Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

CG13DE (1,3 l, 74 hv) micran-moottori takavetoon..

Aloittaja ksi, huhtikuu 19, 2011, 09:31:15

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

ksi

onko kellään tietoa löytyykö tollaseen mottiin passelia takaveto-vaihteistoa mistään autosta? tuolla aussi-sivuilla seikkailtuani löysin kyllä juttua että sieltä suunnasta vois löytyä välilaippaa pulsarin askiin(vai käykö jopa suoraan?) ja toyotan t50&k50/k40 laatikkoon. myös mittakuva ko.moottorin kytkinkopan pulttijaosta kiinnostas..

ksi

ei kellään mitään tietoa aiheesta??    :-/

BA

#2
Joskus muistan nähneeni jossain brittisivulla että olis käytetty kans tojotan laatikkoa. Kone oli B210:ssa.
Mutta samapa kai se minkä laatikon sinne tuuppaa, välilaippa on pakko tehdä kuitenkin. Helpointa lienee piirtää itse malli irtomoottorista.


Migi tais joskus suunnitella samanlaista johonkin vanhempaan datsuniin? Sama on käynyt itselläkin mielessä joskus...

ksi

tuossa taas puoli yötä surffatessa pitkin nettiä löytyi sellaista huhuilua että a15 aski vois mennä lähes bolt on-tyyliin,eihän kellään sattus oleen cg13de ja kyseistä askia irrallaan sekä mielenkiintoa käyttää niitä toisiaan vasten?

oma kone kun saapuu vasta viikon tai kahden päästä eikä ole kuin toyotan laatikoita varastossa..

jos jollakin on cg13de:n laatikkoa irrallaan niin jaksasko mitata kytkinakselin pituuden kopan pohjasta akselin nokkaan..

BA

#4
Jos yhtään auttaa, niin K10 Micran MA-koneiden 5v laatikko on 100% sama kuin K11 Micran CG-koneiden 5v. Tämä tieto on Nissanin omista kirjoista, en ole tutkinut itse käytännössä. Tätä tukee myös se että K11-CVT-automaatti on sovellettu bolt-on K10 micraan briteissä.
Eli jos löytyy joku takaveto MA-kone sovellus, se on käytännössä ihan sama soveltaa sitten CG-koneenkin perään.

Olikos japaniassa joku MA-koneinen takaveto? Rata-auto Nissan Saurus?

Nissanien kytkinkopan pulttijaot on muutenkin silmämääräsesti aika lähellä toisiaan oli moottori mikä tahansa. Tuskin mikään ihan yks yhteen on?
A15-koneen perästä on vaan vaikea löytää 5v-laatikkoa, jos sellasta haluaa. L-koneen perästä löytys sitten hiukan helpommalla 5v. Startin paikka vaihtelee.

Itse tutkisin melkein miten CA18 loota 200SX:stä istuu CG koneen perään.

ksi

tuosta ca18 askista olikin juttua tuolla aussi/uusi-seelanti sivuilla(jäi viime yönä luku kesken kun alkoi silmä luppasta liikaa  :-[ ),ei sattus oulunseudulla kellään olemaan ca18 irrallaan? vois tehdä paperi mallin reikäpiiristä ja kun saa koneen niin vertailla.. pitää taas täs yötä myöten tonkia nettiä lisää aiheesta..

Miikka

SX:n loota on tyypiltään FS5W71C ja siihen saa käymään vanhemman 71B:n kytkinkopan pikkumuutoksilla jos se L-koneen jako ois lähempänä.
ison C:n ja pikku V:n [b]huoltopäälikkö[/b]
Nissan Patrol 160 T Super Roof
Datsun 100A*rojekti 1.4T*
Datsun 100A@140A
R20&K11

[u]Datmönkijä 150AY[/u]

ksi

tutkintaa ulkomaan elävien sivuilla tehty ja meinasivat eräällä sivulla että a15 aski kävis,1kpl pulttia lukuunottamatta..

lisäksi mieleen juolahti että cg13de:ssähän käännettynä takavetoon tulee "virranjakaja" rintapeltiä vasten,hhmm.. konetta tarpeeksi eteen vai patti rintapeltiin.. eräs ehdotus oli tuossa tutulta että käviskös pykälää uudemman micran sytytys jossa "puolat" tulpanjohdoissa?

BA

#8
K11 on myös suoraan puolahatuilla 00-03. Moottori tosin ei oo CG13DE vaan (1.4l) CGA3DE ja litrasena CG10DE. Eli viimestä faceliftiä olevissa.

Eiköhän ne silti toimi ihan suoraan CG13DE:ssä, tai ainakin johtosarja ja ecu vaihtamalla.

