Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

Primeran korin kriittiset kohdat

Aloittaja Heinämies, toukokuu 05, 2010, 11:08:04

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Heinämies

Miulla ei ennen ole ollut Nissania ja olen hiljattain hankkinut tuon allekirjoituksen Primeran.

Missä kohdin Primerassa on ne kriittiset kohdat joissa ruoste yleensä ensin iskee ja joita kannattaisi seurailla? Ford Sierran kanssa oli helppoa kun kriittiset kohdat oli käytännössä koko auton alusta ;D
Nissan Micra K12 -09
Volvo 850 farkku -96

AkiH

Takaoven kynnyksen ja takakaaren risteyskohta on muistaakseni yksi ruostuva kohta.
Sunny (B11) 1.5 GL (Sedan '85, '86, Coupé '85, Wagon '85), (N13) 1.3L HB '87
Primera (P11) 2.0 GT '99
Micra (K10) 1.0 GL '88, 1.2 Super S '90, (K12) 160 SR '05
Patrol (160) 3.3D STW '81 ja '83

Heinämies

Tuo kohta on tässäkin laitettu molemmin puolin, muualta ei ole hitsailtu.
Nissan Micra K12 -09
Volvo 850 farkku -96

Jylppy

#3
- Takaiskari"tunnelien" yläpäät - eli se paikka, mihin takatolppa kiinnittyy yläpäästään.
- Kynnysten alapuolet takaa, n. 30-50cm matkalta ennen takarenkaan kaarien alkua.
- Takarekisterikilven tausta.
L18@120Y LB210 -77
120Y KLB210 -75

Yokohama

Joo, ei muuta kun uutta peltii ja migi käteen.  :D

Heinämies

Miulla on sellainen Motonetista ostettu halpis ydinlankavehje. Maksoi viime vuonna muistaakseni 169 euroa. Edellinen Sierra oli hyvä harjoitustyömaa ;)
Nissan Micra K12 -09
Volvo 850 farkku -96

Heinämies

#6
Konehuoneen puolella on tuollainen ruostekohdan alku. Onko kukaan laittanut omastaan tuota kohtaa? Onko siinä sen kummempaa kuin kaistale peltiä pois ja uutta tilalle jos ei hionta riitä vaan menee läpi? Tuostahan on iskarinkiinnikkeisiin kuitenkin vielä matkaa ja tervettä peltiä välissä vaikka kuinka...

Nissan Micra K12 -09
Volvo 850 farkku -96

akkuhappo

eikös tossa oo saumakittiä, vähän epäselvä kuva?
omasta allusta lähti tehtaan saumakitit kynnellä irti, ja kosteus oli päässy alle.. ainakin omassa selvisin ihan ajamalla ruosteet pois, epoksia alle ja saumakitit päälle + värit niskaan  :)

Heinämies

En ole vielä roplannut, mutta mitä todennäköisimmin saumakittiä. Näkee sitten riittääkö pelkkä lamellilaikan laulatus, vai onko ruoste sen verran iskenyt että pitää ottaa kaistale peltiä pois ynnä uusi slaidi tilalle.

Hiotun/paikatun kohdan jälkikäsittelyyn ajattelin ihan vaan huolellista kylmägalvanointia sinkkimaalilla ja väri päälle.

Mitä tuo mainitsemasi epoksi on... laitetaanko sitä puhtaaksi hiotun metallin päälle suoraan? En muista kuulleeni aiemmin mistään epoksikäsittelystä....
Nissan Micra K12 -09
Volvo 850 farkku -96

akkuhappo

epoksi on pohjamaalia, kehuvat sen olevan parasta ruosteenestoon... Ainakin oman allun kori pysynyt ruostevapaana paremmin kuin aikaisemmat projektit  :) myös oven alaosan sisäpuolet ja takakaaret jotka olivat jo aika ronskisti ruosteessa kun allun ostin  ;)

Heinämies

Lainaaepoksi on pohjamaalia, kehuvat sen olevan parasta ruosteenestoon...

