Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

100A:sta muutamia kysymyksiä

Aloittaja jope_harju, huhtikuu 11, 2011, 08:29:17

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jope_harju

Terve

oon nyt muutaman päivän ajellu tuommosella sata-amppeerilla joka tuli mulle vaihossa. Leimattu peli. Muutamia kysymyksiä tulee mieleen kun en ole vielä ehtiny edes kirjastosta korjausopasta hakea. Missä tuosta löytyy flektin anturi? Flekti on nykysellään muutettu katkasijalla toimivaksi, syystä jota tiedä en. Ois helpompi jos se pelais omia aikojaan... Sitten oikeestaan isoin ajoa haittaava tekijä: bensamittari ei toimi. Mistä se anturi löytyy, pitääkö koko tankki pudottaa irti ennenku pääsee käsiksi sinne anturille? Ja vissiin tuo käypi liian laihalla, meinaa nykiä kun puottaa ryypyn pois päältä, ryyppyä vähäsen kiskasee päälle ni meno tasaantuu. Pittää kaivella sieltä se ilmaruuvi jostain varmaanki. Helekkarin hyvä tuo on lähteen käyntiin. Mitä matskua venttiilikoppa on, ts. kiillottuuko helposti vai etsinkö suosiolla jotakin sinistä maalia siihen? Niin ja ovatko takavalojen kehykset alunperin hopeaksi vai mustaksi maalatut?

Tässä kuva autosta: http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img2997011.jpg

Ja tässä sen entinen elämä, rekisterinumero on vaihtunut jossain vaiheessa mutta otteessakin lukee tuo vanha rek.nro. : http://www.minunauto.com/auto/15192

Tosiaan tuossa on dvd-näytön reikä toisessa penkissä, pitää vaihtaa se kun se on muutenki reuhkastu rikki koko selkänoja. Vyöt vaihdan kanssa, varmaan saabista adoptoituihin nykyaikaisempiin. Tarkotus oli myyä tuo auto eteenpäin maltilliseen noin tuhannen euron hintaan mutta nyt kun oon ajellu niin ehkä pidän itsellä kuitenki vähän aikaa. On se niin hauska autoksi  ;D

Miikka

#1
LainaaMissä tuosta löytyy flektin anturi?
Alavesiletkusta pitäisi löytyä T-haara jossa anturi.

LainaaSitten oikeestaan isoin ajoa haittaava tekijä: bensamittari ei toimi. Mistä se anturi löytyy, pitääkö koko tankki pudottaa irti ennenku pääsee käsiksi sinne anturille?
Juu, pitää puottaa tankki pois jos ei sitten ole niin hyvä tuuri että olisi jostain oikean takarenkaan takapuolelta johdot poikki, sieltä menee auton sisälle piuha(t).

LainaaOn se niin hauska autoksi  ;D
Niin  ON :D
ison C:n ja pikku V:n [b]huoltopäälikkö[/b]
Nissan Patrol 160 T Super Roof
Datsun 100A*rojekti 1.4T*
Datsun 100A@140A
R20&K11

[u]Datmönkijä 150AY[/u]

BA

LainaaMitä matskua venttiilikoppa on, ts. kiillottuuko helposti vai etsinkö suosiolla jotakin sinistä maalia siihen? Niin ja ovatko takavalojen kehykset alunperin hopeaksi vai mustaksi maalatut?


Venttiilikoppa on peltiä. Kai sen kiillottaakin, jos ei oo pahasti ruosteessa.
Takavalojen kehyksiä on pariakin eri väriä, yleisimmin tumman harmaat, seassa jotain metallipölyä tms. Täsmälleen oikeaa väriä ei ole tainnut kukaan vielä löytää ainakaan kilikalipurkissa.

100amppeeri

Lainaa
Niin ja ovatko takavalojen kehykset alunperin hopeaksi vai mustaksi maalatut?

