Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

Primeran korin kriittiset kohdat

Aloittaja Heinämies, toukokuu 05, 2010, 11:08:04

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Alppu

Lainaa
Onko helmapeltiä edes aiheellista hitsata tiiviisti kiinni....

Siellä alasaumassa on todennäköisesti alun perin ollut/on vedenpoisto reikiä.
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

M i g i

Mä en nää mitään järkeä tossa siiven ja helman yhteen hitsaamisessa, en vaikka millasen puolustus puheen pitäisit.. taidoista se ei ole kiinni vaan viitsimisestä....

Heinämies

#62
Näin jälkikäteen asiaa ajatellen Migi on täysin oikeassa. Aikaa tuohon ei tuhraantunut yhtä iltaa enempää, joten taidan ottaa homman kesälomalla uusiksi ja saman tien vaihtaa koko helmapellin (Motonet 24,90). Etulokarin siiven alareuna, "tasku"  on sisältä myös sen verran ruosteessa että se ei välttämättä hiomisella hyväksi tule joten samalla kerralla sekin vaihtoon... katki vain siitä "sopivasta" kohdasta taskun ja lokarisiiven "rajarypystä". Kokonaan en uutta siipeä halua ostaa etenkään kun Motonetin tarvikeosakin on 109 euroa eikä pelkkää alareunaa ole saatavilla eikä siipi myöskään ole ruosteessa muutoin kun tuosta taskun kohdalta sisäpuolelta. Romis tai nettivaraosa.com lienee auttaa tässäkin edullisesti.

Yksi vaihtoehto olisi nyt koko helmapellin kiinnittäminen poraruuveilla ja koriliimalla alla olevan linkin mukaisesti. Sitä en tiedä mitä katsurien byrokratia tuollaisen korjauksen sallisi, mutta uskon että se ei lujuudessa häviä yhtään harrastelijatason migisaumalle, päin vastoin. Olisi ainakin "pilottiprojekti" helmapellin vaihtamiseksi koriliimaa käyttäen. Näin ei myöskään tulisi "ei-niin-hyvää" hitsisaumaa johon putsauksesta huolimatta tulisi jäämään kuonajäämiä sun muuta uuden ruosteen pesiä. Luonnollisesti tällaista korjausratkaisua ei kannattane katsureille kehuskella jos heidän pykälänsä edellyttää hitsaussaumaa tällaiseen kohtaan...

http://www.netikka.net/samih/vfarkku.html
Nissan Micra K12 -09
Volvo 850 farkku -96

M i g i

#63
LainaaNäin jälkikäteen asiaa ajatellen Migi on täysin oikeassa. Aikaa tuohon ei tuhraantunut yhtä iltaa enempää, joten taidan ottaa homman kesälomalla uusiksi ja saman tien vaihtaa koko helmapellin (Motonet 24,90). Etulokarin siiven alareuna, "tasku"  on sisältä myös sen verran ruosteessa että se ei välttämättä hiomisella hyväksi tule joten samalla kerralla sekin vaihtoon... katki vain siitä "sopivasta" kohdasta taskun ja lokarisiiven "rajarypystä". Kokonaan en uutta siipeä halua ostaa etenkään kun Motonetin tarvikeosakin on 109 euroa eikä pelkkää alareunaa ole saatavilla eikä siipi myöskään ole ruosteessa muutoin kun tuosta taskun kohdalta sisäpuolelta. Romis tai nettivaraosa.com lienee auttaa tässäkin edullisesti.

