Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

Primeran korin kriittiset kohdat

Aloittaja Heinämies, toukokuu 05, 2010, 11:08:04

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Heinämies

Hain paikallisesta maalaamosta/maaliliikkeestä spraypullon originaaliväriä ja samalla kysyin tuota. Kuulema kitti ja vastaavat kuten tuo kemiallinen metalli, levitetään puhtaalle pellille eikä missään nimessä sinkkimaalia alle koska se "kupruiluttaa" kemiallisten reaktioidensa ansiosta kittauksen irti. Jos kitattavaan kohtaan on jäänyt puhdistuksen jälkeen ruostejäämiä, niin ne kohdat käsitellään "rost stopperilla". Sitten levitetään kemiallinen metalli tai muu täyte.
Nissan Micra K12 -09
Volvo 850 farkku -96

Heinämies

#31
No joo... Tuon verran paskaa lähti...



Motonetin alakaari paikoillaan, ja huomenna loput. Nyt onnistu hitsaus aika hyvin... Kotelosuojamällit tuli lennätettyä ränniin myös ;) Kuvan alkupää helman sisäpuolesta on enemmän ruosteessa kun about 30 senttiä sisältä eteenpäin. Lampulla näki hyvin ja kaikki rapa on poistettu sekä helmakotelo harjattu + imuroitu ennen kotelosuojan laittoa.

Nissan Micra K12 -09
Volvo 850 farkku -96

micramies

Mielenkiintoista aina nähdä kuvia tällaisista korjauksista, ovat varmuudella yleisiä tässä maassa kiitos teiden suolauksen.
Löysin Youtubesta videon jossa levitetään jotain bodyfilleriä puhtaalle pellille, itse asiassa vieläpä samasta paikasta korjattu ruostevaurio mutta autona Mazda MX-5 (Miata):
http://www.youtube.com/watch?v=PAOu1HvQSw0&feature=channel
Tämä on itseasiassa videosarja jossa vaihe vaiheelta käydään läpi tämän Matun ruostevaurio aina ruosteisten paskojen poistosta uuden pellin hitsaukseen, kittailuun ja maalaukseen asti. Ainut että videot ovat englanninkielellä kun kyse on Amerikkalaisesta firmasta.
Nyt: Kia Rio 1,2 LX -16 / Ex: Suzuki Alto -11 / Ex: Nissan  Micra 1,0 Hit -01 / Ex: Mazda 323 BG 1,6-16v GLX sed. -90 / Ex: Mazda 323 BD 1,3 HB -82

Heinämies

Aamulla askartelin valmiiksi paikan joka tulee tuohon takakaaren eteen oven kynnykseen. Tässä pystyi hyvin hyödyntämään jäljelle jäänyttä takakaaripeltiä sopivasti taivutetusta kohdasta leikattuna. Seuraavaksi vain paikat pyöräkoteloon. Todennäköisesti pitää kahdesta rakentaa, tai ainakaan miun taidoilla en usko että yhdestä ihan onnistuu.

Hankalimpana tuossa tulee olemaan takakaareen kiinni tulevan reunan sauman tekeminen. Olenkin ajatellut, että ne kohdat sieltä mihin en pääse saumaa laittamaan tai en osaa laittaa, niin jätän hitsaamatta tai yritän saada pari "heppiä" ja vedän vain vesitiiviiksi korikitillä. Sen jälkeen kiveniskumassa ja sen päälle vielä spray-alustamassa.
Nissan Micra K12 -09
Volvo 850 farkku -96

Alppu

Nykyään myös liimataan peltiä?
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Heinämies

#35
LainaaNykyään myös liimataan peltiä?

Jep.

http://www.netikka.net/samih/vfarkku.html

(bongattu Ford-foorumilta)

Tänäaamuna sain kaikki hitsaukset valmiiksi. Iltapäivään jää tuon ovisyvennyksen paikan kittauksen tasoittelu, pohjamaalaus ja väri päälle.

