Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

Primeran korin kriittiset kohdat

Aloittaja Heinämies, toukokuu 05, 2010, 11:08:04

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

akkuhappo

Kuulostaa siltä että pohjamaali ei ole tarttunut, jos lähtee kaikki irti.. pelti hiottu ja puhdistettu ennen maalausta? Pohjamaalin annettu kuivua ennen massaa ja lakkaa?
Suosittelen vilpittömästi epoxipohjamaalia tollaseen paikkaan, löytyy spraynä tai ruiskukamana  ;)

Heinämies

Kuskinpuoleinen takakaari meni uusiksi noin kolmanneksen matkalta viime kesänä. Eilen pesin auton käsin, ja tarkemmin katsoessani huomasin kukkasia tässä kaarenpätkässä. Kukkaset ovat keskellä kaarta eli ei missään saumakohdassa. Silloin kaarta laittaessa tein pohjatöiksi sinkkimaali, "rostprimeri" ja oma väri + lakka. Ilmeisesti tämä ei kuitenkaan joko riittänyt tai kaikesta huolellisuudesta huolimatta olen tehnyt jotain pieleen.

Kelien lämmettyä menee siis nämä viimekesäiset laittelut uusiksi sikäli että kaikki kukkivat kohdat pitää hioa kirkkaalle pellille ja käsitellä uudestaan. Onko antaa vinkkejä jolla saisin kestävämmän lopputuloksen? Joku on jossain sanonut ettei sinkkispraymaali olisikaan kovin hyvää korroosionestoon... onko antaa vinkkiä paremmista aineista. Auto on minulla vielä ainakin pari vuotta jos ei ihmeitä tapahdu, ja muutoinkin haluan saada kestävän lopputuloksen. Oikein ja kunnollisilla aineilla tehtynä näin nopeasti ei pitäisi ruostua uudelleen.
Nissan Micra K12 -09
Volvo 850 farkku -96

akkuhappo


Heinämies

LainaaKuulostaa siltä että pohjamaali ei ole tarttunut, jos lähtee kaikki irti.. pelti hiottu ja puhdistettu ennen maalausta? Pohjamaalin annettu kuivua ennen massaa ja lakkaa?
Suosittelen vilpittömästi epoxipohjamaalia tollaseen paikkaan, löytyy spraynä tai ruiskukamana  ;)

Maalien kuivumisen suhteen olen noudattanut tiukasti ohjeita. Myös pelti on hiottu teräsharjalaikalla ja pyyhitty tinnerillä.

Kaiken pitäisi olla mahdollisimman oikeaoppisesti tehty, siksi ihmettelenkin miksi näin on päässyt käymään. :-?
Nissan Micra K12 -09
Volvo 850 farkku -96

akkuhappo

#124
Voisin kuvitella että sitte väärät pohjakamat vaan kyseessä   :-?

Jos alimpana on ollut sinkkispräy ja lähtee pellistä suoraan irti niin sinkkispray sitte?
Edelleen rummuttaisin epoksin puolesta tarttuvuuden ja ruostesuojan takia  ;)
Epoksi - massa - lakka järjestyksessä. Epoksin jälkeen hiomaväriä jos tarvitsee

Heinämies

Jotain mie olen hutiloinut, koska samalla tavalla laitettu oikean puolen koko helmapelti on ihan priima.

No... lämpimiä kelejä odotellessa ja sitten hiontahommiin ja uusiksi. Tällä kertaa en hae pohjamaaleja Honkkarista tai Prismasta vaan ihan tuolta Kouvolan Automaalista. Sieltä saa neuvot kaupanpäälle ;)
Nissan Micra K12 -09
Volvo 850 farkku -96

Heinämies

#126
Olisiko fiksua käsitellä puhtaaksi hiottu pelti ensin Mastonin Pro mix Rost Stopperilla niin että pensselöi sillä kaiken näkyvillä olevan metallipinnan?

http://kuvasto.maston.fi/product/607600/rost-stop-200ml

Tämän kuivuttua päällemaalaus mustalla Rost Primerilla.