Hopeaksi

mikan

Onpa 100A komistunut sitten minunauto.com-kuvien. Yleensä bensamittarin toimimattomuus johtuu siitä ettei tankin luona oleva piuha ole kondiksessa. Asiaan voi myös vaikuttaa, jos siihen on vaihdettu kotimainen laatikkotankki tai sitten muovitankki. Anturin maadoitus pitää olla silloin kunnossa.
Flektin anturi on kuskin puolella sisälokasuojassa kiinni olevassa "putken pätkässä". Ihan siinä alavesiletkun tuntumassa.

t. Mika
Datsun 100A 1.4 turbo injection intercooler
+ vaihteleva määrä muita 100A Datsuneita

jope_harju

#5
LainaaOnpa 100A komistunut sitten minunauto.com-kuvien.
Kyllä hyvinkin. Mullakin on senverran pussia housunlahkeessa että mieluummin näen tuollaisen, nykyään jo suhteellisen harvinaisen auton lähempänä orkkiskuosia kuin p-ralliin varusteltuna. Että ei tähän ainakaan tule spoilereita ynms hienouksia takaisin  :)

Lainaa...jos siihen on vaihdettu kotimainen laatikkotankki tai sitten muovitankki. Anturin maadoitus pitää olla silloin kunnossa.

Ahaa, nyt voisi kuulostaa tutulta. Millainen tankki tuossa on alunperin ollut? Bensatankki todellakin on mallia laatikko. Onko nämä jotakin kotikutoisia viritelmiä? Täytyypä tarkistaa tuo. Olisi kyllä kätevä jos olisi joku huoltoluukku tuossa tankin päällä.

Mulla on tiedossa yksi metsänlaidassa sorapatjan päällä seissyt herranlahjojen kivittämä 100A:n raato. Se taitaa vaan vielä olla lumen peitossa puolittain. Täytyy käydä tarkastaan saako diitä mitään ehjää talteen. Joo, ja alavesiletkun anturikin löytyi. Olisihan se pitänyt huomata, etsin sitä vanhasta tottumuksesta syylärin kyljestä. Ja Miikkan vastauksen perusteella kävin jo konttaamassa vähäsen auton allakin sitä johtoa metsästämässä.

Meitäkö on täällä Kainuussa ainakin kaksi Datsunistia tällä hetkellä, Miikka?

jope_harju

Tässä vielä pari kuvalinkkiä kun nappasin ensitöikseni autosta "showtyylin" subbariasennuksen irti. Oli muuten oikesti aivan hirvittävän tiukassa.

http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img2997013.jpg
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img2997014.jpg
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img2997016.jpg
http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img2997018.jpg

Miikka

Heh, empäs huomannutkaan paikkakuntaa, juu ristijärvellä majaillaan ja päivittäin kajaanissa 100A:lla tai Cedrikillä.

Jos on metallinen laatikkotankki niin se on jonkun pajan tekemä ja mittari ei tule ikinä oikein näyttämään.

Mulla on tuossa muovitankki ja sille piti tehä maadotus uusiksi niin rupes mittari toimimaan. Sieltä takarenkaan takapuolelta kun löytää sen johon ja irrottaa sen niin pitäs jotain 9? volttia mittarilta päin tulla ja tankin runkoa/maajohtoa vasten anturin pitäs näyttää noin 20-100 ohmin väliltä riippuen paljon bensaa.
ison C:n ja pikku V:n [b]huoltopäälikkö[/b]
Nissan Patrol 160 T Super Roof
Datsun 100A*rojekti 1.4T*
Datsun 100A@140A
R20&K11

[u]Datmönkijä 150AY[/u]

jope_harju

LainaaHeh, empäs huomannutkaan paikkakuntaa, juu ristijärvellä majaillaan ja päivittäin kajaanissa 100A:lla tai Cedrikillä.

Kaveri väitti nähneensä joskus viime tai toissaviikolla OKL:n pihassa punasen 100A:n, liekö ollu sinun?

Joo, kiitos noista mittausohjeista. Hyvin selkeät. Täytyy polkasta tuohon kirjastoon katteleen josko sieltä se korjausopas löytyis.

Miikka

Lainaa
Kaveri väitti nähneensä joskus viime tai toissaviikolla OKL:n pihassa punasen 100A:n, liekö ollu sinun?

