Uutiset:

NCF - Nissan Club of Finland

Päävalikko

Micra k10 jakopää ym.

Aloittaja Kingis_, helmikuu 17, 2011, 12:57:52

« edellinen - seuraava »

0 Jäsenet ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Kingis_

Hihna pitäisi micraan vaihtaa ja ei nyt ole mitään korjausopastakaan joten vinkkejä ajattelin kysellä. Simppeli hommahan se tietysti on mutta kysyvä ei tieltä eksy. '90 vuosimallia ja ma10 koneella on hän.

Kingis_

Sen verran paisuu projekti että laittelen uuden kytkimen samalla ja muutamia tiivisteitä sun muuta. Koneen ajattelin nostaa yläkautta laatikon kanssa pois? Lainasin kirjastosta jonkinlaisen korjausoppaan mutta eipähän tuosta suurta iloa ole.
Miten vetarit irtoaa laatikosta? Ihan vetämällä?

VHi

Juu yläkautta lähtee, vetarit itse irrotin leveällä taltalla kampeamalla, tosin vetämällä lähtee teoriassa jos on tilaa ja joustoa saada semmonen liike aikaan. Mulla on kotona suomenkielinen korjausopas vuodelta 1990 tms. jossa on aika kohta kohdalta selostettu näitä remontteja.
K10 1.0 GL ´85 | Myyty: K11 1.3i GX ´99 | K10 1.2 L ´92

Kingis_

Saako ne vetarit siitä irti irroittamatta vetaria tolpasta jos tuolleen kampeaa? Paljonko mahtaa laatikkoon mennä öljyä ja oletteko mitä öljyä käyttäneet? Ajattelin atf:ää laittaa.

Minä en tiedä mikä ihmeen korjausopas tuo oli minkä lainasin mutta esim. koneen irroitusta ei neuvottu, kytkimestä oli vaan vaijerin säätö jne. Siinä oli kyllä paljon kiristysmomentteja mutta ei ollut paineasetelman kiinnitys pulteille momenttia, olisikos siinä sun oppaassa?

Kingis_

Niin ja onko 5-vaihteisen laatikon vaihto ihan pulttaa kiinni homma vai vaatiiko jotain säätöä? Jos tuollaisen laatikon jostain saisi.

VHi

#5
Toinen tolppa pitää irrottaa, kuulemma toisen vetarin saa irti heilauttamalla moottoria vastakkaiseen suuntaan. Ite irrotin molemmat tolpat ja sitte kampesin päät irti. Siinä on semmonen huuli, jonka yli sen pitää mennä, sitten irtoaa ja kasausvaiheessa taas pitää saada se murros sen huulen yli, jolloin klopsahtaa paikalleen. Voisin koittaa skannata muutaman sivun siitä oppaasta. Mun mielestä oli hyvät ohjeet. Ja vielä suomenkielellä. Itse vetareita ei tietenkään tarvinnut pyörännavasta irrottaa vaan tolpan irrottamalla kääntyy sen verta sivuun, että irrottaminen moottorista on mahdollista.
K10 1.0 GL ´85 | Myyty: K11 1.3i GX ´99 | K10 1.2 L ´92

Kingis_

#6
Joo, ihan hyvä jos saisit skannattua ohjeita. Mites se laatikon öljy, määrä ja laitanko atf:ää?

VHi

Laatikkoon laitetaan öljyä nopeusmittarin vaijerin reiästä. Löytyy lootan päältä tulipellin kohdilta. Mutteri irti ja lähtee vetämällä irti. Sinne vaan, määrästä ei ole tietoa, mutta eiköhän se liene selviä siitä kirjasta.
K10 1.0 GL ´85 | Myyty: K11 1.3i GX ´99 | K10 1.2 L ´92

Kingis_

Ei selviä ei, siinä oppaassa ei ole vaihdelaatikosta mitään ja sitä alkuperäistä auton ohjekirjaakaan ei ole jos se siinä lukisi :)

Mies

Vaihdelaatikkoon 2.6 litraa ,ainakin 5-vaihteisessa.
K10 Micra DX -87
WD21 Terrano 3.0V6 jdm -93
E24 Caravan Gt-Cruise 2.7 tdi 4wd jdm -95
A32 Maxima 2.0
A33 Maxima 3.0 +2.0
Y31 Cedric HT VG30T jdm -91
N14 Sunny 1.6 x3
+K11/Y10/N16
+Mazda6
+KE70 (2T?)

Kingis_

No meneepäs sinne paljon, melkein yhtä paljon kuin koneeseen :)

Kingis_

Joo-o. Kone tuli nostettua pois ja kytkin ja vähän muutakin uusittua. Jakopää jäi vielä tekemättä kun apulaitehihnapyörä ei lähtenyt kirveelläkään irti. Eihän sen pitäisi edes kauhean tiukassa kai olla mutta tuo ei kyllä suostunut liikkumaan suuntaan eikä toiseen.