Pyöräkoteloiden paikat suojasin sinkkimaalin jälkeen kiveniskumassalla. Riittääkö se tuonne vai pitääkö vielä laittaa normimassa? Joku on muistaakseni joskus sanonut ettei pyöräkoteloihin edes laiteta tavallista alustamassaa, koska pyörän sinkoma rapa kuluttaa sen pois mutta kiveniskumassa kestää.... miten on?
Nissan Micra K12 -09
Volvo 850 farkku -96

Heinämies

Nissan Micra K12 -09
Volvo 850 farkku -96

Heinämies

Lainaa

Pyöräkoteloiden paikat suojasin sinkkimaalin jälkeen kiveniskumassalla. Riittääkö se tuonne vai pitääkö vielä laittaa normimassa? Joku on muistaakseni joskus sanonut ettei pyöräkoteloihin edes laiteta tavallista alustamassaa, koska pyörän sinkoma rapa kuluttaa sen pois mutta kiveniskumassa kestää.... miten on?

Onko kellään antaa tähän ohjetta?
Nissan Micra K12 -09
Volvo 850 farkku -96

akkuhappo

Eiköhän se yhdenlainen massa riitä , pääasia että on peittävä kerros?  ;)
Oman auton vetelin kiveniskumassalla koko pohjan kun sattu kannuja olemaan..  Hyvin näyttää kestävän  :)

Heinämies

LainaaEiköhän se yhdenlainen massa riitä , pääasia että on peittävä kerros?

Mie sain myös tällaisen ohjeen...

"Sinkkimaalin päälle eka jotain muutakin maalia, ettei mene heti puhki kun kivi osuu... Onhan tuo kiveniskumassa aika kestävää, mutta se ei ole kovin vesitiivistä. Senkin takia olisi hyvä olla jotain maalia sinkkimaalin päällä. Toisaalta tuo alustamassa on kohtalaisen tiivistä, niin sen voisit vielä heittää siihen kiveniskumassan päälle. Parempihan tuo olisi toisinpäin. Alustamassa alle ja kiveniskumassa päälle suojaamaan kolhuilta."
Nissan Micra K12 -09
Volvo 850 farkku -96

micramies

#40
Entisiä Mazdoja laitellessani tuli suihkuteltua kotelonsuoja-ainetta kerros alustamassan alle, sehän pitäisi olla tiivistä ainakin sulkien ilmalta pääsyn alempiin kerroksiin.
Myöhemmin käytin päällemaalattavissa olevaa kiveniskumassaa spraypullosta. Se tuntui olevan huomattavasti kovempaa tavaraa kuin alustamassa spraypullosta tai siveltynä jota kivet irrottelivat jo vuodessa melkoisesti.
Ne kiveniskumassat on ilmeisesti samantyylistä ainetta jota helmakoteloiden päällä on jo tehtaan jäljiltä "appelsiini" pintaisena alueena joka on maalattu korin väriin. Sitä jos laittaa pyöräkoteloihin sinkki- ja pohjamaalikerroksen päälle niin luulisi kestävän vuosikausia.
En tiedä kannattaako edes laittaa sitä pehmeää alustamassaa kiveniskumassan päälle kun on niin huonoa kestämään kulutusta. Se kun alkaa irtoilla niin voi jäädä taskuja johon kura kertyy ja jää muhimaan.

Korjattu kohta kannattaisi käsitellä myös toiselta puolelta sinkillä ja pohjamaalilla sekä kotelonsuoja-aineella jos sinne suinkin vain pääsee käsiksi jostain kautta.
Nyt: Kia Rio 1,2 LX -16 / Ex: Suzuki Alto -11 / Ex: Nissan  Micra 1,0 Hit -01 / Ex: Mazda 323 BG 1,6-16v GLX sed. -90 / Ex: Mazda 323 BD 1,3 HB -82

Heinämies

LainaaEn tiedä kannattaako edes laittaa sitä pehmeää alustamassaa kiveniskumassan päälle kun on niin huonoa kestämään kulutusta. Se kun alkaa irtoilla niin voi jäädä taskuja johon kura kertyy ja jää muhimaan.