Yksi vaihtoehto olisi nyt koko helmapellin kiinnittäminen poraruuveilla ja koriliimalla alla olevan linkin mukaisesti. Sitä en tiedä mitä katsurien byrokratia tuollaisen korjauksen sallisi, mutta uskon että se ei lujuudessa häviä yhtään harrastelijatason migisaumalle, päin vastoin. Olisi ainakin "pilottiprojekti" helmapellin vaihtamiseksi koriliimaa käyttäen. Näin ei myöskään tulisi "ei-niin-hyvää" hitsisaumaa johon putsauksesta huolimatta tulisi jäämään kuonajäämiä sun muuta uuden ruosteen pesiä. Luonnollisesti tällaista korjausratkaisua ei kannattane katsureille kehuskella jos heidän pykälänsä edellyttää hitsaussaumaa tällaiseen kohtaan...

http://www.netikka.net/samih/vfarkku.html
kumman puolen siivestä kyse?? oikea?? siihen voisi löytä korjaus pala, ehkä.. se on juuri se rutussa oleva siipi tossa varaosa autossa siis oikea eli apukuskin puoleinen.. kuskin puolelle olis ehyt metalli vihreä...

Psst: mulla on siis 1.6 96 invitation varaosa auto  ;)
metalli tumman vihreä...

Heinämies

Apumiehen puoli eli oikea juuri...
Nissan Micra K12 -09
Volvo 850 farkku -96

Heinämies

Kysäisinpä neuvoa paikalliselta katsurilta. Se antoi printin jossa todetaan seuraavaa... kehotti miuta päättelemään sen mukaan millainen korjaus on hyväksyttävää missäkin. Suoralta kädeltä ei osannut kertoa varmaa.

LainaaYleinen lähtökohta on se, ettei tukivarsia, joustintukia tai akselipalkkeja korjata, vaan vaurioitunut osa vaihdetaan ehjään. Joustinlautasen voi vaihtaa tai korjata hitsaamalla. Jos valmistaja on antanut ohjeita, niin työ suoritetaan niiden mukaisesti (esim. Volvon ohje). Joustinlautasen hitsauksen hyväksymiseen on suhtauduttava kriittisesti. Kantavissa kori- ja alustarakenteissa edellytetään korjausta hitsaamalla, jolloin syntyneen korjaustuloksen on vastattava lujuudeltaan alkuperäistä. Ovet on myöskin korjattava hitsaamalla. Myös pakettiauton tavaratilan ovet pitää korjata hitsaamalla jos siellä on lisäistuimia.

Em. huomioonottaen esim. pohjapellin laajahkojen ruostevaurioiden korjaaminen ei ole mahdollista tasaisella peltilevyllä, vaan uudessakin levyssä on oltava alkuperäisen kaltaiset "vahvistuspokkaukset". Samoin kynnyskoteloiden alkuperäiset "pokkaukset" tulee säilyttää korjauksessa. Käytännössä alkuperäisen lujuuden saavuttaminen edellyttää yhtenäistä koko korjattavan kohdan hitsaussaumaa. Vaihdettaessa esim. koko helmakotelo pitää vähintään 50% olla hitsattu tasaisin välein tai pistehitsaamalla siten, että alkuperäinen lujuus saavutetaan. Jos auton valmistaja antaa maahantuojan kautta tarkempia ohjeita, niitä voidaan katsastuksessa soveltaa.
Tarvittaessa pyydetään ruostevauriokorjaukset esittämään jälkitarkastuksessa ilman alustasuojausta, esim. pohjamaalattuna. Lokasuojien korjauksessa tulee käyttää sitä materiaalia, joista ne on tehty. Jos lokasuojat muodostavat kantavan rakenteen on ne korjattava hitsaamalla.

Pitää siis kysyä Nissanin edustajalta, mitä valmistaja sanoo -94 Primeran suhteen helmakoteloiden korjauksesta.
Nissan Micra K12 -09
Volvo 850 farkku -96

Heinämies

#66
Nissanin merkkikorjaamon "peltiheikki" kielsi ehdottomasti ryhtymästä moiseen liimausoperaatioon helmapeltien suhteen. Myöskin tuo minun hitsaus jossa olin vetänyt helman paikan kiinni lokasuojaan voisi tuoda hylkäyksen katsastuksessa. Hän suositteli ostamaan halvan tarvikehelmapellin, ottamaan siitä päätyosan ja hitsaamaan sen kiinni. Lisäksi suositteli vaihtamaan tuon lokarin taskun mihin siis olen vetänyt paikan reunan kiinni. Ehjän lokaritaskupalan kuulema löytää parhaiten purkaamolta. Muutoinkin antoi muutamia hyviä vinkkejä joita käyttää. Merkkiliikkeen palvelu on merkkiliikkeen palvelua ;)