http://kuvasto.maston.fi/product/260012/rost-primer-musta-400ml

Lopuksi tämän päälle kiveniskumassa.

http://kuvasto.maston.fi/product/4150501/automix-sth-50-black---kiveniskusuoja-500ml

Ei siis sinkkimaalia pohjalle vaan Rost Stop -> Rost Primer -> Kiveniskumassa... Onko tämä kelpo kombinaatio vai pitäisikö olla jotain muuta sen sijaan tai lisäksi?
Nissan Micra K12 -09
Volvo 850 farkku -96

Alppu

#127
LainaaOlisiko fiksua käsitellä puhtaaksi hiottu pelti ensin Mastonin Pro mix Rost Stopperilla niin että pensselöi sillä kaiken näkyvillä olevan metallipinnan?

http://kuvasto.maston.fi/product/607600/rost-stop-200ml


Mitenkähän samaa tavaraa on tämä Bilteman Tuotenro 36189 (saako jotenkin linkattua suoraa?!)
Tuossa kun lukee että toimii myös pohjamaalina, niin maalasin viime kesänä suoraan sen yli...
Pitäisi kohta tutkia miten on maalaukset pysynyt..  :D
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Alppu

Lainaa

Tämän kuivuttua päällemaalaus mustalla Rost Primerilla.

http://kuvasto.maston.fi/product/260012/rost-primer-musta-400ml


Kiinnostaisi tietää onko tämä oikeasti hyvää tavaraa, vai sellaista halpa-halli laatua? Näitä Mastonin tuotteita kun löytyy useimmista tavarataloista..
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Mies

#129
Teräsharjalaikalla voi olla vaikea saada kaikkea ruostetta pois,etenkin jos hiottava pinta pahasti syöpynyt.

Itse yleensä tulee vedettyä nopeammalla ja tehokkaammalla eri rällä+hiomalaikka. 

Kaikenlaisilla mastoneilla on maalailtu ja laadusta en osaa sanoa, jos pohjat on kunnossa niin ei sillä maalimerkillä pahemmin väliä ole.
K10 Micra DX -87
WD21 Terrano 3.0V6 jdm -93
E24 Caravan Gt-Cruise 2.7 tdi 4wd jdm -95
A32 Maxima 2.0
A33 Maxima 3.0 +2.0
Y31 Cedric HT VG30T jdm -91
N14 Sunny 1.6 x3
+K11/Y10/N16
+Mazda6
+KE70 (2T?)

akkuhappo

Jep pohjat kuntoon kerralla ja epoksi alle  ;D

Alppu

LainaaJep pohjat kuntoon kerralla ja epoksi alle  ;D

Löytyisikö Motonetistä jotain epoksi tms. kunnollista pohjamaalia?
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Heinämies

#132
Mie löysin Kouvolan Automaalista parin desin purkin Rost Stopperia joka sisältää "Primerin". On epoksipohjainen. Juuri hioin teräsharjalaikalla tarvittavat kohdat ja laitoin pensselillä ekan kerroksen. Kuuden tunnin päästä toinen kerros. Huomenna kiveniskumassa päälle ja homma valmis.

Viime kesänä juhannuksen tienoilla vaihtamani oikea helmapelti oli tarkemmassa tsekkauksessa todella hyvä. Vain kaksi kukkasta jotka hoidin pois tuossa samalla. Katsoin ja putsasin myös etulokasuojan alareunan taskun alle jäävän helmapellin pään. Vähän sinne oli kuraa pakkaütunut mutta muuten oli täysin priima. Vesivaseliini on suojannut hyvin eikä mitään ruosteenalkua missään.

Lisäys*

Se aine on Brunox epoxy primer.
Nissan Micra K12 -09
Volvo 850 farkku -96

akkuhappo

Lainaa

Löytyisikö Motonetistä jotain epoksi tms. kunnollista pohjamaalia?

näytti ainakin Hempel merkkistä 2k epoksia purkkikamana olevan, venekamoja mut miksei sitä autoonkin käyttäis  :)

BA

#134
Noissa lasikuitu ja puuveneiden pohjaan tarkoitetuissa maaleissa, oli sitten pohjamaali tai pintamaali, on sellanen jännä piirre että ne on tehty kuluviksi. Eikä niiden päällä pysy sitten mikään muu kuin toinen venemaali. Ja sekin vaan aikansa. Veneen pohja kun pitäs maalailla joka vuosi, tai korkeintaan joka toinen vuosi...

