Uutiset:

NCF - 日産倶楽部フィンランド支部

Päävalikko

Valkoista möhnää öljypohjassa

Aloittaja Pastori, huhtikuu 06, 2011, 07:41:15

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Pastori

Otin eilettäin Zetasta öljypohjan irti ja kauhukseni huomasin että sielä on muunki väristä töhnää. Öljyn seassa oli parissa kohtaa semmosia valkosia vanoja. Eikait mulla oo kansipahvi paskana...?
(B310 150Y -81, N10 150A -82, 330 220C -79), S30 240Z -72, 430 280C, Skoda Octavia 1.9TDI -00, VW Transporter -98

BA

#1
Niin no.

Onko mitään muita oireita? Paljonko sitä möhnää on? Mites on muljut vaihdeltu?

Öljyn sekaan kondensoituu vettä ihan ajan kanssa AINA, varsinkin jos ajetaan vain vähän. Ja jos auto seisoo kylmässä/viileässä niin aina enemmän.


Näillä tiedoilla sanon että laita kasaan ja jatka ajoa.

C 110 ratsuni

Aikaisempia vaivoja kertoessasi on todennäköistä että kansipahvi on viallinen.
primera 2,0 sport -00

Pastori

#3
Soittelin kanssa eilen tuossa yhdelle mekaanikolle ja meinas kanssa että vettä sielä ois vaan kondensoituna. Onhan tuo seissyt marraskuusta asti viileässä tallissa.

Muista oireista sen verta että lämmöt on välillä käyny tosi korkialla ajossa ja taas palannu takas. Nyt kun käyttelin nii ensin nousi melkeen 250F, testasin syylärin nii ei ollu termari avautunu. Sitte kun mittari punasella termari aukes ja lämmöt palautu normiin. En tiä oisko ilmaa tai jotaki. Ennenku termari aukes, pukkas jo vettä sieltä ylipaine (?) letkusta ulos, normaalia?

Niin ja öljyt vaihdettu kesällä, ajettu 800km. Mobil 1 5w-40.
(B310 150Y -81, N10 150A -82, 330 220C -79), S30 240Z -72, 430 280C, Skoda Octavia 1.9TDI -00, VW Transporter -98

Puusilma

#4
LainaaSoittelin kanssa eilen tuossa yhdelle mekaanikolle ja meinas kanssa että vettä sielä ois vaan kondensoituna. Onhan tuo seissyt marraskuusta asti viileässä tallissa.

Muista oireista sen verta että lämmöt on välillä käyny tosi korkialla ajossa ja taas palannu takas. Nyt kun käyttelin nii ensin nousi melkeen 250F, testasin syylärin nii ei ollu termari avautunu. Sitte kun mittari punasella termari aukes ja lämmöt palautu normiin. En tiä oisko ilmaa tai jotaki. Ennenku termari aukes, pukkas jo vettä sieltä ylipaine (?) letkusta ulos, normaalia?

Niin ja öljyt vaihdettu kesällä, ajettu 800km. Mobil 1 5w-40.

Eikös termari kannattaisi vaihtaa jos se ei aukene ennen kuin lämmöt on punaisella. Se ei silloin toimi oikein.

Toi paineen nousu viittaisi kyllä kannentiivisteen vuotamiseen.
Ota syyläristä korkki tai paisuntasäiliöstä korkki pois ja laita auto käyntiin. Jos kuplii/pulputtaa jäähdytysneste niin paineet pääsee jäähdytysjärjestelmään.

Pastori

3 kpl termareita käytetty paikoillaan. 82C kaikki. Ylävesiletkua kun puristeli niin tuntu semmosta pulinaa siellä (ennenku termari aukes). Kesällä kyllä pystyi ajamaan vaivatta lujaa ja pitkään ilman että kävi kuumana.

Viimmeksi kun kokeilin korkki auki (joskus marraskuussa) käyttää niin siihen asti veden pinta oli OK kunnes termari aukes, sitte se pärskikin kattoon asti sitä vettä sieltä.
(B310 150Y -81, N10 150A -82, 330 220C -79), S30 240Z -72, 430 280C, Skoda Octavia 1.9TDI -00, VW Transporter -98

Puusilma

Käytäs auto puristuspaine mittauksessa.