Lienee jollain aiemmalla omistajalla ollut hauskaa kun esim. öljynpohjan pultit oli kiristetty niin kireälle kuin vain uskaltaa ja niitä katkesi pari. Jakopään puoleinen moottorin kannake oli yhdellä kiinni koneessa ja sekin sitten katkesi kun oli vedetty varsin tiukkaan. Ja löytyihän sieltä kaikkea muuta pientä tein itse ja säästin viritystä. Liekkö siihen hihnapyörän pulttiin isketty jotain tujumpaa kierrelukitetta sitten vai mitä mutta tiukassa on.

Kingis_

Mistähän voisi johtua kun rempan jälkeen ei ole tuo lämpömittari pelannut? Kun käynnistää niin viisari nousee suoraan tappiin? Vaihdoin uuden anturin ja anturille tulevaa johtoa vaihdoin reilun pätkän uuteen.

Mitään vikaa ei pitäisi olla, nesteet kiertää ja on tarpeeksi. Hyttiin tulee lämmintä jne.

cedricfan

Mittari heti maksimiin tarkoittaa että maadoittaa jostain kohtaa ennen anturia.
Kerhotoiminnan eläkeläinen
Suzukit GR650 & VX800, 924-Possu, MB-230CE, Xceed-PHEV

Kingis_

LainaaMittari heti maksimiin tarkoittaa että maadoittaa jostain kohtaa ennen anturia.

Joo-o. Pitääpä koittaa tutkia asiaa lisää.

Kingis_

Uskaltaisko sen apulaitehihnapyörän pultin yrittää avata starttia apuna käyttäen?

OH2KV

#16
LainaaUskaltaisko sen apulaitehihnapyörän pultin yrittää avata starttia apuna käyttäen?
Tarkoitat ilmeisesti kiilahihnan pyörää kampiakselin päässä? Jakohihnallahan ei varsinaista apulaitepyörää ole.vaikka apulaitteita pyöriikin mm nokka-akselin välityksellä, ja vesipumpulle onkin ihan oma pyörä jakohihnalla. On avattu kampiakselin hihnapyörän pultti joskus starttia apuna käyttäen. Ota puolalta johto irti, jos uskallat tuota kokeilla.
Datsuneita 1977-1979. Ja suomalaisia mopoja liikaa.

Kingis_

Lainaa
Tarkoitat ilmeisesti kiilahihnan pyörää kampiakselin päässä? Jakohihnallahan ei varsinaista apulaitepyörää ole.vaikka apulaitteita pyöriikin mm nokka-akselin välityksellä, ja vesipumpulle onkin ihan oma pyörä jakohihnalla. On avattu kampiakselin hihnapyörän pultti joskus starttia apuna käyttäen. Ota puolalta johto irti, jos uskallat tuota kokeilla.

Joop, pitänee vaan urheasti kokeilla kun pulttipyssyllä yritin sen avata mutta on tuo kompurakin niin mitätön että eihän siitä mitään tullut. Ja vaihde päällä jarrut pohjassa pitkän jatkon kanssa sai kyllä autoa liikkeelle mutta ei se pultti auennut. Jos startilla saisi vähän kovemman iskun siihen että aukeaisi.

BA

#18
Itseasiassa pienestäkin kompurasta saa ihan hyvin hetkellisesti potkua, kun käytettävä letku ei ole kilometrin mittainen ja ennenkaikkea ei saa olla sisähalkaisijalta jotain 6mm metrilakua.

24L säiliöllä olevalla ykspyttysellä kompurallakin lähtee kuorma-auton pyöränpultitkin tarvittaessa, kun pyssyssä riittää isku eikä naru ahdista.

Minä olen kyllä avannut startin avulla, avaimen varsi vaan pitää saada jumiin kunnolla johonkin väliin tai tekee sekin tuhoa ja lyhyt pyöräytys ilman kipinää... Jos auto lähtee käyntiin ja jakopää päättää samalla purkautua omin voimin niin saa tehdä jo enemmän remonttia.

grunertee

Jos on lukitetta pultissa niin lämmön pitäisi auttaa. Yks sunnyn melko tiukassa ollut pultti avattiin viimekädessä silleen että toinen nappasi äidinisäputkimiesvainaan jättikokoisilla perintöputkitongilla kiinni hihnapyörästä ja toinen käänsi pitkällä varrella pultin auki.  ;D Manuaali sanoo että startin aukon kautta voi vauhtipyörän hampaan kiilaamalla ottaa periksijoustoa pois.
B11 Datsun-Nissan Sunny Van 1.5T (E15ET) DX -90
N13 Sunny Sedan 1.6 GTI (CA16DE) -88 S/C (toyota sc12) IC+WMI RIP
N13 Sunny HB 1.5T (E15ET) -87 A/C RIP
AR 156 V6 -99 RIP
Volvo V40 D2 -14

Kingis_

Kiitoksia neuvoista, eiköhän se sieltä pois saada.

mies51

Lähtee starttaamalla. Puolan johto irti. Hylsy ja jatkovarsi pulttiin. Hyvin lyhyt starttaus.

Kingis_

Tuli tuo jakopää laitettua, suht tiukassa se pultti oli kun sai startillakin useamman iskun antaa että irtosi. Vesipumpun oli joku myöskin kiristänyt tiukalle kun irrottaessa katkesi pari pulttia. Kuka lie tuota joskus korjailutkaan mutta on ainakin osannut kiristää pultteja ja muttereita.