En ymmärrä miks pitäs maksaa venemaalista enemmän motonetissä kun maalikaupassa maksaa ihan tarkotukseen tehty maali?

Alppu

LainaaNoissa lasikuitu ja puuveneiden pohjaan tarkoitetuissa maaleissa, oli sitten pohjamaali tai pintamaali, on sellanen jännä piirre että ne on tehty kuluviksi. Eikä niiden päällä pysy sitten mikään muu kuin toinen venemaali. Ja sekin vaan aikansa. Veneen pohja kun pitäs maalailla joka vuosi, tai korkeintaan joka toinen vuosi...

En ymmärrä miks pitäs maksaa venemaalista enemmän motonetissä kun maalikaupassa maksaa ihan tarkotukseen tehty maali?


Miksi se kuluu niin paljon että joka vuosi pitäisi maalata uudestaan?

Vai ei pysy mikään maali päällä...  :-?

Mitä maalia sieltä maalikaupasta pitäisi kysellä? Tarkoitan, saako sieltä ehdottomasti parempia pohjamaaleja kun tavan kaupasta, vai onko heillä vain parempi tietous mitä pohjalle pitää vetää?
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Alppu

#136
Lainaa

Mitenkähän samaa tavaraa on tämä Bilteman Tuotenro 36189 (saako jotenkin linkattua suoraa?!)
Tuossa kun lukee että toimii myös pohjamaalina, niin maalasin viime kesänä suoraan sen yli...
Pitäisi kohta tutkia miten on maalaukset pysynyt..  :D


Tuli katsottua.
Maali/kitti(?) lähti suht isoina levyinä melkein koko paikan alueelta irti.
Ei ollut kyllä alta lähes ollenkaan ruosteessa (kevyttä pintaruostetta), liekö ruosteenmuunnin suojannut.
Nyt kun ilmat lämpenee, pitää puhdistaa ja laittaa uudet maalit.
Jaksaakohan sitä mitään kikkailla, otan varastosta vanhan ferreksi purkin ja vetelen sillä?  :)
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

BA

#137
Lainaa
Miksi se kuluu niin paljon että joka vuosi pitäisi maalata uudestaan?

Vai ei pysy mikään maali päällä...  :-?

No kun sen maalin idea siellä pohjassa on ensisijaisesti estää levän tarttuminen pohjaan kun vene seisoo paikallaan. Se maali on syksyllä kun veneen nostaa ylös ihan jauhoa joka lähtee pyyhkäisemällä pois. Pohjamaali ei ihan niin hyvin irtoa, mutta paljon sitäkin sen pintamaalin mukana lähtee.

Tästä syystä ne myrkkymaalit on nykysin kiellettyjä, sitä kun liukenee muutama litra sinne veteen noista huviveneistä...


Intissä vedettiin sellaset tökötit kyllä laivan pohjaan, että niillä vois kyllä auton sotkea ihan hyvin.

VHi

Oliko toi ferrexi vitsinä tarkoitettu vai voiko sitä oikeasti käyttää tähän ja hyvin tuloksin? Sitä kun olis hyllyssä ja jos pensselillä paljaaksi hiotulle pellille vetäis? En tiedä näistä maaleista mitään, mutta on sillä ainakin peräkärryä joskus maalattu :D
K10 1.0 GL ´85 | Myyty: K11 1.3i GX ´99 | K10 1.2 L ´92

akkuhappo

Kyllä varmaan paras vaihtoehto on kävellä maalikauppaan ja ostaa ihan autoon tarkoitetut kamat, niinkun BA mainitsi. Voi säästyä monelta em. ongelmalta kun otetaan selvää miten tehdään ja tehdään oikeilla tavaroilla.  Ei sitte tartte tehdä (niin) montaa kertaa  ;)