Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

Moottorin häiriövalo (MIL) syttyi

Aloittaja micramies, huhtikuu 20, 2011, 23:03:43

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

micramies

Autona Micra 1,0 vm. 2001.
Kesken ajon huomasin moottorin häiriövalon syttyneen, se palaa jatkuvasti myös moottorin uudelleenkäynnistyksen jälkeen. Käyttöohjekirjan mukaan jatkuva palaminen viittaa moottorinohjausjärjestelmän lievään toimintahäiriöön, vilkkuminen tarkoittaisi vakavampaa häiriötä.
Onko mitään yleistä syytä valon syttymiselle? Huolto on kyllä ajankohtainen ainakin öljynvaihdon puolesta, ilmansuodattimen vaihdoinkin jo mutta kun tuo valo syttyi niin lieneekö syytä uusia myös sytytystulpat vaikka niillä ei kaiketi ole ajettu vielä vaihtoväliä täyteen? Missähän olisi viisainta luettaa vikakoodit, ilmeisesti obd-pistokkeen kautta ne saa selville.
Nyt: Kia Rio 1,2 LX -16 / Ex: Suzuki Alto -11 / Ex: Nissan  Micra 1,0 Hit -01 / Ex: Mazda 323 BG 1,6-16v GLX sed. -90 / Ex: Mazda 323 BD 1,3 HB -82

FieryRust

terve

autohan kannattaa huoltaa ohjekirjan mukaan

kannattaa ostaa oma testeri millä saa luettua ja poistettua vikakoodit
säästää selvää rahaa

kun nollaat ja vikavalo syttyy taas vaikka parin viikon päästä uudestaan niin sitten vasta kannattaa uusia niitä osia mitkä viittaavat vikakoodiin

kun autoissa saattaa tulla väliaikaisia toiminta häiriöitä mitkä sytyttävät vikavalon
mutta eivät ole mitään vakavia
esimerkiksi jos autossa on 2 lämpötila anturia ja auto on ollu lämmityksessä,
toinen anturi paukuttaa ecu:lle lukemaa 90astetta kun toinen taas -5 astetta
ohjain yksikkö sytyttää vikavalon ja vikaoodin mikä viittaa lämpöantureihin
Timantit ovat ikuisia.. samoin projekti autot

micramies

En ole saanut hankittua vielä obd-skanneria saati käytettyä autoa korjaamolla vikakoodin luvussa mutta tuo ilmansuodatin mietityttää, hankin sen muualta kuin merkkiliikkeestä ja ko. varaosaliikkeessä oli kolme vaihtoehtoa, tässä minkä ostin on tiuha metalliverkko suodattimen ilmanottopuolella, toisessa oli harvempi metalliverkko ja kolmannessa sitä ei ollut ollenkaan.
Ajattelin että metalliverkko on hyvä asia niin ei isoimmat roskat pääse suodattimen paperille asti mutta lieneekö sitten mahdollista että se tiuhahko metalliverkko vastustaa ilmavirtaa liikaa ja valo syttyi siksi?
Minkähänlainen on alkuperäinen ilmansuodatin, onko siinä mitään metalliverkkoja? Aiemmin paikallaan olleessa suodattimessa ei ollut sitä metalliverkkoa mutta en tiedä oliko se Nissan osa vai jokin muu.
Nyt: Kia Rio 1,2 LX -16 / Ex: Suzuki Alto -11 / Ex: Nissan  Micra 1,0 Hit -01 / Ex: Mazda 323 BG 1,6-16v GLX sed. -90 / Ex: Mazda 323 BD 1,3 HB -82

Alppu

#3
Lainaamutta tuo ilmansuodatin mietityttää, hankin sen muualta kuin merkkiliikkeestä ja ko. varaosaliikkeessä oli kolme vaihtoehtoa, tässä minkä ostin on tiuha metalliverkko suodattimen ilmanottopuolella, toisessa oli harvempi metalliverkko ja kolmannessa sitä ei ollut ollenkaan.
Ajattelin että metalliverkko on hyvä asia niin ei isoimmat roskat pääse suodattimen paperille asti mutta lieneekö sitten mahdollista että se tiuhahko metalliverkko vastustaa ilmavirtaa liikaa ja valo syttyi siksi?