Korjattu kohta kannattaisi käsitellä myös toiselta puolelta sinkillä ja pohjamaalilla sekä kotelonsuoja-aineella jos sinne suinkin vain pääsee käsiksi jostain kautta.

Pehmeämmän alustamassan päälle voi suihkuttaa kovempaa kiveniskumassaa. Ajattelin vast edes pesun yhteydessä aina huuhdella letkulla pyöräkotelot jotta sinne ei pääse "pidempikestoisia" kurakertymiä syntymään.

Sinkkiä ei saanut kotelopaikan sisäpuolelle, mutta kotelosuoja-ainetta sain hölvättyä sinne varsin reilusti.
Nissan Micra K12 -09
Volvo 850 farkku -96

Wildchild-

Lainaa

Pehmeämmän alustamassan päälle voi suihkuttaa kovempaa kiveniskumassaa. Ajattelin vast edes pesun yhteydessä aina huuhdella letkulla pyöräkotelot jotta sinne ei pääse "pidempikestoisia" kurakertymiä syntymään.

Sinkkiä ei saanut kotelopaikan sisäpuolelle, mutta kotelosuoja-ainetta sain hölvättyä sinne varsin reilusti.

Itse otin suuttimen pois vanhasta kotelosuojapurkista ja laitoin sen spray ruostesuojapurkkiin. Mahtu helmankin sisään. Kuivumisen jälkeen kotelosuojaa..

Tuota sinkkiä en käyttäisi mihinkään, ainekaan spraypurkin muodossa. 2K aineenakin sitä saa suihkia paljon kun on niin huokosta. Parempi olisi joku happomaali, jossa ainekin 2K mallissa yleensä löytyy Zink-Filliä seasta. Epox kanssa hyvää.
Savun hälvennettyä lisäämme syöttöä. Y30 + N12

ja_ke

LainaaEntisiä Mazdoja laitellessani tuli suihkuteltua kotelonsuoja-ainetta kerros alustamassan alle, sehän pitäisi olla tiivistä ainakin sulkien ilmalta pääsyn alempiin kerroksiin.
Myöhemmin käytin päällemaalattavissa olevaa kiveniskumassaa spraypullosta. Se tuntui olevan huomattavasti kovempaa tavaraa kuin alustamassa spraypullosta tai siveltynä jota kivet irrottelivat jo vuodessa melkoisesti.
Ne kiveniskumassat on ilmeisesti samantyylistä ainetta jota helmakoteloiden päällä on jo tehtaan jäljiltä "appelsiini" pintaisena alueena joka on maalattu korin väriin. Sitä jos laittaa pyöräkoteloihin sinkki- ja pohjamaalikerroksen päälle niin luulisi kestävän vuosikausia.
En tiedä kannattaako edes laittaa sitä pehmeää alustamassaa kiveniskumassan päälle kun on niin huonoa kestämään kulutusta. Se kun alkaa irtoilla niin voi jäädä taskuja johon kura kertyy ja jää muhimaan.

Korjattu kohta kannattaisi käsitellä myös toiselta puolelta sinkillä ja pohjamaalilla sekä kotelonsuoja-aineella jos sinne suinkin vain pääsee käsiksi jostain kautta.

Niin siis noinhan se oikea massaus tehdäänkin, että pohjalle suihkutetaan roststoppia tvst. (en tiedä mitä liikkeet käyttää?), mutta periaate on ettei vanha pintaruoste lähde enää uuden massa alla muhimaan, vaan pysähtyy siihenpaikkaan.
[s]n14 1,6lxi[/s] Nissan Primera 11-144. -01, 1,8.

Heinämies

Oikeassa etuhelmassa oli myös ei-niin-hyvin tehty paikka joka oli muhinut. Siivoamisen jälkeen lähti ihan reilu kaistale helmaa pois ja uutta tilalle.