Edit: K12-micraa löytyy tietty samoilla CG-koneilla ja "suorasytkällä".

ksi

tuo elintenluovuttaja on ex-omistajan mukaan 1997 ja normitulpan hatuilla,missähän hinta luokissa nuo puolalliset johdot ja ecu liikkuu? onko kellään varmuutta niiden soveltuvuudesta tohon "vanhempaan" koneeseen?

laatikko asia edelleen tutkinnassa näin teoria asteella kun ei ole vielä elintenluovuttaja pihassa.. miten noihin cg13de moottoreihin on nokkia ja peltisarjaa tarjolla käytettyjen puolella?

mikan

Mihin autoon tätä ollaan istuttamassa ja miksi juuri tuo moottori?

t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

BA

#11
Fyysinen sopivuus itse hatuille on varmaa CGA3DE koneesta CG13DE koneeseenkin. Jakajan paikkahan siitä pitää tulpata, ja tod.näk hommata myös suorasytkällisen koneen johtosarja, ecu, ja mahdollisesti jotain antureitakin (kampi/nokka-akselin anturit???). Ihan arvauksia nämä, mutta puolahatun tiedän sopivan varmasti suoraan CG13DE koneen päälle.

nissan4u.com kertoo varaosanumeroita :)

Jos joskus saan muutettua niin voinen kaivella kirjoja lisääkin oikeen kirjoista. Ei tosin ainakaan seuraavaan 1-2kk...

Mutta noita suorasytkiä on muitakin vaihtoehtoja kuin micran oma, ja mahdollisesti helpommalla ja halvemmalla rakennettavissa. Micran omat hatut motonetin listalta 88€/kpl... :-X 88€x4=kokonainen varaosa-auto kaikkine osineen. Nytkin on nettiautossa yks K11- CG10DE kolaripeli josta nuo saisi, ja muutkin tarpeelliset osat...



Elä Mika kysele turhia (kiinnostaa muakin ;D), hieno moottorihan se on, ja ainakin ausseissa otettu mukavia tehojakin mitättömillä muutoksilla. :)

ksi

nissan A15      1488 cm3      51 kW (70 hv) @ 5200 r/min      113 Nm @ 3200 r/min

toyota 5K-J, 83 PS (61 kW) at 5,200 rpm

CG13DE (1,3 l, 74 hv)

eli syitä on monia a15 vanhaa tekniikkaa,paino?,koneiden saatavuus?teho?

5k vanhaa tekniikkaa,hinta,teho,paino,saatavuus..

CG13DE (1,3 l, 74 hv) edellisiin verrattuna lähes ilmainen,16v,uutta tekniikkaa,löytyy ns.joka kylältä,teholtaan vakiona noiden välissä,suomessa arviolta 10000kpl enemmän joutilaana,rakentamisen ilo/katsastus-setän riemu  :-?

jaa,että mihin koriinko.. sanotaan nyt vaikka et pieneen japanilaiseen takavetoon  ;)

sit jos menöö hankalaksi niin tehdään putkirunkonen  :o





Tare

Huom. puh. 050-5943260 
"Hubbis KM910RG L26T"

StanLaurel

413962 ¤ 150151 ¤ 91215 ¤ 25321

ksi

liekkö tuohon ns.normi tulpilla olevaan ihan tarvikkeena "tulppaa" jakajan reikään kannen päähän?

ensimmäisenä koittaa löytää laatikko joka passaapi koneeseen tai sit välilaipalla,sitten kun kone ja laatikko naitettu sekä kytkin pelaa niin nostan "vanhan" pois nokalta,, kaikki irrallaan niin valmiiksi kuin suinkin  :-/

mikan

OT. Mua on usein houkuttanut ajatus laittaa johonkin sopivaan autoon eteen kuplan moottori. Niitähän on vakiona 1.2 - 1.6 ja tehot luokkaa 30 - 50 heppaa, joten menee pykälien puitteissa melkein mihin vaan.
Muutoskatsastuksen jälkeen saa virittää ja jos sitten vahingossa vielä vaihtuis sisuskalut 2.3 kokoon.  :)
Kevyt, edullinen ja viriosia löytyy.

t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

ksi

OT. kuppelinkoneesta sen verran että edullisuus on virittäessä siinäkin suhteellinen käsite.. keskivertoa parempi jokkiskone alk:2500e...   :o

mikan

Joo, sen verran on tullut germaania harrastettua että aika hyvin on homma tiedossa. Pitkään oli ahdettu 1.8 kuplassa ja nyt odottelee 2332 pääsyä kirpun perään.
Mutta jos vertaa vaikka Datsunin moottorin porautukseen ja uusiin mäntiin, niin kuplaan saa esim. 94 männät ja putket 230 eurolla sekä 84mm kampiakselin 300 eurolla. Tuohon toki koneistukset päälle, mutta runkomoottori syntyy aika edullisesti.

t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

ksi

OT.totta tuokin,ite aina ollut vähän nihkeä noihin:katsastettu 1.6 mut todellisuus jotain muuta,se on kuitenkin vahingon sattuessa sitten kaikki ns.laittoman auton omistajan piikissä..

vrt:kuten tämä vasta tapahtunut rekan ja henkilöauton törmäys.. HA kolmion takaa eteen ja rekkakuski tuomitaan kun oli ylikuormaa..

ksi

mut asiaan,millasethan tuossa vm97 luovuttajassa mahtaapi olla välitykset?