No siitä metalliverkosta voi sitten kopsutella niitä kärpäsiä, lehtiä yms. suurempia roskia.
En usko että siitä verkosta mitään haittaa on, päin vastoin, olisihan se muuten jätetty pois. Mullakin niitä verkollisia ollut ja roskia tullut niistä kopsuteltua.
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

ja_ke

Turhia ne metalliverkot. Tuskin on niin kovat imutehot putsarilla saakka micrassakaan, että imee roskat paperin läpi  ;D
[s]n14 1,6lxi[/s] Nissan Primera 11-144. -01, 1,8.

cedricfan

Yleensä sen metalliverkon tarkoitus on pitää paperinen elementti ryhdissään, ja puuttuu japanilaistyyppisistä suodattimista, joissa on kova reunus ja huovan kaltainen elementti. Metalliverkon sijaan voi paperissa olla esim kuumaliimalla tehdyt jäykisteet.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

micramies

#6
Vikakoodina oli: seos liian laiha.
Mitenkäs, jos seos on ollut tilapäisesti liian laiha, olisiko valo sammunut jossain vaiheessa itsekseen ihan ajamalla vaan? Vikamuisti tyhjennettiin nyt huollossa ja ainakin kotimatkan valo pysyi sammuksissa joten ei kai tuo ainakaan jatkuvasti käy liian laihalla.
Huollossa sanottiin että jos sama vikakoodi ilmestyy uudelleen, on todennäköisesti happitunnistin syynä mutta en huomannut kysyä kumpiko niistä kun niitä on kaksi?
Vielä ilmansuodattimesta, netistä löytämässäni räjäytyskuvassa suodatin näyttäisi olevan ikäänkuin kaksiosainen, suodatinelementin päällä näkyy jokin kehikko mitä ei tässä ostamassani ole enkä vanhassakaan suodattimessa huomannut mitään irrallista kehikkoa. Kuvassa "ympyröity" suodatin ja kehikko:
Nyt: Kia Rio 1,2 LX -16 / Ex: Suzuki Alto -11 / Ex: Nissan  Micra 1,0 Hit -01 / Ex: Mazda 323 BG 1,6-16v GLX sed. -90 / Ex: Mazda 323 BD 1,3 HB -82

jip59

Jos vika lambdassa niin se on lähempänä moottoria olevassa. Etummainen lambda on seoksia säätävä eli vain se voi kertoa seoksen "laihuudesta". Takimmainen on taas tarkistus lambda joka vahtii toimiiko katalysaattori kunnolla ja sen antama vikakoodi on lähes aina että "katalysaattorin puhdistusteho riittämätön".
Tokihan molemmatkin voivat antaa että "katkos/oikosulku lämmitinpiirissä" mutta siitähän ei ollutkaan kyse. Mutta kuitenkin yleisimpiä.
Exät: B10 -67, B10 -69, B110 -70, B110 -72, KLB110 -73, K11 -96, Nykyiset: K10 -89, K10 -87, K10 -93, K11 -97 "Ratamicra", N16 -03

micramies

Kiitos vastauksista.
Tuo ilmansuodatin jäi vaivaamaan, räjäytyskuvissa on jokin "plate" tuossa suodattimen reunoissa mutta tämä minkä ostin on pelkkä muovinen/kuminen lerppu:

Joutokäynti on joskus hieman "humpannut" ja luultavasti ilmamäärämittarin kuumalanka voisi olla puhdistuksen tarpeessa. Tuollahan on ilmansuodattimen alla ainakin kolme mustaa rasiaa, veikkaan ylintä mutta mitä nuo pari muuta rasiaa on?
Kannatkin näyttää kyllä erikoiselta, millähän avaimella tuo kuumalangan sisältävä osa irtoaa?

Happitunnistin ja lämpöpeltien kiinnitysruuvit näyttää niin ruosteiselta että vastustavat varmaan irrotusyrityksiä melko voimakkaasti:
Nyt: Kia Rio 1,2 LX -16 / Ex: Suzuki Alto -11 / Ex: Nissan  Micra 1,0 Hit -01 / Ex: Mazda 323 BG 1,6-16v GLX sed. -90 / Ex: Mazda 323 BD 1,3 HB -82