Miten tuo eroaa sinkkimaalista?
Nissan Micra K12 -09
Volvo 850 farkku -96

akkuhappo

#11
http://www.glasurit.com/fi_FI/Products/PassengerCars/801_72.xml

sinkkimaalista ei kokemuksia pahemmin, en ainakaan glasuritin kamoista ole moiseen törmännyt, olisiko enemmän spraykamaa? wurthilla taisi olla sprayna ainakin
Kunhan kaikki kamat pohjasta pintaan on 'yhteensopivia'  :)

Heinämies

Lainaa
sinkkimaalista ei kokemuksia pahemmin...

Okei.... Mie taas olen oppinut luottamaan kylmägalvanointiin eli sinkkimaalia spraypullosta. Sen jälkeen väri päälle, tai jos ollaan pohjan puolella niin alustamassa/kiveniskumassa.

Tuon kyseisen kohdan jos joutuu hitsaamaan, niin pyöräkotelon suojamuovi"boxi" pitää irrottaa, jotta pyöräkotelon puolelta pääsee tekemään asianmukaiset suojaustoimet paikan alapuolelle.
Nissan Micra K12 -09
Volvo 850 farkku -96

ja_ke

Jokunen vuosi sitten korjailin Sunnysta helmoja/kaaria, silloin pistin ihan motonetin omaa kilikolisinkkimaalia pohjaan, sitten kilikolimaalia ja kilikolilakka. Ihan hyvin pysyi ruosteet kurissa vuoden päivät kunnes tuli auton vaihto. Vielä parempi olisi ollut se pensselillä vedettävä sinkkimaali.
[s]n14 1,6lxi[/s] Nissan Primera 11-144. -01, 1,8.

Heinämies

#14
Tuossa ennen ja jälkeen -kuvat. Sentin kokoinen slaidi lähti pois koska ruostetta oli tyypilliseen tapaan päällekkäin olevien peltien välissä.





Käsittelin tuon Dinitrolin ruosteenmuuntoaineella, joka siis tekee pinnalle "lasimaisen" mustan kalvon. Laitoin sitä kolme kerrosta.
Nissan Micra K12 -09
Volvo 850 farkku -96

Heinämies

#15
Löytyi sitten oikean takapyöräkotelon etureunasta tuollainen pikku hole....



Miten tuo laitetaan "oikeaoppisesti"? Halpismigi löytyy ja kyllä mie nyt pellinpalasen kiinni saan hepattua...
Nissan Micra K12 -09
Volvo 850 farkku -96

Alppu

#16
LainaaLöytyi sitten oikean takapyöräkotelon etureunasta tuollainen pikku hole....



Miten tuo laitetaan "oikeaoppisesti"? Halpismigi löytyy ja kyllä mie nyt pellinpalasen kiinni saan hepattua...


Ei tuo kuva kyllä kovin selkeä ole.. en näe reikää..


Sellanen olo tuli että noita voisi ettimällä enemmänkin löytää..  ;D
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

Heinämies

No, ei onneksi ollut enempää ;D

Tuossa ruostepelti poistettuna ja uuden paikan sovitus. Hitsaus iltapäivällä.



Kuten ekasta kuvasta näkyy, ulottuu pintaruostetta hamaan syvyyteen kotelon sisäpuolelle. Kannattaisiko tuonne suihkia kotelonsuoja-ainetta ennen kuin tällään paikan kiinni? Miulla on se suutin jolla mömmöt saadaan syvälle.
Nissan Micra K12 -09
Volvo 850 farkku -96

Heinämies

Enpä laittanut mitään aineita sinne.... paikka vaan kiinni. Tällaista jälkeä tuli Motonetin ydinlankakoneella ja huonoilla taidoilla ::)

Nissan Micra K12 -09
Volvo 850 farkku -96

valpas

LainaaEnpä laittanut mitään aineita sinne.... paikka vaan kiinni. Tällaista jälkeä tuli Motonetin ydinlankakoneella ja huonoilla taidoilla ::)

Harjotus tekee mestarin!
Tuo peltipaikka ainakin oli ihan hyvän näköisesti tehty.
Kyllä se siittä.

Heinämies

#20
Miulla oli aiemmin -90 Sierra ja siihen oli ruostesuojaus tehty -95 mikäli takaikkunan tarraan on uskomista. Siinä oli ovipalkkien ja takakoteloiden kohdalla pieniä kumitulppia, joiden tilkitsemistä aukoista lienee laitettu sisärakenteisiin kotelosuojat sun muut mömmöt.