Saumat on kitattu, aamulla tasoitus. Sitten alle sinkki, päälle ruosteenestopohjamaali ja pinnalle kiveniskumassa.
Nissan Micra K12 -09
Volvo 850 farkku -96

sunny94


Heinämies

#46
Sehän on juuri sen "pallukantapaisen" kohdalla mihin tuon tunkin nostokuppikin asettuu hyvin ;)

Nyt aamulla sain valmiiksi. Kitin hionta, sinkki, pohjamaali ja kiveniskumassa.



Nyt on siis kuskin puolelta laitettu takakotelo + kaaren etuosa sekä hiottu helman alapinnasta pintaruoste pois eteen asti ynnä käsitelty tämä helma niin päältä kuin sisältäkin. Apparin puolelta on paikattu takakotelon etuosan reikä sekä tuo helman etuosan kohta. Miun silmään ei muualla ole "kriittisiä" kohtia. Jokohan tää urakka alkais olla tässä.

Kun bongasin tuon vapun alla nettiauto.comista niin myynti-ilmoituksessa oli "nyt olisi halvalla hyvä käyttöauto. paljon uusittu osia .mm.taka iskarit tulpat tulpanjohdot ym ym.siisti ja ruosteeton yksilö.uudet nastarenkaat" ::) ::)

No... edellinen omistaja on todennäköisesti luullut kättensä jäljen olevan laadukkaampaa mitä se todellisuudessa oli ;D Sentään tuon vaihtokoneella on ajettu vasta alle 190 000 vaikka kori on nähnyt maailman maanteitä kohta jo 400 000 kilometriä. Toisaalta eihän se ajettu kilometrimäärä kait korin kuntoon vaikuta vaan aika jonka auto on ollut alttiina tiesuolan ja kaiken muun shaissen vaikutuksille.
Nissan Micra K12 -09
Volvo 850 farkku -96

Alppu

#47
Eikös se nyt kerää paskavettä ja ala ruostumaan tuolta etupäästä helmaa kun menit hitsaamaan sen sauman puoliksi umpeen?

+ että ei näytä niin hyvälle...  ::)
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Heinämies

Alppu meinaa siis sitä "taskua" joka kuuluu etulokasuojaan. Täytän sitä riittävästi jollain inhalla mönjällä joka tiivistää paikat, sillä helmapelti on etureunastaan sieltä sisältä myös puhki. Kaikki paskavesi valuisi siis suoraan helmakotelon sisään.

+ jos näkisit millaista jälkeä sain aikaiseksi vielä viime kesänä niin kehuisit tuota ;D
Nissan Micra K12 -09
Volvo 850 farkku -96

Alppu

#49
LainaaAlppu meinaa siis sitä "taskua" joka kuuluu etulokasuojaan. Täytän sitä riittävästi jollain inhalla mönjällä joka tiivistää paikat, sillä helmapelti on etureunastaan sieltä sisältä myös puhki. Kaikki paskavesi valuisi siis suoraan helmakotelon sisään.

Eikö se kannattaisi myös hitsailla ja tehdä tuohon etulokasuojan pohjaan riittävän suuri reikä mistä ylimääräinen tavara valuu pois?

"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Heinämies

#50
Ruosteita poistellessa siitä lähti kaistaleita pihdeillä irti.

Jotta sen olisi päässyt hitsaamaan umpinaiseksi, olisi pyöräkotelopelti pitänyt repiä irti. En viitsinyt alkaa kokeilemaan, vaan todennäköisesti tämä nyt suunnittelemani "kompromissiratkaisu" on minun taitoni huomioiden ok.

En sitten tiedä miten tuo tulee toimimaan käytännössä, aika näyttää. Vielä en ole sitä täyttänyt. Laitan varmaan ensin sinnekin kotelosuoja-ainetta ja sitten pursotan loput "ylijäämä soudarit" sinne taskun täytteeksi. Se sitten tukkii sen mitä tukkii.....

Vaikuttaako missä määrin toimivalta tuo "taskun täyttö" suunnitelma?

