Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

-99 Maxima V6 ilmastointi

Aloittaja Latz, kesäkuu 09, 2011, 09:26:32

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Latz

Maximamasta korkkasi kompuran päässä olevan hihnapyörän laakerit ja kytkin. Kompuran akseli pyörii. Tuota kytkintä en löytänyt kun yhdestä paikasta ja pyysivät siitä yli 600 euroa eli ei kiitos. Kompuran tyyppi on 92600 2Y001. Käykö tähän joku muu malli jos vaihtaa koko paketin (esim uudempi Maxima)? Tätä mallia kun ei löydy purkaamoilta.

Jenkeistä löytyy http://www.discountacparts.com/1999/Nissan/Maxima/A-C_Compressor.html   ja sieltä malli 60-00804-NA joka ymmärtääkseni käy. Auto on loppuvuoden mallia.

BA

#1
http://www.elstock.dk/ ja tuotenro 51-0641 vastaa tuota nissanin nroa. Suomessa maahantuojia Startax ja Koivunen. SX:llä näkys olevan hyllyssä. Hinnaston tukkuhintaa en viitsi edes kertoa koko kompuralle... ;D


Villi veikkaus vaan on että ilmastoinnissa on muutakin vikaa, ja uusikin kompura kilahtaa suht äkkiä... :-X

Latz

Paikallisessa liikkeessä hinta uudelle kompuralle oli 800 euroa. Joku netin Nissan-liike pyysi 2000 euroa eli hintahaarukkaa löytyy. Jenkeistä tulisi hintaa rahteineen noin 300 euroa.

Mikä se muu vika voi olla mikä hajoittaa kompuran, itselle ei ainakaan tule äkkiä mitään mieleen.

BA

#3
Lainaan itseäni:

Lainaa...........


Kompressori nostaa kaasun paineen niin korkeaksi että se nesteytyy. Nestemäinen kaasu kulkee kuristimen läpi jossa ihan mekaaninen termostaattiventtiili säätää sisäkennolle (höyrystimelle) tulevan nesteen määrää. Höyrystimellä nestemäinen kaasu lämpenee (imee lämpimästä sisätilasta itseensä lämpöä) ja jatkaa matkaa lauhduttimelle jonka tehtävä on lämmittää kaasua niin paljon että on kokonaisuudessaan kaasumuodossa. Kuivain suodattaa kaasun ja poistaa siitä kosteutta. Periaatteessa jos kaasu pääsee nestemäisessä muodossa kompressorille, kompressorivaurio on jotakuinkin taattu, neste kun ei oikein painu kasaan.
...................

Eli kylmäaine pääsee nestemäisenä kennolta kompressorille asti->neste ei painu kasaan->vastaisku. Se että mikä osa piiristä ei mahdollisesti pelitä onkin sitten vaikeampi sanoa täältä käsin... Tukossa oleva kenno keulalla riittää.

Magneettikytkin kyllä kuluukin ajan kanssa, ei sekään mitenkään poikkeuksellista ole.

Cedricisti

#4
Kenen valmistama se kompressori on? Sanden? Kompurassa pitäisi olla tarra josta ilmenee valmistaja ja malli.
Nimittäin etsintätyö helpottuu kummasti kun tiedetään kompuran valmistaja ja malli, samaa kompuraa kun on melkolailla satavarmasti muissakin kuin Maximoissa.

BA


Latz

#6
LainaaCalsonic numeron mukaan...
Juurikin näin ja malli oli 92600 2Y001.
Alla on suluissa toinen osanumero 2W601 45010

Cedricisti

#7
Koko kompura 190USD postiin kuskattuna

On niin julmetun kallis tuo kytkin&hihnapyörä että ei kannata erikseen ostaa, nissapartzonessakin reilut 300USD ja sillä rahalla saa uuden kompressorin jossa samat osat siis mukana.

grunertee

#8
latz: Meinasit varmaan kuivaimen vaihtaa samalla kompuran vaihdon yhteydessä ?  ;) Toimiko ilmastointi normaalisti ennen kosahdusta?
B11 Datsun-Nissan Sunny Van 1.5T (E15ET) DX -90
N13 Sunny Sedan 1.6 GTI (CA16DE) -88 S/C (toyota sc12) IC+WMI RIP
N13 Sunny HB 1.5T (E15ET) -87 A/C RIP
AR 156 V6 -99 RIP
Volvo V40 D2 -14

Latz

Ilmastointi toimi ennen hajoamista normaalisti. Hihnapyörästä oli laakerit levällään, hihnapyörän päällä olevista liuskoista oli niittejä irti ja hihnapyörän sisällä oleva toinen pyörä oli saanut lämpöä. Itse kompura pyörii käsin kokeillen normaalisti.

Ei ollut kuivaimesta mitään tietoa ennen tätä. Osa ei ole näköjään kallis eli pitää laittaa sekin tilaukseen.

BA

#10
Ei se käsin pyöriminen tarkoita vielä että ei olis kompura enemmänkin rikki.
Kompurassa on yleensä 3-6 mäntää, ja jos ykskin niistä tai venttiileistä on päreinä ja matkalla kohti kuristinta ja höyrystintä, niin suosittelen että koko kierto putsataan niistä metallinkappaleista... Kennoihin ne jää jumiin, ja pienempi silppu on sitten siellä kuivaimessa.
Mahdolliset tukokset aiheuttaa sitten jatkossa lisää ongelmia vaikka uuden kompuran vaihtas.

Kompura voi pyöriä hyvinkin näppärästi ilman yhtä mäntää. Pieni vastus siellä käsin kyllä tuntuu.

Se kenno keulalta kannattaa jokatapauksessa putsata paineilmalla, ei maksa mitään ja käy samalla vaivalla...

grunertee

latz: Yksi vaihtoehto on se että otat kompuran irti ja katsot onko liittimissä metalliroskaa ja jos mahdollista, niin avaat vielä kompuran ja katsot näyttääkö se vaurioituneelta. Tuotahan voi harrastella rauhassa vaikka osia odotellessa jos ei muutakaan keksi  ;) Jos ei ole liikkeelle lähteneestä metalliromusta selviä viitteitä kohtuullisesti selvitellen niin laitat sitten vaan uuden kompuran ja kuivaimen. Luulenpa että tossa pääsee monella tavalla ihan hyvään lopputulokseen.
B11 Datsun-Nissan Sunny Van 1.5T (E15ET) DX -90
N13 Sunny Sedan 1.6 GTI (CA16DE) -88 S/C (toyota sc12) IC+WMI RIP
N13 Sunny HB 1.5T (E15ET) -87 A/C RIP
AR 156 V6 -99 RIP
Volvo V40 D2 -14

nokianmies

löytyy kompura samalla tyyppinumerolla.soita jos on tarvetta.puh 0400-588332

Cedricisti

Lainaalöytyy kompura samalla tyyppinumerolla.soita jos on tarvetta.puh 0400-588332


On se kyllä melkonen velho tämä nokianmies.

Latz

Lainaa


On se kyllä melkonen velho tämä nokianmies.

Apu löytyi sieltä ja pari muutakin osaa.