Jep, OKL:n pihalta yleensä arkisin löytää kun töissä pitää käyvä, saapi käyvä renkaita potkimassa  ;D
ison C:n ja pikku V:n [b]huoltopäälikkö[/b]
Nissan Patrol 160 T Super Roof
Datsun 100A*rojekti 1.4T*
Datsun 100A@140A
R20&K11

[u]Datmönkijä 150AY[/u]

Daset

Lainaa
Meitäkö on täällä Kainuussa ainakin kaksi Datsunistia tällä hetkellä?

No täällähän sitä :)
P12 Primera 1.6 Visia Traveller '05, J30 Maxima VG30E AT '91, Y30 Cedric SGL LD28 AT '85, LE10 100A 1.2 '76, KPLE10 120A Coupé '73, WD21 VG30 Pathfinder

100amppeeri

Missä sijaitsee 100a syylärin flektin rele? Naksuu, mutta flekti ei pyöri kun kytkee anturin piuhoihin suoraan. Toimii flektin omalla maa piuhalla ja anturin virtapiuhalla.

Mistä johtuu suuri bensan kulutus? A12 kone. Syö aina sen 10l/100km ja reippaalla kaasujalalla 12l/100km. Sytys kohdallaan ja säädöt kohdallaan. Bensan pinnan taso kohdallaan, uusi ilman suodatin, kaasari puhdistettu ja tiivistetty. Vika virranjakajan jousissa? Putki karstassa?  :-?

OH2KV

LainaaMissä sijaitsee 100a syylärin flektin rele? Naksuu, mutta flekti ei pyöri kun kytkee anturin piuhoihin suoraan. Toimii flektin omalla maa piuhalla ja anturin virtapiuhalla.

Mistä johtuu suuri bensan kulutus? A12 kone. Syö aina sen 10l/100km ja reippaalla kaasujalalla 12l/100km. Sytys kohdallaan ja säädöt kohdallaan. Bensan pinnan taso kohdallaan, uusi ilman suodatin, kaasari puhdistettu ja tiivistetty. Vika virranjakajan jousissa? Putki karstassa?  :-?
Mitä olet kytkenyt sinne anturin piuhoihin suoraan? Etkai vaan akkujännitettä? Anturin piuhat oikosulkemalla pitäisi flektin pyöriä. Aina, kun virta-avain on jossakin asennossa. (Mikäli virtalukon pohja on ehjä)

Onko sulla toi avatarkuvan vene katolla ajellessasi, sen kanssa voi sen 12 satasella viedäkin. (tämä huumorilla)
Datsuneita 1977-1979. Ja suomalaisia mopoja liikaa.

Datsuuna

Nuo vanhat kaasarikoneet vievät menovettä melko paljon nykyautoihin nähden. Datsun Finn 1200, joka suurin piirtein vertailukelpoinen 1,2L 100A:n kanssa kulutti TM:n testissä 1970 keskinmäärin 8,8L/100km eli lukema jonka nykypäivän 2L koneet vievät siistillä ajolla  ::) Valmistajan ilmoittamat 4,5L/100km mitattu 60km/h tasaisella nopeudella maantieajossa. Oma Ampperi, jossa myös 1,2L kone vei sen 7 -8 L /100km siistillä ajolla aktiivikäytössä. Säätöjen pitää olla oikein eli venttiilinvälykset, sytytysennakko, kaasuttimen seossäätö ja polttoainepinnan korkeus oikein sekä hyvät ja oikeat sytytystulpat, hyvät katkojankärjet ym. Ilmansuodatin puhdas ja pakoputki auki.
Kaiken ne autot juo minkä tankkiin laittaa  ;D
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

cedricfan

180B SSS ja saa tehdä töitä että vie paljon yli kahdeksan litraa satasella, onkohan se sitten rikki :o
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Datsuuna

