noista diesel-takaveto laatikoista? entäs j-laatikkoa irrallaan täällä pohjois-suomessa et sais verrattua välipeltiä kytkinkoppaan?

ILVES-Joe

Miksi hylkäät A-moottorin vaihteiston?
Sehän sopii lähes "heittämällä", pikkuviilausta reikien kanssa ja jonkin verran startin ja kytkinsydeemien kanssa.
(tuskin helpommalla et vierasta laatikkoa saa moottoriin sopimaan)

J-moottorin vaihteistoja on vielä hankalampi löytää kuin A-moottorista.

Ehkä helpoin olisi tehdä välilaippa jolloin vaihteistolla ei ole oikeastaan väliä vaan saa valita muilta ominaisuuksilta sopivimman.
Fairlady SPL310, Bluebird 410 historic rata-auto, LB10, FG103. KPLE10, LE10 5kpl, K10, K11
http://www.koskenkorvankyla.fi/
http://www.ilvesjoki.fi/

ksi

en hylkää A-vaihteistoa vaan luontaista uteliaisuuttani tyydytän kun kattelen ja opiskelen,mitä kaikkea on datsunilta ollut tarjolla..

StanLaurel

Paras (?) vaihtoehto on Toyotan T40/T50 laatikko, kohtuullisen kokoinen/painoinen, kestää tehoa enemmän kuin Micran padasta saa irti ja eikä mahdoton löytää. Nelivaihteisia löytyy joka nurkalta ja viisilovisiakin kohtuu vaivalla/rahalla, noita kun on ollut Carinoissa, Celicoissa ja Corollissa jo 70-luvun alkupuoliskolta lähtien. Välilaipalla kiinni tai hitsailemalla Micran ja Toitsin kytkinkopat sopivasti yhteen.
413962 ¤ 150151 ¤ 91215 ¤ 25321

ksi

toyotan askit on aika tuttuja entuudestaan,mut nämä datsunin takaveto-askit hiukka oudompia,noo tutkimista vaan niin kyllä nekin on kohta tuttuja :D

ei vissiin kellään sitä j-laatikkoa irrallaan?

ILVES-Joe

Minulla on J13 moottori ja sen perässä vaihteisto kiinni mutta on sellaisessa paikassa että pois en ota sitä/ei saa otettua ennenkuin talliprojekti on kunnossa ja puran väliaikaisen varastoinnin eli toivottavasti ennen talvea... oma tarve laatikolle on sen mahdollinen sopivuus Fairladyyn joten en myy.
Fairlady SPL310, Bluebird 410 historic rata-auto, LB10, FG103. KPLE10, LE10 5kpl, K10, K11
http://www.koskenkorvankyla.fi/
http://www.ilvesjoki.fi/