Uutiset:

NCF - Suomen Nissan-kerho

Päävalikko

A12 koneen säädöt

Aloittaja 100amppeeri, maaliskuu 30, 2011, 10:52:43

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

100amppeeri

Putkesta paukahtaa kun vaihtaa vaihdetta  ::)
Nykii ja käy laihalla. Tuntuu ettei rikastu millään säädöllä seokset.
Venttiilitkin vasta säädin kylmänä 0,25. Kansipahvi, tulpat, ilman ja öljyn suodatinki vaihdettu.
8astetta olen säätänyt ennakkoa 1sylinterin perusteella.

Mikä olisi hyvä sytytysennakko 98bensalle?
Kuinka paljon tyhjäkäynti ja seos ruuvia auki?

OH2KV

#1
Oletkos  jakajan katsonut, että molemmat säätimet toimivat ilman ylimääräisiä kitkoja? Ennakon säätö jumittavilla säätimillä aiheuttaa monenlaista käyntivikaa.
Ennakkoa ei 98 bensalle tarvitse säätää muuhun kuin valmistajan ohjearvoon, oma huolto-opus on tallilla, ja en muista tähän hätään, mikä olisi valmistajan ohjearvo. Jotenkin muistelisin, että olisi 8 asteen paikkeilla? (Viimeinen vähän mutua)

Seosruuvi kokonaan kiinni, siitä 2-3 kierrosta auki löytynee toimivalle ja puhtaalle kaasuttimelle oikea seossuhde.
Datsuneita 1977-1979. Ja suomalaisia mopoja liikaa.

100amppeeri

#2
Pitääpä tarkastaa jos säätimet jumittavat. Ooppuksen mukaan olen 8asteeseen säätänyt, mutta ei tuntunut riittävän. Säädin sitten auton käydessä sytkää korvalla ja löytyihän se säätö. Tosin asteita oli yli 10 ennakkoa. Ei paukkunut putkessa ja kävi tosi nätisti  8-)

Kun kiristin jakajaa ja naps. Pultti oli liian pitkä ja meni poikki  >:( Piti nostaa jakaja pois, että sai naputtamalla pultin lyötyä auki. Löin jakajan takaisin ja eihän se sattunut samaan koloon. Menin säätämään kaasaria eikä millään mitään saanut. Sitten alkoi jakajan kolon arvailu, lopulta katsoin että ensimmäinen imuventtiili aukeaa ja menee kiinni, siitä seuraavan merkin pyöritin n.8 asteen kohdalle. Nostin jakajan ja pyöritin pyörijän 1syliterin kohdalle. Nyt ei tahdo millään ennakolla saada säätöjä aikaan, kierrokset hurraa ees taas 1-3 tonnin välillä ja lopulta sammuu. Kevyellä kaasulla nykii ja ryyppy täysillä kulkee itsekseen. Mistä lähtisin tätä selvittämään?  :-/

OH2KV

#3
Katkojan kärkien avautuminen määrää sytytyshetken, ei pyörijän osoittaminen 1. sylinterin merkkiin, ja molempien pitää tietenkin olla lähellä sitä 8 astetta EYKK. Jos katkojan kärkiväli on liian iso tai liian pieni, aikaistuu/myöhästyy sytytyshetki.

Säädä aluksi kärjet aukeamaan 0,5 mm.
Pyöritä moottori varmasti 1. sylinterin yläkuolokohdille, työtahdin aikana.

Nostele virranjakajaa kolossaan, välillä jakajan akselia hieman pyöritellen, kunnes pyörijä osoittaa 1. sylinterin merkkiin, mieluummin hieman aikaiselle =kärjet jo auki. Molemmat jakajan säädöt keskiasennossa, pitäisi melko läheltä löytyä oikea sytytyshetki.
Turhaa löpinää tämäkin, jos ajoituslamppu käytettävissä.

Siinä tapauksessa alipaineletku irti jakajasta, tulppaa letkun pää vaikka poranterällä.
Säädä tyhjäkäynti  alle 800 rpm, ajoituslampulla sytytys  8 ast. EYKK.

Jos kaikki tähän asti OK, tsekkaa bensanpinnan korkeus kaasarissa.
Datsuneita 1977-1979. Ja suomalaisia mopoja liikaa.

100amppeeri

Sytytys pitäisi nyt olla kohdillaan.
Vika oli ilmeisesti nyt kaasarissa kun ei meinannut mitään säätöä saada aikaan. Ilmaruuvi oli vääntynyt ja kaasarissa imuvuoto. Rakoa oli kaasarin kannessa 2mm jopa tiivisteen kanssa. Leikoin uuden korkkitiivisteen ja viilasin kaasaria tasaisemmaksi 2nurkasta jotka olivat nousseet. Nyt tiivisten kanssa ei pitäisi vuotaa.

Nyt on säädöt parempaan suuntaan  :)