Laitanpa tämän viimeisen helmapaikkaukseni uusiksi hänen ohjeidensa mukaan. Niiden avulla tuskin ruoste lähtee saumoista uudelleen liikkeelle, ja homma itsessäänkin on helpompaa ja mielekkäämpää tehdä "oikealla reseptillä". Koska helma on sisältä ruosteessa, kannattaa kuulema laittaa kerralla vaikka sitten koko helma uusiksi. Hitsauksen kannalta se ei ole sen vaikeampaa kuin pienikään pätkä, enemmän aikaa vain vie. Kannattaa tehdä vaikka "varttitunnin pätkissä" ja pitää välillä taukoa niin ei keskittyminen ja huolellisuus herpaannu kuin jos yrittäisi vetää "urakalla" kaiken kerralla. Oikea ja huolellinen loppukäsittely pitää uuden ruostumisen kurissa niin pellistä kuin hitsisaumastakin.

Suositteli muuten hankkimaan helmapellin vaikkapa jostain Fixus-liikkeestä mieluummin kuin Motonetista vaikka ne ovatkin hivenen kalliimpia. Itse käyttävät näitä tarvikepeltejä kolarikorjauksissa yms. vanhempien autojen rempoissa. Motonetista eivät hanki mitään. Sanoi suoraan myös että tuon ikäiseen autoon ei kannata ostaa heiltä peltejä tai muitakaan merkkiosia.
Nissan Micra K12 -09
Volvo 850 farkku -96

Heinämies

AutoPro:ssa maksoi 38,90 ja huomenna on noudettavissa. Pääsen vaihtohommiin kun palaamme reissusta 18. päivä ;)
Nissan Micra K12 -09
Volvo 850 farkku -96

BA

Onneks tarvikepeltiosille on niin monta valmistajaa, Klokkerholm ja NOR, kumpaakin löytyy sekä fixukselta että motonetistä. ;D

Heinämies

On kuulema eri kuin se Motonetin 24,90 maksava... tiedä sit miten eroavat. Onhan se kuitenkin hienompaa ostaa vähän kalliimpi niin ainakin edes tuntuu paremmalta. Siinä tulee automaattisesti se psykologinen vaikutus joka näkyy työn jäljessä ::).
Nissan Micra K12 -09
Volvo 850 farkku -96

BA

#70
 :-?

Ottaisin valokuvan, mutta kun olen kesälomalla...


Niin, onhan sitten tietysti vielä lisäksi Taiwanilaiset lokarit, joita tulee aivan satunnaisesti jokaiselta suomalaiselta varaosatukkurilta. Niitä ei taida suoraan vaan kenellekään tulla, kun usein on taivassalolaisessakin klokkerin tarra. :P
Tarvikelokarit harvoin istuvat läheskään niin hyvin kuin orkkikset.

Muovikäikäleet (puskurit, maskit, listat, jne.) tuleekin sitten jostain kaukoidästä kaikki jos orkkista ei hae.

Tosin kun K11-micraan laitoin taiwanilaisen tarvikepuskurin, oli sen sisäpinnasta hiottu varaosanrot ja nissanin merkki pois...
Ja onhan mulla kuva GA16-orkkis öljypohjastakin, siinä lukee komeasti Made in Taiwan. ;D ;D ;D

M i g i

LainaaOn kuulema eri kuin se Motonetin 24,90 maksava... tiedä sit miten eroavat. Onhan se kuitenkin hienompaa ostaa vähän kalliimpi niin ainakin edes tuntuu paremmalta. Siinä tulee automaattisesti se psykologinen vaikutus joka näkyy työn jäljessä ::).

yhtään hienostelematta, samaa paskaa vaan eri pönttö... eli sua on rokotettu reilu 10€ samasta osasta minkä ois saanu motonetistä halvemmalla..

ja_ke

Lainaa

yhtään hienostelematta, samaa paskaa vaan eri pönttö... eli sua on rokotettu reilu 10€ samasta osasta minkä ois saanu motonetistä halvemmalla..