Pastori

#7
Voin mää ne ittekki mitata jahka saan öljypohjan takas paikoilleen.  Niin ja lisänä vielä että pakokaasut ei ole mitenkään normaalista poikkeavan värisiä, tai yleensäkään minkään väristä.
(B310 150Y -81, N10 150A -82, 330 220C -79), S30 240Z -72, 430 280C, Skoda Octavia 1.9TDI -00, VW Transporter -98

ILVES-Joe

Todennäköisesti möhnä ja outo väri häviää kun autolla ajetaan pidemmän matkaa siten että se on normaalilämpöisenä niin kauan että kondensoitunut vesi haihtuu pois.

Omissa autoissa öljykorkki ja venakoppa on usein ollut harmaassa möhnässä sen jälkeen kun autolla on ajettu lyhyitä matkoja kylmillä ilmoilla eikä kone ole kunnolla lämminnyt.
Fairlady SPL310, Bluebird 410 historic rata-auto, LB10, FG103. KPLE10, LE10 5kpl, K10, K11
http://www.koskenkorvankyla.fi/
http://www.ilvesjoki.fi/

C 110 ratsuni

#9
Joo,kuinka paljon velliä siellä on,lusikallinen vai kourallinen vai puolilitraa.Samaa teki mulla lavuri jonniaikaa,pieniä oireita kunnes paukahti korkki ja kaikki veet pihalle tais olla jotain 500km siis kun oli auto seissyt todella pitkään useita vuosia.Kansi pahvi oli pilaantunut seistessä.
primera 2,0 sport -00

Pastori

Ei sitä möhnää paljoa ole Öljykorkki ja venakoppa on ihan normiöljyssä, ei mössöä. Rupes ny huolettaan tuo paineen nousu kyllä itteäki..
(B310 150Y -81, N10 150A -82, 330 220C -79), S30 240Z -72, 430 280C, Skoda Octavia 1.9TDI -00, VW Transporter -98

nissan-man

LainaaEi sitä möhnää paljoa ole  Öljykorkki ja venakoppa on ihan normiöljyssä, ei mössöä. Rupes ny huolettaan tuo paineen nousu kyllä itteäki..
Mielestäni ehkä vois olla normaalia tuo paineen nousu punasella? kuitenki nesteet melkein kiehumispisteessä?
P10 GA16DS

Puusilma

Lainaa
Mielestäni ehkä vois olla normaalia tuo paineen nousu punasella? kuitenki nesteet melkein kiehumispisteessä?

Mutta toimivassa autossa lämmöt ei nouse punaiselle.

C 110 ratsuni

Vaihat sen kannentiivisteen niin huoli on pois ja samalla näkee vähän muitakin juttuja kuten venttiilien ja sylinterien kunto.
primera 2,0 sport -00

OH2KV

#14
Viimeaikaisia tutkielmia aiheesta ylikuumeneminen ja törkeä paineenmuodostus jäähdytysjärjestelmään.
Kaikki kokemukset tuosta kauan seisseestä käyttiksestä.

Vika nro 1. Sytytys myöhäisellä, muttei perusennakon perusteella, vaan täysin jumissa olevan alipainesäätimen takia.

Vika nro 2. Jäähdytysjärjestelmä niin täynnä liejua, ettei vieläkään ole täysin huuhdeltu. Nyt kiertää lieju kuitenkin kriittisissä kohteissa sen verran, että termostaattikin laitettu takaisin paikalleen, kun edellinen omistaja oli senkin poistellut lämpöongelmien takia.

Vika nro 3: Jakajasta puuttuu edelleen sinne kuuluvia osia, yritettykö kompensoida noita oireita?

Vika nro 4: Laihalta tuntuva seos ainakin kiihdytettäessä.

Mutta kaiken kaikkiaan: Paineenmuodostus tiessään, lämmöt normaalialueella pitkilläkin reissuilla, vaikka siis lisätty se puuttunut termostaattikin.

Ja pitkän seisonta-ajan jäljiltä hieman vaaleampaa töhnää parista paikkaa pikkaisen havaittu, öljytikusta katsoen kuitenkin terveen oloista voiteluainetta vielä koneessa.

Joten: Säädöt paikalleen, öljyt vaihtoon ja kovaa ajoa päälle.
Datsuneita 1977-1979. Ja suomalaisia mopoja liikaa.

Pastori

Jäähdytysjärjestelmä on huuhdottu moneen otteeseen ja syyläriäkin on käytetty oikeen liikkeessä, että ei pitäis olla pashaa siellä.