ksi

no niin,elintenluovuttaja saapui pihalle ja äkkiseltään katseltuna ainakin se virranjakaja on sitten finito,joko kolarissa missä kampe ollut lentänyt hivakkaan tai irroteltu jälkikäteen(löytyi lattialta autosta),huomenna operaationa koneen pyöräytys ja mahdollinen irrotus,tuli ostettua ihan kunnossa oleva samanmoinen toinenkin niin alkaa siitä parsia pikku vikoja pois et saa leimalle sen  :D

tosin syyhyttäs kyllä päästä mittoon laatikkoa paikalleen  8-)

ksi

tässäpä linkkiä cg13de koneiseen finniin uuden-seelannin kerhosivuille..

http://www.datsun.co.nz/phpBB3/viewtopic.php?f=9&t=940

löytyi tuossa yksi yö,silmät ristissä tietoa etsiessä  ;D

ksi

yön tunteina tulleita hajatelmia.. kuinkas pitkälti nuo ruiskujen suuttimet passaapi ristiin näissä micran,primeran,almeran koneissa? eli ajatus leikkinä esm:1.6 suuttimet tohon 1.3:n tai jopa vielä julmemmat..

ksi

kellään ei tietoa suuttimien sopivuudesta ristiin? sitten yksi mieleen tullut asia on että kun tuossa elintenluovuttajassa on NATS-ajonesto niin onko ohjaus siinä samassa boksissa kuin sytön/ruiskun ohjaus? siitähän tulee ongelma kun siirtää eri kamppeeseen tuon koneen ja ei todellakaan tule ajonestoja.. onkohan sitten hankittava estoton boksi ja passaako se johtonippuun vain liittimen paikalleen laittamalla?

BA

#26
nissan4u.com  :)
Sieltä tutkimaan varaosanroita.

Jos nyt en ihan väärässä ole niin CG-koneen suuttimet olisi samat kun ainakin GA1*DE koneissa. Mutta varaosanrollahan se selviää.

"NATS II" (eli avaimen sirun tunnistava ajonesto) on siinä samassa ecu-laatikossa. Briteistä saa "ohitettua"  ns. rallikäyttöön tehtyä boksia, mutta väitän että esim. Harinen (www.hestec.fi) pystyy ihan samaan, tai tehtaan Service Manualin kanssa kuka tahansa hiukan älynystyröitä hieromalla ja liititimen pinnijärjestystä tutkimalla.
Tuo avaimen sirun tunnistava systeemi on kuitenkin melko "murtovarma", ja jossain NATS:ia käsittelevässä kirjassa sanottiin että kun avaa minkä tahansa liitoksen NATS-piiristä pitäisi kytkeä auto Consultin perään (Nissanin oma tietokonesysteemi jolla pääsee moottorinohjaukseen käsiksi)
Tuosta NATS ja boksiongelmasta löytyy juttua useammastakin aiheesta muutama sivu takaperin (tammi-helmikuulta kait?)

Netistä saa ConZult:ia (ja muutamia muitakin ilmaisohjelmia) joka on vastaava ohjelma, mutta käsittääkseni sillä ei pääsisi NATS:iin käsiksi?  Ja tarvitaan välijohto tietokoneesta auton pistokkeeseen, saa suomalaisistakin verkkokaupoista 20-70€ hintaan.

ksi

vaan,vaan,tuota noin.. nyt kun ajatellaan maalaisjärjellä(tiiä sit toimiiko sekään) niin boksinhan pitäisi kaiketi olla sama estollisessa ja estottomassa,muilta osin kuin tuo esto eli jos nakkaa estottoman boksin paikalleen ja virtaa perään niin pitäs koneen pelata(boksihan sen virran katkoo eston ollessa päällä?) jopa johtonippu taitaa olla sama lukuunottamatta virtalukon tunnistimen piuhaa.. epäilen vain ilman tietoa..

suuttimista ajatus lähti kamulta et laittas esm.1.6sta niin sais vähän reilummin soppaa ja jopa vaikuttas tehoihin???

BA

#28
DNSF:n puolelta saa 200SX:n CA18DET koneen suuttimia jatkuvasti pilkkahintaan...
Mutta eipä se pelkkä suutinten vaihto riitä, väittäisin että vakiosuuttimet riittää melko pitkälle. Ja mikä sitä soppaa lisää lykkää suuttimille jos ei moottorinohjaukseen kosketa. Mihin sitä soppaa tarvitaan lisää, jos ei tehdä mitään vaikka nokille ja pakosarjalle... Tai laiteta puhallinta... Niitäkin muuten saa ainakin autsraaliasta bolt-on kittinä, pitänee tosin hiukan puristuksia laskea myös...

Kyllähän CG13DE kone toimii toisen CG13DE koneen ECU:lla, ei se NATS siihen vaikuta. Johtosarjojen yhteneväisyys kannattaa varmistaa melkein ensin.

eepo

Nissaneissa on ainakin kahden kokoisia sivusyöttöisiä(sidefeed) suuttimia fyysisiltä mitoiltaan, toiset on leveempiä halkaisijaltaa ja tarvii erilaisen polttoainekiskon.
Voi olla että ga16de:n suuttimet sopii cg13de:n polttoainekiskoon.
Tuolla on paljon juttua.
http://www.micra.org.uk/