Näimpä luulen itsekkin. AD;llä sanoivat ettei niitä peltiosien toimittajioita ole suomessa kuin pari, ja samat pellit pyörii tarvikeliikkeiden kesken eri hinnoin  :-?
[s]n14 1,6lxi[/s] Nissan Primera 11-144. -01, 1,8.

Heinämies

#73
No, oli miten oli.... tuo näyttää olevan Klokkerholmin tarralla. En mie kympistä konkkaan mene.... pitää säästää se vaimon lomasiidereistä :D

Pieni ikävä havainto on tuon pellin etupää, joka on siis saumoistaan auki :-?. Tarkoitus on ilmeisesti laittaa se muualta ensin ja hakata pää sitten oikeaan muotoon ja hitsata syntyneet saumakohdat kiinni.

Onko kuka puuhastellut tarvikepeltien kanssa, eli noinko se päätypuoli olisi tarkoitus laittaa? Sikäli haasteellinen homma että siitä on tultava täysin tiivis tai muutenhan koko homma menee vituiksi. Täytynee varmistella hitsauksen jälkeen saumausaineella.
Nissan Micra K12 -09
Volvo 850 farkku -96

Heinämies

Huomenna homma alkais vanhan helman avaamisella ja tsekkaamisella paljonko pitää poistaa... jos poistettavaa on yli puolet niin silloin lähtee koko pätkä etulokarista takalokariin. Motonetista hain halpoja puristimia joilla hitsattavan saa pysymään asemissaan.
Nissan Micra K12 -09
Volvo 850 farkku -96

Heinämies

Eipä tuo loppujen lopuksi ollut niin paha rasti kuin ennalta odotin, vaikkakin työn lomassa oikealta puolen takakaarta/koteloa löytyi ainekset samaan jumppaan minkä tein kakkossivun kuvien mukaan jo kuskin puolelle. Muutoin helma on paikallaan hitsattuna.... huomenna Motonetista vielä oikea takakaari mikäli noista muista jämäpaloista ei saa sopivia tehtyä.
Nissan Micra K12 -09
Volvo 850 farkku -96

Yokohama

Aika tyypillisii japanilaisten autojen ongelmia nuo. Se on kyl ihme, ettei ne saa peltejä kestään vaikka muuten tekee hyvii autoja.  >:(
Mistähän kurkkupurkeista ne oikeen sulattaa.....  ;D

M i g i

LainaaAika tyypillisii japanilaisten autojen ongelmia nuo. Se on kyl ihme, ettei ne saa peltejä kestään vaikka muuten tekee hyvii autoja.  >:(
Mistähän kurkkupurkeista ne oikeen sulattaa.....  ;D

Taas tää aihe.. eikö se eurooppalainen pelti sitten ruostu?? Katteles tarkemmin.. esim E-srj mersuja (samaan kastiin S, C, SL) ja vaikka Ford focuksia.. samaan syssyyn BMW E39 ford KA

PRKL

StanLaurel

LainaaAika tyypillisii japanilaisten autojen ongelmia nuo. Se on kyl ihme, ettei ne saa peltejä kestään vaikka muuten tekee hyvii autoja.  >:(
Mistähän kurkkupurkeista ne oikeen sulattaa.....  ;D

Syy on hyvin yksinkertainen, siinä vaiheessa kun japsit alkaa olemaan mätiä niin eurot on paalattu jo muutama vuosi aiemmin loppuunajettuina  ;D
413962 ¤ 150151 ¤ 91215 ¤ 25321

ja_ke

Joo kyllä se vaan on omaan silmään ollut niin, että uudet (2000-luvun) nissanit eivät ruostu lähellekkään niin kuten samanikäiset "johtotähti", ford, bmw..
[s]n14 1,6lxi[/s] Nissan Primera 11-144. -01, 1,8.