Mites tuollainen reiän poraaminen sinne etulokasuojan taskun pohjaan... olisiko se parempi ratkaisu ja kelpaako sellainen patentti katsastuksessa?
Nissan Micra K12 -09
Volvo 850 farkku -96

Heinämies

Reiän poraamisella etuhelman pohjaan ei olisi käytännössä mitään merkitystä, koska vesi pääsee silti pitkän helmapellin etureunan reiästä helmakotelon sisään. Jäljelle jäänee taskun tilkitseminen jollain sopivalla keinolla. Taskun tunkeminen kittiä tai muuta tiivisteainetta täyteen toimisi muuten, mutta miten tuon "taskun" jo ruostuva sisäpinta? Sehän muhisi siellä kittauksen alla kuitenkin, tosin vettä ei ehkä pääsisi helmakoteloon jos "mömmöäminen" onnistuu hyvin.

Öljy on kuitenkin hyvä aine kun puhutaan metallin suojaamisesta ruostumista vastaan. Öljyähän tuonne ei toki voi laittaa mutta öljyyn kastettuja kangassuikaleita jos tunkee pitkällä meisselillä sinne ja toppaa ne tiukkaan. Näillä täyttäisi taskun ehkä 2/3. Lopuksi noiden "öljykankaiden" päälle voisi laittaa pari vahvaa ja puhdasta kangasta "kanneksi" ja tämän kannen päälle elastiseksi kuivuva ja kovettuva soudar-saumausaine niin että sitä olisi noin sentin kerros. Soudar estää kosteuden ja kuran pääsemisen pidemmälle ja öljyiset kankaat täyttävät ja pitävät samalla ruostumisen kurissa. Öljy myös imeytyisi mahdolliseen taskun pohjalle jääneisiin kurajäämiin ja niiden alla ruostuvaan metalliin hilliten prosessia.

Saattaisiko toimia?  :D
Nissan Micra K12 -09
Volvo 850 farkku -96

Alppu

Tänään tuli omasta Almerasta irrotettua etupyörien kuraläpät ja olihan sinne taskuun taas jäänyt kuraa ja puiden lehtiä ihan reilusti. Eivät olleet lähteneet pois aiemmin painepesurilla näytettäessä ovien sisäpuolelta. Siis kuraläpät pois, kunnolla vettä paineella (ei kuitenkaan liian kovalla paineella) ja läpät takaisin. Eikä yhtään ruostetta.  :D
On joka kesä tullut puhdistettua tuolta kurat pois ja viime kesänä suihkin sinne kotelonsuojaa.

Itse kyllä vierastan rättien ja mömmöjen käyttöä muussa kuin myynti fiksauksessa..  ;D
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Heinämies

LainaaTänään tuli omasta Almerasta irrotettua etupyörien kuraläpät ja olihan sinne taskuun taas jäänyt kuraa ja puiden lehtiä ihan reilusti. Eivät olleet lähteneet pois aiemmin painepesurilla näytettäessä ovien sisäpuolelta. Siis kuraläpät pois, kunnolla vettä paineella (ei kuitenkaan liian kovalla paineella) ja läpät takaisin. Eikä yhtään ruostetta.  :D
On joka kesä tullut puhdistettua tuolta kurat pois ja viime kesänä suihkin sinne kotelonsuojaa.

Pääseekö noihin taskuihin siis käsiksi jotenkin kuraläppien puolelta?
Nissan Micra K12 -09
Volvo 850 farkku -96

Alppu

Lainaa

Pääseekö noihin taskuihin siis käsiksi jotenkin kuraläppien puolelta?