Tässä Nissanissa mie en löytänyt mitään tulppia mistään. Voiko siitä päätellä että tuohon ei ole ruostesuojausta edes tehty? Mie olen myös kuullut että välttämättä runkoon ei ole enää uudemmissa autoissa porattu reikiä, mutta tämä ei liene niin uusi... Onko järkeä porata itse aukot vaikka samoihin kohtiin kuin Fordin korissakin oli, laittaa kotelosuoja-aineet ja tilkitä reijät noilla kumitulpilla?
Nissan Micra K12 -09
Volvo 850 farkku -96

ja_ke

Tuo helma näytti sisältä jo siltä, että kun tökkäät jollain taltalla niin menee luultavasti läpi. Sunnyaa oli samallailla helma mätänä, noin puolen metrin matkalta joutui uusimaan aikanaan koko helman, oli myös levinnyt pohjan puolelle hieman, senkin korjasin.

Reikiä ei tarvitse porailla. Irroitat sen takaoven kynnyslistan irti, ja suihkutat sen kynnyslistan kiinnitysholkkien rei`istä. Luultavasti siellä alla kyllä on sellaisia aukkoja muutenkin, mistä saa kyllä ainetta laitettua.
[s]n14 1,6lxi[/s] Nissan Primera 11-144. -01, 1,8.

Alppu

#22
Lainaa
Tässä Nissanissa mie en löytänyt mitään tulppia mistään. Voiko siitä päätellä että tuohon ei ole ruostesuojausta edes tehty? Mie olen myös kuullut että välttämättä runkoon ei ole enää uudemmissa autoissa porattu reikiä, mutta tämä ei liene niin uusi... Onko järkeä porata itse aukot vaikka samoihin kohtiin kuin Fordin korissakin oli, laittaa kotelosuoja-aineet ja tilkitä reijät noilla kumitulpilla?

Nykyään ei varmaan suosita enää mitään porauksia ruosteenestossa. Kyllä siihen silti on hyvinkin voitu jossain välissä tehdä ruosteenestokäsittely. En kyllä itse poraisi mitään reikiä...
Voi sitä kotelosuoja-ainetta laittaa mm. helmakoteloon ilman reikiäkin, ottaa vaan kynnyslistan irti.
Ja sitten varmistaa että ne vedenpoistoreiät siellä helman alareunassa ovat auki.
"Kertoa juhlissa ihmisille ajavansa Nissan Almeraa on kuin kertoisi heille, että kantaa ebolavirusta ja aikoo pian aivastaa."Jeremy C.

mies51

Kannattaa antaa nuo hitsaukset ammattitaitoisen autohitsarin tehtäväksi. Itse yritin aikanaan räkiä hitsiä ruostuneesen paikkaan huonon hionnan jälkeen huonossa kunnossa olevalla MIGillä. Oli sellaista roiskimista ja alustamassa pakkasi syttymään, että päätin maksaa ammattimiehelle 100 euroa. Ei tarvitse enää tehdä samaa kohtaa joka vuosi uudestaan. Itse vaihdan rikkinäiset osat, nivelet ym. Lähes joka vuosi sieltä Sunnyn pohjasta jotain reikää löytyy. Muuten on helppo auto, tekniikka pelaa paremmin kuin uusissa Almeroissa.

Heinämies

#24
LainaaKannattaa antaa nuo hitsaukset ammattitaitoisen autohitsarin tehtäväksi. Itse yritin aikanaan räkiä hitsiä ruostuneesen paikkaan huonon hionnan jälkeen huonossa kunnossa olevalla MIGillä.

Niin no... toisaalta muutaman satasen autossa säästää äkkiä ison rahan kun laittaa itse. Miulla oli viime kesänä harjoitustyömaana Ford Sierra, jonka pohjaan laitoin sisäpuolelta hitsaten laajoja alueita. Itse huomasin, että kun ottaa kaiken ruosteisen pellin pois ja muistaa vaikka teräsharjalaikalla poistaa alustamassan toiselta puolelta riittävän laajalta alueelta, ei ongelmia ole sen enempää paikan kiinni saamisen suhteen kuin ei-toivottujen kärtsäämistenkään suhteen.