#15
Tuo Finn:in kulutus on TM:n "virallisen" käyttötestin keskikulutus enkä yhtään epäile sen oikeellisuutta. Ne keitä kiinnostaa vanhojen autojen kulutukset voivat lukea vaikka TM:n nro 1/71 erään vertailuyhteenvedon vuonna 1970 koeajetuista 41:sta eri automerkistä ja mallista.  ::)
RTV-asentaja ja Datsun/Nissan mies  80-luvulta asti

valpas

LainaaNuo vanhat kaasarikoneet vievät menovettä melko paljon nykyautoihin nähden. Datsun Finn 1200, joka suurin piirtein vertailukelpoinen 1,2L 100A:n kanssa kulutti TM:n testissä 1970 keskinmäärin 8,8L/100km eli lukema jonka nykypäivän 2L koneet vievät siistillä ajolla  ::) Valmistajan ilmoittamat 4,5L/100km mitattu 60km/h tasaisella nopeudella maantieajossa. Oma Ampperi, jossa myös 1,2L kone vei sen 7 -8 L /100km siistillä ajolla aktiivikäytössä. Säätöjen pitää olla oikein eli venttiilinvälykset, sytytysennakko, kaasuttimen seossäätö ja polttoainepinnan korkeus oikein sekä hyvät ja oikeat sytytystulpat, hyvät katkojankärjet ym. Ilmansuodatin puhdas ja pakoputki auki.
Kaiken ne autot juo minkä tankkiin laittaa  ;D
Kerran olen Hotilla päässyt tankillisen alle 7L/100km.
Kaksiasentoisella kaasupolkimella varustettuna, ja jarruja painellessa kulutus on kaupungissa vähän alle 10L/100km.

StanLaurel

Lainaa180B SSS ja saa tehdä töitä että vie paljon yli kahdeksan litraa satasella, onkohan se sitten rikki :o

Joopa joo.
413962 ¤ 150151 ¤ 91215 ¤ 25321

Tare

Lainaa180B SSS ja saa tehdä töitä että vie paljon yli kahdeksan litraa satasella, onkohan se sitten rikki :o
Huonohan se on tuollaisella anorektikolla pullistella, kun ei edes ruoka kelpaa.  ;D
Ilmankos sulla on sitten niitä 2-pyöräisiä, että olet saanut kulutus lukemat inhimilliseksi. ::)
Huom. puh. 050-5943260 
"Hubbis KM910RG L26T"

valpas

Lainaa180B SSS ja saa tehdä töitä että vie paljon yli kahdeksan litraa satasella, onkohan se sitten rikki :o
Vaihdetaas autoja joksikin ajaksi.

cedricfan

LainaaVaihdetaas autoja joksikin ajaksi.
Ei tota saa kuin koeajoon, Takehan on ajanut sillä kanssa pidemmän siivun eli Lahdesta LIetoon, eikä haukkunut 8-)

Tare: Suzuki vie 5,5 satasella, ei silläkään pääse bensiksen kantikseksi :D
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

100amppeeri

Lainaa
Mitä olet kytkenyt sinne anturin piuhoihin suoraan? Etkai vaan akkujännitettä? Anturin piuhat oikosulkemalla pitäisi flektin pyöriä. Aina, kun virta-avain on jossakin asennossa. (Mikäli virtalukon pohja on ehjä)

Onko sulla toi avatarkuvan vene katolla ajellessasi, sen kanssa voi sen 12 satasella viedäkin. (tämä huumorilla)


Koitanpa suomentaa  ::)
Anturille tulee valkoinen (virta) ja mustavalk. (maa) joka menee releen kautta maihin?
Kytkin valkoisen flektin sinisen tilalle. Flektille tulee sininen (virta) ja musta (maa). Eli nyt on Flektin oma maa johto paikallaan ja virta tulee valkoisesta. Tuuletin pyöriin kun laittaa virrat päälle. Missä itse rele on ja minkä näköinen?

Ei tuo lasikuitu vene paljoa paina  ;D
Avatar datsunilla ajelen arkisin ja vkl laittelen. Pitäisi elokuun loppuun mennessä katsastaa  :-X

ILVES-Joe

#22
Ei pitäisi olla relettä vaan suoraan anturin kautta flektille.

Onko siitä katkottu flektin johdoista liittimet pois tai muuta vastaavaa kun noita kokeiluja olet tehnyt?