Kuraläpät ruuvaamalla pois ja sitten taivuttaa sisälokasuojaa pois edestä... kai me samaa asiaa tarkoitetaan, siellä ainakin on eräänlainen tasku..  :)
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Heinämies

#55
Lainaa


Kuraläpät ruuvaamalla pois ja sitten taivuttaa sisälokasuojaa pois edestä... kai me samaa asiaa tarkoitetaan, siellä ainakin on eräänlainen tasku..  :)

Sieltähän se tasku löytyi, ja aivan täynnä tiivistä kuraa. Ihme että ei ollut pintaruostetta kummempaa. Se puhki oleva helmanpää on aivan alareunassa ja se on helppo vetäistä umpeen saumausaineella. Näin ei ainakaan helmakoteloon pääse vettä. Metallipaikkausta tuonne ei mahdu tekemään, tai pitäisi olla hammaslääkärin kokoluokkaa olevat instrumentit. Sitä ennen tuosta reiästä vielä vähän kotelosuoja-ainetta perään siltä varalta ettei kynnyskotelon jalkalistojen reijistä suihkutettu ole mennyt ihan joka kohtaan. Nyt antaa tuon hieman ensin kuivahtaa ja sitten imurilla pois kaikki mitä ei metallilastalla kaalimalla saanut.

Sen jälkeen tuohon voi porata sopivan reiän josta vesi pääsee pois. Pitänee putsata toiselta puolelta kanssa. Tämä "taskujen tyhjennys" olisikin varmaan hyvä tehdä keväisin ja syyskurakelien jälkeen, pysyy liiat kurapinttymät poissa. Tuon voi hyvin ja nopsasti tehdä vaikka renkaanvaihdon yhteydessä.

Ei siis tarvitse alkaa tunkemaan mitään öljyisiä rättejä tilkkeiksi  ;)
Nissan Micra K12 -09
Volvo 850 farkku -96

Heinämies

#56
Nyt helman etureunan kohta on täytetty Soudalin saumausaineella huolellisesti. Reikää ei tarvitse porata koska helmakynnyksen kohdalla on jo oma sellainen herneen kokoinen poistoaukko. Tämäkin oli täysin tukkeessa mutta puhdistin sen. Tässä kuva... kännykamera ei anna oikein tarkkoja kuvia lähietäisyydeltä mutta idea selvinnee.

Nissan Micra K12 -09
Volvo 850 farkku -96

sunny94

ois varmaan kannattanu tuo lokasuoja pelti käyttää
irti niin ois tuo hitsaus onnistunu paremmin  :-?
;D ja olisit samalla saanu paikattua sieltä sisältä ;D

Heinämies

#58
Tämä on hyvä kompromissiratkaisu omat taidot huomioiden  ;)

Jos olisi priimaa jälkeä lähtenyt tekemään niin tuosta olisi mennyt uusintaan koko oikean puolen sisältä ruostunut helmapelti, sekä lokasuojan alahelma. Aina mie yhden jos kaksikin paikkaa saan ydinlankakoneella räkimällä kiinni mutta koko helman uusiminen olisi ollut ehkä turhan haasteellinen projekti.

Nissan Micra K12 -09
Volvo 850 farkku -96

Heinämies

Katsotaan miltä tuolla näyttää loppusyksystä kun talvirenkaiden vaihdon yhteydessä tsekkaan ja putsaan paikat. Niin kauan kun helman pää ei uhkaa muhia puhki, ei tuolle tarvitse tehdä mitään.

Kun näyttää muhivan tarpeeksi, ei käytännössä voi muuta kuin vaihtaa koko sivuhelman etupää terveeseen ja samalla tuo pieni pala lokasuojan helmaa. Koska helmapelti on sisältä ruosteessa koko matkalta ei ole siinä vaiheessa järkeä korjata vain päätyä vaan silloin kannattaa uusia koko helmapelti ja toivoa vain parasta että omat taidot riittää edes jotenkin siedettävään lopputulokseen. Saa nyt nähdä miten hyvin kotelosuoja-aine ruostumisen etenemistä hillitsee, vai hillitseekö lainkaan.

Onko helmapeltiä edes aiheellista hitsata tiiviisti kiinni.... laittaa vain koriliimalla ja puristimilla sen kunnolla kiinni ja heittää migillä hepit vaikka 10 sentin välein?
Nissan Micra K12 -09
Volvo 850 farkku -96