Heinämies

#80
Lienee paljonkin tekemistä sillä, onko millainen ruostesuojaus tehty ja milloin. Edellinen auto, vm. -90 Ford Sierra, oli ruostesuojattu -95 mutta niin vaan oli alkanut mätimään sieltä täältä... liekö sitten ruostumiset olleet jo aluillaan kun ruostesuojaus tehtiin vasta viiden vuoden iässä ja sikäli ehkä tuo suojaus on ollut teholtaan heikompi.

Nyt puuttuu enää takakaaren pätkän laitto... juuri äsken sain pyöräkotelon paikan ommeltua paikoilleen. Huomenna tuo on varmaan valmis.

Pohjakäsittelyn suhteen olen ajatellut vetää ensin pakkelia (tai mitä nyt Motonetissä suosittelevat) helman hitsisaumaan puhtaalle, paljaalle pinnalle. Sen jälkeen sinkkimaali > Rost Primer -pohjamaali > oma väri > lakka. Ihan alareunaan laitan lisäksi vielä kiveniskumassan lakkauksen päälle viimeiseksi. Pyöräkotelon käsittelen sinkkimaali > Rost Primer -pohjamaali > Soudaseal-saumausainetta hitsisaumoihin > alustamassa > kiveniskumassa. Koska kaari on vielä auki, sain hyvin laitettua paikan sisäpuolelle sinkkimaalin sekä Rost Primerin. Lopuksi vielä jalkalistojen reikäsistä kotelosuoja-ainetta helman sisäpuolelle... helman sisäpuolen olenkin jo vetänyt ennen paikoilleen laittoa sinkkimaalilla.

Luulisi näillä eväillä tuon kestävän ruostetta vastaan ainakin vähän aikaa... ;)
Nissan Micra K12 -09
Volvo 850 farkku -96

micramies

#81
Minkä ikäisenä -90 Sierraa sai rueta hitsailemaan? Oliko suojattu ihan alan liikkeessä?
Itsellä oli edellinen auto myöskin vm. 1990 Mazda 323 jota oli jollain lailla ruostesuojattu 1996 kuusivuotiaana. Alustan pitkittäiset kotelopalkit mureni takaosastaan käsiin 13 tai 14v vanhana ja siitä alkaen joka vuosi oli jotain hitsaamista tai muuta ruosteremonttia, kynnyskoteloiden takapäät kummaltakin puolelta hitsattava, kuskin puolen takapyöräkotelon kaarta piti fiksailla pintaruosteesta, samoin A-pilaria kun ruoste rupesi tursuamaan tuulilasin sauman välistä ja lopulta 17v iässä jo pohjalevyäkin joutui hitsaamaan.
Hitsaukset tuli teetettyä alan liikkeissä kun itsellä ei ole tiloja, laitteita saati taitoakaan. Korjatut kohdat kestivätkin sitten niin kauan kuin auto minulla oli.

Tuskin oli suojattu kylläkään missään liikkeessä, ei ollut mitään tarroja ikkunoissa ja esim. pohjalevyyn oli vedetty tehdassuojan päälle vaan punaista pohjamaalia jonka päälle massa ja kotelonsuoja-ainetta oli ruiskittu moottoritilankin peltipinnoille  ::)
Nyt: Kia Rio 1,2 LX -16 / Ex: Suzuki Alto -11 / Ex: Nissan  Micra 1,0 Hit -01 / Ex: Mazda 323 BG 1,6-16v GLX sed. -90 / Ex: Mazda 323 BD 1,3 HB -82

ja_ke

Vetäähän ne nykyajan massoilla pintaruosteen päällekkin, tosin ensin siihen tulee se ruosteenpysäytysöljy joka toimii myös pohjusteena massalle.