Empä taida rueta ainakaan yksin vaihtamaan sitä tiivistettä kun ei ole kokemusta moisesta. Sitähän joutuu repimään puoli mottia irti prkl...
(B310 150Y -81, N10 150A -82, 330 220C -79), S30 240Z -72, 430 280C, Skoda Octavia 1.9TDI -00, VW Transporter -98

VHi

#16
Itsellä kanssa muodostaa tuota ruskeaa/vaaleaa limaa jäähdyttimen korkkiin. Ei oireile muuten mitenkään, niin en ole tehnyt asialle vielä mitään.

Sehän saattaa olla:
1) Kannentiiviste joka mennyt/menossa.
2) Joku muu tiiviste, joka hengittää öljyä hieman jäähdytinnesteeseen johtuen jäähdyttimen matalammasta paineesta.
3) Alavesiletku, joka on koneesta jossa öljyä syylarissa oli. Pesin, mutta sitä on vaikea saada kaikkea pois ja pienikin tilkka jäähdytinnesteessä saa sen näyttämään öljyiseltä.

Lämmöt normaalit, öljyt normaalit, ei savuta suuremmin. Joten ajoa vaan. Sitten jos alkaa tulemaan muita kansiremontin oireita, niin onhan se tiiviste vaihdettava.
K10 1.0 GL ´85 | Myyty: K11 1.3i GX ´99 | K10 1.2 L ´92

Pastori

Mitkä on sitte niitä "lopullisia" oireita jos se kansipahvi alkaa mennä vituralleen..?
(B310 150Y -81, N10 150A -82, 330 220C -79), S30 240Z -72, 430 280C, Skoda Octavia 1.9TDI -00, VW Transporter -98

VHi

No perinteisiä on liika paine syylarissa, harmaat öljyt, öljyinen jäähdytinneste, jäähdytinnestettä kuluu paljon, lämpöä ei tule sisälle, pakokaasut haisee makealla, valkeaa savua tupruttaa, käy huonosti, käynnistyy huonosti, lämmöt menee tappiin yms.

Nuo on ihan sekasin nuo edelliset mitä mieleen tuli, eri variaatioita riippuen lähinnä siitä, että onko kyseessä veden meneminen palotilaan vai öljyjen meneminen syylariin.
K10 1.0 GL ´85 | Myyty: K11 1.3i GX ´99 | K10 1.2 L ´92

pimeämies

kuinka nopeasti se halkaisee kannen jos kehittää painettaa paisariin ja tupruttaa valkeaa savua? paljon sellaisella uskaltas ajaa?

Gorgane

Lainaakuinka nopeasti se halkaisee kannen jos kehittää painettaa paisariin ja tupruttaa valkeaa savua? paljon sellaisella uskaltas ajaa?

Nelipyttysestä ei yleensä halkaise kantta, paine pääsee purkaantumaan yleensä joko paisarin kautta tai vuotokohdasta senverta, että kansi korkeintaan vääntyy. Suora vitos- tai kutoskone onkin sitten jo asia erikseen.

Ajaa ei kannata, kuin juuri senverta, mitä on pakko. Eli että kotiin tai korjaamolle pääsee. Monesti kuulee näitä stooreja, että "Joo, ajettiin 5000km palaneella pahvilla", mikä on täysin idiotismia, jos kyseessä ei ole joku paalivalmis satasen arvoinen romu.

Palanut kannentiiviste kuitenkin tekee hallaa koko moottorille. Öljy jäähdytys/lämmitysjärjestelmässä huonontaa jäähdytystä tukkimalla vesikanavia. Vesi öljyssä taas tuhoaa voitelun.

Pastori

Eilen tuli käytettyä konetta ja mitattua puristukset. Vesi ei ny hievahtanutkaan ennenkuin termari aukes (jollon ruutas puolet pihalle :P ) Kättä kun piti korkinaukon päällä niin tuntu pieni imu, niinku vissiin pitäski?
Termari aukes siinä 3/4 kohilla, oisko lämpötila anturi paskana sitte.

Puristukset oli joka sylinterillä aikalailla tasan 150 psi/10Bar eli vissiin ihan hyvät..kö? 
(B310 150Y -81, N10 150A -82, 330 220C -79), S30 240Z -72, 430 280C, Skoda Octavia 1.9TDI -00, VW Transporter -98