Miulla oli käytössä tuliterä Motonetin halpismigi.

http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=78-9663

Tuossa vähän viimekesän "omaehtoisen mig-hitsauskurssin" satoa...



Ainoa asia minkä nyt tekisin toisin, on noiden saumojen hiominen tasaisemmiksi. Tuossa viime viikonlopun kotelohitsauksessa sen teinkin.

Hiomatta jättäminen, sekä silloinen tietämättömyys oikeaoppisesta jälkikäsittelystä sai paikkojen saumakohdat ruostumaan. Tämä näkymä tältä keväältä, eli noin 10 kuukautta operaation jälkeen.

Nissan Micra K12 -09
Volvo 850 farkku -96

Heinämies

#25
Vähän epäilyttää tuo vasemmanpuoleinen takaoven takareuna... ei näytä ihan vimpan päälle laitetulta kyllä ja taitaa jo muhiakin :-?

Onko tuohon saatavissa sopivaa korjauspeltiä? Motonetissa on vain koko helmapelti tai takakaari... ei tuota kohtaa vai pitääkö siihen askarrella paikka itse jos tarvetta tulee?

Nissan Micra K12 -09
Volvo 850 farkku -96

Wildchild-

#26
LainaaVähän epäilyttää tuo vasemmanpuoleinen takaoven takareuna... ei näytä ihan vimpan päälle laitetulta kyllä ja taitaa jo muhiakin :-?

Onko tuohon saatavissa sopivaa korjauspeltiä? Motonetissa on vain koko helmapelti tai takakaari... ei tuota kohtaa vai pitääkö siihen askarrella paikka itse jos tarvetta tulee?

Näyttää ihan "katsastuspaikalta" ;D Yleensä korjaushelmoissa/kaarissa ei tule noin pitkälle peltiä. Vissiin itse pitää tehä, tai sitten suojata. Isommat pois harjalaikalla, helmasta sisäpuolelle kunnolla kotelosuojaa. Ulkopuolelle rost stop ja maali.

Savun hälvennettyä lisäämme syöttöä. Y30 + N12

Heinämies

Lainaa
Isommat pois harjalaikalla, helmasta sisäpuolelle kunnolla kotelosuojaa. Ulkopuolelle rost stop ja maali.

Jotain tuollaistahan sille täytyy tehdä... koska jos jättää sen tuolleen niin ensi keväänä siinä on jo mätä kohta. Jos harjalaikkahionta paljastaakin jotain radikaalia niin sitten ei auta kuin ottaa riittävä kaistale pois ja laittaa uutta. Kyllähän tuohon saa paikan tehtyä kun vähän aikaa takoo muotoon ja rakentaa parista-kolmesta osasta.
Nissan Micra K12 -09
Volvo 850 farkku -96

Heinämies

Jos tarvis on uudelle pellille, niin jostain purkaamolta voi hyvinkin löytyä kyseisestä kohdasta vielä priimakunnossa oleva romu, josta voisi rälläköidä reilun palasen irti ja sorvailla tarpeen mukaan sopivaksi... vai liekö toiveajattelua moisen löytyminen :-?
Nissan Micra K12 -09
Volvo 850 farkku -96

Heinämies

Jos tuosta kohdasta ei löydy sen kummempaa vaan selviää paikkojen hiomisella, niin tasoituksen teen Plastic Paddingin kemiallisella metallilla. Nyt on kuitenkin epäselvää, mitä pohjakäsittelyä voi ja pitää tehdä ennen kemiallisen metallin levittämistä? Laitetaanko sinkkimaali normaalisti jotta estetään uudelleen ruostuminen? Pitääkö tarttumisen varmistamiseksi sinkkimaalattu pinta käsitellä lisäksi jollain muulla pohjamaalilla, tai sinkkimaalattu pinta karhentaa hiomalla? Käsittääkseni jos kemiallisen metallin levittää käsittelemättömälle puhtaalle peltipinnalle, se lähtee ruostumaan sen alta.
Nissan Micra K12 -09
Volvo 850 farkku -96