Lainaa
Pohjakäsittelyn suhteen olen ajatellut vetää ensin pakkelia (tai mitä nyt Motonetissä suosittelevat) helman hitsisaumaan puhtaalle, paljaalle pinnalle.


Eikö kannattaisi ensin laittaa se sinkkimaali, ja vasta sitten pakkeloida?
[s]n14 1,6lxi[/s] Nissan Primera 11-144. -01, 1,8.

Heinämies

Siinä oli Finikor-käsittelyn tarra takasivulasissa, vuosi tarrassa 1995.

LainaaEikö kannattaisi ensin laittaa se sinkkimaali, ja vasta sitten pakkeloida?

Näin miekin ensin luulin, mutta niin Nissanin merkkikorjaamon peltiseppä, kuin Motonetin ja Kouvolan Automaalin myyjätkin ovat sanoneet että kitti aina puhtaalle metallipinnalle.
Nissan Micra K12 -09
Volvo 850 farkku -96

ja_ke

Jaa-a... Mikähän lie tarkoituksena? Esim. saumakohta on kyllä saatava ehdottoman puhtaaksi hapettumista, jos meinaa kitin suoraan päälle vetää. Rostprimer sentään estäisi lähtevän ruosteen leviämisen saumakohdassa. No mutta, kaipa ne tietää  :)
[s]n14 1,6lxi[/s] Nissan Primera 11-144. -01, 1,8.

Wildchild-

Lainaa
Näin miekin ensin luulin, mutta niin Nissanin merkkikorjaamon peltiseppä, kuin Motonetin ja Kouvolan Automaalin myyjätkin ovat sanoneet että kitti aina puhtaalle metallipinnalle.

Tätä mullekkin on sanottu, mutta aina kun paikasta on poistettu ensin ruosteet, niin laitan jonkun happomaalin tms ensin. Sitten hioo siihen tarttumapinnan esim karhunkielellä ja sitten kitti. Jos on puhdas/uusi pelti niin kittaan suoraan.

Näissäkin eniten vaikuttaa millanen kerros sitä kittiä pitäis saada. Iso kerros jotain muovikittiä tulee varmasti jossainvaiheessa halkeamaan -> tätä kautta sinne pääsee kosteus ja ruoste iskee. Ohut kerros kun on niin ei kitin alle pääse mitenkään happea, täten ruostumista ei synny.
Savun hälvennettyä lisäämme syöttöä. Y30 + N12

Heinämies

#86
Valmis!!

Tässä kuvasatoa... ensin kittausta vaille oleva sauma.   


...sitten suurinpiirtein sama kohta valmiina.   


Lopuksi vielä tuo jämäpaloista askarreltu takaoven seutu...   


Ei tällä varmasti mitään kauneuskilpailuita voiteta, mutta onpahan kaikki työvaiheet tehty niin huolellisesti kuin osaan ja ilman kiirettä. Pakkelointi näytti paljon tasaisemmalta paljaana, mutta maalauksen jälkeen kaikki rosoisuudet suorastaan kirkuu sieltä... mutta onpahan kuitenkin tiivis ja muuten huolella laitettu kittaus tinneriputsauksineen joten toivotaan siis että ruosteet pysyy loitolla. Nyt kelpaa taas ajella ;).
Nissan Micra K12 -09
Volvo 850 farkku -96

sunny94

Vieläkö vedät paineilmalla kiveniskusuojan niin kestää ja katoaa nuo epätasaisuudet.

sunny94

Kyllähän nuo ois tasaseksi saanu mutta siinä kuluu tupakkia melko paljo ;D
Iten olen tehny sillain että ainaku pakkelin laittanu ja hionu niin sitten joku halpa kiiltävä maali päälle ja näin virheet näkyvät, ja eiku pakkelia uudestaan ja armotonta hiomista
ja tätä toistetaan niin kauan että pinta on täysin tasainen ::)

Yokohama

Koko autoon pitäis mun mielestä suhtautuu aika kriittisesti ja pysyy vaan paremmissa malleissa.  ;D