Muistaakseni menee siten että virta anturille, sieltä flektille ja flektiltä maadoitus tai sitten toisinpäin eli virta flektille, sieltä anturille ja lopuksi maahan.
Liittimet pitäisi sopia suoraan ilman soveltamista.
Fairlady SPL310, Bluebird 410 historic rata-auto, LB10, FG103. KPLE10, LE10 5kpl, K10, K11
http://www.koskenkorvankyla.fi/
http://www.ilvesjoki.fi/

Mies

Lainaa


Koitanpa suomentaa  ::)
Anturille tulee valkoinen (virta) ja mustavalk. (maa) joka menee releen kautta maihin?
Kytkin valkoisen flektin sinisen tilalle. Flektille tulee sininen (virta) ja musta (maa). Eli nyt on Flektin oma maa johto paikallaan ja virta tulee valkoisesta. Tuuletin pyöriin kun laittaa virrat päälle. Missä itse rele on ja minkä näköinen?

Ei tuo lasikuitu vene paljoa paina  ;D
Avatar datsunilla ajelen arkisin ja vkl laittelen. Pitäisi elokuun loppuun mennessä katsastaa  :-X


Vaikkei vene paljoa painakkaan niin kyllä se ilmanvastusta ja näinollen kulutusta lisää.
K10 Micra DX -87
WD21 Terrano 3.0V6 jdm -93
E24 Caravan Gt-Cruise 2.7 tdi 4wd jdm -95
A32 Maxima 2.0
A33 Maxima 3.0 +2.0
Y31 Cedric HT VG30T jdm -91
N14 Sunny 1.6 x3
+K11/Y10/N16
+Mazda6
+KE70 (2T?)

nabco

Ei niitä flektinjohtoja kannata muutella  :-X yleensä vika ite anturissa. Muistelen että anturi/kytkin ohjaa relettä syöttämällä plussaa. flektin moottori saa miinusta suoraan. olikohan rele hytissä sulakerasian vierellä?
"Ei kaikki ruostunut ole romua"  100A LE10, 120A LF10, 140A LN10, 120Y LB210, 150Y LB310, -89 Hiase. Järvellä Evinrudet Sportwin -71 ja Fisherman -65

OH2KV

Lainaa


Koitanpa suomentaa  ::)
Anturille tulee valkoinen (virta) ja mustavalk. (maa) joka menee releen kautta maihin?
Kytkin valkoisen flektin sinisen tilalle. Flektille tulee sininen (virta) ja musta (maa). Eli nyt on Flektin oma maa johto paikallaan ja virta tulee valkoisesta. Tuuletin pyöriin kun laittaa virrat päälle. Missä itse rele on ja minkä näköinen?

Ei ole relettä, jossei ole jälkikäteen joku laittanut.

Suomennan sen verran lisää, että se valkoinen on siis +12V, Mustavalkoinen on +12V(lämpökytkimen ohjaamana) ei maa, vaikka mitatessa ilman että jäähdytysvesi on liki kiehuvaa, siltä näyttääkin. Puhallinmoottorin käämi edustaa niin pientä resistanssia, että mustavalkoinen "maadoittuu" moottorin käämin kautta.

Yhdistämällä lämpökytkimen johtimet toisiinsa, pitäisi virran ollessa kytkettynä flektin siis pyöriä. Mikäli muu johtosarja on ehjä.
Datsuneita 1977-1979. Ja suomalaisia mopoja liikaa.

100amppeeri

Ei ole johtoja liittimiä vaihdettu. Anturin piuhat suoraan kytkemällä flektiin kuuluu naksuntaa sulakerasian suunnalta, eikä flekti pyöri virran ollessa päällä.
Kun jätän flektin oman mustan piuhan paikalleen ja kytken valkoisen sinisen tilalle, flekti hurraa virrat päällä.
Laitan kuvaa jospa se selkeyttäisi.

OH2KV

#27
Olisko sittenkin rele siellä? Manuaali ja auto on liian kaukana livetsekkaukseen.


Tuossa sulakerasian takana ainakin on metallikuorinen rele. Tarkista myös sulakkeet ja kontaktit varsinkin, omassa heräsi monta sähkölaitetta sulakkeita pyörittelemällä.
Datsuneita 1977-1979. Ja suomalaisia mopoja liikaa.

Miikka

ison C:n ja pikku V:n [b]huoltopäälikkö[/b]
Nissan Patrol 160 T Super Roof
Datsun 100A*rojekti 1.4T*
Datsun 100A@140A
R20&K11

[u]Datmönkijä 150AY[/u]